سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

هفت آرزوی جبرئیل/حضور مردم ، ضامن حفظ و تداوم انقلاب اسلامی :

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 587 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.10.12
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/10/10


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، سلامتی همه نمازگزاران روز جمعه ، سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان وسلامتی همه نمازگزاران روز جمعه اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز تقدیر وتشکر می کنم. از مدیران و مسئولین محترم ،اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ،سروران معظم روحانی، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و سخنران قبل خطبه ها،جناب آقای برهان نژاد کارشناس تغذیه مرکز بهداشت ، نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .امیدوارم خدای متعال سعی و کوشش همه ما را در برپایی مراسمات دینی مخصوصاًً نماز جمعه از همه ما قبول بدارد.

حدیث گهر باری را از امیرالمومنین (ع) خدمتتان عرض می کنم.

هفت آرزوی جبرئیل :

برخی امور مهمّ در زندگیِ ما وجود دارد که کم تر به آن توجه داریم. انبیا و پیشوایان دینی، یکی از کارهای مهمّی که انجام می دادند، این بود که مردم را از زبان شخصیّتهای والا و با عظمت به این امور متوجه کنند. در روایتی پیامبر اعظم(ص) فرمود: «یَا عَلِیُّ! تَمَنَّی جَبْرئِیلُ اَنْ یَکُونَ مِنْ بَنِی آدَمَ بِسَبْعِ خِصَالٍ » ای علی! جبرئیل به سبب هفت خصلت، آرزو داشت که از فرزندان آدم باشد(1)، آن خصلتها عبارت است از :

1- « وَ هِیَ الصَّلَوه فِی الْجَمَاعَه »

اولین آروزی جبرئیل ، شرکت در نماز جماعت است . خواهران و برادران نمازگزار، نماز جماعت را قدر بدانیم ،سعی کنیم تا عمر باقی است، نمازهایمان را به جماعت و در مساجد اقامه کنیم. پيامبر(ص) فرمودند: « نماز جماعت بهتر است از چهل سال نماز فرادي که در خانه خوانده شود . گفته شد : يا رسول الله نماز يک روز که پنج نماز است بهتر است از چهل سال؟ حضرت فرمودند: خير، يک نماز اگر به جماعت خوانده شود بهتر از چهل سال نماز است که در منزل خود فرادي بخواند.» (2) نماز جماعت از اهمیت بسیار والایی برخوردار است.در احادیث و روایات ما به وحدت و جماعت اهمیت زیادی داده شده است و از کناره گیری از جمع منع شده است. پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند: « اِنَّ الشَّيْطانَ ذِئْبُ الاِْنْسانِ » شيطان گرگ انسان است، « كَذِئْبِ الْعنَنَمِ يَأْخُذُ الشّاةَ القاصِيَةَ وَ النّاحِيَةَ» همانند گرگ گوسفندان كه هميشه ميش هاى دور افتاده و كناره گير را مى گيرد.« فَاِيّاكُمْ وَ الشِّعابَ » پس، از دسته بنديها (گروه گرائى و خط بازى) بپرهيزيد( اجازه ندهید با ایجاد حزب های سیاسی چپ و راست ، اصلاح طلب و اصول گرا شما را از هم جدا کنند) «وَ عَلَيْكُم بِالْجَماعَةِ وَ العامَّةِ وَ الْمَسْجِدِ » و بر شما باد به حضور در جماعت و مجالس عمومى و مسجد. (3) یکی از ترفندهای انگلیسی ها برای حکومت ، تفرقه اندازی است. صهیونیست ها یک جمعیت اندک هستند که با اختلاف اندازی اهداف خود را به پیش می برند. یکی از ترفندهای شیاطین انس همین تفرقه اندازی و ایجاد اختلاف بین ملت هاست وگرنه یک ملت چند ده میلیونی متحد که پشت سر ولی حرکت می کنند و رهبری بصیر و شجاع دارند را هیچکس نمی تواند شکست دهد، دشمنان برای تسلط بر ملت ما ، راهی جز بر هم زدن این اتحاد ندارند.

