سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سه عمل برتر در کلام پیامبر اعظم(ص) /طرح کردن بدعهدی های برجام آمریکا را برای جهانیان رسوا کنیم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 645 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.11.03
 
خطبه های نمازجمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی مورخه 95/11/1


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان ،خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز تقدیر وتشکر می کنم. از مدیران و مسئولین محترم ،اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، سروران معظم روحانی، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم واز سخنران قبل خطبه ها، جناب حجه الاسلام قاسمی که بیان احکام را داشتند، نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

هفت آروزی جبرئیل :

در خطبه های گذشته روایتی ارزشمند از توصیه های پیامبر خدا به امیرالمومنین خدمتتان عرض کردم. پیامبر اعظم(ص) فرمود: «یَا عَلِیُّ! تَمَنَّی جَبْرئِیلُ اَنْ یَکُونَ مِنْ بَنِی آدَمَ بِسَبْعِ خِصَالٍ » ای علی! جبرئیل به سبب هفت خصلت، آرزو داشت که از فرزندان آدم باشد آن خصلتها (عبارت است از ) : 1- « وَ هِیَ الصَّلَوه فِی الْجَمَاعَه » شرکت در نماز جماعت 2- « وَ مُجَالَسَتُهُ الْعُلَمَاءَ » همنشینی با دانشمندان واستفاده از نورانیت مجلس علم 3- « وَالصُّلْحُ بَیْنَ الاِثْنَیْنِ » آشتی دادن بین دو نفر . (رفع اختلاف بین پدر و فرزند، زن و شوهر و ...) . 4- « وَ اِکْرَامُ الْیَتِیمِ » احترام نهادن (و خدمت به) یتیم 5 - « وَ عِیَادَه الْمَرِیضِ » عیادت و سرکشی از بیمار 6- «وَ تَشْیِیعُ الْجَنَازه» شرکت در تشییع جنازه ها و درس عبرت گرفتن از آن و دلجویی از بازماندگان 7- «وَ سَْقیُ الْمَاءِ فِی الْحَجِّ » و آب دادن در حج. « فَاحْرُصْ عَلَی ذَلِکَ » پس (علی جان!) بر (حفظ) این خصلتها حریص باش. (1) در این خطبه اهمیت و ارزش سیراب کردن تشنگان را بحث می کنیم. سیراب کردن تشنگان اعم از انسان، حیوان ، درختان و ... دارای اهمیت بسیار است.

اولین پاداش روز قیامت!


امام علی (ع) فرمودند : « اول ما یبدا فی الاخره سقط الماء » (2) اولین صدقه ای که ثوابش را خدای تعالی می دهد، ثواب سیراب کردن تشنگان است. امام صادق عليه السلام نیز فرمودند : « أفضَلُ الصَّدَقةِ إبرادُ الكَبِدِ الحَرّى » (3) بهترين صدقه ، خنك كردن جگر تفتيده است . (إبرادُ در اینجا یعنی خنک کردن است.)

دو عملی که موجب رفتن به بهشت است!

