سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

آداب خاکسپاری و سوگواری/ یکی از 13بانوی یاورحضرت مهدی (عج)

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 521 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.10.26
 
خطبه نمازجمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه95/10/24


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، شادی روح آت الله هاشمی رفسنجانی ، سلامتی خودتان ،خانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز تقدیر وتشکر می کنم. از مدیران و مسئولین محترم ،اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ،سروران معظم روحانی، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم واز سخنران قبل خطبه ها، جناب حجه الاسلام ابراهیمی که سخنانی را درباره امر به معروف و نهی از منکر ایراد کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

هفت آروزی جبرئیل :

در خطبه های گذشته روایتی ارزشمند از توصیه های پیامبر خدا به امیرالمومنین خدمتتان عرض کردم.

پیامبر اعظم(ص) فرمود: «یَا عَلِیُّ! تَمَنَّی جَبْرئِیلُ اَنْ یَکُونَ مِنْ بَنِی آدَمَ بِسَبْعِ خِصَالٍ » ای علی! جبرئیل به سبب هفت خصلت، آرزو داشت که از فرزندان آدم باشد(1) آن خصلتها (عبارت است از :

1- « وَ هِیَ الصَّلَوه فِی الْجَمَاعَه » شرکت در نماز جماعت 2- « وَ مُجَالَسَتُهُ الْعُلَمَاءَ » همنشینی با دانشمندان واستفاده از نورانیت مجلس علم 3- « وَالصُّلْحُ بَیْنَ الاِثْنَیْنِ » آشتی دادن بین دو نفر . (رفع اختلاف بین پدر و فرزند، زن و شوهر و ...) . 4- « وَ اِکْرَامُ الْیَتِیمِ » احترام نهادن (و خدمت به) یتیم 5 - « وَ عِیَادَه الْمَرِیضِ » عیادت و سرکشی از بیمار .

اینها مطالبی بود که در خطبه گذشته خدمتتان عرض کردم. ادامه حدیث را در این خطبه بررسی می کنیم:

ششمین آروزی جبرئیل «وَ تَشْیِیعُ الْجَنَازه» شرکت در تشییع جنازه ها و درس عبرت گرفتن از آن و دلجویی از بازماندگان است. انسان باید در تشییع جنازه مؤمنی که از دنیا رفته است، شرکت کند و تا آخر نیز در مراسم تشییع بماند.

آداب خاکسپاری و سوگواری :

آداب خاک سپاری و دفن میت، دو قسم است:

الف) واجبات:

1. میت باید طور دفن شود که بوی او بیرون نیاید و درندگان هم نتوانند بدنش را بیرون آوردند.

2. میت را در قبر به پهلوی راست رو به قبله بگذارند.

3. میت مسلمان باید در جایی دفن شود که موجب اهانت به میت حساب نشود و در قبرستان کافر دفن نشود و در زمینی که غصبی باشد، دفن نشود.
دفن میت مسلمان مستحباتی نیز دارد که باید رعایت شود. از جمله واجبات آداب خاک سپاری و دفن میت می توان به این موارد اشاره کرد:

ب ) مستحبات تشییع جنازه (2)

1- مستحب است كه تشییع كنندگان هنگام تشییع جنازه بگویند: « بسم اللّه و بالله و صلى اللّه على محمد و آل محمد اللهم اغفر للمؤ منین و المؤ منات» ؛ به نام خدا و به یارى او. خدا بر محمد و آل او درود بفرستد! بارالها! مردان و زنان مؤ من را بیامرز! حتی اگر عبارت عربی آن را به خاطر نداشتید، فارسی این عبارات را نیز می توان گفت.

2- مستحب است كه جنازه را بر دوش خود حمل كنند، نه بر بالاى حیوان باربر و امثال آن ، اما كراهت حمل آن بر بالاى حیوان معلوم نیست .
3- مستحب است كه تشییع جنازه ، با پاى پیاده صورت گیرد. (متاسفانه امروز میت را از بیمارستان سوار آمبولانس می کنند و به سرعت به محل دفن منتقل می کنند و فرصتی برای پیاده رفتن نیست.)

