سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

بی خردی بزرگترین فقر/ تزريق دو تفکراشتباه در جامعه توسط دشمن‏

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 433 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.08.30
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/08/28



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع) ، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا اباصالح، یا بقیة الله ادرکنا واغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گمنام گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ،شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، شادی ارواح شهدای مدافع حریم اهل بیت ،سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ،سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نماز جمعه این هفته تقدیر وتشکر می کنم. از مسئولین محترم ،ستاد برگزاری نماز جمعه ،سروران معظم روحانی، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و سخنران قبل خطبه ها،جناب آقای قاسمی نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

موضوع بحثی که در خطبه های گذشته در نظر گفته بودم، حدیث گُهرباری از امیرالمومینن (ع) بود که حضرت (ع)، بهترین و درس آموز ترین کلمات وخیرخواه ترین جملات را در قالب وصیت در آخرین لحظات عمر به فرزندشان امام حسن (ع) توصیه کردند.

سفارش امام علی(ع) در آخرین لحظات عمر به امام حسن(ع):

امام حسن (ع) ، هنگامی که امیرالمومنان علی (ع) ضربت خوردند، گریان نزد ایشان آمدند، امیرالمومنین (ع) سوال کردند: پسرم چرا گریه می کنی؟ امام حسن پاسخ دادند: چرا گریه نکنم، آخرین روز عمر شما در این جهان و اولین روز آن جهان است،گریه من برای از دست دادن شماست. امیرالمومنین (ع ) فرمودند: «يَا بُنَيَّ احْفَظْ عَنِّى أَرْبَعاً » پسرم ! چهار چيز از من يادگير (در خوبى ها ) ، «وَ أَرْبَعاً لَا يَضُرُّكَ مَا عَمِلْتَ مَعَهُنَّ» و چهار چيز به خاطر بسپار (هشدارها)، كه تا به آن ها عمل مى كنى زيان نبيني:

اولین مورد در خوبى ها : « إِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ » همانا ارزشمند ترين بى نيازى عقل است . (عقل بالاترین توانگری است، در زندگی از عقل خود استفاده کن. در چند خطبه گذشته ،این بخش از حدیث را مفصلا ً خدمتتان عرض کردم. و ویژگی انسانهای عاقل را بیان کردیم. )

بزرگترین فقر بی خردی:

دومین موردی که حضرت فرمودند و بحث امروز ماست: «وَ أَكْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْقُ » و بزرگ ترين فقر بى خردى است .(1) فقر به معناي حاجت و فقير به معناي حاجتمند است . در مجمع البيان گفته شده كه فقير را فقير گويند زيرا گويا فقار او ( يعني ستون فقرات او ) شكسته شده و نتوانسته به حاجت خود برسد . دراین حدیث، امیرالمومنین (ع) بالاترین فقر را نداشتن خرد می داند. اینکه فرد از عقل خود استفاده نکند و احمق باشد، داشتن حماقت وسبک مغزی بالاترین فقر است. حال به بیان اینکه نشانه های انسانهای احمق چیست؟ وچه ضرر و زیانی انسانهای احمق به جامعه و اطرافیان خود می زنند، می پردازیم. احادیث و روایات بسیاری در مورد مشخصه های فرد احمق، وجود دارد.از امام صادق روایت شده است ، عیسی بن مریم (ع) فرمود : « داوَيتُ المَرضى فشَفَيتُهُم بِإذنِ اللّه ِ، » من بيماران را مداوا كردم و به اذن خداوند شفايشان دادم. « و أبرَأتُ الأكمَهَ و الأبرَصَ بِإذنِ اللّه ِ، » كور مادر زاد و پيس را به اذن خدا بهبود بخشيدم،« و عالَجتُ المَوتى فأحيَيتُهُم بِإذنِ اللّه ِ، » مردگان را معالجه نمودم و به اذن خدا زنده شان كردم « و عالَجتُ الأحمَقَ فلَم أقدِرْ عَلى إصلاحِهِ! » و در صدد معالجه احمق برآمدم ، اما نتوانستم او را اصلاح گردانم! « فقيلَ » به آن حضرت گفتند:« يا روحَ اللّه ِ، و ما الأحمَقُ ؟» اى روح اللّه ! احمق كيست؟ « قالَ » فرمود: « المُعجَبُ بِرأيِهِ و نَفسِهِ،» خودرأىِ خودپسند؛ (خدا نکند انسان به این بیماری دچار شود، شخص خودخواهِ خود رأیی که در همه مسائل فرهنگی، سیاسی ، اجتماعی و... فقط نظر خودش را قبول دارد و می گوید: حرف ،حرف من است.)« الَّذي يَرَى الفَضلَ كُلَّهُ لَهُ لا عَلَيهِ، » كسى كه همه فضايل را براى خودش قائل است و عيبى در خود نمى بيند(خوبی دیگران را نمی تواند تحمل کند) «و يُوجِبُ الحَقَّ كُلَّهُ لِنَفسِهِ » و هر چه حق و حقوق است براى خودش مى داند«و لا يُوجِبُ عَلَيها حَقّا،» و براى ديگران نسبت به خود، حقى قائل نيست. (در زندگی خانوادگی ، اجتماعی و ... همه حقوق را برای خودش می داند.گاهی حماقت فردی است و گاهی حماقت جمعی است یعنی گروهی احمق هستند، امروز این حماقت جمعی را در سران استکبار مشاهده می کنید،که مطابق با معنای حماقت بیان شده در حدیث است. ) « فذاكَ الأحمَقُ الَّذي لا حِيلَةَ في مُداواتِهِ .» اين همان احمق است كه براى درمان او راهِ چاره اى وجود ندارد.(2) پس یک نشانه فرد احمق در جامعه این است که شخص خودرأ ی و خودپسند است و همواره خودش را یک سروگردن از دیگران بالاتر می بیند. آري مراقب باشيد كه همنشيني با احمقان خطرناك است و حتماً از آنان پرهيز كنيد. رفيق احمق و نادان مايه رنج و زحمت است، مي خواهد به رفيق خود سودي رساند ولي از روي ناداني به او ضرر و زيان مي زند.

نشانه های شخص احمق:

حضرت سجاد (علیه السّلام) به فرزندش امام باقر(علیه السّلام) فرموده اند: از رفاقت با احمق پرهیز کن، زیرا او ناحق را حق جلوه می دهد و اگر اراده کند به نفع تو قدمی بر دارد ، بر اثر حمق و نافهمی مایه ی زیان و ضررت می شود. (3)

پس اولین نشانه شخص احمق این است که خودرأی و خودپسند است ، دومین نشانه شخص احمق این است که در کارهایش ، ثابت قدم نیست. که امام على عليه السلام در این ارتباط می فرمایند: « مِن أماراتِ الأحمَقِ ، كَثْرَةُ تَلَوُّنِهِ » (4) از نشانه هاى احمق اين است كه هر دم به رنگى در مى آيد .سومین نشانه انسان احمق در کلام امام على (عليه السلام) آمده است که حضرت می فرمایند : « أحمَقُ النّاسِ مَن » احمق ترين آدمها كسى است كه «يَمْنَعُ البِرَّ و يَطْلُبُ الشُّكْرَ ،» خوبى نمى كند و انتظار تشكر دارد « و يَفعَلُ الشَّرَّ و يَتَوقّعُ ثَوابَ الخَيرِ» و بدى مى كند و توقع پاداش نيك دارد . (5)

امتحان عاقل و احمق
در روایتی دیگر از امام صادق (ع) داریم که حضرت فرمودند: « اذا اردت ان تختبر عقل الرّجل فی مجلس واحد» اگر خواستی در یک مجلس و با اوّلین برخورد، عقل کسی را امتحان کنی « فحدّثه فی خلال حدیثک بما لا یکون، » مطلبی را که ناشدنی و غیر قابل وقوع است در ضمن سخنان خود با وی به میان بگذار، «فان انکره فهو عاقل» اگر سریعا به نادرستی مطلب متوجّه شد و آن را تکذیب کرد مرد عاقلی است « و ان صدّقه فهو احمق» و اگر آن را صحیح تلقّی نمود و تأیید کرد مرد احمق و کوتاه فکری است. (6)