عربی نزد رسول خدا (ص) آمد و عرض کرد: « علمنی ادخل به الجنة» (ای رسول خدا) عملی را به من یاد بده که با به کار بستن آن داخل بهشت شوم! فرمود: « إِطْعَامَ الطَّعَامِ » اطعام به طعام کن و دیگران را سیر کن «وَ إِفْشَاءَ السَّلاَمِ » و افشاء سلام کن و بلند سلام کن. (در روایتی از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است: «پیامبر اکرم(ص) به تمام زنان اعمّ از پیر و جوان سلام می‌کردند، امّا من فقط به سال‌خوردگان از زنان سلام می‌کنم» (4)) . مرد عرب در پاسخ رسول خدا عرض کرد : « لا أطیق ذلک » طاقت آن را ندارم .(توانایی مالی برای اطعام گرسنگان ندارم. ) پیامبر (ص) فرمود: « فهل لک ابل » آیا شتر داری؟ گفت: « نعم » بلی، فرمود: « فانظر بعیرا فاسق علیه أهل بیت » شتری را به کار بگیر (شتری را در نظر داشته باشد) به وسیله آن اهل بیتی را سیراب کن که،« لا یشربون الماء الا غیّا فلعلّه لا ینفق بعیرک و لا یتخرق سقاؤک حتی تجب لک الجنه » آب را نمی نوشند مگر یک روز در میان یعنی، هر روز توانائی تهیه آب را ندارند این امید هست تا از بین رفتن، شترت و پاره شدن مشکت، بهشت بر تو واجب شود. (5) سیراب کردن تشنه ثواب زیادی دارد ولو اینکه یک حیوان و یا درختی را سیراب کنی. مثلا درختی در نزدیکی خانه ما تشنه باشد ، نباید منتظر بمانیم تا شهرداری آن را آب بدهد، اگر بتوانیم آن درخت را آب بدهیم ، بهشت را برای خود خریده ایم.
از امام علی(علیه السلام) نقل شده است: « پيامبر اسلام هنگامى كه وضو مى گرفت، گربه اى نزد او آمد، پيغمبر دانست كه آن حيوان تشنه است، ظرف آب را به طرفش برد و گربه آب نوشيد، سپس ايشان از باقی مانده آب وضو گرفت» (6) این شیوه رسول خدا و ائمه بود که حتی حیوانات تشنه را نیز سیراب می کردند.

سه عمل برتر در کلام پیامبر اعظم(ص) :

ابو علقمه می گوید: پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله بعد از نماز صبح رو به ما کرد و فرمود: اصحاب من! دیشب عمویم حمزه و برادرم جعفر (طیار) را در خواب دیدم. (حضرت حمزه در جنگ احد به شهادت رسیدند و جناب جعفر در جنگ موته و هر دو دست خودرا در این جنگ از دست داد . خداوند به جاى دو دست جعفر كه در جنگ مؤته جدا شد دو بال در بهشت به او داد تا هر جای بهشت که بخواهد، بتواند برود (7) ) پیامبر فرمود : دیشب عمویم حمزه و برادرم جعفر (طیار) را در خواب دیدم، به آن دو نزدیک شدم و گفتم: « بِأَبِی أَنْتَُما أَی الاْءَعْمَالِ وَجَدْتُمَا أَفْضَلُ؟ » کدام عمل را برتر یافتید؟ (چه عملی در زمان حیات انجام دهیم که در آخرت سود بیشتری ببریم. ثواب بیشتری دارد؟ )پاسخ دادند: « فَدَینَاک بالآبَاءِ وَالامُّهاتِ وَجَدْنَا أَفْضَلَ الاْءَعْمَالِ » پدر و مادر ما فدایت، ما سه عمل را برترین اعمال یافتیم. اول : «الصَّلاةَ عَلَیک » صلوات بر تو، (حضرت صادق (ع) فرمودند : هر كه را حاجتى باشد اوّل صلوات بفرستد ، بعد از خدا حاجت بخواهد، و دعا را نيز به صلوات ختم كند، كه خداوند متعال كريم تر از آنست كه دو طرف دعا را قبول كند و وسط آن را فراموش نمايد كه صلوات هرگز بی ‏استجابت نخواهد ماند. (8) ) دوم : «وَ سَقْی الْمَالِ » تشنه را سیراب کردن(گاهی در شهر آب سرد کن و یا شیر آبی پیدا نمی شود که یک کارگر و یا مسافری غریب که تشنه هستند،آب بنوشند. در اینجا ما می توانیم با سیراب کردن آنها بهشت را برای خودمان بخریم.) سوم : «وَ حُبَّ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام. » و محبت علی بن ابی طالب علیه السلام .(9)خدا را شکرگزاریم که ما را مُحب علی (ع) و اولاد علی (ع) قرار داده است و با اینکه فاصله ما تا مدینه بسیار زیاد است ، قلب ما را مالامال از عشق مولا امیرالمومنین (ع) و اهل بیت کرده است. قلب پدران و مادران ما نیز آکنده از عشق و محبت اهل بیت است ،آنها از کودکی ما را به مجالس اهل بیت می بردندو عشق آنها را در وجود ما نهادینه کردند ولی بودند افرادی که در زمان اهل بیت زندگی می کردند و نسبت به آنها کینه و دشمنی داشتند. این محبت را باید قدر بدانیم و خداوند را بر محبت علی و آل علی شکرگزار باشیم .

