سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

موضوع: نشانه های عاقلان وخردمندان/آمريكا؛ ابرقدرت خيالى با واقعيت پوشالى

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 428 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.08.22
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/08/21


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الامام الکاظم ( علیه السّلام ) : « اِنَّ لِکُلِّ شَیٍِ دَلیلاً وَ دلیلُ العَقلِ التَّفَکُرُ» (1)

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع) ، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا اباصالح، یا بقیة الله ادرکنا واغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گمنام گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، شادی ارواح شهدای مدافع حریم اهل بیت ، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ،این حضور مؤمنانه ،این نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نماز جمعه این هفته تقدیر وتشکر می کنم. از مسئولین محترم ،ستاد برگزاری نماز جمعه ،سروران معظم روحانی، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و سخنران قبل خطبه ها،جناب آقای قاسمی نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

وصیت علی علیه السلام در واپسین لحظات عمر :

امام حسن (ع) ، هنگامی که امیرالمومنان علی (ع) ضربت خوردند، گریان نزد ایشان آمدند، امیرالمومنین (ع) سوال کردند: پسرم چرا گریه می کنی؟ امام حسن پاسخ دادند: چرا گریه نکنم، آخرین روز شما در این جهان و اولین روز آن جهان است،گریه من برای از دست دادن شماست. امیرالمومنین (ع ) فرمودند: «يَا بُنَيَّ احْفَظْ عَنِّى أَرْبَعاً » پسرم ! چهار چيز از من يادگير (در خوبى ها ) ، «وَ أَرْبَعاً لَا يَضُرُّكَ مَا عَمِلْتَ مَعَهُنَّ» و چهار چيز به خاطر بسپار (هشدارها)، كه تا به آن ها عمل مى كنى زيان نبيني:

الف ـ خوبى ها :

1- « إِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ » همانا ارزشمند ترين بى نيازى عقل است . (عقل بالاترین توانگری است)2- «وَ أَكْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْقُ » و بزرگ ترين فقر بى خردى است . 3- «وَ أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ و» و ترسناك ترين تنهايى خود پسندى است .4- «َ أَكْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ » و گرامى ترين ارزش خانوادگى ، اخلاق نيكوست.

ب ـ هشدار ها :

1- «يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْأَحْمَقِ فَإِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَنْفَعَكَ فَيَضُرَّكَ » پسرم ! از دوستى با احمق بپرهيز ، چرا كه مى خواهد به تو نفعى رساند اما دچار زيانت مى كند. 2- «وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْبَخِيلِ فَإِنَّهُ يَقْعُدُ عَنْكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْهِ » از دوستى با بخيل بپرهيز ، زيرا آنچه را كه سخت به آن نياز دارى از تو دريغ مى دارد.

3- «وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ فَإِنَّهُ يَبِيعُكَ بِالتَّافِهِ » و از دوستى با بدكار بپرهيز، كه با اندك بهايى تو را مى فروشد.4- «وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ يُقَرِّبُ عَلَيْكَ الْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ عَلَيْكَ الْقَرِيبَ » و از دوستى با دروغگو بپرهيز كه به سراب ماند: دور را به تو نزديك ، و نزديك را دور مى نماياند. (2)

اگر در کتاب اصول کافی نگاه کنید، یک فصل بسیار مهم به مبحث عقل و جهل پرداخته شده است.اهمیت این موضوع از فراوانی آن در آیات و روایات نیز مشخص است. در این خطبه به برخی از ویژگی های انسان عاقل می پردازیم.

هر كس اين نعمت بزرگ الهي (يعني عقل) را در زندگي خويش بكار گيرد , به سعادت دنيا و آخرت دست يافته است و آنها كه عقل را چراغ راه زندگي قرار نداده اند , بجز بدبختي و هلاكت نصيبي حاصلشان نخواهد شد .

نشانه های عاقلان وخردمندان:

عاقلان و خردمندان داراي نشانه هايي هستند كه با كمك گرفتن از آيات الهي و احاديث ائمه ي طاهرين ( عليهم السلام ) به ذكر برخي از آنها مي پردازيم :

اول ) مهرورزی و دوستی با مردم :

انسان عاقل با مردم ، همسایگان، آشنائیان و ... خوش برخورد و رفیق است.امام رضا علیه السلام می فرمایند : « التَوَدُّدُ اِلَی الناسِ نِصفُ العَقل » (3) مهرورزی و دوستی با مردم، نصف عقل است.

شخصی که با خانواده و همسایگان و همکاران خود برخورد درستی نداشته باشد، بی عقل است. انسان باید به دیگران محبت کندو خوش برخورد باشد و کینه کسی را به دل نگیرد.

