سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

امیرالمومنین علی(ع)در قران/ اعتکاف، معجونی شفابخش از همه عبادتها/ دست یاری خدا در صحرای طبس

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 453 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.02.05
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/02/03



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول


َالحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال الله الحکیم فی کتابه:« إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ »(1)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله ونظم امرکم

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا اباصالح، یا بقیة الله ادکنا واغثنا

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصا برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

الحمدلله که امروز نماز جمعه در جمع بهترین مومنین شهر، جوانان، معتکفین وخداجویان برگزار شده است، از حضور مومنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نماز جمعه این هفته تقدیر وتشکر می کنم وازسخنرانان قبل از خطبه ها جناب حجت الاسلام والمسلمین ایزدی وهمینطور جناب حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حجتی تقدیر وتشکر می کنم ان شاء الله خدای متعال توفیقات روز افزون به همه ما عنایت بگرداند باز هم صلواتی را مرحمت بفرمائید .

ولادت باسعادت مولای متقیان امیرالمومنین علی(ع)را به ساحت مقدس فرزندشان حضرت ولی عصر(عج)وبه همه شما اراتمندان وعلاقمندان ، دوستداران،شیعیان، محبین مولا تبریک عرض می کنم .

موضوعی را که در نظر دارم چند هفته ای را ان شاء الله به خواست خدا مورد بحث قرار بدهم «امیرالمومنین علی(ع)در قران» است،آیاتی که درباره امیرالمومنین(ع) وشأن نزولش واهمیت اهل بیت وامیرالمومنین(ع) باشد را مورد بحث قرار می دهیم.

علی(ع)وقران جدا نشدنی هستند

اما به عنوان مقدمه حدیث گهر باری داریم از لسان گهر بار پیامبراعظم حضرت محمد(ص)به این عنوان که « علىّ مع القرآن و القرآن مع علىّ لَنْ يفترقا حتى يردا علىّ الحوض » (2) روایت بسیار مهمی از پیامبراعظم(ص) برای ما صادر شده به این عنوان که علی با قران است وقران هم با علی(ع)وقران وعلی(ع) هیچگاه ازهم جدا نمی شوند،این حدیث گهرباروبسیار مهم هم از طریق علمای اهل سنت وهم از طرف علمای بزرگ شیعه به دست ما رسیده است از جمله حاکم نیشابوری که از علمای اهل سنت است در کتاب خودشان این حدیث را نقل می کند.

حمایت غلام ابوذر ازحضرت علی(ع):

از ثابت غلام ابوذر نیز روايت شده است كه گفت: با اميرالمؤمنين عليه السلام در جنگ جمل حاضر شدم. چون عايشه را در پيش صف مخالفان ديدم شكى در دل من پيدا شد چنانكه اكثر مردم به آن سبب در شك افتاده بودند.( که در یک طرف علی(ع) ودرطرف دیگراصحاب پیامبر(ص) طلحه وزبیر وعایشه بودند .) هنگام نماز ظهر حق تعالى پرده شك را از دل من برداشت و در لشكر اميرالمؤمنين مشغول جنگ با مخالفان شدم. بعد از آن به نزد ام سلمه همسر رسول خدا ـ صلى الله عليه و آله ـ آمدم و به او گفتم : « إنّي والله ما جئت أسأل طعاماً ولا شراباً »سوگند به خدا براي خوردني و نوشيدني نزد شما نيامده ام. « ولكنّي مولى لأبي ذر »من غلام ابوذر هستم. ام سلمه گفت: خوش آمدي. آن گاه قصه خود را برای او نقل كردم. پس گفت: « أين كنت حين طارت القلوب مطائرها؟ »در وقتى كه مرغ دلها از آشيانه هاى خود پرواز كرده بودند چه کردی؟ (وقتی قلب ها شک داشتند، تو چه کردی؟ ) گفتم: « إلى حيث كشف الله ذلك عنّي عند زوال الشمس »هنگام زوال خورشيد و نماز ظهر خداوند آن حجاب تردید را از دلم برداشت. ام سلمه گفت: « أحسنت »کار خوبی كردى. (حق را به درستی تشخیص دادی وخوب کردی از علی حمایت کردی )« سمعت رسول الله صلى الله عليه واله يقول »: من از رسول خدا شنيدم كه مى‏گفت: « عليّ مع القرآن والقرآن مع علي لن يتفرّقا حتى يردا عليّ الحوض»على با قرآن است و قرآن با على واین دو از يكديگر جدا نمى‏شوند تا در حوض كوثر به نزد من آيند. (3)این حدیث گهربار را هم علمای شیعه وهم علمای سنی نقل کرده اند.