در جایی دیگر از امام علی (عليه السلام) روایت شده است که : «لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ » زبان عاقل در پس قلب او، (یعنی اول فکر می کند، سپس حرف می زند) «وَ قَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِه‏».و دل نادان پشت زبان اوست. (یعنی اول حرف می زند و بعد فکر می کند.) (7)نقل شده است ، امام باقر (ع) قصد مسافرت داشت. پدر گرامیش حضرت سجاد (ع) در ضمن سفارشهای خود به او فرمود : « إيّاكَ يا بُنيَّ أنْ تُصاحِبَ الأحمَقَ أو تُخالِطَهُ ، و اهْجُرْهُ و لا تُحادِثْهُ » فرزندم ! از همنشينى يا رفت و آمد با احمق بپرهيز و از او دورى كن و با وى همسخن مشو ؛ زيرا « فإنّ الأحمَقَ هُجْنَةٌ غائبا كانَ أو حاضِرا ،» آدم احمق، غايب باشد يا حاضر ، پست و فرومايه است ؛ « إنْ تَكَلَّم فضَحَهُ حُمقُهُ ، » هرگاه زبان به سخن گشايد حماقتش او را رسوا كند «و إنْ سَكَتَ قَصُرَ بهِ عِيُّهُ ، » و هرگاه خاموش شود به دليل ناتوانى در سخن گفتن باشد ، «و إنْ عَمِلَ أفسَدَ ، » اگر كارى كند خرابى به بار آورد «و إنِ اسْتُرعِيَ أضاعَ » و چون مسؤوليتى به عهده گيرد آن را تباه سازد « لا عِلمُهُ مِن نَفْسِهِ يُغْنيهِ » نه علم خودش به كار او مى آيد « و لا عِلمُ غَيرهِ يَنْفَعُهُ» و نه دانش ديگران سودش مى رساند ، « و لا يُطيعُ ناصِحَهُ ،» به سخن خيرخواه خود گوش نمى دهد، « و لا يَستريحُ مقارِنُهُ ، » و همنشينش از دست او آسوده نيست ، «تَوَدُّ اُمُّهُ أنّها ثَكَلَتْهُ ، » مادرش آرزوى مرگ او را دارد «و امْرَأتُهُ أنّها فَقَدتْهُ ،» و همسرش آرزوى از دست دادن او را « و جارُهُ بُعدَ دارِهِ ،» و همسايه اش آرزوى رفتن از همسايگى اش را « و جَليسُهُ الوَحْدةَ مِن مُجالَسَتِهِ .» و همنشينش آرزوى خلاصى از همنشينى او را. « إنْ كانَ أصْغَرَ مَن في المَجلِسِ أعْنى مَن فَوقَهُ ،» اگر در مجلسى كمترين فرد مجلس باشد بالاتر از خود را به رنج افكند « و إنْ كانَ أكْبَرَهُم أفْسَدَ مَن دُونَهُ .»و اگر بالاترين فرد باشد فرو دستان خود را به فساد و تباهى كشاند .(8) بر این اساس است که مولا امیرالمؤمنین(ع) می فرماید : بالاترین فقر و نداری بی خردی است.

خدایا ما را از نادانی دور بدار.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ، در توصیه به تقوی اهمیت ذکر خدا و بالاترین ذکر نماز جمعه را خدمت شما عرض می کنم.

کسانی که در قیامت کور محشورمی شوند :

خداوند متعال می فرماید: « ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» (9) مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم، در روایتی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) داریم که فرمودند: «مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَ لَمْ يَعْمَلْ بِهِ حَشَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى» هر كس قرآن را بخواند و به آن عمل نكند، خدا او را روز قيامت كور محشور مي‌كند. وهنگامی که سوال می کند: پروردگارا ! چرا مرا كور محشور كردي، با اينكه بينا بودم؟ خداوند مي‌فرماید: چون آيات ما به تو رسيد و تو آنها را از ياد بردي و اين‌ گونه امروز فراموش مي ‌گردي. پس فرمان مي ‌رسد كه او را وارد دوزخ كنند. (10) نمازجمعه هم ذکر است ویاد پروردگار.خداوند توصیه بسیار به شرکت در نمازجمعه کرده است. پس طبق این حدیث ، کسی که در دنیا به نمازجمعه اعتنا نکند و آن را نبیند در قیامت کور محشور می شود.

