سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

آثار وبرکات پرداخت خمس

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 496 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1395.07.24
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی درمراسم عزاداری حسینیه ثارالله سپاه زرند مورخه95/07/18



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال رسول الله (ص) : « حُسَيْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَيْناً حُسَيْنٌ سِبْطٌ مِنَ الْأَسْبَاط» (1)

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع)،السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله ، یا ابا صالح ادرکنا واغثنا

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان ، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان زرند ، شادی ارواح شهدای مدافع حریم اهل بیت ، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان و سلامتی همه عزاداران بر سیدالشهدا اجماعاً صلوات.
امیدوارم خدای متعال این حضور مؤمنانه شما برادران و خواهران در این مجلس باشکوه عزای سیدالشهدا را قبول بفرماید و ان شاءالله خداوند هر چه زودتر فرج صاحب این عزا ، حضرت صاحب الامر را برساند، باز هم صلوات بر محمد و آل محمد(ص).

حقیر هم به نوبه خود از غیرت و عشق و حضور پرشور شما عزیزان در مراسم عزای سیدالشهدا تقدیر و تشکر می کنم .خدمت مسئولین محترمی که شرف حضور دارند و از همه دست اندرکاران برگزاری مراسم نیز تقدیر و تشکر می کنم.

چند عامل موجب عاقبت بخیری است :

یکی از آن عوامل این است که انسان مشمول دعای امام زمان(عج) شود و یکی از راههای که می توانیم مشمول دعای امام زمان قرار بگیریم، این است که برای فرج حضرت (عج) بسیار دعا کنیم. در همه حال و در هر لحظه در صحبت هایمان ، در سجود و رکوع و قنوت نماز ها و... برای فرج امام زمان دعا کنیم و پس از صلوات «عجل فرجهم» بگوید.امام زمان هیچ کار خیری را بی جواب نمی گذارد و کسی که برای حضرت دعا کند، حضرت نیز برای او دعا می کند. این دعای خیر حضرت باعث فرج و گشایش در زندگی انسان است. خود امام زمان علیه السلام می فرمایند: « برای تعجیل فرج من بسیار دعا کنید که این دعا کردن باعث گشایش در کارهای خود شماست.» (2)

و دومین نکته ای که انسان مورد توجه امام زمان(عج) قرارمی گیرد این است که زندگی خودمان را پاک کنیم ، وجوهات مالی وخمس مان را پرداخت کنیم کسانی که وجوهات مالی خودشان را پرداخت کنند امام زمان (عج) برای آنها دعا می کند.خمس و زکات از واجبات دینی است و احادیث بسیاری در مورد پرداخت خمس آمده است که دو مورد خدمت شما عرض می کنم.

خمس در لغت به معنای یک پنجم است و در اصطلاح فقه عبارت است از: پرداخت یک پنجم در آمدی که از راه زراعت، صنعت، تجارت، پژوهش و یا از راه های کارگری و کارمندی به دست می آید.

توصیه امام رضا(ع) درباره جدی گرفتن خمس

یکی از شیعیان امام رضا (ع) که تاجر دینداری بود و وضعیت مالی بسیار خوبی داشت در فارس زندگی می کرد، او همواره خود را شیعه وفادار به اهل بیت (ع) معرفی می کرد. البته گفتار و عمل او چندان یکسان نبود برای نمونه دادن خمس برایش دشوار بود. او روزی نامه ای به امام رضا (ع) نوشت و از ایشان اجازه خواست که خمسش را نپردازد. امام (ع) نامه او را خواندند و اینگونه پاسخ دادند: « بسم الله الرحمن الرحیم ، اِنَّ اللّه واسع كریم» بسم الله الرحمن الرحیم، بدان که خداوند وسعت دهنده و کریم است. « ضمن علی العمل الثّواب و علی الضیق الهّم» بر هر كارى ضامن ثواب است و بر تنگ نظرى غم و اندوه، « لا یحل مال إلّا من وجه أحلّه اللّه» هیچ مالی حلال نیست مگر از راهی که خدا آن را حلال کرده است. « إنّ الخمس عوننا علی دیننا و علی عیالنا و علی موالینا » پرداخت خمس کمک به ما اهل بیت (ع) است برای نشر دین و همچنین تامین نیاز نیازمندان خاندان ما و پیروان ما... «و ما نبذله و نشتری من أعراضنا ممّن نخاف سطوته فلا تزووه عنّا،» پس خمس را از ما دریغ نورزید « و لا تحرموا انفسكم دعانا ما قدرتم علیه.» و تا می توانید خود را از دعای ما محروم نکنید « فأنَّ اخراجه مفتاح رزقكم و تمحیص ذنوبكم» زیرا دادن خمس، کلید روزی شما و باعث پاک شدن گناهان شما است « و ما تمهدون لأنفسكم لیوم فاقتكم» و چیزی است که برای روز بیچارگی خود آماده می کنید « و المسلم من یفی للّه بما عهد إلیه » و مسلمان کسی است که به عهدش با خدا وفا کند، «و لیس المسلم من أجاب باللّسان و خالف بالقلب و السّلام» مسلمان آن نیست که با زبان بپذیرد و با دل مخالفت کند. والسلام .(3)پس از این حدیث برداشت می شود که پرداخت خمس باعث حلال شدن مال می شود و باعث می گردد مشمول دعای خیر امام معصوم قرار بگیریم.

