سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ترسناک ترین مرض روحی از بیان امام علی(ع)/تمدید تحریمهای داماتو نقص برجام است

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 461 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.09.06
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/09/5



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا ثامن الحجج یا علی بن موسی الرضا (ع) ، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، شادی ارواح شهدای مدافع حریم اهل بیت ، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی همه بسیجیان جهان اسلام ،سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.
امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد و رحمت خداوند بازهم بر ما نازل گردد و خشکسالی هایمان به ترسالی مبدیل شود، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه که در برف و سرما نماز جمعه را رها نکردید، تقدیر وتشکر می کنم. از مسئولین محترم ،ستاد برگزاری نماز جمعه ،سروران معظم روحانی، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و سخنران قبل خطبه ها،جناب سرهنگ شاهرخی ،که جدیداً مسئولیت فرماندهی سپاه زرند را به دست گرفته اند، نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

بهترین وبدترین خصلتها:

در خطبه های گذشته روایت بسیار مهمی را از امیرالمؤمینن (ع)را خدمتتان عرض کردم که در آن حضرت توصیه های بسیار ارزشمندی را به فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) می کنند. امیرالمومنین (ع ) فرمودند: پسرم ! چهار چيز از من يادگير (در خوبى ها ) و چهار چيز به خاطر بسپار (هشدارها)، كه اگر به آن ها عمل كنى زيان نبيني و خوشبختی دائم نصیب تو خواهد شد : 1 ) ارزشمند ترين بى نيازى عقل است . دومین 2 ) بزرگ ترين فقر بى خردى است و سومین مورد حضرت می فرمایند: «وَ أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ » (1) ترسناك ترين تنهايى خود پسندى است.

ترسناک ترین مرض روحی از بیان امام علی(ع):

از دیدگاه امیرالمؤمینن (ع) ترسناک ترین چیز ، مرض روحی است. همانطور که جسم بیمار می شود و باید به پزشک مراجعه کرد، روح انسان هم بیمار می شود و برای درمان باید نزد متخصص مربوطه رفت. به فرموده امیرالمؤمینن (ع) یکی از بیماری های خطرناک روحی که بسیار وحشتناک و ترسناک است، عجب و خودخواهی است ، اینکه انسان مغرور و خودپسند باشد. ابلیس از روی عجب و غرور بود که از درگاه خداوند رانده شد، او به عبادات چندین هزار ساله مغرور شده بود وهمین باعث نافرمانی اش در مقابل خداوند شد. «عُجب» و «کبر» هر دو از بیماری های روحی هستند.

تفاوت بین عُجب وکبر:

«عُجب» آن است که انسان به آنچه دارد ،بنازد و افتخار کند. به زیادی عباداتش ، زیادی مال و ثروتش یا به کمالات خودش بنازد و در این میان خداوند را که نعمت دهنده اوست، فراموش کند وبه داشته های خودش، مغرور می شود.ولی «کبر» به این معناست که فرد خودش را با دیگری مقایسه می کند و خودش را بالاتر می داند و دیگری را حقیر می بیند. ابلیس عجب گرفت و به عبادات شش هزار ساله خود ، مغرور شد. او فکر مى کرد چون از آتش فروزان خلق شده ، واقعا از آدمى که از خاک به وجود آمده بهتر و بالاتر است ؛ برای همین وقتی خدا او را امتحان کرد و گفت که من آدم را خلق می کنم و همه باید به آدم سجده کنند، ابلیس قبول نکرد یعنی همه به آدم سجده کردند جز ابلیس. او از سجده امتناع کرد، تکبر ورزید و گفت: من از آدم بهترم، مرا از آتش آفريده‏اى و او را ازگل آفریدی، پس او باید به من سجده کند نه من. (2)استکبارجهانی نیز خودش را با دیگران می سنجد و خودش را بالاتر می داند و کسی را هم قبول ندارد و به هیچ عهد وپیمانی هم وفادار نیست، و مدعی است، حرف باید حرف من باشد.بیماری عُجب ، این است که انسان به داشته هایش مغرور می شود و خدا را فراموش می کند مانند قارون :حضرت موسی به امر خداوند، از مردم خواست كه زكات مالشان را بپردازند! قارون با شنیدن این حكم عصبانی شد و شروع كرد به داد و فریاد و حاضر نشد سهم زكات را از پولش بپردازد و هنگامی موسی به او گفت: « خدا به تو مال داده، تو هم به فقرا بده» گفت: « خدا نداده! من اينها را در نتيجه دانش خود به دست آورده ام ، ثروت من نتیجه بازوی من است.» (3) این نافرمانی قانون نتیجه عجب و خودخواهی او بود.امیرالمؤمینن (ع) می فرمایند: وحشتناک ترین و ترسناک ترین بیماری این است که انسان دچار عُجب و خودخواهی شود.که باعث بدبختی و بدعاقبتی انسان می شود.

