سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نقش تخریبی قاعدین در حکومت امیرالمومنین(ع) /وعده های پوچ آمرکائیها در بحث برجام

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 425 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.06.08
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/06/5


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


َالحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الله الحکیم فی کتابه : «لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ »(1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا اباصالح، یا بقیة الله ادرکنا واغثنا،

السلام علیک یا ثامن الحجج، یا علی ابن موسی الرضا(ع)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان ،دو شهید گمنام گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان ، شادی ارواح شهدای مدافع حریم اهل بیت و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ،سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مومنانه همه شما برادران وخواهران مکرمه ، جوانان ونوجوانان،مدیران ومسئولین ،حلقه های صالحین وهمه عزیزانی که در نماز جمعه حضور دارند صمیمانه تقدیروتشکرمی کنم . از سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه این هفته فرماندار عزیزو پُرتلاشمان که به مناسبت هفته دولت، خدمات ارزشمند دولت را بیان کردند صمیمانه تقدیر وتشکر می کنم، ان شاءالله خدای متعال ، همه ما را خدمتگزار نظام اسلامی قرار بدهد باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

هفته دولت را گرامی می داریم و از زحمات دولت محترم و در استانمان، ازاستاندار محترم ومعاونین ایشان ودر شهرستان ازفرماندار محترم ومعاون محترم شان، بخشدار محترم وهمه مدیران ومسئولین که درمدت یکسال برای پیشرفت شهرستان تلاش وکوشش کرده اند صمیمانه تقدیر می کنم .

روز زیارتی خاص امام رضا(ع):

برادران وخواهران امروز ، روز مهمی است ، روز زیارتی خاص امام هشتم علی ابن موسی الرضاست وچه خوب است که مومنین حضرت را زیارت کنند البته امروز انسان هم می تواند از نزدیک به پابوسشان برود وهم از دور ایشان را زیارت کنند وما هم درهمین مکان ودر نماز جمعه ، در بهترین لحظات دستمان را بروی سینه می گذاریم واین امام هُّمام را از راه دور زیارت می کنیم وعرض می کنیم : " السلام علیک یا ثامن الحجج یا علی ابن موسی الرضا(ع) " . خشنودی امام هشتم علی ابن موسی الرضا(ع) وخشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، ان شاء الله که همه ما در این لحظات مورد لطف وعنایت ویژه امام زمان (عج)قرار بگیریم وسلامتی امام وزمان و رهبرعزیزمان باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

دشمن شناس باشیم:

موضوع بحث جریان شناسی صدر اسلام بود، موضوع جریان شناسی بسیار مهم است ودر واقع تاریخ گذشتگان، درس مهم چگونه زیستن وچگونه زندگی کردن وچگونه موضع گیری کردن را به ما می آموزد. ما باید از گذشته درس بیاموزیم ، حق وباطل همیشه در مقابل یکدیگر هستند وهمیشه اسلام ناب درمقابل اسلام اموی ،عباسی وبه تعبیر امام راحل اسلام آمریکایی قرار دارد واز گذشته حق وباطل در مقابل هم بوده اند وامروز هم همینطوراست ،امروز هم ، راه سید الشهداء زنده است، امروز ما باید کوشش کنیم تا حسین زمان خودمان را بشناسیم واز او پیروی وتبعیت کنیم ویزید ومعاویه زمان خودمان را نیز بشناسیم آن معاویه ویزید سال 61 هجری مردند اما اندیشه و راه آنها زنده است، آنها را بشناسیم ودر مقابل دشمنان موضع داشته باشیم .

گروه قاعدین در صدر اسلام:

گفتیم در صدر اسلام دو گروه بودند : یک گروه دشمنان اهل بیت وگروه دیگر دوستداران اهل بیت ، و دوستداران اهل بیت نیز خود دو قسم بودند : آنهایی که محکم وقرص بودند وکسانی که سست بودند ودر مواقع خطر اهل بیت را همراهی نکردند ودر ادامه بحث قبل به این نکته رسیدیم که به این گروه وبه این بینش در اصطلاح قران قاعدین می گویند ( قاعد یعنی نشسته ودر مقابل آن قائم یعنی ایستاده قرار دارد) بزرگترین ضربه رابه انبیاء الهی وبه جریان توحید بعد از دشمنان ومخالفان همین گروه قاعدین زدند که با سکوت خودشان زمینه را برای کفر ونفاق فراهم کردند .در نهضت های انبیاء نیز این گروه ، پیامبران الهی را تنها گذاشتند. در زمان حضرت موسی وقتی که دستورخدا این بود ای لشکریان حرکت کنید وبا فرعون مبارزه کنید، این جماعت قاعدین به حضرت موسی گفتند : ای موسی « فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّکَ فَقاتِلا » تو و پروردگارت بروید ،بجنگید «إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ »ما اینجا می نشینیم تا ببینیم سرنوشت چه می شود.(2). در آیه ای که در ابتدا خدمت شما عرض کردم، خدای متعال می فرماید : «لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ »(1) هرگز مؤمنانی که بدون عذر از جهاد باز نشستند وسکوت کردند با آنان که به مال و جان در راه خدا جهاد کنند یکسان نخواهند بود ، درست است قاعدین ، مؤمن، مسلمان و دوستدار اهل بیت هستند ولی اهل سکوت وبی تفاوت هستند ، یک مرتبه کسی می نشیند که مریض است وعذر دارد ویا پیرمرد و نابیناست ونمی تواند در جبهه حضور پیدا کند ویک مرتبه هم کسی صحیح وسالم است ولی بی اعتنایی می کند، پس این گروه که قاعدون ونشسته هستند با گروهی که درراه خدا با مال وجانشان جهاد می کنند تفاوت دارند وبعد ادامه آیه است : « وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا » و جهادگران را بر نشستگان به پاداشی بزرگ مزیّت عطا کرده است.(1)این آیه بارها در سخنرانی هاو در زمان دفاع مقدس خوانده شده است. این خیلی مهم است که انسان چگونه زندگی کند و درزندگی چه حرکت وبرنامه ای داشته باشد وچه مسیری را انتخاب کند واین آیه در دوران معاصر هم صادق است .

«شرطه الخمیس » فدائیان امیر مؤمنان علی (ع) :

«شرطة الخمیس » چند هزار نفر از افراد تحت فرمان حضرت علی (ع) بودند که با حضرت عهد بستند تا پای مرگ در رکابش باشند وحضرت نیز به آنان فرمودند: شما استقامت کنید وتا آخرین لحظه پایدار بمانید ،من هم شمارا به بهشت ضمانت می کنم. (3)«خمیس » به معنای «لشکر» است . چون در قدیم لشکرها را به پنج بخش تقسیم می کردند (مقدمه، ساقه، میمنه، میسره و قطب) گاه به خود لشکر نیز «خمیس » گفته می شد . «شرطه» هم به معنای پیمان است. «شرطه الخمیس » یا فدائیان امیر مؤمنان علی (ع) اشخاصی بودند که علاوه بر اینکه در جنگها پیشتاز و جلودار سپاه امیرالمومنین بودند، در غیر زمان جنگ نیز وظایف مهمی را همچون اجرای حدود الهی، حفظ امنیت شهر کوفه، حفاظت از جان امام علی (ع) و جمع‌آوری نیرو برای جنگ‌ها را برعهده داشتند.(4) سردسته و رئیس این گروه، که حدود پنج تا شش هزار نفر جمعیت داشت(5)، اَصبَغ بن نُباته از ياران ويژه امير مؤمنان على عليه السلام و از معتمدان آن حضرت بود .(6) یک گروه مانند شرطة الخمیس این چنین با ایمان، سخت کوش و گوش به فرمان بودند و در مقابل یک گروه هم مانند قاعدین که رأی خود را بر رأی امام ترجیح می دادند واطاعت محض از فرمان امام نداشتند.برخی از قاعدین را در خطبه گذشته خدمتتان عرض کردم ودراین هفته هم یک نفراز این اشخاص را معرفی وخطبه را جمع می کنم .

جایگاه امام نزد شرطة الخمیس:

اصبغ بن نباته در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه امام نزد شرطه الخمیس، گفته است : ما شمشیرهای مان بر شانه های مان بود؛ حضرت به هر کس اشاره می کرد؛ او را از پا درمی آوردیم. و آن حضرت به ما می فرمود: «من با شما (در مقابل جانبازی شما) طلا و نقره را شرط نمی کنم و شرط و عهد شما جز کشته شدن در راه حق نیست، در میان بنی اسرائیل، افرادی این گونه به عهد و پیمان خود وفا کردند، خداوند مقام پیامبری قوم با قریه خودشان را به آنها داد، شما نیز در این پایه از ارزش هستید جز اینکه پیامبر نمی باشید».(7) این درس بزرگی برای همه ماست ، بسیج هر شهرستان ، باید چینن نقشی را نسبت به رهبر داشته باشد ،بسیجی همیشه در صحنه وجان فدایی است وما می بینیم که امروز هم آن مسیر و راه زنده است وتا جایی می رسد که حضرت امام می فرمایند: خدایا مرا با بسیجیانم محشور فرما .