ثواب حضوردر نمازجمعه:

امام صادق (عليه السّلام ) نیز در مورد حرام شدن آتش بر نماز گزار جمعه می فرمایند: « مَا مِنْ قَدَمٍ سَعَتْ إِلَى الْجُمُعَةِ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى النَّار» (11) هیچ راهی برای رسیدن به بهشت ، بهتر از شرکت در نماز جمعه نیست که می توان جسم را از آتش حفظ کرد. قدمهایی که به سوی نماز جمعه برداشته می شود، خداوند آتش را بر آنها حرام می کند. حرکت به سوی نماز جمعه، حرکت به سوی نور وحرکت به سوی ذکر خداست. نماز جمعه به قدری اهمیت دارد که پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) می فرماید : « مَن تَرَكَ ثلاثَ جُمَعٍ مُتَعَمِّدا مِن غَيرِ عِلَّةٍ طَبَعَ اللّه ُ على قَلبِهِ بخاتَمِ النِّفاقِ » (12) هر كس ، از روى عمد و بدون علّت ، سه نماز جمعه را ترك كند ، خداوند مُهر نفاق بر دل او زند . پس بی توجهی به نماز جمعه باعث می شود تا نام انسان در زمره انسانهای منافق نوشته شود. همین حدیث را از مولاعلى عليه السلام نیز داریم که می فرمایند : « مَن تَرَكَ الجُمُعَةَ ثَلاثا مُتتابِعَةً لِغَيرِ عِلَّةٍ كُتِبَ مُنافِقا » (13) هر كس سه جمعه متوالى، نماز جمعه را بى دليل ترك كند ، منافق نوشته شود .از نمازگزاران بزرگوار تقاضا دارم ، همانطور که خودتان سرسفره ذکر خدا حاضر می شوید، تبلیغ کنید. ما هم تبلیغ کنیم و دین خدا را گسترش دهیم و اهمیت نماز را به دوستان وآشناییان و فرزندان خودمان متذکر شویم و آنها را به نماز جمعه دعوت کنیم.

مناسبتهای هفته:

مناسبت های پیش رو را به اختصار خدمت شما عرض می کنم:

بسیج در گفتمان امام خمینی

شنبه 29 آبان ،آغاز هفته بسيج‏ است. گوشه ای از سخنان حضرت امام راحل(ره) را درباب بسیج خدمت شما عرض می کنم.

* «تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیه (آشکار) خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد... من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام»(14) این نشان خلوص و عظمت بسیج است که امام نفرمود : خدایا مرا با امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا (س)و دیگر ائمه محشور کن، بلکه فرمود : مرا با بسجیانم محضشور کن. زیرا بسیج منا اهل بیت است ،همانند سلمان ایرانی که به مقام منا اهل بیت رسید.

* « آنچه برای اینجانب غرور انگیز و افتخار آفرین است، روحیه بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت طلبی این عزیزان که سربازان حقیقی ولی الله الاعظم ارواحنا فداه هستند «و این است فتح الفتوح » .

* «بايد بسيجيان جهان اسلام در فكر ايجاد حكومت بزرگ اسلامى باشند و اين شدنى است، چرا كه بسيج تنها منحصر به ايران اسلامى نيست، بايد هسته هاى مقاومت را در تمامى جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ايستاد. شما در جنگ تحميلى نشان داديد كه با مديريت صحيح و خوب مى توان اسلام را فاتح جهان نمود. شما بايد بدانيد كه كارتان به پايان نرسيده، انقلاب اسلامى در جهان نيازمند فداكاريهاى شماست و مسئولين تنها با پشتوانه شماست كه مى توانند به تمامى تشنگان حقيقت و صداقت اثبات كنند كه بدون امريكا و شوروى مى شود به زندگى مسالمت آميز توأم با صلح و آزادى رسيد.»