خطا واشتباه در وجود علی(ع) راه ندارد:

ما چه برداشتی می توانیم از این حدیث داشته باشیم ، اولین برداشت این است همانطور که قران از طرف خدا نازل شده است وخطاواشتباهی درآن نیست کسی که همواره باقران است او نیز خطا واشتباه ندارد وهمانطورکه قران تغییر ناپذیر است ویک کلمه کم وزیاد نشده است واول قران مؤید آخر آن و آخر آن هم مؤید اول آن است قرانی که بیست وسه سال طول کشیده است ولی ما درهیچ کجای آن افتراق وجدایی مشاهده نمی کنیم وخطایی در وجود قران نیست وامیرالمومنین(ع)هم هیچ خطایی در وجود مبارکشان نیست .این اولین نکته ای است که من وشما باید از این حدیث استفاده کنیم . نکته دوم این حدیث الویت وبرتری امیرالمومنین(ع)را می رساند همانطور که قران برتر است والویت دارد ، علی(ع) هم اولویت دارد ونکته سومی که ما می توانیم از این حدیث استفاده کنیم عصمت ومعصوم بودن امیرالمومنین(ع) است،همانطور که قران خطا ندارد امیرالمومنین(ع)هم خطایی ندارد ومعصوم هستند بنابراین اولویت وبرتری با امیرالمومنین(ع) است مردم اگر خواستند انتخاب کنندباید به سراغ کسی بروند که خطاواشتباهی در اونیست او با قران است وبر همه برتری دارد.کلمات دیگرهم در همین زمینه ازپیامبرخدا(ص)صادر شده است از جمله « عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ » (4) على با حق است و حق با على. حق بر مدار او مى گردد.

اذعان علمای اهل سنت به حق بودن علی(ع):

