سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

عاقبت بی احترامی به تربت سیدالشهداء(ع):

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 511 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1395.09.03
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم عزاداری روز اربعین امامزاده حمزه زرند مورخه95/08/30


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


عرض تسلیت دارم به مناسبت اربعین امام حسین(ع)به محضر حضرت صاحب الامر(عج)قلب عالم امکان وبه همه شما دوستداران، عاشقان،علاقمندان امام حسین(ع)وخوش آمد عرض می کنم از طرف خودم وهیئت امناء که به زیارت این امامزاده تشریف فرما شده اید. ان شاء الله خدای متعال ثواب زیارت امام حسین(ع) را برای ما وشما بنویسد واز طرف شما هم از هیئت امناء این امامزاده و همچنین حجت الاسلام حاج آقای یزدانپناه ، از هیئت عزاداری امامزاده حمزه که این مجلس را برنامه ریزی وبرگزار کردند صمیمانه تقدیر وتشکر می کنم .اولین برنامه نماز جماعت بود که حاج آقای یزدانپناه اقامه کردند وبرنامه دوم هم قرائت زیارت اربعین است که بنده قرائت می کنم وشما هم تکرار کنید یکی از علامتهای مومن زیارت اربعین است یعنی در روز اربعین مومن به زیارت اربعین مُشَرَف می شود واگر نتوانست از راه دور همین زیارت اربعین را قرائت کند وثواب این زیارت را هدیه می کنیم به روح بلند امام وشهدایمان وبرای سلامتی امام زمان(عج) قرائت می کنیم ان شاء الله که هر گِرِهی در کارتان باشد وهر حاجتی که داشته باشید حاجت روا شوید .

علامت ونشانه های مومن:

از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام روایت شده که فرمودند: « علامات المؤمنین خمس » علامات مؤمن پنج چیز است:

1- « صلاةُ الاحدی و الخمسین »


اولین نشانه مومن اقامه ی پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه روزاست. چرا خداوند برای نمازها، نافله قرار داد ؟ برای اینکه نقص واجب را جبران کند ما که نمی توانیم آنگونه که باید حق واجب را ادا کنیم .حالا برای اینکه ما در این دنیا محروم نشویم ودست ما کوتاه نباشد خدا نافله را قرار داده است که اگر نماز واجب نقصی داشته باشد این نماز نافله جبران می کند پس نافله برای این است که اگر کمبودی در واجب باشد این نافله آن کمبود جبران می کند.

تاثیرات علمی نماز برجسم وروح :

یکی از بزرگان نقل می کند که من در یکی از کشورهای غربی به یک دانشگاه رفتم وقتی که هنگام ظهر شد دانشجویان آمدند و رو به قبله شروع به رکوع وسجده کردند سوال کردم این همه دانشجو مسلمان هستند؟ گفتند: نه،گفتم اگر مسلمان نیستند برای چه رو به قبله این حرکات انجام می دهند؟ گفتند: بین اساتید این دانشگاه بحث شد مسلمانان وقتی که هنگام ظهر خورشید به وسط آسمان می آید نماز می خوانند وسجده می کنند این چه خاصیتی دارد ؟چرا چنین کاری را انجام می دهند حتماً یک دلیلی دارد وبعد آمدند وتحقیق کردند ودیدند که سلولهای بدن یک ماده ای را دربدن ترشح می کنند که عمر را طولانی می کند وباعث سلامتی وآرامش می شود واین سلولها باید این ماده را به اندازه تولیدکنند ونه زیاد ونه کم، بهترین وقت وحالتی که این سلولها این ماده را تولید می کند وقتی است که خورشید به وسط آسمان برسد وانسان روبه قبله به سوی خدای متعال تمرکز کند وبا او صحبت کند ودر این لحظه است که این سلولها این ماده را تولید می کنند که هم باعث طول عمر وهم باعث سلامتی وآرامش می شود ، نماز مایه آرامش است ، امروز مردم چقدر قرص اعصاب مصرف می کنند،درکشورهای غرب بیشترین قرصی که مصرف می شود برای آرامش است ،دراسرائیل بیشترین قرصی که مصرف می شود آرامبخش است خدا می فرماید: « أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ» (1) این نماز تنها برای قیامت نیست بلکه در همین دنیا هم یکی از آثارآن آرامبخشی است ویکی از آثار آن پشتیبانی وتکیه گاه انسان است . ملاصدار وقتی که درمشکلاتش گیر می افتاد به مسجد جامع می رفت و دو رکعت نماز می خواند وگِره کارش باز می شد ، نماز در زندگی پشتیبان انسان است . خداوند در آیه «وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» (2) به مؤمنان می گوید: برای موفقیت و پیروزی از دو نیروی صبر و نماز کمک بگیرید. آن فرد نقل می کند که من بعد از دانشگاه به بیمارستان رفتم وبا پزشک جراح صحبت می کردم ،سوال کردم آقای دکتر آیا شما در ان بیمارستان یک نکته عجیب مشاهده کرده اید؟ گفت: بله من دیدم بعضی از بیمارانی که جراحی می کنم در شرایط مساوی هستند ولی یکی زودتر بهبود پیدامی کند ویکی هم دیرتر خوب می شود وخوب که نگاه کردم دیدم بیمارانی که تخت آنها روبه قبله قرار دارد زودتر بهبود پیدا کردند پس نماز در این دنیا آثاری دارد. مرحوم آیت ا... قاضی نقل نمودند که فرمود :« اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد ، مرا لعن کند! » (3) این اولین علامت مومن بود.

