سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

وحدت حوزه و دانشگاه از دیدگاه حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه)

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 807 مرتبه
دسته: متنوعتاریخ: 1388.12.18
 
بسم الله الرحمن الرحیم
وحدت حوزه و دانشگاه از دیدگاه حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه)

http://yascms.ir/emam/Untitled%20-%2020.bmp


با عرض تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت آیت الله دکتر مفتح استاد حوزه و دانشگاه به اندازه فرصتی که در اختیار است به بخشی از اندیشه های حضرت امام درباره حوزه و دانشگاه اشاره کنم.
حضرت امام (ره) بارها تاکید کردند بر اینکه طلاب حوزه و دانشجویان روابط دوستانه داشته و به کمک همدیگر استقلال کشور را حفظ کنند و نگذارند غاصبان به حقوق ملت ایران دست اندازی کنند و همواره توصیه می کردند: دو قشر یاور ملت و در کنار ملت باشند و در این باره می فرمایند: طلاب علوم دینی و دانشجویان با هم روابط دوستانه و فعالانه داشته باشند و بر اساس به دست آوردن استقلال و آزادی و خلع ید غاصبان از حقوق ملت در تمام ابعادش به سایر طبقات ملت بپیوندند. (صحیفه نور، ج2،ص114)
و حضرت امام (ره) رابطه خوب بین روحانی و دانشگاهی را مهمترین نتیجه انقلاب اسلامی می دانند و در این باره بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی می فرمایند: اگر این نهضت غیر از این یک خاصیت نداشت که بین طلاب علوم دینی و قشر دانشگاهی یک رابطه پیدا شد اگر غیر از این ماهیتی نداشتیم این بالاترین خیری بود (نتیجه ای بود) که حاصل شد.
و امام هشدار می دهند این وحدت اگر از حوزه و دانشگاه گرفته شود اسارت ملت و غارتگری ملت توسط دشمنان اعاده خواهد شد.
در این باره امام بزرگوار می فرمایند: جدیت کنید. آقا رمز تقدم شما، امروز رمز پیروزی شما وحدت کلمه است، اگر وحدت کلمه را از دست شما گرفتند باز همان اسارت است و باز همان غارتگری ها اعاده می شود. (صحیفه نور، ج5، ص24)
حضرت امام (ره)سعادت و عظمت و استقلال ملت ایران وابسته به وحدت دو قشر روحانی و دانشگاهی است و یکی از توطئه های خطرناک دشمنان ملت این است که بین دو قشر حوزوی و دانشگاهی اختلاف ایجاد کنند.
بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی می فرمایند: دشمنان برنامه شان این است که دانشگاه را از فیضیه جدا کنند در سالهای طولانی بنای آنها این بود که این دو قشر را که سعادت یک ملت و عظمت یک ملت و استقلال یک ملت بسته به این دو قشر است.قشر روحانی و قشر دانشگاهی و اینها مغز متفکر یک ملت هستند کوشش کردند که این دو قشر را از هم جدا کنند با هم دشمن کنند و ما دیدیم و شما دیدید که این دو قشر با هم دشمن بودند تا این انقلاب اسلامی پیدا شد و اسلام دعوت خودش را شروع کرد و دعوت اسلام پیوند همه قشرها و خصوصاً پیوند دانشگاه و فیضیه است و تا این دو قشر با هم پیوند داشته باشند استقلال کشور شما محفوظ می ماند.
حضرت امام (ره) هشدار می دهند استعمار گران و جاده صاف کن های استعمارگران درصدد تفرقه بین حوزه و دانشگاه هستند توصیه می کنند چشمان خود را، حوزه و دانشگاه به روی این توطئه باز کنند.
معمار کبیر نظام جمهوری اسلامی در این باره می فرمایند:
هم دانشگاه چشمهای خودش را باز کند و هم فیضیه، بدانید شما، باز دستهایی در کار است که شماها را از هم جدا کنند آنهایی که استعمارگرند آنهایی که تابع استعمارگران هستند آنهایی که قبله شان یا لندن است یا واشنگتن یا مسکو پیوند این دو قشر را به مصالح خودشان و مصالح اربابانشان مضر می دانند از این جهت درصددند که این دو قشر از هم جدا باشند . همانطور که دیدید در طول پنجاه سال سلطنت منحوس پهلوی که سر سپردگی خودش را به دولتهای خارج اثبات کرد بین دو قشر جدایی افکند و اینها را با هم دشمن کرد و دیگران و مخالفین با این ملت از این آب گل آلود ماهی گرفتند . ثروتهای شما را در طول این پنجاه سال خصوصاً این چندین سال سلطنت محمد رضا به باد فنا دادند و در نتیجه دشمنی دانشگاه و فیضیه شد. و دشمنی دانشگاه و فیضیه بیمه کرد و می کند اگر خدای ناخواسته اعاده بشود بیمه می کند مصلحتهای ابرقدرتها را ، عزیزان دانشگاهی من و عزیزان فیضیه من آگاه باشید که دشمنها درصددند بین شماها تفرقه بیندازند و توجه داشته باشید که اگر دانشگاه و فیضیه اصلاح بشود کشور شما استقلال خودش را بیمه می کند. (صحیفه نور،ج14، ص282)
وحدت حوزه و دانشگاه به اندازه ای مهم بوده که در وصیت نامه الهی و سیاسی هم آوردند و یکی از مهمترین توصیه های حضرت امام (ره) در وصیت نامه الهی و سیاسی آوردند که مربوط به حوزه و دانشگاه است. می فرمایند: توصیه اینجانب آن است که نسل حاضر و آینده غفلت نکنند و دانشگاهیان و جوانان برومند عزیز هر چه بیشتر با روحانیون و طلاب علوم اسلامی پیوند دوستی و تفاهم را محکمتر و استوارتر سازند و از فتنه ها و توطئه های دشمن غدار غافل نباشند و به مجرد آنکه فرد یا افرادی را دیدند که با گفتار و رفتار خود درصدد است بذر نفاق بین آنان افکند او را ارشاد و نصیحت نمایند و اگر تاثیر نکرد از او روگردان شوند و او را به انزوا کشانید... مخصوصاً اگر در اساتید کسی پیدا شد که می خواهد انحراف ایجاد کند او را ارشاد و اگر نشد از خود و از کلاس خود طرد کنند. (وصیت نامه ،ص14)
والسلام علیکم و رحمة الله


تهیه و تنظیم : علی ابراهیمی
امام جمعه بافت
آذر ماه 88

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.