حکومت مردمی امیرالمومنین(ع):

حکومت امیرالمومنین(ع) یک حکومتی بود که دو جنبه داشت ،جنبه اول نصب الهی بود یعنی ازطرف خدا منصوب شد و پیامبرخدا(ص) بیان کردند و ویژ گی دوم آن این بود که مردمی بود وپذیرش مردمی داشت وتمام مردم مدینه حکومت امیرالمومنین(ع)را پذیرفتند، یعنی اگر بخواهید در نظر بگیرید، یک دمکراسی واقعی بود .

چگونگی حکومتهای قبل از امیرالمومنین(ع):


اما حکومتهای قبل از امیرالمومنین چگونه بودند؟ آیامردم نقشی داشتند وآیا ازطرف خدا وخلیفه مردم منصوب شد بودند؟ خیر، نه خلیفه خدا بودند ونه منصوب از طرف رسول خدا(ص)بودند ونه پذیرش مردمی داشتند. کودتا وشبهه کودتا بودند در زمان اولی کودتا بود ودر مقابل خلیفه الهی امیرالمومنین(ع) قرار داشتند ودومی را هم اولی منصوب کرد وسومی را هم یک شورای شش نفره منصوب کرد ویک شورای شش نفره برای امت اسلام تصمیم گیر شدند و اولی هم که بصورت غیرمنتظره تاجایی که یکی از خلفای سه گانه می گفت : اگر دیدید مثل حکومت اولی بخواهد در جایی با زور تشکیل شود ، همه را بکشید . خب اولی که آنگونه بود ومردم هم نقشی نداشتند.

ویژگی های مهم حکومت امیرالمومنین(ع):

اما حکومت امیرالمومنین(ع) دو ویژگی داشت: هم از طرف خدا بود وهم پذیرش مردمی داشت ونمونه آن در امروز نظام جمهوری اسلامی و ولایت امام ومقام معظم رهبری است که هم نصب الهی دارد، فقیه نصب شده از طرف امام معصوم وهم اینکه مورد پذیرش مردم است. این یگانه حاکمیتی است که در دنیا شما مشاهده می کنید که نمونه اول آن حضرت علی(ع) ونمونه دوم آن امروز نظام جمهوری اسلامی است در مقابل حاکمیت مردمی حضرت علی(ع) عده ای کوتاهی کردند که از جمله این اشخاص سعد ابن ابی وقاص بود . حالا باید ببینیم که اینها چگونه افرادی بودند ویک مقدار بیوگرافی آنها را مطالعه کنیم .

شخصیت سعدابن ابی وقاص در روایات اهل سنت:

در روایات اهل سنت فضیلت سازی‌های فراوانی برای سعد بن ابی وقاص شده است از جمله اینکه وی جزء «عشرۀ مبشره» یعنی ده تنی است که مژدۀ بهشت به آنها داده شده است (8) البته حدیث از نظرفقه شیعه حدیث صحیحی نیست . بهر حال ، از نظر اهل سنت ، سعد ابن ابی وقاص کسی است که پیغمبر به او بشارت بهشت را داده است و ازمجاهدین وپا به رکاب است ودر جنگ بدر و احد هم حضور بسیار فعالی داشت(9) ودر تاریخ نوشته اند وقتی که دیگران فرار می کردند وازکوه بالا می رفتند این سعد ابن ابی وقاص جزء افرادی بوده که در اطراف پیغمبربوده و استقامت کرده است یعنی نبرد را خالی نکرده است ودر جنگ خندق جزء مجاهدین وسربازان پیامبر(ص) است ودر صلح حدیبیه با پیغمبر تا آخرین قطره خون بیعت کرد ودر فتح خیبر رسول خدا(ص) را همراهی کرده است ودر فتح مکه جزء افسران پیغمبر است وجزء سه نفری بود که پرچم رسول خدا(ص) را در فتح مکه به دست داشت واز تیراندازان مشهور اسلام است (10)،در زمان عُمَر فرمانده فتح ایران در دست همین سعد ابن ابی وقاص بود تاجایی که اینقدر شخصیت او پیشرفت می کند جزء کسانی است که عُمَر صلاحیتش را برای خلیفه شدن تائید می کند وجزء آن شش نفری بود که صلاحیت برعهده گرفتن حاکمیت مسلمانان را دارند (11) .

