سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

تاسوعای حسینی؛ روز اثبات وفاداری علمدار کربلا

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 480 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1395.07.29
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در دومین سوگواره عاشورایی طرح قتیل العبرات ویژه دهه اول محرم در تکیه چهارده معصوم مورخه95/07/20



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا اباالفضل العباس(ع)، السلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع)، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله ،یا اباصالح، ادرکنا واغثنا.

امیدوارم خدای متعال در این صبحگاه تاسوعا این زیارت عاشورا واین مجلس عزاداری را ازشما عزیزان و بزرگواران،برادران و خواهران مکرمه واز بنده به شایستگی قبول بفرماید وذخیره ی برای دنیا، برای آخرت ،برای اول لحظه ورودمان به محضر پروردگار قرار بگیرد باز هم صلوات بر محمد وآل محمد. خدمت همه برادران بزرگوار وخواهران مکرمه ، خیرمقدم عرض می کنم.

عاقبت‌بخیری اثر دعای امام زمان(عج) :

دیروز خدمت شما عرض کردم که چند عامل باعث عاقبت بخیری می شود یکی از این عوامل این بود که انسان مورد دعای امام عصر(عج) قرار بگیرد ویکی از راههایی که ما در غصر غیبت مورد دعای امام عصر(عج) قرار بگیریم ،دعا برای فرج حضرت ولی عصر(عج) است که خود حضرت صاحب الامر(عج) فرمودند: «اگر مومنی در مجالس سوگواری ، پس از ذکر مصایب حضرت سید الشهدا برای من دعا کند ، من برای او دعا می کنم » (1) کسی که مورد دعای امام عصر (عج) قطعاً عاقبت بخیرمی شود. ان شاء الله سعی کنیم که در قنوت ودر رکوع وسجده ودر هر حال برای فرج امام زمان(عج) دعا کنیم چون برآورده شدن خواسته حضرت ولی عصر(عج) است، وقتی که ما در جهت خواست حضرت صاحب الامر(عج) حرکت می کنیم امام عصر(عج) ما را مشمول دعای خودشان قرار می دهند.

دعاي امام هادي در حق عبد الرحمن اصفهاني ،موجب عاقبت بخیری او شد:

نقل شده گروهی از مردم اصفهان در زمانی که در آن شهر از ولایت و امامت خبری نبود، نزد شخصی به نام «عبد الرحمن» که عاشق امامت و ولایت بود آمده، از او پرسیدند که چرا شما شیعه شدید؟ در جواب آنها گفت: من در جمع گروهی از مردم این شهر به کنار خانه متوکل رفته بودیم. هدف ما تظلّم و درخواست کمک از خلیفه عباسی بود. جمع زیادی در آنجا ایستاده بودند، ناگاه فرمان متوکل صادر شد که «ابن رضا» را دستگیر کنید.من از رفقا و از بعضی حاضرین پرسیدم که «ابن رضا» کیست؟ جواب دادند: او امام شیعه هاست و به احتمال زیاد متوکل او را به قتل می رساند. من با خودم گفتم: از اینجا نمی روم تا چهره او را ببینم و از نتیجه کار او آگاه شوم. ناگهان دیدم او را سوار بر اسب نموده، آوردند و مردم برای دیدن او صف کشیده بودند. عبد الرحمان می گوید: من از دیدن آن حضرت دگرگونی در خود احساس کردم و قلبم پر از عشق و محبت گردید؛ لذا مرتب دعا می کردم که از ناحیه متوکل به او آسیبی نرسد. مأموران همچنان آن حضرت را در میان صفوف جمعیت می آوردند، ولی او با تمام متانت و وقار بر مرکبش قرار گرفته بود و به جایی نگاه نمی کرد و به کسی توجّه نمی نمود تا اینکه مقابل من رسید، صورت خود را به سوی من گردانید و فرمود: « اسْتَجَابَ اللَّهُ دُعَاءَکَ وَ طَوَّلَ عُمُرَکَ وَ کَثَّرَ مَالَکَ وَ وُلْدَک‏» خداوند دعایت را مستجاب کرده است و به تو عمر طولانی و مال زیاد و فرزندان متعدد مرحمت می فرماید.من از شنیدن این سخنان به خود لرزیدم و همراهان و حاضران از من سؤال می کردند: شما کیستی؟ و چه کار داری؟ و او با تو چه گفت؟... جواب دادم: خیر است. و راز گفته شده را به آنها نگفتم. تا زمانی که به اصفهان برگشتم و خداوند گشایشی در روزی من ایجاد کرد و علاوه بر مال زیاد، عمرم نیز از هفتاد گذشت و دارای دو فرزند شدم...؛ لذا به امامت او معتقد گشتم و از شیعیان او گردیدم.(2) پس برای اینکه انسان برای امام معصوم دعا کند ومعصوم هم برای ما دعا کند انسان عاقبت بخیر می شود .وقتی که پدر ومادر برای ما دعا کنند ما عاقبت بخیر می شویم مگر می شود که امام زمان(عج) دعا کنند ومستجاب نشود پس ما هر چه بیشتر برای فرج امام زمان(عج) دعا کنیم امام عصر(عج) هم برای ما دعا می کنند ودعای حضرت باعث عاقبت بخیری می شود .