مردی گنهکار از بنی اسرائیل ، از بیابانی می ‏گذشت . سگی را دید كه از شدت تشنگی زبانش را به خاك های نمناك می ‏مالد . در آن جا چاه آبی بود . مرد كفش خود را به دستار شالی بست و آن را فرستاد به ته چاه و از آن آب كشید و بعد با دست خودش آب به ان حیوان داد و او را سیراب و از مرگ حتمی نجات داد . وحی به پیامبر زمانش رسید كه خدا كار این انسان را پاداش می ‏دهد و این عمل نزد خداوند دارای ارزش و بها است (شَكَر اللّه له وادْخَله الجنة) خداوند از عمل نیك این مرد قدردانی نمود و او را به پاس این عمل اخلاقی و پسندیده گناهان او را بخشید و او را به بهشت برد. (10)

اخوی بنده تعریف می کرد که یک روز در بیابان الاغی را دیدم که تشنه بود، هرچه گشتم ظرفی را ندیدم که برای او آب بیاورم تا لاستیک کهنه ای را دیدم ،آن را پر از آب کردم و با آن الاغ را سیراب کردم. بعد الاغ که سیراب شده بود ، رو کرد به سمت قبله . کارگرها من را مسخره کردند که الاغ دارد برای تو دعا می کند. او می گفت از آن روز به بعد (بخاطر سیراب کردن الاغ ) زندگی من متحول شد و کار و بارم گرفت. بله دعای حیوان تشنه بسیار اثر دارد.

برادران و خواهران ، گاهی ما کارهای خِیر کوچک را به حساب نمی آوریم ولی آن کار تاثیرات زیادی را دارد و نزد خداوند از ثواب بسیاری برخوردار است .

آیین همسرداری در احادیث اسلامی :


امام صادق علیه السلام می فرمایند: «ما من امراة تسقی زوجها شربة من مآء » هر زنی که به شوهرش مقداری آب دهد،«الا کان خیرا لها من عبادة سنة صیام نهارها وقیام لیلها » برای او بهتر از عبادت یک سال است که روزهایش روزه باشد و شب هایش عبادت کند . «ویبنی الله لها بکل شربة تسقی زوجها مدینة فی الجنة» وخداوند به جای هر مقدار آبی که به شوهرش بنوشاند، شهری در بهشت برایش می سازد « وغفر لها ستین خطیئة » و شصت گناهش را می آمرزد . (11) همین کارهای کوچک در منزل باعث ایجاد صفا و صمیمیت و آرامش در خانه است . امام على عليه السلام می فرماید : « جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ » (12)جهاد زن خوب شوهردارى كردن است. یک زن آگاه و وظیفه‌شناس، اگر بتواند درون خانه، محیط مساعدی را برای رشد و کمال خود و شوهر و بویژه فرزندان خویش فراهم کند، تاثیر مثبت و بسیار مؤثر آن در اصلاح جامعه و اخلاق و تربیّت آحاد آن، مشاهده خواهد شد. در حقیقت زن، سهم مستقیمی در فعال نمودن سایر نیروهای سازنده جامعه دارد. این حدیث گویای اهمیّت وظیفه خانه‌داری است چرا که آن‌را به مثابه جهاد می‌داند. «حسن التبعل» که در حدیث آمده جمله کوتاهى است، ولى معناى گسترده‌اى دارد و همه خوبی‌ها را دربر می‌گیرد.

