سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ابعاد معنوی شخصیت پیامبر اعظم(ص)/ وحدت حوزه و دانشگاه راهكارى در برابر تهاجم فرهنگى :

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 407 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.09.28
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/09/26


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قالَ الله الحکیم فی کتابه : « مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم ۖ»(1)

السلام علیک یا رسول الله ، السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، شادی ارواح شهدای مدافع حریم اهل بیت ، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان وسلامتی همه نمازگزاران روز جمعه اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، تقدیر وتشکر می کنم. از مسئولین محترم ،ستاد برگزاری نماز جمعه ،سروران معظم روحانی، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و سخنران قبل خطبه ها،جناب آقای عسکر زاده که به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه دعوت شده بودند نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .امیدوارم خدای متعال توفیقات روز افزون به همه ما عنایت بگرداند.

در آستانه میلاد پر از خیر و برکت پیامبر اعظم (ص) و رئیس مذهب امام جعفر صادق(ع) قرار داریم، پیشاپیش سالروز میلاد پیامبر و ولادت رئیس مذهب را به مولایمان صاحب الزمان وبه همه شما ارادتمندان ، علاقمندان ، مسلمانان و شیعیان رسول خدا و شیعیان امیرالمومنین تبریک عرض می کنم. یک نکته را در همین جا خدمت شما بزرگواران عرض می کنم : مسیحیان برای تولد پیامبر خودشان حضرت عیسی مسیح (ع)چند روز جشن می گیرند و چه مراسمات باشکوهی را برگزار می کنند . آیا ما مسلمانان حق بالاترین پیامبر را که پیامبر ما مسلمانان است ، آنگونه که باید ادا می کنیم یا نه؟ پیامبر عظم (ص) دارای شخصیت بسیار والایی بوده است. برای اینکه با گوشه ای از شخصیت برجسته رسول خدا آشنا بشویم باید به سخنان اهل بیت (ع) مراجعه کنیم.

ابعاد معنوی شخصیت پیامبر اعظم(ص):

به برخي از مقامات معنوي آن حضرت با استفاده از احاديث اهل بيت(ع) و سخنان خود آن حضرت به صورت فهرست وار اشاره می کنم:

۱. برترين مخلوق‏
رسول خدا برترین و والاترین مخلوق هستند. شخصيتي كه در ميان تمام انسا نها بي نظير است و تاريخ همسان او را نخواهد ديد، حضرت نبي اكرم(ص) است. امام علي(ع) در اين باره مي فرمايد. : «ما بَرَأ اللهُ نَسَمة خَيْراً مِنْ مُحَمدٍ(ص) » (2) خداوند موجودي برتر از محمد(ص) نيافريده است.

۲. اولين آفريده‏
جابر بن عبدالله ا نصاري مي گويد: «قلتُ لرسولِ ا لله(ص) » به رسول خدا(ص) عرض كردم :« اَوّلُ شي ءٍ خَلَق اللهُ ما هُوَ؟ » اولين چيزي كه خداوند آفريد چيست؟ « فَقالَ» فرمود: « نُورُ نَبيّكَ يا جابرَ خَلَقَهُ ثُمَّ خَلَقَ مِنْهُ كُلّ شي ءٍ » نور پيامبر توا ي جابر، خداوند آ نرا نخست خلق كرد و بعد هر خوبي و خيري را از آن آفريد (3). اولین موجود و مخلوق عالم، نور محمد است.

۳. رحمت واسعه‏

وجود پيامبر خدا(ص) مظهر رحمت واسعه خداوند و چشمه ي عنايت حق بودند. اين ويژگي از زمان كودكي در وجود مباركش تجلي شد و تا آخر حيات آن حضرت تداوم يافت، ازاين‏رو خداوند به بركت آن وجود شريف، عذاب را از امت برداشت: «وَما كانَ اللهُ لِيُعَذّبَهُم و اَنتَ فيهِمْ » تا تو در ميان آن‏ها هستي، خداوند آنان را غذاب نخواهد «و ما كانَ اللهُ مُعَذِّبَهُم و هُم يَسْتَغفِرون» كرد و نيز مادامي كه توبه و استغفار كنند، باز خدا آن‏ها را عذاب نكند. (4)

