سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

شخصیت ممتاز حضرت علی اکبر(ع)/ گسترش جاهلیت مدرن در جهان

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 482 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.02.25
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/02/24



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا اباصالح، یا بقیة الله ادرکنا واغثنا

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ،سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نماز جمعه این هفته تقدیر وتشکر می کنم. از مسئولین محترم ستاد نماز جمعه ،از هیأت امنای مسجد جامع ،مجری محترم و از سخنران قبل خطبه ها جناب سرهنگ زمانی نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

با توجه به اینکه این هفته ، هفته جوان و ولادت حضرت علی اکبر(ع) است . درباره شخصیت ممتاز حضرت علی اکبر(ع) و توطئه های که امروز دشمن درباره جوانان ایران زمین دارند، مطالبی را خدمت شما عرض می کنم.

چهارشنبه این هفته ، یازدهم شعبان المعظم مصادف با ولادت با سعادت حضرت علي اكبر(ع)(33ق) و روز جوان است. پدر گرامی حضرت علی اکبر (ع) ، امام حسین (ع) و مادر محترمه اش لیلا، دختر ابو مرّة بن عروة بن مسعود ثقفی است. (1)

تاثیر پدر ومادر بر شخصیت فرزندان:

بخشی از شخصیت هر فردی به عامل وراثت مربوط می شود، وراثت نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت هر فردی دارد. همان گونه که شکل ظاهری هر فردی تحت تاثیر ظاهر پدر و مادرش است، خلق و خو هم در این میان بسیار تاثیرگذار است. اینکه پدر و مادر انسان خوش اخلاق، دیندار باشند تا بی دین و بد اخلاق بر شخصیت انسان تاثیرگذار است.برای همین است که توصیه می شود برای انتخاب همسر، دختر را از خانواده اصیل و خوش نام انتخاب کنید .چنانچه در روایت داریم: پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: «إیّاکم و خضراء الدّمن » از سبزه مزبله بپرهیزید «قیل و ما خضراء الدّمن؟»گفتند سبزه مزبله چیست؟ «قال المرأه الحسناء فی منبت سوء»فرمود: زن زیبا در خانواده بد.(2)

منظور آن بزرگوار(ص) آن است که خانواده و تربیت خانوادگی نقش مهمی در سرنوشت انسان دارد. زیبایی همسر هر چند مورد تاکید روایات اسلامی است و در برخی روایات زن زیبا از سعادت های مرد شمرده شده ولی اهمیت آن تحت الشعاع تربیت خوب خانوادگی و اصالت و پاکی خانوادگی است به طوری که اگر زنی زیبا رو بود ولی در خانواده ای متعفن و بی ریشه و به دور از اخلاق اسلامی تربیت شده باشد ملاک لازم برای ازدواج را ندارد و نباید فریفته ظاهر زیبای او شد و از اخلاق بد و ناسالم او غفلت نمود .

شبیه ترین فرد به رسول خدا(ص):

حضرت علی اکبر ، جدی چون رسول خدا (ص)و امیرالمومنین(ع) ، پدری چون امام حسین (ع) دارد، جده ای چون حضرت زهرا(س) و حضرت خدیجه(س) دارد. حضرت علی اکبر(ع) جزء شبیه ترین افراد به رسول خدا بود، علاوه برصفات ظاهری و باطنی که به طور چشمگیر در وجود حضرت علی اکبر(ع) دیده می شد. کمالات و مقامات معنوی وی نیز دررتبه ای برتر از دیگران قرار داشت.روزی معاویه ازاطرافیانش پرسید: «چه کسی در این زمان، برای خلافت مسلمانان بردیگران برتری دارد و برای حکمرانی بر مردم از دیگران سزاوارتر است؟ چاپلوسان که نام و نان خود را در تملق می یافتند،به ستایش خلیفه پرداختند و او را لایق این منصب معرفی کردند.معاویه گفت: نه چنین نیست: «اولی الناس بهذالامر علی بن الحسین بن علی » شایسته ترین افراد برای امر حکومت، علی اکبر فرزند امام حسین است که «جده رسول الله » جدش رسول خدا(ص)است «وفیه شجاعه بنی هاشم و سخاه بنی امیه و رهو ثقیف.» و شجاعت بنی هاشم، سخاوت بنی امیه و زیبایی قبیله ثقیف را در خود جمع کرده است.(3)یعنی تمام خصلت های خوبی عرب در علی اکبر(ع) جمع شده است. وقتی دشمن این چنین از حضرت علی اکبر(ع) تعریف و تمجید می کند، پیداست که این جوان از هر جهت شایسته است.

