سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

کسب رزق حلال مطلوب و اسلام

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 513 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1395.01.13
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه اعضای شورای اصناف زرند مورخه 94/12/20



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از اینکه خدا متعال توفیقی عنایت فرمود که در خدمت برادران و خواهران مکرمه، در خدمت کسبه محترم باشیم خدای متعال را شکر گزارم. از برگزارکنندگان این جلسه نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم . از جناب آقای باصره و همکاران ایشان در اصناف و همچنین فرماندار محترم که حضور دارند نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم. ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س) را خدمت حضرت صاحب الامر (عج) و همچنین همه شما بزرگواران تسلیت عرض می کنم .

کسب رزق حلال مطلوب و اسلام:

چون جلسه مربوط به بازاریان و کسبه و اصناف است نکاتی را پیرامون این موارد ، خدمت شما عرض می کنم. دنبال کسب حلال و تلاش در جهت رزق و روزی مطلوب اسلام است تا جایی که پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرماید:«طَلَبَ الحَلالِ فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ وَ مُسِْلِمَةٍُ » (1) به دنبال روزی حلال رفتن، بر هر مرد و زن مسلمان لازم است. همان طورکه تا زنده هستیم دنبال علم و دانش باید بریم ، طلب علم بر هر مرد مسلمان و بر هر زن مسلمان، واجب است. در روایتی پیامبر گرامی(ص) می فرمایند: «الجالب الی سوقنا کالمجاهد فی سبیل الله و المُحتکر فی سوقنا کالمُلحد فی کتاب الله» (2) واردکننده جنس به بازار اسلامی مانند مجاهد در راه خدا و مُحتکر در بازار اسلامی همانند مُلحد و کافر نسبت به کتاب خدا است. پیامبر (ص) می فرماید :کسی که برای زندگی خودش تلاش و مجاهدت می کند و کار می کند کسب حلال برای خانواده اش داشته باشد او هم مجاهد است ,او هم دارد جهاد می کند در راه خدا .

ده جزء رزق از بیان امیرالمومنین(ع):

در زمان امیرالمؤمنین (ع)،عربها به ایرانی ها توجهی نمی کردند از درآمد بیت المال به آنها چیزی نمی دادند اگر جنگی می شد، پیش قراول جنگ ایرانی ها بودند و قلب لشکر خود عرب ها بودند، حس ناسیونالیستی به ایرانی ها داشتند وبه هیچ وجه روی خوش نشان نمی دادند. از مردم ایران زن می گرفتند اما به ایرانی ها زن نمی دادند و در کل با ایرانی ها رابطه خوبی نداشتند . ایرانی ها نزد امیرالمؤمنین(ع) رفتند و گفتند یا علی عرب ها با ما رابطه خوبی ندارند و حق و حقوق ما را نمی دهند، شما می گویید که ما چه کار کنیم ، امیرالمومنین با این ها صحبت کردند اما نتیجه ای نداشت.امام علی (علیه السلام) توصیه فرمود:تجارت کنید که خداوند به شما برکت خواهد داد. من از پیامبر شنیدم که می فرمود: « «إِنَّ العِبادَةَ عَشَرَةُ أَجزاءَ»رزق ده جزء است که « تِسعَةٌ مِنها طَلَبُ الحَلالِ » نه جزء آن در تجارت و یک جزء آن در غیر تجارت است.(3) امیرالمؤمنین(ع) در اینجا یک دستور العملی به ایرانی ها دادند که رزق و روزی ده جز است که نه جز آن در تجارت است من به شما سفارش می کنم که نبض اقتصادی را به عهده بگیرید و دنبال تجارت و کار بروید. بنابراین روایتی که خدمت شما عرض کردم اهمیت کسب حلال و رزق را نشان می دهد اما در کنار این تلاش دعا هم داریم . برخی از کسبه ها می گویند ما از صبح می رویم سر کار، اما درب رزق به روی ما باز نمی شود دعای رزق را هم از امام صادق (ع) خدمت شما عرض می کنم ، حضرت می فرمایند : « اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ قَسَمتَ لى مِن قِسمٍ اَو رَزَقتَنى مِن رِزقٍ فَاجعَلهُ حَلالاً طَيِّبا واسِعا مُبارَكا قَريبَ المَطلَبِ سَهلَ المَخَذِ فى يُسرٍ مِنكَ وَ عافَيةٍ وَ سَلامَةٍ وَ سعادَةٍ اِنَّك عَلى كُلِّ شَى ءٍ قَديرٌ؛ خدايا! » (4) بر محمّد و خاندان او، درود فرست و آنچه را برايم قسمت كرده و يا روزى نموده اى، حلال، پاك، فراوان، با بركت، دست يافتنى و آسان به دست آمدنى قرار بده، با راحتى، عافيت، تندرستى و خوش بختى از سوى خود مقرر كن! به درستى كه تو بر هر چيز توانايى.