۴. عصمت كبري‏
یکی دیگر از اوصاف پیامبر خدا(ص)، عصمت کبری است. عصمت به ملكه‏اي نفساني گويند كه آدمي را از گناه و اشتباه باز مي‏دارد، حال اگر اين حالت در حد اعلاي آن در كسي يافت شود آن‏را «عصمت كبري» نامند و اگر اين ملكه در سطح پايين‏تر در فردي متحقق شد آن‏را «عصمت صغري» گويند. بدون ترديد پيامبر اسلام(ص) از عالي‏ترين درجه‏ي عصمت كه همان عصمت كبري است، بهره داشت و در اين خصوص، علماي شيعه و سني اتفاق نظر دارند. آيات و روايات فراواني بر مقام عصمت آن حضرت دلالت دارد كه ازجمله‏ي آن‏ها «آيه‏ي تطهير» است. (سوره‏ي احزاب آيه‏ي ۳۳)

اولین مخلوق نور رسول خدا(ص) بود، منتهی در آمدن به دنیا، آخرین پیامبر هستند که تکمیل کننده راه همه انبیاء الهی هستند. او اول است و آخر .اول است چون اولین مخلوق خداوند نور اوست و آخر است زیرا پیامبر خاتم است و تکمیل کننده رهاورد وحی الهی است.

۵. وسعت روح‏
گرچه انبياي الهي در سطح بالايي از ظرفيت روحي قرار گرفته بودند و به همين علت، توان ارتباط با عالم غيب را داشتند، امواج وحي را دريافت مي‏كردند و در فضاي دل انسان‏ها جاري مي‏ساختند اما اين حالت از كمال و توانايي در وجود پيامبر گرامي اسلام(ص) از شدت خاصي برخوردار بود كه حتي فرشتگان مقرب الهي هم توان درك آن‏را نداشته‏اند. شدت اين استعداد بعضي اوقات موجب مي‏شد كه آن حضرت مستقيماً با خداوند ارتباط پيدا كند. پيامبر(ص) ظرفيت و وسعت وجودي خويش را چنين بيان مي‏كند: «لي مَعَ اللهِ وَقْتٌ لا يَسَعُهَ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ و لا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ و لا عَبْدٌ مؤمنٍ اِمْتَحَنَ اللهُ قَلْبَهُ للايمان» (5) براي من با خداوند، وقت و حالتي است كه نه فرشته‏ي مقرب و نه پيامبر مرسل و نه بنده‏اي كه خداوند دلش را پر از ايمان كرده، قدرت تحمل آن‏را دارد. در شب معراج رسول خدا (ص)، آنقدر بالا رفت که از عالم ملکوت هم گذشت و خیلی به خدای خودش نزدیک شد.وقتی پیامبر با جبرئیل به مرز عالم ملکوت رسیدند، جبرئیل گفت که پیامبر قبلی از اینجا جلوتر نمی رفتند ولی تو از اینجا رد می شوی ولی من نمی توانم با تو بیایم.(6)آنچه گفته شد، گوشه ای از اوصاف پیامبر خدا(ص) بود. ما نیز در قبال رسول خدا وظایفی داریم .

مؤمن ‏بودن در گِرو عمل به «رحماء بينهم» + «اشداء علي الكفار» :

