سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

بسیج فرزند محرم وعاشورا:

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 440 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1395.09.13
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در همایش ائمه جماعات وهیئت های مذهبی وفرماندهان بسیج زرند مورخه95/09/2


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

قال رسولُ اللّه ِ (صلى الله عليه و آله وسلم) : « أعظَمُ الناسِ نَصيبا في الإسلامِ أهلُ فارِسَ » (1)

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین(ع)، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله ، یا ابا صالح ،ادرکنا واغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان ، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ،سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی همه خدمتگزاران به مسجد، سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

خیرمقدم عرض می کنم خدمت همه شما برادران و خواهران مکرمه ،علمای حاضر در این جلسه ، هیئت امنای مساجد، مسئولین پایگاههای مقاومت که در این جلسه نورانی شَرَفِ حضور دارید.از بانی خیر،سپاه ناحیه زرند و جناب سرهنگ شاهرخی و همکاران بزرگوارشان که زمینه این جلسه را فراهم نمودند، تشکر می کنیم و مسئولیت جدید ایشان را تبریک عرض می کنم، ان شاءالله که در این مسئولیت موفق و سربلند باشند. از جناب سرهنگ زمانی هم که این قبلا این مسئولیت را بر عهده داشتند، نیز تشکر می کنیم . ان شاءالله زحمات ایشان مورد قبول حضرت حق قرار بگیرد.

ایام اربعین سیدالشهدا(ع) را هم تسلیت عرض می کنم.غرض از تشکیل این جلسه هم اندیشی به مناسبت هفته بسیج است تا از صحبت ها وپیشنهادات شما سروران عزیز روحانی و هیئت امنا و همین طور مسئولین پایگاهها استفاده شود و هم افزایی شود در جهت باشکوه برگزار شدن نماز جماعت، مراسم مذهبی ، دینی ،سیاسی و مسائل بسیج. هفته بسیج را هم تبریک عرض می کنم.

بیشترین خدمت به اسلام توسط مردم ایران

در حدیثی که از رسول خدا (صلى الله عليه و آله وسلم) ،خدمتتان عرض کردم ،حضرت فرمودند : « أعظَمُ الناسِ نَصيبا في الإسلامِ أهلُ فارِسَ » (1) بزرگترين سهم را در اسلام، مردم ايران دارند. طبق فرموده رسول خدا بیشترین خدمتی که در این دنیا به اسلام شده است ،از طرف مردم ایران بوده است.هنگامی رسول خدا این مطلب را فرمودند که هنوز اسلام به ایران نیامده بود.البته نماینده ملت ایران ، سلمان فارسی در رکاب حضرت خدمت می کردند ولی هنوز آن زمان اسلام، رسماً به ایران نیامده بود.این پیشگویی رسول خدا مایه افتخار برای ما ایرانیان است که بیشترین خدمت را به اسلام ناب مردم ایران دارند.

خطاب خداوند به مسلمانان صدر اسلام:

در کتب اهل سنت آمده است که آیه ای بر رسول خدا نازل شد : « وَ إِن تَتَوَلَّوا یَستَبدِل قَوماً غَیرَکُم ثُمَّ لَا یَکُونُوا اَمثَالَکُم » (2) در این آیه خداوند خطاب به مسلمانان در رکاب رسول خدا می فرماید: « وَ إِن تَتَوَلَّوا » اگر شما از اسلام روگردان شوید و به اسلام پشت کنید،ضرری به خداوندو اسلام وارد نمی شود.« یَستَبدِل قَوماً غَیرَکُم »خداوند گروهی را غیر از شما جایگزینتان می نماید که « ثُمَّ لَا یَکُونُوا اَمثَالَکُم »آنان مثل شما نیستند وبه دین خدا پشت نمی کنند. حال من این سوال را می پرسم : آیا بعد از رسول خدا مردم نماز نمی خواندند؟ جواب: نماز می خواندند حتی آنچنان به نماز اهمیت می دادند که نمازهای نافله را هم به جماعت می خواندند . حتی نقل شده است ، عُمَر نمازی را به نام نماز تراویح بدعت گذاشته بود که در بین اهل سنت رسم شد . این نماز در شب‌های ماه رمضان و پس از نماز عشاء به جماعت خوانده می‌شود و هر شب یک جزء قرآن را در این نمازها تلاوت می کنند تا در پایان ماه رمضان، قرآن ختم شود.(3) پس اینکه قرآن فرموده است مسلمانان آن زمان از اسلام روی می گردانند، منظورش رویگرداندن از نماز نبوده است. مسلمانان در زمان هر سه خلیفه ، نماز می خواندند و نماز خواندن را ترک نکردند.روزه هم می گرفتند و حج را هم برگزار می کردند و رسول خدا را نیز قبول داشتند، پس منظور آیه چیست؟