عُجب از دیدگاه امام صادق(ع):

به فرمایش امام صادق (ع): « عُجب گياهى است كه دانه‏اش كفر و زمينش نفاق و آبش سركشى و شاخه ‏هايش جهل و برگ‏هايش گمراهى و ميوه‏اش لعنت و خلود در آتش است » (4). پس كسى كه عُجب را برگزيند بذر كفر در مزرعه نفاق پاشيده و چاره‏اى ندارد جز آنكه ميوه آن را بچيند.

خسرو پرویز پادشاه متکبر:

نمونه دیگری از فرد متکبر ، خسروپرویز پادشاه ایران است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به خسروپرویز پادشاه ایران نامه نوشت و او را به اسلام دعوت کرد، این نامه چنین آغاز می شد: «بسم الله الرحمن الرحیم * از محمد، فرستاده خدا، به کسری، بزرگ ایران... »

.خسروپرویز فرد مغرور و خودخواهی بود، برای همین هنوز مترجم دربار از خواندن نامه فارغ نشده بود که او عصبانی شد و نامه را از مترجم گرفت و پاره کرد و فریاد کشید که: « این مرد را ببینید که نام خود را پیش از نام من نوشته است!» وقتی خبر این ماجرا به پیامبر خدا رسید، پیامبر از بی احترامی پادشاه ایران بسیار ناراحت شد، آثار خشم در چهره اش پدیدار شد و او را این گونه نفرین کرد:«اللهم فَرِق مُلکه.» (بار خدایا رشته سلطنت او را پاره کن.)خسرو پرویز به حاکم یمن نوشت که دو نفر از افسرانش را برای دستگیری پیامبر روانه مدینه کند. پیامبر در دیدار با آن دو افسر، آنان را دعوت به اسلام کرد و فردای روزی که با آنها دیدار داشت به آنان فرمود: «پروردگار جهان مرا آگاه ساخت که دیشب 7 ساعت پس از غروب، خسرو پرویز به دست پسرش شیرویه کشته شده و پسرش بر تخت سلطنت نشسته است.» (شب سه شنبه دهم جمادی الاولی سال 7 هجری)آن گاه پیامبر فرمود:«بروید این خبر را به گوش حاکم یمن برسانید.»پس از تحقق پیشگویی پیامبر درباره خسروپرویز، باذان حاکم یمن همراه با کلیه کارگزاران حکومتی اش اسلام آوردند و طی نامه ای اسلام آوردن خود و کارمندان حکومتش را به پیامبر ابلاغ کرد.(5) همه بدبختی هایی که شامل حال انسان می شود بخاطر عجب و خودخواهی است.

عاقبت عُجب وکبر:

یکی از علما هنگام قرائت قران به کلمه «لکنّ» رسید ، در تلفظ صحیح آن دچار شک شد، از خانمش سوال کرد و او تلفظ صحیحش را گفت. اولیا خدا متواضع هستند و در آنها اثری از غرور نیست. وقتی انسان دچار غرور می شود، نعمت از انسان گرفته می شود.یکی از سخنرانان تعریف می کرد که من همیشه قبل از سخنرانی خود، متن سخنرانی را زیاد تمرین می کردم تا مسلط شود، یک روز تصمیم گرفتم ابتدای سخنرانی سوره حمد را قرائت کنم، با خودم گفتم ،سوره حمد را که مسلط هستم و نیاز به تمرین و تکرار ندارد . وقتی بالای منبر رفتم و سوره را می خواندم تا « ایاک نعبد و ایاک نستعین » که خواندم ، بقیه سوره را فراموش کردم و هرچه فکر کردم، یادم نیامد.همین قدر هم انسان دچار عُجب و غرور بشود در کارش دچار شکست می شود ، عُجب مایه بدبختی انسان است.برای درمان عُجب ، اولاً انسان باید خودش را بشناسد،مثلا اگر انسان از این حقیقت آگاهی داشته باشد که اساس و خمیر مایه ی آفرینش او از مادّه ای پست و کم ارزش بوده است، دچار غرور و خود پسندی و خود خواهی که ریشه ی بسیاری از صفت های زشت و گناهان است، نمی شود.اگر به ما اجازه می دادند که بعد از دفن یک فرد مرده ، قبر او را بشکافیم ، خواهیم دید که بدن انسان پس از یکی دو روز از مردن ، بسیار بد بو و غیر قابل تحمل می شود و عاقبت این همه غرور و ادعا ، لاشه ای بد بویی بیشتر نیست که خوراک کرم و دیگر جانوران خاکی است.

