سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ماه رمضان، ماه فضل ورحمت خداوند/ روزه مخالف ولایت فقیه قبول نیست

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 398 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.03.22
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/03/21


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الله الحکیم فی کتابه : «یا أَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ ٱلصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ » (1)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا اباصالح، یا بقیة الله ادرکنا واغثنا
خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ،سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نماز جمعه این هفته تقدیر وتشکر می کنم. از مسئولین محترم ،ستاد برگزاری نماز جمعه ،سروران عزیز روحانی، از هیأت امنای مسجد جامع ،مجری محترم و از سخنران قبل ازخطبه ها جناب مهندس زارعی نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

امروز جمعه اولین هفته از ماه مبارک رمضان و ورد به قطعه ای از بهشت است، خدای متعال را شکرگزاریم که به ما سلامتی و حیات عنایت فرمود تا بار دیگر ماه مبارک رمضان را درک کنیم.

ماه میهمانی خدا:

ماه رمضان ، ماه فضل و رحمت خداوند متعال است و ماه میهمانی خداست. در خطبه معروف شعبانیه پیامبر اعظم «صلی‏ الله‏ علیه ‏و‏آله وسلم » اینگونه می فرماید: « أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ » ای مردم! همانا ماه خداوند، همراه با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما می‏ آید ... « فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِه‏»از خداوند، از پرورگارتان بخواهید تا شما را به روزه گرفتن در این ماه و تلاوت کتابش موفق بدارد. (2)خدایا از تو می خواهیم تا آخر این ماه ، صحت و سلامت و توفیق روزه گرفتن را به همه ما و همه مسلمانان عنایت بگردانی و توفیق تلاوت و انس با قرآن وتوفیق ادب نسبت به ماه مبارک رمضان را به همه ما مرحمت بفرمایی.

حقیقت روزه

قرآن کریم در اشاره ای بسیار کوتاه اما پر مغز و پر معنی حقیقت روزه و هدف از آن را بیان فرموده است در آیه ای که ابتدای جلسه خدمتتان تلاوت کردم ، می خوانیم: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» (1) ای کسانی که ایمان آورده اید! روزه بر شما واجب شد همانگونه که بر پیشینیان شما واجب گردید باشد که پرهیزکار شوید.خداوند این آیه را با خطاب خاص خود به دوستانش آغاز می کند و چه خطابی برتر از خطاب معبود با انسان، که چنین نوای گوش نوازی قبل از هر چیز تمامی سختی های روزه را از یاد انسان می برد. {این کلام مانند این است که مردی به همسر خودش بگوید دوستت دارم، این کلام آن قدر شیرین است که هیچ وقت از یاد او نمی رود. یا اینکه پدری به فرزند خود بوید عزیزم، دوستت دارم. کلام خدا هم در اینجا چنین لطافتی دارد.} امام صادق(ع) درباره این خطاب الهی می فرمایند: «لذّة ما فی النداء اَزال تَعَبَ العبادة و العناء»(3) لذت آنچه در این خطاب است رنج و سختی عبادت را از بین می برد.

پایه های تکامل ورشد در همه ادیان:

در همه ادیان الهی ، سه پایه تکامل و رشد معنوی داریم:
پایه اول : نماز و ارتباط با خداوند است.همه ادیان نماز و عبادت خداوند را داشتند گرچه کیفیت آن ، متفاوت بوده است.همه پیامبران الهی توصیه به نماز کردند. دین بدون نماز نمی شود.

پایه دوم: زکات است. چه زکات واجب (خمس)، چه زکات مستحب (انفاق) . در تمامی ادیان بحث تزکیه و پاک کردن مال وجود دارد.
پایه سوم : روزه است . تمام امت ها روزه داشتند،چنانچه در همین آیه هم آمده است: ،«كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ » همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند، نوشته شد. که این باعث برداشته شدن سختی روزه می شود.

در ادامه آیه داریم : «يُريدُ اللَّهُ بِکُمُ الْيُسْرَ » خداوند برای شما آسانی می خواهد «وَ لا يُريدُ بِکُمُ الْعُسْرَ » و برای شما دشواری نمی خواهد. (4)

آثار وفواید روزه:

اینکه ما روزه می گیریم به نفع خود ماست،چنانچه خداوند می فرماید : « وَ أَنْ‌ تَصُومُوا خَيْرٌ لَکُمْ‌ »و کسی که کارِ خیری انجام دهد، برای او بهتر است .(5) همانند اینکه بیماری به نسخه پزشک خود عمل کند، برای خود بیمار مفید است و سودی برای پزشک ندارد. روزه برای انسان آثار اجتماعی و فردی زیادی دارد. یکی از آثار روزه صحت جسم است. دستگاه بدن انسان در طول سال، 11 ماه را کار می کند ، در این یک ماه می تواند استراحت کند. و بهترین درمان هم در طب جدید و هم در طب سنتی امساک و پرهیز است. یک ماه دستگاههای بدن استراحت می کند. روزه امراض زیادی را شفا می دهد.{پزشکان روسی و غیرمسلمان برای درمان بعضی از امراض، چهل روز روزه را تجویز کردند. }در حدیثی از پیامبر اسلام(ص) آمده است: «صوموا تصحوا» (6) روزه بگیرید تا تندرست شوید. در طب قدیم و همچنین در طب جدید آثار «امساک» در درمان بسیاری از بیماری‏ها به اثبات رسیده است.