چرا امام حسین(ع) نام تمام پسرانش را علی گذاشت؟

نقل است، روزی علی اکبر(ع) به نزد والی مدینه رفته و از طرف پدر بزرگوارشان پیغامی را خطاب به او می برد، در آخر والی مدینه از علی اکبر سؤال کرد نام تو چیست؟ فرمود: علی، سئوال نمود نام برادرت؟ فرمود: علی، آن شخص عصبانی شد و چند بار گفت: علی، علی، علی، «ما یُریدُ اَبُوک؟» پدرت چه می خواهد، همه اش نام فرزندان را علی می گذارد. این پیغام را علی اکبر(ع) نزد اباعبدالله الحسین(ع) برد، ایشان فرمود: والله اگر پروردگار ده ها فرزند پسر به من عنایت کند نام همه آنها را علی می گذارم و اگر ده ها فرزند دختر به من عطا نماید، نام همه آنها را نیز فاطمه می گذارم.» (4) دشمنان اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) مى خواستند نام «على» از اذهان مردم فراموش شود، ولى فرزندان على(علیه السلام) سعى داشتند این نام هر چه پررنگ تر در سینه ها نقش بندد، به همین دلیل امام حسین(علیه السلام) نام «على» را براى همه فرزندانش برگزیده بود، تا خارى در چشم دشمنان باشد.(5)

عظمت ومقام حضرت علی اکبر(ع):

در بیان عظمت و مقام حضرت علی اکبر(ع) همان بس که روز عاشورا وقتی نزد پدر آمد و اذن میدان طلبید و عازم جبهه پیکار شد، امام حسین چهره به آسمان گرفت و گفت «اللهم اشهد علی هؤلاء القوم» خدایا شاهد باش و گواهی بر این قوم بده ، « فقد برز الیهم غلام اشبه الناس برسولک محمد خلقا و خلقا و منطقا » جوانی به سوی آنان به میدان رفت که در خلقت و اخلاق و گفتار ، شبیه ترین مردم به رسول تو بود «و کنا اذا اشتقنا الی رؤیة نبیک نظرنا الیه » و هرگاه مشتاق سیمای پیامبرت بودیم به چهره او نگاه می کردیم .(6)

حضرت علی اکبر (ع) شبیه ترین کس به رسول خدا(ص) بود و هر کسی که آرزوی دیدار رسول خدا را داشت به او نگاه می کرد. تا آنجا که پدر بزرگوارش می فرماید : « هرگاه مشتاق دیدار پیامبر می شدیم به چهره او می نگریستیم»(6) و هرگاه که اباعبدالله(ع)برای صوت قرآن جد عزیزش دلتنگ می شد، به علی می فرمود: « علی جان! برایم قرآن بخوان تا از آن لذت و بهره برم».(7)

حضرت علی اکبر(ع) جامع کمالات:

حضرت علی اکبر (ع) جامع کمالات است. از نظر ظاهری ، زیبا و خوش چهره و از نظر خلق و خو ، بسیار دلیر و شجاع بود. ایشان در رزم آوری و سلحشوری مانند امیرالمؤمنین علی (ع) بود. کوچک ترین ترسی در او دیده نمی شد و هیچ جنگجویی توان مبارزه در برابر وی را نداشت(8) علی اكبر(ع) درنبرد روز عاشورا دویست تن از سپاه عمر سعد را در دو مرحله به هلاكت رسانید (9) عمربن سعد فریاد می زند او خون علی را در رگ ها دارد، به تنهایی از پس او برنمی آیید ، همه با هم حمله کنید و سرانجام مرّه بن منقذ عبدی بر فرق مبارك حضرت ضربتی زد و او را به شدت زخمی نمود. آن گاه سایر دشمنان، جرأت و جسارت پیدا كرده و به آن حضرت هجوم آوردند و وی را آماج تیغ شمشیر و نوك نیزه ها نمودند و مظلومانه به شهادتش رسانیدند.(10)

درس مهم حضرت علی اکبر(ع) برای جوانان امروز:

یکی از درسهای مهمی که امروز جوانان ما باید از حضرت علی اکبر(ع) بیاموزند، بصیرت بالای ایشان در شناخت حق و باطل و شجاعت ایشان در دفاع از حق و مبارزه با باطل است.این هفته هم که هفته جوان است ، جوانان ما باید چون حضرت علی اکبر(ع) حق وباطل را بشناسد و ترفندهای دشمن را به خوبی تشخیص دهند . در خطبه دوم اشاره ای خواهم داشت به برخی از برنامه های هولناکی که دشمن برای ما جوانان ما تدارک دیده است تا آنها را به سمت انحراف، بی تفاوتی و بدبینی نسبت به نظام جمهوری اسلامی بکشاند واین پیشتوانه عظیم(نیروی جوان) را از نظام ما بگیرد.

رجز خوانی حضرت علی اکبر(ع)در روز عاشورا:


در باب دشمن شناسی و تبعیت از حق و حقیقت این کلام حضرت علی اکبر(ع) برای ما گویاست: در روز عاشورا هر کس که به میدان می آمد، رجز می خواند، حضرت علی اکبر نیز چنین رجز خواندند: «اَنا عَلِیُّ بْنُ الحُسَیْنِ بْنِ عَلی »(من علی فرزند حسین، فرزند علی هستم،)«نَحْنُ وَ بِیْتُ اللهِ اَولی بِالنَّبِی »(به خانه خدا (کعبه) قسم، ما به پیامبر(ص) سزاوارتریم) این شناخت حق است.ما ذریه رسول خدا هستیم، آیات قرآن در خانه ما نازل شده است. روز غدیر رسول خدا دست امیرالمومنین علی (ع) جد مرا به عنوان جانشین بالا برده است و رهبر جامعه اسلامی قرار داده است و بعد قسم جلاله می خورند : «تَاللهِ لایَحْکمُ فینا ابْنُ الدَّعِی» (سوگند به خداوند این زنازاده نمی‌تواند بر ما حکم راند) ما زیر بار حکومت طاغوتی این زنازاده نمی رویم.این شناخت باطل است.«اَضْرِبُ بِالسَّیْفِ اُحامی عَنْ اَبی» (با شمشیر شما را می‌کشم و از پدرم حمایت می‌کنم) آن هم شمشیر زدن نوجوانی از تبار هاشم و قریش.

اولین شهید هاشمی در روز عاشورا:

در تاریخ آمده است : حضرت علی اکبر(ع) اولین شهید هاشمی در روز عاشورا بود(11)اصحاب وفادار (یاران غير بنى هاشم) امام حسین (ع) در شب عاشورا جلسه ای مذاكره تشكيل دادند و عهد کردند كه خود در جنگ پيشقدم شوند و به ميدان بروند، و نگذارند حتی يك نفر از بنى هاشم، قبل از آنها به ميدان برود. (12) وچنین کردند، بعد از شهادت اصحاب اولین نفری که از بنی هاشم به میدان آمد جناب حضرت علی اکبر بود. و در زیارت شهدای معروفه نیز آمده است: « اَلسَّلامُ عَلیک یا اَوّلَ قَتیلٍ مِنْ نَسْلِ خَیْرِ سَلیلٍ» سلام بر تو ای که اول شهید بودی از بهترین خاندان (13)آنچه گفته شد گوشه ای بود از زندگانی حضرت علی اکبر (ع) بود . ایشان اهل تفکر ، مناجات با خداوند، آسان گیر، ملایم، خوش خو واهل نشست و برخواست با فقرا بودند . عیب جو و اهل تحقیر نبودند. از بیماران عیادت می کرد، اهل شرکت در تشییع جنازه، اهل پاکیزگی و آراستگی بودند. درباره شخصیت علی اكبر(ع) گفته شد، كه وی جوانی خوش چهره، زیبا، خوش زبان و دلیر بود و از جهت سیرت و خلق و خوی و صباحت رخسار، شبیه ترین مردم به پیامبر اكرم(ص) بود و شجاعت و رزمندگی را از جدش علی ابن ابیطالب (ع) به ارث برده و جامع كمالات، محامد و محاسن بود(14). هفته جوان را به همه جوانان که حضرت علی اکبر (ع) را الگوی خود انتخاب کرده اند، تبریک عرض می کنم.