2- « وَ مُجَالَسَتُهُ الْعُلَمَاءَ »

دومین آرزوی جبرئیل ، همنشینی با دانشمندان است. گوش دادن به برنامه های سخنرانی که از تلویزیون پخش می شود ، نشستن پای منبر روحانی مسجد و.. همه نشست و برخاست با عالم محسوب می شود که یکی از آرزوهای جناب جبرئیل ، فرشته مقرب الهی است. از فرصتها استفاده کنید و مطالعه خودتان را از افزایش دهید ، کتابهای مفید را بخوانید تا از جهل دور شوید، جهل بسیار بد است، در مقابل علم روشنایی دارد.

با چه افرادی همنشین شویم؟

در مورد همنشینی با علما ، کلامی را که امام صادق (ع) به نقل از رسول خاتم (ص) از حضرت مسیح (ع) خطاب به حواریون نقل می کنند را خدمتتان عرض می کنم :

« قالت الحواریون لعیسی » حواریون حضرت عیسی (ع) به ایشان عرض کردند «یا روح الله من نجالس؟ » یا روح الله! با چه کسی هم نشینی و دوستی کنیم؟ حضرت فرمود: با شخصی هم نشینی نما که سه صفت داشته باشد:

1- «من یذکرکم الله رؤیته » دیدن او، تو را به یاد خدا آورد و به طرف اطاعت خداوند ترغیب کند؛

2- «و یزید فی علمکم منطقه » سخن او به علم تو بیفزاید و باعث افزایش دانش تو شود؛

3- «و یرغبکم فی الآخره عمله » عمل او تو را به آخرت ترغیب کند و به یاد آخرت بیندازد. (4)

هدف زندگی و کمال هایی انسان، قرب الهی و تسلیم دستورهای خداوند بودن است، پس باید با کسی رفاقت و معاشرت کنیم که اولا هرگاه نگاهمان به او می افتد، یاد خدا در دل ما زنده شود؛ یعنی کسی که رفتار و عملش بر اساس رعایت تقوا و اخلاص است و یاد خدا به وسیله او در دل ما تجلی می یابد.دوم وقتی چند کلمه با او هم صحبت می شوید، بر شناخت، معرفت و علم شما افزوده شود، و از سخنانی که هیچ فایده ای نداشته و ندارد، سخت پرهیز کند؛ سوم کردار و عملش به گونه ای باشد که شما را به کارهای اخروی ترغیب کند. اگر کسی دایماً در فکر آخرت باشد، این طرز فکر باعث می شود رفتارش را به سوی آخرت و سعادت ابدی جهت دهد. کسی که از چهره اش گناه می بارد و در صورت و لباسش شرارت و بی دینی جلوه گر است، هرگز یک دوست خوب و ایده ال نیست؛ معاشرت با او نه تنها انسان را به یاد خدا نمی اندازد، بلکه اگر کسی را به یاد شما بیاورد، جز شیطان نخواهد بود.

3- « وَالصُّلْحُ بَیْنَ الاِثْنَیْنِ »

سومین آرزوی جبرئیل ،خصلت آشتی دادن بین دو نفر است. (اصلاح ذات البین) . بعضی افراد واقعا آتش بیار معرکه هستند و هنگامی که مشکلی بین دو نفر پیش می آید بجای اینکه صحبتی کنند که صلح بین این دو نفر ایجاد شود، با حرفها و کلام خود، به اختلاف بیشتر بین آنها دامن می زنند. وقتی در خانواده ای و یا در اقوام و خویشان دو نفر با هم مشکل پیدا می کنند، اگر همان ابتدای امر ، بزرگان فامیل وساطتت کنند ، مشکل حل خواهد شد و آن دو آشتی خواهند کرد ولی متاسفانه گاهی افراد نه تنها اصلاح ذات البین نمی کنند بلکه بیشتر اختلاف اندازی می کنند .

فردی نزد امام حسین آمد و با خوشحالی گفت : بالاخره طلاق دخترم را گرفتم. امام فرمود: وای برتو ! که آسمان را به زمین آوردی و زمین را به آسمان آوردی ! اگر رگ های آنهارا زنده زنده از بدنشان جدا می کردی ، بهتر از این کار بود. تو باید صُلح ایجاد کنی و زندگی آنها را درست کنی ، آنها جوان بودند و اشتباهاتی را داشتند . نه اینکه به اختلافشان دامن بزنی و آنها را از هم جدا کنی.