علمای اهل سنت نقل شده است که معاويه، پس از حج به مدينه آمد و در مجلسى نشست كه در آن سعد بن أبى وقاص، عبد الله بن عمر و عبد الله بن عباس حضور داشتند. رو به عبد الله بن عباس كرد و گفت: اى أبا عباس! تو حق ما را از باطل ديگران تشخيص ندادى؛ عليه ما بودى نه با ما؛ در حالى كه من پسر عموى كسى هستم كه مظلوم كشته شد ـ يعنى عثمان بن عفان ـ و من براى اين كار شايسته‌تر ديگران بودم.ابن عباس با اشاره به پسر عمر جواب داد: اگر اين طور بود، او از تو شايسته‌تر بود؛ چرا كه پدر او پيش از پسر عموى تو كشته شد. معاويه گفت: اين دو با هم مساوى نيستند؛ چرا كه پدر او را مشركان كشت؛ اما پسر عموى مرا مسلمانان. ابن عباس جواب داد: اين كه آن‌ها مسلمان بودند، خلافت را از تو دورتر و حجت تو را راحت‌تر باطل مى‌كند. پس معاويه، ابن عباس را رها كرد و رو به سعد بن أبى وقاص گفت: اى ابو إسحاق! تو كسى بودى كه حق ما را نشناختى و كنار نشستى نه با ما بودى و نه عليه ما ! سعد گفت: من ديدم كه دنيا تاريك شده بود؛ پس به شترم گفتم: اخ (بخواب)، شترم را خواباندم تا تاريكى‌ها از بين برود. معاويه گفت: من بين لوحتين (قرآن) را خواندم؛ اما‌ در كتاب خدا كلمه «إخ» نخواندم.سعد در جواب گفت: حالا كه نمى‌پذيرى؛ پس من از رسول خدا (صلي الله عليه وآله) شنيدم كه به على (عليه السلام) مى‌گفت: «تو با حق هستى و حق با تو است؛ هر كجا كه باشي». معاويه گفت: بايد براى اين سخنى كه گفتى شاهد بياورى. سعد گفت: ام سلمه شهادت مى‌دهد كه رسول خدا صلي الله عليه وآله آن را گفته است.پس همگى بلند شدند و پيش ام سلمه آمدند؛ گفتند: اى مادر مؤمنان ! دروغ بستن به رسول خدا صلي الله عليه وآله زياد شده است، اين سعد، از رسول خدا چيزى را نقل مى‌كند كه ما نشنيده‌ايم كه خطاب به على (عليه السلام) فرموده باشد: «تو با حق هستى و حق با تو است، هر كجا كه باشي». پس ام سلمه گفت: رسول خدا صلي الله عليه وآله اين مطلب را در اين خانه من به على (عليه السلام) گفت. پس معاويه به سعد گفت: اى ابوإسحاق ! من الآن بيش از تو نبايد ملامت شوم؛ چرا كه تو اين مطلب را از رسول خدا صلي الله عليه وآله شنيدى و به على (عليه السلام) نپيوستى، اگر من آن را از رسول خدا صلي الله عليه وآله شنيده بودم، تا زمان مرگ خادم على (عليه السلام) مى‌شدم.(5) این نقل نشان می دهد که علمای اهل سنت این دو حدیث بسیارمهم را بیان کرده اند. خوب با این دو مطلب مهمی که خدمت شما عرض کردم به سراغ قرآن می رویم .

امیرالمومنین علی (ع) در آیات قرآن:

یکی از آیات قران که شأن نزول آن درباره امیرالمومنین علی(ع)است این آیه شریفه است: « إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ »(1)کسانی که ایمان آوردند وعمل صالح انجام دادند اینها بهترین بندگان خدا هستند، درباره شأن نزول این آیه شریفه هم از اهل سنت وهم از علمای شیعه روایت داریم . از جابر بن عبدالله انصاری که از بزرگان صحابه رسول خدا می باشد، نقل می کند : روزی در خدمت حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) بودیم که علی ابن ابی طالب(علیه السلام)وارد شد، و پیغمبر فرمود: « و الذی نفسی بیده اِنّ هذا و شیعته لهم الفائزون یوم القیامة » قسم به کسی که جان من در قبضه قدرت او است، روز قیامت این مرد (اشاره به علی(علیه السلام)) و شیعه او از رستگارانند(6). در اين هنگام بود كه آیه «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ »، نازل شد و از آن پس هر گاه على مى‌آمد، اصحاب پیامبر (ص) مى‌گفتند: «بهترين آفريده خدا پس از پيامبر آمد!» (7) روايات فراوانی از شیعه و سنی نقل است كه بنابر آنها مراد از «هُم خير البريّه» على (ع) و پيروان او است. (8)

علی(ع)وشیعیانش بهترین بندگان خدا:

قلب شما دوستداران اهل بیت ومعتکفین شاد شود از اینکه ما شیعه مولا ودوستدارامیرالمومنین(ع)هستیم آیه « خیرالبریه » می گوید : کسانی که ایمان دارند وکارخوب انجام می دهند بهترین مخلوقات خدا هستند یعنی علی وشیعه علی بهترین بندگان پروردگار هستند. این کلام رسول خدا(ص)خیلی مهم است که موسس شیعه رسول خدا(ص) هستند .در زمان رسول خدا(ص)به پیروان امیرالمومنین(ع)شیعه علی وحزب الله می گفتند ، اما چهار مذهب بزرگ اهل سنت (حنبلی وشافعی ومالکی وحنفی)بعداً تاسیس شدند وموسس آنها رسول خدا(ص) نبوده است .رسول خدا(ص) موسس شیعه هستند ودر زمان خود رسول خدا(ص) به پیروان علی(ع) شیعه علی می گفتند اما بعضی مذاهب دیگر صد سال بعد بوجود آمدند واین بالاترین افتخار برای دوستداران امیرالمومنین(ع) است .خدایا بحق محمدوآل محمد آنچه را که گفتیم مورد رضای خودت قرار بده.

خطبه دوم:

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

درآغاز خطبه دوم خود وهمه شما براران وخواهران مکرمه را به تقوی الهی دعوت می کنم .در توصیه به تقوی اهمیت بندگی خدا ، اهمیت نماز جمعه و روز جمعه از بیان رسول خدا(ص) خدمتتان عرض می کنم.

اهمیت بندگی خدا ونمازجمعه از بیان رسول خدا(ص):

پیامبر خدا (صلّى الله عليه وآله وسلم) می فرماید: « إِنَّ یَوْمَ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الایَّامِ» ( همانگونه که رسول خدا (ص)، سید فرزندان آدم است و امیرالمؤمنین سید عرب است) سید و سرور روزهای هفته نیز روز جمعه است،« یُضَاعِفُ اللَّهَ فِیهِ الْحَسَنَاتِ » خداوند نيکي‌ها در آن چند برابر مي‌کند.« وَيَمحو فيهِ السيئات» و گناهان را در آن مي‌زدايد « وَيَرفع فيهِ الدّرجات » و درجات را در آن بالا مي‌برد« وَيَستَجيب فيهِ الدّعوات» و دعاها را در آن مستجاب مي‌کند« وَيَكشِفُ فيهِ الكُربات » و اندوه‌ها را در آن برطرف مي‌سازد « وَيَقضي فيهِ الحوائِج العِظام» و حاجت‌هاي بزرگ را در آن بر مي‌آورد . (9)

غروب جمعه واستجابت دعا:

یکی از لحظات استجابت دعا، غروب روز جمعه است، نقل شده است حضرت فاطمه(س) همیشه (جمعه‌ها) به غلامش می‌فرمود: « بر بلندی برآی و هرگاه دیدی نصف قرص خورشید به غروب نزدیک شده است، به من اعلام کن تا دعا کنم »(10) . طبق روایات دو زمان در روز جمعه است که دعا مستجاب می شود .امام صادق (ع) می فرمایند: « السّاعه ی التی تُستجاب فیها الدّعاء یوم الجمعه » ساعتی که در روز جمعه دعا در آن مستجاب می‌شود، « ما بین فراغ الامام من الخطبه ی الی ان یستوی الناس فی الصفوف » زمانی است که امام از خطبه فارغ شده تا زمانی که مردم صفوف را (برای نماز) منظم کنند.«و ساعه ی اخری من آخر النّهار الی غروب الشّمس» و ساعت دیگر، آخرین ساعت روز جمعه تا غروب خورشید است. (11)همه اینها نشان از عظمت روز جمعه و نماز جمعه دارد.ان شاءالله همه ما به نماز جمعه اهمیت بدهیم که از برکت امام و شهدا و از برکت انقلاب اسلامی است.