خطبه دوم:

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

درآغاز خطبه دوم خود وهمه شما براران وخواهران مکرمه را به تقوی الهی دعوت می کنم .ما در آستانه نیمه شعبان و جشن نیمه شعبان ، احیای این شب و ولادت باسعادت امام زمان (عج )هستیم. پیشاپیش این میلاد پُر از خیر و برکت و این عید را به همه شما عزیزان و بزرگواران تبریک عرض می کنم.

امام زمان؛ امام منتظَر:

به امام زمان(عج) ، امام منتَظَر نیز می گویند، یعنی ما منتظر آمدن او هستیم .البته به امام زمان ، امام منتَظِر هم می شود، گفت یعنی خود حضرت نیز منتظر ماست تا ما آمادگی لازم برای آمدن حضرت را ایجاد کنیم. برای ظهور امام زمان نه تنها شیعیان بلکه کل مردم دنیا باید آماده پذیرش حضرت باشند.

مردم ایران زمینه سازان حکومت حضرت مهدی(عج):

در این باب حدیث گهرباری را از رسول گرامی اسلام (ص) خدمتتان عرض می کنم که حضرت (ص)مي فرمايد: «يخرُجُ الناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيوَطِّئونَ لِلمَهدي سُلطانَه »مردمي از شرق قيام مي كنند و زمينه را براي حركت جهاني مهدي فراهم ميسازند. (15) منظور از مشرق در روایات مردم ایران است. پس امام زمان(عج) نیز منتظر هستند تا ملت ایران زمینه ظهور آماده شود.همه ما باید از خانه و زندگی خودمان شروع کنیم و این آمادگی را در خودمان ایجاد کنیم.سعی کنیم تا روز به روز ارتباط خودمان را با حضرت صاحب الزمان(ع) بیشتر کنیم.هر روز صبح به حضرت سلام بدهیم و برای سلامتی ایشان صدقه بدهیم و اگر بتوانیم گوسفندی را برای سلامتی ایشان خیرات کنیم، عقیقه کنیم.ان شاءالله هرچه زودتر چشمان ما به جمال حضرتش روشن شود.

جوانان در بیان بنیانگذار کبیر انقلاب:

در آستانه هفته جوان قرار داریم، چند جمله ای در مورد جوان از حضرت امام (ره) خدمت شما عرض می کنم. به عقیده امام بزگوار، جوانان ایران در تاریخ اسلام نمونه هستند. ایشان می فرمایند: « تاریخ اسلام جز یک برهه از صدر اسلام، جوانانی مثل جوان های ایران ما سراغ ندارد و ملتی مثل ملت ایران در تاریخ ثبت نشده است. شما در کجای تاریخ، جز یک برهه در صدر اسلام آن هم نه به طور وسیع بلکه به طور محدود سراغ دارید که جوانان یک کشور اینطور عاشق جنگ و دفاع از کشور خودشان باشند؟ کجا دیدید که عاشقانه دنبال شهادت باشند؟ » (16) . در کل تاریخ این جوانان بودند که همواره نقش آفرین بودند و نهضت انبیاء را نیز جوانان همراهی کردند که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: « پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «اوصیکم با الشّبانِ خیرا » درباره جوانان به خیر و نیکی سفارش می کنم، «فانّهُم اَرّقُ افئدَةً » چرا که قلب آنان رقیق و مهربان است. «انّ اللّهَ بعثَنی بشیرا و نذیرا » خداوند مرا برای بشارت و بیم دادن فرستاد که «فخالَفَنی الشّبانُ » جوانان با من موافق شدند(هم قسم و همراه شدند) «و خالفَنِی الشّیوخُ » و پیران به مخالفت پرداختند .(17)همچنین حضرت امام (ره) فرمودند : « شما جوانها اميد من هستيد، نويد من هستيد. اميد من به شما توده جوان است. من اميد اين را دارم كه مقدرات مملكت ما بعد از اين به دست شما عزيزان بيفتد و مملكت ما را شما عزيزان حفظ كنيد، من اميد آن را دارم كه شماها با علم و عمل، با علم و تهذيب نفس، با علم و عمل صالح، بر مشكلات خودتان غلبه كنيد. (18)

برنامه ریزی دشمن برای منحرف کردن جوانان:

دشمن این را فهمیده است که نظام جمهوری اسلامی متکی به دلهاست و مردم وجوانان تابع نظام هستند. این است که نقشه های مختلفی برای جوانان ما کشیده اند، هدف استکبار جهانی و در رأس آنها امریکا ، زمین زدن اسلام است. آنها در پی نابودی نظام جمهوری اسلامی هستند. بنابراین به هدف تخریب وگمراه کردن جوانان ما و خالی کردن پشتوانه نظام جمهوری اسلامی، شبکه های مجازی را به وجود آورده اند تاجوانان ما را با ارزش های اسلامی در بیندازند. فضای مجازی را با چه هزینه سنگینی راه اندازی کردند.مقام معظم رهبری فرمودند: این حوزه به اندازه‌ی انقلاب اسلامی اهمیت دارد.چه ترفندهایی که دشمنان برای به فحشا کشیدن جوانان ما ، برنامه ریزی می کند تا آنها را بی غیرت بار بیاورند. جوانی که آلوده به مواد مخدر بشود، از سیاست چه می فهمد؟دیگر توان دفاع از کشورنخواهد داشت او حتی ناموس خودش را نیزحراج می کند.

تلاش برای نجات جوانان از دام اعتیاد:

حدود20 سال پیش من برای تبلیغ به مرکر بازپروی معتادان (کا تی تی) کرمان آمدم، متاسفانه اکثرا آنجا جوان بودند از 15 ساله تا 35 سال.یک روز یک خانمی آمد گفت همسر من، الان اینجا بستری است. او آن قدر اعتیادش شدید بود که افراد را پیش من می آورد که پول هروئینش را پیدا کند. مادری دستش را نشان داد که فرزندم به زور طلاهای من را درآورده تا خرج مواد مخدرش را بدهد.این یکی از برنامه های گسترده دشمنان است، تا جوانان را به مواد مخدر صنعتی آلوده کند که زمینه بی غیرتی آنهارا فراهم کند تا جوانان ما دیگر از جنگ دفاع سیاست و اقتصاد چیزی نفهمد.چندین سال پیش، یک مرکز بازپروری در کوهبنان راه انداختیم و در 21 روز ، حدود سه هزار نفر اعتیاد خود را ترک کردند. یکی از معتادان می گفت : تا امروز من نمی دانستم ، زرند این همه درخت دارد، چون همیشه در خیابان که راه می رفتم سرم پایین بود. حالا جوانی که تا این حد آلوده شده است،چگونه از مملکت دفاع کند.این ترفند و برنامه دشمن است که این آلوده را گسترش داده است که متاسفانه در همه نقاط کشور دیده می شود.

عرفانهای نوظهور:

عرفانهای نوظهور از دیگر ترفندهای دشمنان برای انحراف کشیدن جوانان ماست.در شهر کرمان حدود 15 کلیسای خانگی داریم و 500 نفر شیعه تا کنون مسیحی شده اند. برنامه ریزی دشمن همه جانبه و حساب شده است.

جاهلیت مُدرن :

امروز شاهد جاهلیت مدرن هستیم یعنی حاکمیت شهوت و غضب.به جای حاکمیت علم، عقل و عدل امروز در دنیا شاهد حاکمیت غضب و شهوت هستیم . آمریکایی ها در تلاش هستند تا به این وسیله این نوع حاکمیت را در سراسر جهان گسترش بدهند. جوان ما باید بیدار باشد و پدران و مادران ماباید به هوش باشند. آن قدر جوان ما در معرض خطر است که تا چشم باز میکنی ، جوان از دست رفته است. بچه ها را از کودکی با مسجد ، نماز و مجالس دعا آشنا کنید و برای آنها رفیق و دوست باشیم. با خشونت و تندی نمی شود با جوان رفتار کردو او را راهنمایی و هدایت کرد. نگذارند فرزندانتان منزوی بشوند و به گناه روی بیاورند. در این جا پدر و مادر و معلمین و مدیران آموزش و پرورش نیز مسئول هستند. روحانیت در مساجد نیز مسئول هستند. همه باید کمک کنند تا دست جوان خودمان در زندگی و بحث کار و ازدواج را بگیریم و برای ادامه زندگی آنها را راهنما باشیم.این نکاتی بود که در هفته جوان باید بیشتر مدنظر قرار بدهیم.