رویگردانی مسلمانان صدراسلام از ولایت امیرالمومنین(ع):

مسلمانان آن زمان از چه چیزی رویگردان شدندکه قرآن آن را به رویگردان شدن از دین اسلام تعبیر کرده است؟ جواب این است که مسلمانان آن زمان از ولایت امیرالمومنین(ع) رویگردان شدند که خداوند فرمود : این رویگردانی شما ضرری به خداوند وارد نمی کند، بلکه خداوند مردمی را می آورد که مطیع امر ولایت هستند و ولی شناس هستند. بعد از اینکه این آیه نازل شد، گروهي از مردم از رسول خدا پرسيدند: اينان که خدا در کتابش از آنان يادکرده است کيستند؟ « و کان سلمان الي جنب رسول الله (ص) فضرب يده علي فَخِذ سلمان فقال هذا و قومه و الذي نفسي بيده لو کان الايمان منوطا بالثريا لتناوله رجال من فارس » پيامبر خدا دست بر ران سلمان فارسي که در کنارشان نشسته بود زدند و فرمودند: اين مرد و قومش! سوگند به خدا اگر ايمان بر ثريا آويخته بود، مرداني از فارس بدان مي رسيدند.(4) امام (ره) اسلام ناب را زنده کردند ، امروز اگر اسلام ناب در جهان پابرجاست، از برکت انقلاب اسلامی ایران است. از برکت امام و مجاهدت شهدا و از برکت مقام معظم رهبری است که اسلام ناب زنده است و این مصداق سخن رسول خداست که ما به چشم می بینیم.

امام وباور "ما می توانیم" :

امام به ما امید داد و در سخنرانی های خود بارها فرمودند : شما می توانید. منشا همه پیشرفت های ایران اسلامی این است که امام به ما قدرت خودباوری داد . در زمان طاغوت، استکبار جهانی چنان دولت ما را تو سری خور بار آورده بودند که به ما تلقین کرده بود که شما حتی یک آفتابه هم نمی توانید، تولید کنید . در زمان جنگ تحمیلی ما به جهانیان التماس می کردیم که یک سیم خاردار به ما بدهند و آن ها از این کار خودداری می کردند.ولی امروز به برکت سخن «ما می توانیم» امام و مقام معظم رهبری ، موشک هایی با بُرد 2000 کیلومتر ساخته ایم و تبدیل به یک کشور قدرتمند در عرصه جهانی شده ایم ، امام فکر وابسته ما را به تفکر ما می توانیم ، عوض کرد . امام اسلام را زنده کرد، ملت ایران را زنده کرد و خون سیدالشهدا را در رگ های ما جاری کرد.

بسیج مولد محرم وعاشورا:

بسیج فرزند محرم و فرزند عاشوراست. بصیرت و آگاهی امروز ما مرهون امام ومقام معظم رهبری است. بصیرت بسیار مهم است.

زُّهاد ثمانیه چه کسانی بودند:

در مورد بصیرت و عدم بصیرت مثالی را خدمت شما عرض می کنم : در جنگ صفین دو گروه از یاران امیرالمومنین را ما مشاهده می کنیم.دو نفر بودند که هر دو آنها جزء زهاد ثمانیه بودند. ( زهّاد ثمانیه، هشت تن بوده اند که به زهد فراوان شهرت داشته اند) یکی از آنها اویس قرنی بود. در روایت است که اویس در جنگ صفین خود را به امیرالمؤمنین علیه السلام رسانیدو گفت: یا علی دستت را بده تا با تو بیعت کنم. امام فرمود: بر چه اساسی بیعت می کنی؟ اویس گفت: بر اساس پیروی از فرمان تو و مبارزه و فداکاری در رکاب تو تا هنگامی که جان بسپارم یا اینکه پیروزی نصیب شماگردد.(5) این چشم باز و بصیرت است. این حرکت از روی تعقل است. یکی دیگر از این افرادی که جزء زهاد ثمان است ، ربیع بن خثیم است. (شاید او همان خواجه ربیع باشد که امروز در مشهد دفن شده است.) . ربیع فرد بسیار عابد و زاهدی بود و شبانه روز به عبادت می پرداخت .در جنگ صفین، او گرچه در سپاه امام علی(ع) باقی‌ماند اما در حقانیّت نبرد صفین دچار تردیدهایی شد و به همراه یک گروه چهار صد نفری،نزد امام علی (ع) آمدو گفت: ما نمی تواینم با اهل قبله بجنگیم و نمی دانیم این جنگ بر حق است یا نه! و از امام درخواست کردکه آنها را برای جنگ به یکی از مرزها بفرستد که در آن جنگ ،کفار مشخص باشند. همین درخواست به عنوان نقطه ضعفی برای او عنوان می‌شود.(6) یک فرد مانند اویس که در راه امیرالمومنین با دو شمشیر جنگید تا سرانجام به شهادت رسید و فردی مانند ربیع که خودش را از شهادت در رکاب مولا امیرالمومینن محروم کرد. این تفاوت چشم باز و چشم بسته عمل کردن است . در مسائل دینی ، اجتماعی ، سیاسی و... نیز انسان باید با بصیرت و چشم باز رفتار کند. اویس حق و امام حق را شناخت و پیروی کرد و عاقبت بخیر شد ولی ربیع فقط اهل نماز و ورزه بود و در شناخت امام حق دچار مشکل شد، این فرق بصیرت و عدم بصیرت است.

نمونه دیگر از افراد با بصیرت و امام شناس ، شهدای کربلا بودند که تعداد آنها 72 تن بوده است.وبا اینکه در حمایت از آنها ،بعد از واقعه کربلا افراد زیادی (حدود پنج هزار نفر )جنگیدند و به شهادت رسیدند ولی قابل مقایسه نیستند، اگر این پنج هزار نفر امام حسین(ع) را در کربلا تنها نگذاشته بودند و حضرت را یاری کرده بودند ،شاید امام حسین شهید نمی شدند و نتیجه جنگ چیز دیگری بود.آنچه امروز مهم است بصیرت است که مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود بر روی آن تاکید دارند.تاریخ ثابت کرده است که در هرکجا سخن امام و ولّی زمین ماند، مسلمانان در آنجا شکست خوردند و به عکس هرکجا مسلمانان به حرف ولّی گوش فرا دادند و عمل کردند ، موفق شدند .امروز ولّی و پیشوای ما، رهبر و پرچمدار ما ، رهنمای ما به سمت بهشت، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله الامام خامنه ا ی هستند که از برکت وجود ایشان همه چیز شرعی شده است. ایشان فقیه و جانشین امام زمان هستند.خداوند را بر این نعمت بزرگ شکرگزاریم. خدمت در این نظام و در سایه ولایت، بسیار ارزشمند است. سعی کنیم هر کدام از ما در هر کجا و در هر کسوتی حرف امام و ولی را زمین نگذاریم.

برگزاری باشکوه عزاداری امام حسین(ع) در روز اربعین:

مطلب دیگر اینکه متاسفانه در شهرستان و روستاهای ما مراسم اربعین آنگونه که باید برگزار نمی شود.در دهه اول محرم تراکم عزاداری ها و هیئت های سینه زنی بسیار زیاد است و هر ورز مراسم عزاداری برپاست ولی در اربعین اینگونه نیست . حق سیدالشهداست که اربعین باشکوه تر از این برگزار شود. اینجا هیئت امنا واقعا کوتاهی می کنند که برای عزاداری در مراسمات دهه آخر صفر برنامه ریزی ندارند ، کمبود بودجه بهانه خوبی برای این کوتاهی نیست، می توانید هزینه آن را از هم مردم جمع کنید. اگر نیت داشته باشید برای اهل بیت مراسم بگیرید وشروع کنید، پول آن هم می رسد. این همه مسجد ، تکیه و حسینیه را همین مردم ساخته اند و اگر شما شروع کنید، خدا پول آن را می رساند.