آثار وبرکات پرداخت خمس:

دادن خمس آثار و بركات متعددی برای انسانها دارد؛ خمس موجب بركت و افزایش رزق و روزی، ایجاد حس نوع دوستی و سخاوت، آینده نگری، عدم توجه به منافع دنیوی، رسیدگی به فقرا و محرومان، احساس مسئولیت، عدالت اجتماعی و پركردن شكاف طبقاتی و... می شود.

ضمانت بهشت‏

شخصى نزد امام باقر علیه السلام آمد و خمس مال خود را پرداخت، امام فرمود: «ضمنت لك علىّ و على ابى الجنّة» بر من و پدرم لازم است كه بهشت را براى شما ضمانت كنیم. (4) پس پرداخت وجوهات مالی نشانه ایمان و نشانه شیعه گری ما و نشانه علاقه ما به اهل بیت است.حتی در روایتی از امام زمان‏علیه السلام است که فرمود: «لعنة اللّه والملائكة والناس اجمعین على مَن استحلّ من مالنا درهماً» لعنت خدا و فرشتگان و مردم بر كسى كه یك درهم مال ما را حلال بشمارد و در روایت دیگر فرمود: «و نحن خصمائه»ما دشمنِ این گونه افراد هستیم. (5)

به فکر واجبات مالی خود باشید:

امام خمينى در تحريرالوسيله مى ‏فرمايد: « هر كس درهمى از خمس را نپردازد جزء ستمگران بر اهل بيت و كسانى كه حق آن بزرگواران را غصب كرده‏اند مى ‏شود».(6) پرداخت خمس واجب است و باعث رونق زندگی است و ما را مشمول دعای خیر امام زمان قرار می دهد. انسان تا خودش زنده است باید به فکر دیونی که به گردنش است باشد و مال خودش را تطهیر کند، نقل شده است : شخصی از دنیا رفت و هشت فرزند پسر داشت. یک شب به خواب همسایه خود می آید و می گوید: به پسران من بگو خمس مال مرا حساب کنید و بپردازید که من در عذاب هستم . این شخص خواب پدر را برای پسران تعریف می کند ولی آنها توجهی نکردند. باز همسایه شب بعد این خواب را دید ، پسران آن مرحوم با هم مشورت کردند و گفتند اگر ما خمس را جدا کنیم ما هشت نفر ضرر می کنیم و عذاب می کشیم ولی پدر یک نفر است، یک نفر عذاب بکشد بهتر است. برادران و خواهران تا زنده اید عشق خودتان را به امام زمان اعلام کنید و وجوهات مالی خودتان را بپردازید بعد از مرگ کسی به فکر شما و دیونی که به گردن شماست ، نیست. مگر اینکه فرزندانتان بسیار خوب و صالح باشد.پس تا زنده اید خودتان به فکر آن دنیا باشید.یکی از واجبات دینی پرداخت وجوهات است اگر هرساله پرداخت شود بهتر است چون اگر نپردازیم، این مبلغ دائم اضافه می شود و اگر روی هم بشود وپرداخت آن برایتان دشوار می شود. کسی که خمس مالش را بپردازد مورد دعای امام زمان قرار می گیرد و کسی هم که اما زمان برایش دعا کند، ‌عاقبت بخیر می شود. یک کشاورز هنگامی که اولین محصول خود را برداشت می کند، سال خمسی اش شروع می شود. کارگر از روز اولی که سر کار می رود، شروع سال خمسی اش است. و یکسال بعد همان موقع از آنچه اندوخته است قرض هایش را جدا کند و هدیه ای برای کسی می خواد بخرد و مخارج را هم که مصرف کرده هیچ ، یک پنجم باقیمانده مشمول خمس است و سهم امام زمان و سهم سادات است. خمس به امام زمان و مرجع تقلید شما می رسد. و در راه زنده ماندن دین خدا، شیعه و مکتب امام حسین مصرف می گردد.ممکن است کسی بگوید ما که مالیات می دهیم دیگر برای چه خمس بدهیم ، مالیات را که دریافت می کنند شهر آباد می شود و خیابان پارک بیمارستان و ... ساخته شود ولی برای اینکه دین آباد شود و مکتب امام حسین(ع) ماندگار باشد واینکه یک عده ای مجتهد تربیت شوند،باید خمس پرداخت شود.کارمند چه زن باشد چه مرد، اولین حقوقی که گرفت شروع سال خمسی اش است.یکسال بعد باید خمس مالش را بپردازد. چه چیزهایی شامل خمس است؟ خوردنی منزل(شامل برنج ،روغن ،چای و ... ) ، مواد مصرفی (مانند : تاید ،بنزین ، علوفه دام و...)همه را حساب می کند و به قیمت در می آورد، مثلاً ۵۰ هزار تومان مواد غذایی منزل است. ده هزارتومانش را باید خمس بدهدو رسید آن را از مرجع تقلید دریافت کند. پس کسانی که اهل پرداخت وجوهات باشند وهر ساله حق امام زمان(عج) را از مالشان جدا می کنند بطور قطع ویقین مورد دعای امام زمان(عج) است .

مثال بزنیم اگر کسی یک باغ مصفا به انسان بدهد و بگوید: هر سال از محصول آن استفاده کن و کل مخارج زندگیت را از روی آن بده ،مسافرت برو ،زیارت برو ،گردش کن و هرجا خواستی برو بعد از اینکه همه مصارفت تمام شد، یک پنجم از آنچه باقیمانده را به من بده. حال اگر بگوییم من همان یک پنجم را هم نمی دهم و در دادن این یک پنجم هم بخل و خست داشته باشد، این واقعا ظلم وناسپاسی است.خدای متعال چشم ،گوش و عقل به ما داده است و سراسر زندگی ما سرشار از نعمت های خداوند است به ما فرموده است: از همه نعمت های من استفاده کنید ولی هر سال هر چی زیاد آمد، یک پنجم آن سهم خداو پیامبرخداو سهم اما زمان و سهم ذریه زهراست، آن یک پنجم را از ما خود جدا کنید و بپردازید. وما بخواهیم خست به خرج دهیم، واقعا ظلم است. در هر مالی خداوند یک سهم دارد که آن سهم را پیامبرش بخشید شد و پیامبر نیز سهم خود و سهم خداوند را به امیرالمومنین بخشید که با سهم خود امیرالمومینن ،شد سه سهم. پس در خمس هر مالی سه سهم یا نصف متعلق به امام زمان است. مثلا اگر خمس مال شما ده هزار تومان باشد، پنج هزار تومانش، سهم امام زمان است و پنج هزار تومان دیگرش سهم سادات فقیر از ذریه حضرت فاطمه است که قادر به اداره زندگی خود نیستند. خمس را خداوند بر هر مالی واجب کرده است که باید پرداخته شود.