4- مستحب است که به آرامی جنازه را حمل کنند و از راه رفتن با سرعت پرهیز شود. ( روزی پیامبر میتی را دیدند که بر دست تشییع کنندگان ، همانند مشک ، بالا و پایین میشد، به آنها امر کردند که میت را به آرامی حمل کنید. یکی از مسائلی که در تشییع جنازه باید مورد توجه قرار بگیرد، درس عبرت گرفتن تشییع‏كنندگان است که آرام جنازه را حمل کنند تا تشییع کننده فرصت تفکر داشته باشد. )

5- تشییع کننده در حال خشوع ، تفکر و تدبر باشد و چنین تصور کند که خود او را برداشته و می برند و او بازگشت به دنیا را خواهش کرده و اجابت شده است. (حضور در تشییع جنازه چنین درس ها و تاثیراتی را دارد)

6- بهتر است تشییع كننده پیشاپیش جنازه نرود، بلكه یا عقب جنازه و یا در دو طرف آن حركت كند وهر تشییع کننده هر چهار طرف تابوت را بردارد .

7- در تشییع جنازه ذکر بگویند و« لا اِلهَ اِلا اللَّهُ »را با صدای بلند تکرار کنند.

فضیلت شرکت در تشییع جنازه بسیار و ثواب آن عظیم است ، بطوری که جبرئیل امین آرزو می کند ای کاش از آدمیان بود تا در این مراسم شرکت می کرد.

مجالس ترحیم برای اموات :

در روایتی از پیامبرخدا (ص) داریم که فرمودند : « مَن شَيَّعَ جِنازَةً » هر كس جنازه ‏اى را تشييع كند، «فَلَهُ بِكُلِّ خُطوَةٍ حَتّى يَرجِعَ إلى مَنزِلِهِ » براى هر گامش تا زمانى كه به خانه ‏اش برگردد «مِئَةُ ألفِ ألفِ حَسَنَةٍ،» صد هزار هزار ثواب باشد، « ويُمحى عَنهُ مِئَةُ ألفِ ألفِ سَيِّئَةٍ،» و صد هزار هزار گناه، از او زُدوده مى ‏شود، « ويُرفَعُ لَهُ مِئَةُ ألفِ ألفِ دَرَجَةٍ، » و صد هزار هزار درجه او را بالا مى ‏برند، «فَإِن صَلّى عَلَيها شَيَّعَهُ في جِنازَتِهِ مِئَةُ ألفٍ كُلُّهُم يَستَغفِرونَ لَهُ حَتّى يَرجِعَ، » و اگر بر آن (مُرده‏) نماز بخواند، صد هزار (فرشته‏) در تشييع جنازه او شركت مى ‏كنند و همگى، تا زمانى كه برگردد، برايش طلب آمرزش می ‏كنند، «فَإِن شَهِدَ دَفنَها وَكَّلَ اللّهُ بِهِ ألفَ مَلَكٍ كُلُّهُم يَستَغفِرونَ لَهُ، حَتّى يُبعَثَ مِن قَبرِهِ.» و اگر شاهد دفن او باشد، خداوند، هزار فرشته بر او مى ‏گمارد كه همگى تا آن گاه كه از قبرش برانگيخته شود، برايش آمرزش بطلبند. (3)

ثواب شرکت در تشییع جنازه !


از جمله فرازهایى كه در مناجات (حضرت) موسى علیه السّلام با پروردگار وجود داشت این بود كه: پروردگارا ! پاداش كسى كه جنازه مرده‏اى را تشییع مى‏كند، چیست؟ خداوند فرمود: فوجى از فرشتگانم را به همراه پرچم هائى بر آنان مى‏گمارم، كه از گورشان تا محشر بدرقه كنند. موسى علیه السّلام باز پرسید: پروردگارا ! پاداش كسى كه خانواده داغدارى را تسلیت و دلدارى دهد، چیست؟ خداوند فرمود: در سایه خود بر سر او مى‏گسترانم در آن روزى كه سایه‏اى جز سایه (لطف و بخشش) من نیست. (4) از زراره نقل شده است : امام باقر علیه السلام براى تشییع جنازه مردى از قریش رفت. من هم در خدمت ایشان بودم. عطاء بن اسلم، فقیه مكه نیز در راهپیمایی با جنازه ‏شركت داشت. زنى از بستگان مرده، شیون كشید و عطا به او گفت: یا ساكت مى‏شوى و یا این كه ما بازمى‏گردیم. آن زن ساكت نشد و عطا از مشایعت جنازه بازگشت. به حضرت باقر علیه السلام عرض كردم: عطاء برگشت! فرمود: چرا؟ من قصه را شرح دادم.
امام باقر (علیه السلام) فرمود: « ما به تشییع جنازه ادامه می دهیم.اگر ما شیوه باطلى را در كنار سنت بر حق مشاهده كنیم، و به خاطر آن شیوه باطل، سنت بر حق را ترک نمائیم نمى‏توانیم حق هیچ مسلمانى را ادا كنیم».(مثلا در اینجا سنت حقی مانند شرکت در تشییع جنازه را بخاطر رفتار مکروه و نادرست شیون و داد و فریاد ترک شده است.) .