اهمیت عزاداری در دهه آخر ماه صفر ، کمتر از عزاداری در دهه اول ماه محرم نیست. در این روزها ما شهادت امام رضا(ع) ،رحلت رسول خدا(ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و اربعین سیدالشهدا را داریم. از شما مومنین و عزاداران و از هیئت امنا و شما مداحان می خواهم که به برپایی عزاداری های دهه سوم ماه صفر اهمیت بیشتری بدهید . ایام فاطمیه هم دو دهه است که پیش رو داریم. ان شاءالله عزاداری باشکوهی را برای حضرت زهرا (س) برپا کنیم. الحمدالله ارکان دینداری شهرستان امروز در این جلسه جمع هستند : روحانیون مساجد، مداحان اهل بیت، بسیج ، هیئت امنا و... . ما هم باید به موازات اینکه دشمن برنامه ریزی های خود را علیه دین اسلام بیشتر می کند ، ما هم برنامه ریزی های خود را برای تقویت اسلام ناب بیشتر کنیم و مراسم عزاداری باشکوه برگزار کنیم و از وجود علما در این مجالس بهره ببریم.

خواهش می کنم که به برگزاری مراسم عزاداری در این دهه پایانی ماه صفر اهمیت بیشتری بدهید. درهیچ کدام از روایات ما از قرائت زیارت عاشورا به عنوان نشانه های مومن یاد نشده است ولی در حدیث داریم یکی که زیارت اربعین از علائم مؤمن است. (7) در این حدیث زیارت اربعین در کنار نماز قرار گرفته است.

همانطور که اهمیت نماز بر کسی پوشیده نیست ، زیارت اربعین و عزاداری در این روز هم نباید مورد بی توجهی قرار بگیردو ان شاءالله همه شما عزیزان به این نکته توجه داشته باشید.با وحدت، همدلی و رفتار خوب جوانان را جذب دین و شعائر دینی کنید.

برنامه ریزی دشمنان برای جدایی جوانان ازاسلام:

امروز عوامل جدایی جوانان از مساجد بسیار زیاد شده است. متاسفانه دشمنان دین اسلام ، در فضاهای مجازی به تخریب شدید دین پرداخته اند و علیه اسلام ، روحانیت ،سپاه ، بسیج و دین سخنان زیادی گفته اند . پشت صحنه همه این برنامه ها و ساخت گوشی های هوشمند و شبکه مجازی موبایلی ، کارشناسان خبره و افراد هوشمندی هستند که با قدرت زیاد در ایجاد شبهات دینی و اعتقادی و ترویج فساد و بی بندباری کار می کنند. چند وقت پیش در یکی از این شبکه ها شایعه ای را نشر داده بودند که ای ایرانیان چرا این همه برا ی امام حسین عزاداری می کنید؟ مگر نمی دانید امام حسین قاتل ایرانیان است . وقتی که از راه تخریب امام و رهبر و انقلاب ایران راه به جایی نبرده اند، ریشه دینداری مردم را هدف گرفته اند و قصد تخریب امام حسین را دارند و این شبهه را مطرح می کنند که امام حسن و امام حسین در جنگ طبرستان(مازنداران امروز) فرمانده بودند و دستور دادند تمام مردم طبرستان را سر ببرند وحتی برای آن منبع هم معرفی می کنند( تاریخ طبری جلد پنجم صفحه 2116 ) .این مطلب جز در این کتاب در هیچ کتاب دیگری نیامده است.