سفارش حضرت علی علیه السلام برای اصلاح ذات البین :

حضرت علی(ع) در واپسین لحظه های زندگی پربرکتش, فرزندان و رهروان راه خود را به اصلاح ذات البین سفارش کرد و ارزش آن را برتر از نماز و روزه سالیان شمرد و فرمودند : « وصیت می کنم به تو ای حسن و به تمام خانواده و اهل بیت و فرزندانم و هر که وصیتنامه ام را دریافت نمود، به تقوای اللّه پروردگارتان و هرگز نمیرید جز اینکه مسلمان باشید و به ریسمان خداوند چنگ زنید و متفرّق نگردید زیرا از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله شنیدم که فرمود: « صلاح ذات البین افضل من عامة الصلاة و الصیام » اصلاح ذات البین برتر از عموم نماز و روزه است « و ان المبیرة الحالقة للدّین فساد ذات البین»و آن ویران کننده ای که دین را از بین می برد، فساد ذات البین است « و لا قوة الّا باللّه العلی العظیم»و آن نیروئی نیست جز با توکل بر خدای والا و عظیم.« انظروا ذوی ارحامکم فصلوهم یهوّن اللّه علیکم الحساب» پس به خویشاوندانت برسید، و با آنها مهربانی کنید تا خداوند حساب را بر شما آسان گرداند. »(5)اصلاح ذات البین سفارش بزرگان دینی ما و پیام امروز نماز جمعه است که باتوجه به اهمیت والای آن، جناب جبرئیل آرزو می کند: ای کاش من از فرزندان بنی آدم بودم و بین دو نفر را اصلاح می کردم.

امام صادق (ع) و حل اختلاف شیعیان :

مردی با یکی از بستگانش بر سر میراثی اختلاف داشت و کارشان به دعوا و جدال کشید . «مفضل » که یکی از یاران امام صادق (ع) است و از آن جا می گذشت، متوجه درگیری آن دو شد، آنها را خانه خود برد و با چهارصد درهم میان آن دو مصالحه برقرار کرد و درهم ها را هم خودش پرداخت و اختلاف حل شد . آن گاه مفضل به آنان گفت: بدانید پولی که برای حل اختلاف پرداختم، از آن خودم نبود . و از اموال امام صادق (ع) بود، زیرا حضرت به من فرمان داده اند که هر جا دو نفر از شیعیان ما اختلافی داشتند، از مال آن بزرگوار آنان را صلح دهم . (6) تا آنها قضاوت را نزد طاغوت (خلیفه عباسی) نبرند زیرا این کار خلاف حکم خداوند است. امام(ع) حتی راضی نبودند در یک اختلاف جزیی به قضات حکومت طاغوتی مراجعه شود بلکه ادارۀ امو ر مسلمین باید زیر نظر فقیه عادل شیعه قرار شود.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ،انجام واجبات و ترک محرمات.

حضور مردم ، ضامن حفظ و تداوم انقلاب اسلامی :

تقدیر و تشکر می کنم از حضور آگاهانه و ولایت مدارانه شما مردم شریف شهرستان زرند در سالروز یوم الله نهم دی. از زن و مرد ، پیر و جوان ، اقشار مختلف در باشکوه در مراسم تجدید عهد با نظام جمهوری اسلامی و تجدید عهد با مقام عظمی ولایت امام خامنه ای حضور پیدا کردید که جای تقدیر و تشکر بسیار دارد ،برادران و خواهران قدرت نظام جمهوری اسلامی و امت آن اتکای به خدای تعالی است.