بیعت نکردن سعد ابن ابی وقاص با امیرالمومنین(ع):

شما این فرد نسبت را به امیرالمومنین علی (ع) را ببینید، همه مردم با امیرالمومنین(ع) بیعت کردند ولی او بیعت نکرد و خطاب به امام گفت : « بیعت نمی کنم تا همه مردم بیعت کنند ، ومایه زحمت نخواهم شد . امام فرمود: « بگذارید برود » (12) زیرا آن حضرت به بیعت اجباری و تحمیلی، معتقد نبود، بلکه مردم را آزاد می گذاشت. سعد با ابی وقاص کسی است که خودش داعیه دار حکومت است وحسادت به او اجازه بیعت نمی دهد . او کسی است که می گوید من باید خلیفه بشوم ونمی تواند تحمل کند که امیرالمومنین حاکمیت رابرعهده بگیرد.ولی با وجود اینکه بیعت نکرده است، امام (ه) او را آزاد می گذارد، حکومت آزاد این گونه است ولی در زمان خلیفه اول اینگونه نبود، برای بیعت گرفتن ، سلمان وابوذر را بسیارا اذیت و آزار کردند ، دنده های آنها را شکستند ، خانه حضرت علی(ع) را به آتش کشیدند ، طناب به گردن حضرت انداختند وگفتند باید بیعت کنی !! ولی امیرالمومنین (ع) هنگام رسیدن به حکومت، کسی را مجبور به بیعت نکردند واسلام هم همین است ،

سرنوشت سعدابن ابی وقاص:

عاقبت کار سعد ابن ابی وقاص به جایی رسید که در مشکلاتی که برای امیرالمومنین (ع) پیداشد ، اصلاً حضرت را همراهی نکرد ودر جنگهای داخلی نیز شرکت نکرد ودرمنزل نشست(13) و این نشستن ها زمینه را برای دشمن فراهم کرد و زمینه را برای معاویه وحزب اموی فراهم کرد یعنی حزب اموی از اینها پُل ساخت ومعاویه اینها را برای رسیدن خودش به حکومت پُل قرار داد که این خیلی مهم است. برادران وخواهران اینهایی که نشستند نه اینکه صرفاً نشسته باشند بلکه دشمن بیشترین استفاده را از این اشخاص موجه کرده است بعد عاقبتش چه اتفاقی رخ داد؟ با علی همراهی نکرد ، معاویه او را مسموم کرد(14) وبعد هم که پسری بنام عمر سعد دارد که این فرزند در کربلا یاور حزب اموی ویزیدیان می شود. سعد در هیچ یک از جنگ‌های علی(ع) را همراهی نکرد و با یاری نکردن، زمینه را برای پیروزی معاویه فراهم نمود.

علت کناره گیری سعد ازجنگ جمل ویاری نکردن امام علی(ع):

نقل شده است سعد در جواب معاویه درباره علت کناره‌گیری از جمل گفت: مَثَل من و مَثَل مردم، همچون گروهی است که به تاریکی برسند و یکی از ایشان به شتر خود فرمان زمین نشستن دهد و شتر خود را بنشاند تا راه برایش روشن شود.(15) یعنی دراین جنگهای داخلی من نمی توانستم حق وباطل را تشخیص بدهم این حرف خیلی حرف بزرگی است کسی که پرچمدار اسلام باشد ودر پرونده اش این همه جهاد در رکاب رسول خدا(ص) باشد وبا پیغمبر بزرگ شده باشد ولی نمی داند « عَلِی مَعَ الحَقَّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، اللّهُمَّ أدِرِ الحَقَّ مَعَ عَلِی حَیثُما دارَ »(16)سعد به معاویه می گوید : من در جنگ شرکت نکردم ،چون نمی توانم حق و باطل را تشخیص بدهم و نمی دانم حق با کیست . این عدم تشخیص حق و عدم همراهی سعد ،در واقع کمک به حاکم شدن جبهه باطل می کند و سبب مظلومیت بیشتر علی می شود . او در واقع حق را ذلیل کرد وبعد هم فرزندش بنام عمر سعد که بزرگترین ومهمترین یاورحزب اموی ازاین خاندان بوجود می آید ودرکربلا کاری انجام می دهدکه باعث شکست اسلام ورهبر اسلام می شود. اینها درس هایی است که ما باید از تاریخ اسلام بگیریم ، یک کوتاهی ویک همراهی نکردن چنین سرنوشت انسان راتغییر می دهد. البته افراد زیادی در زمره نشستگان بودند، افرادی مانند حسان بن ثابت که شاعر رسول خدا(ص) بود، عبدالله بن عمر واشخاص دیگرهستند که در خطبه آینده سابقه آنها راخدمت شما عرض خواهم کرد تا بتوانیم زندگی مان را تشخیص بدهیم که من وشمادر چه جایگاهی حضورداریم و وظیفه ما نسبت به ولی زمان چیست، راه ومسیر صحیح را باید از دل تاریخ به دست بیاوریم .
خدایاآنچه را که گفتیم وشنیدیم محض رضای خودت قرار بده.

