سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

بشارتی که پیامبر(ص) درباره عزاداران امام حسین(ع) دادند /درس بزرگ امام حسین(ع) به امتها

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 398 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.07.17
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/07/16



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال اللله الحکیم فی کتابه : «يُريدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَي اللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ» (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا اباصالح، یا بقیة الله ادرکنا واغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گمنام گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان ، شادی ارواح شهدای مدافع حریم اهل بیت ، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نماز جمعه این هفته تقدیر وتشکر می کنم. از مسئولین محترم ،ستاد برگزاری نماز جمعه ،سروران معظم روحانی، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و سخنران قبل خطبه ها ریاست محترم دادگستری، جناب حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای محمدی نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

ان شاءالله خدای متعال این همه سعی و کوشش در برپایی و اقامه عزا بر سالار شهیدان و اقامه نماز و نماز جمعه را از همه ما قبول بدارد. عرض تسلیت دارم به مناسبت ایام سوگواری و عزاداری مخصوصا ایام تاسوعا و عاشورای آقا ابا عبدالله الحسین (ع)

علت برتری امت آخرالزمان برسایر امتها:


حضرت موسی (ع ) در مناجات خود عرض کرد: خدایا به چه جهتی امت پیغمبر آخر الزمان (ص ) را بر سایر امتها فضیلت و شرافت دادی ؟! چرا امت آخر الزمان بر سایر امتها برتری دارند؟ خداوند متعال فرمود: بواسطه ده صفت خوبی که دارند. عرض کرد: آن ده خصلت و خوبی کدامند که بنی اسرائیل را به آن امر کنم که انجام دهند؟!پروردگار متعال فرمود: نماز ( اولین ویژگی ارتباط با خدا ) و پرداخت زکات و روزه و حج و جهاد و جمعه ( نماز جمعه ) و جماعت و قرآن و علم و عاشوراء.

ثواب گریه بر سیدالشهداء(ع):

حضرت موسی (ع ) فرمود: خدایا عاشورا دیگر چیست ؟! خطاب رسید: گریه و عزاداری و مرثیه خوانی در مصیبت فرزند محمد مصطفی (ص ) است .ای موسی هر کس از بندگانم که در آن زمان ، گریه و عزاداری کند و بر فرزند مصطفی صلی علیه وآله مهموم و مغموم گردد، بهشت را برای او جاودان قرار دهم . و هر بنده ای که مال خود را در محبت فرزند پیغمبر(ص ) صرف نماید از هر چه باشد از طعام و …. من به او برکت دهم و در برابر هر درهمی که خرج کرده هفتاد برابر به او عنایت کنم و او را عافیت دهم و او را از گناهانش می آمرزم تا وارد بهشت شود. قسم به عزت و جلالم هر کس که در روز عاشورا یا در غیر آن یک قطره اشک برای حسینم بریزد، ثواب صد شهید را برای او می نویسم.(2)

مقام والای امام حسین(ع) نزد خداوند:

یکی از مهمترین ویژگی هایی که خدای تبارک و تعالی در این حدیث به امت مسلمان داده است، اهمیت به عاشورا است که نشان از مقام والای امام حسین در نزد خداوند دارد. پیامبرخدا(ص) می فرمایند: « حُسَیْنٌ مِنِّی وَأَنَا مِنْ حُسَیْنٍ، أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَیْنًا » (3) حسین از من است و من از حسینم،‌خداوند دوست بدارد کسی را که حسین را دوست بدارد. اسلام هرچه دارد از برکت امام حسین است. مقام امام حسین بسیار بالاست. امام حسین (ع) مانند دریاست .یک قطره خون در دریا بیفتد، پاک می شود، عظمت امام حسین (ع) این است که هر کس هماهنگ با سیدالشهدا شده است،اهل نجات می شود. این جلسات عزاداری برای سید الشهدا بسیار قیمتی است. انسان را زنده می کند، قلب انسان را احیاء می کند.