از همان ابتدا امام بزرگوار با توکل به خدا شروع کردند و دومین مؤلفه قدرت، پشتیبانی و حضور مردم بود. هم پیروزی انقلاب اسلامی و هم حفظ آن، همه از برکت حضور و حمایت مردم است.دشمن تا امروز تمام تلاش خود را برای نابودی و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی انجام داده است.آخرین توطئه آنها، فتنه سال88 بود که دشمن آگاه بیرون ، به کمک نفاق داخلی سعی داشتند تا ضربه کاری به نظام جمهوری اسلامی وارد کنند و با دست خود مردم ، نظام جمهوری اسلامی را سرنگون کنند. اگر حضور مردم که پشتوانه این نظام است ، از نظام گرفته شود دیگر نمی توان کاری انجام داد. امیرالمؤمنین (ع) با آن همه شوکت و ابهت و با آن فکر و اندیشه و شجاعت وقتی مردم از ایشان حمایت نکردند، خانه نشین شدندو دردهای دلشان را به چاه می گفتند و مظلوم واقع شدند، دیگر ائمه هم همین گونه بودند. قدرت مردم،
قدرتی است که هیچ چیز توان مقابله با آن را ندارد. اگر مردم حامی باشند، همه چیز درست می شود، دشمن حمایت و پشتوانه مردمی نظام را هدف گرفته است، هشت ماه کشور دچار آشوب بود تا اینکه مردم به یاری نظام آمدند و به صورت خودجوش به میدان آمدندو به دهان سران فتنه زدندو طومار فتنه جمع شد.

کار بسیار بزرگی بود . اگر خدای نکرده این اتفاق نمی افتاد و مردم بساط فتنه را جمع نمی کردند، امروز نظام جمهوری اسلامی نبود ،انتخاباتی نبود ، این مسئولیت های ما همه از برکت مردم است. اگر حضور مردم در نهم دی نبود، روزگار کشور ما امروز مانند عراق و سوریه و یمن و ... بود ، خدا می داند چه بر سر کشور می آمد.منافقین و استکبار جهانی چه میکرد با ملت ایران!! مسلماً هیچ عبایی نداشتند از کشتار های دست جمعی و به خاک و خون کشیدن ، بی ناموسی ها . خدا می داند چه اتفاقی می افتاد و چه بر سر ملت ایران می آمد.این است که ارزش این کار اینقدر زیاد است و هرسال باید این روز را باشکوه ه تر از سال پیش گرامی بداریم. با این عکس العمل مردم در نهم دی ماه 88، کاری شد کارستان و انقلاب اسلامی حفظ شد. خدای متعال را بر این بصیرت ، هوشیاری و وفاداری مردم شکرگزاریم. که علی رغم مشکلات موجود در کشور علاقه و وفاداری مردم به اسلام و انقلاب و حفظ نظام جمهوری اسلامی قابل ستایش است. الحمدالله این وفاداری مردم با اراده الهی ، دعای حضرت بقیه الله اعظم (عج) ، اخلاص امام و شهدا و درایت ومدیریت مقام معظم رهبری توأم شد و کشور از یک خطر بزرگ ایمن شد. خدا را بر این نعمت شکرگزاریم. البته این آخرین توطئه دشمنان نخواهد بود، آنها هر روز در حال توطئه و برنامه ریزی بر علیه نظام جمهوری اسلامی هستند، ولی اگر گوش ما به فرمان مقام معظم رهبری باشد و پیوند امام و امت حفظ شود هیچ قدرت خارجی توان مقابله با کشور ما را نخواهد داشت.

درستی و استقامت در عمل و کار :