خطبه دوم:

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

درتوصیه به تقوی این آیه شریفه قرآن را خدمت شما برادران وخواهران مکرمه مخصوصاً جوانان عزیز عرض می کنم :

اهمیت حضور درنماز جمعه از بیان قران:

« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلي‏ ذِکْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِکُمْ خَيْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ » (17) خدای متعال می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید (مخاطب مومنین هستند) روز جمعه وقتی که ندای حضوردر نماز جمعه بلند می شود ، اذان گفته می شود ( وشما می دانید که درشهرنماز جمعه برگزار می شود،) دستور خدا این است : « فَاسْعَوْا إِلي‏ ذِکْرِ اللَّهِ »کوشش کنید واهتمام داشته باشید وبه حضوردر نماز جمعه اهمیت بدهید،کوشش کنید ودر خانه بی اعتنا ننشینید وبه سوی نماز حرکت کنید این یک دستور بود

دستور قران به ترک تجارت در روز جمعه:

دستور دوم « وَ ذَرُوا الْبَيْعَ » خرید وفروش را رها کنید ، شاید یکی از مهمترین علتی که شخص به نمازجمعه نمی آید این است که می گوید می خواهم تجارت کنم وخرج خانواده ام رادر بیاورم . در این آیه خداوند می فرماید : باید خرید وفروش وتجارت را رها کنید . « ذلِکُمْ خَيْرٌ لَکُمْ »اینکه شما در نماز شرکت کنید وخطبه های نماز جمعه را گوش کنید ، این برای شما بهتر است . نگاه نکن که چه کسی خطبه رامی خواند بلکه در واقع خطبه ذکر خداست « فَاسْعَوْا إِلي‏ ذِکْرِ اللَّهِ » خطبه های نمازجمعه یاد خداست . « فَاذْکُرُوني‏ أَذْکُرْکُمْ »(18) شما من را یاد کنید ومن هم شما را یاد می کنم ودر نماز جمعه حضور پیدا کنید وبه خطبه ها توجه کنید من هم به یاد شما هستم . « ذلِکُمْ خَيْرٌ لَکُمْ » این برای شما بهتر است ،اینکه انسان در روز جمعه نماز را ترک کند و به دنبال خرید وفروش برود این شَّر است واگر قصه را بدانید آن شَّر است ،خیر واقعی این است که شما هر کاری که داشته باشید ، رها کنید ودر نماز جمعه شرکت کنید و این شرکت در نمازجمعه ، آن قدر مهم است که پیامبرگرامی اسلام (ص) می فرماید: «من ترک ثلاث جمعات من غیر عذر کتب من المنافقین » (19) آن کسی که بدون عذر سه نوبت نمازجمعه را ترک کند از منافقین شمرده می شود .( ترک عمدی نماز جمعه ، باعث می شود یک نقطه سیاه در قلبش پیدا می شود وخدا کم کم مُهر بر قلبش می زند ونمی تواند راه درست را انتخاب کند .)

راه اندازی جمعه بازار در کنارمحل برگزاری نماز جمعه:

سپس خداوند می فرماید: « فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ » و چون نماز گزارده شد در (روى) زمين پراكنده گرديد (چون گفته که باید خرید وفروش را رها کنید وجمع بشوید ونماز که تمام شد به سراغ زندگی خود بروید) «وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ » و فضل خدا را جويا شويد( یعنی به دنبال کار و کسب بروید،این خیلی خوب است، بنده هم به فرماندار عزیزمان پیشنهاد می کنم که جمعه بازاری در کنار نماز جمعه درست شود تا بعد از نماز یک کاسبی در کنار نماز جمعه باشد تا اگر مردم وسایل مورد نیازشان را ارزان، خریداری کنند. بنده در بعضی از شهرها دیده ام در روز جمعه مردم میوه های خود را از همین جمعه بازار تهیه می کنند، یک عده ای نیازمند وگرفتار هستند یک خرید وفروشی انجام می دهند ورزق وروزی خودشان را پیدا می کنند وافرادی هم که می خواهند جنس خوب وارزان بخرند زمینه آن فراهم باشد ) «وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا »و خدا را بسيار ياد كنيد باشد كه شما رستگار گرديد. ( بروید وخرید وفروش کنید ولی باز یاد خدا را فراموش نکنید ودر همان کاسبی هم اجحاف نکنید وذکر خدا را در نظر بگیرید) « لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ »راه رستگاری همین است که خدای تبارک وتعالی بیان می کنند.(20)