راههای درمان عُجب وکبر:

پس یک راه درمان عجب و غرور این است که انسان خودش را بشناسد و ناتوانی خود را باور داشته باشد. انسان باید به نقاط ضعف خودش توجه داشته باشد، راه دوم درمان عجب و غرور این است که انسان بداند نیازمند به خداست و اینکه هرچه دارد از خداوند است و فقر محض است، به اندک موردی سلامت انسان به خطر می افتد ، با کمی سرد شدن هوا، سرما می خوریم و تب می کنیم. این نشانه ها همه نشان ناتوانی وعجز انسان است.انسان باید به ناتوانی های خودش توجه کند تا غرورش را بشکند.هر انسانی هم بدی دارد و هم خوبی . باید هم به خوبی ها توجه کرد و هم به بدیها. خداوند خوبیهای انسان را آشکار کرده است ولی بدیهای انسان را مخفی کرده است، اگر در یک مجلسی از ما تعریف کردند،ما نباید دچار غرور بشویم وناتوانی ها و کاستی هایمان را هم در نظر بگیریم.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله وسلم فرمودند: « إذا اُثنيَ علَيكَ في وَجهِكَ فَقُل» هرگاه در حضورت از تو ستايش شد، بگو:« اللّهُمّ اجعَلْني خَيرا ممّا يَظُنّونَ » بار خدايا! مرا بهتر از آنچه مى پندارند قرار ده «و اغفِرْ لي ما لا يَعلَمونَ » و آنچه را كه (از من) نمى دانند بر من ببخشاى «و لا تُؤاخِذْني بما يَقولونَ» و بدانچه اينان مى گويند،مؤاخذه ام مفرما. (6)

سومین راه برای شکستن غرور این است که به عظمت خداوند توجه داشته باشیم، امیرالمومنین (ع) می فرمایند: « وَ اِذا اَحْدَثَ لَک ما اَنْتَ فیهِ مِنْ سُلْطانِک اُبَّهَةً اَوْ مَخیلَةً، فَانْظُرْ اِلی عِظَمِ مُلْک اللّهِ فَوْقَک ... » (7) اگر در اثر قدرت غروری به تو دست داد به بالای سر نگاه کن و عظمت ملک پروردگار را که برتر از تو است بنگر، تا بدانی که انسان چه قدر در برابر عظمت این عالم حقیر و ناچیز است.

چهارمین راه درمان غرور این است که انسان به روز قیامت توجه داشته باشد و اینکه بداند ، هیچ کدام از اعمال او که بر اساس عجب و غرور است در پیشگاه خداوند، ارزشی ندارد . انسان باید در زندگی فقط خدا را ببیند و خودش را نبیند، خداست که نعمت ها را به او داده است و انسان باید شکرگزار باشد. تواضع ضد غرور و خودپسندی است.

خطبه دوم


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی .در توصیه به تقوی اهمیت نماز جمعه را خدمت شما عرض می کنم.

نمازگزاران جمعه اهل بهشت هستند:

پیامبر(ص) فرمود: « الا اخبرکم باهل الجنه؟ » شما را از اهل بهشت آگاه نسازم؟ «من لایشغله عن الجمعه حر شدید و لابردشدید و لا ردغ » اهل بهشت کسی است که گرما وسرمای شدید و گِل او را از شرکت در نماز جمعه باز نمی دارد. (8) که الحمدالله این نعمت شامل حال شما نمازگزاران عزیز، برادران و خواهران مکرمه شده است . خدا را بر این نعمت شکرگزاریم. ان شاءالله خدای متعال این نعمت را از ما نگیرد.

مناسبتهای هفته:

مناسبت های پیش رو را به اختصار خدمت شما عرض می کنم:

برگزاری عزاداری دهه پایانی صفر:

در دهه آخر ماه صفر قرار گرفته ایم، از شما مومنین و عزادارن و از هیئت امنا و شما مداحان می خواهم که به این دهه سوم ماه صفر اهمیت بدهید . متاسفانه به این دهه توجه کمتری شده است . در این دهه تنها دو روز اربعین و رحلت رسول خدا یک مراسم برگزار می کنیم . آیا حق سیدالشهدا این است که فقط ایام محرم تمام ظرفیت و هزینه ها را بگذاریم و خودمان را زیر قرض و دین ببریم و در این ایام هیچ مراسمی نباشد و مداحان و هیئت ها سکوت کنند؟ این دهه مخصوص عزاداری برای امام رضا ولی نعمت ما ایرانیان است .شهادت امام حسن را نیز در این دهه داریم ، خود حضرت زهرا سفارش می کنند برای حسنم روضه بخوانید و عزاداری کنید. مسلمانان ، شیعیان و دوستداران اهل بیت ، این دهه مخصوص عزاداری برای اهل بیت است. در برپایی هر چه باشکوه تر مراسم عزاداری در این دهه نهایت تلاش خود را بکنید. دو سال پیاپی است که ما به هیئت امنا مساجد می گوییم که بخشی از مراسم های عزاداری وسینه زنی هایتان را برای این ایام بگذارید ولی توجهی نمی شود. امروز و از همین جا از شما مردم می خواهم تا مجالس عزاداری را در این دهه برگزار کنید وبه هیئت امنا پیشنهاد دهید. شما که در راه امام حسین و اهل بیت جان می دهید، واقعا این بی توجهی سزاوار و شایسته مردم زرند نیست. در بعضی از روستاها می بینیم که مراسم عزاداری در دو ماه محرم و صفر کامل پابرجا و ادامه دار است .سعی کنید برای شهادت امام رضا ،رحلت رسول خدا و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، پنج شب یا ده شب عزاداری کنید. متاسفانه با وجود روحانیون متعدد در سطح شهرستان،هیچ مراسمی در مساجد و تکیه ها برگزار نمی شود و آنها به مدارس می روند. اینجا هیئت امنا واقعا کوتاهی می کنند که برای عزاداری در این دهه برنامه ریزی ندارند ، کمبود بودجه بهانه خوبی برای این کوتاهی نیست، می توانید هزینه آن را از هم مردم جمع کنید. اگر نیت داشته باشید برای اهل بیت مراسم بگیرید وشروع کنید، پول آن هم می رسد. این همه مسجد ، تکیه و حسینیه را همین مردم ساخته اند و اگر شما شروع کنید، خدا پول آن را می رساند.شما را به امام حسن مجتبی قسم می دهم که حتما چند شب پشت سرهم برای شهادت امام حسن (ع) عزاداری کنید ولو شده پنج دقیقه. روحانیون بعد از نماز چند دقیقه روضه خوانی کنند تا کم کم عزاداری در این ایام هم جا بیفتد.از شما مردم خواهش می کنم که عشق و علاقه خودتان را به اهل بیت نشان بدهید ، ما هرچه داریم از رسول خدا و زحمات رسول خداست . این بی توجهی شایسته مردم ولایتمدار شهرستان زرند نیست.از همین الان نیت کنید و شروع کنید.

سفارش امام صادق(ع) به برگزاری مجالس عزا برای اهل بیت:

از امام صادق(ع) روایت شده است كه به فضیل فرمودند: « تجلسون و تحدثون؟» آیا شما گرد هم می‌آیید و با هم سخن می‌گویید؟ فضیل جواب داد: « جعلت فداك » بله فدایت گردم. آن حضرت فرمودند: « إن تلك المجالس أحبها فأحیوا أمرنا یافضیل،» به درستی كه من این مجالس را دوست دارم ، پس ای فضیل! امر ما را زنده بدارید، « فرحم الله من أحیی أمرنا، » خداوند رحمت كند كسی را كه امر ما را زنده می‌دارد. «یا فضیل! من ذكرنا أو ذكرنا عنده فخرج من عینه مثل جناح الذباب غفرالله له ذنوبه و لو كانت أكثر من زبد البحر.» ای فضیل! هركس ما را به یاد بیاورد (و متذكر شود) یا آنكه نامی از ما نزد او برده شود و در اثر آن به اندازه‌ی بال مگسی اشك از چشمش خارج شود، خداوند گناهان او را می‌آمرزد، گرچه گناهانش بیشتر از كف دریا باشد.(9) . این مجالس سیدالشهداست که ما و دین ما را حفظ کرده است. اگر این مجالس عزاداری اهل بیت نبود ، نامی از اسلام و قرآن نبود. اگر حضرت زینب میدان نمی آمد دیگر خبری از اسلام نبود.

امام رضا (ع) می فرمایند: « مَن ذُکِرَ بِمُصابِنا فَبَکی وَ اَبکی لَم تَبکِ عَینُهُ یَومَ تَبکیِ العُیُونُ ....» کسی که به یاد مصیبتهای ما افتد، پس بگرید و بگریاند، چشمش آن روز که چشمها گریان است، گریان نمی شود... « مَن جَلَسَ مَجلِساً یُحیی فیهِ اَمرُنا، لَم یَمُت قَلبُهُ یَومَ تَمُوتُ القُلُوبُ » (10) کسی که بنشیند در مجلسی که امرِ ما در آن زنده داشته می شود، در آن روز که همه دلها می میرند، دل او نمی میرد.

