سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

جلسه شورای اداری با محوریت نماز جمعه با حضور وسخنرانی امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 232 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1395.05.06
 
همزمان با بزرگداشت هفته نماز جمعه جلسه شورای اداری شهرستان زرند با محوریت نمازجمعه باحضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم ، مسئولین ادارات ونهادهای زرند واعضاء ستاد نماز جمعه برادران در مورخه 95/05/6 در محل سالن جلسات فرمانداری زرند برگزار شد.


سخنرانی در جلسه شورای اداری با محوریت نماز جمعه6مرداد95


الحمدلله، الصلاة والسلام وعلی رسول الله وعلی آله آل الله

قال الله الحکیم فی کتابه : « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلي‏ ذِکْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِکُمْ خَيْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»(1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله ، یا اباصالح، اغثنا وادرکنا، السلام علیک یا جعفربن محمد الصادق(ع)

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در این مسجد حضور دارند ، شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.
خوشامد عرض می کنم خدمت همه شما برادران بزرگوار، خواهران مکرمه، اعضای محترم شورای اداری واعضای محترم ستاد نماز جمعه ودیگر حاضرین بزرگوار در این جلسه.

سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از انقلاب :

به مناسبت 5 مرداد ماه سالگرد برگزاری اولین نماز جمعه، جلسه امروز شورای اداری را اختصاص دادم به ستاد نماز جمعه واهمیت نماز جمعه .جا دارد در اینجا از مسئولین ستاد نماز جمعه جناب حجه الاسلام ایزدی و سرکار خانم میرزایی و دیگر اعضای ستاد نماز جمعه و همه کسانی که در برگزاری نمازجمعه نقش دارند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.از ائمه جمعه سابق و اسبق که در طول سالهای بعد از انقلاب سکان دار امامت نماز جمعه شهرستان بودند، نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم و یادی می کنیم از اولین امام جمعه شهرستان حضرت آیت الله شوشتری ، شادی روح ایشان و همه شهدای نماز جمعه صلواتی را مرحمت بفرمایید.

اهمیت نماز جمعه :

از اهمیت نماز جمعه همین بس که خدای تبارک و تعالی یک سوره مستقل به نام جمعه در قرآن مجید آورده است و در امر به اقامه نماز جمعه کرده است. چنانچه خداوند در سوره جمعه می فرمایند: « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا» اى کسانى که ایمان آورده اید ،( پس از تلاوت آیاتی که ابتدای آن ها (یا أیها الّذین آمنوا…) آمده است مستحب است گفته شود: «لَبّیکَ اللّهمَّ لبّیک» خالصانه در خدمتم بار خدایا خالصانه در خدمتم»(2) ) « إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ» چون در روز جمعه براى نماز جمعه بانگ اذان داده شد ، « فَاسْعَوْا إِلي‏ ذِکْرِ اللَّهِ » به سوى نماز که ذکر خداست بشتابید «وَ ذَرُوا الْبَيْعَ » و داد و ستد و دیگر کارها را واگذارید . «ذلِکُمْ خَيْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»این براى شما بهتر است اگر بدانید .(1) مهمترین کار در زندگی تلاش و کسب درآمد حلال است که در این آیه خداوند می فرماید ، کار را هم، رها کنید و به سمت نماز جمعه بشتابید،به این ترتیب هنگامى كه صداى اذان نماز جمعه بلند مى‌شود، مردم موظفند كسب و كار را رها كرده، به سوى نماز كه مهمترین یاد خدا است بشتابند. منظور از "ذكر الله" در این آیه، در درجه اول نماز است، ولى مى‌دانیم كه خطبه‌هاى نماز جمعه هم كه آمیخته با ذكر خدا است، در حقیقت بخشى از نماز جمعه است، بنابراین باید براى شركت در آن نیز تسریع كرد.

اولین نماز جمعه در اسلام :