در آیه ای که ابتدای خطبه خدمتتان عرض کردم ،خداوند دو صفت از مؤمنین را بیان می کند ، « مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم ۖ»(1)این آیه بسیار مهم است و پیامهای بسیار مهمی نیز دارد که برای ما مسلمانان درس بسیار مهمی است. محمد (ص) فرستاده خداست و كسانى كه با او هستند و ایمان به خداوند آورده اند، اولین ویژگی شان این است که «أشِدَّاءُ عَلَي الْكُفَّارِ » هستند. یعنی در برابر كفار سرسخت و شديد هستندو نسبت به کفار خشم و غضب دارند. دو گروه از کفار داریم : یک گروه از کفار که به فرموده قرآن، با مسلمانان سر جنگ ندارند و از در صلح می آیند. طبق گفته قرآن باید با آنها به نیکی و عدالت با آنها رفتار شود.اما گروه دیگر کفار هستند که قرآن می فرماید: آنان شما را از مکه بیرون کردند،و با شما سر جنگ دارندو به دنبال نابودی شما هستند ونمی توانند سربلندی امت اسلام را تحمل کنند. با این گروه از کفار نباید دوستی کردونباید به آنها محبت شود و نباید از ولایت آنها پیروی کرد. بلکه در مقابل آنها باید چون سدی محکم ایستاد.و به فرموده قرآن «أشِدَّاءُ عَلَي الْكُفَّارِ » در برابر آن كفار سرسخت و شديد باشید.طبق این آیه شریفه اولین ویژگی انسان مؤمن این است که نسبت به کفار حربی که امروز مصداق آن شیطان اعظم،استکبار جهانی به رهبری امریکاست (که تا امروز جنایات بسیار زیادی را علیه مردم جهان بالاخص مسلمانان انجام داده اند. امریکا از قبل و بعد انقلاب اسلامی دست از دشمنی علیه ملت ایران برنداشته است و حتی یک لحظه از فکر نابودی مسلمانان و ملت ایران غافل نیست.در مقابل چنین دشمنی نباید نرمی و کرنش نشان داد بلکه باید سرسخت بود و محکم ایستاد. ) ویژگی دومی که در این آیه برای مومنین ذکر شده است : « رُحَماءُ بَينَهُم » است که مومنین نسبت به خود و دایره مسلمین ، رحیم و مهربانند.بزرگترین آسیبی که امروز بین مسلمانان جهان است، تفرقه و جدایی است. وحدت مسلمین بسیار مهم است، برای این است که این هفته را هفته وحدت نامیده اند. قرآن مي‏فرمايد كه «انما المؤمنون اخوة» (7)و غير از برادري پيش مؤمنين چيزي نيست. امروز کفار وحدت ما مسلمانان را نشانه گرفته اند و جانوران وحشی را به جان مسلمانان انداخته اند که مسلمانان را سر می برند و کودکان را قتل و عام می کنند و به زنان آنها تجاوز می کنند.این یک توطئه صهیونیستی، امریکایی ،عربی، قطری ،آل سعودی است، ببینید که چگونه بین مسلمانان در حلب سوریه ، در عراق ، یمن و.. با نام خدا و به اسم محمد رسول الله تفرقه ایجاد می کنند و ملت ها را به جان هم انداخته اند وچه جنایاتی را انجام می دهند. پیامبری که مظهر رحمت است و به عمر خود حتی یک نفرا را نکشته است.و در مقابل کفر ایستادگی کرده است،در مقابل مومنین مهربان است. فرزندان را نزد رسول خدا می آورند تا برای او اسم انتخاب کندو اذان بگوید و برایشان دعا کند. اگر این بچه ها لباس پیامبر رسول خدا را کثیف و یا نجس می کردند،پیامبر می فرمود: بگذارید بچه راحت باشد و مانع می شد تا مادر با خشونت با این فرزند برخورد کندو بسیار دلسوزانه و مهربانانه رفتار می کردند.

روزی امام علی(ع) پیرمردی نابینا را دید که گدایی می‌کرد. از حاضران پرسیدند: او کیست؟ گفتند: مردی نصرانی است. حضرت فرمود: او را به کار گرفته‌اید تا این که پیر و ناتوان شده و آن گاه رهایش نموده‌اید. سپس به خازن بیت المال دستور داد تا امور معیشت او را از صندوق دارایی عمومی بپردازند. (8) این واقعه بازگوی توجه و اهمیت به حقوق بشر در نگاه امیرالمومنین (ع) است که به همه انسانها ولو کافر باشد، رسیدگی و مهربانی می کردند. البته کافر غیر حربی که با مسلمانان سر جنگ ندارد. این شیوه اداره کشور اسلامی است. اما امروز دشمن وحدت مسلمانان را هدف گرفته است و تمام سعی خود را می کند تا مسلمانان را به جان هم بیندازد و تفرقه و اختلاف ایجاد کند.

همه ادیان وحدت داشته باشند:

اینکه امام این هفته را هفته وحدت نامیدند برای این است که اگر بین مسلمانان وحدت باشد.دشمن نمی تواند کاری انجام بدهد. اگر همه متحد باشند یک لیوان آب بریزند اسرائیل غاصب را آب می برد. اما آنها وحدت را نشانه گرفته اند تا امت اسلامی را در سراسر دنیا چپاول کنند و دائما اختلاف می اندازند.ایده قرآن این نیست که فقط تنها مسلمانان وحدت داشته باشندو بلکه می فرماید: همه ادیان الهی یک نقطه مشترک دارند.همه آنها خدا را قبول دارند پس همه باید در این نقطه مشترک که خدای یگانه است، اجماع کنند. « قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ» (9) بگو: «ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و بعضی از ما، بعضی دیگر را (غیر از خدای یگانه) به خدایی نپذیرد. هرگاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم!».