عاقبت بخیری با پرداخت خمس :

یکی دیگرازعواملی که باعث عاقبت بخیری می شود پرداخت وجوهات مالی(خمس) است وقتی که ما حساب مالی خودمان را انجام بدهیم وحق خودمان را به معصوم ادا کنیم حضرت ما را مشمول دعا قرار می دهند.
یکی از شیعیان امام رضا (ع) که تاجر دینداری بود و وضعیت مالی بسیار خوبی داشت در فارس زندگی می کرد، او همواره خود را شیعه وفادار به اهل بیت (ع) معرفی می کرد. البته گفتار و عمل او چندان یکسان نبود برای نمونه دادن خمس برایش دشوار بود. او روزی نامه ای به امام رضا (ع) نوشت و از ایشان اجازه خواست که خمسش را نپردازد. امام (ع) نامه او را خواندند و اینگونه پاسخ دادند: « بسم الله الرحمن الرحیم ، اِنَّ اللّه واسع كریم» بسم الله الرحمن الرحیم، بدان که خداوند وسعت دهنده و کریم است. « ضمن علی العمل الثّواب و علی الضیق الهّم» بر هر كارى ضامن ثواب است و بر تنگ نظرى غم و اندوه، « لا یحل مال إلّا من وجه أحلّه اللّه» هیچ مالی حلال نیست مگر از راهی که خدا آن را حلال کرده است. « إنّ الخمس عوننا علی دیننا و علی عیالنا و علی موالینا » پرداخت خمس کمک به ما اهل بیت (ع) است برای نشر دین و همچنین تامین نیاز نیازمندان خاندان ما و پیروان ما... «و ما نبذله و نشتری من أعراضنا ممّن نخاف سطوته فلا تزووه عنّا،» پس خمس را از ما دریغ نورزید « و لا تحرموا انفسكم دعانا ما قدرتم علیه.» و تا می توانید خود را از دعای ما محروم نکنید « فأنَّ اخراجه مفتاح رزقكم و تمحیص ذنوبكم» زیرا دادن خمس، کلید روزی شما و باعث پاک شدن گناهان شما است « و ما تمهدون لأنفسكم لیوم فاقتكم» و چیزی است که برای روز بیچارگی خود آماده می کنید « و المسلم من یفی للّه بما عهد إلیه » و مسلمان کسی است که به عهدش با خدا وفا کند، «و لیس المسلم من أجاب باللّسان و خالف بالقلب و السّلام» مسلمان آن نیست که با زبان بپذیرد و با دل مخالفت کند. والسلام .(3) پس معلوم می شود که پرداخت وجوهات مالی باعث می شود که معصوم برای ما دعا کند وحکایات هم در این زمینه زیاد است، افرادی که وجوهات خود را پیش مراجع پرداخت می کردند ومورد توجه امام عصر(عج)قرار می گرفتند . بعضی افراد می گویند ما مالیات می دهیم دیگر نیاز نیست که خمس پرداخت کنیم مالیات برای این است که شهر آباد شود ولی پرداخت وجوهات مالی برای این است که دین زنده شود چون مراجع مستقل هستند ودرست است که الان دولت اسلامی است ولی مرجعیت که رهبری دینی ما را برعهده دارند اینها از دولت مستقل هستند البته دولت در خدمت دین بسیار خوب است ولی ما نمی خواهیم که دین مان دولتی باشد .دولت باید در خدمت دین باشد وبه همین جهت استقلال حوزه های علمیه است که باعث می شود تا مذهب شیعه حفظ شود وعلمای دین تربیت شوند ومراجع تقویت شوند واین پولی را که شما پرداخت می کنید به دست مرجع تقلید که جانشین امام زمان(عج)است شما دین خودتان را ادا می کنید فتوای حضرت امام(ره)در تحریر الوسیله این است: « هر كس درهمى از خمس را نپردازد جزء ستمگران بر اهل بيت و كسانى كه حق آن بزرگواران را غصب كرده‏اند مى ‏شود».(4)این هم یک مطلب دیگر بود.

