سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مسجد بالاترین رسانه:

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 422 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1395.06.03
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسملین ابراهیمی در همایش ائمه جماعات وهیئت امناء مساجد زرند مورخه95/06/3



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمد لله الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

قال الله الحکیم فی کتابه: « إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَي الزَّکاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسي‏ أُولئِکَ أَنْ يَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدينَ» (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)،یا ابا صالح ، ادرکنا واغثنا.

اولاًً خدمت همه شما بزرگواران، مؤمنین و متدینین ، برادران ،خواهران مکرمه، سروران عزیز و بزرگوار روحانی ، ائمه محترم جماعات زرند، خوش آمد عرض می کنم. از ابتکاری که فرماندهی محترم سپاه انجام دادند و به مناسبت روز مسجد و هفته مسجد این جلسه را تشکیل دادند ، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم. استفاده کردیم از فرمایشات جناب سرهنگ زمانی که نکات بسیار خوبی را بیان کردند، ان شاءالله خدای متعال توفیق تعمیر ، عمران و آبادانی مساجد را به همه ما عنایت بگرداند.

ثواب آباد کردن مسجد خدا:

در آیه ای که خدمتتان عرض کردم،آمده است : « إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ» مساجد خدا را تنها کسی آباد می کند که ایمان به خدا و روز قیامت آورده ، « وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَي الزَّکاةَ » و نماز را برپا دارد ، و زکات را بپردازد ، «وَ لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ » و جز از خدا نترسد «فَعَسي‏ أُولئِکَ أَنْ يَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدينَ» پس امید است که آنان از هدایت یافتگان باشند. (1)از این آیه پیداست که کسی که دست اندر کار مسجد است،خدای تبارک و تعالی بالاترین مدال و توفیق را نصیب او کرده است که مؤمن به خدا و روز قیامت است و عاشق برپایی نماز یعنی عاشق ارتباط با خداست و هم عاشق خدمت به مردم ، درقالب پرداخت زکات است. چنین فردی خشوع و تواضع آن فقط در مقابل پروردگار است. (خشوع ترسی که از ناحیه تصور بزرگی به انسان دست می دهد،اگر بالای یک کوه بلند بروید و به دره عمیق کنار آن نگاه کنید یک خوفی در دل انسان می افتد،خوف و ترسی که از ناحیه عظمت و بزرگی این کوه به انسان دست می دهد.)این مدال را خداوتد تبارک و تعالی به شما بزرگواران عنایت کرده است، امروز در خدمت ائمه محترم جماعات و هیئت امنا و پایگاههای مقاومت هستیم. در واقع در خدمت ارکان دینداری شهر هستیم. هفته مسجد را نیز تبریک عرض می کنم.در سال 1348 در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.

سال‌ها بعد و به همین مناسبت به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در سی‌امین نشست این سازمان، این روز به نام روز جهانی مسجد نامگذاری شد.

مسجد بالاترین رسانه:

امروز رسانه مسجد، بالاترین رسانه است، رسانه منبر و نماز در مساجد بیشترین تاثیرگذاری را دارد.الحمدالله به لطف الهی حضور مردم شهرستان زرند در نماز جماعت و نماز جمعه زبانزد است. آمار جمعیتی بعضی از نمازجماعت های شهرستان ما به اندازه نماز جمعه ای است که در بعضی بخش های شهرهای دیگر برگزار می شود.حضور مردم مؤمن ، متدین و ولایت مدارشهرستان زرند در نماز جماعت بسیار چشمگیر است. خدا را بر این نعمت بزرگ شکرگزاریم. منتهی دشمن در حالا برنامه ریزی است تا جوانان ما را از مسجد دور کند. صحنه گردان همین موبایل هوشمندی که در دست ما و همه فرزندان ماست، افرادی بسیار خبره و کارشناس است،افرادی دانا و ماهر در کار خود ، با تجریاتی چند صد ساله که برنامه ریزی می کنند تا با اشاعه انواع لجن پراکنی و ویروس ها ، جوانان ما را از دین و دیانت دور کنند. با این حجم تبلیغات سوء دشمن بازهم جوانان ما در مسجد حضور دارند و در هیئت ها هستند و در مساجد حاضر می شوند. این واقعا معجزه است.