زراره می گوید : من در ملازمت آن حضرت به تشییع جنازه ادامه دادم تا موقعى كه بر جنازه نماز خواندیم. صاحب عزا خدمت امام باقر (علیه السلام) آمد و گفت: اجر و پاداش شما با خدا باد. شما باز گردید، كه توان پیاده روى ندارید. خداوند شما را رحمت كند. حضرت باقر علیه السلام از برگشتن خوددارى كرد. من گفتم: صاحب عزا كه اجازه مى‏دهد شما باز گردید، ضمنا من هم كارى دارم می خواهم در مورد آن از شما سؤال كنم ، چرا باز نمى‏گردید؟ فرمود: با من بیا، ما با اجازه او نیامده بودیم که با اجازه او برگردیم، ما جویاى اجر و پاداش الهى بودیم ،شخص هر اندازه از پى جنازه برود پاداش می گیرد. (5) این درس بزرگی است که امام باقر (علیه السلام) در این تشییع جنازه به ما مسلمانان می دهد.شیوه پیامبر و اهل بیت این بود که وقتی خبردار می شدند کسی فوت کرده است، در مراسم تشییع او شرکت می کردند.این یک سنت اسلامی است.

حضور امام رضا(ع) بر بالین میت در خراسان :

از موسي بن يسار نقل كرده اند: در سفر حضرت رضا علیه السلام به خراسان ، همراه حضرت رضا(ع) بودم، هنگامي كه نزديك ديواره‌هاي شهر طوس رسيده بودند، ناگهان صداي ناله و فريادي شنيدم و به دنبال آن صدا رفتم، ديدم جنازه‌اي است، همين‌كه چشمم به جنازه افتاد، آقا و سرورم را ديدم كه مي‌خواهند از اسب پياده شوند، سپس طرف جنازه آمدند و آن را بلند كردند و همانند برّه‌اي كه مادرش را در بر مي‌گيرد و به او مي‌چسبد جنازه را در برگرفتند، آنگاه به من رو كردند و فرمودند: اي موسي بن يسار! هر كس جنازة دوستي از دوستان ما را تشييع كند، از گناهان خارج مي‌شود مانند روزي كه از مادر متولّد شده است و هيچ‌گونه گناهي ندارد و چون جنازه را كنار قبر نهادند، ديدم آقا و سرورم جلو آمدند و مردم را كنار زدند تا ميّت براي آن حضرت پديدار شد، دست مبارك خود را بر روي سينة او نهاده، فرمودند: اي فلان بن فلان! تو را بشارت باد به بهشت، و بعد از اين ساعت ديگر هراس و وحشتي نخواهي داشت. و من كه اين رفتار حضرت و فرمايش ايشان را دربارة آن شخص شنيدم، عرض كردم: فدايت شوم، آيا اين مرد را مي‌شناسيد؟ به خدا قسم اين سرزميني است كه قبلاً در آن قدم نگذاشته‌ايد؟ به من فرمودند: اي موسي بن يسار! آيا نمي‌داني اعمال شيعيان هر صبح و شام به ما عرضه مي‌شود؟ اگر در اعمال آنها تقصيري مشاهده كنيم از خداوند گذشت و بخشش براي آنان طلب مي‌كنيم و اگر پرونده عالي باشد و اعمال نيكو در آن ثبت شده باشد توفيقات بيشتر و شكر الهي را براي آن نيكوكار تقاضا مي‌نماييم . (6) این از برکات تشییع جنازه است.مومنین و متدینین باید در این مراسم حضور پیدا کنندکه تاثیر بسیار مهمش این است که گناه را از بین می برد زیرا شرکت انسان در تشییع جنازه ،ما را به فکر آخرت می اندازد که دنیا بی اعتبار است و از خواهش های نفسانی و زود گذر ، انسان را دور می کند.