درباره زنى می‌توان گفت: «خوب شوهردارى می‌کند»، که مقام سرپرستى و قیمومت شوهر را می‌پذیرد و از آن پاسدارى می‌کند. موقعیت او را در خانواده و بین فرزندان نگه می‌دارد. در کارهاى مهم با او مشورت می‌نماید. از دستوراتش اطاعت می‌کند. اگر در موردى خروج از منزل را صلاح ندانست و اجازه نداد خارج نمی‌شود. با رفتار خوش و اخلاق نیک و محبت‌هاى خود، شوهر را دلگرم و خانه را به کانون صفا و محبت تبدیل می‌کند. در دشواری‌ها و گرفتاری‌ها به یارى شوهر می‌شتابد و از او دل‌جویى می‌نماید. در مورد اموال شوهر امانت‌دار است و از اسراف و تبذیر و ولخرجى اجتناب می‌کند. بهترین لباس خود را در منزل می‌پوشد و براى شوهر آرایش و زینت می‌کند. در خانه‌دارى و پرورش فرزندان می‌کوشد. زنان به پیامبر اسلام(ص) گفتند: اى رسول خدا! مردان، ثواب و فضیلت جهاد در راه خدا را برده‌اند، ما چه کارى انجام دهیم که به آن وسیله بتوانیم پاداش مجاهدان در راه خدا را دریابیم؟ آن‌حضرت فرمود: «اگر هر یک از شما مشغول کارهای خانه شود، ثواب کار مجاهدان در راه خداوند را دارد» (13)

قدر آب را بدانیم:

آخرین نکته : آب مایه حیات است و بسیار قیمتی و با ارزش است ، باید قدر آن را بدانیم. آب هرکجا باشد، آنجا آبادانی و زندگی است. متاسفانه بعد از انقلاب (به نظر بنده ) یک گناه نابخشودنی انجام دادیم و قناتهایی را که هزاران سال ، پا برجا بودند و آب مردم را تامین می کردند را خشک کردیم واین میراث کهن را که با خون جگر گذشتگان و یک هنر ما ایرانی ها بود را از کار انداختیم و امروز با حفر چاهها و ... روز به روز سطح آب پایین تر می رود . گناه اسراف و ضایع کردن آب باعث می شود که خداوند نعمتش را از انسان بگیرد. ما حق نداریم آب میراث گذشتگان را تباه کنیم و با مصرف بیش از حد آیندگان را از نعمت آب محروم کنیم. حفظ آب ، مدیریت و برنامه می خواهد . باید حساب شده و به اندازه آب را مصرف کنیم. الحمدالله امروز علم در خدمت بشر قرار گرفته است و ما باید از تکنولوژی روز در جهت حفظ منابع زیر زمینی مخصوصا آب که بالاترین نعمت خدادی است،نهایت استفاده را بکنیم.امروز آبیاری قطره ای و زیر سطحی یکی از کارهایی است که کشاورزان باید انجام بدهند تا همین مقدار آبی را که در اختیار دارند، درست استفاده کنند.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛ انجام واجبات و ترک محرمات. یکی از واجباتی که باید انجام بدهیم ، عشق و علاقه به امام زمان است.

اخلاق و تقوا مشخصه منتظران :

در روایتی از امام ششم آمده است که منتظران منجی دوازدهم خوش اخلاق اند.در این روایت امام صادق علیه السلام فرمود:
« …مَنْ سَرَّهُ اَنْ یَکُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ وَلْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الاَْخْلاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ.» (14) کسى که مایل است جزء یاران حضرت مهدى(عج) قرار گیرد باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوى و اخلاق نیکو توأم گردد.

خوش اخلاقی یکی از مشخصه هایی است که در این فرمایش نورانی برای منتظران راستین امام غائب معرفی شده است و اما اگر این انسان خوش اخلاق دارای صفتی باشد که با آلودگی ها و زشتی ها میانه ای نداشته باشد،به حق از یاران حضرت مهدی(عج) خواهد بود. ان شاء الله که توفیق خوش اخلاقی و تقوا به همه بندگان خدا عنایت شود.