دوم) نصيحت پذیری :

شخص عاقل به پند و نصیحت انسانهای ناصح و خیرخواه گوش می دهد وبه پند دیگران به دیده دشمنی نگاه نمی کند. خداوند حكيم در قرآن كريمش مي فرمايد : « وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ» (4) و جز خردمندان كسى متذكر نمى‏شود. قرآن کریم یک مصاحبه ای با جنهمیان دارد که نقش تعقل را درتعیین سرنوشت آنها روشن می کند. هر بار كه گروهى در آتش جهنم افكنده شوند، نگاهبانان آن از ايشان پرسند مگر شما را هشدار دهنده‏ اى نيامد. آیا خداوند پیامبر را برای هدایت شما نفرستاد؟ آیا خداوند به شما عقل نداد؟علتی را که جهنمیان مطرح می کنند عجیب و تکان دهنده است: « وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ » (5) می گویند اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقل می کردیم در میان دوزخیان نبودیم ! این اعتراف منشا تمام دردها و مشکلاتشان را بیان می کند و آن عبارت است از: به حرف حق اعتنا نکردند و گوش دل نسپردند و به عبارت دیگر عقلشان را بکار نینداختند.پس یکی از عوامل بدبختی ، لجاجت و به حرف خیرخواهان گوش ندادن است.

پدر و مادر و معلمان خیرخواه انسان هستند، افرادی که باهم مشکل دارند، اگر بزرگانی از قوم یا شخصی دیگر وساطتت می کندتا مشکل بین آنها را حل کنند و صلح بین آنها برقرار شود، اگر انسان عاقل باشد به این خیرخواهی و نصیحت توجه می کند.

سوم) قول و كردار عاقل يكي است :

انسان عاقل حرف و عملش یکی است ،نفاق و دورویی ندارد. پس افرادی که در ظاهر با انسان خوب رفتار می کنندولی پشت سر او بدگویی می کنند، عاقل نیستند ، انسان عاقل گفتار و کردارش مانند هم است.

امام علي ( عليه السلام ) مي فرمايند : « العاقِلُ مَن صَدَّقَ أقوالَهُ أفعالُهُ » (6) خردمند كسي است كه كردارهايش گفتارهاي او را تصديق كند . عاقل اهل حرافي نيست بلكه پيش از گفتن براي ديگران , به آنچه مي داند و باور دارد عمل مي كند ؛ به بيان ديگر قول و عمل او هر دو داراي يك چهره اند ! انسان عاقل در رفتارش صداقت دارد و کارهایش ،گفتارش را تائید می کند.

چهارم) زبان عاقل در بند است :

انسان عاقل ابتدا فکر می کند ،سپس سخن می گوید ولی منافقین و آنان که از خرد بهره ای ندارند، اول سخن می گویند،بعد در مورد آنچه گفته فکر می کند. امام علي ( عليه السلام ) : « العاقِلُ مَنْ عَقَلَ لسانَهُ »(7) خردمند كسي است كه , زبان خود را در بند كشد .بسياري از بدبختيها و مشكلات , از عدم كنترل زبان است ؛ چرا كه اكثر مردم قبل از اينكه خوب فكر كنند حرف مي زنند , به همين خاطر است كه بيشتر مردم از غالب گفته هايشان پشيمانند و اي كاش قضيه به همين جا ختم مي شد ؛ چه گرفتاريها , جدايي ها , كشمكش ها , و .... كه بخاطر عدم كنترل زبان , نصيب انسان مي شود .

واژه ی عقل در زبان عربی از ریشه ی لغوی" عقال "گرفته شده است .عقال ریسمانی است که با آن بازو های شتر را می بندند تا از حرکت باز ایستد و از حرکت های خطرناک او جلوگیری شود .به کمک قوه عاقله است که انسان می تواند هوای نفسانی خودش را حبس و کنترل کند.
پنجم ) عاقل اهل اندیشه و تفکر است.

از دیگر نشانه های انسان عاقل این است که اهل تفکر است. اندیشیدن و تفکر نیاز امروز جامعه ماست.حدیثی که ابتدای سخن خدمت شما عرض کردم: امام کاظم – علیه السّلام – به هشام بن حکم در مورد انسان عاقل فرمودند: « اِنَّ لِکُلِّ شَیٍِ دَلیلاً وَ دلیلُ العَقلِ التَّفَکُرُ » (1)برای هر چیزی دلیل (و نشانه ای) وجود دارد و دلیل عقل تفکر است.در باب عظمت فکر حدیثی داریم از حضرت علی علیه السلام كه فرمودند : «تفكرُ ساعة ، افضل من عبادة سبعین سنة» (8) ساعتی اندیشیدن برتر از هفتاد سال عبادت است.آنچه امروز ما در جامعه نیاز داریم این است که فرزندان خود را اهل تفکر بار بیاوریم.معلمین در مدارس، دانش آموزان را مقلد بار نیاورند بلکه آنها را واردار به تفکر و اندیشیدن کنند وآنها را متفکر بار بیاورد.مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در همایش فرماندهان پدافند هوایی ارتش و سپاه فرمودند: « فرماندهان و مسئولین وقتی بگذارند برای فکر کردن ، بروند دنبال کارهای ابتکاری، بروند دنبال کارهایی که دنیا آنها را تجربه نکرده است » باید یاد بگیریم که چگونه از نظرات و تفکرات افراد، بخصوص افراد نخبه در سطوح مختلف استفاده کرد.

