سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مدارای ائمه معصومین با مخالفان:

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 542 مرتبه
دسته: مصاحبهتاریخ: 1395.10.23
 
مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با رادیوکرمان به مناسبت وفات حضرت معصومه مورخه95/10/19




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


بنده نیز خدمت حضرتعالی و همه شنوندگان عزیز عرض سلام دارم . تسلیت عرض می کنم اولاً به خاطر شهادت حضرت معصومه ( سلام الله عليها ) و همین طور ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی.

در مورد مدارا کردن، هم یک آیه از قرآن مجید و هم یک روایت بسیار شنیدنی از امام رضا (ع) خدمت شما عرض می کنم.

نشانه‌های مؤمن از منظـر امـام رضا(ع):

امام رضا علیه السلام می فرمایند : « لا يكونُ المؤمنُ مؤمنا حتّى تكونَ فيه ثلاثُ خِصالٍ » مومن ، مؤمن واقعی نیست ، مگر آن كه سه خصلت در او باشد : « سُنّةٌ مِن ربِّهِ ، وسُنّةٌ مِن نبيِّهِ صلى الله عليه و آله ، وسنّةٌ مِن وليِّهِ عليه السلام ؛ » سنتی از پروردگارش و سنتی از پیامبرش و سنتی از امامش . « فأمّا السُّنَّةٌ مِن ربّهِ فكِتْمانُ السِّرِّ » اما سنت پروردگارش ، پوشاندن راز خود است ،(مؤمن اسرار مردم را فاش نمی کند و همانند خداوند بر عیب مردم سرپوش می گذارد. ما نیز باید صفت کتمان سرّ و سرپوش گذاشتن بر اسرار مردم را از خداوند بیاموزیم و عیب پوش باشیم.) « وأمّا السُّنَّةُ مِن نبيِّه صلى الله عليه و آله فمُداراةُ النّاسِ » اما سنت پیغمبرش ، مدارا و نرم رفتاری با مردم است ،(که موضوع امروز برنامه شماست. اینکه در برخوردهای خود با مردم مدارا کنیم) « وأمّا السُّنَّةُ مِن وليِّهِ عليه السلام فالصَّبرُ في البَأْساءِ والضَّرّاءِ »اما سنت امامش صبر كردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است .(1)آیه زیر از جمله آیاتی است که در خداوند در قرآن مجید در مورد مدارا کردن به مردم فرموده است که اگر سهم ما از این گفتگو فقط همین یک آیه باشد، قطعا به مقام بلندی دست پیدا می کنیم. خداوند می فرمایند: « وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ » هرگز نیکی و بدی یکسان نیست «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ » بدی را با نیکی دفع کن (مدارا این است که اگر کسی با ما بد برخورد کرد ، ما مقابله نکنیم. بلکه در مقام خوبی در آییم.شیوه رسول خداو ائمه معصومین نیز همین بود که اولا بدیها را ندید می کردند و علاوه برآن عفو و گذشتی که داشتند، پاسخ بدی را با خوبی می دادند .

مدارای ائمه معصومین با مخالفان:

در مورد مدارای معصومان علیهم السلام با مخالفان، به ویژه کسانی که از روی نادانی و جهالت به آنان اسائه ادب می کردند،روایات متعددی رسیده است. نمونه آن این داستان مشهوری است که درباره گذشت امام حسن(ع) از بی ادبی مردی شامی است. خود آن شخص می گوید که به مدینه رفته بودم. مردی را دیدم که بر مرکبی سوار شده ،از شکوه او خوشم آمد. پرسیدم: «او که بود؟» گفتند: «حسن بن علی بن ابی طالب.» وقتی نام علی را شنیدم، سینه ام دریایی از کینه و دشمنی علیه او شد. به او حسادت کردم که چرا علی باید چنین فرزندی داشته باشد؛ از اینرو، نزد او رفتم و با تندی گفتم: «تو پسر علی هستی؟» فرمود: «آری! فرزند اویم.» سپس من تا توانستم به او و پدرش ناسزا گفتم.او صبر کرد تا سخنانم پایان یابد. سپس با خوشرویی از من پرسید: «به گمانم در این شهر غریبی. اگر به خانه نیازداری، به تو خانه می دهم. اگر به مال نیاز داری به تو ببخشم. اگر کمک دیگری می خواهی، بگو تا انجام دهم. شاید مرا با شخص دیگری اشتباه گرفته ای. اگر جایی می خواهی بروی تو را راهنمایی کنم و اگر بارت سنگین است، در آوردن آن به تو کمک کنم. اگر گرسنه ای سیرت کنم. اگر برهنه ای، تو را بپوشانم. اگر بارت را به خانه من بیاوری و تا وقتی در این شهر هستی، میهمان من باشی، خوشحال می شوم. منزل من بزرگ است و برای آسایش تو فراهم است.» مرد شامی با دیدن این همه گذشت و مهربانی، اشک شرمساری می ریخت و می گفت: «گواهی می دهم که جانشین خدا بر زمینی و خدا بهتر می داند که بار رسالت را بر دوش چه کسی گذارد. تا اکنون تو و پدرت را بیش تر از همه مردم دشمن می داشتم؛ ولی اکنون شما دوست داشتنی ترین بندگان خدا نزد من هستید.» سپس آن مرد به خانه امام مجتبی(ع) رفت و تا وقتی در مدینه حضور داشت، میهمان حضرت بود. از آن پس، از بهترین دوستداران آن خاندان شد.(2) در ادامه آیه آمده است : اگر بدی را با نیکی دفع کردی ) «فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ » ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است، گویی دوستی گرم و صمیمی است! (3) « وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا » برخوردار نشوند از این مگر کسانی که شکیبا باشند «وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ» و کسانی که از ایمان بهره ای بزرگ داشته باشند.(4)مقام مدارا ، مقام بسیار بالایی است و کسی می تواند این مقام را داشته باشد که اهل صبر و ایمان باشد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله وسلم) می فرمایند: «أُمِرْتُ بِمُدَارَاةِ النَّاسِ کَمَا أُمِرْتُ بِتَبْلِیغِ الرِّسَالَةِ » (5) من همان‌گونه که به تبلیغ رسالت مأمور شده‌ام، به مدارای با مردم نیز مأمور شده‌ام.

سرآمد همه خوبیها و بدیها:

در روایتی دیگر از رسول خدا (ص) داریم که می فرمایند: سرآمد همۀ خوبی ها، دو چیز است : اول «الْإِيمَانُ بِاللَّهِ » ایمان به پروردگار و دوم « وَ النَّفْعُ لِعِبَادِ اللَّهِ» خدمت و نفع رساندن به بندگان خداوند است و سرآمد همۀ خصلت های بد هم دو چیز است : اول «الشِّرْكُ بِاللَّهِ » شرک به خداوند تبارک و تعالی و دیگری« وَ الْإِضْرَارُ لِعِبَادِ اللَّهِ» ضرر و زیان رساندن به بندگان خداوند.(6)بار دیگر عرض تسلیت دارم به مناسبت رحلت جانگداز یار دیرین امام و مقام معظم رهبری حضرت ایت الله هاشمی؛ این مرد مبارز ، نستوه و انقلابی ، در دورانی ستمشاهی این مرد بزرگ چه زحماتی را کشید و چه سختی هایی را تحمل کرد ودر زندان ،کار بزرگی را انجام دادندو یک دوره تفسیر قرآن مجید را داشتند که امروز به نام تفسیر راهنما چاپ شده است .در دوران انقلاب هم مشاور امام بودندو کارهای بزرگی را انجام دادندو خدمت بزرگی را به کشور و مملکت واسلام انجام دادند ونقش بزرگی در رهبری رهبر انقلاب داشتند.

وقتی خناسان می خواستند او را از رهبر جدا کنند ایشان گفت: عشق من مقام معظم رهبری است .خداوند این مرد بزرگ را رحمت کند ، عرض تسلیت دارم خدمت حضرت صاحب الامر و همه علما و مردم شریف استان کریمان.خداوند متعال ایشان را غریق رحمت بگرداند.
از حضرتعالی و همکاران محترمتان نیز عرض تشکر دارم.


پی نوشت:

1- تحف العقول : 442 .

2- مناقب، ابن شهر آشوب، ج4، ص19

3- سوره مبارکه فصلت ، آیه 34

4- سوره مبارکه فصلت ، آیه 35


5- تحف العقول، ابن شعبه حرانی، ص۴۷

6- مستدرك‏الوسائل،ج12،ص390

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.