در وجود هر انسانی دو خصلت دوستی و دشمنی وجود دارد . در روایت آمده است : «هَلِ الدِّينُ إِلَّا الْحُبُّ» (15) یعنی دین غیر از حب و دوستی چیزی نیست. یکی از فروعات دینی ما تولی است. اینکه خدا و پیامبر خدا (ص) و امام زمان(عج) و خوبیها را دوست داشته باشیم. دوستداران خدا را دوست داشته باشی و یکی دیگر از فروعات تبری یعنی دشمنی است.یعنی با دشمنان خدا دشمن باشید. خدای متعال در قرآن مجید می فرماید: « قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْکُمُ اللَّهُ ... » (16) بگو: اگر خدا را دوست می دارید پس پیروی از من کنید تا خدا نیز شما را دوست بدارد. در این آیه خداوند می فرماید: پیامبر به مردم بگو : راه اینکه خدا دوستتان داشته باشد، این است که هم پیامبر خدا را دوست داشته باشی و هم از او اطاعت کنی. نمی توان، هم خدا را دوست داشته باشید و هم اینکه معصیت خدار ا کنید. محبت به خداو مخالفت و معصیت او یک جا جمع نمی شود. باید مطیع پیامبر خدا (ص) ، مطیع امام زمان(عج) و مطیع جانشین امام زمان(عج) باشیم.

همراه با ولایت

شهید دستغیب نمونه ای کامل از ولایت پذیری بود و علاقه عجیبی به حضرت امام رحمه الله داشت. جمله معروف «بی عشق خمینی رحمه الله نتوان عاشق مهدی علیه السلام شد» از سخنان او می باشد. در سخنان خود، عارفانه می فرمود: «مَنْ اَطاعَ الخُمینی فَقَدْ أطاعَ اللّه ؛ هر کس از خمینی رحمه الله پیروی کند، از خدا پیروی کرده است.» همسرشان می گوید: «هرگاه حاج آقا با امام امت دیدار داشتند، در بازگشت بیش از حد خوشحال و شاداب بودند و همواره خود را موظف می دانستند که سخنان ایشان را از صدا و سیما بشنوند و یادداشت کنند و در سخنرانیهای خود، محور سخن قراردهند. درباره دیدار با امام رحمه الله می فرمودند: «من در محضر امام، یارای سخن گفتن ندارم.»
ایشان به یکی از نمایندگان شیراز فرموده بود: «پسرجان! باید باورت شود که حضرت امام، نایب امام زمان علیه السلام است، احترام به امام، احترام به امام زمان علیه السلام است. می خواهی عزت پیدا کنی، عزت در پیروی از امام است.»همان گونه که نسبت به امام و رهبری تولی داشت، از هر عنصر مخالف امام نیز به شدت تبری می جست. هم چنانکه می فرمود: «هنگامی که در مجلس خبرگان قانون اساسی دیدم بنی صدر در رابطه با ولایت فقیه که اساس نظام جمهوری اسلامی است، آن هتاکیها را کرد، بر خود واجب دانستم به دفاع از ولایت فقیه برخیزم و مطالبی را از تریبون مجلس بیان دارم.»(17)

امام خمینی (ره) ، جانشین امام زمان(عج) بود و امروز هم جانشین امام زمان(عج) ، حضرت آیت الله امام خامنه ای است.

وقتی خداو پیامبرش را دوست داریم باید تابع او باشیم و تبعت محض از امام معصوم و امام زمان وجانشین او داشته باشیم. امروز تنها کسی که در این کره خاکی پرچم حق را بر دوش دارد و حافظ راه و اندیشه حضرت امام است، مقام معظم رهبری است.خیر دنیا و آخرت در همین نکته ای است که خدمتتان عرض کردم.