اهمیت دادن به مجالس عزاداری اهل بیت:

در روایتی از امام صادق(علیه السلام) در مورد اهمیت مجالس عزاداری اهل بیت آمده است که حضرت به فُضیل فرمودند: «تجلسون و تحدثون»؟ آیا مجالس عزا بر پا می کنید و از اهل بیت و آنچه بر آنان گذشته است صحبت می کنید؟ فضیل گفت: آری قربانت گردم، امام فرمود: « إنَّ تِلكَ المَجالِسَ اُحِبُّها فَأَحيوا أمرَنا یا فضیل، فرحم الله من احیی امرنا» این گونه مجالس را دوست دارم پس امر ما را زنده گردانید که هر کس امر ما را زنده کند مورد لطف و مرحمت خدا قرار می گیرد « یا فضیل إنَّهُ مَن ذَكَرَنا أو ذُكِرنا عِندَهُ فَخَرَجَ مِن عَينَيهِ مِثلُ جَناحِ الذُّبابِ » ای فضیل: هر کس از ما یاد کند، یا نزد او از ما یاد کنند و به اندازه بال مگس اشک بریزد « غَفَرَ اللّه‏ُ لَهُ ذُنوبَهُ و لَو كانَت أكثَرَ مِن زَبَدِ البَحر » خدا گناهانش را می آمرزد اگر چه بیش از کف دریا باشد! (4)

نجات ملت ایران از برکت سیدالشهداء(ع):

شما توجه کنید که علیرغم همه دشمنی ها با سیدالشهدا و بر خلاف همه تبلیغات سوء و سرمایه گذاری های هنگفت در طول هزار سال علیه سید الشهدا که تلاش دارند تا نام امام حسین(ع)فراموش و نور او را در دلها خاموش کند و اثری از روضه و عزاداری بر سیدالشهدا نماند، برگزاری این مراسمات و جلسات واقعا معجزه است. امام حسین مانند یک مغناطیس همه را جذب خودش کرده است و روز به روز گسترش دارد. اگر همه مردم دنیا با امام حسین آشنا شوند قطعاً راه اسلام را دنبال خواهند کرد و مسلماً امروز ما در جهان این همه مشکل نداشتیم. امام حسین (ع) همه را نجات می داد، چنانچه ملت ایران را نجات داد. اگر ملت ما نیز امروز در مقابل امریکای مستکبر ایستادگی می کند و سر خم نمی کند و نسبت به دشمن بی اعتماد است. همه اینها از برکت سید الشهداست.امام حسین است که خون امت های اسلامی را به جوش و به حرکت در می آورد.

بشارتی که پیامبر(ص) درباره عزاداران امام حسین(ع) دادند

روزی رسول خدا (ص) بر حضرت زهرا وارد شد. حضرت زهرا(س) به فرزندش حسین(ع) شیر می دادند ، وقتی رسول خدا (ص) خبر شهادت و مصائبي كه بر فرزندش حسين (ع) وارد می شود را به حضرت فاطمه دادند ، فاطمه(س) به شدن گريست و عرض كرد: « يا ابه، متي يكون ذلك؟» اي پدر، اين حادثه كي واقع مي شود؟ فرمود:« في زمان خال مني و منك و من علي» وقتي كه نه من باشم و نه تو و نه علي. فاطمه بر شدت گريه بيفزود و بیشتر گريست و عرض كرد: « یا ابه فمن يبكي عليه و من يلتزم باقامة العزاءِ له؟» اي پدر: پس چه کسی براي فرزندم گريه مي‌كند و مجلس عزا و مصيبت او را برپا مي‌كند؟ رسول خدا فرمود: « يافاطمه، ان النساء امتي يبكين علي نساء اهل بيتي» اي فاطمه زنان امت من مي‌گريند بر زن هاي اهل بيت من «و رجالهم يبكون علي رجال اهل بيتي» و مردان امت من مي‌گريند بر مردان اهل بيت من «و يجددون العزاء جيلاً بعد جيل في كل سنة» و عزاي فرزند مرا هر سال طايفه اي بعد از طايفه اي تازه مي‌كنند. « فاذا كان يوم القيامةتشفعين انت للنساء» پس چون روز قيامت شود تو شفاعت زنان را مي‌كني «و انا اشفع للرجال و من شفيع مي‌شوم مردان را» و كلْ من بكي منهم علي مصائب الحسين اخذنا بيده و ادخلناه الجنة.»و هر كس بر حسين گريسته دست او را مي‌گيريم و در بهشت در مي‌آوريم.« يا فا طمه، كل عين باكية يوم القيامة»اي فاطمه همه چشم ها در قيامت گريان است « الا عين بكت علي مصائب الحسين » مگر چشمي كه بر حسين گريسته باشد.«فاّنها ضاحكة مستبشرة بنعيم الجنة.» او خندان و شادمان به نعيم بهشت خواهد بود.(5)