مبارزه با نفس:

دومین فایده روزه این است که انسان می تواندبر خودش تسلط پیدا کند. ماه مبارک رمضان، ماه مبارزه با نفس (شیطان) است. گناهان و معاصی نتیجه تسلط نفس بر انسان است ولی با روزه ماه مبارک رمضان، انسان تسلط بر نفس پیدا می کند. « لَعَلَّكُم تَتَّقونَ » با روزه انسان با تقوا می شود.برای اینکه انسان در صراط مستقیم گام بردارد، اعمال بسیاری سبب انحراف ما می شود. چنانچه در تاریخ انسانهای متقی بسیاری بودند که از راه حق منحرف شدند.نمونه اش برصیصای عابد بود که مدت درازی از عمر خود را به عبادت و بندگی گذرانیده بود و کار او بجایی رسید که مریضها و دیوانگان به دعای وی بهبودی و شفا پیدا می کردند ولی در آخرین لحظات زندگی نسبت به پروردگار جهان کافر شد و با سجده بر شیطان از دنیا رفت.(7) شیطان قسم خورده است که انسان را منحرف کند. روزه با تقویت قوای درونی انسان، جلو وسوسه های شیطان را می گیرد. ترک مواد مخدر و سیگار در ماه مبارک رمضان آسان تر از ماههای دیگر است.

ایجاد مساوات در جامعه:

از دیگر برکات روزه ماه مبارک رمضان ،ایجاد مساوات در جامعه است. اینکه افراد غنی که خداوند به آنها تفضل کرده است و امکاناتی را به آنها عنایت فرموده است، به یاد فقرا و گرسنگان هم باشند. با روزه انسان غنی نیز گرسنگی را لمس می کند و گرسنگان را کمک کند. چنانچه در قرآن داریم: .« أَيَّاماً مَعْدُودَاتٍ‌ »روزهای اندک و معیّن را روزه بگیرید. (8) همه چیز حساب شده است.

ان شاءالله خداوند توفیق روزه و تلاوت قرآن را به همه ما عنایت بفرماید.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود همه شما برادران و خوهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ، انجام دستورات خدا و دوری از گناه. در توصیه به تقوی این حدیث شریف را از پیامبر خدا(ص) خدمت شما عرض می کنم.

اهل بهشت چه کسانی هستند:

امروز اولین جمعه از ماه مبارک رمضان است. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : می خواهید بدانید اهل بهشت چه کسانی هستند؟ کسانی که گرما و سرمای شدید، مانع حضورشان در نماز جمعه نمی شود. (9)پس یک نشانه اهل بهشت، حضور در نماز جمعه است. در خطبه دوم قصد دارم تا گوشه ای از آداب روزه را خدمت شما روزه داران عزیز عرض می کنم.برای استفاده بهتر از برکات این ماه مبارک باید آداب روزه را هم رعایت کنیم. این آداب را از کلام اهل بیت خدمت شما عرض می کنم.حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می فرمایند: « مَا يَصْنَعُ الصَّائِمُ بِصِيَامِهِ إِذَا لَمْ يَصُنْ لِسَانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوَارِحَه‏ »(10) روزه ‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه ‏اش به چه كارش خواهد آمد.یعنی شخص روزه داری که در منزل با همسر و فرزندانش بداخلاق باشد،روزه او فایده ای نخواهد داشت.

پیامبر اسلام (ص) از حضرت حق روایت کرده که خدا می فرماید : کسی که اعضا و جوارح او از محرمات من روزه نیست ٬ مرا چه نیازی است که خوردن و آشامیدن را برای خاطر من ترک کند؟(11) زیرا خداوند سبحان می فرماید: « الصَّوْمُ لي و اَنا اَجْزي به» (12)روزه ﺑﺮاي ﻣﻦ اﺳﺖ و خود ﭘﺎداش آن را ﻣﯽ دﻫﻢ. این حدیث را می توان به گونه دیگر نیز خواند و ترجمه کرد : «انا اُجزی به» پاداش آن نیز خود من هم هستم.روزه ای پاداش آن ،خداوند است که اعضا و جوارح نیز روزه باشد. این از ادب روزه است.