با مطرح کردن بدعهدی های برجام آمریکا را برای جهانیان رسوا کنیم
در این هفته سالگرد برجام را هم داریم، یک تجربه خوبی در قصه برجام به همه ثابت شد و آن این بود که امریکایی ها نشان دادند، دشمن ما هیچ وقت دوست نمی شود. امریکایی بدعهد هستند .حتی اجازه ندادند جوهر تعهدشان در برجام خشک شود و آن را نقض کردند.از همان ابتدا قرار بود تا کلیه تحریمهای بانکی برداشته شود.اصلا اصل مذاکره برای این بود که دولتمردان ما به دنبال برداشته شدن تحریمهاو حل مشکلات کشور بودند. بارها مقام معظم رهبری فرمودند : « امریکایی بدعهد هستند، باید بسیار دقت کنید » . ما باید از سر استغنا و بی نیازی پای میز مذاکره می رفتیم ولی اظهار نیاز کردیم و گفتیم مشکل آب خوردن ، مشکلات اقتصاد ، ازدواج ، بیکاری جوانان ، همه و همه بسته به مذاکره است و باید ، مذاکره کرد تا مشکلات کشور حل بشود. الان که یک سال از برجام می گذرد ،ایران همه تعهدات خود را در برجام به طور کامل انجام داده است. جوانان عزیز کشورمان با دست خالی و تنها با تکیه بر توان خود، توانستند به دانش هسته ای دست یابند. دانش هسته ای بسیار ارزشمند و مایه استقلال کشور است. کشوری می تواند پیشرفت کند که در علم پیشرفت کند.ولی ما در برجام ، دست از انرژی هسته ای برداریم تا تحریمها برداشته شود و مشکلات کشور حل شود. اما نتیجه چه شد؟!

مروری بر تعهدات ایران در اجرای برجام :

- تعداد سانتریفیوژهای ایران از 20000 به 5000 دستگاه رسید.

- دانشمندان ما اورانیوم را در سطح 20 درصد غنی‌سازی می کردند که امروز به 3 درصد رسیده است.

- ذخایر اورانیوم غنی‌شده ما 11000 کیلوگرم بود که به 300 کیلوگرم کاهش یافت، که در مذاکره ای که به تازگی داشتند این مقدار به 200 کیلوگرم کاهش یافت.

- سی تن آب سنگین در اراک داشتیم که همه را به خارج از کشور فرستادیم.

- هسته اصلی(قلب ) رآکتور اراک را که می‌توانست مقادیر قابل توجه پلوتونیوم سطح تسلیحاتی تولید کند، را نابود کردیم و از سیمان و بتون پُر کردیم. همه کارشناسان داخلی و خارجی از دوست و دشمن معتقدند که این رآکتور دیگر قابل بازگشت نیست. همچنین متعهد شدیم که تا 15 سال دیگر هیچ رآکتور آب سنگین دیگری نسازیم.

- پروتکل الحاقی را هم داوطلبانه انجام دادیم . حتی دولت ایران، قبل از رسیدن موعد تعهدات، همه تعهدات را انجام داد و محدودیت های 8 -10- 15 و 25 ساله ای را در مورد هسته ای پذیرفتیم.همه این امتیازات را دادیم تا تحریمها برداشته بشود و اینکه وقتی نفت را می فروشیم ، پول آن به داخل کشور بیاید ولی آنچه اتفاق افتاد این بود که امریکایی ها نه تنها هیچ تحریمی را برنداشتند بلکه تحریمهای بیشتری را علیه ایران اعمال کردند. در مقابل این همه بدعهدی مردم ایران از دولت انتظار دارند که امریکای بدعهد را در دنیا رسوا کند و به جهانیان برساند که امریکایی به هیچکدام از تعهدات بین المللی خود پایبند نیستند و اینکه دولت ما باید به توان داخلی تکیه کند و بحث اقتصاد مقاومتی را دنبال کند و زمینه را فراهم کنند تا مردم بتوانند وارد میدان بشوند و مشکلات اقتصادی به دست خود مردم حل شود.