نخبه پروری :

در یکی صحبت های آیت الله حائری شیرازی در کتاب فکر در مورد نخبه پروری چنین آمده است:اینکه ما یک مقداری کم فکر می کنیم و این شده سنت ما، ریشه در تربیت ما دارد؛ همان تربیتِ ابتدای بچگی. بیگانگان در ابتدای بچگی یک مایه هایی می گذارند. دیده اید که بچه های هشت، نُه ماهه یا یک ساله وقتی می نیشنند سر سفره، وقتی یک لیوان آب به دستشان می آید چه کارش می کنند؟ یک لیوان آب را می گیرند و با آن بازی می کنند و ریخت و پاش می کنند. برخورد با بچه ای که به سمت لیوان آب می آید در فرهنگ های مختلف متفاوت است. آنهایی که طبقات پایین یا طبقات کمرنگ جامعه هستند، روی دست بچه با سوزن یا چیزی فشار می دهند و تنبیه اش می کنند. آنهایی که یک خورده از اینها پیشرفته ترند، نگاه تندی می کنند. آنهایی که یک خورده با سوادترند و اهل تربیت هستند، لیوان را از جلوی بچه بر می دارند، یا بچه را از جلوی لیوان بر می دارند. شما اگر راه دیگری دارید بگویید! به نظر شما می شود کار دیگری کرد؟ اگر رهایش بکنی لیوان آب را یا روی قالی می ریزد، یا روی خودش می ریزد و خسارت به بار می آورد. عروس من اتریشی است. بچه اش امین حدوداً یک ساله بود. یک لیوان روی سفره بود که آب درونش بود. امین آمد بردارد، عروس ما وقتی دید امین به لیوان نزدیک شد نه لیوان را برداشت و نه بچه را و هیچ تذکر هم به او نداد و چیزی نگفت، بلکه یک لیوان خالی گذاشت بغل دستش. امین هم از این لیوان ریخت درون آن یکی و از آن یکی ریخت درون دیگری. زمین را کثیف نکرد و بچه هم آب بازی خود را انجام داد.این فکر کردن است.معلم درکلاس باید اجازه بدهد تا دانش آموزان فکر کنند و به او انتقاد کنند.متاسفانه بعضی از مسئولین و مدیران ما انتقاد پذیر نیستندو به افرادی که به آنها انتقاد می کنند به چشم دشمن نگاه می کنند. انتقاد مانند شانه خاکی گوشه جاده است.اگر جاده شانه خاکی نداشته باشد، با کوچکترین انحرافی از جاده به بیرون پرت می شوی، این انتقاد است که انسان را به جاده برمی گرداند. همه ما مسئولین باید اجازه انتقاد سازنده را بدهیم. متاسفانه دانشگاهها ما نیز دانشجویان را مقلد بار می آرندو تفکرات دانشمندان را تلقین می کنند و خلاف آن را هم نمی پذیرند.در سیاست و مسائل اجتماعی هم وضع به همین منوال است. پس قدرت فکر و تعقل کجا رفته است؟ قدرت اندیشیدن را باید از کودکی در خانه و از دوران مدرسه شروع کرد. وقتی کودکی در مورد چیزی سوال می کند باید طوری جواب داد که او وادار به فکر کردن شود نباید تو ذوق دانش آموز زد و باید فکر و اندیشه او را پرورش داد.

خدا رحمت کند حضرت امام خمینی (ره) که می فرمودند، تفاوت حوزه و دانشگاه در این است که در حوزه مجتهد تربیت می شود نه مقلد ولی در دانشگاهها فقط صحبت های دانشمندان غربی را رواج می دهند.

پیشینه تفکر حوزه از آیت الله حائری شیرازی :

روش تدریس در حوزه با دانشگاه کاملاً متفاوت بود. چرا؟ چون در دانشگاه دانشجو آنچه را که استاد گفت اگر بگوید هنر و کمال است، اما در حوزه بر خلاف این است. نقل می کردند که یکی از شاگردها یک بحثی را نزد امام آورده و خیلی قشنگ تقریر نموده بود. این تقریر را به استادش، امام داد. استادش نگاه کرد و دید هیچ کدام از حرف های استاد را نقض نکرده، بلکه بحث او را عیناً به او برگردانده است و لذا به او جواب نداد. تا اینکه شاگرد اصرار کرد، وقتی که خیلی اصرار کرد استاد گفت: اگر سر تا سر اینهایی را که برای من نوشتید به جای آن فحش به من می نوشتی بهتر از این بود. کدام حرف من را تو توانستی نقض کنی و بشکنی!در حوزه، شکستن و نقض کردن حرف استاد ارزش دارد. در حوزه اصلاً مدرک مطرح نبود. یک بی مدرک می آمد و از صفر شروع می کرد، شاگردش مدرکش بود، عملش مدرکش بود. چرا فکر تعطیل شده است؟ به خاطر مدرک گرایی، درس برای مدرک و مدرک برای پول و پول برای تأمین زندگی، نقش علم و تحصیل واسطه ای شد تا در مرداب زندگی دفن شویم.این واقعا برای ما درس است.استاد باید دانشجوی خودش را متفکر و اهل فکر بار بیاورد تا پیشرفت کند.