سحر خیزی جزئی از رزق وروزی:

یکی از نکاتی که در باب رزق و روزی است این است که انسان سحرخیز باشد، شما دیدید که قدیمی ها صبح زود بلند می شوند و در مغازه شان را آب و جارو می کنند و درب مغازه را باز می کنند ، صبح زود دنبال رزق می روند. پیامبر صلى الله علیه و آله وسلم فرمودند: « باکِروا طَـلَبَ الرِّزقِ وَ الحَوائِجِ فَاِنَّ الغُدُوَّ بَرَکَةٌ وَ نَجاحٌ » (5) در پى روزى و نیازها، سحر خیز باشید؛ چرا که حرکت در آغاز روز، (مایه) برکت و پیروزى است. صبح زود دنبال رزق و روزی بود هم برکت می آورد و هم یکی از راه های کلید رزق است که انسان صبح زود دنبال رزق حرکت کند .

عوامل رزق و روزی از بیان رسول خدا(ص):

از جمله عوامل رزق از زبان اهل بیت از رسول خدا حضرت محمد (ص) این حدیث گهربار است که می فرمایند : « مَن اُلهِمَ الصِّدقَ فى کَلامِهِ » به هر کس، راستگویى در گفتار، «وَ النصافَ مِن نَفسِهِ » انصاف در رفتار، «وَ بِرَّ والِدَیهِ وَ وَصلَ رَحِمِهِ» نیکى به والدین و صله رحم الهام شود، « اُنسِى ءَ لَهُ فى اَجَلُهُ» اجلش به تأخیر مى افتد، « وَ وُسِّعَ عَلَیهِ فى رِزقِهِ» روزیش زیاد مى گردد، « وَ مُتِّعَ بِعَقلِهِ » از عقلش بهره مند مى شود «وَ لُـقِّنَ حُجَّتَهُ وَقتَ مُساءَلَتِهِ » و هنگام سئوال (مأموران الهى) پاسخ لازم به او تلقین مى گردد.(6)

تاثیر صله رحم وافزایش طول عمر:

از جمله موارد دیگری که به تاثیر صله رحم و افزایش طول عمر اشاره دارد ماجرایی است که شعیب نقل می کند؛ یکی از پیروان حضرت موسی بن جعفر (ع) به نام شعیب می گوید: روزی خدمت حضرت بودم و به من فرمودند: ای شعیب؛ فردا مردی از ساکنان غرب تو را ملاقات خواهد کرد و از حال من خواهد پرسید، و هر چه پرسید پاسخ بده و اگر میل داشت به نزد من بیاید، او را بیاور. شعیب می گوید روزی در کنار کعبه مشغول طواف بودم که مردی قوی هیکل به نام یعقوب رو به من کرد و گفت می خواهم از تو درباره ی احوال آقا و مولایت سؤال کنم، دراین حین از او پرسیدم: از کجا من را شناختی؟ گفت: در خواب دیدم کسی به من دستور داد شعیب را ملاقات کن، و هر چه می خواهی از او بپرس، و هنگامی که بیدار شدم در جست و جوی تو افتادم. شعیب می گوید: به او گفتم در این جا بنشین تا طوافم به پایان برسد، و پس از آن او را نزد حضرت بردم و همین که چشم امام (ع) به آن مرد مغربی افتاد، فرمودند: ای یعقوب؛ تو دیروز وارد این جا شدی، بین تو و برادرت در فلان مکان درگیری اتفاق افتاد و کار به جایی رسید که به یکدیگر ناسزا گفتید، این چنین کرداری روش ما نیست. از خداوند بترس و پرهیز کن. آگاه باش که به زودی مرگ بین تو و برادرت جدایی می افکند و برادرت قبل از آن که به وطن برسد در همین سفر خواهد مرد و تو هم از کاری که کردی پشیمان خواهی شد و این حادثه به خاطر آن است که قطع رحم کردید و بدانید که خداوند هم عمر شما را قطع خواهد نمود.سپس آن مرد پرسید: سرورم با توجه به این عمل ما (قطع رحم)، اجل من کی خواهد رسید؟ حضرت فرمودند: آگاه باش که اجل تو هم فرارسیده بود، ولی چون در فلان منزل نسبت به عمه ات مهربانی و صله رحم به جا آوردی، بیست سال بر عمرت افزوده شد. شعیب می گوید: بعد از این جریان یک سال همان مرد مغربی یعقوب نام را دیدم و حال و احوالش را پرسیدم و او گفت: در همان سفر، برادرم به وطن نرسیده از دنیا رفت، و او را در بین راه دفن کردم. (7)پس نمی توان گفت چون ما شیعه علی هستیم و نماز می خوانیم ،انتظار رزق و روزی و عمر طولانی داشته باشیم ، قطع رحم حزب اللهی و بسیجی و خوب و بد نمی شناسد .قطع رحم اثر اولیه اش این است که عمر را کوتاه می کند ،اين همان حدیث پیامبر (ص) است که در بالا به آن اشاره شد. داشتن این خصلت ها رزق و روزی و طول عمر را زیاد می کند .