امام خمینی(ره)به کسی باج نمی دادند:

در ادامه چند داستان نیز از حضرت امام خمینی (ره) خدمتتان عرض می کنم. حاج آقا قرائتی از یکی از بزرگان نقل می کرد در زمان طاغوت اعلامیه های حضرت امام را به حج بردم تا بین علمای کشورهای اسلامی توزیع کنم، به دلیل پخش اعلامیه های امام توسط رژیم سعودی دستگیر شدم و دوسال زندانی شدم .بعداز آزادی به نجف خدمت حضرت امام رفتم، از امام ده هزار تومان قرض گرفتم تا ازدواج کنم و گفتم تا شش ماه آینده آن را به شما بر می گردانم، امام فرمودند : مانعي ندارد و ده هزار تومان به من قرض دادند. ده روز به آخر زمان تعیین شده مانده بود، امام پيغام دادند به آقاي ناصري یزدی بگوييد: ده روز ديگر بايد پولت را بدهي آماده باش. آقای ناصری مي‌گفت: ما خيلي جاخورديم. امام بالاخره نگفت تو جوان طلبه بخاطر ما رفتي مکه و دو سال زندان بودي. ما اين ده تومان را از تو نگيريم. بلکه گفتند: قرض کردي بايد پس بدهي. گفتي شش ماه، ده روز دیگر قرضت را پس بده. اين خيلي براي ما مهم يعني امام به کسي باج نمی داد و با کسي رو در بايستي نمی کرد. خيلي رک و صریح گفتند: که بگوييد ده روز ديگر پول را بدهد. ولی امروز مردم براي اينکه يک رأي جمع کنند کدخدا يا شوراي اسلامي يا وکيل بشوند ، آنقدر تبليغات مي‌کنند و اين قدر باج مي‌دهند ولی امام ، رهبر مسلمانان دنیا شد وحتي وام به کسي ده روز بيش از مدت نداد.

حق الناس را رعايت كنيد:

خاطره خاطره‌ي دوم که راجع به حق الناس است. امام جایی برای اقامه نماز جماعت رفتند، دیدند پشت در کفش زیادی بود. امام نگاه به کفش‌ها کرد و برگشت. گفتند: آقا مردم در سالن نشسته‌اند. منتظرنماز جماعت هستند، بفرماييد نماز بخوانيد. فرمود: من اگر بيايم و نماز بخوانم بايد پايم را روي کفش مردم، بگذارم. حاضر نیستم، پايم را روي کفش مردم بگذارم. گفتند: مردم راضي‌اند. گفتند: راضي باشند. من پا روي کفش مردم نمي‌گذارم. برگشتند! به ایشان گفتند: الان چه کنيم؟ گفتند بگو نماز فرادي بخوانند. گفتيم آقا ما کفش‌ها را کنار مي‌زنيم. فرمود کفش‌ها را کنار بزني، اين لنگه کفش‌ها قاطي مي‌شود وقتي برگردند عمر مردم تلف مي‌شود تا دنبال لنگه‌ي کفششان بگردند. چرا به مردم ظلم کنم؟این امام، بنیانگذار انقلاب بود که حاضر نیستند حتی سرسوزنی به کسی ظلم شود. تقوی این است .خداوند این مرد بزرگ را رحمت کند.
ایام اعتکاف را به همه برادران و خواهران معتکف تبریک عرض می کنم. در شهرستان نزدیک به چهار هزار نفر در اعتکاف شرکت کردن که حدود نهصد نفر آنها در خود شهر زرند معتکف شدندو هفتصد نفر معتکفین آقا هستند.

اعتکاف، معجونی شفابخش از همه عبادتها:

اعتکاف، معجونی شفابخش از همه عبادتهاست. در بعضی بیماریها یک دارو ، جوابگو نیست و باید از ترکیب چند دارو استفاده کرد، خدای تبارک و تعالی برای درمانهای روحی و جسمی اعتکاف را تجویز می کند که معجونی از همه عبادتهاست. نماز ، روزه ، نشستن در مسجد جامع و عبادت در جمع بهترین بندگان خدا ، سه روز با خدای خود خلوت کردن.اعتکاف به قدری با عظمت است که رسول خدا (ص) با اینکه اشرف مخلوقات وانسان کامل بودند ونیازی به اعتکاف نداشتند، دهه پایانی ماه مبارک رمضان را اعتکاف می کردند. از زمانی که به شهرمدینه آمدند اعتکاف را انجام می دادند و هیچگاه آن را ترک نکردند. در روایتی دیگر از امام صادق علیه السلام آمده است : « یک سال، جنگ بدر در ماه رمضان واقع شد. پس پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم اعتکاف ننمودند؛ از این رو، در سال بعد 20 روز اعتکاف نمودند، 10 روز برای همان سال و 10 روز برای قضای سال قبل » (12)مبارک باشد بر همه عزیزانی که توفیق شرکت در مراسم شیرین اعتکاف را پیدا کردند، ان شاءالله این حلاوت و شیرینی را با خودشان نگه دارند و هر سال جمعیت معتکف ما بیشتر شود،چه خوب است که مؤمنین نیز برپایی هر چه بهتر اعتکاف کمک کنند، هرچه کمک ها بیشتر باشد، هزینه اعتکاف برای معتکفین نیز کمتر خواهد بود،امسال این هزینه 26 هزار تومان بود ،خیّرین می توانند، افطاری یا سحری را تقبل کنند یا اگر گوسفند عقیقه ای ،خیرات، مبرات، نذورات و ... دارند در اعتکاف ادا کنند. ما در ایام محرم، نذورات زیادی داریم، شاید اسراف هم بشود، چه خوب است که کسانی که صیغه نذر خاص نخورده اند، این هزینه را در ایام دیگر مانند اعتکاف هزینه کنند. ثواب اطعام در این ایام، کمتر از ایام محرم نیست.این موقعیت ها را قدر بدانید.
وفات عقیله بنی هاشم را در این هفته داریم که خدمت همه مؤمنین تسلیت می گویم.

تغيير قبله از بيت المقدس به سوي کعبه:

سالگرد تغيير قبله از بيت المقدس به سوي کعبه را نیز در این هفته داریم. پيامبر اسلام (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) مدت سيزده سال پس از بعثت در مكه، و يك سال و چند ماه بعد از هجرت در مدينه به امر خدا به سوى «بيت المقدس» نماز مى خواند، (البته پیامبر(ص) همیشه به گونه ای نماز می خواندند که رو به هر دو قبله باشد ) .مسلمانان در اين مدت مورد سرزنش يهود قرار داشتند (چرا كه بيت المقدس در اصل قبله يهود بود) آنها به مسلمانان مى گفتند: شما از خود استقلال ندارید و به سوى قبله ما نماز مى خوانید، و اين دليل آن است كه ما بر حقيم.اين گفتگوها براى پيامبر اسلام و مسلمانان ناگوار بود، آنها از يكسو مطيع فرمان خدا بودند، و از سوى ديگر طعنه هاى يهود از آنها قطع نمى شد، براى همين جهت پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) شبها به اطراف آسمان نگريسته و منتظر راه چاره اي از سوي پروردگار عالميان بود تا از طعنه هاي يهوديان خلاصي يابد.مدتى از اين انتظار گذشت تا اينكه فرمان تغيير قبله صادر شد و در حالى كه پيامبر دو ركعت نماز ظهر را در مسجد بنى سالم به سوى بيت المقدس خوانده بود جبرئيل مأمور شد پيامبر(صلى اللّه عليه و آله و سلم ) را به سوى كعبه بگرداند. يهود از اين ماجرا سخت ناراحت شدند و طبق شيوه ديرينه خود به بهانه جوئى و ايراد گيرى پرداختند. آنها قبلا مى گفتند: ما بهتر از مسلمانان هستيم ، چرا كه آنها از نظر قبله استقلال ندارند و پيرو ما هستند، اما همين كه دستور تغيير قبله از ناحيه خدا صادر شد زبان به اعتراض گشودند.چرا اينها از قبله پيامبران پيشين رو گردان شدند؟ اگر قبله اول صحيح بود اين تغيير چه معنى دارد؟ و اگر دومى صحيح است چرا سيزده سال و چند ماه به سوى بيت المقدس نماز خوانديد ؟!خداوند به پيامبرش دستور ميدهد« قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ يَهْدي مَنْ يَشاءُ إِلي‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ » به آنها بگو شرق و غرب عالم از آن خداست ، هر كس را بخواهد به راه راست هدايت مى كند (13). اين يك دليل قاطع و روشن در برابر بهانه جويان بود كه بيت المقدس و كعبه و همه جا ملك خدا است ، اصلا خدا خانه و مكانى ندارد، مهم آن است كه تسليم فرمان او باشيد هر جا خدا دستور دهد به آن سو نماز بخوانند، مقدس و محترم است ، و هيچ مكانى بدون عنايت او داراى شرافت ذاتى نمى باشد. (14)