مناسبتهای هفته:

مناسبتها را به اختصار خدمت ما عرض می کنم:

روز زیارتی خاص امام رضا(ع):

اولاًامروز روز زیارتی خاص امام رضا(ع) ازدور ونزدیک است ،ان شاء الله که اگر امروز فرصتی پیدا کردید زیارت امام رضا(ع) را حتماً انجام بدهید واز همین راه دورهم می تواند حاجت گرفت ،شیعیان از بعضی از کشورهای خارجی نمی توانند به زیارت امام رضا(ع) بیایند وبا تلفن از راه دور به امام رضا(ع) سلام می دهند وحاجات خودشان را می گیرند ودردهای آنها دوا می شود وامروز فیض ببرید ودر عین حال امروز ،روز بزرگی است ،روز ولادت حضرت ابراهیم خلیل وحضرت عیسی مسیح هم است ،این نکته دوم بود واز طرفی روز حرکت رسول خدا(ص) برای حجة الوداع هم می باشد یعنی در چنین روزی بیش از صد هزار نفر همراه پیغمبر خدا برای حج حرکت کردند واز جمله آنها حضرت زهرا(س) بودند که در این حج حضور داشتند .

دحوالارض:

یکشنبه این هفته بیست وپنجم ذیقعده روز دحو الارض است ، دحو الارض روزی است که زمین از زیر خانه خدا پهن شده وگسترش پیدا کرده است وهمه جا را آب فرا گرفته بود واولین نقطه ای که خشکی پدیدار شده است از زیر خانه خدا پهن شده است وزمین برای سکونت مهیا شده است ودر چنین روزی روزه گرفتن ثوابش برابر با هفتاد سال و عبادتش برابر با صد سال استکه باید قدر بدانیم .

سالروز شهادت شهیدان رجایی وباهنر:

هشتم شهریور سالروز شهادت شهید رجایی و باهنراست که هفته دولت ومبارزه با تروریسم نامگذاری شده است واین دولت آخرین هفته دولت را برگزارمی کند واقعاً شهید رجایی وباهنر درس بزرگی به ما دادند . در آن زمان از آموزش وپرورش وقت نامه ای به شهید رجایی با این مضمون نوشته شد که آقای رجایی شما نباید هم حقوق نخست وزیری بگیرید وهم حق معلمی را بگیرید وایشان در جواب می نویسند به لطف الهی بنده از همان حق معلمی استفاده می کنم وتاکنون ازاین مناصب دولتی حتی یک ریال هم استفاده نکرده ام ، اگر این دولت درس اسلام می دهد پس این حقوقهای نجومی کجا می رود، ما نمی خواهیم بگوئیم که خدای ناکرده همه مدیران ما اینگونه هستند، مدیران ما زحمت کش هستند وکار می کنند وما هم در شهرستانمان به لطف الهی به اندازه یک سر سوزن از اینگونه مدیران نداشته ونداریم ونخواهیم داشت ولی در هرکجای کشور که یکی هم باشد خیلی می شود ودلیلی ندارد که یک عده ای بی جهت بر گُرده بیت المال سوار شوند وهر گونه که دلشان خواست رفتار کنند واین وظیفه دولت ودستگاه قضایی است که بطور اکید با این افراد مبارزه کند .

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دولت در زرند:

فرماندار محترم در قالب برگزاری یک نمایشگاه خدمات دولت را در محل بوستان شهید در معرض نمایش گذاشته اند من هم از آن بازدید کرده ام واقعاً دراین شهرستان خیلی کارهای بزرگی صورت گرفته است وهنوز هم جای کار وجود دارد .در بحث صنایع دستی در یک غرفه دیدم که دو تخته قالی گذاشته اند که خودِ بچه های زرند این قالی ها را بافته بودند خوب ببینید زمینه برای بانوانی که می خواهند اشتغال ایجاد کنند فراهم است .دربحث جاده و راه خدماتی را که دولت انجام داده است خدمت بزرگی است ما در سال گذشته حدود 800کشته ومجروح در این جاده ها دادیم که این خیلی رقم بالایی است ولی الحمدلله این خطر برداشته شده است .