2- « و تـَعفیرُ الجـَبین »

دومین علامت مومن این است که پیشانی خود را برخاک بگذارد وبهترین خاک برای سجده،تربت سیدالشهداء (ع)است که یکی از اختصاصات امام حسین(ع) است: چنانچه در حدیث داریم « الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِهِ »(4) ، اگر از تربت امام حسین(ع) به نیت شفا استفاده کنید شفا می گیرید.

تربت امام حسین(ع) وآرام شدن دریا:

خدا رحمت کند آیت الله دستغیب را که کتابی بنام داستانهای شگفت دارند که در این کتاب از زبان یکی از بزرگان می نویسند : یک سال عازم حج بودم ، با کشتی از بصره عازم جده بودیم حوالی مسقط و عدن موج شدیدی در دریا پدیدآمد و کشتی در حال غرق شدن بود و حجاج هم پریشان شدند و ترسیدند ناگاه ناخدا کشتی که شخصی مسیحی بود نزد من آمد و با اشاره پیشانی گفت که تربت داری (ظاهرا این قضیه چند بار اتفاق افتاده که ناخدا این شخص را می شناخته از قبل) من که تربت حضرت سیدالشهداء همراهم بود بیرون آوردم به دستم گرفتم نزدیک دریچه کشتی رفتم و تربت را به دریا انداختم موج و طوفان کم شد و به سلامت رفتیم که همه تعجب کردند. ناخداگفت: ما مسیحی هستیم وبارها تجربه کرده ایم وقتی که در دریا طوفان می شود ، تربت امام حسین(ع) را که به دریا بیاندازیم دریا آرام می شود (5) . بنابراین تربت امام حسین(ع) مایه شفاست چرا به آن بی حرمتی می کنید؟ این تربت خیلی قیمت دارد .

عاقبت بی احترامی به تربت سیدالشهداء(ع):