بهترین عبادت :

رهبر فرزانه انقلاب معتقدند که باید محل هایی باشد برای تفکر دست جمعی و با هم فکر کردن ومی فرمایند : حال نمی خواهم از اصطلاح اتاق فکر که از انگلیس آمده است را به کار ببرم ولی در هر دستگاهی باید یک مجموعه ای باشد که فکر بکنند و راههای پیشرفت را پیدا بکنند.این نشانه انسان عاقل است که زیاد فکر و اندیشه می کند.سکوت نیز از نشانه های تفکر است.به قول قدیمی ها، پرگو خطاگو است .پس یکی از نشانه های عاقل تفکر است.

در برخي روايات، از تفكر و انديشه به عنوان بهترين و بي مانندترين عبادت ياد شده است .چنانكه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در اين باره مي فرمايد: «لا عبادة مثل التفكر» (9) عبادتي مانند انديشيدن نيست .

فکر کردن و نظریه دادن بسیار مهم است و اینکه نظریه در سطوح مختلف مطرح شود تا در جامعه عملیاتی می شود.یعنی قبل از هر کاری ابتدا فکر کنند و بعد آن فکر را اجرایی کنند که باعث پیشرفت است.

خدایا به حق محمد وآل محمد آنچه گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ، انجام واجبات و ترک محرمات.

اقامه نماز استغفار:

در خطبه هفته گذشته گفتیم که امام هادی(ع) در توصیه به علی بن مهزیار ، برای دفع زلزله های پی در پی در شهر اهواز فرمودند: «... سه روز چهارشنبه، پنج شنبه وجمعه را روزه گرفته و غسل کنید و در روز جمعه با لباس های پاک و تمیز، از شهر خارج شده و به دعا و نیایش با خداوند بپردازید تا خداوند بدین وسیله، بلای زلزله را از شما برطرف کند».(10) طبق قراری که در هفته گذشته گذاشتیم، ان شاءالله بعد از اتمام نماز جمعه ، نماز استغفار می خوانیم. استغفار کلیدخوشبختی انسان است و گِره ها را باز می کند. اعتراف به گناه و تقصیر بسیار مهم است اینکه اعتراف کنیم خداوندا ما نتوانستیم حق تو وحقپیامبر تو را ادا کنیم وهمچنین نتوانستیم حق امیرالمومنین(ع) ، امام زمان ، پدر و مادر و حق مقام معظم رهبری را ادا کنیم واز این بابت سخت پشیمانیم،اعتراف به گناه و پشیمانی از آن در این دنیا ثمر دارد ولی اعتراف در لحظه مرگ یا در دنیای آخرت فایده ای ندارد.همانند فرعون که در لحظات آخر عمرش، زمانی که ملک الموت را مشاهده نمود اسلام آورد و بر وحدانیت پروردگار اقرار نمود وگفت: « آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِی آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائِیلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ‏ » (11) ايمان آوردم كه هيچ معبودى جز آنكه فرزندان اسرائيل به او گرويده‏ اند نيست و من از تسليم‏شدگانم. اما جبرئیل مشتى از گِل را در دهان او فرو برده و گفت: ایمان تو اینک سودى نخواهد داشت‏ « آلْآنَ وَ قَدْ عَصَیْتَ قَبْلُ وَ کنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ‏» (12) و در دریا غرق شد و توبه و استغفار او مورد پذیرش خداوند متعال قرار نگرفت.استغفار تا زمانی تاثیرگذار است که انسان زنده است وگرنه وقتی از این دنیا رفت و حقایق بر او آشکار شد که توبه و استغفار اثری ندارد و مورد قبول واقع نمی شود.

کیفیت نماز استغفار:

کیفیت نماز استغفار بدین صورت است که: دو رکعت، در هر رکعت بعد از حمد سوره قدر خوانده می شود و پس از پانزده مرتبه استغفار گفته می شود، و سپس به رکوع رفته و بعد از ذکر ده مرتبه استغفار و پس از برخاستن از رکوع رفته و قبل از رفتن به سجده همین ذکر ده مرتبه و، پس از ذکر سجده ده مرتبه، و بعد از برخاستن از سجده اول ده مرتبه، و در سجده دوم بعد از ذکر سجده باز هم ده، مرتبه و پس از برخاستن از سجده دوم نیز ده مرتبه استغفار گفته می شود. رکعت دوم نیز به همین صورت به جا آورده می شود.این نماز شبیه نماز جعفر طیار است با این تفاوت که دو رکعت است و در هر رکعت بعد از حمد سوره قدر تلاوت می شود و به جای تسبیحات اربعه، در هرجا، تعداد خاصی که ذکر گردیده استغفار گفته می شود.