پرهیز از اسراف ومخارج سنگین در مراسمات ختم:

نکته دیگر درباب مراسمات ختم این است که برگزاری این مراسم با دستورات شرع مخالفت و ناسازگاری ندارد بلکه اگر از اسراف و مخارج سنگین خالی باشد با سفارش دین به بزرگداشت یاد اموات و هدیه معنوی فرستادن برای آنها هماهنگ است . متاسفانه امروز مخارج سنگین و کمرشکنی در مراسم ختم ،به خانواده میت تحمیل می شود. در صورتی که در روایات و آداب اسلامی توصیه به سفره داری و بردن غذا براي نزديكان ميت تا سه روز شده است. از جمله روايتي كه پيامبر اكرم كه به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بعد از مرگ جعفر بن ابي طالب مي فرمايد كه با عده اي از زنان به خانه اسماء بنت عميس برود و براي آنها تا سه روز غذا ببرند. (7).اما امروزه بر عکس شده است . شخصی که فوت می کند، خانواده میت به سختی از پس مخارج بعد از مرگ او بر می آیند.تحمیل چنین هزینه هایی در شرایط عزا به خانواده میت، واقعا کار نادرستی است.درستش این است که ما این هزینه ها را تا حد متعارف انجام بدهیم و بخشی از مخارج ختم را بابت کارهای ضروری و خیرخواهانه بپردازیم. مثلا کمک به ساخت و ساز مسجد، جاده، بیمارستان و یا کمک به ازدواج دو جوان ، تامین جهیزیه و... . کسانی که الگو هستند، در این کار پیش قدم باشند و بجای مخارج غیرضروروی ،به نام آن میت ، کارهای خیرخواهانه انجام بدهند تا نام او ماندگار شود. مثلا گاهی در بیمارستانهای شهرستان ، دستگاههایی مورد نیاز است که بیمارستان ندارد، و برای استفاده از این دستگاهها ، مریض را باید به مرکز استان منتقل کنند؛ حال اگر چند نفر دست به دست هم بدهند و بجای مخارج اضافی ختم، این دستگاهها برای بیمارستان خریداری بشود و ثواب آن به میت اهدا شود ، شایسته تر است و در این صورت میت فیض بیشتری خواهد برد تا مخارج اضافی که خانواده میت را زیر قرض می برد و برای میت هم سودی ندارد.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛ در توصیه به تقوی دو نکته را خدمت شما عرض می کنم.

اهمیت روز جمعه ونمازجمعه

نکته اول : اهمیت به نماز جمعه ، روز جمعه و نماز جمعه آن قدر اهمیت دارد که خداوند سوره ای مستقل به نام «سوره جمعه» در قرآن آورده است. و دستور خداوند این است : « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلي‏ ذِکْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ... »(8) اى کسانى که ایمان آورده اید ، چون در روز جمعه براى نماز جمعه بانگ اذان داده شد ، به سوى نماز که ذکر خداست بشتابید و داد و ستد و دیگر کارها را واگذارید .

وظایف شیعیان در عصر غیبت:


نکته دوم: خداوند رحمت کند سیدابن طاووس از علمای بزرگ را که می فرمود:یکی از وظایف شیعیان در عصر غیبت این است که برای سلامتی امام زمان ، صدقه بدهد. به طور کلى صدقه آثارى دارد یکى اینکه صدقه نمایشگر صداقت ایمان مومن است که با انجام آن نشان مى‏دهد تا چه حد در وادى ایمان و خداپرستى صادق است و از این طریق نیازمندیهاى مومنان رفع مى‏گردد و رفاه عمومى به وجود مى‏آید و همچنین صدقه یکى از عوامل سازندگى انسان نیز هست چنانکه قرآن مى‏فرماید: « خُذ مِن اَموالِهِم صَدَقَةً تُطهِرُهُم و تُزَکِیهِم بها » (9) اى رسول ما! تو از مؤمنان صدقات را دریافت کن تا بدان صدقات نفس آن‌ها را پاک و پاکیزه سازى.انسان ابعاد روحی مختلفی دارد که باید متوازن و همسو باهم رشد کند .کسی که صدقه ندهد و فقط به جمع آوری مال بپردازد، مانند کسی که فقط دست آن رشد کرده و دیگر اعضا رشد نکرده است.صدقه دادن باعث تعادل در روح می شود و انسان را پاک می کند. ما صدقه را برای سلامتی خود و خانواده و عزیزانمان می دهیم. از امام زمان چه کسی در نزد ما محبوب تر است؟ همانطور که برای عزیزان و محبوبان خودمان صدقه می دهیم برای امام زمان هم که محبوب همه ی عالم است، صدقه بدهیم. لذا سید، رحمة الله علیه، به فرزند خود سفارش مى‏فرماید که: ابتدا کن به صدقه دادن براى آن حضرت قبل از اینکه براى خود و عزیزانت صدقه بدهى.باید توجه داشت که آن حضرت هیچ احتیاجى به صدقه و دعاى ما ندارد بلکه از شئون بندگى و اداى بعضى از حقوق بزرگ آن حضرت است و خود یک نوع اظهار محبت و دوستى به آن جناب است، و این عمل راه و سببى است براى جلب رضاى پروردگار و حصول قرب به خداوند در قضاى حوائج و دفع بلا. لذا آثار صدقه به انفاق کنندگان آن مى‏رسد مخصوصا اگر انفاق براى اظهار محبت و دعا براى وجود مقدس امام(علیه السلام)باشد.

ﺻﻴﺎﻧﻪ ﻣﺎﺷﻄﻪ ، یکی از 13بانوی یاورحضرت مهدی (عج) :

به هنگام ظهور امام زمان ( علیه السلام) ، عده ای از زنان مؤمنه و فداکار نیز رجعت خواهد کرد و به جمع یاران امام زمان می پیوندند.یکی از این افراد «صیانه ماشطه » است که در زمان حضرت موسی ( علیه السلام) می زیسته است . او همسر حزقیل پسر عموی فرعون (مردی که در قرآن کریم از او به «مؤمن آل فرعون » یاد شده) و آرایشگر دختر فرعون بوده است که ایمان خود به حضرت موسی ( علیه السلام) را پنهان می کردند .روزی صیانه مشغول آرایش و شانه کردن موی دختر فرعون بود که ناگاه شانه از دستش بر زمین افتاد، او وقتی آن را برداشت گفت: «بسم الله» و ماجرا از همین جا آغاز شد.دختر فرعون به او گفت: آیا پدر مرا می‌گویی؟ صیانه گفت: خیر، بلکه کسی را می گویم که پروردگار من و پروردگار تو و پدر توست. دختر فرعون گفت: حتما این حرف تو را به پدرم خواهم گفت. صیانه هم گفت: بگو، من هیچ ترسی ندارم. دختر فرعون این جریان را به پدرش گفت. فرعون آتش خشمش مشتعل گشت و دستور داد صیانه و فرزندانش را حاضر کردند. فرعون به او گفت: پروردگار تو کیست؟ صیانه گفت: پروردگار من و پروردگار تو الله جل جلاله است. هر چه فرعون خواست او را از این عقیده منصرف کند، نتوانست. به او گفت: اگر از این عقیده‌ات دست برنداری، تو و فرزندانت را در آتش می‌سوزانم. صیانه گفت: بسوزان، مرا باکی نیست. فقط از تو می‌خواهم که پس از سوزاندن، استخوان‌هایمان را جمع کنی و آنها را دفن نمایی. فرعون گفت: این خواسته‌ات را به خاطر حقی که بر ما داری اجابت می‌کنم.فرعون دستور داد تنوری از مس ساختند و در آن آتش افروختند. یک پسر او را در آتش انداختند تا پاک بسوخت و آن زن نظاره می‌کرد و یک یک بقیه‌ی فرزندانش را نیز در آتش انداختند تا این که نوبت به طفل شیرخواره رسید. حالِ صیانه منقلب گردید; در آن حال کودک شیرخواره به زبان آمد و گفت: «ای مادر! صبر کن که تو بر حق هستی و بین تو و بهشت یک گام بیشتر نیست.» پس طفل را با مادرش در تنور انداخته و سوزاندند. ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭﺍﺛﺮ ﺻﺒﺮ ﻭ ﺗﺤﻤﻞ ﺁﻥ ﺯﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺩﻳﻦ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻬﺪﻯ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺧﺪﻣﺖ ﻛﻨﺪ ﻭﻫﻢ ﺍﻧﺘﻘﺎﻡ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ﺑﮕﻴﺮﺩ . پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : در شب معراج در فضا ، در محلی بوی بسیار خوشی به مشامم رسید . از جبرئیل (ع) پرسیدم : این بوی خوش بی نظیر چیست ؟ جبرئیل پاسخ گفت : این بوی خوش از خاکستر جسد سوخته ی همسر جزبیل و فرزندان اوست که در زمین محاذی این فضا ریخته اند و این بوی خوش تا روز قیامت از این زمین استشمام می شود .(10) .ان شاءالله که ما هم در راه اهداف امام زمان ثابت قدم باشیم.و هنگامی که حضرت صاحب الامر ظهور می کنند ما هم در رکاب ایشان باشیم.

