سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اسلام راه سعادت و خوشبختی

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 723 مرتبه
دسته: متنوعتاریخ: 1388.12.18
 
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله الصلوة و السلام علی رسول الله و علی آله آل الله

اللهم صل علی محمد و آله و عافنی ، عافیة، کافیة، شافیة ، عالیة ، نامیة تولد فی بدنی العافیة عافیة الدنیا و الآخره»

http://yascms.ir/emam/Untitled%20-%2020.bmp


خداوندا بر پیامبر و فرزندانش درود فرست و به من سلامتی همه جانبه، شفابخش، برتر و رو به فزونی عنایت فرما آن گونه که از آن سلامت دنیا و آخرت فراهم آید «دعای 23 صحیفه سجادیه»

اسلام راه سعادت و خوشبختی
«ان الدین عندالله الاسلام» یگانه راه سعادت و خوشبخت نمودن بشریت راهی است که اسلام پیش پای او گذاشته است . این اسلام که سرچشمه از وحی الهی دارد سعادت دنیا و آخرت بشر را تامین و راهنما و راه بسوی خوبیها و دور نمودن از آلودگیها و پستی ها است بشرط اینکه بشریت به آن معتقد و به آن عمل نماید. و البته روزی فرا خواهد رسید که اکثریت قاطع بشریت به آن معتقد خواهد شد. خدای متعال که آفرنینده انسان و جهان است موجبات سعادت و خوشبختی او را بوسیله خاتم پیامبران بیان نموده و آنچه را که موجب تباهی و ضرر و زیانش بوده او را با خبر کرده و از آن نهی نموده است.
همواره اولیاء اسلام اهتمام ویژه ای به صحت و سلامت جسم و روح فرد و اجتماع قائل بوده و دستورات کاملی در این زمینه صادر نموده اند و در صورت عملی شدن ضامن سلامت جسم و روح انسانها خواهد بود.

رعایت بهداشت فردی

الف) رعایت بهداشت بدن: از جمله تاکیدات و دستورات، رعایت بهداشت فردی است ناخن ، دندان و سایر اعضاء بدن و لباس و وسایل شخصی، به عنوان مثال پیامبر بزرگوار (صلی الله علیه و آله) می فرمانید: «لولا ان اشق علی امتی لأمرتهم بالسواک مع کل صلاة» اگر بر امت من سخت و دشوار نبود به آنها دستور می دادم که با آماده شدن برای هر نماز مسواک نمایند(وافی، ج6، ص 673)
و در حدیث دیگر فرمودند: «استاکوا عرضاً ولا تستاکوا طولاً» از عرض دندانها مسواک نمایند نه از طول آنها(سفینة البحار، ج1، ص 675)

ب) رعایت بهداشت بدن و لباس: خدای متعال به پیامبر بزرگوار سفارش می فرماید: « و ثیابک فطهّر» لباس خود را همیشه پاکیزه ساز (مدثر ، آیه9)و در جای دیگر خدای متعال می فرمایند: «ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین» خداوند توبه کنندگان و پاکیزگان را دوست دارد(سوره بقره ، آیه 222) و دستور به غسل و وضو خود دلیل بر اهمیت بر پاکیزگی جسم و بدن است. و سفارش اسلام به وضو گرفتن قبل از نماز و غسل های واجب و مستحب دلیل است بر اهمیت پاکیزگی و طهارت و نظافت.

ج) تغذیه: دستورات فراوان بر شیوه تغذیه از قرآن و پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین (ع) صادر شده است. از جمله «کلوا و اشربوا ولا تسرفوا انه لا یحب المسرفین» بخورید و بیاشامید و اسراف و زیاده روی در خوردن و آشامیدن نکنید(سوره اعراف، آیه31) و آیه دیگر «فلینظر الانسان الی طعامه»آدمی باید در غذای خود اعم از غذای فکری و جسمی به دقت بنگرد(سوره عبس، آیه 24) که علمای تغذیه از همین آیه شیوه تغذیه مناسب را استنباط نموده اند و علاوه بر طعام جسم ، طعام روح را هم شامل می شود و آن مطالعه کتابهای سودمند و مناسب است. و احادیث صادره از پیامبر (ص) است که می فرمایند: «المعدة بیت الداء و الحمیته رأس کل دوا» معده خانه هر بیماری و پرهیز سر سلسله هر دارویی است. و در حدیث دیگر می فرمایند: خلال نمایید که خلال کردن مایه تمیزی دهان است(فروع کافی ،ج5، ص376) و به عده ای از اصحاب فرمودند: چرا دندانهایتان را زرد و کثیف می بینم و مسواک نمی زنید و اگر دستور خوردن خوراکیهای حلال صادر شده است بخاطر نفع بشر و صحت و سلامت و بهداشت جسم و روح او بوده و اگر از غذاها و خوراکیهایی نهی و حرام شده بخاطر ضرر و زیانی که از ناحیه آنها بر جسم و روح انسانی وارد می شود. چنانچه در آیه «یا ایها الناس کلوا مما فی الارض حلالاً طیباً» ای مردم بخورید از آنچه در زمین حلال و طیب است (سوره بقره، آیه 169) و آیه157 سوره اعراف «و یحل لهم الطیبات و یحرم علیهم الخبائث» برای انسانها طیبات حلال است و خبیثها و بدها حرام است. و در حدیث امام صادق (علیه السلام) هم آمده است «کل شی یکون فیه المضرة علی الانسان فی بدنه فحرام اکله الا فی حال الضروره» آنچه برای انسانها زیان آور است خوردنش مجاز نیست مگر در حال ضرورت. و احکام الهی تابع مصلحت و مفسده می باشد. و علاوه بر بهداشت فردی خدای متعال روی رأفت و رحمت واسعه که به انسانها دارد دستوراتی در باب رعایت بهداشت محیط و هوا و اجتماع داده است و همینطور اهمیت ایمان و تقوی و پاکی و طهارت در بهداشت روح و روان که مجال بحث آن نمی باشد . والسلام علیکم و رحمة الله.

تهیه کننده : علی ابراهیمی
امام جمعه بافت

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.