هفته گذشته سالگرد زلزله بم بود. دولتمردان به بنده گفتند تا به مردم یادآوری کنم که مقاوم سازی را در ساخت و سازهای خود جدی بگیرند، حادثه هیچ وقت خبر نمی کند .شاید باز هم در شهر ما زلزله شود، باید از علم روز در جهت مقاوم سازی خانه های خود استفاده کنیم. بناها و معماران و کارگران کارشان را درست و کامل انجام بدهند ودر کار کوتاهی نکنند، مهندس ناظر هم با دقت و جدی کار کند تا بعدها جلوی بسیاری از حوادث گرفته شود ، کسی در کار ساخت و ساز کم کاری نگذارد و کار خودش را به نحو احسنت انجام دهد تا مورد عنایت خداوند نیز قرار بگیرد.
در روایت داریم که عده ای از اصحاب نزد پیامبر(ص)آمدند و گفتند: «سعد بن معاذ در گذشته است.» پیامبر برخاست و اصحاب به همراه او برخاستند. آن حضرت دستور داد تا سعد را بشویند. مردم سعد را به قبرستان آوردند و به لب گور نهادند. پیامبر اکرم(ص) به درون قبر سعد رفت و لحد وی را چید و آن را با دست خود درست کرد و پیوسته می فرمود: «سنگ بدهید! گل بدهید!» و بدین گونه میان خشتها را محکم کرد. هنگامی که کار ساختن لحد را پایان داد و بر آن خاک ریخت و گور را پر کرد، فرمود: «إِنِِّی لَاَعْلَمُ أنَّهُ سَیَبلَی وَ یَصِلُ إِلَیهِ البَلاءُ وَ لَکِنَّ اللهَ یُحِبُّ عَبداً إِذَا عَمِلَ عَمَلاً أحکَمَهُ» (7) من می دانم که این قبر به زودی فرسوده می شود و می پوسد ولی خدا بنده ای را دوست دارد که چون کاری انجام دهد، آن را درست و استوار به انجام برساند. در این ماجرا پیامبر اعظم (ص) حتی در ساختمان قبر، محکم کاری را رعایت کرده است. این یک درس عملی برای همه ماست که کارها را محکم و کامل انجام بدهیم. بحث مقاوم سازی یک ضرورت عقلی و عرفی و واجب است.

اقامه نماز باران در شهرستان زرند :

قصد کردیم تا به خواست خدا روز دوشنبه نماز باران بخوانیم. وقتی رحمت الهی قطع می شود و باران نمی آید و قناتها کم آب و خشک می شود و برکت از زندگی برچیده می شود یکی از راهها این است که نزد خداوند تضرع کنیم. باران را خداوند نازل می کند، همه چیز در دستان خدای بزرگ و تعالی است باید در پیشگاه خداوند تضرع کنیم براى نزول رحمت الهى و آمدن باران، نماز بخوانیم. نام این نماز، نماز استسقاء یا نماز باران است. ان شاءالله مؤمنین و متدینین روز شنبه ، یکشنبه و دوشنبه آینده را روزه بگیرند تا روز دوشنبه با زبان روزه نماز طلب باران را ساعت 9 صبح در صحن مسجد جامع اقامه کنیم، ان شاءالله که خداوند متعال رحمت خود را شامل حال مردم کند وباران رحمت خودش را نازل گرداند.خود ائمه این نماز را می خواندند و به امت خود توصیه می کردند. یکی از راههای برطرف شدن کم آبی و خشکسالی استغاثه به درگاه خداوند است و روزه آن هم مستحب است که می توانید اگر روزه قضا دارید، سه روز ، روزه قضا نیت کنید تا ان شاءالله دوشنبه نماز باران را اقامه کنیم.