به همه بسیجیان سالروز تشکیل بسیج را تبریک عرض می کنیم.ان شاءالله روزی برسد که زمینه ساز ظهور امام زمان در سراسر دنیا باشیم.
مطلب دوم، فرمایشات این چند روزه مقام معظم رهبری را خدمت شما عرض می کنم. بالاترین و والاترین سخن که تامین کننده دنیا و آخرت ماست، سخنان مقام معظم رهبری است.

تزريق دو تفکراشتباه در جامعه توسط دشمن‏ :

ایشان در سخنرانی اخیرشان در 12 آبان ماه فرمودند : « دو اشتباه دارد به افكار عمومي مردم ما تزريق مي‏شود. عامل اين تزريق هم در درجه اوّل خود دستگاه استكبار و آمريكا هستند و درجه دوّم بعضي آدمها در داخل؛ آدمهايي كه - من همه را متّهم نمي‏كنم - بعضي‏شان وابسته به تشكيلات سرويس‏هاي جاسوسي يا سياسي يا مراكز خاصّ آمريكايي هستند، بعضي‏شان هم نه، وابستگي ندارند؛ از نفس‏افتاده ‏ها، پشيمان‏ شده ‏ها، بوي لذّت دنيا به مشامشان رسيده‏ ها.

يكي اين‏كه اين‏جور تبليغ مي‏ كنند كه اين‏كه امام(ره) فرمود هرچه فرياد داريد، بر سر آمريكا بزنيد - كه امروز هم همين حكم جاري است - از سر تعصّب و غرور است، يعني منطقي پشت سرش نيست؛ اين‏را مي‏خواهند ترويج كنند. (مثلا یک عده ای می گفتند که گرفتن جاسوس خانه درست نیست. امام(ره) پیش بینی کرده بود که زمانی می رسد که بعضی این حرف را می زنند.)

خطاي دوّم، فكر غلط و خطائي كه اين هم باز دارد به‏ نحوي از سوي آمريكايي‏ها تزريق مي‏ شود و كساني هم در داخل آن‏را ترويج مي‏ كنند و از اوّلي خطرناك ‏تر است، اين است كه اگر ما با آمريكا سازش كنيم، مشكلات كشورمان حل خواهد شد.(۱۲/۸/۱۳۹۵)

(اين) از آن اشتباهات عجيب و غريب و بسيار خطرناك (است). مي‏گويند: اگر ما با آمريكا سازش كرديم، مشكلات كشور حل مي‏شود. (سازش با امریکا به چه معناست؟ آیا امریکا نیاز به سارش با ایران دارد یا ایران نیازمند است. اگر ما نیاز به سازش داشته باشیم دو حالت دارد،یا سازش کنیم تا امریکا ما را کمک کند)

1- حل مشكلات توسط آمريكاي دچار بحران؟!