من خواهشی دارم از شما متدینین و مومنین هر کدام از شما در هر تکیه و مسجدی هستیداز امشب تا پایان ماه صفر مجالس عزاری رسول خدا ، امام رضا و امام حسن و امام حسین را باشکوه برگزار کنید.

سالروز تشکیل بسیج مستضعفین:

امروز جمعه،5 آذر، تشكيل بسيج مستضعفين به فرمان بهترین وخالص ترین انسان عصر حاضر حضرت امام خميني(ره) (1358 ه.ش) و روز بسيج مستضعفين‏‏ است. حضرت امام (ره) والاترین و خداترس ترین انسانها، این نهال پر ثمر و مقدس بسیج را غرس کرد،این کار واقعا الهام خداوند بود، خداوندبه قلب امام الهام کرد تا حفظ انقلاب به دست همین مردم وجوانان انجام شود. یک بسیجی خودش را نمی بیند و تنها خدارا می بیندو بسیار پرکار است .

رسول خدا(ص) کم خرج وپُرتلاش:

امام جعفر صادق(ع) فرمودند: امام حسن(ع) از دائى‏اش، «هند بن ابى‏هاله‏» که در توصيف چهره پيامبر(ص) مهارت داشت، در خواست‏نمود تا سيماى دل آراى خاتم پيامبران(ص) را براى وى توصيف‏نمايد. هند بن ابى هاله در بخشی از این توصیف گفت : « کان رسول الله خفیف الموونه و كثير المعونة » پيامبر در زندگي كم خرج بود و البته پركار و پرتلاش بودند .(11) امروز هم بسیج این چنین است پُرکار و کم خرج. و چه مشکلات زیادی را بسیجیان از پیش روی مملکت ما برداشته اند.


گسترش تفکر بسیجی در سراسر جهان:

امروز این تفکر بسیجی نه تنها کشور ما را نجات داده است بلکه کشورهای دیگری مانند عراق، سوریه ، یمن را هم همین تفکر بسیجی حفظ کرده است و ایستادگی می کند. تفکر بسیجی نقد ندارد،یک زمانی کشور را به دو گروه چپ و راست تقسیم کردند و گفتند خودی و غیرخودی . زمان دیگر برای ایجاد اختلاف وتفرقه در مملکت احزاب را به دو گروه اصول گرا و اصلاح طلب تبدیل کردند که مقام معظم رهبر این مرد بزرگ و عزیز به اختلاف ها خاتمه دادند و فرمودند اصول گرای اصلاح طلب. ولی تفکر بسیجی نقد ندارد. حضرت امام فرمودند: خدایا من را با بسیجیانم محشور فرما ومقام معظم رهبری نیز فرمودند : خدایا همانگونه که امام فرمود، من هم از تو می خواهم که مرا با بسیجیان محشور کنی. بسیج این قدر مقدس است که امام و رهبر بزرگوار نفرمودند : مرا با اهل بیت محشور کن ، بلکه فرمودند : مرا با بسیجانم محشور کن. بسیجی بودن نعمت بزرگی است که باید آن را قدر بدانیم. باید کاری کنیم تا بسیج روز به روز گسترش پیدا کند، تا در مقابل طوفان حوادث بتوانیم ایستادگی کنیم.سالها پیش امام فرمودند ارتش بیست میلیونی. امروز باید ارتش 40 میلیونی از بسیجیان تشکیل دهیم. از جناب سرهنگ شاهرخی تشکر می کنم و همه بسیجیانی که به مناسبت هفته بسیج در نماز جمعه حضور پیدا کرده اند.

آغاز هفته وقف:

يكشنبه ، 7 آذر ، 27 صفر ، روز وقف‏ و آغاز هفته وقف است. وقف از اهمیت بسیار بالایی است و این اهمیت از آن جهت است که انسان از وجود خودش ببخشد و خودش را ماندگار کند. با وقف نیت انسان زنده می ماند .وقف مثل مانند یک ذخیره بانکی است که انسان یک پولی را در بانک پس انداز می کند وهرماه یک مبلغی برای او واریز می شود.

انسان مسجد ومدرسه ای درست کند ، خیابان وپل درست کند .