شکست حمله نظامی آمریکا به ایران:

یکشنبه 25 اردیبهشت سالروز شكست حمله نظامي آمريكا به ايران در طبس به علت طوفان شن(1359) را در پیش داریم. در چنین روزی امریکایی ها بیش از 120 نفر از زبده ترین افراد نظامی خود را انتخاب کردند تا به ایران بیایند و گروگاهای خودشان را آزاد کنند و قصد داشتند تا با کودتا شاه پهلوی را نیز برگردانند، هشت هلی کوپتر مدرن و شش هواپیمای باری با کلی تجهیزات در فرودگاه مَتروکه ای در طبس فرود آمدند تا از آنجا به صحرای طبس بعد به ورزشگاه شهیدشیرودی یا همان امجدیه سابق بیایند و شبانه حمله کنند. برنامه ریزی دقیق کرده بودند تا شرایط جوی هم مساعد باشند . حتی با دشمنان داخلی نیز هماهنگی لازم را کرده بودند، ولی شن به عنوان دست غیبی خداوند به کمک ما آمد وچنان مفتضحانه شکست خوردند که «ويليام هيلي سوليوان» آخرين سفير امريكا در كتاب «مأموريت ايران» نوشته است : در خواب دیدم : گویا آیت الله خمینی در بالکن خانه خودشان ایستاده و با اشاره هر انگشتش یک هلی کوپتر از ما ساقط می شد. طوفن شن، دست غیبی خداوند بود که به کمک ملت ایران آمد. امروز هم اینگونه است و ما از دشمن بیرون ضربه نمی خوریم، اختلاف عامل ضربه ماست وما از داخل ضربه پذیریم.

دشمنی تمام عیار استکبار جهانی علیه ایران :