تلاش دشمنان برای انحراف جوانان ایران:

چند روز قبل یک روایت دروغی را از امام صادق(ع) در یکی از این سایتها زده بودند که ایشان از امام حسین(ع) نقل کرده بودند که بیشترین دشمنان ما ایرانی ها هستند !!! متاسفانه دشمن با استفاده از انواع و اقسام صحبت ها و از آیات و روایات نصفه و نیمه سعی در به انحراف کشیدن جوانان ما دارد و هر فردی را از راه مخصوص خودش منحرف می کند.یکی را از طریق شهوت ودیگری را از طریق عرفانهای کاذب ،شبهه افکنی و تزلزل در اعتقادات. آنها با برنامه ریزی دقیق، توسط افراد خبره کوشش می کنند تا نور اسلام را خاموش کنند، پشتوانه نظام را از مردم خالی کنند و مردم را از مسجد دور کنند.طبق فرمایش مقام معظم رهبری آنچه باعث این انقلاب شده است، همان ایمان و باور به خدای تبارک و تعای و ایمان به پیامبر خدا و امامان است. آنها اطاعت از امیرالمومنین و اهل بیت را نشانه گرفته اند تا به نتیجه دلخواه خود برسند. وقتی ما این مطلب را بدانیم،وظیفه ما سنگین است. ما باید به احداث پایگاههای بسیج در مساجد کمک کنیم، احداث پایگاه بسیج از زمان حضرت امام(ره) شروع شده است،امام (ره) اهمیت زیادی به بسیج می دادند تا جایی که فرمودند : خدایا مرا با بسیجیانم محشور کن.امام (ره) با آن همه عظمت نفرمودند خدایا مرا با امیرالمومنین(ع) ویا حضرت زهرا(س) و دیگر اهل بیت، محشور کن، بلکه فرمود مرا با بسیجیانم محشور بفرما.چون بسیج منا اهل البیت شده است، همانگونه که سلمان از ایران ، به خدمت رسول خدا آمد و خدمتگزار اهل بیت شد و پیامبر خدا(ص) در مقام و شأن او فرمودند: « سَلْمانُ مِنّا أَهْلَ الْبَيْتِ» (2)سلمان، از ما اهل بيت است. امروز بسیج بسیار مقدس و ارزشمند است و می تواند در مساجد کمک حال روحانیون و هیئت امنا باشد و به عنوان بازویی توانمند ،ایفای نقش کند.

توجه هیئت امناء مسجد به برخی نکات:

نکته دیگری که باید خدمت شما عرض کنم، این است که کوشش کنید حداقل دو وعده نماز جماعت در مساجد برگزار شود. از طرف دیگر، مقام معظم رهبری فرمودند: مساجد منحصر به برگزاری نماز نباشد وسعی کنید درب مسجد همواره باز باشد، « آتَي الزَّکاةَ » یعنی نگاه به اطراف هم داشته باشید، هیئت امنای مساجد فقرا را شناسایی و سرکشی کنند، می توانید صندوقی در مسجد تشکیل بدهید و در راه برداشته شدن فقر قدم بردارید.باید ارتباط جوانان را با مسجد بیشتر کنید. مثلا اگر کسی در محله مسجد شما در دانشگاه قبول می شود. هیئت امنا و روحانی به منزل او بروند و تبریک بگویند، این کار باعث می شود این جوان در دانشگاه و یا درآینده وقتی سرکار رفت، نگاهش به مسجد مثبت باشد و یا اگر خانواده ای بچه دار می شود، سرکشی کنید و یک هدیه کوچک در حد توان ببرید که باعث ایجاد جاذبه برای مسجد است. رعایت نظم و انضباط در برگزاری نماز اول وقت ،حضور به موقع روحانی در مسجد ، اینکه نماز را طول ندهد، سخنرانی و دعاهای بین نماز طولانی نشود.رعایت این مسائل باعث می شود تا مساجد ما روز به روز شلوغ تر است. بنده شخصا این موارد را تحقیق و تجربه کرده ام.

