سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

کلاس درس فقه نکاح(محرمات)

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 1091 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1395.03.10
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه ششم درس فقه نکاح دانشگاه علمی کاربردی زرند



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


(الفصل الثالث - في المحرمات)

در ادامه بحث اینکه ازدواج با چه کسانی حرام است به این مطلب رسیدیم: « ولو لحق الرضاع العقد حرم كالسابق »اگر نوزادی پسر به دنیا آمد و پدر (یا ولی ) او در همان کودکی ، دختری را به عقد او درآورد. حال اگر این نوزاد پسر، شیر مادر دختری که او را به عقدش در آورده اند را خورد. یعنی بعد از عقد ،به واسطه خوردن شیر، رضاع هم حاصل شدو این دو با هم خواهر و برادر رضاعی شدند. در اینجا این رضاع عقد را باطل می کند. «« ولو لحق الرضاع العقد » اگر رضاع بعد از عقد حاصل شد،شیر خوارگی بعد از عقد اتفاق افتاد، « حرم »این عقد باطل می شود و این دو دیگر زن و شوهر نیستند.« كالسابق » همانگونه که قبلا گفته شد که دو خواهر و برادر رضاعی حرام است با هم ازدواج کنند، در اینجا هم عقد باطل است.

« ولا تقبل الشهادة به إلا مفصلة » حال اگر شخصی بگوید این دو خواهر و برادر رضاعی هستند. آیا می توان به صرف شهادت یک نفر، حرفش را بپذیریم ؟ بله اگر به صورت مفصل بوید. مثلا بگوید در فلان تاریخ، فلان مرتبه این نوزاد شیر خورده است و تمام جزئیات را مفصلاً بگوید، در این صورت شهادت او را پذیرفته است و صرف یک ادعا آن را نمی پذیریم، چون با پذیرفتن این ادعا بسیاری مسائل تغییر می کند. « ولا تقبل الشهادة به» شهادت قبول نمی شود «إلا مفصلة » مگر اینکه به طور مفصل باشد.

«وتحرم بالمصاهرة زوجة كل من الاب فصاعدا والابن فنازلا على الآخر وام الموطوء‌ة وام المعقود عليها فصاعدا وابنة الموطوء‌ة مطلقا فنازلا ، لا ابنة المعقود عليها»

متاسفانه امروز در فضاهای مجازی حرمت احکام دین شکسته شده است و دستورات خداوند را به سخره گرفته اند. عادی جلوه دادن ارتباط های نامشروع با محارم (مادر، دختر و... ) و انواع معاصی که شرع و قرآن گناه اعلام کرده است در فضاهای مجازی تبلیغ می شود تا حرمت دین خدا شکسته شود.مانند رواج تفکر بهائیت که ازدواج با محارم را مجاز می دانند. البته شاید این مسائل را هم نداشته باشند ولی برای اینکه حرمت ایرانی ها را بشکنند و نام ایران را تخریب کنند، چنین افکار و اعمالی را رواج می دهند و تبلیغ می کنند.

مصاهرة علاقه ای است که بین زوجین و اقوام آنها بعد از عقد به وجود می آید.

«وتحرم بالمصاهرة زوجة كل من الاب فصاعدا » زن پدر بر فرزند حرام می شودو هر چه بالاتر برود. مثلا زن پدر بزرگ هم بر فرزندان و نوادگان حرام است و نمی توانند با هم ازدواج کنند.

« والابن فنازلا على الآخر » زوجه و همسر پسر بر پدر حرام است. پدر نمی تواند با عروس خودش ازدواج کند و هرچه پایین تر رود یعنی پدر با زوجه و همسر نوه اش هم نمی تواند ازدواج کند.

« وام الموطوء‌ة وام المعقود عليها فصاعدا » اگر مردی با زنی ازدواج کرد ، حال چه عروسی کرده باشند یا فقط عقد کرده باشند، آن مرد دیگر با مادر زنش نمی تواند ازدواج کند. و حرمت بین آنها ابدی خواهد بود و داماد هیچ گاه نمی تواند با مادر زنش ازدواج کند حتی اگر مدت زمان عقد آنها بسیار کم بوده باشد، مادر زن برای او حرمت ابدی پیدا می کند.

« وابنة الموطوء‌ة مطلقا فنازلا » اگر مردی با زنی ازدواج کرد که زن از شوهر سابق خود یک دختر دارد،این مرد بعد از ازدواج با مادر دیگر با دختر او نمی تواند ازدواج کند زیرا محرم او می شود.