حسینیه وحوزه علمیه درست کند وتا زمانی که آن بنیان خیر بر پا ست ، آن کسی هم که آن عمل خیر را انجام داده است برای او ثواب می نویسند ومثل یک بانک که ذخیره ای درست کرده وهر رو ز و هر وماه و هر سال سود سپرده اش به حساب او واریز می شود .چند رو ز پیش دو مدرسه را که خیرین ساخته بودند ، افتتاح کردیم که با عشق هر کدام حدود 500 میلیون تومان هزینه کرده بودند. تا قیام قیامت هر کس در این مدرسه درس می خواند، ثواب آن برای واقف هم هست. وقف از اهمیت بالایی برخوردار است منتهی امروز نیازهای وقف عوض شده است و باید به نیارمندی ها توجه کنیم.در شهر ما حوزه علیمه برای تربیت مبلغ دین نیاز داریم، مصلی کمک نیاز دارد. کارهای عام المنفعه نیاز است.

امروز هالیوود فیلمهای زیادی را برای زیر سوال بردن و ضربه زدن به دین ساخته است پس بسیار لازم است تا ما نیز در زمینه ساخت فیلمهای مذهبی برای مقابله با دشمنان وقف داشته باشیم. باید وقف های جدید را فکر کنیم و متناسب با نیاز جامعه وقف انجام گیرد و با وقف نیّات خود را ماندگار کنیم. مثلا فردی دویست سال پیش وقف کرده است و هنوز هم بعد از گذشت این همه سال ، در ماههای محرم و صفر نیت او زنده است وصورت می گیرد. شخصی را می شناسم که میلیاردر است ولی تاکنون، توفیق زیارت خانه خدا را نداشته است ، حتی تا کنار هواپیما رفته است ولی سفر لغو شده است و برگشته است ،چون توفیق نداشته است.با وقف و انجام کارهای خیر خودتان را ماندگار کنید . وقف صدقه جاریه و باقیات صالحات است که باید آن را قدر بدانید.

بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص برجام:

بخشی از سخنرانی مقام معظم رهبری را هم خدمت شما نمازگزاران عزیز عرض می کنم:خداوند این مرد بزرگ را حفظ کند، واقعا هیچ کجای دنیا چنین رهبری ندارند، خیرخواه ، ثابت ، دلسوز سیاستمدار ، عاشق خدا و اسلام ،عاشق خدمت به مردم و بی حاشیه. اگر بخواهیم برای داشته هایمان به جهانیان فخر بفروشیم اول باید بگوییم ما چنین رهبری فرزانه داریم که شما ندارید.هرچه قبل از برجام مقام معظم رهبری فرمودند: امریکا فریبکار و عهد شکن هستند ولی گوش ها کر شده بود و نمیشنید. تا این توافق صورت گرفت و مقام معظم رهبری برای موافقت با برجام شروطی را گذاشتند ونامه ای نوشتند ولی متاسفانه صحبت های رهبر زمین ماندو خطوط قرمز رهبری در این توافق رعایت نشد. اما امروز همه به این صحبت مقام معظم رهبری رسیدند و فهمیدند که به امریکا نمی شود اعتماد کرد. امروز صدای شکسته شدن استخوانهای نظام لیبرالیسم و سرمایه داری شنیده می شود.از ابتدای برجام تا کنون طبق گفته کارشناسان، امریکایی ها دوازده مرتبه بدعهدی کرده اند وپیمان خود را شکستند. در روزهای اخیر قانونی را به نام قانون داماتو تصویب کردند.

قانون داماتو، ايلسا و ايسا چه بود؟

قانون داماتو كندي، يا قانون مجازات‏هاي ايران و ليبي ، با حضور خانواده‏هاي قربانيان هواپیمای امریکایی که در فراز شهر لاكربي منفجر شده بود، بر ضد ايران و ليبي در ۱۵ اوت ۱۹۹۶ امضاء شده است. اين قانون به نام مبدع آن در مجلس سناي آمريكا، به داماتو (اين قانون توسط سناتور ايتاليايي الاصل كنگره آمريكا و از جمهوريخواهان محافظه كار به كنگره آمريكا ارائه شد) شهرت يافته است.

«آلفونسو داماتو» سناتور جمهوريخواه در ۸ سپتامبر ۱۹۹۵ با ارائه طرحي خواستار تحريم اقتصادي بر ضد شركت‏هاي غيرآمريكايي شد كه تكنولوژي مربوط به صنعت نفت را در اختيار ايران مي‏گذارند. در ۲۰ دسامبر، لايحه داماتو به تصويب مجلس سنا رسيد. به موجب اين طرح، هر شركت يا دولتي كه بيش از ۴۰ ميليون دلار در صنايع نفت وگاز ايران سرمايه‏گذاري كند، دچار مجازات اقتصادي آمريكا خواهد شد.