علت برتری امت پیامبر(ص) بر دیگر امتها:

در حدیث مناجات حضرت موسی(ع) در کوه طور آمده است که موسی(ع) به خداوند گفت: « یَا رَبِّ لِمَ فَضَّلْتَ أُمَّةَ مُحَمَّدٍ ص عَلَى سَائِرِ الْأُمَمِ » ای پروردگار من چرا امت محمد(ص) را بر دیگر امت‌ها برتری دادی؟ «فَقَالَ اللَّهُ تَعَالَى فَضَّلْتُهُمْ لِعَشْرِ خِصَالٍ » پس خدای تعالی فرمود: من ایشان را به سبب ده خصلت بر سایر امت‌ها برتری دادم. «قَالَ مُوسَى وَ مَا تِلْکَ الْخِصَالُ الَّتِی یَعْمَلُونَهَا حَتَّى آمُرَ بَنِی إِسْرَائِیلَ یَعْمَلُونَهَا» موسی گفت: آن ده خصلت چیست که به آن عمل می‌کنند، تا بنی اسرائیل را به عمل به آن خصلت‌ها امر نمایم. « قَالَ اللَّهُ تَعَالَى» خدای تعالی فرمود:« الصَّلَاةُ » نماز ( اولین ویژگی امت آخرالزمان، ارتباط با خداست البته همه ادیان نماز دارند ولی پاکیزه ترین شکل نماز را خداوند به مسلمانان عنایت فرمود. علامه طباطبایی فرمود: نماز اول وقت، کلید همه مشکلات است. یکی از بزرگان می فرمود: نمازهای خودتان را اول وقت بخوانید، اگر مشکلتان حل نشد ، بر من نفرین کنید) «وَ الزَّکَاةُ» پرداخت زکات (یعنی انفاق در راه خدا)« وَ الصَّوْمُ » روزه (ماه رمضان) «وَ الْحَجُّ » حج «وَ الْجِهَادُ » جهاد «وَ الْجُمُعَةُ » جمعه ( مراد نماز جمعه است، دیگر ادیان نماز جمعه را ندارند و از برکت امام و شهدا نماز جمعه از ابتدای انقلاب اسلامی باشکوه در ایران اسلامی برگزار می شود و این مایه افتخار است که مقام معظم رهبری فرمودند : من زرند را به اجتماع پرشور آنها در نماز جمعه شناختم) «وَ الْجَمَاعَةُ » و نماز جماعت (رسول خدا(ص) در باره اهمیت و فضیلت نماز جماعت،فرمود: یک نماز با جماعت،بهتر از چهل سال نماز فرادی در خانه است (7)) «وَ الْقُرْآنُ »قرآن ( یکی از برتری های امت آخرالزمان، قرآن است که معجزه جاوید رسول خدا می باشد) «وَ الْعِلْمُ »علم«وَ الْعَاشُورَاءُ » عاشورا . «قَالَ مُوسَى ع یَا رَبِّ وَ مَا الْعَاشُورَاءُ» موسی گفت: پروردگارا، عاشورا چیست؟ « قَالَ الْبُکَاءُ وَ التَّبَاکِی عَلَى سِبْطِ مُحَمَّدٍ ص وَ الْمَرْثِیَةُ وَ الْعَزَاءُ عَلَى مُصِیبَةِ وُلْدِ الْمُصْطَفَى» گریه کردن و یا خود را به گریه زدن برای سبط محمد(ص) و مرثیه خواندن و تسلیت گفتن بر مصیبت فرزند مصطفی(ص). (نشان می دهد که ابراز عشق و علاقه به سیدالشهدا و گریه بر اباعبدالله بسیار بافضیلت و مهم است. عاشورا هم دارای منطق و فلسفه و هم دارای عاطفه و احساس است که سبب ماندگاری نهضت امام حسین است.)« یَا مُوسَى مَا مِنْ عَبْدٍ مِنْ عَبِیدِی فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ بَکَى أَوْ تَبَاکَى وَ تَعَزَّى عَلَى وُلْدِ الْمُصْطَفَى ص إِلَّا وَ کَانَتْ لَهُ الْجَنَّةُ ثَابِتاً فِیهَا »ای موسی بنده‌ای از بندگان من نیست که در روز عاشورا گریه کند و یا خود را به گریه بزند و یا بر مصیبت فرزند مصطفی عزاداری کند مگر این‌که برای او بهشتی است که در آن جاویدان است.«وَ مَا مِنْ عَبْدٍ أَنْفَقَ مِنْ مَالِهِ فِی مَحَبَّةِ ابْنِ بِنْتِ نَبِیِّهِ طَعَاماً وَ غَیْرَ ذَلِکَ دِرْهَماً إِلَّا وَ بَارَکْتُ لَهُ فِی الدَّارِ الدُّنْیَا الدِّرْهَمَ بِسَبْعِینَ دِرْهَماً وَ کَانَ مُعَافاً فِی الْجَنَّةِ وَ غَفَرْتُ لَهُ ذُنُوبَهُ »وبنده‌ای از بندگان من نیست که از مالش در راه محبت پسر دختر پیامبرش غذایی و یا درهمی انفاق کند مگر این‌که در دنیا هر درهم او را به ۷۰ درهم برکت دهم و در حالی که بخشیده شده و گناهان او را پوشانده‌ام در بهشت است.«وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی مَا مِنْ رَجُلٍ أَوِ امْرَأَةٍ سَالَ دَمْعُ عَیْنَیْهِ فِی یَوْمِ عَاشُورَاءَ وَ غَیْرِهِ قَطْرَةً وَاحِدَةً إِلَّا وَ کُتِبَ لَهُ أَجْرُ مِائَةِ شَهِیدٍ»و به عزت و جلالم سوگند مرد یا زنی نیست که یک قطره از اشک چشمش در روز عاشورا و یا غیر از آن جاری شود مگر این‌که بر او اجر صد شهید نوشته شود. (8) . اسلام از همین عزاداری ها و گریه ها بر سیدالشهداست که ماندگار شده است و نظام جمهوری اسلامی از برکت سیدالشهداست و همین عزاداری ها بر سیدالشهداست که ما را بیمه کرده است. گریه این عزاداری ها نیز سیاسی است، به قول یکی از سخنرانان که می فرمود : آب خوردن شیعه سیاسی است وبا لعن بر یزید همراه است. اگر اسلام حفظ شده است از همین جلسات اقامه عزای بر سیدالشهداست.