نماز باران به دعای امام رضا علیه السلام

در ایامی که امام رضا(ع) در خراسان به سر می برد مدتی خشکسالی شد و باران نیامد. عده ای از منافقان و حاشیه نشینان مجلس مأمون از این حادثه سوء استفاده کرده و شایع نمودند که چون که مأمون علی بن موسی(ع) را ولیعهد خود گردانیده است و این امر را خداوند دوست ندارد به همین جهت باران قطع شده و برکات الهی نازل نمی شود. مأمون در روز جمعه ای از امام تقاضا کرد که برای نزول باران و رحمت الهی دعا کند اما امام رضا(ع) فرمود: روز دوشنبه برای اقامه نماز استسقاء بیرون خواهم آمد زیرا جدم رسول الله(ص) را به همراه امیرمؤمنان علی(ع) در عالم رؤیا زیارت کردم و پیامبر به من فرمود: پسرم! تا روز دوشنبه صبرکن و سپس در آن روز به صحرا برو و از درگاه خداوند متعال طلب باران نما! خداوند باران رحمت خود را می فرستد و مردم به عظمت و عزت تو در پیشگاه خداوند پی می برند و به بزرگی مقامت واقف می گردند. روز دوشنبه فرارسید مردم از خانه ها بیرون آمدند، امام رضا(ع) به صحرا رفت و مردم نیز گرد آمدند و چشم به حرکات و سکنات آن حضرت دوختند . امام دو رکعت نماز استسقاء را اقامه کرده و آنگاه بالای منبر رفت و در خطبه بعد از حمد و ثنای الهی فرمود: « الهم یا رب انت عظّمت حقّنا اهل البیت فتوسلوا بنا کما امرت و اهلوا فضلک و رحمتک و توقعوا احسانک و نعمتک فاسقهم سقیاً نافعاً عاما غیر رایث و لاضائر ولیکن ابتداء مطرهم بعد انصرافهم من مشهد هم هذا الی منازلهم و مقارهم» خدایا! ای پروردگار من! تو حق ما اهل بیت(ع) را بزرگ شمرده ای. این مردم به ما متوسل شده اند همچنان که خودت فرموده ای و به فضل و رحمت تو امیدوارند و چشم انتظار احسان و لطف تواند. اینها را از باران سودمند و فراوان و بی ضرر و زیان خود، سیراب گردان و این باران را پس از بازگشت آنان به خانه هایشان نازل فرما! یکی از حاضرین در آن اجتماع می گوید: به خدا سوگند همان لحظه حرکت ابرها در هوا شروع شد و رعد و برق پدید آمد، مردم به جنب و جوش افتادند که تا باران نیامده به خانه های خود برگردند. حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به آنان فرمود: آرام باشید! این ابر برای این منطقه نخواهد بارید برای فلان ناحیه می رود، آن ابر رفت و ابر دیگری به همراه رعد و برق آمد، مردم دوباره خواستند حرکت کنند، امام فرمود: این ابر نیز به فلان قسمت خواهد رفت، در حدود 10 ابر به همین ترتیب آمد و از فضای منطقه عبور کرد و هر بار امام(ع) فرمود: این ابر برای شما نیست. یازدهمین ابر از راه رسید. امام رضا(ع) فرمود: این ابر را خداوند متعال برای شما فرستاده است، در برابر فضل و کرم خداوند، شکر کرده و به سوی منازل خویش بازگردید تا شما به خانه نرسیده اید باران نخواهد بارید. آنگاه امام رضا(ع) از فراز منبر پائین آمده و مردم نیز به خانه هایشان رفتند، در همین هنگام بود که باران شدیدی نازل شده و تمام حوض ها، گودالها و نهرها را پر کرد و مردم با خوشحالی تمام می گفتند: کرامتها و الطاف الهی بر فرزند رسول گرامی اسلام(ص) مبارک باد. بعد از نزول باران و سیراب شدن زمین از برکات الهی و خوشحالی مردم، حضرت رضا(ع) به میان جمعیت آمده و آنان را موعظه کرده و به شکرگزاری از نعمتهای الهی به درگاه پروردگار منان دعوت نمود.(8)منظورم این است که یکی از راههای نزول باران همین تضرع و زاری به درگاه خداوند است. شاید هم با این نماز، باران نبارد ولی باید این قدر به درگاه خداوند ضرع و زاری بکنیم تا مورد رحمت خداوند قرار بگیریم.

آداب نماز باران در بیان بزرگان:

حتی بزرگان شيعه در باب اقامه نماز باران ، آدابی را هم آورده اند که باید رعايت شود، مثل اينكه : پيرمردان و اطفال و معلولين و حيوانات را با خود ببرند. اطفال را از مادران و اطفال حيوانات را از مادرها جدا كنند تا صداى ضجه و گريه زياد شود و بدين وسيله درياى رحمت الهى بخروش آيد و لازم است مسلمانان نگذارند كفار و مسيحيان و يهوديان كه اهل ذمه اند و ساير كفار با آنان بصحرا بيايند. باید توبه و استغفار کرد. بعضی از گناهان نیز در خشکسالی و بی برکتی موثر است. یکی از این گناهان اسراف است . مثلا یکی از اسرافهایی که در شهر ما انجام می شود این است که آب را از چاه می کشیم و هر طور خواستیم مصرف کنیم. اسراف باعث می شود خداوند نعمت خودش را از ما بگیرد. كفران نعمتهاى خداوند، ندادن حق مردم ، كم فروشى و خيانت در كيل و وزن ، ظلم و نيرنگ زدن ، ترك امر به معروف و نهى از منكر ، ندادن زكات و حكم كردن بر خلاف آن چه خدا نازل كرده از جمله گناهانی است که خشم خداوند را برمى انگيزد و از آمدن باران جلوگيرى مى نمايد . البته فقط گناهان، تنها عامل خشکسالی نیستند. گاهی هم امتحان الهی است.پس ان شاءالله به خواست خدا سر ساعت9صبح روز دوشنبه ، همه تشریف بیاورید تا نماز باران را بخوانیم.

