سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ارتباط آیه (بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ)با امام زمان (عج)/برترين شب بعد از شب قدر

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 394 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.03.02
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/02/31



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الله الحکیم فی کتابه : « بَقِيَّةُ اللّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ... »(1)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا اباصالح، یا بقیة الله ادرکنا واغثنا
خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ،سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نماز جمعه این هفته تقدیر وتشکر می کنم. از مسئولین محترم ستاد نماز جمعه ،سروران عزیز روحانی، از هیأت امنای مسجد جامع ،مجری محترم و از سخنران قبل خطبه ها جناب حجه الاسلام والمسلمین موحدنیا دبیر بنیاد حضرت مهدی (عج)نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

پیشاپیش میلاد پُر از خیر و برکت حضرت مهدی موعود (عج) را به ایشان و مقام عظمی ولایت و همه شما ارادتمندان و علاقمندان تبریک عرض می کنم. ان شاءالله جزء یاران و شیعیان واقعی حضرت باشیم و ظهور حضرت را با چشمان خودمان بینیم.

داستان حضرت شعیب(ع):

در خطبه اول اشاره می کنم به آیه ای از قرآن کریم که در مورد حضرت مهدی (عج) است : « بَقِيَّةُ اللّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ... » (1) آیات 84 تا 86 سوره هود ،اشاره به داستان حضرت شعیب دارد. حضرت شعیب (ع)، پدر همسر حضرت موسی (ع) و هم عصر این پیامبر الهی است. ده سال حضرت موسی به حضرت شعیب خدمت کردند. هنگامی حضرت شعیب برای هدایت قوم مدین فرستاده شدند. دو گرفتاری در آن زمان داشت : یکی بت پرستی و دیگری با توجه به اینکه خداوند نعمت های فراوانی را نصیب اینها کرده بود و غرق در نعمت بودند،اما کم فروشی می کردند و در معامله فریب کاری می کردند وحضرت شعیب خیرخواهانه آنها را هدایت کردند تا این دو بیماری بزرگ را درمان کنند. به جای بت پرستی ، خدای یگانه را پرستش کنند و دست از کم فروشی و گران فروشی بردارند.آیات به این گونه شروع می شود :و به سوى مدين برادرشان شعيب را فرستاديم.( وَ إِلى‏ مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً) كلمه «أَخاهُمْ» (برادرشان) به خاطر آن است كه نهايت محبت پيامبران را به قوم خود بازگو كند وهم اینکه حضرت شعیب نیز اهل همان شهر مدین بودند. شعیب، این پيامبر، اين برادر دلسوز و مهربان همان گونه كه شيوه همه پيامبران در آغاز دعوت بود نخست آنها را به اساسى‏ترين پايه‏هاى مذهب يعنى «توحيد» دعوت كرد و «گفت: اى قوم من! خداوند يگانه را بپرستيد كه جز او معبودى براى شما نيست» (قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ).

کم فروشی مردم مدین:

آنگاه به يكى از مفاسد اقتصادى كه از روح شرك و بت پرستى سر چشمه مى‏گيرد و در آن زمان در ميان اهل «مدين» سخت رايج بود اشاره كرده و گفت: «به هنگام خريد و فروش، پيمانه و وزن اشياء را كم نكنيد» (وَ لا تَنْقُصُوا الْمِكْيالَ وَ الْمِيزانَ).اين پيامبر بزرگ الهی پس از اين دستور ،بلافاصله اشاره به دو علت براى آن مى‏كند:ابتدا مى‏گويد: قبول اين اندرز سبب مى‏شود كه درهاى خيرات به روى شما گشوده شود، پيشرفت امر تجارت، پايين آمدن سطح قيمتها، آرامش جامعه، خلاصه «من خيرخواه شما هستم» (إِنِّي أَراكُمْ بِخَيْرٍ). و مطمئنم كه اين اندرز نيز سر چشمه خير و بركت براى جامعه شما خواهد بود، زیرا من شما را داراى نعمت فراوان و خير كثيرى مى‏بينم، بنابراين دليلى ندارد حقوق مردم را ضايع كنيد.ديگر اين كه: «من از آن مى‏ترسم كه (اصرار بر شرك و كفران نعمت و كم فروشى) عذاب روز فراگير، همه شما را فرو گيرد» (وَ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ مُحِيطٍ).(2) یعنی عاقبت این روشی که در پیش گرفته اید: گران فروشی و کم فروشی چیزی جز بدبختی نیست.عذابی دامن شما را بگیرد که راه فرار نداشته باشید.