روزه چه کسانی قبول نیست:

روزه برای انسان آثار اجتماعی و فردی زیادی دارد. در بیان بعد اجتماعی روزه به این حدیث از امام صادق را خدمت شما عرض می کنم.حضرت امام صادق عليه السلام فرمودند: روزه این افراد مورد قبول قرار نمی‌گيرد و روزه به حساب نمی‌آيد:

«لا صِیامَ لِمَنْ عَصیَ الاْءمامَ» کسی که امام و پيشوای خود را نافرمانی کند و از او اطاعت ننمايد،

«و لا صيام لعبد آبق حتي يرجع» عبد فراری، تا مراجعت کند و به خدمت باز نگردد،

« و لا صيام لامراة ناشزة حتي تتوب» روزه زن ناشزه تا توبه کند و در اختيار همسرش قرار گيرد،

«و لا صيام لولد عاق حتي يبر» فرزند عاق شده پدر و مادر تا خوب نشود و اصلاح نگردد.(13)

امروز هم اگر کسی با با رهبر (ولی فقیه) مخالفت کند، مخالفت با امام زمان کرده است و طبق این حدیث روزه اش صحیح نیست.البته فقها فتوا ندادند ولی در واقع این است که این افراد، روزه شان این افراد پذیرفته شده نیست.

پیامبر خدا (ص) صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وسلم می فرماید: « خَمْسُ خِصالٍ یُفَطِّرَنَ الصَّائِمَ وَ تَنْقُضْنَ الوُضُوءَ » پنج صفت مایه‌ از بین رفتن (ثواب) روزه و وضو است: « الْكِذْبُ، وَ الْغِیبَةُ، وَ النَّمِیمَةُ، وَ النَّظَرُ بِشَهْوَةٍ، وَ الْیَمِینُ الْكاذِبَة» دروغ، غیبت، سخن چینی، چشم چرانی، سوگند دروغ.(14)

کمبود مجلس تلاوت قرآن:

در فرمایشات مقام معظم رهبری (حفظ الله تعالی) درجمع قاریان قرآن این نکته را تذکر دادند ، پیامبر اعظم(ص)در فرمودند:«بعد از من پیرو دو چیز باشید. قرآن و اهل بیت». ما مجالس عزاداری و روضه خوانی برای اهل بیت زیاد داریم ولی مجلس تلاوت قرآن زیاد نداریم.بحث کمبود تلاوت مجلسی ،نقصی است که هیات امنا مساجد نیز باید به آن توجه داشه باشند. امروز هم بعد از نماز جمعه یک ربع، تلاوت مجلسی خواهیم داشت، از علاقمندان برای حضور در این مجلس دعوت می کنیم .
یک نکته دیگر باید تذکر داده شود این است که اذان هر سه وعده در مساجد پخش شود.

مقام معظم رهبری در سخنان خود در مراسم بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی فرمودند: امام راحل شخصیتی مومن، متعبد و انقلابی بود. امام(ره) ایران را از حلقوم آمریکا بیرون آورد، امریکا دشمن انقلاب اسلامی است ولحظه به لحظه به فکر نابودی انقلاب اسلامی است. انقلابیون فقط آنهایی نیستند که در زمان انقلاب با امام همراه بودند.بلکه امروز هم ، همه باید انقلابی باشند،خصوصا جوانان عزیز.

شرایط انقلابی بودن از بیان رهبر معظم انقلاب:

انقلابی بودن چند شرط دارد: شرط اول: پایبندی به ارزش ها که از مهمترین ارزشها پایبندی به اسلام ناب و رد اسلام امریکایی است.{همانگونه که در فروعات دین، تولی(دوستی با دوستان خدا ) و تبری ( دشمنی با دشمنان خدا) داریم. } .بدبختی های جهان امروز از اسلام امریکایی است. تحمیل هشت سال جنگ بر ایران ، ایجاد اختلاف و درگیری بین کشورهای اسلامی، ایجاد گروههای تروریستی چون داعش، فتنه 88 برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران همه از اقدامات اسلام امریکایی است. انقلابی کسی است که پایبند به اسلام ناب و اهداف بلند انقلاب باشد.

از دیگر شروط انقلابی بودن استقلال کشور ، خصوصا بحث استقلال اقتصادی، حساسیت در برابر دشمن که از شروط انقلابی است.در همین مذاکرات هسته ای ،با اینکه توافق انجام شده بود ولی امریکایی ها دست از دشمنی با ایران برنداشتند.