رعایت حال نمازگزاران در نماز جماعت

امام علی فرمودند: هنگامی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مرا به سوی یمن می فرستاد، از ایشان پرسیدم: چگونه با آنان نماز بخوانم؟ آن حضرت فرمود: « صل بهم کصلوه اضعفهم و کن بالمؤمنین رحیما » نمازی بخوان همچون نمازی که ناتوان ترین آنها می خواند و نسبت به مؤمنان رحیم و مهربان باش. (3)

توجه به امر معاش روحانیون مساجد:

مطلب دیگری را که باید خدمت شما عرض کنم،این است هزینه روحانیون را به موقع بدهید. در شهرهای رفسنجان و بعضی شهرهای دیگر هیئت امنا روحانیون خودشان را تحویل می گیرند. روحانیتی که به این شهر می آید، از درس و پیشرفت جا می ماند، کارمند هم نیستند که حقوق بگیر باشند بلکه تامین زندگی آنها منحصر به دریافتی آنها از مسجد است.هیئت امنا باید بلند نظر باشد و در این بحث روحانی را کمک کنند.

بنده وجناب حجه الاسلام سلطانی در سازمان تبلیغات برای ارتقای برنامه های مسجد تصمیم گرفتیم که بابت اقامه دو وعده نماز جماعت در هر مسجد ، ششصد تومان و یک وعده سیصد یا چهارصد هزار تومان به امام جماعت پرداخت شود. این حداقل مقداری است که روحانی بتواند مخارج زندگی اش را بپردازدو قرار نیست این مبلغ را هیئت امنا از جیب خود پرداخت کند، راهکار دارد، می توانید از مردم بخواهید تا در این زمینه کمک کنند،برای برگزاری باشکوه نماز جماعت در مسجد بایدبه روحانی مسجد کمک کنیم.

اهمیت امام جماعت از بیان امام سجاد(ع):

امام جماعت حق والایی به گردن هر کدام از شما دارد، او از جانب شما در پیشگاه خداوند سخن می گوید،امام سجاد در رساله حقوق خود درباره اهمیت حق امام جماعت و پیشوای مسجد چنین گفته است: « اما حق کسیکه امام تو در نمازت می باشد ؛ پس باید بدانی که او سفارت بین تو و خدایت را به عهده گرفته است و در میهمانی که میزبان آن خداونـد می باشد ؛ او از طرف تو سخن میگوید و تو از طرف او سخن نمی گوئی و او برای تو دعا می کند و تو برای او دعا نمی کنی و او برای تو میخواهد و تو برای او نمی خواهی و اوست کـه کفایت می کند ترا در این حضور در برابر خداوند و تو او را کفایت نمی کنی .حال اگر در انجام این اعمال تقصیری باشد ؛ او مقصر است نه تو و اگـر مرتکب گناهی شود تو شریک او حساب نمی شوی و تو را بر او فضل و برتری نخواهد بود .وچون حفظ می کنی خودت را در پناه او و حفظ می کنی نمازت را در پناه نماز او پس او را سپاس گزار باش ؛و به خاطر خدمتی که برای تو انجام می دهد از او تشکر کن ؛ و قوتی نیست مگر به خداوند متعال .» (4) این نکته ای است که همه نمازگزاران باید مراعات کنند.

حضور یک خانم در هیئت امناء مسجد:

نکته دیگر اینکه چون بیش از نیمی از نمازگزاران ما خواهران هستند، یک خانم هم حتما در هیئت امنا حضور داشته باشد. متاسفانه بعضی از هیئت امناها ارثی شده است و هر طور که مایل هستند مسجد را پیش می برند. این درست نیست، ساخت و سازهای ما باید حساب شده وبا مشورت باشد.