طبری تمام این شبهات چه راست وچه دروغ را در کتاب خود آورده است وهدفش این بوده که وقتی که یک مجموعه ای را جمع آوری می کند همه اخبار آن را جمع کند ودنبال تنقیح مطلب نبوده است وراستی آزمایی در کار نبوده که کدام درست وکدام غلط است وهمه را درکتاب خود جمع کرده است وخودش هم می گوید:کسی که این مطلب را که امام حسن وامام حسین(ع)در جنگ طبرستان شرکت کرده اند نقل کرده ،دروغگو وکذاب است این یک نکته بود که نظر خود طبری است، بالاخره آن کسی که نقل می کند باید صادق باشد تا انسان به آن اطمینان کند ودروغگو نباشد . ما دهها تاریخ معتبر دیگر داریم که تصریح کرده اند امام حسن وامام حسین(ع) در هیچ جنگی شرکت نکرده اند و درهیچ تاریخ معتبری ذکر نکرده اند که امام حسین(ع) درجنگ مازندران ( طبرستان نام قدیم مازندران است)شرکت داشته اندو بعد از آن هم امیرالمومنین(ع) به امام حسن وامام حسین(ع)اجازه نمی دادند که در جنگی شرکت کنند وحتی در جنگ صفین اصلاً به امام حسن وامام حسین(ع) اجازه حضور نمی دادند چون امامت بر عهده آنها بود واگر به شهادت می رسیدند کسی نبود تا امام باشد، امیرالمومنین(ع) خیلی مراقب بودند وحتی پسرشان محمد حنفیه را به دل دشمن می فرستادند ولی امام حسن وامام حسین(ع) را نمی فرستادند چون ذریه پیامبر باید برای امامت حفظ می شدند. حتی عده ای از منافقین (خوارج ) برای اینکه ميان ابن حنفيه و برادرانش اختلاف بيندازند، نزد محمد حنیفه رفتند و گفتند: پدرت در جنگ ها تو را به دل دشمن مي فرستد ولي حسن و حسين را نزد خود نگه مي‌دارد. محمد بن حنفيه که از فهم و بصیرت بالایی برخوردار بود ، در پاسخ گفت: «آنها دو چشم پدر من هستند و من دستان او و آدم با دستان خويش از چشمش محافظت مي كند.»(8) پس اینکه می بینید خبری که به نقل از طبری آمده است واقعاً ریشه تاریخی ندارد ودروغ است وبعد از آن هم امام حسین(ع) آدم کش نبودند وحتی در روز عاشورا امام شروع کننده جنگ نبودند وابتدا نصیحت وموعظه کردند تا اگر می شود حتی یک نفر برگردد واگر واقعاً هم امام می خواستند مردم را بکشند در روز عاشورا قدرتش را داشت تا دشمنان را سر به نیست کند ولی امام این کار را نکردند پس اینکه گفته اند امام قاتل هستند از ریشه دروغ است واین شبهه دشمنان دین است و این گونه جوانان و فرزندان ما را از امام حسین و دین و دیانت جدا می کنند. فرزندان را از کودکی به مراسمات عزاداری و مساجد ببرید تا به این مکانها عادت کنند در بزرگسالی نمی شود آنها را دیندار کرد.باید اطلاعات و بصیرت خود را در زمینه مسائل دینی بالا ببریم تا بتوانیم در مقابل توطئه دشمنان بایستیم.


پی نوشت:

1- كنز العمّال : 34126.

2- سوره مبارکه محمد،آیه38

3- صحیح بخاری جلد ۳۸ کتاب ۲۲ حدیث شماره ۲۲۷ / صحیح البخاری، ج۲، ص۲۵۲ / الطبقات الكبرى،ابن سعد، ج۳ ص۲۸۱ / ابن الجوزي الحنبلي، كشف المشكل من حديث الصحيحين ، ج۱، ص۱۱۶/ السیوطی، تاریخ الخلفاء، ج۱، ص۵۱۷/المقدسی الحنبلی،المغنی فی فقه الإمام أحمد بن حنبل الشیبانی، ج۱، ص۴۵۵/ سبل السلام شرح بلوغ المرام،ابن حجر عسقلانی،‌ ج۲،‌ص ۲۶ و......

4- الزمخشری، جارالله محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج 4، ص 331.

5- الثاقب في المناقب، ص 267 / مدينة معاجز الأئمة الإثني عشر ج‏2؛ ص299

6- وقعة صفین، 115 / اخبار الطوال، ص 165

7- ( قال العسکری علیه السلام: علامات المؤمنین خمس : صلاةُ الاحدی و الخمسین و زیارةُ الاربعین والتـَختم فی الیَمین و تـَعفیرُ الجـَبین و الجَهر ببسم الله الرحمن الرحیم) / إقبال الأعمال، ج 3، ص 100 / عوالي اللئالي، ج 4‌، ص 37

8- بحار الانوار، ج 42، ص 96، حديث 27؛ كشف الغمه، علي بن عيسي اربلي، ص182؛ شذرات الذهب في اخبار من ذهب، ابن العماد الحنبلي، ج1، ص331.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.