در کشور مصر مردم با جانفشانی و تلاش و سختی انقلاب کردند و مرسی را که فرد انقلابی و مسلمانی بود را به عنوان رئیس جمهور برگزیدند ولی او وقتی سرکار آمد، طرح دوستی با امریکا را ریخت و به همین دلیل شکست خورد و امروز حکم اعدام او را صادر کرده اند. تا کنون هیچ کشور اسلامی از رابطه با امریکا نتیجه نگرفته است.ولی رئیس جمهور سوریه با اینکه کشورش در معرض نابودی قرار گرفته است، متکی به مردم و مستقل از بیگانگان است و امروز حفظ شده است.این نتیجه انقلابی بودن و تقوی سیاسی داشتن است. و آخرین توصیه‌ی مقام معظم رهبری به ملت و مسئولان این بود : به وعده‌ی نصرت خدا اعتماد کامل کنید و مطمئن باشید آینده به کوری چشم دشمنان از آن ملت و جوانان ایران است.

مقام معظم رهبری در بحث کشاورزی فرمودند: برای مسئله‌ی اقتصاد، سه محور اصلی وجود دارد: یکی صنعتی کردن کشاورزی است؛کشاورزی و باغداری را صنعتی کنیم، مدرن کنیم. یکی مسئله‌ی صنایع تبدیلی و تکمیلی و سردخانه و این چیزهاست. باغدارِ اینجا اگر در کنار دست خودش صنایع تبدیلىِ مورد دسترس داشته باشد، وضعش بکلی تفاوت پیدا میکند؛ سردخانه باشد، همین جور.

مسئله بعدی ساختارسازی برای توزیع و بازرگانی است . در بردن صنایع تبدیلی به روستاها تمرکز کنید.پر هیز از واردات محصولات زراعی و آبادانی روستاها را دنبال کنید.

مناسبتهای هفته:


مناسبتهای هفته پیش رو را به اختصار خدمت شما عرض می کنم.
چهارشنبه شهادت سربازان دليراسلام محمدبخارايي، حاج صادق اماني،رضا صفارهرندي، مرتضي نيك نژاد(1344) را داریم.با اعدام انقلابي منصور در اول بهمن 1343 ، شهيد محمد بخارايي عاملِ اعدام منصور به دست مأموران ساواك افتاد و سپس ديگر يارانش نيز دستگير شدند. پس از مدتي،رژيم پهلوي در يك دادگاه فرمايشي اعضاي اين گروه را به اعدام و زندان طولاني مدت محكوم كرد. و سرانجام در سحرگاه 26 خرداد 1344 ش ، اين چهار فرزند شجاع و برومند اسلام ، در راه پاسداري از ارزش‏هاي متعالي اسلام و در مسير پر بركت نهضت امام خميني(ره) جهت برپايي حكومت اسلامي در ايران ، عاشقانه شربت شهادت نوشيدند و به لقاءاللَّه نائل آمدند.

پنج شنبه 27 خرداد ،سالروز فرمان امام خميني مبني بر تشكيل جهاد سازندگي(1358ش) را داریم که روز جهاد كشاورزي نامیده شده است. که همه عزیزانمان در جهاد کشاورزی این روز را تبریک عرض می کنیم.
«السّلام عليكم و رحمة الله بركاته»


پی نوشت:


1-سوره مبارکه بقره،آیه 183

2- عيون ‏أخبار الرضا ، شیخ صدوق ج ۱ ص ۲۹۵ / أمالي ، شیخ صدوق ، ص ۹۳ / إقبال الاعمال ، سید بن طاووس ، ص ۲ / مصباح الکفعمی، کفعمی ص۶۳۳ / بحارالأنوار ، علامه مجلسی ، ج ۹۳ ، ص ۳۵۶ / مفاتیج الجنان، شیخ عباس قمی، فضیلت و اعمال ماه مبارک رمضان؛

3-تفسیر مجمع البیان، ج 2، ذیل آیه

4- سوره مبارکه بقره،آیه 185

5- سوره مبارکه بقره،آیه 184

6- میزان الحکمة، حرف صاد، ح 10927 .

7- مجمع البیان، پیشین، ص ۶۹۰-۶۸۸؛ نمونه، پیشین، ص ۵۴۵-۵۴۴؛ المیزان، پیشین، ص ۴۴۱-۴۴۰

8- سوره مبارکه بقره،آیه 184

9- کنزالعمال، ج 7 ح 21085

10- دعائم الاسلام ج 1 ، ص 268 - بحار الانوار(ط-بیروت) ج 93 ، ص 295 ، ح 15

11- میزان الحمکة: 7/3214 الصوم، حدیث 10957

12- روضة المتقين، ج 3، ص 225/ وسائل الشیعه، ج 7، ص 294، ح 15 و 16 ; 27 و 30

13- وقايع الايام خيابانی، ص 432

14- نهج الفصاحه، ح 1459



http://yascms.ir/emam/gozaresh/m580.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m581.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m582.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m583.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m584.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m585.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m586.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m587.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m588.jpg

چاپ این نسخه درجه: 5.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 1 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.