نفوذ دشمنان از طریق ترویج زبان انگلیسی:

یکی از فرمایشات مهم مقام معظم رهبری بحث علم است. ایشان در سخنرانی که داشتند،اشاره کردند چه ما اصراری داریم که فرزندانمان از مهد کودک زبان انگلیسی یاد بگیرند؟ شاید سوال کنید انگلیسی زبان خوبی است. بچه ها یاد بگیرند خیلی خوب است چرا رهبر چنین صحبتی کردند.همانطور که دشمن دنبال تسلط بر اقتصاد و سیاست است ، به دنبال تسلط بر زبان نیز هست .زبان انگلیسی راه تسلط غرب بر کشورهای دیگر است. خود زبان شناسان غربی نیز بر این موضوع اذعان دارند."رابرت فیلیپسون"، زبان‌شناس انگلیسی در کتاب خود با عنوان "امپریالیسم زبانی"، در کنار اشکال دیگر استعمار کشورها چون امپریالیسم اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و...، از امپریالیسم زبان انگلیسی نیز به‌عنوان شکل نوینی از استعمار در دوران حاضر یاد می‌کند. از نظر او، ترویج زبان انگلیسی توسط دو کشور آمریکا و انگلیس در سایر کشورها، به‌منزله‌ی "نفوذ و استیلا" یافتن در آنها به شکلی نرم و آرام است. از نظر فیلیپسون، ترویج زبان انگلیسی از طرفی موجب افزایش منافع غرب در کشورها شده و از طرفی دیگر، فرهنگ‌ها و زبان‌های ملی و محلی را در بلندمدت به سمت تضعیف یا نابودی پیش می‌برد. «هر جا انگلیس‌ها وارد شدند، زبان مردم بومی را تبدیل کردند به انگلیسی؛ اگر زبان رقیبی وجود داشت، آن را از بین بردند. در شبه‌قاره‌ی هند، زبان فارسی چند قرن زبان رسمی بود؛ تمام نوشتجات، مکاتبات دستگاه‌های حکومتی، دولتی، مردم، دانشوران، مدارس عمده، شخصیت‌های برجسته، با زبان فارسی انجام می‌گرفت. انگلیس‌ها آمدند زبان فارسی را با زور در هند ممنوع کردند، زبان انگلیسی را رائج کردند.» .رهبر معظم انقلاب نیز تاکیر کردند، زبان علم، تنها زبان انگلیسی نیست.زبانهای دیگری هم چون آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، چینی و... هستند که می توان از آنها استفاده کرد. چرا در انگلیس و امریکا به فرزندان خودشان فارسی یاد نمی دهند؟ما در ایران با هزینه خودمان فقط زبان انگلیسی را تدریس کنیم؟ آنها حتی در دانشگاه هایشان اجازه نمی دهند،زبان فارسی تدریس شود."جواهر لعل نهرو" در کتاب خود با عنوان "نگاهی به تاریخ جهان"، به همین موضوع اشاره می‌کند که چگونه تبلیغ و آموزش زبان انگلیسی توسط عمال این کشور در هند، موجب به وجود آمدن طبقه‌ای جدید در این کشور شد که با مردم خود هیچ ارتباطی نداشت. او چنین می‌نویسد: "آموزش انگلیسی در هند هدفش پرورش کارمندان اداری و در عین حال، آشنا ساختن هندیان با جریان‌های فکری غرب بود. در نتیجه یک طبقه‌ی جدید در هند به وجود آمد. طبقه‌ای که آموزش زبان انگلیسی یافته بود. این طبقه هرچند تعدادش محدود بود و با توده‌های مردم هم تماس و ارتباط نداشت اما بالاخره رهبری نهضت‌های ملی تازه را عهده‌دار گردید."مقام معظم رهبری فرمودند: باید گسترش زبان باشد،انحصار خوب نیست. اینکه ما فقط زبان انگلیسی را یاد بگیریم خوب نیست.یک میلیارد از مردم جهان به زبان ، اسپانیایی و عربی صحبت می کنند.می توان از این زبانها استفاده کرد.قصه غم انگیز در این مسئله است که فرزندان ما ادبیات فارسی را هم به خوبی فرا نگرفته اند ولی به دنبال آموختن زبان انگلیسی هستند.

مناسبتهای هفته:

مناسبت هاتی هفته را به اختصار خدمت شما عرض می کنم.
شنبه : اعلام موجوديت رژيم اشغالگر قدس در فلسطين(1948م) ، روز نکبت را داریم. خداوند لعنت کند صهیونیست ها را که چه تعداد زیادی از مسلمانان بی گناه را قتل عام کردند. ان شاءالله هر چه زودتر این رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار محو و نابود شود.