رحلت یاردیرین امام خمینی(ره):

نکته بعد حادثه بسیار غمبار و سخت ارتحال یار دیرین حضرت امام و مجاهد نستوه ،فقیه ،مجتهد و مفسر جناب آیت الله هاشمی رفسنجانی است که مایه اندوه مقام معظم رهبری و ملت شد. خداوند این مرد بزرگ را رحمت کند.

خاطره ای از آقای هاشمی:

این مرد بزرگ در دوران طاغوت یکی از مبارزان با رژیم شاهنشاهی بود، در روزنامه کیهان چنین نوشته بود: آقای هاشمی رفسنجانی را برای شکنجه بردند، یک وسیله ای را ساواک برای شکنجه ساخته بودند که به گردن او پیچ و مهره کرده بودند و به حدی آن را محکم می کردند که راه تنفس تنگ می شد، و به او توهین می کردند و می گفتند تو کسی هستی که از خمینی تبلیغ میکنی .نزدیک بود که نفس آقای هاشمی از جانش بیرون رود که شکنجه گر پیچ را باز کرد و گفت: دیگر از خمینی تبلیغ نکنی که هاشمی شجاعانه گفت: من بازهم از امام تبلیغ خواهم کرد. بعد از انقلاب که همه زندانی ها آزاد شدند ، ایشان هم از زندان آزاد شدند ، ایشان در زندان با کمبود امکانات یک دوره تفسیر قرآن را نوشتند ویکی از آرزوهایشان این بود که این کتاب چاپ بشود که الحمدالله این کتاب به نام تفسیر راهنما چاپ شده است و در اختیار عموم قرار گرفته است. بعد از آزادی از زندان به عنوان یاور و مشاور حضرت امام شروع به کار کردند. آقای هاشمی ، مقام معظم رهبری و شهید بهشتی به عنوان سه یار امام (ره) بودند و همواره همراه امام بودند وایشان در زمان ریاست جمهوری و در دوران جنگ و بعد از جنگ خدمات زیادی را انجام دادند.خناسان بسیار کوشش کردند تا بین مقام معظم رهبری و ایشان جدایی بیندازند، کاری که نسبت به منتظری ، آذری قمی و شریعتمدار انجام دادند ولی نتوانستند نسبت به علاقه ایشان به مقام معظم رهبری خللی ایجاد کنند و در همین سخنرانی اخیر در مصاحبه ای اعلام کرد عشق من آقای خامنه ای است. وفات ایشان هم مایه وحدت شد، عقیده آقای هاشمی وحدت ، تعادل و عدم اختلاف در جامعه بود اینکه همه علاقمند به مقام معظم رهبری بود، اگر کسی هم شک و شبهه ای در ذهنش بود ومسائلی راشنیده بود، دیدند که ایشان شخصیت گرانقدر و ذخیره ای برای انقلاب است. شخصیتی که فقدان او برای رهبر ما سخت خواهد بود،خداوند ایشان را رحمت کند. از خانواده آقای هاشمی هم صمیمانه تشکر کنیم که وحدت و همدلی و تبعیت از رهبری را حفظ کردند. دشمن بسیار تلاش کرد تا اختلاف بیندازد ولی به لطف الهی تیر دشمن به سنگ خورد.