در همین ایران اسلامی بعد از پیروزی انقلاب چه حیله ها و بازیهایی را راه انداختند تا وحدت بین ما را از بین ببرند. یک روز حزب چپ و راست راه انداختند تا در کشور دو دستگی ایجاد کنند که مقام معظم رهبری با تدبیر فرمودند: خودی و غیر خودی معیار این است. روز دیگر به دو دسته اصولگراو اصلاح طلب تقسیم کردند.که حضرت آقا فرموند این دسته بندی را قبول ندارم، اصول گرای اصلاح طلب درست است.چون ایشان اندیشه وحدت دارند و نمی خواهنددر کشور تفرقه باشد وتنها در سایه وحدت است که کشور پیشرفت می کند نه اختلاف و درگیری. اگر مردم ومدیران یک کشور، منطقه ، محله حتی یک خانواده باهم باشند، پیشرفت می کنند و موفق خواهند شد. بارها در تلویزیون دیده ایم که خانواده هایی که باهم کار می کنند مثلا دامدارای یا کشاورزی می کنند، یا یک کار اقتصادی راه انداخته اند موفق شده اند .از قدیم هم می گویند یک دست به تنهایی صدا ندارد.در همه امور این چنین است .امروز نگاه کنید مثلا اگر در فامیل هر خانواده یک مبلغی را بگذارندو یک صندوق قرض الحسنه داخلی برای خودشان تشکیل دهند ، تا به هم وام بدهند، بسیار گره گشا خواهد بود، و بسیاری از مشکلات را حل می کند.دیگر نیاز نیست تا از بانک ها وام بگیرندو سود 18 درصد و 24 درصد و ... بپردازند و بدهی هایشان روی هم شود وآنقدر زیاد بشود که دیگر قادر نباشندآن را بپردازند و خدا ی نکرده در آخر به زندان بیفتند .ولی مثلا اگر در فامیل هر خانمی یک النگو خودش را بفروشد و در این راه بگذارد ،چه گره های زیادی باز می شود. در یکی از روستاهای جنوب استان ،مردم یارانه های خودشان را داخل یک صندوق محلی گذاشتندو به هم وام قرض الحسنه دادند و بسیار پیشرفت کردندو مشکلات زیادی از افراد حل شد. قرآن می فرماید غمخوارو دوست هم باشید.وحدت دستور خداوند است و اختلاف از ناحیه شیطان است. چنانچه می فرماید: « مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ » محمد (ص) پيامبر خداست «وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ » و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير (و) با همديگر مهربانند. « تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا » آنان را در ركوع و سجود مى ‏بينى .( خوشا آنان که دائم در نمازند . این به این معنی نیست که دائم نماز می خوانند بلکه یعنی کسانی که اندیشه خدایی دارند. راه ، فکر و اندیشه آنها الهی و خدایی است و در هرکاری به فکر خدا هستند) «يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا» فضل و خشنودى خدا را خواستارند ودر کارهای خود اخلاص دارند.«سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ» علامت (مشخصه) آنان بر اثر سجود در چهره ‏هايشان است«ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ» اين صفت ايشان است در تورات و مثل آنها در انجيل « كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ » چون كشته‏ اى است كه جوانه خود برآورد و آن را مايه دهد تا ستبر شود و بر ساقه ‏هاى خود بايستد(یک کشاورز دانه گندمی را می کارد هر یک دانه اش هفت خوشه و هر خوشه هفتصد دانه میشود)« يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ » و دهقانان را به شگفت آورد (کشاورز تعجب می کند.مسلمانان هم کم هستندولی زیاد می شوند و جهان را اسلام می گیرد)« لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ» تا از (انبوهى) آنان (خدا) كافران را به خشم دراندازد«
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا»خدا به كسانى از آنان كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند آمرزش و پاداش بزرگى وعده داده‏ است.(1)امیدوارم ما به این اندیشه قرآن که وحدت و همدلی و دوری از تفرقه عمل کنیم و در مقابل کفار حربی چون سدی محکم بایستیم.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

ضرورت شادی حلال در مراسم ولادت اهل بیت علیهم السلام:


در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ، در توصیه به تقوی این نکته مهم قرآنی را متذکر می شوم : « وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى‌« به درستی اوست که می خنداند و می گریاند (10) یعنی در ایام شاد، باید شادی کرد و در ایام حزن باید غمگین بود. برادران و خواهران حق پیامبر ما این نیست. میلاد رسول خدا را باید بسیار باشکوهتر برگزار کنیم.شادی حلال دستور خداوند و شیوه مومنین است. در شادی اهل بیت شاد باشیم و در حزن ناراحت باشیم. میلاد رسول خوبی ها را به همه شما مومنین و متدینین تبریک عرض می کنم. برای بزرگداشت این رو زدر مساجد تکایا و منازل خود حداقل یکی دو شب مراسم شادی و جشن برپاکنید. روز ولادت بسیار ممتاز ست. يكي از بهترين اعمال روز ولادت پيامبر اكرم "روزه" گرفتن است و از براي آن ، فضيلت بسيار است و روايت شده كه هر كه اين روز را روزه بدارد، ثواب روزه يكسال براي او، نوشته شود، و روزه ي اين روز، يكي از چهار روز است كه در تمام سال به فضيلت روزه ، ممتاز است . شاد کردن دل مومن ، سرکشی به پدر ومادر، گره ازکار مؤمنی باز کردن از بهترین کارهایی است که می توان در این روز انجام داد. حرمت پدر ومادر را باید بسیار داشته باشیم و به آنها سزبزنید و احوالشان را بپرسید.هیچ کس و هیچ چیز جای پدر ومادر را در زندگی انسان نمی گیرند. تا زنده هستندو سایه شان بالا سرتان است قدر بدانید که بعدها حسرت این روزها را نخورید. این ایام عید بهترین فرصت است تا هدیه ای برای آنها بخرید و به آنها سرکشی کنید.خصوصا گره ای در کار باشد برای آنها هدیه بخرید وبخواهید برایتان دعا کنند که بسیار گره گشا خواهد بود.

حوادث عجيب هنگام ولادت پيامبر اعظم (ص)

پيامبر اسلام (ص) در روز جمعه 17 ربيع الاول، بعد از طلوع فجر، در عصر سلطنت انوشيروان، قبل از طلوع خورشيد، در مكه چشم به جهان گشود، (11) در شب تولد و هنگام تولد ان حضرت، حوادث عجيبي در جهان رخ داد، كه در اين جا به ذكر چند حادثه اكتفا مي كنيم.

امام صادق عليه السلام در روايتي كه خلاصه آن را مي آوريم مي فرمايند: در بامداد ولادت آن حضرت(ص) ، هربتي كه بر روي زمين بود از جا كنده شده و به رو افتاد و هیچ بتی درآن روز بر سر پا نبود . و ایوان کسری در آن شب شکست خورد وچهارده کنگره آن فرو ریخت. و دریاچه ساوه خشک شد. ووادی سماوه پر از آب شد. آتشکده های فارس که هزار سال بود خاموش نشده بود ، در آن شب خاموش گردید. و طاق کسری از وسط شکست خورد و رود دجله در آن وارد شد. و نوري در آن شب از طرف حجاز ظاهر شد و منتشر گرديد تا به مشرق عالم رسيد و فردای آن شب تخت هر پادشاهی سرنگون گردید و خود آنها گنگ گشتند که در آنروز قادر به سخن گفتن نبودند. دانش کاهنان ربوده شد و سحر جادوگران باطل گردید، وهر کاهنی که بود از تماس با همزاد شیطانی خود ممنوع گردید ومیان آنها جدائی افتاد.و شیطان در آنوقت صيحه زد و یاران خود را جمع كرد و چون اطرافش جمع شدند بدو گفتند: ای سرور چه چیزتو را به راس و وحشت افکنده؟ گفت: وای بر شما از سر شب تابحال اوضاع آسمان و زمین را دگرگون می بینم و بطور قطع درروی زمین اتفاق تازه و بزرگی رخ داده که از زمان ولادت عیسی بن مریم تاکنون سابقه نداشته، اینک بگردید و به بینید این اتفاق چیست؟ آنها پراکنده شدند و برگشتند و اظهار داشتند: ما که تازه ای ندیدیم. ابلیس گفت: این کار شخص من است آنگاه در دنیابجستجو پرداخت تا به حرم (مکه) رسید، و مشاهده کرد فرشتگان اطراف آن را گرفته اند، خواست وارد حرم شود که فرشتگان بر اوبانگ زده مانع ورود او شدند، بسمت غار حری رفت و چون گنجشکی گردید و خواست در آید که جبرئیل بر او نهیب زد: برو ای دور شده از رحمت حق! ابلیس گفت: ای جبرئیل از تو سؤالی دارم؟ گفت: بگو، پرسید: از دیشب تاکنون چه تازه ای در زمین رخ داده؟ پاسخ داد: محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) بدنیا آمده. شیطان پرسید: مرا در او بهره ای هست؟ گفت: نه. پرسید: در امت او چطور؟ گفت: آری. ابلیس که این سخن را شنید گفت: خوشنود و راضیم.(12)

ولادت حضرت محمد صلّی الله علیه وآله از زبان مادرش:

آمنه مادر پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ گفت: بخدا فرزندم که بر زمین قرار گرفت دستهای خود را بر زمین گذارد و سر بسوی آسمان بلند کرد و بدان نگریست،و نوری از من تابش کرد و در آن نور شنیدم گوینده ای می گفت: « إِنَّكِ قَدْ وَلَدْتِ سَيِّدَ النَّاسِ فَسَمِّيهِ مُحَمَّدًا » همانا تو سرور و آقای همه ی انسان ها را به دنیا آوردی نام او را محمّد صلّی الله علیه وآله بگذار. آنگاه او را بنزد عبد المطلب بردند و آنچه را مادرش آمنه گفته بود به عبد المطلب گزارش دادند،عبد المطلب او را در دامن گذارده گفت: «الحمد لله الذی اعطانی هذا الغلام الطیب الاردان» ستایش خدائی را که بمن عطا فرمود این فرزند پاک و خوشبورا « قد ساد فی المهد علی الغلما» که در گهواره بر همه پسران آقا است.(13)

مناسبتهای هفته:

مناسبت ها را کوتاه خدمتتان عرض کنم و خطبه را تمام کنم.

شنبه 27 آذر مصادف با 17 ربيع‏الاول‏ ،ميلاد مسعود خاتم المرسلين حضرت محمدبن‏عبدالله(ص) وخجسته ميلاد حضرت امام جعفر صادق(ع) را داریم که این روز را به همه مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض می کنیم.

وحدت حوزه و دانشگاه راهكارى در برابر تهاجم فرهنگى :

‏شهادت آيت‏الله دكتر محمد مفتح(ره) (1358 ه.ش) را نیز در این رو زداریم. خداوند رحمت کند این مرد بزرگ را که اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه‏ از این بزرگوار است . و روز شهدت ایشان را روز وحدت حوزه و دانشگاه‏ نامیده اند. چندکلامی کوتاه در این خصوص عرض می کنم.

وحدت حوزه و دانشگاه كه امام(ره) به‏عنوان يك شعار مطرح كردند، اغلب از واقعيت تلخي در جامعه ما يا همه جوامع اسلامي منشأ مي‏گرفت كه آن واقعيت تلخ، ساخته و پرداخته مستقيم و حساب‏شده دست استعمار بود. آن واقعيت اين بود كه وقتي استعمارگران، نقشه‏هاي فتوحات سياسي و اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي خود را طراحي مي‏كردند، به يك مانع عمده برخورد كردند و آن، اعتقادات ديني ملتها بود.

بنيان دانشگاه - يعني مركز پرورش انسانهاي دانشمند طبق پيشرفتهاي علمي روز - بر بي‏ديني و معارضه با دين گذاشته شد و چندين سال اين مسأله را با قوت و دقت دنبال كردند، يعني نه تنها دين را در دانشگاهها ضعيف كردند، بلكه به معارضه با آن پرداختند. هدف اين‏ها معارضه با دين - به‏عنوان دين - نبود، هدف (اين) بود كه بتوانند بر كشورهاي اسلامي سلطه پيدا كنند. براي اين‏كار، مجبور بودند نسلي را پرورش بدهند و تربيت بكنند كه آينده كشور را - چه از لحاظ اداره و چه از لحاظ سازندگي كشور - به‏دست بگيرد و به دين اعتقادي نداشته باشد و به ايمان مذهبي پايبند نباشد و بتواند در تصرف آن‏ها واقع بشود. به برکت امام بزرگوار این توطئه نیز خنثی شد و شعار «وحدت حوزه و دانشگاه» براي مقابله با اين درست شد.

مراد از «وحدت» حوزه و دانشگاه‏

الف. وحدت در اهداف كلي؛ جامعه اسلامي
معناي وحدت حوزه و دانشگاه (يعني) وحدت در اهداف كلّي؛ وحدت در كامل‏ساختن اين ملت و اين كشور و حركت با يكديگر و عبور در دو خطّ موازي، بدون اصطكاك با هم، يعني هر دو كار خودشان را بكنند، اما براي يك هدف و آن هدف، ساختن و كامل‏كردن ملت و كشور ايران است. اين‏طور بايد حركت كرد. (۲۴/۹/۱۳۷۲)

وحدت حوزه و دانشگاه، يعني وحدت در هدف. هدف اين است كه همه به‏سمت ايجاد يك جامعه اسلامي پيشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پيشاهنگ، جامعه الگو، ملت شاهد (ملتي كه مردم دنيا با نگاه به او جرأت پيدا كنند، تا فكر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پياده كنند ) حركت نمايند. در راه ايجاد چنين كشور و جامعه و ملتي، علاجي جز اين نيست كه دانشجو و طلبه، حوزه و دانشگاه، روحاني و روشنفكر تحصيل‏ كرده، در كنار هم، دوش‏به‏دوش هم و با هم، به‏سمت يك هدف حركت كنند، بدون اين‏ نمي‏شود. او متدين است، و اين آگاه به مسائل جهان و مسائل روز.(۲۹/۹/۱۳۶۸)