دو شنبه رحلت فقيه عاليقدر آيت الله العظمي حاج شيخ محمدتقي بهجت(1388)

چهارشنبه ولادت حضرت علي اكبر(ع)(33ق)، روز جوان را داریم که به همه جوانان و دوستداران حضرتش تبریک می گویم.

لغو حکم تحریم تنباکو:

اعلام لغو حكم تحريم تنباكو از جانب ميرزاي شيرازي(1270ش) را داریم. وقتی انگلیسی ها انحصار تنباکو را در کشور ما به دست گرفتندو کشور تحت سلطه آنها درآمد، فتوای یک روحانی کشور را نجات داد. ميرزای شیرازی طي حكمي اعلام كرد: « بسم الله الرحمن الرحيم. اليوم، استعمال تنباكو و توتون، بأي نحو كان در حكم محاربه با امام زمان(عج) است.» اين حكم چنان نافذ بود كه با امكانات محدود آن زمان به سرعت در كشور منتشر شد. گزارش‌هاي تاريخي حاكي از آن است كه صبح روزي كه اين حكم به تهران رسيد، تا هنگام اذان ظهر همه مردم از محتواي آن با خبر شدند و تا عصر همان روز قليان‏ها را شكستند و انبارهاي توتون و تنباكو را به آتش كشيدند. ناصرالدين شاه ابتدا از پذيرش حكم ميرزاي شيرازي، امتناع مي‌كرد. اما تأثير اين فتوا به حدي عميق بود كه شاه قاجار هم در حرمسراي خود جرأت نمي‌كرد قليان استفاده كند. در يادداشت‌هاي روزانه منشي مخصوص ناصرالدين شاه آمده است: وقتي شاه به زنش گفت؛ چه كسي قليان كشيدن را حرام كرده است؟ پاسخ شنيد؛ همان كسي كه مرا به تو حلال كرده است! بعد از این ماجرا، یک روز دیدند میرزای شیرازی گریه می کند.علت را سوال کردند، فرمود: گریه من برای این است که دشمن قدرت مرجعیت را شناخت و از امروز دنبال کمرنگ کردن مرجعیت ونابودی آن است. و همه ما دیدیم که در طی این سالها چه توطئه‌هاي استعمارگران عليه روحانيت راه انداختند .

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- طبری، أبو جعفر محمد بن جریر، تاریخ الطبری، ج 5، ص 446، دار التراث، بیروت، چاپ دوم، 1387/1967؛ یعقوبی، احمد بن أبى یعقوب بن جعفر بن وهب، تاریخ الیعقوبی، ج 2، ص 246 و 247، دار صادر، بیروت، بی تا.

2- الكافي ج 5 ص 332

3- مقاتل الطالبیین( فارسی)، ص 78، وسیلة الدارین فی انصار الحسین(ع)، ص 285 و 286.

4- به نقل از سایت حوزه / چنین روایتی درباره امام سجاده(ع)نیز آوردن شده است، ر.ک : کافى، ج 6، ص 19، ح 7 و بحارالانوار، ج 44، ص 211، ح 8

5- گرد آوری از کتاب: عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها، زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی، ص275.

6- مقتل خوارزمی ، ج 2 ، ص 30

7- مصائب امام حسین(ع)، ص 108.

8- محمد بسیومی مهران، فی رجاب النبی و آل بیته الطاهرین، ج 8، ص 113.

9- مقتل الحسین مقرم،ج۲ ص۳۶.

10- شیخ مفید،الارشاد، ص۴۵۹.

11- مقاتل الطالبیین، ص۸۶،ابی مخنف، وقعة الطف، ص۲۷۶

12- كبريت الاحمر ص 479.

13- شیخ عباس قمی، منتهی الآمال، ج۲ص۸۶۷.

14- منتهی الامال ، ج 1

15- سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، ب 34، ح4088؛ كنز العمال، ح 38657؛ الزام الناصب، ج 2، ص 14.

16- صحیفه نور جلد 13 صفحه 196، بیانات امام خمینی در جمع گروهی از پاسداران انقلاب اسلامی عازم جبهه های جنگ،16/09/ 1359

17- شباب قریش، ص 1، به نقل از جوان از نظر عقل و احساسات، ج 2، ص 248

18- صحیفه نور امام خمینی، جلد5، صفحه179



http://yascms.ir/emam/gozaresh/m460.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m461.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m462.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m463.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m464.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m465.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.