« لا ابنة المعقود عليها »اگر مرد زنی را عقد خود درآورد ولی عروسی نکردند و از هم جدا شدند، این مرد می تواند با دختر این زن ازدواج کند . زیرا صرف عقد، حرمت نمی آورد.

مسئله دهم :

« أما الاخت فتحرم جمعا لا عينا»

بحث ازدواج با خواهر زن:

« أما الاخت فتحرم جمعا لا عينا » یک مرد همزمان نمی تواند با دو خواهر ازدواج کند.اگر مردی با زنی ازدواج کرد،حرام است اگر بخواهد همزمان با خواهر زن نیز ازدواج کند.

ماده قانونی 1048 نیز می گوید جمع میان دو خواهر ممنوع است.اگر چه به عقد منقطع باشد یعنی صیغه و عقد موقت نیز باطل و حرام است.

مسئله یازدهم :

«والعمة والخالة يجمع بينها، وبين ابنة اخيها، أو اختها برضاء العمة والخالة، لا بدونه »

بین عمه و بچه برادرش و بین خاله و دختر خواهرش می توان جمع کرد به شرط اینکه همسر که عمه یا خاله او هستند، راضی باشد.و بدون رضایت او این ازدواج صحیح نیست. (پس مرد می تواند با رضایت همسرش با برادرزاده و خواهرزاده همسرش ازدواج کند.)

مسئله دوازدهم:

«وحكم الشبهة، والزنا السابق على العقد حكم الصحيح في المصاهرة »
اگر مردی با زنی زنا کرد،آیا می تواند با دختر او ازدواج کند؟ در گذشته گفته شد اگر مردی با زنی ازدواج کرد با دختر او نمی تواند ازدواج کند.در مورد زنا حکم چیست؟ خیر در اینجا هم نمی تواند با دختر او ازدواج کند.
اگر مردی با شبهه با زنی، زنا کرد( یعنی نمی دانست که این زن بر او حرام است). در اینصورت ازدواج این مرد با دختر این زن، حرام است.
«وتكره ملموسة الابن ومنظورته على الاب، وبالعكس تحرم»


سوال : اگر پسری قصد ازدواج با دختری را داشت ویا آن دختر را لمس کرده باشد. آیا پدر آن پسر می تواند با این دختر ازدواج کند؟ جواب : ازدواج پدر با این دختر کراهت دارد. پس ازدواج پدر با دختر مورد نظر پسرش برای ازدواج کراهت دارد ولی حرام نیست.

حال اگر مسئله بعکس باشد و پدر دختری را برای ازدواج درنظر گرفته و آن را دختر را لمس کرده باشد،پسر نمی تواند با این دختر ازدواج کند و این ازدواج حرام است.

«وتكره ملموسة الابن ومنظورته على الاب» ازدواج پدر با دختر مدنظر ومورد لمس پسرش ، مکروه است « وبالعكس تحرم» ولی ازدواج پسر با دختر مورد نظر و مورد لمس پدرش ، حرام است.

« مسائل عشرون » مسائل بیست گانه:

« الاولى: لو تزوج الام وابنتها في عقد واحد بطلا »اگر مرد ازدواج کند با مادر و دخترش در یک عقد، این عقد باطل است. پس اگر مردی همزمان یک مادر و دخترش را به خود عقد درآورد، هر دو این عقدها باطل است. «ولو جمع بين الاختين فكذلك » اگر مردی دو خواهر را همزمان به عقد خود در آورد، باز هم هر دو عقد باطل است. « وقيل يتخير عليهما السلام » وبه یک قول نادر، هر دوی این عقد باطل نیست و مرد باید یکی را اختیار کند.به اختیار مرد یکی از عقدها صحیح است.

حال این مسئله را که درباره دو زن آزاد بود، در مورد کنیز بررسی می کنیم :« ولو وطء احدى الاختين المملوكتين » اگر مردی مالک دو کنیز باشد که با هم خواهر هستند. «حرمت الاخرى حتى تخرج الاولى عن ملكه» اگر این مرد با یکی از آنها نزدیکی کرد، خواهر دیگر بر او حرام می شود .مگر زمانی زن اول از ملک او خارج شود.(جمع بین دو خواهر چه آزاد باشند چه کنیز ، حرام است.)

« فلو وطء الثانية فعل حراما ولم تحرم الاولى» حال اگر این مرد با کنیز دوم هم که خواهر کنیز اول بوده است ، نزدیکی کرد. در اینجا فعل حرامی انجام شده است ولی این کار باعث نمی شود که کنیز اول بر او حرام شود.


پی نوشت:

ر.ک : روضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة - جلد 5-زین الدین بن علی العاملی الشهیر بالشهید الثانی

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.