در آيه 85 بعد مجددا روى نظام اقتصادى آنها تأكيد مى‏كند و اگر قبلا شعيب قوم خود را از كم فروشى نهى كرده بود در اينجا دعوت به پرداختن حقوق مردم كرده، مى‏گويد: «و اى قوم من! پيمانه و وزن را با قسط و عدل وفا كنيد» (وَ یا قَوْمِ أَوْفُوا الْمِكْيالَ وَ الْمِيزانَ بِالْقِسْطِ). و اين اصل يعنى «اقامه قسط و عدل» و دادن حق هر كس به او بايد بر سراسر جامعه شما حكومت كند. در پايان آيه باز هم از اين فراتر رفته، مى‏گويد: «و در روى زمين به فساد نكوشيد» (وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ).(3) دو آيه فوق اين واقعيت را به خوبى منعكس مى‏كند كه بعد از مسأله اعتقاد به توحيد، يك اقتصاد سالم از اهميت ويژه‏اى برخوردار است و نيز نشان مى‏دهد كه به هم ريختگى نظام اقتصادى سر چشمه فساد وسيع در جامعه خواهد بود.

رشد وتعامل اجتماعی در گرو قانع بودن به حق خود:

سر انجام حضرت شعیب به قوم خود، گوشزد كرد كه افزايش ثروت- ثروتى كه از راه ظلم و ستم و استثمار ديگران به دست آيد- سبب بى‏نيازى شما نخواهد بود، بلكه «سرمايه حلالى كه براى شما باقى مى‏ماند (هر چند كم و اندك باشد) اگر ايمان به خدا و دستوراتش داشته باشيد بهتر است» (بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ). رشد و تعامل اجتماعی در این است که هر کس به حق خودش قانع باشد و کلاهبرداری نکند، در غیر این صورت بدبختی ، آن جامعه را می گیردو کسی خیر نمی بیند. اینکه شما به یک سود حلال قانع باشید، این برای شما خیلی بهتر است. سپس گفت: وظيفه من همين ابلاغ و انذار و هشدار بود كه گفتم «و من مسؤول اعمال شما و موظف به اجبار كردنتان بر پذيرفتن اين راه نيستم» (وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ).(4)

عکس العمل قوم مدین در برابر نصایح حضرت شعیب(ع):

اكنون ببينيم اين قوم لجوج در برابر اين نداى مصلح آسمانى چه عكس العملى نشان داد.آنها كه بتها را آثار نياكان و نشانه اصالت فرهنگ خويش مى‏پنداشتند و از كم فروشى و تقلب در معامله سود كلانى مى‏بردند، در برابر شعيب چنين «گفتند: اى شعيب! آيا اين نمازت به تو دستور مى‏دهد كه ما آنچه را پدرانمان مى‏پرستيدند ترك گوييم»؟! (قالُوا يا شُعَيْبُ أَ صَلاتُكَ تَأْمُرُكَ أَنْ نَتْرُكَ ما يَعْبُدُ آباؤُنا). «و يا (آزادى خود را در اموال خويش از دست دهيم و) نتوانيم به دلخواه‏مان در اموالمان تصرف كنيم»؟ (أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فِي أَمْوالِنا ما نَشؤُا). قوم شعيب گرفتار اين اشتباه بودند كه هيچ كس نمى‏تواند كمترين محدوديتى براى تصرف در اموال نسبت به مالكين قائل شود در حالى كه امور مالى نیز بايد تحت ضوابط صحيح و حساب شده‏اى كه پيامبران الهى بر مردم عرضه كرده‏اند ،قرار گيرد و گر نه جامعه به تباهى خواهد كشيد. شعیب به آنها گفت: شما مملوک هستید و خداوند مالک من و شماست و مرا برای هدایت شما فرستاده است.قوم شعیب به او گفتند: )«تو كه آدم بردبار، پرحوصله و فهميده‏اى»، از تو چنين سخنانى بعيد است! (إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ).(5)اما شعيب در پاسخ آنها كه سخنانش را حمل بر سفاهت و دليل بر بى‏خردى گرفته بودند ، گفت: «من يك هدف بيشتر ندارم و آن اصلاح شما و جامعه شماست تا آنجا كه در قدرت دارم» (إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ).هر چه حضرت شعیب آنها را نصیحت کرد، آنها زیر بار نرفتند. بعد از آن که قوم مدین از بت پرستی خود دست نکشیده و مطیع دستورات پیامبر خود نشدند، نوبت عذاب الهی فرا رسید.