عاشورا و جنگ نرم رسانه هاى اموى :

دشمن برای رسیدن به اهداف خودش وجنگ با اباعبدالله الحسین(ع)اول جنگ فرهنگی را شروع کرد و ابتدا شخصیت امام حسین(ع) را ترورکردند وفتوا دادند که امام حسین(ع) برامام حق خروج کرده است و یزید را امام حق معرفی کردند،گفتند امام حسین(ع) خارجی است ،البته نه معنای اینکه از کشور دیگری آمده است نه یعنی خروج کرده است خوب! هر کسی که برعلیه امام حق خروج وقیام کند باید با او جنگید ودر روایات هم همین است هر کس بر علیه امام حق خروج کند وحکومت حق را سرنگون کند باید مقابل او ایستاد واینهاخودشان راحق می دانستند ویزید را امیرالمومنین می دانستند مدتی قبل یکی از مُفتی های عربستان فتوا داد که حسین(ع) اشتباه کرده است برعلیه خلیفه ای که از مردم بیعت گرفته است خروج کرده است وشُریح قاضی (لعنت الله علیه) هم همین فتوا را داد که امروز علمای وهابی سعودی همین فتوا را می دهند.

شهید نوجوان ، عمرو بن جناده انصاری :

یاران سیدالشهداء(ع)در هر دو جبهه هم جبهه نظامی وهم جبهه فرهنگی، مستقر بودند،یکی از یاران امام (ع) ، «عمرو» فرزند «جناده» شهید کربلا است.(5) او در حالی که یازده سال بیش نداشت، پس از شهادت پدرش به خدمت امام آمد تا اذن جهاد بگیرد. حضرت او را اذن میدان نداد و فرمود: پدر این نوجوان در اولین حمله کشته شده است. شاید مادرش کشته شدن او را خوش نداشته باشد.(6) نوجوان گفت: مادرم مرا به جهاد امر کرده است.(7) پس از آن امام به او اجازه جنگیدن داد ، او در هنگام ورود به میدان این بیت را ترنم می‎کرد:
امیری حسین و نعم الامیر * سرور فواد البشیر النذیر
علی و فاطمه والداه * و هل تعلمون له من نظیر (8)
(البته اینهارا محکم ادا می کرد وبا این رجز هم خودشان را معرفی می کردند وهم عقیده خودشان را اعلام می کردند وهم اینکه شُبهه زدایی می کردند)معنی ابیات اینگونه است: سالارم حسین است و چه نیک امیری، که نشاط دل پیامبر و مژده دهنده (به سعادت) و بیم دهنده (از انحراف و دوری از حق) است. علی و فاطمه پدر و مادر اویند و آیا مانند او کسی را می‎شناسید؟
پس از اجازه امام «عمرو» بی‎درنگ به میدان رفت و پس از کارزاری نه چندان طولانی به شهادت رسید. وسومین سَری بود که در کربلا از تن جدا شد وبه طرف خیمه مادرش پرتاب کردند( ببینید که امام حسین(ع) چه جاذبه ای دارد همان کاری که مادران شهداء در نظام جمهوری اسلامی انجام دادند) این مادر سر را برداشت وان را بوسید وبوئید وآمد وبه طرف دشمن پرتاب کرد وگفت ما چیزی را که در راه حسین داده ایم پس نمی گیریم .

بصيرت و ولايت مداري ابوالفضل العباس(ع) :

امروز تاسوعا و متعلق به آقا ابا الفضل(ع) است شخصیت والای حضرت اباالفضل(ع) که نافذالبصیره است، هرکس که می خواهد در وقایع کربلا نگاه کندودرس بگیرید باید به شخصیت والای حضرت اباالفضل(ع) نگاه کند. از امتیازات ویژه حضرت عباس، بصیرت نافذ و ژرف اندیشی خاصی بود که تمام خطوط جامعه و جبهه های کفر و نفاق را به خوبی می شناخت، و ولایت مداران را نیز دقیقا شناسایی کرده بود . امام صادق علیه السلام درباره عمویش عباس می فرماید: «کان عمنا العباس نافذ البصیرة »(9)عموی ما عباس دارای بصیرت ژرف بود .و هیچگاه امامش را تنها نگذاشت ودست از امام برنداشت .