تعامل بین مسجد وبسیج:


رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) : در روایتی در مورد نشانه های ظهور مهدی روحی له الفداء می فرمایند: بزودی زمانی بر امت من فرارسد که «لَا یَبْقَى مِنَ الْإِیمَانِ إِلَّا اسْمُهُ وَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا رَسْمُهُ وَ لَا مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا دَرْسُهُ » از قرآن جز رسم و از اسلام جز اسم باقی نماند آنان به نام مسلمانان خوانده می شوند در حالی که دورترین مردم از اسلام اند . « مَسَاجِدُهُمْ مَعْمُورَةٌ وَ قُلُوبُهُمْ خَرَابٌ عَنِ الْهُدَى »مساجد آنان آباد و از هدایت خراب (خالی) است ... . (5) مانند عربستان امروز !!! ما روحانیون مساجد ،هیئت امنا ، فرماندهان پایگاه بسیج و مربیان حلقه های صالحین ، همه باید دست به هم بدهیم تا مساجد را آباد کنیم. حلقه صالحین مساجد یک حلقه معرفتی است،آنها باید با روحانی ارتباط داشته باشند، نه اینکه بعد از جلسه همه بروند و در نماز جماعت شرکت نکنند. حلقه صالحین که به نماز و جماعت اهمیت ندهد،فایده ای ندارد. اگر حلقه صالحین مسجدی فعال باشد ، باید جمعیت نمازگزار آن مسجد دو برابر بشود.اگر حلقه صالحین شهرستان ، درست برگزار شود جمعیت نماز جمعه باید دو برابر بشود.ظهور و بروز و تاثیر این حلقه های صالحین بایددر عبودیت و بندگی خداوند باشد. صِرف برگزاری جلسه حلقه صالحین کافی نیست ، شرکت آنها در نماز جماعت نیز اهمیت دارد. اگر حلقه صالحین شما باعث شد،نماز جماعت شما شلوغ ترباشد ،نشان می دهد شما در بحث صالحین موفق عمل کرده اید.

هر مسجد هیئت امناء داشته باشد:

برنامه دوم این بود که مساجد باید هیئت امنا داشته باشد. با همکاری اداره تبلیغات اسلامی و اوقاف برنامه ریزی شده است که امام جماعت مسجد، چند نفر را با مشورت بزرگان هر مسجدی معرفی کند و به اوقاف بفرستد، در آنجا یک شورا و هیئتی برای مساجد و بقاع متبرکه وجود دارد که از میان این اسامی پنج یا شش نفر را به عنوان هیئت امنا معرفی می کند.کمیسیونی متشکل از معتمدین محل،سازمان تبلیغات، اوقاف و نماینده ولی فقیه در سپاه و امام جمعه به پنج نفر به عنوان هیئت امنا حکم چند ساله داده می شود.تا کارهای مسجد را انجام بدهند.این توفیق بزرگی است که در مسجد خدمت کنید باید قدردان باشید. باید ایجاد برای مسجد جاذبه کنید تا جمعیت نمازگزار روز به روز بیشتر شود. به ما گفته شده است که باید جمعیت نماز جمعه را ده درصد افزایش بدهید، برای اینکه این کار انجام شود، باید ده درصد جمعیت نمازگزاران هر مسجد زیادتر شود.اگر هم نماز جماعات ما خلوت شد،نمازجمعه هم خلوت می شود.اگر ما جوانان خود را درنیابیم، دشمن آنها را در می یابد،باید زمینه هایی فراهم شود تا جوانان را جذب مساجد کنیم.

برخورد خوب خدام وروحانی مسجد با دیگران:

در خاطره ای از آقای قرائتی نقل شده است که روزی به مسجدی در
استهبان رفتم و دیدم جمعیت مسجد بسیار زیاد است. علت را سوال کردم، گفتند شخصی یک درخت گردو را وقف مسجد کرده ست و امام جماعت به بچه هایی که در نماز جماعت شرکت می کنند، گردو می دهد.در تهران نیز نمازگزاران یک مسجد زیاد بودند بود وعلتش این بود که امام جماعت آنجا بعد از نماز به بچه هایی که در نماز شرکت می کنند نقل و شکلات می دهد. اینها همه یک حرکت خوب و یک رفتار مناسب برای جذب است. اگر روحانی و هیئت امنا و خادم مسجدی خوش برخورد نباشد، جذبه ندارد و همه از نماز و مسجد زده می شوند.