عذاب الهی بر قوم شعیب(ع):


پس از آن که قوم حضرت شعیب(ع)، او را تکذیب کردند و ناباورانه از او خواستند تا پاره ای از آسمان یا ابر بر آنان بیفکند، خداوند هفت شبانه روز گرمای شدید را بر آن ها مسلط کرد و باد را ساکن گرداند؛ به گونه ای که نفس کشیدن بر آنان دشوار شد و آرامش را از آنان گرفت. پناه بردن به درون خانه ها و سرداب ها و استفاده از آب و سایه نیز برای خنک شدن برایشان سودی نبخشید.آن گاه پس از هفت روز خداوند ابری(ظله) را به سوی آنان فرستاد. آنها به سوی سایه ی آن ابر رو آوردند. ناگهان از آن ابر آتش بارید (صاعقه آنان را فرا گرفت) و همه آنان را نابود کرد.(6)

ارتباط آیه (بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ). با امام زمان (عج):

حال ارتباط این آیه (بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ)«سرمايه حلالى كه براى شما باقى مى‏ماند (هر چند كم و اندك باشد) اگر ايمان به خدا و دستوراتش داشته باشيد بهتر است» با امام زمان (عج) چیست؟آيات قرآن هر چند در مورد خاصى نازل شده باشد مفاهيم جامعى دارد كه مى‏تواند در اعصار و قرون بعد بر مصداقهاى كلى‏تر و وسيع‏تر، تطبيق شود.لذا در آيه مورد بحث، گرچه مخاطب قوم شعيبند، و منظور از «بَقِيَّتُ اللَّهِ» سود و سرمايه حلال و يا پاداش الهى است، ولى هر موجود نافع كه از طرف خداوند براى بشر باقى مانده و مايه خير و سعادت او گردد، «بَقِيَّتُ اللَّهِ» محسوب مى‏شود.و از آنجا كه مهدى موعود (عج) آخرين پيشوا و بزرگترين رهبر انقلابى پس از قيام پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله است يكى از روشنترين مصاديق «بقية اللّه» مى‏باشد و از همه به اين لقب شايسته‏تر است، بخصوص كه تنها باقيمانده بعد از پيامبران و امامان است و در روايات متعددى به آن اشاره شده است.مصداق کامل باقیمانده از خدا برای ما حضرت مهدی (عج) است.

آیه ای که امام زمان(عج)هنگام ظهور تلاوت می کنند:

در روایات متعدد بقیّة اللّه، به وجود حضرت مهدی (ع) تفسیر شده است؛ از جمله در کتاب «اکمال الدین» از امام باقر(علیه السلام)چنین نقل شده: به هنگامیکه قائم عج خروج کند به کعبه تکیه می زند و سیصد و سیزده مرد به نزدش حاضر می شوند ، «أَوَّلُ مَا یَنْطِقُ بِهِ القَائِم(ع) حِینَ خَرَجَ هذِهِ الآیة (نخستین سخنی که امام مهدی (ع) پس از قیام خود می گوید، این آیه است : ) (بَقِیَّةُ اللّهِ خَیْرِ لَّکمْ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنِینَ)،ثُمَّ یَقُولُ (سپس می گوید:) أَنَا بَقِیَّةُ اللّهِ وِ حُجَّتُهُ وَ خَلِیفَتُهُ عَلَیْکمْ (منم بقیة الله و حجت و خلیفه او در میان شما.) َفلا یُسَلِّمْ عَلَیْهِ مُسَلِّمٌ إِلاَّ قَالَ (آن گاه هیچ کس بر او سلام نمی کند، مگر اینکه می گوید:) أَلسَّلاَمُ عَلَیْک یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ؛ ( باقیمانده از حجج الهی و آخرین بازمانده از اوصیاء حضرت مهدی (عج) است که این دین از حضرت آدم (ع)شروع شده تا به آخرین وصی حضرت صاحب الامر می رسد که جهان را بعد از اینکه پر از ظلم و ستم و جور شده است ،به سوی عدل هدایت و رهنمون می نماید.) .