همزمان با ارائه اين طرح از سوي داماتو، «بنجامين گيلمن» رئيس كميسيون روابط بين‏الملل مجلس نمايندگان آمريكا نيز طرح مشابهي را ارائه كرد. اين دو لايحه پس از تصويب در مجلس سنا و نمايندگان به كميته‏اي مشترك ارجاع شد و پس از ادغام مفاد آن‏ها به‏ صورت قانون «مجازات ايران - ليبي» درآمد و بعدها به «قانون داماتو» معروف شد و اسم حقوقي آن ايسا يا ايلسا است. اين قانون كه در ۴ اوت ۱۹۹۶ (۱۴مرداد ۱۳۷۵) به امضاي رئيس جمهور آمريكا رسيد واجرا شد. ده سال آن تمام شده است و امروز دوباره امریکایی برای ده سال آینده این قوانین را بر ضد ایران تمدید کردند. امریکایی ها در برجام عهد بسته بودند که دیگر تحریم جدیدی علیه ایران نداشته باشند. کنگره امریکا امروز 25 طرح آماده کرده است تا تحریم های جدید را یکی پس دیگری علیه ایران اعمال کند.قرآن ما را در این مورد راهنمایی می کند ومی گوید اگر با دشمن عهدی بستند، تا زمانی انها به عهدشان وفادارند شما نیز وفادار بمانید: « فَمَا اسْتَقَامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ » (12) پس تا با شما [بر سر عهد] پايدارند با آنان پايدار باشيد .همچنین داریم: « إِلاَّ الَّذينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوکُمْ شَيْئاً وَ لَمْ يُظاهِرُوا عَلَيْکُمْ أَحَداً فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلي‏ مُدَّتِهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقينَ »(13) اگر با گروهی از مشرکان عهد بسته اید و آنها هیچ عهد شما را نشکستند و هیچ یک از دشمنان شما را یاری نکرده باشند ، پس با آنها تا مدتی که مقرر داشته اید عهد نگاه دارید ، که خدا متقیان را دوست می دارد. همچنین یک اصل مهم داریم که : «المؤمنون عِنْدَ شُرُوطِهِمْ » (14) مؤمن بايد پاي شرطش بايستد.و یا «الْمُسْلِمُونَ عِنْدَ شُرُوطِهِمْ » (15) مسلمان بايد پاي شرطش بايستد. و در مورد عهدشکنان نیز چنین داریم: « وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْخَائِنِينَ » (16) و اگر از گروهى بيم خيانت دارى (پيمانشان را) به سويشان بينداز (تا طرفين) به طور يكسان (بدانند كه پيمان گسسته است) زيرا خدا خائنان را دوست نمى دارد.پس اگر آنها به پیمانشان پایبند نبودند، شما هم عهد خودتان را رها کن ،ملزم به ادامه عهد نیستید. اگر دشمنان برجام را نقض کردند، شما هم آن را به طرف آنها بیندازید و دیگر به آن عمل نکنید. همچنین در قرآن آمده است: « إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ » به یقین ، بدترین جنبندگان نزد خدا ، «الَّذينَ کَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ » کسانی هستند که کافر شدند و ایمان نمی آورند.(17) و نیز داریم : « الَّذينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ» همان کسانی که با آنها پیمان بستی سپس هر بار عهد و پیمان خود را می شکنند (18) پس طبق نظریه قرآن، آنهایی که عهد می شکنند از هر حیوانی پست تر هستند،جان فدای رهبر فرزانه مان که مایه عزت و سربلندی ملت ایران هستند، اگر شبانه روز ملت را بر این نعمت بزرگ شکر کنیم،از عهده شکر آن بر نمی آییم ، این مرد بزرگ دلسوز که چون کوه ، ملت ایران به ایشان تکیه داده است و دست ما را در دست خدا و امام زمان می گذارد ومسائل را با چشم باز رصد می کند. واقعا جان فدای این رهبر بیدارِ بصیرِ دشمن شناس. ایشان اخطار دادند اگر امریکا تحریم ده ساله را علیه ایران تمدید کند ، قطعا نقض برجام است و جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان خواهد داد.این وظیفه مجلس و شورای امنیت ملی است که در این باره واکنش نشان بدهند،تیم مذاکره کننده وظیفه دارد در این باره اعتراض و برخورد کند که متاسفانه سکوت کرده اند،این سکوت تا کی باید ادامه داشته باشد؟ تا حالا دوازده مرتبه دشمن پیمان شکنی کرده و ما هیچ عکس العمل جدی از خودمان نشان نداده ایم.مگر ملت ایران ملت کوچکی است که این حقارتها را تحمل کند؟ ملت ایران ، ملت بزرگی است ، زمینه ساز ظهور امام زمان است. تا امروز امریکایی ها هر کار توانستند، انجام دادند تا ملت ایران را زمین گیر کنند.اگر مذاکره با امریکا برای این است که کشور ایران نیاز به مذاکره دارد و انتظار دارد تا امریکایی ها کارهای ما را درست کنند، در این سالها امریکایی ها نشان دادند که دلسوز ملت ایران نیستند و هر ورز به بهانه های مختلف دنبال ضربه زدن و نابودی به ایران اسلامی هستند.اگر هم به مقامات ما دست دادند، خنجر را در دست دیگر وپشت سر پنهان کردند. اگر این مذاکره برای این است که یک عده ، توان مخالفت با امریکا را ندارند و از امریکا می ترسند، باید گفت ملت ایران هیچ ترسی از امریکایی ها ندارد. حالت دیگر این است که امریکایی ها نیاز به مذاکره دارند تا از منابع ملت ایران، کشور ورشکسته شان را تغذیه کنند. سازش به این دلیل خیانت محض است و به این معناست که ما کشور خود را به امریکایی ها فروختیم و تسلیم کرده ایم. مذاکره برای اینکه امریکا رونق بگیرد ،خیانت به امام ،خیانت به راه و اندیشه امام وخیانت خون شهداست. امام (ره) بارها فرمودند: « امریکا شیطان بزرگ است و رابطه ی ما با امریکا ، رابطه گرگ و میش است.» اگر امریکای ورشکسته، بتواند جمهوری اسلامی را شکست بدهد، می تواند با اقتدار به جهانیان اعلام کند : ای انقلابیون ! در هیچ جا رهبری مانند رهبر ایران پیدا نمی شود،هیچ ملتی ،مانند ملت ایران نیست ولی ما با مذاکره بر آنها پیروز شدیم ، پس دیگر هیچ انقلابی قادر نیست در مقابل ما بایستد . هیچ ذلتی، بالاتر از این نیست.امریکا باید پاسخ این همه بدعهدی خود را بدهد.واقعا سخن مقام معظم رهبری برای ما سند است و ایران باید در مقابل تمدید تحریم ده ساله واکنش جدی نشان دهد وقدرت خودش را به جهانیان نشان دهد.