ب. خوش‏بين‏بودن و همكاري با هم‏
در نظام اسلامي، علم و دين، پا به پا بايد حركت كند. وحدت حوزه و دانشگاه يعني اين. اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوش‏بين باشند و به هم كمك بكنند و با يكديگر همكاري نمايند، دو شعبه از يك مؤسسه علم و دين هستند.(۲۹/۹/۱۳۶۸)

ج. تعليم نيازمنديهاي علمي يكديگر
مؤسسه (علم و دين)، دو شعبه دارد: يك شعبه، حوزه‏هاي علميه و شعبه ديگر، دانشگاهها هستند، اما بايد با هم مرتبط و خوشبين باشند، با هم كار كنند، از هم جدا نشوند و از يكديگر استفاده كنند. علومي را كه امروز حوزه‏هاي علميه مي‏خواهند فرا بگيرند، دانشگاهيها به آن‏ها تعليم بدهند. دين و معرفت ديني را هم كه دانشگاهيها احتياج دارند، علماي حوزه به آن‏ها تعليم بدهند. سرّ حضور نمايندگان روحاني در دانشگاهها همين است. چه قدر خوب است كه اين ارتباطها برنامه‏ريزي و سازماندهي بشود. اين يكي از بهترين و طبيعي ترين وحدتها است. (۲۹/۹/۱۳۶۸)

ثمره وحدت حوزه و دانشگاه‏

اگر هر دو خوب كار كنند و با هم رابطه متقابل دوستانه و از خود دانستن يكديگر داشته باشند، معنايش اين خواهد شد كه اين جامعه، هم دينش، هم دنيايش آباد خواهد شد. آن‏ها جهت‏گيري زندگي او را تصحيح مي‏كنند، اين‏ها حركات زندگي او را تسهيل مي‏كنند، آن‏ها فكر و ذهن و روح او را آن‏چنان از زشتيها و نادرستيها مي‏آلايند كه بفهمد به كجا بايد حركت كند و اين‏ها وسيله اين حركت را به دست او مي‏دهند تا حركت كند. (۲۴/۹/۱۳۷۲)
این وحدت و مقاومت‏ بود که موتور فتنه استكباري - صهيونيستي را در حلب از كار انداخت و حلب را خدا آزاد کرد . آزادی حلب، هدیه الهی در هفته مبارک وحدت به امت اسلام بود که به همه شما عزیزان و مسلمانان جهان تبریک می گویم.

آن روزهاي اوليه هجمه داعش و معارضه به اقصي نقاط سوريه، در ايران هيچكس، مطلقاً هيچكس به‏جز رهبر انقلاب اميدوار به پيروزي مقاومت و مطمئن به شكست جبهه سعودي، قطري، عثماني و بقيه اراذل و اوباش منطقه‏اي آمريكا و رژيم صهيونيستي در برابر دولت قانونی و مردمی اسد نبود.هيچكس جرأت دفاع از بشار را نداشت، رئيس جمهور وقت كه مي‏گفت بايد بيداري انساني در سوريه را بپذيريم و با آقاي اردوغان همراه شويم؛ تاريخ شهادت خواهد داد كه هيچ قدمي براي سوريه بر نداشت.او كه هيچ، حتي بزرگان انقلابي و نظامي با ترديد و حتي حيرت مي‏گفتند كه «آقا مي‏فرمايند اسد بايد بماند و اين جنگ ان‏ شاءالله به نفع مقاومت تمام مي‏شود.» در آن روزها كه شهرهاي سوريه يكي پس از ديگري سقوط مي‏كرد و داعشي‏ها به دمشق رسيده بودند، همه مي‏گفتند اگر اسد سقوط كند، حزب‏ الله فلان مي‏شود و فلسطين بهمان؛ فلان استراتژيست متبحرمان مي‏گفت بايد راهي براي ارتباط با حزب‏الله غير از سوريه پيدا كنيم. آن ديگري مي‏گفت به‏جاي اصرار بر بقاي اسد به فكر يك دولت انتقالي ميانه‏رو باشيم. غربگراها و ليبرالها و رفقاي ايراني شيوخ خليج كه ديگر بماند. اما يك نفر، به اندازه يك ملت، شجاع، به اندازه يك تاريخ حكيم، به اندازه همه سياستمداران جهان باهوش و از همه اين‏ها مهم‏تر خدايي داشت بزرگ‏تر از همه هيمنه استكبار و ايادي خبيثش در منطقه... با اتكاء به نصرت الهي مي‏فرمود: «اسد بايد بماند و پيروزي از آن ملت سوريه است.» وهمه دیدیم که اين‏گونه شد. از برکت خون پاك شهداي مدافع حرم، حلب آزاد شد.خدای متعال بالاترین اجر ا به این شهدای عزیز عنایت بفرماید.