تحویل گرفتن جوانان وجذب آنان به مسجد:

مقام معظم رهبری فرمودند : در زمان طاغوت من در مسجدی در مشهد نماز می خواندم .جوانی با لباس خاصی در صف اول نشسته بود که متدینین با تندی او را به صف آخر فرستادند، من او را به صف اول برگردانم. این رفتار باعث شد تا آن مسجد (مسجد کرامت ) پُر از جوان باشد. تحویل گرفتن جوانان و دست دادن به آنها و خوش و بش با آنها در جذب بسیار موثر است.همه کسانی که امروز سکان دار این نظام شده اند،از همین مساجد بلند شده اند. خداوند، همه پدران و مادرانی را رحمت کند که با گریه بر امام حسین(ع) شیر به دهان کودکان خود گذاشتند و عشق به دین را در دل ما کاشتند.ما هم زمینه را فراهم کنیم تا ارتباط مردم با مسجد بیشتر شود. برنامه ریزی داشته باشید تا برای ولادت اهل بیت حتما در مساجد جشن داشته باشید. از کمک خیرین استفاده کنید ، شهر ما نیاز به شادی حلال دارد.

برگزاری مراسمات عزاداری وشادی در ایام مختلف:

امام رضا عليه السلام مي فرمايند: « إن سرك أن تكون معنا في الدرجات العلى من الجنان» اگر دوست داري كه ما در بهشت همراه ما باشي ،« فاحزن لحزننا وافرح لفرحنا» به هنگام حزن ما ، اندوهگين باش و به وقت شادماني ما شاد باش.(6)در محرم عزاداری ها باشکوه برگزار می شود،ولی یک مشکلی است و آن اینکه تراکم عزاداری و گرفتن مجلس و دادن نذری در دهه اول محرم و عاشورا و تاسوعاست. اگر برنامه ریزی کنید و این مجالس را در طول ماه محرم و صفر پخش کنید،بسیار بهتر است. غالب کسانی که این مجالس را می گیرند صیغه نذر نخوانده اند،صیغه نذر این است که بگوییم : «للّه علیّ هکذا» از طرف خداوند بر من واجب است که ظهر عاشورا اطعام بدهم که اگر صیغه خوانده باشند ، نمی توان آن را تغییر داد ولی اگر با خودش گفته باشد فرزندم شفا پیدا کند من در عاشورا آبگوشت می دهم این را می تواند عوض کند و در یک روز دیگر بگیرد. پس سعی کنید عزاداری ها منحصر به ده روز نباشد. متاسفانه برای دهه آخر ماه صفر که رحلت رسول خدا (ص) وشهادت امام رضا و شهادت امام حسن مجتبی و اربعین است ما برنامه ای نداریم.

بیان احکام درساعاتی که جمعیت نمازگزار بیشتراست:

یکی دیگر از مشکلاتی که ما در شهرستان داریم ،بیان احکام است. ما در ماه رمضان که فرصت مناسبی برای بیان احکام است برنامه را منحصر کرده ایم به ظهر ماه مبارک رمضان، حال آنکه در ظهر ، همه مردم حضور ندارند (حالا سرکار هستند یا.. ) و از ظرفیت فرهنگی این ماه به خوبی استفاده نمی شود. وماباید از شبهای ماه مبارک استفاده کنیم ، می توانیم برنامه قرائت دعای افتتاح را داشته باشیم ویا مجلس روضه برگزار کنیم تا در کنار آن چند مسئله شرعی و احکام نیز گفته شود. اگر ما بر برگزاری این مراسمات در شبهای ماه رمضان، پافشاری داشته باشیم و ساعت برنامه را زیاد نکنیم ، مردم هم استقبال می کنند.شب گذشته در یک جلسه ای، ریاست محترم دادگاه اعلام کرده است که یک معضلی متاسفانه در شهرستان وجود دارد که به علت ناآگاهی از احکام شرعی است. اینکه خانمی بعد از طلاق یا فوت شوهر ، در زمان عُده با شخص دیگری ازدواج می کند و از آن مرد بچه دار می شود، و نمی داند طبق شرع ، این عقد باطل است و هردو برهم حرام هستند.حال خودشان و فرزندانشان بلاتکلیف هستند.با این آشفتگی چطور زندگی کنند؟چه زمان ما باید این احکام را برای مردم شرح بدهیم؟ در محرم و صفر که برنامه عزاداری است و احکام نمی گوییم ، باید از فرصت شبهای ماه رمضان بهترین استفاده را ببریم.