خدمات دولت در بحث سلامت:

دربحث سلامت کار شده است که واقعاً جای تقدیردارد وخدمت بزرگی صورت گرفته ودر بیمارستانهای دولتی درحال حاضرتنها ده درصد ازبیمار هزینه دریافت می شود و وقتی که بنده از خدمات بیمارستانی بازدید کردم گفتند که تنها درشهر زرند است که زایمان طبیعی بدون درد انجام می شود وتمام هزینه آن را هم دولت پرداخت می کند حالا جاههای دیگر زایمان به روشهای دیگر وجود دارد ولی خانمها از زایمان طبیعی می ترسند به خاطر دردی که دارد ولی در شهر زرند زایمان طبیعی بدون درد صورت می گیرد واینها کارهای ارزشمندی است که صورت گرفته است البته معنای آن این نیست که دولت ضعف ندارد خوب انسان باید هم خوب وهم بدی راببیند یعنی هم نقاط ضعف وهم نقاط قوت را ببیند وضعف آن هم در راستای پیشرفت است ولی بعضی ها فقط ضعف را می بینند .

در روایتی نقل شده است : روزی حضرت عیسی (ع) با حوارییون از راهی گذر می کردند ناگاه به مردار گندیده سگی رسیدند حوارییون گفتند چقدر این سگ بوی بدی دارد و متعفن است . حضرت عیسی (ع) فرمود : این سگ چه دندانهای سفید و خوش آیندی دارد . ایشان با این سخن به حوارییون آموختند که در کنار بدی خوبی را نیز می توان دید.(21)

وعده های پوچ آمرکائیها در بحث برجام:

امروز هم باید ببینید ،دولت چه خدمات ارزشمندی صورت گرفته است ولی خوب ضعف هایی هم دارد کدام ضعف؟ به نظر بنده در بحث اقتصاد مقاومتی دولت باید بیش از این سرمایه گذاری کند . دولت ابتدا همت را روی برجام گذاشت وگفت به امریکائیها اعتماد می کنیم ومذاکره می کنیم وپول های ما را برمی گردانند وکشور ماهم گلستان می شود وهمه چیزهم درست می شود ومرتب برای مذاکره جلو رفتند ودست دادند وخندیدند وگفتند. حضرت اقا فرمودند : شما رفتید ویک چیزی گفتید گفتید وانها هم یک چیزی گفتند، خوب نمی خواهید عمل کنید؟ یک خاطره هم نقل کنم: زمانی که خداوند یک فرزندی رابه ما عنایت کرده بود، خدا رحمت کند مادر بزرگمان را، به ما گفت: امسال یک گونی پسته به شما می دهم و ما را خوشحال کرد. وقتی زمان پسته رسید ، سوالشان کردیم، نمی خواهیدگونی پسته ای که وعده کردید به ما بدهید؟ مادربزرگمان گفت:حالا من یک چیزی گفتم شمادلت خوشحال بشود،شما چرا باور کردی؟ حالا هم آمریکائیها یک چیزی می گویند ما دلمان خوشحال بشود نه اینکه کاری برای ما انجام دهد. هرچه که داشتیم را تعطیل کردیم وحاصل این همه زحمات را بر باد دادیم وبعد هم که دیدید آمریکائیها بد عهدی کردند خوب حضرت آقا که فرمودند، نه اینکه فرزندانمان کوتاه کردند اینها هم فکر می کردند که اگر برویم ومذاکره کنیم آمریکا دیگر با ما دوست شده است و وقتی که به جلو رفتند دیدند که نه این آمریکا از آن گرگهای هار است وهیچ گاه قابل اعتماد نیست . امروز هم گروه تروریستی داعش که نابودی نظام جمهوری اسلامی را در پرونده خودش دارد واز راه جنگ نرم به دنبال نابودی نظام جمهوری اسلامی است اینها به هیچ کس رحم نمی کنند ،ترکها که اینقدر با آمریکائیها دوست ورفیق بودند یک مرتبه رئیس جمهورش دیدکه اگر مردم به صحنه نیایند حکومتش را عین آب خوردن از دستتش می گیرند دشمن اینگونه است واینها اصلاً با امام بزرگوار ما واسلام آشتی نمی کنند خوب باید چکار کنیم؟

برنامه ریزی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی:

دراین چند ماهی که از عمر این دولت باقیمانده است ما بایددر بحث اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی کنیم وزمینه را فراهم کنیم وبانکها به میدان بیایند من یک خبری را شنیدم وآن هم این بود که می خواهند از روسیه وام دو درصد بگیرند . خوب شماخودتان از روسها وام دو درصد می گیرید اما به این ملت بیچاره که می خواهید وام بدهید با سودهای کلان به آنها می دهید آیا واقعاً این ظلم نیست .