بعد از اینکه پیامبرگرامی اسلام ‌صلّی الله علیه و آله و سلّم در مکه حکومت اسلامی تشکیل دادند، تا زمانی که به مدینه هجرت کردند، هیچ نماز جمعه ای در مکه برگزار نکردند و در جریان هجرت از مکّه به مدینه برای در امان ماندن از توطئه قتل سران قریش، به مدت سه شبانه روز در غار ثور مخفی شدند. در چهارم ربیع الاول از آن غار خارج شده، به سوی مدینه طیّبه حرکت کردند.خبر هجرت نبى اكرم (صلی الله علیه واله) به گوش مردم مدينه رسيد و آنها هر روز صبح تا آفتاب سوزان ظهر منتظر مقدم آن حضرت مى‏ماندند و بعد از آن‏كه در آن روز از تشريف‏فرمايى حضرت مأيوس مى‏شدند ، به خانه‏هاى خود باز مى‏گشتند. رسول خدا (صلی الله علیه واله) مدت هشت‏روز در بيابان سوزان راه پيمودند تا در روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول به منطقه‏اى به نام «قبا» در نزدیکی مدينه رسيدند ،حضرت، چهار روز در "قبا" ماندند و در آنجا منتظر ماندند تا امیرالمؤمنین علی علیه السّلام به ایشان ملحق شوند وبالاخره در روز جمعه شانزدهم ربیع الاوّل سال اول هجری بر مردم مدینه وارد شد.در آستانه ورود پیامبر(ص) آنگاه که مرکب پیامبر(ص) از ثنیه الوداع- نام محلی در ابتدای مدینه - سرازیر شد غریو شادی مدینه را فرا گرفت و خیل عظیمی از مردمان آن دیار شادمانه و هلهله کنان در مراسم باشکوهی به استقبال آن حضرت شتافتند. یک نفر فریاد زد : جاء جاء و دخترعمه های رسول خدا سرود خواندند :
طلع البدر علینا من ثنیات الوداع ( ما شب چهارده از گردنه وداع بر ما طالع شد).
وجب الشكر علینا ما دعى لله داع (شکر خدا بر ما واجب است؛ تا هنگامی که ندای دعوت به سوی خدا طنین انگیز باشد)
أیها المبعوث فینا جئت بالأمر المطاع (ای که بر ما مبعوث شده ای، تو با دستوری پذیرفته آمدی)
جئت شرفت المدینة مرحباً یا خیر داع( آمدی و با ورودت مدینه را شرافت دادی ، خوش آمدی ای بهترین دعوت کننده).
در روز جمعه پیامبراکرم‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم همراه امیرمؤمنان علیه السّلام به میان قبیله بنی سالم بن عوف رفتند و در آنجا محدوده مسجدی را مشخص و قبله آن را نیز معین نمودند . بعدها این مسجد به مسجد « قبا» شهرت یافت.( کسی که در مسجد قبا نماز بخواند مانند این است که عمره انجام داده است، فاصله میان قبا و مدینه بسیار كم است و امروز قبا یكى از محله‌هاى داخل مدینه است) .پیامبر(ص) و همراهانش به هنگام ظهر به محله "بنى سالم" رسید، و اولین مراسم نماز جمعه را در آنجا برپا داشت، و این اولین جمعه‌اى بود كه رسول خدا (صلى الله علیه و آله وسلم) در اسلام بجا آورد، خطبه‌اى هم در این نماز جمعه خواند كه اولین خطبه حضرت در مدینه بود.از این زمان به بعد نماز جمعه هر هفته برگزار می شد.(3)

فضیلت نماز جمعه در بیان رسول خدا (صلى الله علیه و آله وسلم ) :

در روایتی از رسول خدا(ص) چنین داریم: « «خداوند نماز جمعه را بر شما واجب كرده هر كس آن را در حیات من یا بعد از وفات من از روى استخفاف یا انكار ترك كند خداوند او را پریشان مى كند، و به كار او بركت نمى دهد، بدانید نماز او قبول نمى شود، بدانید زكات او قبول نمى شود، بدانید حج او قبول نمى شود، بدانید اعمال نیك او قبول نخواهد شد تا از این كار توبه كند»! » (4)این نشان از اهمیت بالای نماز جمعه است که اگر نماز جمعه احیا شد، دین و تمام احکام اسلامی نیز در کنار آن احیا می شود.

برپایی نماز جمعه، از برکات انقلاب اسلامی است :

