سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

چه کنیم تا مشمول دعای خیر امام معصوم شویم:

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 520 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1395.07.13
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم نماز وحدت در محل فرمانداری مورخه 95/07/6


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یاامیرالمومنین(ع)،السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)

خوش آمد عرض می کنم خدمت همه شما برادران وخواهران مکرمه ، روسای ادارات ، نهادها،ارگانها وتقدیر وتشکر می کنم از فرماندار محترم که موافقت کردند تانماز وحدت را شروع کنیم وبه لطف الهی اولین نماز را درخودِ فرمانداری شروع کردیم. ان شاء الله که طبق برنامه سال گذشته سه شنبه ها نماز وحدت برگزار شود ؛ از میهمان ویژه این جلسه جناب آقای مهندس فتوت که شَرَفِ حضور دارند تقدیر وتشکر می کنیم ان شاء الله که کوشش کنندتا شهرستان زرند هم سهم خوبی در اقتصاد مقاومتی داشته باشد .هفته دفاع مقدس وهمچنین بازگشایی مدارس را گرامی می داریم .

شرط قبولی نماز پرداخت زکات:

طبق آیات و روایات و یا به تعبیری اولین فروع دین ما نماز است « « وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ » نماز بخوانید ،در کنار اقامه نماز پرداخت زکات است « وَ آتُوا الزَّکاةَ »(1). آیه ای یافت نمی شود که بگوید نمازبخوانید ولی در مورد زکات صحبتی نکرده باشد ، یعنی شرط قبولی نماز پرداخت زکات است وقتی که حساب می کنیم می بینیم که فقها در خصوص واجب دینی زکات می فرمایند بر نُه چیز است ونوع مردم هم از مشمول این زکات واجب خارج می شوند ، آن کسی که شتر وگاو وگوسفند داشته باشد وبه چَرا بروند،طلا ونقره داشته باشند که آن هم شرایط خودش را دارد ومی بینیم که نوع مردم از شمول این واجب خارج هستند با این حالی که خدا می فرماید نماز بخوانید وزکات بدهید وزکات هم که بخواهید بدهید بر خیلی ها نوعاً واجب نمی شود خوب چگونه این مسئله راحل کنیم ؟ آیاخداوند یک را دستور داد که همه مردم را در بر نمی گیرد؟!

معنای زکات در قران:

جواب این مطلب این است زکات در قرآن به معنای انفاق است یعنی نماز بخوانید وانفاق کنید اگر اینگونه معنا کردیم شامل حال همه می شود، باید نماز بخوانیم یعنی ارتباط باخدا وزکات بدهیم یعنی انفاق مالی کنیم، این زکات شامل حال زکات واجب مثل زکات اصطلاحی فقها ،مانند خمس وانفاقات مستحب نیز می شود . یعنی نماز بخوانید ودر راه خدا انفاق کنید ودر راه انفاق خساست نکنید واز اموالی که خدا در اختیار شما قرار داده است انفاق نمائید. ممکن است که شما از ما سوال کنید که آیه می گوید« وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ » ونگفته « وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وانفقوا الزَّکاةَ » اگر گفته بود نماز بخوانید وانفاق کنید ،ما حرف شما را می پذیرفتیم خوب ما چه جوابی برای این مسئله داریم ؟ جواب این است که زکات در قرآن به دلیل اینکه آیات دیگری بحث زکات را مطرح می کند معلوم می شود برای انفاق مالی است .مانند آیه ولایت : « إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ »(2) این آیه در مورد امیرالمومنین (ع) است و می فرماید: ولِّی شما خدا و پیغمبر خداست و ولی شما آن مومنی است که نماز می خواند ودر حال نماز زکات می دهد وزکاتش هم در حال رکوع است . به شهادت تاریخ ،امیرالمومنین(ع) درهنگام نماز جو ویا گندمی ویا گوسفند وشتری نداشت که بخواهد زکات آن را در نماز بدهد. بلکه ایشان انگشترش را به فقیر انفاق کرده است . قران این انفاق امیرالمومنین(ع) را به زکات تعبیر کرده است ،پس وقتی که زکات بدهیم نمی توانیم بگوئیم ما زکات نمی دهیم چون ما که شتر ویا گوسفندی ویا گاو ویا ج وگندمی و... نداریم بلکه می فرماید: نماز بخوانید وانفاق کنید اگر انفاق بر شما واجب شد باید بپردازید واگر انفاق واجب نشد مستحب است همانطور که به خانواده خودتان می رسید وظیفه دارد که به دیگران هم کمک کنید این آیه ای را که خدمتتان عرض کردم در خصوص معنای زکات در قران با کلمه زکات در فقه تفاوت دارد زکات در فقه خاص است ولی زکات درقرآن معنای عام دارد یعنی انفاق کنید وانفاق هم شامل خمس وهم شامل زکات اصطلاحی فقهی وهم شامل کار خیرمی شود .

چه کنیم تا مشمول دعای خیر امام معصوم شویم:

مطلب دیگر ، یکی از عوامل عاقبت به خیر شدن انسان این است که مشمول دعای خیر معصوم قرار بگیرد اگر معصوم برای ما دعا کند ما عاقبت بخیر می شویم خوب چه کار کنیم تا امام معصوم برای ما دعا کند؟یکی از راههایی که امام زمان (عج) برای ما دعا می کنند دعای سلامتی است ، همیشه در رکوع ودر قنوت ودر راه رفتن دعای سلامتی امام زمان ویا گفتن "اللهم عجل لولیک الفرج"است ودر همان لحظه ای که برای امام زمان(عج) دعا می کنید خودِ حضرت هم برای شما دعا می کنند وقطعاً کسی که مشمول دعای امام زمان(عج) قرار می گیرد عاقبت بخیر می شود این یک راه بود.نقل کرده اند که یک مدتی قنوتهای آیت الله شهید مدنی(رحمت الله علیه) عوض شد ودائماً در قنوت خودشان ذکر اللهم عجل لولیک الفرج ودعای سلامتی امام زمان(عج) را می خواندند به همین جهت بوده است ونکته دوم پرداخت خمس است، کسی که در زندگی خمس مالش را حساب کند ومالش را پاک کند او هم مشمول دعای امام زمان(عج) قرار می گیرد پس مال خودتان را پاک کنید ونباید برای دیگران خزانه دار باشیم وبا پرداخت خمس هیچ کس فقیر نشده است بلکه رزق وروزی برایتان باز می شود واگر کسی حق امام زمان را ادا کند قطعاً لطف امام زمان شامل حالش خواهد شد .

خدایا به حق محمد وآل محمد عاقبت هم هما را ختم بخیر بفرما.


پی نوشت:

1- مثال: سوره مبارکه نور،آیه56

2- سوره مبارکه مائده، آيه 55

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.