آمريكا مي‏خواهد مشكلات ملّت ايران را حل كند؟ خود آمريكا دچار بحران است؛ اين‏را چرا نمي‏گويند؟ (آمریکا اول کشور مقروض دنیا و اول کشور جنگ طلب و آدمکش جهان است.) آمريكا دچار بحران است؛ بحران اقتصادي، بحران بين‏المللي، بحران سياسي، بحران اخلاقي؛ خودش دچار بحران است. (کشوری که خودش مقروض و بدهکار است چگونه به ما کمک کند؟ ) امروز قرضهاي دولت آمريكا تقريباً نزديك به توليد ناخالص كلّ آمريكا است؛ اين نشانه بحران است، اين‏را اقتصاددان‏ها مي‏گويند، مي‏گويند هر وقتي كه ديون يك دولت نزديك شد به توليد ناخالص يك دولت، اين دولت در حال بحران است؛ اين اقتصاد اقتصاد بحراني است؛ امروز آمريكا اين‏جوري است. آن مقداري كه بدهكار است، نزديك به حدود شصت و چند درصد توليد ناخالص ملّي‏اش است؛ اين مي‏خواهد به چه كسي كمك بكند؟ اين مي‏خواهد بمَكد، اين مي‏خواهد بكَند تا خودش را ترميم بكند؛ اين مي‏آيد به اقتصاد كشوري كمك كند؟(۱۲/۸/۱۳۹۵)اگر سازش و مذاکره برای این است که ما می ترسیم ، امریکا ابرقدرت است و اگر سازش نکنیم وضع ما بدتر می شود. ( سران جبهه ملی این حرف را می زنند و می گویند سازش کنیم وضعمان بهتر می شود به مصدق نگاه کنند) . حتي آن زمان كه انقلاب اسلامي نشده و مصدق كعبه آمال خود را آمريكا مي‏دانست،( سازش با امریکا یعنی سرنگون شدن،مصدق نفت را از اختیار انگلیسی ها در آورد و در اختیار امریکایی ها قرار داد.خدمات زیادی هم برای آنها انجام داد ولی در نهایت چه شد؟) مقامات آمريكايي عليه وي كودتا كردند و رژيم پهلوي را بر وي ترجيح دادند.چنین نیست که اگر ما با امریکا سازش کردیم او دست از دشمنی با ما بردارد. نه او دشمن ماست. عقل و تجربه نشان داده است که با سازش وضع ما نه تنها بهتر نمی شود، بلکه بدتر هم می شود.

حال اگر مذاکره و سازش می کنیم چون امریکا نیاز دارد ،خیلی اشتباه است. چون امریکا نفت ما را می خواهد ،نیاز دارد ما تسلیم او باشیم و کشور ما تبدیل به بازاری برای فروش محصولات آنها می شود و امریکا رونق می گیرد وکارخانه های ورشکسته اشان آباد می شوند.پس سازش به این دلیل خیانت است و به این معناست که ما کشور خود را به امریکایی ها فروختیم و تسلیم کرده ایم. مذاکره برای اینکه امریکا رونق بگیرد ،خیانت به امام ،خیانت به راه و اندیشه امام وخیانت خون شهداست.از طرفی بله امریکا نیاز به سازش دارد و خود را ابرقدرت می داند. اگر این ابرقدرت ورشکسته، بتواند جمهوری اسلامی را شکست بدهد، می تواند با اقتدار به جهانیان اعلام کند : ای انقلابیون ! در هیچ جا رهبری مانند رهبر ایران پیدا نمی شود،در هیچ جا شیرمردانی چون بسیجیان ایران ، نیست . من با مذاکره بر آنها پیروز شدم ، پس دیگر هیچ انقلابی قادر نیست در مقابل من بایستد ، هیچ ذلتی، بالاتر از این نیست.این است که مقام معظم رهبری و امام فرمودند: هرچه فریاد دارید بر سر امریکا بکشید.کشور ما یک کشور غنی است . دستور قرآن است که اگر با دشمن پیمانی بستید و او پیمان خود را شکست، نباید به آن وفادار بمانید.در قرآن آمده است: « وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلي سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنينَ» (15) و اگر خوف آن داشتى که گروهى (در پیمان) خیانت کنند، تو نیز عهدشان را به سوى آنان بیانداز (و آن را لغو کن، یا به آنان اعلام کن که همانند خودشان عمل‏خواهى کرد.) همانا خداوند خائنان را دوست ندارد. در حدیثینیز از امام علی (ع) داریم که حضرت می فرمایند: « الْوَفَاءُ لِأَهْلِ الْغَدْرِ ، غَدْرٌ عِنْدَ اللَّهِ » وفا نمودن با بي وفايان، بي وفائى با خدا است،« وَ الْغَدْرُ بِأَهْلِ الْغَدْرِ وَفَاءٌ عِنْدَ اللَّهِ» و بيوفائى با بيوفايان وفاى با خدا است . (16) چون هر كه به پيمان و دوستى خود وفا نكرد بدستور خدا رفتار ننموده است .

