سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

آثارو برکات دعا برای امام زمان(عج):

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 492 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1395.07.07
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان95/07/4



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمدلله الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی اله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا اباصالح، یا بقیة الله ادرکنا واغثنا

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان، شهدای مدافع حریم اهل بیت،سلامتی سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

خدمت همه شما برادران و خواهران مکرمه، اعضای محترم ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر ، خیرمقدم عرض می کنم. از جناب آقای منصوری که زمینه این جلسه را فراهم کردند را نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

قبل از اینکه درباره امر به معروف ونهی از منکر چند کلامی خدمت شما عرض کنم ، نکته ای را خدمت شما عرض می کنم:

آثارو برکات دعا برای امام زمان(عج):

یکی از عوامل عاقبت بخیری این است که انسان مشمول دعای امام زمان(عج) شود و یکی از راههای که می توانیم مشمول دعای امام زمان قرار بگیریم، این است که برای فرج حضرت (عج) بسیار دعا کنیم.

خداوند شهید آیت الله مدنی را رحمت کند ،ایشان همواره در قنوت نمازهایشان دعای سلامتی امام زمان (عج)( اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن) را می خواندند،کاش ما هم روش ایشان را در نمازهایمان دنبال کنیم. شایسته یك شخص منتظر است، پس از صلوات «عجل فرجهم» بگوید که در عین سادگی و سرعت از بلندترین گام ها در جهت سرعت بخشیدن به ظهور آن حضرت است و از كاری ترین ضربات بر پشت شیطان لعین بوده و او را خرد خواهد نمود. دعا کردن برای فرج ، اطاعت امر اهل بیت علیهم السلام است. در موارد زیادی ما را امر به این کار نموده اند . در توقیع شریف امام زمان علیه السلام به اسحاق بن یعقوب چنین آمده است: “برای تعجیل فرج من بسیار دعا کنید که این دعا کردن باعث گشایش در کارهای خود شماست.”(1) دعا برای ظهور امام زمان (عج) را از طرف هر کس که باشد اجابت می کند. زیرا هر کس، حتی گناهکارترین انسان روی زمین هم که برای ظهور امام زمان (عج) دعا کند چون برای محبوب ترین بنده خدا (امام زمان) دعای خیر می کند خدا دعای او را به خاطر دعا شونده (امام زمان) اجابت می کند نه به خاطر دعا کننده. متوسل و متذکر به امام زمان (علیه السلام) شوید و در حق او دعا کنید! به خدا، او آقا و جوانمرد است و چند برابر تلافی می کند. شما اگر خبردار شوید که کسی پشت سر و درباره شما دعای خیر کرده و حمایتی نموده (هر اندازه که باشد) اگر اندک نشانی از آدمیت و وجدان داشته باشی تا زنده هستی این خدمتی را که پشت سر تو انجام داده دو برابر جزا و پاداش می دهی. امام زمان (علیه السلام) اول جوانمرد عالم است. غیر از جنبه امامتش، جوانمردی عجیبی دارد؛ ببیند که تو برای او دعا می کنی و زیارت آل یاسین می خوانی و از خدا نشاط، سلامت و ظهورش را می خواهی، آیا بعد از این دعا و هواخواهی، آن حضرت می گذارد که شما در مشکلات بمانی؟ محال است!” شریعت اسلام که بر پایه عقل بنا شده، پاسخ به احسان و محبت دیگران را ضروری می داند «هل جزا الاحسان الا الاحسان» آيا جزاي نيكي جز نيكي خواهد بود؟ (2)

دعا برای ظهور امام زمان(عج) در ایام محرم:

ایام محرم و ایام حزن و اندوه اهل بیت نزدیک است ، همه ی عاشقان و دوستداران اهل بیت در این ایام و در همه ی ساعات لحظه ای از یاد آن حضرت غافل نشوند و در همه ی حالات بویژه هنگام جاری شدن اشک ها و شکستن دلها ، باید برای امام زمانشان دعا کنند و فرج را از خداوند بخواهند و چیز دیگر نخواهند . مگر نه اینکه آن حضرت در همه ی لحظات شاهد و ناظر ماست پس اگر ما برای فرجش دعا کنیم او هم خواسته ی ما را می داند و برای ما دعا می کند مگر نه این است که خود حضرت فرمودند: «اگر مومنی در مجالس سوگواری ، پس از ذکر مصایب حضرت سید الشهدا برای من دعا کند ، من برای او دعا می کنم »(3).

