سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

جانشینان بعد از رسول خدا(ص):

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 484 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1395.10.29
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه مهدویت مسجد الزهرا(س) مورخه95/10/26


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمدلله، الصلاةوالسلام علی رسول الله وعلی اله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله ، یا اباصالح ،ادرکنا واغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جماعت حضور دارند ، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

ان شاءالله خدای متعال حضور در نماز جماعت و شرکت در مباحث مهدویت را از همه ما قبول بدارد و روز به رو زعشق و معرفت ما را نسبت به حضرت صاحب الامر بیشتر کند، باز هم صلوات بر محمد و آل محمد.
از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، جوانان و نوجوانان و بالاخص جناب حجه الاسلام موحدنیا که پیگیر مسائل دینی و شرعی مخصوصا پیگیر مسائل مربوط به حضرت صاحب الامر هستند،صمیمانه تقدیر می کنم.

در این جلسه دو روایت راجع به امام زمان خدمتتان عرض می کنم و معارفی که در این روایات است را بیان می کنم.

اعلام امامت امیرالمومنین(ع) در غدر خم:

روایت اول ، بخشی از خطبه غدیریه رسول خدا (ص) در غدیر خم است که در آنجا رسول خدا برای امامت امیرالمومنین و یازده فرزندش از مردم پیمان گرفتند.اینگونه نیست که روز غدیر فقط اعلام امامت امیرالمومنین باشد بلکه اعلام امامت دوازده معصوم است. وپیامبر در این خطبه، همه امامان را نام بردند و چهار مرتبه از امام زمان نام بردند. گوشه ای از این خطبه را خدمتتان عر ض می کنم: « مَعاشِرَالنّاسِ، أَلاوَإِنِّی رَسولٌ وَ عَلِی الْإِمامُ وَالْوَصِی مِنْ بَعْدی، وَالْأَئِمَّةُ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ... »ای انبوه مردم ! بدانید که همانا من فرستاده و علی امام و وصی پس از من است. و امامان پس از او فرزندان اویند. « أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی. » آگاه باشید! همانا آخرین امام، قائم مهدی از ماست. و در ادامه رسول خدا ، عبارات بسیار مستحکمی را در مورد امام زمان بیان می کنند.در اینجا به چند مورد از آنها اکتفا می کنم. حضرت (ص) می فرمایند : « أَلا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدِّینِ. » او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود. (و اسلام در سراسر جهان عالم گیر می شود.) « أَلا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ. » هشدار! که او انتقام گیرنده از ستمکاران است. (1)

از این عبارات نتیجه می گیریم که بحث مهدویت و امام زمان از همان ابتدا مطرح بوده است و هنوز امام زمان به دنیا نیامده بودند که پیامبر در مورد ایشان صحبت می کردند و در همان خطبه غدیر ، رسول خدا از مردم برای امام زمان هم بیعت گرفتند. این قدر روایات مهدویت زیاد است که حتی اهل سنت و وهابیت نیز آن را قبول دارند و کسی نمی تواند منکر آن شود.منتهی در مورد اینکه امام زمان کیست و فرزند چه کسی است ،اهل سنت اختلاف دارند ولی در روایات شیعه این مسئله به وضوح آورده شده است.

جانشینان بعد از رسول خدا(ص):

روایت دوم : رسول خدا ( صلی الله علیه و آله وسلم ) می فرمایند : « الْأَئِمَّةُ بَعْدِی اثْنَا عَشَرَ» امامان بعد از من دوازده نفرند. «أَوَّلُهُمْ عَلِی بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ آخِرُهُمُ الْقَائِمُ » اول آن ها علی ابن ابیطالب می باشد و آخر آنان هم قائم است. «فَهُمْ خُلَفَائِی وَ أَوْصِیائِی وَ أَوْلِیائِی » این عده جانشینان و اوصیاء من هستند «وَ حُجَجُ اللَّهِ عَلَی أُمَّتِی بَعْدِی» و از طرف خداوند بر امت من حجت می باشند.« الْمُقِرُّ بِهِمْ مُؤْمِنٌ» مؤمن اقرار به امامت آنان می کند « وَ الْمُنْکرُ لَهُمْ کافِرٌ» و کافر هم منکر فضل و مقام آن ها می باشد. (2)