چگونگی قیام امام مهدی(عج) از بیان امام باقر(ع):


سپس در ادامه امام محمد باقر(ع)کیفیت قیام را امام زمان تشریح می کنند: و چون شماره یارانش به یک عقد که ده هزار نفر است رسید ، خروج می کند . پس در زمین هیچ معبودی جز خداوند عزوجل باقی نمی ماند ، بتها و اصنام و غیرآنها نابود می شود و آتش در آنها می افتد .و این امر پس از غیبتی طولانی خواهد بود تا روشن شود چه کسی در غیبت ایمان می آورد و اطاعت می کند .(7)امروز سعودی هم در مقابل همان نقطه ای که در روایت ذکر شده است، دوربین نصب کرده اند که به خیال خام خود، هنگامی امام زمان(عج) به حجرالاسود تکیه دادندو ظهور خودشان اعلام کردند، ایشان را دستگیر کنند.آنها می خواهند نور امام زمان را خاموش کنند، گرچه نمی توانند ولی گرفتار جهل هستند.آنچه در عصر غیبت مهم است، این است که ما ایمان به امام زمان داشته باشیم و از ایشان اطاعت کنیم و در عصر غیبت معرفت و شناخت نسبت به حضرت داشته باشیم.

شیعیان در زمان غیبت امام زمان(عج) چه دعایی بخوانند:

زرّاره از وجود مقدّس امام صادق(علیه‌السلام) پرسید كه شیعه در زمان غیبت مولا و صاحب عصر، حجّة بن الحسن العسكری(علیه‌السلام) چه دعایی بخوانند و حضرت(علیه‌السلام) فرمودند: «اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ » خدایا! خودت را به ما بشناسان كه ما عارف تو باشیم و تو معروف ما، «فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبیَّکَ» زیرا اگر تو را نشناسیم، پیغمبر تو را نمی‏شناسیم؛ «اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَبِیَّکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَبِیَّکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ» خدایا! پیغمبرت را به ما بشناسان كه اگر پیامبر تو را نشناسیم، امام را نمی‏شناسیم؛ « عَرِّفْنی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی.» خدایا! امام را به ما بشناسان كه اگر امام را نشناسیم، از دینمان منحرف و گمراه می‏شویم.(8)اول خداشناسی ، بعد شناخت و معرفت نسبت به رسول خدا(ص) ،امیرالمومنین(ع) و اهل بیت و حضرت صاحب الزمان(عج) است. علاقه و عشق خودمان را نسبت به امام زمان (عج) بیشتر کنیم و مطالعه کتاب های با موضوع مهدویت را بیشتر کنیم.

وظیفه ما در عصر غیبت امام زمان(عج) :

وظیفه ما در عصر غیبت این است که زمینه ظهور امام زمان(عج) را فراهم کنیم. ملت ایران زمینه ساز است. وظیفه ما کادر سازی و یاورسازی است. امام زمان ، یاور می خواهد با خودسازی و بندگی و دوری از گناه زمینه را برای ظهور حضرت صاحب الامر آماده کنیم. انتظار یعنی فراهم کردن زمینه و ایجاد آمادگی برای ظهور حضرت است. ملت ایران این پذیرش و آمادگی را ایجاد می کند.

برخی از وظایف منتظران در عصر ظهور :

کادرسازی و نیرو سازی ، دعا، قیام کردن جهت نشان دادن ادب در هنگام بردن نام مخصوص حضرت ، عشق و علاقه ، ترویج نام و یاد امام زمان، توسل، صدقه، استغاثه، شناخت دوستان و دشمنان امام زمان ومهمترین آن پیروی از فقیه و جانشین امام زمان در عصر غیبت است.

خطبه دوم:

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

درآغاز خطبه دوم خود وهمه شما براران وخواهران مکرمه را به تقوی الهی ، انجام واجبات و ترک محرمات دعوت می کنم .ما در آستانه نیمه شعبان و ولادت باسعادت امام زمان (عج )هستیم. پیشاپیش این میلاد پُر از خیر و برکت و این عید را به همه شما عزیزان و بزرگواران تبریک عرض می کنم.