آینده از آنِ ایران اسلامی:

بنده تعجب می کنم از شورای امنیت ملی، از مسئولین و دست اندرکاران که این همه استکبار جهانی بدعهدی می کند،همه دولتمردان سکوت کرده اند و در این باره صحبت نمی کنند ،فقط مقام معظم رهبری اعتراض می کنند و مقابل آنها ایستاده اند، مگر ملت ایران،ملت کوچکی است؟ این ملت،امریکا را زیر پا گذاشته است و با عزت زندگی می کند، بسیجیان ما در جهان حرف برای گفتن دارند. به شهادت تاریخ، امریکایی ها همواره و در صحنه های مختلف، مقهور ملت ایران بوده اند.آنها به قصد شکست ایران به افغانستان آمدند ولی خودشان زمین گیر شدند.صدام را تجهیز کردند و سالها عراق را اشغال کردند اما در نهایت صدام با خفت فرار کرد. می خواستند تا در سوریه حزب الله را شکست بدهند، ولی امروز بسیج به کمک مردم سوریه رفته است و امریکا در سوریه هم شکست خورده است. آنها در صحنه بین المللی هم خوار و خفیف شده اند، بحمدالله امروز بین سران آنها اختلاف افتاده است و آثار شکستگی در آنها هویدا شده است، اما ایران مقتدرتر از پیش شده است، این اقتدار را خداوند به ایران داده است، خداوند ترس از ایران را در دل دشمنانش قرار داده است زیرا او نمی خواهد تا مؤمنین ذلیل شوند، به برکت اسلام و امام عزیز است که ملت ایران عزت پیدا کرده است، ان شاءالله که روز به روز این عزت بیشتر شود، وعده ای که مقام معظم رهبری داده اند،این بود که آینده کشور ما به مراتب بهتر از امروز است،پیروزی از آن شهدا و امام شهداست.

درس بزرگ اربعین:

آخرین نکته اینکه یکشنبه ، اربعین سررو و سالار شهدا را داریم، ان شاءالله همگی با شکوه در این مراسم شرکت کنید، برای هیچ کدام از پیامبران الهی و ائمه اربعین نمی گرفتند. برپایی مراسم اربعین تنها مختص امام حسین (ع) است. اربعین یعنی زیارت رفتن و درس گرفتن. اربعین یک کلاس زندگی است، در حدیث داریم یکی از علائم مؤمن زیارت اربعین است، در زیارت اربعین می خوانیم: امام حسین (ع)« بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ » جان خود را در راه تو داد(خون قلب خود را داد ) « لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ » تا بندگانت را از (گرداب) جهالت و نادانى برهاند (تا حماقت و جهل در مردم نباشد و بزرگی و عزت باشد.) (17)این هم درس بزرگی است که اربعین به ما می دهد. یزید ، نماد جهل و پستی و نماد ذلت است. زیارت امام حسین (ع) درس استقامت ، وحدت و همدلی است. همه می بینیم که در اربعین هم صائبی ها (پیروان حضرت یحیی ) و هم مسیحیان و سنی مذهبان و هم شیعیان و ... از سراسر دنیا در این پیاده روی شرکت می کنند، وحدت و همراهی همه اینان از برکت اربعین است که باید آن را قدر بدانیم و خدا را بر این نعمت شکر می کنیم. در روایات ، جابرابن عبدالله انصاری اولین کسی بود که به زیارت امام حسین آمد، جابر از مدینه به عزم زیارت امام حسین به کربلا می آید.

جابر اولین زائر قبر امام حسین(ع):