وقایع روز تاسوعا :

نقل شده است : عمر بن سعد دوم یا سوم محرم وارد کربلا شد و شخصی را به نزد امام حسین(ع) فرستاد تا از امام بپرسد که برای چه به عراق آمده است ؟ امام در جواب پاسخ داد که مردم کوفه از من دعوت کرده‌اند، از این روی به عراق آمده‌ام، حال اگر نمی‌خواهند برمی‌گردم. ابن سعد پاسخ امام را به عبیدالله نوشت، اما اطرافیان عبیدالله مانند شمر بن ذی الجوشن و دیگران که طرفدار جنگ با امام حسین(ع) بودند، عبیدالله را از نشان دادن نرمش در مقابل امام منع کردند و عبیدالله برای ابن سعد که ابتدا می‌خواست این موضوع را با صلح فیصله دهد به عمر بن سعد نامه نوشت : یا جنگ را شروع کن ویا اینکه جنگ را رها کن وشمررا به عنوان فرمانده انتخاب کن، پیام رسان هم شمر بود. عمر سعد با خواند نامه متوجه شد که موقعیتش در خطر است و شمر در طمع جانشینی اوست. گفت: وای بر تو! خداوند تو و خانه ات را از آبادانی دور کناد.(خانه ات خراب باد.) ای پیس! نگذاشتی کار به صلح بینجامد. حسین هرگز تسلیم نخواهد شد. او فرزند علی بن ابی طالب است. به ناچار با او خواهم جنگید. شمر پس از خواندن نامه، از عمر سعد پرسید چه خواهی کرد؟ اگر اطاعت عبیدالله می کنی بکن وگرنه فرماندهی را به من بسپار. عمر سعد گفت: این کرامت به تو نیامده است (تو شایسته نیستی)، فرمانده پیاده ها باش، من فرماندهی لشکر را به عهده دارم.(10)

تاسوعای حسینی؛ روز اثبات وفاداری علمدار کربلا :

ام البنین مادر حضرت ابولفضل (ع) از قبیله بنى كلاب بود كه شمر بن ذى الجوشن نیز به همین قبیله انتساب پیدا مى كرد. بدین جهت در عصر تاسوعا به نزدیكى خیمه گاه امام حسین علیه السلام آمد و با صداى بلند فریاد زد: «أین بنو اختنا»؛ پسران خواهر ما کجایند؟ ولی آن بزرگواران جواب ندادند. امام حسین علیه السلام كه منظور شمر را دانسته بود، به برادران خود فرمود: پاسخ شمر را بدهید. اگر چه او فاسق است و لیكن با شما قرابت و خویشى دارد.حضرت عباس علیه السلام به همراه سه برادر خود، در جواب فرمودند:چه می گویی؟ شمر گفت : شما خواهرزادگان من هستید. بدانید تا ساعتى دیگر شعله هاى جنگ برافروخته مى گردد و از یاران حسین بن على کسی زنده نمى ماند. من براى شما امان نامه اى از عمر بن سعد آوردم . شما از این ساعت در امان هستید، مشروط بر این كه دست از یارى برادرتان حسین بردارید و تو سپاهیانش را ترك كنید.حضرت عباس علیه السلام كه كانون وفادارى و معدن غیرت بود، فریاد زد: بریده باد دست هاى تو و لعنت خدا بر تو و امان نامه ات . اى دشمن خدا، ما را دستور مى دهى كه از یاری برادر و مولایمان حسین علیه السلام دست برداریم و سر در طاعت ملعونان و فرزندان ناپاك آنان درآوریم . آیا ما را امان مى دهى ولى براى فرزند رسول خدا صلى الله علیه و آله امانى نیست ؟ شمر از پاسخ دندان شكن فرزندان ام البنین، خشمناك شد و به خیمه گاه خویش برگشت.(11). حضرت ابولفضل (ع) در کربلا و در دفاع از امام حق قهرمانانه جنگید و ایمان و وفاداری خود را اثبات کرد تا سرانجام شهد شیرین شهادت را نوشید.

خدا بحق محمد وآل محمد نسل ما را تا قیام قیامت مُحب اهل بیت قرار بده .

پی نوشت:

1- مکیال المکارم جلد ۲ صفحه ۷۵

2- داستان صاحبدلان ، محمد محمدی اشتهاردی

3- رضای خدا، محمد ابراهیم سراج، ص255

4- تحريرالوسيله، ج 1، ص 334.

5- کتاب الفتوح، ج5، ص110

6- مقتل الحسین علیه السلام مقرم، ص253.

7- ابصارالعین، ص159.

8- مناقب آل ابی طالب، ج4، ص104.

9- نفس المهموم، ص 176; ر . ک: اعیان الشیعه، ج 7، ص 430 .

10- بلاذری، ج۳، ص۱۷۷-۱۸۷، ۴۱۱- ۴۱۵؛ طبری، ج۵، ص۴۰۹-۴۱۷؛ مفید، ص۴۳۴-۴۳۹.

11- بحارالانوار، ج 44، ص 391 ؛ منتهى الامال ، ج 1، ص 337.





http://yascms.ir/emam/gozaresh/n948.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.