استغفار وتوبه درهمه وقت:

چند وقت قبل، خانمی به دفتر بنده زنگ زد که خواب دیدم شتری در شهر می چرخید و کنار قبر شهدا خوابید و گفت : ای مردم می دانید چرا در محرم زلزله شده است؟ به علت معاصی شماست خدا از حق خودش می گذرد ولی از حق امام حسین(ع) نمی گذرد، توبه واستغفار کنید. البته نقل قول این خواب، نشان تایید آن نیست ، بسیاری از خوابها تعبیر ندارد ولی به طور کلی اعمال ما در حوادثی چون زلزله بی تاثیر نیست،اگر ما خوب باشیم و اهل استغفار باشیم هیچ وقت دچار خشکسالی نمی شویم این وعده خداوند است : «اِستَغفروا ربَّكم اِنَّه كانَ غَفّاراً» از پروردگار خود آمرزش بخواهيد ( تا خدا گناهان شما را بپوشاند) كه او بسيار آمرزنده است؛ « يرسِلِ السَّماءَ عليكُم مِدراراً » تا باران هاي مفيد و پر بركت را از آسمان بر شما پيوسته دارد(و خشکسالی ها برطرف شود) « ويمدِدكُم بِاَموال وبنين » و شما را با مال بسيار و فرزندان متعدّد ياري رساند «وَيجعَل لَكُم جَنّاتٍ ويجعَل لكم اَنهاراً» و باغ هاي خرّم و نهرهاي جاري به شما عطا فرمايد.(13) استغفار فردی و جمعی بسیار موثر است ، ان شاءالله توفیق پیدا کنیم تا این نماز را به جا آوریم.

متاسفانه زلزله روی نماز جمعه هم تاثیر داشته و تعداد نمازگزاران را کاهش داده است و بسیاری از مومنین برای در امان ماندن از زلزله ، از شهر به روستاها رفته اند. نمازجمعه ذکر است و محل استجابت دعاست، محل انس و مودت است. در روایات ما از فضیلت و اهمیت روز جمعه زیاد سخن به میان آمده است:

استجابت دعا در جمعه

زید بن علی (ع) از پدرانش، از فاطمه زهرا(س) نقل کرده است: از رسول خدا شنیدم که می‌فرمود: « انّ فی الجمعه ی لَساعه یً لا یُوافقها رجلٌ مسلمٌ یسأل الله عزوجلّ فیها خیراً الاّ اعطاه ایّاه » به راستی، در جمعه ساعتی است که اگر مرد [و زن] مسلمان در آن ساعت از خدای عزیز و جلیل خیری درخواست کند، به او داده می‌شود. لذا عرض کردم: ای رسول خدا! آن کدام ساعت است؟ فرمود: « اذا تُدلی نصفَ عین الشمس للغروب» وقتی نصف قرص خورشید غروب کرد. زید در ادامه می‌گوید: حضرت فاطمه(س) همیشه [جمعه‌ها] به غلامش می‌فرمود: «بر بلندی برآی و هرگاه دیدی نصف قرص خورشید به غروب نزدیک شده است، به من اعلام کن تا دعا کنم».(14)

حضرت صادق (ع) نیز فرمودند : «السّاعه ی التی تُستجاب فیها الدّعاء یوم الجمعه ی ما بین فراغ الامام من الخطبه ی الی ان یستوی الناس فی الصفوف و ساعه ی اخری من آخر النّهار الی غروب الشّمس» (15) ساعتی که در روز جمعه دعا در آن مستجاب می‌شود، زمانی است که امام از خطبه فارغ شده تا زمانی که مردم صفوف را (برای نماز) منظم کنند. و ساعت دیگر، آخرین ساعت روز جمعه تا غروب خورشید است.نمازگزاران بزرگوار، روز جمعه و نماز جمعه بسیار قیمتی است نباید آن را از دست داد.

چند روایت در باب اهمیت وفضیلت حضور در نماز جمعه خدمتتان عرض می کنم:

نماز جمعه، حج فقراء :

امام صادق (ع) می فرماید: «جآء اعرابى الى النبى صلى الله علیه و آله و سلم فقال » بادیه نشینى به حضور پیامبر خدا (ص) رسید و عرضه داشت، «یا رسول الله انى تهیات الى الحج کذا و کذا مرة فما قدر لى » چندین بار آماده سفر حج شده ام اما توفیق نیافتم، «فقال» حضرت می فرماید : « علیک بالجمعة فانها حج المساکین» نماز جمعه را دریاب که حج تهى دستان است. (16)

حج و عمره در هر جمعه :

رسول خدا (ص) می فرماید: «ان لکم فى کل جمعة حجة و عمرة » هر روز جمعه براى شما ثواب یک حج و یک عمره است، «فالحجة الهجیرة للجمعة » حج شما شتاب و مبادرت به نماز جمعه «و العمرة انتظار العصر بعد الجمعة» و عمره شما انتظار اقامه نماز عصر پس از نماز جمعه است. (17)

در روایتی از پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله وسلم) آمده است که حضرت فرمودند: « اَلا اُخْبِرُكُمْ بِاَهْلِ الْجَنَّةِ؟ » آيا شما را از اهل بهشت آگاه نسازم؟ « مَنْ لايَشْغَلُهُ عَنِ الْجُمُعَةِ حَرٌّ شَديدٌ وَ لا بَرْدٌ شَديدٌ وَ لا رَدْغٌ» (اهل بهشت) كسى است كه گرما و سرماى شديد و گِل و لاى، او را از شركت در نماز جمعه باز ندارد.(18)

نعمت اقامه نماز جمعه را خداوند از برکت امام وشهدا نصیب ملت ما کرده است. هر نمازگزار سعی کند تا چند نمازگزار دیگر از همسایه ها و فامیل را با خودش به نماز جمعه بیاورد.