دوشنبه 13 دی ، سالروز ابلاغ پيام تاريخى امام خمينى(ره) به گورباچف، رهبر شوروى سابق (1367 ه ش)را نیز در پیش رو داریم.

ماجرای نامه امام به گورباچف به قلم آیت الله جوادی آملی

در اولین روز سال 1989 میلادی ـ 11 دی 1367 ـ نامه معروف و تاریخی امام خمینی خطاب به میخائیل گورباچف آخرین رییس جمهور شوروی در زمینه مرگ کمونیسم و ضرورت پرهیز روسیه از اتکاء به غرب انتشار یافت. امام خمینی در شرایطی از صدای شکسته شدن استخوانهای مارکسیسم سخن به میان آورد که اتحاد جماهیر شوروی هنوز به عنوان یک مجموعه و یکی از قدرت های برتر جهان برقرار بود، جنگ سرد خاتمه نیافته بود، دیوار برلین به عنوان نماد جدائی شرق و غرب، فرو نریخته و حاکمیت کمونیسم بر قانون اساسی شوروی و مقدرات مردم در جمهوری های این کشور، هنوز برقرار بود.

نامه تاریخی امام خمینی(س) توسط هیأت منتخب ایشان مرکب از آیت‌الله جوادی آملی، محمدجواد لاریجانی و خانم مرضیه حدیده‌چی‌ دباغ، 13دی 1367در مسکو به گورباچف تحویل داده شد. مضمون اصلی و اصیل این پیام، «دعوت به اسلام» بود. امام فرموده بوددند: پیام به آقای گورباچف تسلیم نشود، بلکه جمله به جمله برای او خوانده و ترجمه شود و بعد از پایان قرائت و ترجمه، تسلیم او گردد، تا نگوید در فرصت بعد پیام را مطالعه میکنم، و اگر احتیاج به توضیح یا استدلال داشت، همانجا توضیح داده شود.در مدتی که نمایندگان ایرانی این نامه را برای گورباچف می خواندند، او در کمال ادب گوش می‏داد و تنها در دو جای پیام، رنگ چهره‏اش تغییر کرد و صورتش سرخ شد؛ یک مورد آن در قسمتی از پیام بود که امام می‏فرماید: دیگر کمونیست را باید در موزه‏های تاریخی جهان بنگریم و... پیام حضرت امام(قدس سره) دعوت به اسلام بود که برای جلوگیری از هم پاشیده شدن کشورتان به اسلام روی بیاورید .مبادا به سمت غرب و امریکایی ها بروید وگرنه کشورتان نابود خواهد شد. در این بین گورباچف مطلبی را با لبخند گفتند و سپس دو بار گفتند که این مطلب را به عنوان شوخی میگویم و آن عبارت از این بود که: معلوم میشود حضرت امام از ایدئولوژی ما خوشش نمیآید، آیا میشود ما نیز ایشان را به مکتب خود دعوت کنیم؟ و فوراً گفتند که این فقط شوخی بود. ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا! یکی «دعوت به اسلام» میکند و یکی میگوید: من «شوخی» کردم.گورباچف نیز هشت هفته بعد پاسخ رسمی خود را توسط «ادوارد شوارد نادزه» وزیر خارجه وقت شوروی، در تهران تسلیم امام‌خمینی کرد. گورباچف در این پاسخ، برای نامه امام ارج فراوان قائل شده بود ولی از متن جوابیه وی پیدا بود که ابعاد معنوی پیام امام را درک نکرده است. زیرا صرفاً تلاش کرده بود تا از یکسو اقدامات خود در جهت ترویج آزادیهای سیاسی در شوروی را تشریح کند و از سوی دیگر دستاوردهای اقتصادی کمونیسم را از ۱۹۱۷ به بعد توصیف نماید. وقتی وزیر خارجه وقت شوروی جوابیه گورباچف را می خواند، امام اتاق را ترک کردند ، چون متوجه شدند که گورباچف اصل پیام امام را درک نکرده اند و فرمودند: من او را به اسلام دعوت کرده بودم تا دریچه ای از معنویت به رویش بگشایم ولی افسوس که او متوجه نشد. مدتی بعد از آن ، شوروی از هم پاشیده شد . در سالگرد رحلت امام خمینی(س) گورباچف طی مصاحبه‌ای برای اینکه به هشدارهای آن روز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بی‌اعتنائی کرده بود، اظهار تأسف نمود. وی در این مصاحبه اظهار داشت. «مخاطب پیام آیت‌الله خمینی از نظر من، همه اعصار در طول تاریخ بود». وی افزود «زمانی که من این پیام را دریافت کردم احساس کردم که شخصی که این پیام را نوشته بود متفکر و دلسوز برای سرنوشت جهان است. من از مطالعه این پیام استنباط کردم که او کسی است که برای جهان نگران است و مایل است من انقلاب اسلامی را بیشتر بشناسم و درک کنم». گورباچف سپس با تشریح نابسامانی های اقتصادی و سیاسی روسیه، تصریح کرد «اگر ما پیشگویی های آیت‌الله خمینی را در آن پیام جدی می‌گرفتیم امروز قطعاً شاهد چنین وضعیتی نبودیم». (9)