نکته دیگر اینکه : آنچه در دنیا امروز ،شاهد آن هستیم دشمنی تمام عیار استکبار جهانی نسبت به جمهوی اسلامی است. طرح کودتا ،جنگ تحمیلی و در موضوع برجام که ایران به تمام تهعدات خودش در برجام پیش از موعد عمل کرده است. جمهوری اسلامی نقد عمل کرده است ولی آنها نسیه هم عمل نمی کنند وتا حالا به هیچ کدام از تعهداشان عمل نکرده اند، البته این بدعهدی یک حسن هم داشت و آن این بود که اگر کسی نسبت به این دشمنی امریکا نسبت به انقلاب و اسلام شک داشت، امروز به این نتیجه رسیده است که امریکایی ها واقعا با ملت ایران دشمن هستند. امروز استکبار تمام قد در مقابل اسلام ناب ایستاده است و انواع و اقسام دشمنی ها را علیه ایران اسلامی به کار برده اند، از یک طرف وزیر امورخارجه ما برای مذاکره به امریکا می رود، از طرف دیگر رئیس جمهور امریکا اقدام به تشدید دشمنی می کند. البته مقام معظم رهبری با بیان این که جمهوری اسلامی باید از همه‌ی ابزارها استفاده کند، تاکید کردند: بنده با گفت‌وگوی سیاسی مخالف نیستم، البته نه با همه؛ در سطح مسائل جهانی با گفت‌وگوی سیاسی موافقم. امروز هم روزگار موشک است و هم مذاکره.ما در منطقه دشمنان بیشتری داریم، عربستان سعودی بدتر اسرائیل در مقابل جمهوری اسلامی ایران ایستاده است، ولی آنچه مهم است در ورای همه اینها، نورانیت انقلاب اسلامی است، پیش روندگی انقلاب را روز به روز ما مشاهده می کنیم. نه تنها امریکایی ها بلکه سعودی ها هم نتوانستند نور خدا را خاموش کنند و روز به روز انقلاب اسلامی در دنیا بیشتر نورافشانی می کند و زمینه را برای ظهور حضرت ولی عصر فراهم می کند وهمانطور که امام و مقام معظم رهبری فرمودند : امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند چون کشور ما از نظر نظامی بسیار محکم است، ولی در جنگ نرم ما آسیب پذیر هستیم،دشمن روی جوانان که پشتوانه اصلی انقلاب اسلامی هستند، برنامه ریزی کرده است. در زمان جنگ تحمیلی اگر برادری شهید می شد، خواهر ، برادر دیگرش را در دفاع از اسلام تشویق می کرد و به میدان می فرستاد ،در جنگ اگر اسلحه ای به زمین می افتاد، کس دیگر آن را بر می داشت ولی متاسفانه در جنگ نرم آسیب پذیر هستیم . دشمن در جهت بدبینی ملت نسبت به نظام کوتاهی نمی کند،افسران این جنگ نرم ، خود جوانان هستند، جوانان مومن و متدین . امروز وقت آن است که از حالت دفاعی به حالت حمله برویم. جوانان عزیز باید بر فرهنگ و تفکرات پوسیده غرب حمله کنند وان شاءالله که زمینه ساز ظهور امام زمان شوند.
در بحث اقتصاد مقاومتی نیز از مدیران و مسئولین و دست اندکاران این امر خواهش می کنم که به صنایع کوچک وصنایع پائین دستی اهمیت بیشتری دهید و درجهت شکوفایی اقتصادی شهرستان قدم بردارید.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:


1- سوره مبارکه بینه، آیه 7

2- مستدرك حاكم ج 3 ص 134 باب مناقب على عليه السلام / صواعق محرقه ابن حجر ص 122 باب فضائل على عليه السلام / مختصر كنز العمال هامش مسند احمد ج 5 ص 30، ينابيع المودة باب 20 ص 90.

3- المستدرك على الصحيحين: ج3 ص124

4- الفصول المختارة، ص ۱۳۵ و ۹۷ و ۲۱۱ و ۲۲۴ و ۳۳۹ / إعلام الورى، ج ۱، ص ۳۱۶ / الفضائل لابن شاذان، ص ۱۲۳

5- ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله (متوفاى571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج20، ص361، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.

6- شواهد التنزیل، ج 2، ص467 ; المناقب، ص111 ; شبهای پیشاور، ص157

7- شواهد التنزیل، ج۲، ص ۴۶۸ / تفسیر نمونه، ج۲۷، ص۲۱۰.

8- تفسیر نمونه، ج۲۷، ص۲۱۰.

9- کافي ج 1 ص 40

10- وسائل الشیعه، ج5، ص69، ح 5

11- وسائل الشیعه، ج5، ص45و 46، ح1.

12- اعتکاف ابرار به نقل از کافی، ج4 ص 175

13- سوره مباركه بقره، آيه 142

14- تفسير نمونه ، جلد 1، صفحه 480 و 481



http://yascms.ir/emam/gozaresh/m302.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m303.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m304.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m305.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m306.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.