بیان احکام طبق رساله مراجع:

خدا رحمت کند حضرت آیت الله گلپایگانی را،بنده در سن 15 سالگی در قم ،به خدمت ایشان رفتم و خواستم تا مرا که تازه طلبه شده بودم را راهنمایی کنند. ایشان فرمودند شما یک رساله بگیرید و مسائل دین را یاد بگیرید و مکلف شدید که این مسائل را برای دیگرا ن بازگو کنید و شرح دهید.بیان احکام از روی رساله بسیار مهم است. دشمنان دنبال نابودی شیعه هستندو دائم برنامه ریزی ی کنند تا اسلام و شیعه را نابود کنند.به فرمایشات مقام معظم رهبری هم توجه داشته باشید.

روشنگری وبصیرت روحانیون در مباحث سیاسی:

این تفکر که روحانی نباید در مسائل سیاسی دخالت کند حرف نادرستی است. روحانی که ادعا دارد مقلد مقام معظم رهبری است، باید نسبت به نظام و فرمایشات رهبر حساس باشد و تنها بحث نماز و روزه نیست.مثلا در جریان فتنه سال 88 ، فتنه گران قصد براندازی نظام را داشتند و یک روحانی باید این مسئله را برای مردم تبیین کند،جدا از بحث های حزبی و جناحی (چپ و راست) یک روحانی باید نگاهش به ولِّی باشد. وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند نسبت به فتنه موضع بگیرید،چه چپ باشی چه راست باید موضع خودت را نسبت به فتنه مشخص کنید. آنها عمرو عاص های زمان بودند که قصد نابودی دین داشتند که اگر بیداری مردم نبود، طومار فتنه را جمع نکرده بودند، بیش از هزاران نفر از بزرگان کشور کشته می شدند،در کوهبنان یکی از عرفای بزرگ به من گفت: مشکل بزرگی برای کشور در پیش است.که بیش از هزاران نفر کشته می شوند و تنها راه آن توسل به امام زمان است .تا اینکه فتنه 88 پیش آمد و مقام معظم رهبری گریه کنان به امام زمان متوسل شدند و صحنه عوض شد و مردم به میدان آمدند و طومار فتنه را در هم پیچیدند.

صمیمانه از حضور همه شما خواهران و برادران تشکر می کنم. بحمدالله وحدت،همدلی و آرامش خوبی درشهرستان حاکم است ، امیدواریم به کمک شما عزیزان بتوانیم خدا را بندگی کنیم.

مجددا از جناب سرهنگ زمانی که زمینه این جلسه را فراهم کردندو شما بزرگواران که منت گذاشتید وقدم بر چشم ما گذاشتید صمیمانه تقدیر وتشکر می کنم. ان شاءالله بتوانیم به کمک هم وظیفه خودمان را نسبت به انقلاب، امام واسلام و دین به نحو احسن انجام بدهیم.


پی نوشت:

1- سوره مبارکه توبه ، آیه 18

2- بحار الانوار، ج 10، ص 121

3- نهج البلاغه، نامه 52

4- قدیمی‌ترین منابع حدیثى كه رساله حقوق امام سجاد(ع) را به طور كامل ثبت كرده‌اند عبارتند از: تحف العقول، تالیف حسن بن على بن حسین بن شعبه حرانى / خصال تالیف شیخ صدوق / من لا یحضره الفقیه، تالیف شیخ صدوق.

5- بحار الانوار ج 52 / ص 190

6- امالي شيخ صدوق ص 192، عيون اخبار الرضا (علیه السلام) - شيخ صدوق - ج 2 ص 269

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.