مرحوم شیخ عباس قمی درمفاتیح می نویسد که استاد از محدث بزرگوار ثقه الاسلام نوری(ره) در دارالسلام که فرموده است : با برادرم نزد مادرم رفتیم ، مادرم دید که برادرمن مُهر تربت امام حسین(ع) را در جیب پایین لباسش گذاشته وروی آن نشسته است و با تندی به او گفت: پسرم چرا حرمت تربت امام حسین(ع) را رعایت نمی کنی؟ این بی ادبی است ،ممکن است این تربت مقدس شکسته شود،برادرم گفت که چنین است که فرمودی ، تا به حال دو تا مهر را اینگونه شکسته ام و متوجه نبودم ،اما برادرم عهد کرد که بعد از این تربت را در جیب پائین نگذارد. پس از چند روزی پدرم در خواب دید بدون آنکه از این قضیه اطلاعی داشته باشد که حضرت امام حسین علیه السلام به زیارت او تشریف آوردند و در اتاق کتابخانه نشستند و ملاطفت و مهربانی بسیار کردند وفرمودند : پسرانت را بیاورکه می خواهم به شما هدیه بدهم .گفت من پنج پسر داشتم که همه را آوردم وآقا به همه انها هدیه دادند و وقتی نوبت به برادر مزبور رسید حضرت نظری بر او می افکند مانند کسی که در غضب باشد. سپس حضرت رو به پدرم می کنند و می فرمایند این پسر تو دو تا از تربت های مرا زیر پایش شکسته است. پس مثل برادران دیگر او را صله ندادند ، سپس پدرم بیدار شد و خواب را برای مادرم نقل کرد و مادر حکایت را برای ایشان بیان کرد و پدرم تعجب کردند از راستی این خواب.(6) خیلی ازداستانها در ذهنم است که افراد زیادی مریض صعب العلاج بودند وبا تربت امام حسین(ع) شفا گرفته اند.)

3- «و الجَهر ببسم الله الرحمن الرحیم.»

سومین نشانه مومن این است در نماز بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن. (سومین علامت مومن این است که درنماز بسم الله الرحمن الرحیم را بلند بگویند، اهل سنت بسم الله را نمی گویند ومثل این است که با این کلمه قهر هستند ، هرکاری که بدون بسم الله شروع شود بی ارزش است ودنباله ندارد).

4- «والتـَختم فی الیَمین»

انگشتر به دست راست کردن.

5- «و زیارةُ الاربعین » زیارت اربعین. (7)

زیارت اربعین همطراز با نماز است که چند کلامی را در خصوص زیارت خدمت شما عرض می کنم و بحثم را تمام می کنم .

صله رحم وطولانی شدن عمر:

اسلام دین وصل است وبا قهرمخالف است ومی گوید باید صله رحم کنید چرا که صله رحم عمر را طولانی می کند ومال شما را زیاد می کند وگِرِه از کارتان باز می کند ، زیارت پدر ومادر خیلی مهم است وبه زیارت مومن رفتن مانند این است که خدا ورسول خدا را زیارت می کنید ، زیارت پدر مثل زیارت خداست این برای زندگان بود وبه زیارت مردگان هم بروید واگر کسی حاجتی داشته باشد ودر کارش گِرهی افتاده باشد به زیارت قبر پدرش برود واگر مادرش زنده است یک هدیه برای مادرش بخرد ودست او راببوسد واز اوبخواهد که برای تودعا کند واگر هم از دنیا رفته اند به زیارت قبرانها برود آنها خوشحال می شوند واگر حاجتی داشته باشید درکنار قبر آنها حاجت خودرا از خدا بخواهید که برآورده خواهدشد. (8) چون خدا نظر ولطف دارد ودر کنار نام خودش می گوید من را عبادت کنید پدر ومادر ما مسلمانان علی وفاطمه وحسن وحسین(ع) هستند ، زیارت امام حسین(ع) خیلی مهم است.

ثواب زیارت امام حسین(ع):