نکته دیگر اینکه : چه خوب است که هر ارگان ، اداره یا نهادی هر هفته یکی شان عهده دار برگزاری نماز جمعه شود مانند نیروی انتظامی که در هفته نیروی انتظامی قاری و مجری و مکبر و .. همه را از خود نیروی انتظامی استفاد کرد دیگران هم از این طرح استفاده کنند بسیار جالب است.بسیج دانشجویی ، دانشگاههای مختلف ،... مثلا یک مسجدی در شهر عهده دار برگزاری یک نماز جمعه بشود و ا نیروهای خودش را برای انتظامات و قاری و مجری و مکبر و ... استفاده کند.همه اینها باعث رونق نماز جمعه بشود در سطح شهر و حتی روستاها هم می توان از حدیثی در باب نماز جماعت و نماز جمعه استفاده کرد و مردم را تشویق به حضور در نماز جمعه کرد.در تابلو اعلانات نهادها و اداره ها مطلب یا بنری درباب نماز جمعه زده شود تا نماز جمعه رونق پیدا کند.

همه ما باید برای نماز تبلیغ کنیم، همانگونه که رسول خدا تبیلغ می کردند. نماز جمعه یکی از بالاترین برکاتی است که خداوند از برکت انقلاب به ما داد ه است، همه ما هم از ثواب حضور و هم تبلیغ در نماز ثواب ببریم.

مناسبتهای هفته:

مناسبت ها را به اختصار خدمت شما عرض می کنم:

دوشنبه 24 آبان ، تصويب قانون اساسى ج.ا.ا توسط مجلس خبرگان ( 1358 ه.ش)

قانون اساسی ما مترقی ترین قانون اساسی دنیاست. اگر به انتخابات امریکا نگاه کنید متوجه می شوید چقدر قانون اساسی آنها عیب دارد. چه افراد فاسد واحمقی در مسند حکومت قرار میگیرند، که در مناظرات خودشان را لو دادند.ولی در نظام جمهوری اسلامی در اصل 110 قانون اساسی در مورد رهبر و ولایت فقیه شرایطی آمده است که بسیار مترقی است. ولی فقیه نباید معصیت کند و گناه کبیره انجام ندهد و بر گناه صغیره اصرار نداشته باشد و ولایت او وقتی ادامه دارد که گناه نکند اگر ولی و رهبری در نظام جمهوری گناه کبیره کرد، خود به خود عزل است و نمی تواند اعمال ولایت کندو نیازی نیست نهاد یا ارگانی او را حذف کند. در هیچ کجای دنیا چینن قانونی نیست واین از برکت امام و شهدا و از برکت اسلام ناب است. حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی از آن خدا، پیامبر خدا، امام معصوم و در عصر غیبت جانشین معصوم است.

دوشنبه 24 آبان روز كتاب و كتابخوانى و كتابدار (آغاز هفته كتاب) نیز می باشد.

ارتحال ملكوتى مفسر بزرگ، علامه آيت الله سيدمحمدحسين طباطبايى(ره) 1360( ه.ش/ 18 محرم 1402ه.ق) وروز بزرگداشت علامه طباطبايى(ره) نیز دوشنبه می باشد.خداوند ایشان را رحمت کند که وقتی تفسیر «المیزان» را نوشتند، ثواب آن را به روح پدرشان هدیه نکردند، پدرشان به خواب یکی از شاگردان برادرش می رود و گلایه می کند که چرا او را در ثواب این تفسیر شریک نکرده است. خود علامه طباطبايى(ره) میفرمودند: آن شاگرد أبداً مرا نمى‏شناخت و از تفسیر ما اطّلاعى نداشت، و برادر ما هم نامى از من در نزد او نبرده بود؛ و اینكه من در ثواب تفسیر پدرم را شریك نكرده‏ام، غیر از من و خدا كسى نمى‏دانست، حتّى برادر ما هم بى اطّلاع بود، چون از امور راجعه به قلب و نیّت من بود. و اینكه من در ثواب آن پدرم را شریك نكرده بودم، نه از جهت آن بود كه میخواستم إمساك كنم بلكه آخر كارهاى ما چه ارزشى دارد كه حالا پدرم را در آن سهیم كنم؛ من قابلیّتى براى خدمت خودم نمى‏ دیدم. (تفسیر «المیزان» تفسیرى است كه از صدر اسلام تا بحال مانند او از نقطه نظر به هم پیوستن آیات و بیانات قرآنى نوشته نشده است، ببینید: این مرد چنین تفسیرى نوشته و فعلًا كه در زمان حیات ایشان است در تمام دنیا جزء اصول معارف شیعه محسوب مى‏شود، و علماء بزرگ خود را از آن بى نیاز نمى‏بینند؛ چقدر این مرد بزرگوار و متواضع است كه مى‏گوید: آخر ما چه كارى كرده‏ایم؟ چه عمل قابلى انجام داده‏ایم؟) فرمودند: وقتی سخن پدرم را در نامه برادرم به من رسید، بسیار منفعل و شرمنده شدم. گفتم: خدایا! اگر این تفسیر ما در نزد تو مورد قبول است و ثوابى دارد، من ثواب آنرا به روح پدرم و مادرم هدیّه نمودم. هنوز این مطلب را در پاسخ نامه برادرم به تبریز نفرستاده بودم كه بعد از چند روز نامه‏اى از برادرم آمد كه ما این بار با پدر صحبت كردیم خوشحال بود و گفت: خدا عمرش بدهد، تأییدش كند؛ سیّد محمّد حسین هدیّه ما را فرستاد.