سالروز نظام بانکداری اسلامی :

دراین هفته سالروز نظام بانکداری اسلامی را هم داریم واقعاً کجای این نظام بانکداری اسلامی است؟در تمام دنیا بانکی که این همه اینها از مردم سود می گیرند وجود ندارد ودر این قصه ما حرف اول را در دنیا می زنیم این ملت به این خوبی که زمینه رابرای شما فراهم کرده وشما رامسئول کرده است واز برکت همین ملت نان می خورید چرا به این مردم ظلم می کنید؟سودی را که می بایست به مردم بدهند کم کرده اند ولی بهره وام هایی که از مردم می گیرند را بالا برده اند وبعضی از بانکها بر سر مردم کلاه هم می گذارند ،باید این اقتصاد را درست کرد تا کشور پیشرفت می کند اینها مشکلاتی است که بر سر راه پیشرفت کشورما وجود دارد که ان شاء الله وبه خواست خدا این مشکلات بر طرف بشود.

خدایا به حق محمد وآل محمد آنچه را که گفتیم وشنیدیم محض رضای خودت قرار بده .


پی نوشت:

1- سوره مبارکه نساء ،آیه 95

2- سوره مبارکه مائده، آیه 24

3- بحارالانوار، ج 42، ص 152 .

4- کلینی، کافی، ج۱، ص۳۴۶؛ مجلسی؛ بحار الانوار، ۱۴۰۴ق، ج۳۹، ص ۱۳۲؛ذهبی، تاریخ الاسلام، ۱۴۰۷ق، ج۵، ص ۵۴۹؛ ابن مزاحم منقری، وقعه صفین، ۱۳۸۲ق، ص۴ و ۹۶ و ۱۲۱ و ۱۳۲

5- رجال الکشی، ص۶.

6- ابن مزاحم منقری، وقعة الصفین، ۱۳۸۲ق، ص۴۰۶

7- رجال الکشی، ص۶ / داستان دوستان جلد 1، ص123

8- ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج۲، ص۱۷۱/ ابن حجر، تقریب التهذیب، ص۲۸۲

9- ابن سعد، طبقات، ج۳، ص۱۲۳ / ابن اثیر، اسد الغابه، ج۲، ص۳۰۷.
10- ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج۲، ص۱۷۱-۱۷۲ / ابن اثیر، اسد الغابه، ج۲، ص۳۰۷

11- ابن اثیر، اسد الغابه، ج۲، ص۳۰۸ / مزی، تهذیب الکمال، ج۱۰، ص۳۱۱

12- مفید، الجمل، ص۱۳۱./ سیر أعلام النبلاء، ج 1، ص 122، الرقم 5

13- شیخ مفید، الجمل، ص 95-96 / و ر.ک: ابن سعد، الطبقات الکبری، ج 3، ص 444 / دینوری، الاخبار الطوال، ص 142/ اسکانی، المعیار و الموازنه، ص 105/ مجلسی، بحارالأنوار، ج 32، ص 69 / ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 18، ص 115.

14- مقاتل الطالبین، ج1، 13.

15- ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۲، ص۲۶۳-۲۶۴.

16- اين حديث به عبارات مختلفی نقل شده است : عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيْثُمَا دَارَ و ... / الأمالي (للصدوق)، ص 89؛ الجمل، ص 81؛ الأمالي (للطوسي)، ص 548؛ کفاية الأثر في النص علی الأئمة الإثنی عشر، ص 20؛ سنن الترمذي، ج 5، ص 633؛ الإمامه و السياسه، ج 1، ص 98؛ المستدرک علی الصحيحين، ج 3، ص 135؛ تاريخ مدينة دمشق، ج 42، ص 448؛ المناقب، ص 104.

17- سوره مبارکه جمعه،آیه 9

18- سوره مبارکه بقره ،آیه 152

19- کنزالعمال , ج 7.ح 21135 وسائل الشیعه , ج /05/5

20- سوره مبارکه جمعه،آیه 10

21- به نقل ازکتاب حکایت‏ها و لطیفه‏ها، گردآورنده: شعبانعلی لامعی، جلد دوّم، چاپ اوّل، پاییز 77



http://yascms.ir/emam/gozaresh/n512.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n513.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n514.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n515.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n516.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n517.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n518.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n519.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n520.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n521.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n522.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.