حال این سوال پیش می آید که چرا نماز جمعه ،قبل از هجرت حضرت رسول (ص) به مدینه مدینه برگزار نمی شد؟ چون نماز جمعه یک نماز حکومتی است و به همین علت نیز مراجع ما در زمان طاغوت نماز جمعه را برگزار نمی کردند. به برکت امام و شهدا بعد از پیروزی انقلاب و به فرمان امام راحل(ره)اولین نماز جمعه در پنجم مرداد ماه و به امامت آیت الله طالقانی برگزار شد. به فرموده حضرت امام (ره) ، بزرگترین عنایات حق تعالی در نظام جمهوری همین نماز جمعه بود که احیا شد. قبل از آن همواره ما مورد سرزنش اهل سنت بودیم که می گفتند شما چگونه مسلمانانی هستیدکه نماز جمعه را برگزار نمی کنید. بحمدالله امروز بیش از 900 امام جمعه در جای جای ایران اسلامی نماز جمعه را برگزار می کنند. البته این تعداد تریبون نماز جمعه در اختیار شیعیان است و علاوه بر آن اهل سنت نیز نماز جمعه را برگزار می کنند.
در شهرستان زرند هم بحمدالله بعد پیروزی انقلاب اسلامی هر هفته نماز جمعه باشکوه برگزار شده است. یکی از شاخص های شهر ستان به فرموده مقام معظم رهبری ، برگزاری باشکوه نماز جمعه در این شهرستان است.طبق آمار ،شهرستان زرند و کوهبنان در شمال استان کرمان بیشترین حضور را در نماز جمعه استان دارند. مایه افتخار است که مردم شهرستان زرند مردمی ولایتمدار پایبند به دین و ولایت هستند. امروز هم الحمدالله نماز جمعه باشکوه برگزار می شود.

لزوم مشارکت خیران برای تکمیل پروژه مصلای پیامبر اعظم (ص) :

یکی از کارهایی که ما و شما باید انجام بدهیم بحث مصلی نماز جمعه است که نیاز به سرعت در ساخت و ساز دارد. در ابتدایی که بنده به عنوان امام جمعه به شهرستان زرند آمدم، شورای سیاستگذاری 250 میلیون تومان اعتبار برای ساخت و ساز مصلی اختصاص داد و در سال گذشته 202 تومان نیز دولت به صورت امانی برای ساخت و ساز مصلی قرار داد. امسال هم از بودجه استانی 42 میلیون تومان اختصاص یافت. البته 500 میلیون تومان اختصاص یافته بود که متاسفانه هنوز دریافت نکردیم. ان شاءالله در دولت نیز گشایش اقتصادی ایجاد شودو این مبلغ را در اختیار فرماندار قرار بدهند تا بتوانیم در ساخت مصلی به کار بگیریم. منظورم این است که فقط با این بودجه ها نمیشود مصلی میلیاردی ساخت، همه باید به ساخت مصلی کمک کنیم. در روایت داریم : «الدّالُ عَلَی الخَیرِ کَفاعِلِه » (5) ثواب و اجر راهنمایی کنده به خیر و نیکی همانند عمل کننده به آن است.در اینجا جا دارد که از کارخانه ها و شرکت های شهرستان که در کار ساخت و ساز ما را یاری کردند نیز تقدیر و تشکر کنم. بعضی از این شرکت ها به ما کمک مالی کردند، عده ای نیروی کار در اختیارمان قرار دادند و بعضی کمک فکری داشتند و از مصلی بازید می کردند.که از همه تقدیر و تشکر می کنم.
ما مصلی شهرستان بافت را بدون کمک شرکتها ساختیم و هیچ از جا کمکی دریافت نکردیم. الحمدالله در زرند شرکت ها کمک می کنند وباید ساخت و ساز سریعتر پیش رود. به قول آقای بابایی امام جمعه اسبق شهرستان، در این یکسال و نیم اخیر به اندازه 8 سال در مصلی کار شده است که از این بابت خدا را شکر می کنیم واز همه شما نیز تشکر می کنیم. البته در این مسیر مشکلات زیادی هم سر راه ما قرار دارد، مثلا جرثقیلی که بتوانیم با آن گنبد را نصب کنیم، نداشتیم و با کلی هماهنگی و خواهش و تمنا توانستیم از فولاد آن را امانت بگیریم و چون بسیار بزرگ بود ،جناب آقای حسن زاده در فولاد آن را خرد کردند و قطعه قطعه به مصلی منتقل کردیم تا گنبد نصب شود. با نصب گنبد، نیمی از کار ما حل شده است.
در آخر از همه کسانی که در ساخت مصلی ما را یاری ساندند، تشکر و قدردانی می کنم . از شرکت های دولتی و غیردولتی شهرستان ، از مسئولین محترم که در نهادهای مختلف ما را یاری کردند، نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم . یکی از بهترین مکانهای که نیاز است ساخته بشود، مصلی است ان شاءالله همه شما مومنین برای ساخت و ساز مصلی ما را یاری بدهید.

پی نوشت:

1- سوره مبارکه جمعه،آیه 9

2- بحارالانوار، ج 82، ص 34

3- گروه دین و اندیشه تبیان ، با استفاده از تفسیر نمونه، ج 24 .

4- وسایل الشیعه، ج 5 ص 7

5- من لا یحضره الفقیه، جلد 4، صفحه 380


http://yascms.ir/emam/gozaresh/n114.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n115.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n116.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.