تلاش دشمن برای فراموشی نام ویاد امام حسین(ع):

دشمن تلاش زیادی برای فراموشی حادثه کربلا و فراموش شدن یاد و نام امام حسین کرده است. متوکل عباسی از خلفای بنی عباس، نسبت به علی و اولاد علی کینه و دشمنی خاصی داشت، ‌مردم را از زیارت سید‌الشهدا(ع) منع نمود، زُّوار را عقوبت و مجازات می‌کرد و دستور داد قبر امام‌حسین(ع)‌ را خراب و به جای آن شخم نموده و زراعت کردند. به گاو‌ها دستگاه شخم بسته و آن منطقه را شخم زدند. البته گاوها به‌هیچ‌ وجه روی قبر مقدس سید‌الشهدا(ع)‌ نمی‌رفتند. بعضی از شاهدان عینی گفته اند؛ با چوب به گاو‌ها می زدند، ‌بگونه‌ای که چوب می‌شکست ولی گاوها جلو نمی‌رفتند و زمانی که آب روی زمین‌های شخم زده رها کردند، ‌آب روی قبر نرفت و اطراف قبر حلقه زد و چون آب به جلو نمی‌رفت گفتند: «حاز الماء أی تحیر الماء» آب حیران ماند و این قسمت را حایر حسینی نام نهادند. یعنی محل تحیر و توقف آب و نرفتن آب به روی قبر سید‌‌الشهدا(ع)‌. دشمن از هزار سال پیش تا کنون برای فراموش شدن نام امام حسین تلاش می کند. امروز هم همین طور است.امروز هم همین گونه است . همه شبکه های ماهواره ای تلاش دارند تا عشق امام حسین را از دل ما بگیرند. ولی محرم که می شود آن جوانی که تا دیروز عین خیالش نبود . انقلابی در وجودش شکل می گیرد. مشکی می پوشد و در مراسم عزاداری شرکت می کند.

همین جا سفارش می کند، قدر این جوانان را بدانید، مسئولین هیئت و مساجد و آقایون معظم قدر جوانان را بدانید. مجالس حسینی آنها را پاک و می کند و اگر یک نقصی هم داشته باشند، آن را اصلاح می کند. واقعا نام سیدالشهدا ، عاشورا ،کربلا وماندگاری نهضت عاشورا حیرت انگیز است . خدا را بر این نعمت بزرگ شکرگزاریم. نهضت امام حسین(ع) بر اساس حقیقت و امر به معروف و نهی از منکر شکل گرفته است. نهضت کربلا یعنی یک نَه بزرگ به دشمن. درسهای بزرگی ما از واقعه عاشورا می توانیم بگیریم، غرض این بود که قدر این مجالس را بدانیم واهمیت بدهیم. ان شاءالله همه ما در این مجالس عزاداری شرکت کنیم.

خطبه دوم


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ، انجام واجبات و درس و عبرت گرفتن از پیام عاشورا.

استفاده از وعاظ وسخنرانان مذهبی در مجالس عزاداری:

در ایام عزاداری، جهت گیری عزاداری ما باید چگونه باشد؟ اولین نکته به رؤسای هیئت ها عرض می کنم از مجالس وعظ و تبیین مفاهیم دینی که در سخنرانی ها گفته می شود،استفاده کنند و حتما برای جوانان برنامه ریزی کنند تا از وجود سروران عزیز روحانی که تشریف فرما می شوند و قدم بر چشم ما می گذارند و چراغ مسجد ، تکیه و حسینیه ها را روشن می کنند ، استفاده کنید.متاسفانه وقتی به یکی از مجالس عزاداری سر زدم، فقط 3-4 نفر بیشتر برای شنیدن سخنرانی حضور داشتند. علت را سوال کردیم، گفتند اول شب جوانان عزاداری می کنند ومی روند. آیا این کار مسئول هیئت درست است؟ در ماه رمضان که فرصتی برای سخنرانی وجود ندارد و در ایام دیگر هم خبری نیست. ماه محرم بهترین فرصت برای جذب جوان و بیان مسائل دینی و شرعی است. مجالس امام حسین(ع) که فقط سینه زنی و طبل زدن نیست.