نتیجه صله رحم ورفت وآمد با فامیل:

نکته آخر که از همه مهمتر است اشاره به آن لحظه ای دارد که شما را وارد قبر می کنند و نکیر و منکر بالای سر می آید و می گویند "و من ربک " پرودگارت کیست؟ " فمن رسولک ؟"رسول تو کیست؟آن زمان آن لحظه خداوند یک فرشته ای را می فرستد چون که آدم خوبی بودی انصاف داشتی و با پدر و مادرت خوب رفتار کردی با فامیل رفت و آمد داشتی خداوند فرشته ای را می فرستد که آن لحظه زبانت بند نمی آید و می توانی به سلامت از این مرحله عبور کنی. شخصی در کوهبنان وقتی این حدیث را شنیده بود با خودش گفت که خدایا من می خواهم بدانم وقتی که از من سوال می کنند که خدایت کیست ؟ پیغمبرت کیست؟ آیا جوابی بخاطرم می آید یا نه؟ می گوید شب خواب رفتم و در عالم رویا دیدم که من مرده ام و هر چه از من این سوال ها را می کنند چیزی نمی توانم بگویم . پس اینطور نیست که آن لحظه همه چیز را به یاد آوریم و بتوانیم جواب دهیم . روز قیامت خدای تبارک و تعالی امر می کند ای اهل محشر همه رکوع بروید ، کسی که در دنیا نماز نخوانده کمرش خم نمی شود چون در دنیا نماز خوان نبوده ، قیامت انعکاس اعمال ماست . از آیت الله بهجت سوال کردند که رزق ما زیاد نمی شود چکار کنیم ؟ فرمودند که نمازتان را بخوانید و خمس مالتان را بپردازید .

روایتی نیز از حضرت زهرا (س) خدمت شما عرض می کنم. فاطمه زهرا(س) از رسول خدا(ص) روايت نموده که در قيامت، به قاريان سوره هاي حديد، واقعه و الرحمن گفته شود که در بهشت فردوس ساکن شويد. (8) همیشه حضرت زهرا(س) مدافع حق و ولایت و امیرالمؤمنین(ع) بودند و بارها در جواب افرادی که در مورد امامت و جانشینی على (علیه‏السلام) سوال می کردند، می فرمودند: « واعجباه! أنسیتم یوم غدیرخم» (9) شگفتا و عجبا! آیا روز غدیر خم را فراموش كرده‏اید؟ و همیشه مردم را توبیخ می کردند که چرا امیرالمؤمنین را تنها گذاشتند و او را رها کردند .

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


پی نوشت:

1- بحارالانوار، ج103، ص9.

2- نهج الفصاحه، حدیث 1317

3- بحار‌الأنوار، ج103، ص9، ح37

4- بحارالأنوار، ج 89، ص 377، ح 66

5- المعجم الاوسط، ج 7، ص 194، ح 7250

6- اعلام الدین ، ص 265

7- منتهی الآمال، ج2: 128/ آمال الواعظین، ج1: 530- 532

8- کنزالمعال: 1/582، ح2642

9- کفایة الاثر، ص 198/ الصراط المستقیم، ج 2، ص 123/ بحارالانوار، ج 36، ص 353/ نهج الحیاة، ص 38 ـ 40.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.