برترين شب بعد از شب قدر :

شب و روز نیمه شعبان ممتاز است، ارزش شب نیمه شعبان مانند ارزش شب قدر است . شب قدر را خداوند برای رسول خدا(ص) قرار داده است ولی شب نیمه شعبان را خداوند برای اهل بیت قرار داده ست و قسم خورده است که حاجت و خواسته سائل را رد نمی کند. روایات زیادی در نیمه شعبان وارد شده است:شب نیمه شعبان ، مصادف با ولادت حضرت مهدي عجّل الله تعالي فرجه الشريف از شرافت ويژه‌اي برخوردار است. امام صادق عليه السّلام نقل مي كند كه از امام باقر عليه السّلام در مورد فضليت شب نيمه شعبان سؤال كردند. امام عليه السّلام در پاسخ فرمودند: « هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ » شب نيمه شعبان بعد از شب قدر از ارزشمندترين شبهاست. اگر شب قدر از هزار ماه بالاتر است شب نیمه شعبان هم چنین حرمتی دارد. در اين شب خداوند متعال فضلش را به بندگانش عطا مي كند و آنها را مورد آمرزش ويژه خود قرار مي دهد. در اين شب نهايت كوشش خود را به خرج دهيد تا به خدا نزديك شويد. چرا كه در اين شب خدا به ذات مقدس خودش قسم خورده كه دست نيازمندي را رد نكند مگر آنكه گناهي را در خواست كرده باشد. همان‌گونه كه خداوند شب قدر را براي پيامبر ما صلّي الله عليه و آله قرار داد اين شب را هم به ما اهل بيت اختصاص داد.(9)

آداب و اعمال شب نیمه شعبان(9):

1- غسل : كه باعث تخفيف گناهان مى‏شود.

2- احياء : اين شب را به نماز و دعا و استغفار احياءکند:

این برنامه در زرند، در مساجد قمر بنی هاشم و مسجد الزهرا برنامه ریزی شده است.همه امامان جماعت سعی کنید این سنت را احیا کنید و با خیرین صحبت کنید تا به عزیزان شرکت کننده سحری نیز بدهید.
دعاهای ارزشمند در این شب وارد شده است .همچنین از امام صادق (ع) سوال شدکه بهترین دعاها در این شب چیست؟ فرمود: پس از آن که بجا آوردى نماز عشا را،۲ رکعت نماز اقامه کن که در رکعت اول حمد و سُوره قُلْ یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ خوانده شود و در رکعت دوم حمد و سوره توحید خوانده شود. پس از سلام، تسبیحات حضرت زهرا (س)گفته شود. پس از آن دعایی که در مفاتیح آمده است ،خوانده شود. پس به سجده مى روى و ۲۰ مرتبه یا رَبِّ ، ۷ مرتبه یا اَللّهُ، ۷ مرتبه لاحَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلاّ بِاللّهِ، ۱۰ مرتبه ما شآءَ اللّهُ، ۱۰ مرتبه لاقُوّهَ اِلاّ بِاللّهِ، و ۱۰ مرتبه صلوات مى فرستى بر پیغمبر و آل او (ع) و حاجت خود را از خدا بخواه. سوگند به خدا که اگر به سبب این عمل به عدد قطرات باران حاجت بخواهى هر آینه برساند به تو خداوند عزوجل آن حاجت‌ها را به کَرَم عَمیم و فَضْل جَسیمِ خود.

3- زیارت امام حسین علیه السلام است كه افضل اعمال این شب و باعث آمرزش گناهان است و هر كس بخواهد با او مصافحه كند روح صد و بیست و چهار هزار پیغمبر زیارت كند آن حضرت را در این شب و اَقَلِّ زیارت آن حضرت آن است كه به بامى برآید و به جانب راست و چپ نظر كند پس سر به جانب آسمان بلند كند و زیارت كند آن حضرت را به این كلمات: "اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ رَحْمَةُاللّهِ وَ بَرَكاتُهُ." و هر كس در هر كجا باشد در هر وقت كه آن حضرت را به این كیفیت زیارت كند امید است كه ثواب حجّ و عُمره براى او نوشته شود .

4- دعاى كمیل را كه در این شب وارد شده است، خوانده شود.اصل این دعا برای شب نیمه شعبان است.