روز کتاب و کتاب خوانی :

چنین روزی را روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است. حقیقتا ماچند ساعت در روز به خواندن کتاب اختصاص می دهیم؟ کتاب غذای روح است. مقام معظم رهبری انسانی است متفکرو اهل کتاب . فرمودند در همین فرصت های ده دقیقه ای مثلا نشستن سرسفره تا آوردن غذا، در مسافرت ها ، در جاده در هنگام پخش آگهی بازرگانی تلویزیون ، من کتابهای بیست و چند جلدی را مطالعه کرده ام.وقتی ایشان در بیمارستان بستری بودند ، دیدند که بالای سر ایشان کلی کتاب و مجله است . سوال کردند این کتابها برای چی اینجاست؟ فرمودند برای مطالعه. گفتند مگر شما با این حالتان می توانید مطالعه هم داشته باشید؟ فرمودند : من نه تنها همه این کتابها را مطالعه کرده ام ،بلکه حاشیه هم بر آنها نوشته ام. رهبر بزرگوار ما تا این حد به مطالعه کتاب اهمیت می دهد ، فرزندان خودمان را اهل مطالعه کنیم. حتی ده دقیقه مطالعه در شبانه روز ، می تواند موثر باشد. اینها اهمیت کتاب و کتابخوانی است.

اربعین حسینی را هم پیش رو داریم. یکی از نشانه های شیعه بودن زیارت اربعین است.برای هیچ کدام از ائمه ،اربعین یا چهلم نمی گیرند .اربعین فقط مختص سید الشهداست و به فرموده امام حسن عسکری از علائم مومن این است که به زیارت اربعین برود.(19)

آمريكا؛ ابرقدرت خيالى با واقعيت پوشالى

انتخابات امریکارا مشاهده کردید: کشوری که مدعی دموکراسی و آزادی و رفاه بود. کاندیدهای ریاست جمهوری در مناظرات خودشان نقاب را کنار زدند و خودشان را رسوا کردند. حال چطور می توان از چنین کشوری با چنین وضعیتی ،توقع داشته باشیم تا ما را در حل مشکلات کمک کندو با آنها مذاکره کنیم.

به فضل الهى زمينه‏هاى فروپاشى جبهه استكبار و زدن سر آن كه آمريكاست، فراهم گرديده است. كافى است به بخشى از مطالب مطروحه از ناحيه دو نامزد رياست جمهورى به‏ويژه رئيس‏جمهور منتخب و البته برخى چهره‏هاي تراز اول آمريكا همچون جان‏كرى كه گفت: «ما خجالت مى‏كشيم كه از دمكراسى دم بزنيم.» و در رابطه با فرايند تبليغات انتخابات رياست جمهورى آمريكا مى‏گويد: «اعتبار انتخابات آمريكا، با اظهارنظرهاى شرم‏آور، زير سؤال رفته است.» توجه نمائيم.

اعترافات شرم آور جان کری:

و اما نمونه‏اى از اين اظهارنظرهاى شرم‏آور، به قول آقاى جان كرى و يا اعترافات را ذيلاً مرور مى‏ نمائيم:

* ۲۰ تريليون دلار بدهى داريم و جاده‏ها و زيرساخت‏هاى ما فرسوده و نابود شده ‏اند.

* سياستمداران آمريكا يك مشت احمق‏اند.

* آمريكا يعنى فقر و خشونت در داخل، جنگ و ويرانى در خارج.

* جرايم خشونت‏آميز در كشور بيداد مى‏ كند و آمار قتل در شهرهاى بزرگ فاجعه است.

* بسيارى از مردم در حلقه‏هاي خشونت، هراس و فقر گرفتار شده ‏اند.

* شهرهاى كوچك كشور كاملاً فراموش شده ‏اند.

* آمريكا به‏شدت دچار دو دستگى شده است. دو گروه در كشور وجود دارند، نخست طبقه حاكم كه از همه نوع رفاهى برخوردارند و گروه دوم هم عامه مردم هستند.

*هر روز دست‏كم ۲۰ كهنه‏ سرباز در آمريكا اقدام به خودكشى مى‏ كنند.