رحلت جانگداز رسول اکرم(ص):

دوشنبه ،28 صفر ، رحلت جانگداز حضرت رسول اكرم(ص) (11 ه. ق) و شهادت حضرت امام حسن مجتبي(ع) (50 ه. ق) را در پیشرو داریم و چهارشنبه ،30 صفر ،شهادت حضرت امام رضا(ع) (203 ه. ق) را داریم. ان شاءالله مومنین و متدینین تلاش کنند تا مراسم عزاداری را باشکوه برگزار کنند.

شهادت آیت الله مدرس:

دوشنبه سالروز شهادت آيت الله سيدحسن مدرس (1316 ه ش) و روز مجلس نیز می باشد.برای اینکه مجلس زنده باشد باید قانون خوب، نظارت درست،و حضور مفید در محل کار و حضور سیاسی در کشور و جامعه داشته باشد.

سه‏ شنبه 9 آذر ، 29 صفر، روز جهاني همبستگي با ملت فلسطين نیز می باشد.


پی نوشت:

1- نهج البلاغه حکمت 31 / زندگانی امیر مؤمنان علی علیه السلام، سیدجعفر شهیدی ، ص 168

2- سوره مبارکه اعراف ،آیه 12

3- سوره مبارکه قصص،آیات 76 تا 83

4- مصباح الشريعة

5- بحارالانوار، ج20، ص389 / فروغ ابدیت، ج2، ص 615تا620

6- تحف العقول : 12.

7- نهج البلاغه، نامه 27، ص 993.

8- کنزالعمال، ج ٧، ص ٧١٩

9- بحارالانوار 44/282.

10- بحار ج 44 ص 278 ح 1

11- بحار الانوار، ج‏16، ص 147 و 148 / ديلمي، الحسن بن محمد، ارشاد القلوب، ص 115.

12- سوره توبه آیه 7

13- سوره مبارکه توبه ، آیه 4

14- تهذيب الأحكام, ج7, ص371; الاستبصار, ج3, ص222

15- من‏لايحضره‏الفقيه، ج‏3، ص‏202

16- سوره مبارکه انفال،آیه 58

17- سوره مبارکه انفال ،آیه 55

18- سوره مبارکه انفال ،آیه 56




http://yascms.ir/emam/gozaresh/m456.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m457.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m458.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m459.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m460.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m461.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m462.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m463.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m464.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m465.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.