در روایتی آمده است که امام صادق علیه السلام به سدیر فرمودند: ای سدیر آیا قبر حسین علیه السلام را هر روز زیارت می کنی؟ عرض کردم فدایت شوم نه، فرمودند: چقدر شما جفا می کنید آیا پس در هر ماه او را زیارت می کنی؟ عرض کردم: خیر فرمودند: آیا پس در هر سال او را زیارت می کنی: عرض کردم گاهی اوقات چنین می شود، فرمودند: ای‌ سدیر چقدر شما به حسین علیه السلام جفا می کنید مگر نمی دانی که خداوند هزار هزار فرشته ژولیده موی و غبار گرفته دارد که گریه می کنند و امام حسین علیه السلام را زیارت می کنند و هرگز خسته نمی شوند و هیچ باک و رنجی بر تو نیست ای سدیر که در هر جمعه 5 مرتبه و در هر روز یک مرتبه قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کنی، عرض کردم: فدایت شوم میان ما و او فرسخ های بسیاری است. حضرت فرمودند: بر روی پشت بام خانه ات برو، پس توجهی به جانب راست بعد چپ بنما پس سرت را بلند کن و بسوی آسمان پس رو کن بسمت قبر امام حسین علیه السلام و بگو "السلام علیک یا اباعبدلله السلام علیک و رحمة الله و برکاته" که برایت بدین خاطر یک زیارت نوشته می شود، این زیارت یک حج و یک عمره است سدیر گفت: چه بسیار که این فرمایش را در هر ماه بیش از بیست مرتبه انجام می دادم.(9)امروز هم روز زیارتی امام حسین(ع) است خیلی عجیب است که تنها شیعیان به زیارت آقا نرفته اند بلکه مسیحیان نیز به زیارت امام حسین(ع) می روند. امام حسین(ع) چگونه دلها را جذب کرده اند که حتی صائبی ها یعنی پیروان حضرت یحیی هم به زیارت آقا آمده اند ، جانها به قربانت یا اباعبدالله.

اولین زائر قبرامام حسین(ع):

امروز اولین زائر قبر امام حسین(ع) جابرابن عبدالله انصاری این پیرمرد نابیناست که به عشق امام حسین(ع) از مدینه با پای پیاده حرکت کرد وبه کوفه آمد وعطیه که یکی از دانشمندان فقیه ومفسر قران بود را با خود همراه کرد وبه کنار نحر فرات امد وغسل کرد ولباسهای خود را مانند حوله احرام بر روی دوش خود انداخت وآهسته قدم برمی داشت وهر قدمی که برمی داشت می گفت: " الله اکبر" تا اینکه به کنارقبر اقا اباعبدالله رسیدگفت: عطیه دست من را روی قبر حسین(ع) بگذاروسه مرتبه صدازد:"حبیبی یا حسین"،محبوب دلم حسین،ما هم می گوئیم آقا ما عذر می خواهیم نتوانستیم به زیارت شما بیائیم اما از همین جا شما را زیارت می کنیم نقل می کنند جابراز هوش رفت وقتی که به هوش آمد گفت: "السلام علیک یا ابا عبدالله(ع)" صلی الله علیک یا ابا عبدالله(ع)،جابر به بدن امام حسین(ع) خطاب کرد یا اباعبدالله چرا جواب دوستت را نمی دهی ؟ من هرگاه که به نزد شما می آمدم، جلوی من بلند می شدید وجواب جابر را می دادید آقا چرا امروز هر چه که سلام می کنم جوابی نمی شنوم ؟وبعد خودش خطاب کرد : جابرمگر نمی دانی که حسین(ع)سر در بدن ندارد یک صدای همهمه ای آمد به غلامش گفت ببین اگر عبیدالله ابن زیاد می آید ما در نیزارها پنهان شویم ولی اگر کاروان حسین(ع) می آید من تو را در راه خدا آزاد می کنم این غلام آمد وگفت: جابر کاروان حسین(ع) می آید .(10)

علی لعنت الله علی القوم الظالمین .

خدایا عاقبت همه ما را ختم بخیر بفرما.


پی نوشت:

1- سوره مبارکه الرعد ، آیه 28

2- سوره مبارکه بقره، آیه 45

3- در محضر بزرگان ، ص99

4- المحاسن، جلد 2، صفحه 500

5- فضائل و معجزات: ج 3 ، ص 70.

6- تاریخ دمشق: 14 ، ص 244

7- مصباح المتهجد- شیخ طوسی- صفحه 730

8- امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید: « زُورُوا مَوْتَاکُمْ فَإِنَّهُمْ یَفْرَحُونَ بِزِیَارَتِکُمْ وَ لْیَطْلُبْ أَحَدُکُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِیهِ وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا یَدْعُو لَهُمَا » / کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 3، ص 230، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.

9- وسائل‏ الشیعة ج 14 ص 493

10- عمادالدین قاسم طبری آملي، بشارة المصطفی، ص 125، حدیث 72؛ بحارالانوار، ج 68، ص 130،‌ح 62.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.