یکی از دانشمندان بزرگ اسلامی به نام عطیه (این اسم را حضرت علی(ع)برای ایشان انتخاب کردند ووقتی که به دنیاآمد،پدرش سعدبن جُناده او را نزدحضرت علی(ع)بردوحضرت اسم اورا انتخاب کردند وفرمودند: "اَعطِیَهُ الله")که یکی از فقها ومفسرین قران است وعلاقمند اهل بیت است ایشان با جابر حرکت می کنند. روایت داریم جابر در فرات غسل می کند.بعداز غسل لباسهایش را به صورت حوله احرام پوشید، همانند کسی که می خواهد به زیارت خانه خدا برودمقداری ماده خوشبو هم به خودش پاشید وقدمها را آهسته برداشت هر قدم که بر می دارد اشک می ریزد وذکر خدا می گوید،عطیه می گوید:دست جابر راگرفتم تا نزدیک قبرسیدالشهدارسیدیم.جابرگفت:دستم راروی قبرسیدالشهدا(علیه السلام) بگذار. وقتی دستش راگذاشتم سه مرتبه گفت: الله اکبر وسه مرتبه صدا زد "حبیبی یا حسین".(خوش به حال عاشقان امام حسین که با پای پیاده به کربلا و زیارت امام حسین رفتندما هم از همین جا و راه دور می گوییم : «صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)» ای فطرس ملک سلام ما را از همین نماز جمعه به مظهر آقا عبدالله الحسین برسان . یا ابا عبدالله دل ما نیز با زائرانت راهی شده است )عطیه می گوید: جابر دستش را روی قبرسیدالشهدا(علیه السلام) گذاشت و حضرت را صدا زد تا از هوش رفت مقداری آب فرات به صورتش پاشیدم به هوش آمدوگفت: حسین جان من به زیارتت آمدم چرا جوابم را نمی دهی.خودش شروع کرد به روضه خوانی جابر تو چطور انتظار داری که حسین جواب تو را بدهد، مگر نمی دانی سر اباعبدالله را از بدن جداکردند. درهمان حال یک سر و صدایی بلند شدجابر غلامش رافرستاد گفت برو ببین چه کسی دارد می آید؟ اگر از دشمنان است بگو تا ما پنهان شویم .اگر از اهل بیت است ما تو را در راه خدا آزاد می کنیم.خبر داد گفت:کاروان کربلا دارد می آید . امام سجاد(علیه السلام)وزینب دارند می اید همین که رسیدند به قبور مطهر شهدا خودشان را از بالای شترها به پایین انداختند امام سجاد اشک می ریزدومی فرماید جابر در همین جا بود که مردان ما راکشتنددرهمین نقطه بود که عمه ام زینب وزنها را به اسیری بردندوبچه های ما را ذبح کردند جابر،درهمین حال زینب(س) میان زنها فریاد می زد "وا اَخاها وا حُسینا وا حَبیبَ رَسُولِ الله وَاَبنَ مَکَهِ وَمِنا وَاَبنَ فاطِمَهَ زَهرا وَاَبنَ عَلیِ المُرتَضی آهَ ثُمَ آه" زینب از هوش رفت. (18)

لعنت الله علی القوم الظالمین.


پی نوشت:

1- نهج البلاغه حکمت 31 / زندگانی امیر مؤمنان علی علیه السلام، سیدجعفر شهیدی ، ص 168

2- الاختصاص : 221.

3- وسائل 3 ،ص205

4- شرح غرر الحكم: ج6، ص46، ح9445

5- غرر الحكم : 3283 .

6- بحارالانوار، ج1، ص 131

7- نهج‏البلاغه، حكمت 39، ص 1106؛ ر.ك: بحراني، ابن ميثم، شرح نهج ‏البلاغه، ج 2، ص 509.

8- الحدیث جلد 3 صفحه 365

9- سوره مبارکه غافر ،آیه 60

10- ثواب الأعمال وعقاب الأعمال، ص 286.

11- وسائل الشيعه، پيشين، ج 5، ص 3، روايت 7

12- وسائل الشيعة : 5/6/26 .

13- بحار الأنوار : 89/183/18 .

14- صحیفه امام/ ج 21 /ص 196ـ194

15- سوره مبارکه انفال،آیه 58

16- حکمت 251 نهج البلاغه

17- مفاتیح الجنان

18- عمادالدین قاسم طبری آملي، بشارة المصطفی، ص 125، حدیث 72؛ بحارالانوار، ج 68، ص 130،‌ح 62.




http://yascms.ir/emam/gozaresh/m320.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m321.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m322.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m323.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m324.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m325.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m326.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m327.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m328.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.