عترت چه کسانی هستند:

از حضرت علي(ع) دربارة معناي روايت پيامبر اکرم(ص) که فرموده بود: «إِنِّي مُخَلِّفٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي» پرسيده شد «عترت» چه کساني هستند؟ فرمود: « أنا وَ الحَسَنُ وَ الحُسَينُ وَ الأئِمَّةُ التِّسعَةُ مِن وُلدِ الحُسَينِ ، تاسِعَهُم مَهدِيُّهُم وَ قائِمُهُم » من و حسن و حسين و نُه امام از فرزندان حسين ـ كه نهمين آنان ، مهدى و قائم آنهاست ـ ( ما امامانى هستيم كه)« لا يُفارِقونَ كِتابَ اللّهِ » از كتاب خدا جدا نمى شوند « وَ لا يُفارِقُهُم حَتَّى يَرِدوا عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله حَوضَهُ .» و كتاب خدا هم از آنان جدا نمى شود تا در كنار حوض (كوثر) بر پيامبر خدا وارد شوند . (3)وقتی در مورد امام زمان صحبت می شود در مورد غیبت ایشان هم بحث می شود. بر اساس روایات قطعی امام زمان (عج) دو نوع غیبت داشتند: غیبت صغری و غیبت کبری. غیبت به معنای پنهان شدن از دیدگان است. البته غیبت معنای مختلفی دارد باید دید که کدام معنا در مورد امام زمان صحیح است.امير المؤمنين (ع) فرمودند : « الْحَادِيَ عَشَرَ مِنْ وُلْدِي هُوَ الْمَهْدِيُّ » یازدهمين فرزندم مهدى است «الَّذِي يَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً » كه زمين را پر از عدل و داد كند «كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً » كه زمين را پُر از عدل و داد كند «تَكُونُ لَهُ غَيْبَةٌ وَ حَيْرَةٌ » براى او يك غیبت و حیرت (سرگردانى) است «يَضِلُّ فِيهَا أَقْوَامٌ » كه مردمى در آن گمراه شوند «وَ يَهْتَدِي فِيهَا آخَرُونَ » و ديگرانى در آن ره جويند.( 4) غیبت یعنی پنهان از دیدگان ، غائب کسی است که حاضر نیست یا حضور ندارد.

معنای غایب وغیبت:

در مورد غائب بودن حضرت صاحب الامر چندین تفسیر وجود دارد.یک معنای غائب مانند جن است که وجود دارد ولی نامرئی است که بر اساس روایت این مورد در مورد امام زمان صدق نمی کند، وجود حضرت مرئی و دیدنی است. و حضور ایشان را در دوران غیبت تشبیه کرده اند که مانند ماه پشت ابر است.یعنی وجود دارد ولی پنهان است. یک معنای غائب این است که حضرت در بین ما رفت و آمد می کند و ما را می بیند ولی ما ایشان را نمی بینیم. معنای دیگر غیبت این است که حضرت در بین ماست و ما را می بیند و ما هم ایشان را می بینیم ولی نمی شناسیم. هر دوی این معنا قابل تصور است.یعنی امام زمان با ما زندگی می کنند ولی به صورت ناشناس . ایشان در بین ما رفت و آمد دارند و با ما نشست و برخاست می کنند .

حضور امام زمان(عج) در موسم حج:

بر اساس روایات؛ حضرت مهدى(عج) به عنوان امام زنده و غایب، هر سال در موسم حج حضور می‌یابد؛ مانند دیگر مسلمانان مناسک حج را به جاى می‌آورد؛ مردم را می‌بیند؛ اما آنان ‏او را نمی‌شناسند.امام صادق(ع): «مردم، امام خود را، نمی‌یابند. وى در موسم (مراسم حج) حضور پیدا می‌کند. وى آنان را می‌بیند، ولى آنان وى را نمی‌بینند»(5) مثلا بعضی افراد ، امام زمان را دیدند ولی یک لحظه که نگاهشان را برگرداندند ، دیگر حضرت را ندیدند، یعنی طوری که گمان کردند که اصلا حضرت را ندیدند. لحظه اول حضرت را دیدندولی نشناختند و بعد که حضرت از آنجا می رفتند، دیگر حضرت را نمی دیدند.پس هر دو معنای اخیر در مورد حضرت صادق است. پس غیبت به معنای نامرئی بودن شخص امام زمان نیست (مانند اجنه که وجود دارند ولی دیده نمی شوند.) ولی دو معنای دیگر در مورد امام زمان قابل تصور است، اول اینکه امام زمان هستند و در بین ما زندگی می کنند ولی ما ایشان را نمی بینیم و دوم اینکه ما هم امام زمان را می بینیم ولی ایشان نمی شناسیم. اکثرا افرادی که خدمت حضرت رسیده اند، ایشان را نشناختند بعدها متوجه شدند ، امام زمان بوده است.حیرت یا سرگردانی در این حدیث به این معناست که امام زمان هم نمی داند تا چه زمان غیبت طول می کشد.این سرگردانی از ناحیه خداوند و یا امام زمان نیست. بلکه نتیجه اعمال و رفتار ما شیعیان است که مهیای حضور حضرت نیستیم و زمینه را برای ظهور آماده نکرده ایم.وگرنه خود حضرت نیز خواهان ظهور هستند، حضرت ولیّ عصر(عج) نیز در توقیعی که برای اسحاق بن یعقوب فرستاده اند، تأکید فرموده اند: « برای تعجیل در فرج و ظهور من بسار دعا کنید که همانا فرج من، فرج و گشایش خود شماست » (6)

بسیاری از ائمه در روایات خود، غیبت امام زمان (عج) را متذکر شده اند : زراره از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: «اِنَّ لِلْقائِمِ غَیْبَةً قَبْلَ أَنْ یَقُومَ » به راستی برای قائم غیبتی است قبل از اینکه قیام کند... .(7)ریان بن صلت می گوید: ازامام رضا علیه السلام پرسیدم « أَنْتَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ » آیا صاحب این امر(مهدی موعود)شمایید. امام فرمود: «أَنَا صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ » من صاحب این امر هستم، « وَ لَكِنِّی لَسْتُ بِالَّذِی أَمْلَؤُهَا عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً » اما آنكه زمین را پر از عدل مى‏كند همچنانكه پر از جور شده بود، من نیستم. ... « ذَاكَ الرَّابِعُ مِنْ وُلْدِی » او چهارمین فرزند من است. « یُغَیِّبُهُ اللَّهُ فِی سِتْرِهِ مَا شَاءَ » خداوند او را تا زمانى كه بخواهد در پوشش خود غایب مى‏سازد، «ثُمَّ یُظْهِرُهُ فَیَمْلَأُ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا » سپس او را آشكار مى‏سازد تا زمین را به وسیله او از قسط و عدل آكنده سازد «كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْما»آنچنانكه ( پیش از آن ) از جور و ستم پر شده بود (8) .

شباهت حضرت مهدی(عج) به حضرت یوسف علیه‌السّلام

ابو بصیر از امام باقر علیه‌السّلام روایت کرده که فرمود: حضرت قائم علیه‌السّلام شباهتی به حضرت یوسف دارد، راوی می‌گوید عرض کردم آن چیست؟ فرمود سرگردانی و غیبت. (9)


پی نوشت :

1- علامه امینی، الغدیر، ج1ص12-151و294-322.

2- من ‏لا یحضره‏ الفقیه، ج 4، ص 180

3- شيخ صدوق, كمال الدين و تمام النعمة، ج۱, ص۲۴۰

4- اصول کافی ، جلد اول، کتاب الحجة، باب في الغيبة ، حدیث هفتم

5- کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ‏2، ص 150، قم، دار الحدیث، چاپ اول، ‏1429ق.

6- کمال الدّین، ج 2، ص 485.

7- اصول كافی، كلینی، ترجمه مصطفوی، تهران، علمیه اسلامیة، ج 2، ص 137، ح 9؛ ص 140، ح 18.

8- ابن بابویه،1386،ج2،باب35،ص69

9- بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۲۲۴، عن غیبةالطوسی.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.