هاشمی با امیر کبیر قابل قیاس نیست:

نکته دیگر اینکه بعضی افراد می خواهند هاشمی را با امیرکبیر مقایسه کنند، به نظر بنده ایشان خیلی بالاتر هستند،خدا رحمت کند امیرکبیر را ، انسان بسیار خوبی بودند ولی شخصیت آقای هاشمی بسیار بالاتر است . ایشان یک فقید ، مجتهد ، مفسر قرآن واسلام شناس است. به جای اینکه بگویند هاشمی امیرکبیر است بهتر بگویند هاشمی ، هاشمی است.

ایستادگی مردم در مقابل بدعهدی آمریکائیها:


در قصه برجام قرار به لغو تحریم ها بود ولی آنچه اتفاق افتاد این بود که امریکایی قانون ایسا را علیه ایران تمدید کردند. مسئولین و مدیران به 5+1 نامه نوشتند که امریکایی ها نقض برجام کردند ولی طرف های غربی زیر بار نرفتند. وامریکایی گفتند ما این تحریمهای علیه ایران را تمدید می کنیم ولی اجرایی نمی کنیم. شیوه امریکایی ها این است که از کارهای جزئی وارد می شوند و کم کم کارهای بزرگ را انجام می دهند، وقتی دیدند که ما در مقابل نقض برجام سکوت کردیم و چیزی نگفتیم باز ضربه بعدی را وارد می کنند.به یقین نامه محکمی که وزیر امور خارجه نوشتند و استدلال آوردند که امریکایی ها بدعهد هستند و برجام را نقض کردند. باید این شجاعت را داشته باشند باشد که دشمن وقتی بدعهدی می کند در مقابلش محکم ایستاد. این خواست مردم بزرگوار ماست که در مقابل بدعهدی امریکا کوتاه نیایندو محکم و باشجاعت برخورد کنند.

مناسبت های هفته :

امروز جمعه 24 دي ماه، سالروز انتصاب حضرت آيت‌الله العظمى سيدعلى خامنه‌اى به امامت جمعه تهران از سوى حضرت امام خمينى(ره) (1358 ه.ش) را داریم. که چه خدمات زیادی را برای اسلام و انقلاب انجام دادند .

يکشنبه 26 دي مصادف با فرار شاه خائن از كشور (1357 ه.ش) است.
دوشنبه 27 دي ماه ، شهادت حجت‌الاسلام والمسلمين نواب صفوى، طهماسبى، واحدى و ذوالقدر از فدائيان اسلام (1334 ه.ش) را داریم. هدف شهید نواب این بود که موانع را برای حاکمیت اسلام در جامعه برطرف کند .


پی نوشت :


1- مواعظ العددیه، علی مشکینى، نشر الهادى، قم، ص195

2- ترجمه تحریرالوسیله ، ج 1، ص 119-120، آداب تشییع

3- ثواب الأعمال: ص ۳۴۵ ح ۱

4- پاداش نیكی ها و كیفر گناهان /ترجمه ثواب الأعمال / 490

5- کافی 3 : 171

6- مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 341 / مجلسي، بحارالانوار، ج 49، ص 98، ح 13 / المستدرك، ج 12، ص164، ح9 / بحراني، مدينة المعاجز، ج 7، ص 228، ح 179.

7- حدائق الناضره , ج 4, المحقق البحراني

8- سوره مبارکه جمعه، آیه 9

9- سوره مبارکه توبه ، آیه ‏103

10- ریاحین الشریعه، ج 5، ص 153/ خصائص فاطمیه، ص 343 / منهاج الدموع، ص 93



http://yascms.ir/emam/gozaresh/m870.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m871.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m872.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m873.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m874.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m875.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m876.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m877.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m878.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m879.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m880.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m881.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m882.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m883.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m884.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m885.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m886.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m887.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m888.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m889.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.