علی اکبر(ع) شبیه ترین فرد به رسول خدا(ص):

امشب مشهور است به شب حضرت علی اکبر است. حضرت علی اکبر (ع) شبیه ترین کس به رسول خدا(ص) بود و هر کسی که آرزوی دیدار رسول خدا را داشت به او نگاه می کرد. تا آنجا که پدر بزرگوارش می فرماید : « هرگاه مشتاق دیدار پیامبر می شدیم به چهره او می نگریستیم»(9) .جوانان کربلا هم در جبهه فرهنگی و هم در جبهه نظامی می جنگیدند،آنها هم روشنگری می کردند و امام حق را معرفی کردند و چهره دشمن را نشان می دادند و هم لباس رزم می پوشیدند و جانفشانی می کردند. اولین جوانی از بنی هاشم که اجازه جنگ خواست ، حضرت علی اکبر بود.پدران و مادران شهید در این مجلس حضور دارند، ما شهدا را از همین مکان، تشییع کردیم. یکی از پدران شهدا مرحوم حاج آقای کیمیا می گفت: به من گفتند به معراج شهدا بیا و فرزند شهیدت را ببین . او می گفت در ابتدا که وارد معراج شهدا شدم، چشمم به جوان رشیدی افتاد که گفتم خدا به پدر ومادرش صبر بدهد . همین طور که دنبال فرزندم می گشتم ،متوجه شدم همان جوان اول فرزندم بود و صورت بر صورت فرزندم گذشت و همان لحظه بود که متوجه شدم در کربلا چه بر امام حسین (ع) گذشت.

جانها به قربانت یا حسین ...


پی نوشت:

1- سنن ترمذی، ج ۵، ص ۳۲۴، ح ۳۸۶۴ / الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، شیخ مفید، ج ۲، ص ۱۲۷ / بحار الانوار، علامه مجلسی، ج ۴۳، ص ۲۶۲، ح ۱.

2- کمال الدین جلد ۲ صفحه ۴۸۵

3- رضای خدا، محمد ابراهیم سراج، ص255

4- وسائل، ج 9، ص 528 .

5- وسائل، ج 9، ص 540 .

6- تحريرالوسيله، ج 1، ص 334.

7- مستدرک الوسائل،ج 1 ص 488.

8- مجمع البحرین لغت عشر، گلزار ثابت ، ص 17

9- مقتل خوارزمی ، ج 2 ، ص 30

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.