* ميزان قتل در حال حاضر در آمريكا، طى ۴۵ سال گذشته بى‏ سابقه است.

* روز ۸ نوامبر (۱۸ آبان) بايد مراقب باشيم، چون قرار است آراى مردم دستكارى شود.

* ما سال گذشته تقريباً هشتصد ميليارد دلار كسرى بودجه در زمينه تجارت داشتيم كه اين باورنكردنى است.

* نظرسنجى خبرگزارى آسوشيتدپرس: بى‏اعتمادى ۹۰ درصدى مردم آمريكا نسبت به نظام سياسى كشور.

* طبق قانون بيمه و درمان، هزينه‏ ها در آمريكا سر به فلك مى‏كشد.
* كشور آمريكا در حال مردن است.

* افزايش قتل و ناامنى تا جايى‏ كه آمار ۳۳ هزار قتل در سال را كه توسط اسلحه نشان مى‏ دهد.

* ۷۰درصد مردم نسبت به رسانه‏هاى آمريكا بى‏ اعتماد هستند.

* نقش تعيين‏ كننده پول و سرمايه در نتايج انتخابات آمريكا.

* بيش از ۴۲ ميليون آمريكايى از گرسنگى رنج مى ‏برند.

اين‏ها تنها بخشى از اعترافات نامزدهاى رياست جمهورى آمريكا بود كه در مقطع تبليغات انتخاباتى، رسماً اعلام كردند، هرچند، فاجعه، فراتر از اينهاست تا جايی كه يكى از صاحب‏نظران داراى نفوذ در آمريكا مى ‏گويد: «درخت دمكراسى در آمريكا ۲۰۰ ساله شده است و نياز به اصلاح دارد و اصلاح هم نياز به خون!»

آمریکا ابر قدرت خیالی:

در هر حال اين است واقعيت آمريكا كه از آن در رسانه‏ هاى امپرياليستى غولى ساخته‏اند، حال چگونه مى‏توان به نظامى اميد بست كه خودش در درونش با چالشهاى جدى و بعضاً غيرقابل حل مواجه است و البته بايد باور داشت كه آمريكا، ابرقدرت خيالى بيش نيست!وقتی نقاب کنار رفت ، چهره واقعی این دشمن برای ما آشکار می شود ، امریکایی ها دشمن اسلام و ایران هستند ونمی توان با آنها سازش کرد ،هرکس هم رئیس جمهور شود فرقی ندارد در آنجا سیاست بسته ای وجود دارد که هر کس رئیس جمهور شود این را ه را ادامه می دهد و در جهت دشمنی با اسلام و نظام جمهوری اسلامی حرکت می کند، پس همه آنها مثل هم هستند، فرقی ندارد.اما انچه مهم است این است که امریکا در حال شکستن و فروریختن است. ان شاءالله این مردی که رئیس جمهوری شده با این تشنج ها ، نا امنی ها و اختلافات، هرچه زودتر مانند شوروی زمینه شکستن ارکان امریکا به دست همین آدم حاصل شودو مردم دنیا از دست این جرثومه خلاص شوند . به فرموده مولا علی علیه السلام: «مَنْ تَکَبَّرَ عَلَی النَّاسِ ذَلَّ » (20) کسی که بر مردم تکبر ورزد، (عاقبت)خوار و ذلیل خواهد شد. ان شاءالله روزی برسد که ذلت استکبار را با تمام وجود ببینیم.


پی نوشت:

1- اصول کافی، ج ۱، ص ۱۵

2- نهج البلاغه حکمت 31 / زندگانی امیر مؤمنان علی علیه السلام، سیدجعفر شهیدی ، ص 168

3- تحف العقول، ص 403و443

4- سوره مبارکه آل عمران،آیه 7

5- سوره مبارکه ملک،آیه۱۰

6- ميزان الحكمه ، ج 8 ، ص 3891

7- تصنیف غرر الحكم و درر الكلم ، ص 54

8- عوالی اللئالی، ابن ابی جمهور أحسائی، ج2، ص57

9- ابو جعفر محمد بن علي بن حسين بن باويه (شيخ صدوق)، من لا يحضره الفقيه، انتشارات جامعه مدرسين، قم 1413 ق، ج 4، ص 372 .

10- سایت حوزه

11- سوره مبارکه یونس، آیه 90

12- سوره مبارکه یونس، آیه 91

13- سوره مبارکه نوح، آيات 10 – 12

14- وسائل الشیعه، ج5، ص69، ح 5

15- وسائل الشیعه، ج5، ص45و 46، ح1.

16- وسائل الشیعه، ج 5، ص 5

17- کنز العمال،ج 7، ص 737، حدیث 21173

18- كنز العمّال، ح 21085.

19- إقبال الأعمال، ج 3، ص 100؛ عوالي اللئالي، ج 4‌، ص 37

20- بحارالانوار، ج‏1، ص 161



http://yascms.ir/emam/gozaresh/m286.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m287.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m288.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m289.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m290.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m291.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m292.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m293.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m294.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m295.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.