سخنرانان و ذاکرین و مداحان اهل بیت علیه السلام تلاش کنند که در این ایام و در تمامی ایام در سخنان و اشعار خود محور خود را امام عصر علیه السلام قرار دهند و مومنان نیز در فرصت های اجابت دعا ، از درخواست فرج آن حضرت از آستان حق تعالی غافل نباشند ودر صحبت هایمان ، در نماز ها و... دعا برای فرج امام زمان ،بسیار دعا کنیم.ایجاد ارتباط قلبی و معنوی با حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) آثار و برکت های فراوانی دارد و از برکات آن ، فرج آن حضرت و نیز فرج و گشایش در زندگی مؤمنان ، عاقبت بخیری ، زیاد شدن نعمت ها، مایه استجابت دعا، مایه دفع بلا، باعث آمرزش گناهان و همچنین موجب قرب الهی است.

برخاستن و دست بر سر نهادن هنگام شنیدن نام قائم:

تنها بزرگواری که «از جا برخاستن» در هنگام شنیدن یا خواندن نام شریفش لزوم، یا حداقل استحباب فراوان دارد، ‌امام زمان(عج) است.

گرچه شایسته است برای پیامبر(ص) و فرزندان معصومش(ع) بالاترین تکریم‌ها و تجلیل‌ها صورت بگیرد ولی برخاستن و در حالت قیام«دست بر سر نهادن» ، تواضع و احترامی است که هنگام شنیدن نام هیچ کسی جز «قائم آل محمّد(ص)» به صورت سیره و سنت در نیامده است. از حضرت امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: «سزاوار است که وقت برده شدن نام قائم (برای احترام)، به پاخیزند و از خداوند تعجیل در فرجش را بخواهند»(4) حتی نقل شده است که امام رضا (علیه السلام) وقتی نام مقدس حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را شنیدند؛ قیام نمودند و دست بر سر نهاده و فرمودند: «اللهم عجّل فرجه و سهّل مخرجه» (5). دست بر سرگذاشتن هنگام بردن نام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یا سلام بر آن حضرت نوعی احترام و تعظیم برای ایشان و نیز اعلام تسلیم بودن برای آن حضرت و آماده بودن برای خدمت به ایشان و پا در رکاب بودن ایشان نیز می باشد. (6)

نکته دوم در هفته دفاع مقدس قرار داریم ، یاد و خاطره شهیدان هشت سال دفاع مقدس را گرامی میداریم .آغاز سال تحصیلی جدید را هم به معلمین پُرتلاش و دانش آموزان عزیز و آینده ساز کشور تبریک عرض می کنم.

بالاترین معروف ، تبلیغ واقعه غدیر و اطاعت از ولايت است :