بنا بر روايت «كميل» يار وفادار اميرالمؤمنين (عليه السّلام)، در جلسه‌اي يكي از ياران حضرت از ايشان درباره اين آيه شريفه سوره دخان «فيها يفرق كل أمر حكيم» سؤال كرد، ايشان نيز در تفسير شب قدر كه امور آدميان در آن مقدر مي‌شود به بيان اهميت شب نيمه شعبان پرداختند و به خصوص بر خواندن دعاي حضرت خضر (عليه ‌السّلام) در اين شب(شب نیمه شعبان) تاكيد كردند.پس از اتمام جلسه و آنگاه كه كميل به منزل خود بازگشت، باز به نزد حضرت مراجعه كرد تا دعاي خضر را از ايشان فرا گيرد.حضرت نيز نخست او را امر به نوشتن كردند و آنگاه دعاي معروف كميل را براي او خواندند، و سرانجام او را به خواندن اين دعا در شب نيمه شعبان سفارش فرمودند.(10)

در روایت داریم : جبرئيل عليه السّلام از جانب خداوند متعال پيام آورد: يا رسول الله! شب نيمه شعبان را زنده بدار؛ امّتت را هم به اين كار توصيه كن. در اين شب مي توان با اعمال عبادي به خدا نزديك شد چرا كه اين شب شبي است بس شريف و ارزشمند.

بعد اضافه كرد: امشب شبي است كه « لَايَدْعُو فِيهَا دَاعٍ إِلَّا اسْتُجِيبَ لَهُ » هر دعايي در آن مستجاب است «وَ لَا سَائِلٌ إِلَّا أُعْطِيَ » و به درخواست هر نيازمندي پاسخ داده مي شود «وَ لَا مُسْتَغْفِرٌ إِلَّا غُفِرَ لَهُ » هركه طلب بخشش كند او را مي بخشند «وَ لَا تَائِبٌ إِلَّا تِيبَ عَلَيْهِ» و هركه توبه كند پذيرفته مي شود. يا رسول الله محروم واقعي كسي است كه از خيرات اين شب محروم بماند. (11)ان شاءالله که بتوانیم ، مراسم احیای شب نیمه شعبان را باشکوه برگزار کنیم.

مناسبتهای هفته:

مناسبت های هفته را به اختصار خدمتتان عرض می کنم.

رعایت حرمت امام زمان(عج) در برگزاری جشن های نیمه شعبان :

در باب برگزاری جشن های نیمه شعبان این نکته را به عزیزانمان که شربت و شیرینی در سطح شهر پخش می کنند، تذکر می دهم. مجلس امام زمان را طوری برگزار کنیم که مردم به امام زمان نزدیک تر شوند.گاهی اوقات دیده شده است که در ایستگاههای پخش شربت و شیرینی از آهنگ های غیرمجاز استفاده می شود که این غلط است. درست است که جشن است و باید شادی کنیم ولی نه شادی حرام که این رفتارها بی حرمتی به امام زمان است .در مدح حضرت آهنگ ها و سروده های بسیار خوبی موجود است که می توانید استفاده کنید، فیلم هایی هم از صحبت های مرحوم کافی و داستانهایی در دیدار با حضرت ساخته شده است که می توانید، استفاده کنید. عشق وعلاقه مردم را به حضرت بیشتر کنیم نه اینکه با نام امام زمان (عج) گناه کنیم که این گناه چندین برابر مجازات دارد. خود عزیزان مراعات کنند تا نیروی انتظامی مجبور نباشد دخالت کند زیرا وجه مناسبی ندارد.همه ما باید عظمت و جایگاه این روز را قدر بدانیم.

روز سربازان گمنام امام زمان(عج):

یکشنبه ولادت امام زمان(عج)(255ق) ،روز سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالي فرجه) نیز نامگذاری شده است.واقعا عزیزان اطلاعات حافظ امنیت ما هستند ،چه بسیار حوادث تلخ را دشمن برنامه ریزی می کند و چگونه در اطراف ما آتش وجنگ است ولی الحمدالله ما در کمال امنیت هستیم. این نتیجه چشم های بیداری است که همه چیز را رصد می کنند و حواسشان است و جان خودشان را به خطر می اندازند. چه روز خوبی را برای بزرگداشت این عزیزان انتخاب کرده اندو چه لقب زیبایی : سربازان گمنام امام زمان. خدا رحمت کند حضرت امام (ره)را.همه کارهای ایشان بزرگ بود ولقب سربازان گمنام امام زمان را حضرت امام (ره) به غیور مردانمان در اطلاعات دادند.این بالاترین مدال است. از همه سربازان خوب ولایت و سربازان خوب شما مردم که خدمتگزار مردم هستند ، صمیمانه تقدیر وتشکر کنیم.