البته سینه زنی و شور حسینی بسیار مهم است ولی شعور هم در کنار آن باید باشد، فهم معارف دینی بسیار مهم است. این ظلم است در حق جوانان هیئتی که مسئول هیئت آنها را از سخنرانی ها محروم بکند. این برخلاف عزاداری های سنتی است. عزاداری های سنتی بر این منوال بود که پای منبر یک مداحی می خواند ، وقتی مردم جمع می شدند و آماده می شدند. وقت را در اختیار واعظ قرار می دادند .ولی امروزه برعکس شده است و واعظی که سالها خون دل خورده است تا متخصص مسائل دینی شده است،تبدیل به مقدمه ای برای مداح شده است که با سخنرانی خود، و مردم را جمع کند، مجلس که گرم شد ، وقت را به مداح می دهند. این کار بسیار اشتباهی است. بنده از مسئولین هیئت ها خواهش می کنم تا این مسئله را مدیریت کنند.دشمن با هزینه های زیاد ، برای فراموشی عاشورا برنامه ریزی می کند .ماه محرم بسیار ارزشمند است و امام حسین ما را نجات می دهد .نباید با غفلت این ایام را از دست بدهیم . از برکت امام حسین استفاده کنید. روح تدین و شجاعت و غیرت دینی باید در مردم دمیده شود.

درس بزرگ امام حسین(ع) به امتها:

درس بزرگ امام حسین امر به معروف و نهی از منکر این است که انسان نسبت به جامعه بی تفاوت نباشد. امام حسین(ع) به میدان آمد و با جانفشانی این درس را به همه ما داد که باید به میدان بیایید و دین خدا و حق را یاری کنید.واجازه ندهید گناه در جامعه زیاد شود. گناه مانند آتش است ، همه گیر است و دائم گسترش پیدا می کند وهمه جامعه را نابود می کند.مجالس ما باید ما را به اهداف سیدالشهدا نزدیک کند.تنها محبت کافی نیست. بلکه پیروی از ولایت هم شرط است. تولی یعنی چی؟ درس سیدالشهدا این است که مردم آن زمان از امام خود پیروی نکردند و او را تنها گذاشتند، ما که همیشه مردم کوفه را لعن می کنیم.خود نباید امام خود را تنها بگذاریم. امروز امام و رهبر حق ، پرچم دار حق، نگهبان بینای نظام جمهوری اسلامی حضرت آیت الله العظمی الامام خامنه ای(حفظ الله تعالی) تنهاست. امروز ما دشمنان زیادی داریم . امریکا قبل از انقلاب دشمن ایران بود. بعد از انقلاب هم رئیس استکبار بیشترین دشمنی را با ایران اسلامی دارد. در برجام و پسا برجام دشمنی آنها را دیدید. درس بزرگ امام حسین این است که ما فریب دشمن را نخوریم و به دشمن اعتماد نکنیم ،همانگونه که امام حسین اعتماد نکردند. بی اعتمادی مطلق !اما یک عده ظاهراً و زبانی می گویند امریکا دشمن است ولی در باطن در پی برقراری ارتباط با دشمن هستند. رابطه با امریکا دردی را از ما مداوا نمی کند. خود امریکایی ها اعلام کردند ما دنبال این هستیم تا ریشه ایران را بخشکانیم. امروز هم انواع کارشکنی های آنها را در بخش های مختلف، خصوصا بحث اقتصاد می بینید (مثلاً همین بحث پسته ). امریکا دشمن آشکار، ایران اسلامی است ولی متاسفانه یک عده نمی خواهند این مطلب را بفهمند. امام بزرگوار(ره) فرمودند: امریکا شیطان بزرگ است. ما باید کشور را از درون محکم کنیم و تدبیر داشته باشیم. این درس بزرگ عاشوراست که یزیدیان زمان را بشناسیم . یزید زمان امروز استکبار جهانی است.