امام چون پیامبران الهی راهنما بودندو به گورباچف توصیه کردند مبادا به غرب پناه ببرید ! اما امروز می بینیم کسانی از ایران اسلامی می گویند ما باید به غرب پناه ببریم تا بتوانیم کشور را اداره کنیم و مشکلات را حل کنیم. در صورتی که تاریخ نشان می دهد که هر کس به غرب پناهند شد، بیچاره و بدبخت شد.اگر ملت ایران امروز پابرجاست و پیشرفت کرده است برای این است که از غرب بریده است.

دیگر مناسبتهای هفته :

سه‏ شنبه ولادت حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام‏ (173 ه‍ ق) را داریم.

چهارشنبه شهادت تیمسار سرلشکر منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی و همراهان ایشان در سانحه سقوط هواپیما (1373 ه‍ ش) و پنجشنبه شهادت حماسى شهداى هويزه (1359 ه ش) و روز شهداى دانشجو را نیز در پیشرو داریم. خداوند روح این عزیزان بزرگوار را مورد رحمت خود قرار دهد.


پی نوشت :

1- مواعظ العددیه، علی مشکینى، نشر الهادى، قم، ص195

2- انوارالهداية: 1صفحه 200، حديث 2 / مستدرک الوسائل ، ج 6 ، ص 446

3- كنزالعّمال / ج ۷ / ص ۵۸۱ / حديث ۲۰۳۵۵

4- محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، ج1، ص 110، ح 3 .

5- (نهج البلاغه), سیدرضی, تحقیق صبحی صالح, نامه 47.

6- کافی، ج 2، ص 209، بحارالانوار، ج 47، ص 58 .

7- وسائل الشیعه، ج 3، ص 230.

8- بحارالانوار، ج 49، ص 180، ح 16. از عیون اخبارالرضا، ج 2، ص 167- 172.

9- کتاب بنیان مرصوص امام خمینی در بیان و بنان آیت الله جوادی آملی، فصل هفدهم ص۳۱۰ تا ۳۱۴




http://yascms.ir/emam/gozaresh/m731.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m732.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m733.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m734.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m735.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m736.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m737.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m738.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m739.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m740.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m741.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m742.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m743.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m744.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m745.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m746.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m747.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.