الحمدالله مسابقات قرآنی نیز در سطح شهر در حال برگزاری است که جای تشکر دارد از اداره اوقاف و دیگر عزیزان برگزار کننده.

تعطیلی حج زائران خانه خدا:

نکته بعدی اینکه دیدیم که سعودی ها چگونه حج امسال زائران ایرانی را تعطیل کردند. سال گذشته بزرگترین جنایت را علیه حجاج انجام دادند. سد الی سبیل الله کردند ومانع شدند زائران ایرانی ، خانه خدا و قبر پیامبر را زیارت کنند. خداوند هرچه زودتر این دشمنان را براندازد. اینها خادم الحرم هستند و لی در واقع خادم الشیطان و خادم الطاغوت هستند. آنها خادم کاخ سفیدند که 7000 نفر از زائران را لب تشنه شهید کردند. اینها غلامان حلقه به گوش کاخ سیاه هستند خدا روی اینها را سیاه بگرداند وبه آبروی امام زمان نیست و نابود بگرداند.

آمریکا شیطان اکبرو طاغوت اعظم:

صحبت مقام معظم رهبری را در این هفته شنیدید که درباره امریکا در پسا برجام فرمودند: آمریکا طاغوت اعظم و شیطان اکبر است. واقعا هر جنایتی که نسبت به اسلام و مسلمانان در سراسر دنیا صورت می گیرد، ریشه آن امریکاست.عده ای گمان می کردند که پس از برجام امریکا دست از توطئه و دشمنی ملت ایران برداشته است ولی با این دشمنی های آشکار که هر روز امریکایی ها انجام می دهند، همه فهمیدند که امریکا دشمن شماره یک اسلام و ایران است و هیچ زمانی دست از دشمن با اسلام ناب برنمی دارد.

سالروز آزاد سازی خرمشهر:

نکته آخر، سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر است.جهت شادی روح همه شهدای عزیزی که در این عملیات از شهرستان زرند شهید شدند، صلوات بفرستید.حماسه بزرگی که به دست رزمندگان انجام پذیرفت. دشمنانی که بر طبل جنگ می کوبند و حاضر به صلح نبودند بعد از فتح خرمشهر متوجه شدند که دیگر توانایی مقابله با ایران اسلامی را ندارند. خداوند روح شهدای جنگ تحمیلی خصوصا شهدای فتح خرمشهر را شاد کند وبه همه جانبازان این عملیات شفای عاجل عنایت کند و بالاترین خیرات و سلامتی را به همه رزمندگانی که در این عملیات شرکت کردند، عنایت کند. در سوم خرداد کنگره سالگرد شهدای روحانیت کرمان نیز در کرمان برگزار می شود و نقش روحانیت در دفاع مقدس نقش پررنگی است.اگر به آمار نگاه کنیم تعداد طلبه های شهید بیشتر از شهدای مردم عادی بودند و در این شهرستان زرند حدود سی نفر از بهترین سربازان امام زمان در زمان جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند. حتی طلبه مبارز قبل از انقلاب ، داشتیم که در اثر شکنجه فوت شده است. از همه علاقمندان به شهدا نیز جهت شرکت در این کنگره دعوت به عمل می آید.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته.


پی نوشت :

1- سوره مبارکه هود، آیه 86

2- تفسیر سوره مبارکه هود، آيه 84

3- تفسیر سوره مبارکه هود، آيه 85

4- تفسیر سوره مبارکه هود، آيه 86

5- تفسیر سوره مبارکه هود، آيه 87

6- المیزان ج 15 ص 313

7- مکیال المکارم ج 1 ص 225 از کمال الدین ج 1/ کمال الدین و تمام النعمة، ج1، ص331 / اعلام الوری بأعلام الهدی، ص463 (با اندکی اختلاف در تقدیم و تأخیر الفاظ)

8- الكافی، ج1، ص337

9- مفاتيح الجنان . فصل دوم . در اعمال ماه شعبان

10- ابن‌طاووس، عليّ‌بن موسي، اقبال الأعمال، ص 220؛

11- وسائل الشيعة، 8/104



http://yascms.ir/emam/gozaresh/m502.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m503.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m504.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m505.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m506.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.