روحیه اشرافی گری در بین برخی مدیران :

دومین نکته این است که روحیه اشرافی گری را ببینید. بیشتر از 400 نفر حقوقی نجومی گرفته اند، و میلیونها تومان این عده خاص از بیت المال به جیب زدند. رئیس جمهور هم فرمودند که باید با آنها برخورد کنند.ولی تا امروز که برخوردی صورت نگرفته است و آمارهای مختلفی داده شده است : آقای نوبخت سخنگوی دولت اعلام کردند که تعداد افرادی که حقوق نجومی گرفته اند، 40 نفر بوده است ، آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اعلام کردند این افراد 50 نفرند،سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اعلام کردند تعداد آنها نهصد نفراست ،رئیس دیوان محاسبات اعلام کرد که آنها 397 نفر هستند. آمار مختلفی داده شد و دائماً تعداد را کم و زیاد کردند ،خدا نکند که در نهایت آنها را تطهیر کنند وبگویند حقوق نجومی در کار نبوده است و برداشت غیرقانونی صورت نگرفته است وهمه چیز شایعه بوده است و این وسط حق مردم و حق بیت المال ضایع شود. ولی آنچه معلوم است ، مجموع دریافتی کسانی که حقوق بالای بیست میلیون تومان داشته اند، 23میلیارد و400 میلیون تومان دریافت بوده است.بعضی می گویند این حقوق ها در دولت قبل تصویب شده است ، این توجیه قابل قبولی نیست ،حتی اگر چنین باشد ، چرا در این دولت جلوی آن را نگرفتید؟ خواست مقام معظم رهبری و خواست مردم این است که این افراد هم از پست و مقام خود عزل بشوند و هم محاکمه بشوند و هم به مردم معرفی شوند و اموال بیت المال را نیز برگردند. این مطلب یک کار انقلابی را طلب می کند. وظیفه دولت تدبیر و امید این است نه اینکه اینها را تطهیر کنند وبگویند دریافتی ها همه قانونی بوده است ، کجا حقوق بالای بیست میلیون تومان قانونی است؟! اینکه یک معاون در ماه 260 میلیون تومان ، ماهیانه پاداش دریافت کند،این نتیجه داشتن روحیه اشرافی گری است.امیدواریم در ایام محرم این روحیه اصلاح می شود.

مناسبتهای هفته:

مناسبته ای هفته را به اختصار خدمت شما عرض می کنم:

شنبه 17 مهر، روز جهاني كودك‌‌ راداریم. تمام همت و تلاش خود را بر این بگذاریم تا فرزندان خود را خوب تربیت کنیم.

يكشنبه 18 مهر، روز جهاني پست‌‌ را در پیش رو داریم که عزیزان ما در پست امروز با لباس فرم در نماز جمعه شرکت کرده اند.جابجایی نامه ها و وسایل زحمت بسیار دارد که جای تقدیر و تشکر دارد.

سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته مصادف با 9 و 10محرم‌الحرام ، تاسوعاي حسيني‌ وعاشوراي حسيني (61ه.ق)‌ است که این ایام عزا را خدمت حضرت صاحب الامر(عج) و همه شما دوستداران سیدالشهدا(ع) تسلیت عرض می کنم.

ان شاءالله که همه تلاش کنیم و این مجالس عزاداری را باشکوه برگزار کنیم، بعد از نماز جمعه هم راهپیمایی امر به معروف و نهی از منکر را خواهیم داشت.


پی نوشت:

1- سوره مبارکه توبه ،آیه 32

2- مجمع البحرین لغت عشر، گلزار ثابت ، ص 17

3- مصنف ابن أبی شیبه، ج ۶، ص ۳۸۰

4- بحارج 44 ، ص 289

5- بحار الانوار ، ج44 ، ص292 ، ح3



http://yascms.ir/emam/gozaresh/n863.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n864.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n865.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n866.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n867.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n868.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n869.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n870.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n871.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n872.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n873.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n874.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/n875.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.