با توجه به اینکه در ایام عید ولایت قرار داریم، چند کلامی را از خطبه غدیر پیامبر خدا (ص) که در باب درمورد امر به معروف و نهی از منکر است، خدمت شما بزرگواران عرض می کنم. این خطبه بسیار گرانقدر و ارزشمند است ولی در عین حال مانند خود مولا امیرالمومنین(ع) مهجور و مظلوم است. مهمترین میراث ما شیعیان خطبه غدیر است، باید کاری کنیم تا خطبه غدیر جهانی شود. در فرازی از این خطبه ،پیامبر خدا(ص) می فرماید: « مَعاشِرَالنّاسِ» هان مردمان! « وَ کُلُّ حَلالٍ دَلَلْتُکُمْ عَلَیْهِ وَکُلُّ حَرامٍ نَهَیْتُکُمْ عَنْهُ فَإِنِّی لَمْ أَرْجِعْ عَنْ ذالِکَ وَ لَمْ أُبَدِّلْ.» شما را به هرگونه روا و ناروا راهنمایی کردم و از آن هرگز برنمی گردم. « أَلا فَاذْکُرُوا ذالِکَ وَاحْفَظُوهُ وَ تَواصَوْابِهِ، وَلا تُبَدِّلُوهُ وَلاتُغَیِّرُوهُ. » بدانید و آگاه باشید! آن ها را یاد کنید و نگه دارید و یکدیگر را به آن توصیه نمایید و در آن (احکام خدا) دگرگونی راه ندهید. «أَلا وَ إِنِّی اُجَدِّدُالْقَوْلَ» هشدار که دوباره می گویم: «أَلا فَأَقیمُوا الصَّلاةَ» بیدار باشید! نماز را به پا دارید. « وَآتُوا الزَّکاةَ » و زکات بپردازید. «وَأْمُرُوا بِالْمَعْروفِ » و امر به معروف کنید «وَانْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ.» و از منکر بازدارید.«أَلاوَإِنَّ رَأْسَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ أَنْ تَنْتَهُوا إِلی قَوْلی» و بدانید که ریشه ی امر به معروف این است که به گفته ی من (درباره ی امامت و ولایت امیرالمومنین و یازده فرزندش) برسید .«

وَتُبَلِّغُوهُ مَنْ لَمْ یَحْضُرْ وَ تَأْمُروُهُ بِقَبُولِهِ عَنِّی وَتَنْهَوْهُ عَنْ مُخالَفَتِهِ،» و سخن مرا به دیگران برسانید و غایبان را به پذیرش فرمان من توصیه کنید و آنان را از ناسازگاری سخنان من بازدارید؛ « فَإِنَّهُ أَمْرٌ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ وَمِنِّی» همانا سخن من فرمان خدا و من است «. وَلا أَمْرَ بِمَعْروفٍ وَلا نَهْی عَنْ مُنْکَرٍ إِلاَّمَعَ إِمامٍ مَعْصومٍ.» و هیچ امر به معروف و نهی از منکری جز با امام معصوم تحقق و کمال نمی یابد.(7)

خدا را شاکریم که ما پیرو غدیر هستیم و این جلسه ما از برکت غدیر است ، آرزوی همه صالحان وائمه این بوده است که حکومت الهی تشکیل شود و جانشین رسول خدا (ص) حاکم باشد. به جز پنج سالی که امیرالمومنین حاکمیت داشت تا زمان جمهوری اسلامی چنین حکومتی تشکیل نشده است. چقدر شیعه خون دل خورد و چقدر بزرگان شیعه را سر بریدند و چقدر ذریه حضرت زهرا را تبعید و شکنجه کرددند وچه قیامهای شیعیان ناکام ماند تا نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت و خواست غدیر از برکت امام راحل(ره) در جمهوری اسلامی تحقق پیدا کرد و امام بزرگوار ما با تشکیل حکومت اسلامی و سرنگونی حکومت طاغوت، محتوای غدیر را زنده کردند . همه باید از این نظام حمایت کنیم و پشت سر مقام معظم رهبری حرکت کنیم و به فرمایشات ایشان توجه داشته باشید تا دشمن ما روز به روز ذلیل شود وجمهوری اسلامی با سلامت به دست حضرت صاحب الامر برسد.



پی نوشت:


1- کمال الدین جلد ۲ صفحه ۴۸۵

2- سوره مبارکه الرحمن ،آیه 60

3- مکیال المکارم جلد ۲ صفحه ۷۵

4- الزام الناصب، ج 1، ص 271.

5- بحار الانوار، ج 51، ص 30.

6- برای توضیح بیشتر ر.ک: ابراهیم امینی دادگستر جهان، ثفق، چاپ 16، 1376، ص 125.

7- خطبه غدیریه : علامه امینی، الغدیر، ج1ص12-151و294-322 / شیخ عبدالله، بحرانی، عوالم العلوم، ج15/3ص 307-327 / علامه مجلسی، بحارالانوار، ج37ص181-182/ حر عاملی، اثبات الهداة، ج2ص200-250/ سید ابن طاووس، الطرائف، ص33.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.