نمایش اقتدار ارتش در رزمایش محمد رسول الله(ص):

مطلب بعد اینکه : نمایش اقتدار ارتش قهرمان، افتخار ملت بزرگ ايران را در رزمايش بزرگ محمد رسول الله(ص) که در منطقه جنوب شرق كشور در روزهاى يكشنبه ۲۱ آذر تا ۲۳ آذر اجرا شد، را به چشم دیدیم.

لزوم بي‏اعتمادي كامل به آمريكا


سفر رئيس تحالف ملي شيعيان عراق و اعضاي اصلي ائتلاف مذكور به ايران و ديدار آن‏ها با رهبر معظم انقلاب ازجمله مسائل مهم هفته‏اي كه گذشت مي ‏باشد.

رهبر معظم انقلاب در این ديدار ، توصيه‏هاي مهمي به سياسيون و مسئولان عراقي داشتند كه مهم‏ترين اين توصيه‏ها این بود: به آمريكايي‏ها اصلاً اعتماد نكنيد. آمريكايي‏ها همواره با اقتدار كشورهاي اسلامي مخالفند و هيچ‏گاه نبايد فريب ظاهرسازي‏ها و لبخندهاي آن‏ها را خورد.ما در جمهوري اسلامي ايران، هرگاه اين توصيه را رعايت كرديم، سود برديم و هرگاه به فراموشي سپرديم، ضرر كرديم.(۲۱/۹/۱۳۹۵)

در حال حاضر دو تفکر در کشور ما وجود دارد یک تفکر این است که همه چیز را در سازش با کدخدا است و ماباید با امریکا کنار بیاییم تا کشورمان را بسازیم. تفکر دیگر این است که امریکا دشمن ملت ایران است و قابل اعتماد نیست.آن فکری که درست است و جواب داد ، همین اندیشه مقام معظم رهبری است. امریکا قابل اعتماد نیست و امریکایی ها به دنبال نابودی انقلاب اسلامی هستند. آن تفکری که به دنبال سازش با امریکا بود ، (به صاحبان این تفکر کار ندارم ، تفکر را عرض می کنم) آن تفکری که می گفت حتی برای حل مشکل آب خوردن ، ما نیازمند سازش با امریکاییم ، شکست خورد. و دیدم که سازش با امریکا هیچ فایده ای برای کشور نداشت و چه بسا ضررهای جبران ناپذیری را هم برای کشور داشت.این سخن مقام معظم رهبری را باید با آب طلا نوشت که به آمريكايي‏ها اصلاً اعتماد نكنيد. ما در جمهوري اسلامي ايران، هرگاه اين توصيه را رعايت كرديم، سود برديم و هرگاه به فراموشي سپرديم، ضرر كرديم .این سخن سخن قرآن است و این اندیشه ، اندیشه قرآن است چنانچه در قرآن داریم: « أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم » .


پی نوشت:

1- سوره‌ مبارکه فتح‌ ، آيه 29

2- الکافی، ج 1، ص 440، حدیث 2

3- بحار الانوار ، جلد ۲۵، ص ۲۲

4- سوره مبارکه انفال ،آیه 33

5- بحارالانوار، ج18، ص360

6- مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج 18، ص 338، مؤسسه الوفاء، بيروت، 1404هق

7- سوره مبارکه حجرات،آیه 10

8- محمدبن الحسن الحرالعاملی، وسایل الشیعه، ج 15، الطبعه السادسة، طهران، مکتبة الاسلامی، 1403، ص 66.

9- سوره مبارکه آل عمران آیه ۶۴

10- سوره مبارکه نجم،آیه 43

11- شیخ كلینی، الكافی، تحقیق: علی اكبر غفاری، دارالكتب الاسلامیه، 1389، جلد 1، صفحه 439، و مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، الطبعه الثانیة، الوفاء، لبنان، بیروت، 1403 هجری، جلد 15، صفحه 348.

12- بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏15، ص: 259

13- روضة الواعظين و بصيرة المتعظين ج‏1ص64




http://yascms.ir/emam/gozaresh/m610.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m611.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m612.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m613.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m614.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/mw602.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/mw603.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/mw605.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/mw606.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/mw607.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/mw608.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/mw609.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.