احترام به حقوق شهروندی :

نکته بعد اینکه ،یکی از حقوق شهروندی این است که شهروندان می توانند انتقاد کنند. حقوق منتقدان هم باید مورد احترام باشد نه اینکه مورد تمسخر و توهین قرار بگیرند. با این نحو برخورد مشکلاات حل نخواهد شد،کسانی هم که انتقاد می کنند از دشمنان نیستند، دوست و دلسوز مملکت هستند. همه مسائلی که امروز در برجام با آن روبرو هستیم را همین منتقدان پیش بینی کرده بودند ولی متاسفانه مورد بی توجهی و توهین قرار گرفت .وقتی مقام معظم رهبری فرمودند : در زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران ، تضمین‌های قوی از طرف‌های مقابل بگیرید و در دفعات متعدد تعهدات خودتان را انجام بدهید ،برای این بود که می دانستند امریکا بدعهد است واین روز ها را می دیدند. در تاریخ اسلام از حلیه گری دشمنان و فریب خوردن مسلمانان ، ماجرا بسیار داریم . مثلا در جریان جنگ صفین و در حساس‌ترین لحظه های جنگ، زمانی که نشانه‌های شکست در سپاه معاویه آشکار گشته بود ، دست به نیرنگی بزرگ زد، و دستور داد با بستن قرآن بر سر نیزه ها و حمل کردن قرآن بزرگ دمشق با کمک ده نفر روی نیزه ها، همه سپاهیان فریاد بزنند: «ای اهل عراق! کتاب خدا بین ما و شما حاکم است (دو طرف دست از جنگ برداریم و به حکم قرآن تسلیم شویم )! » امیرالمؤمنین علی علیه السلام خطاب به سپاهیانش فرمود: « به جنگ ادامه دهید و استقامت کنید که لحظه پیروزی فرا رسیده است و به دعوت اینان اعتنایی نکنید که فریبی بیش نیست.» ولی نیرنگ عمروعاص کار خود را کرد و گروه زیادی از سپاه عراق که تعداد آنها بالغ بر ده هزار نفر بود دست از جنگ برداشتند و خواستار قبول درخواست شامیان و آتش‌بس شدند. اما آنها در حالی که همگی مسلح بودند، در برابر امام ایستادند و بر خواسته خود پافشاری کردند و در نهایت گفتند: یا علی، دعوت این گروه را بپذیر و گرنه همان گونه که عثمان را کشتیم تو را نیز می کشیم.سخنان امام در دل‌های مرده آنان هیچ اثری نداشت و امام مجبور به پذیرش حکمیت و داوری شد. قرار شد آتش بس شود و هر یک از دو طرف جنگ، شخصی را به عنوان داور و حکم انتخاب کنند تا بعد از با مشورت یکدیگر و در مجلسی عام و در مقابل سران دو سپاه نظر خود را اعلام کنند.معاویه برای داوری عمروعاص را برگزید، ولی گروه شورشی از سپاه عراق و مخالفان امام علی که آتش بس و حکمیت را بر او تحمیل کرده بودند و خواهان صلح با معاویه بودند ابو موسی اشعری را نامزد کردند.هر چه امام فرمود او شایستگی ندارد، نپذیرفتند و اجازه ندادند که امام ابن عباس یا مالک اشتر را برای داوری برگزیند. حتی امام احنف بن قیس را به عنوان داور دوم یا سوم پیشنهاد داد ولی نپذیرفتند.پس از امضای حکمیت در طول مدت و مهلت بررسی توسط دو داور، عمرو عاص با زیرکی خاص خود به ابو موسی قبولاند که علی علیه السلام چون کشندگان عثمان را پناه داده و جنگ به راه انداخته سزاوار حکومت نیست. ابو موسی نیز بر معاویه خرده گرفت و او را لایق حکومت ندانست.آن گاه هر دو تصمیم گرفتند که هر کدام امیر خود را از خلافت عزل کنند و امر خلافت را به عهده خود مسلمین بگذارند تا هر کسی را که می خواهند به خلافت انتخاب کنند. قرار شد هر دو نفر این نظر را اعلام کنند. روز موعود فرا رسید. همه اجتماع کردند تا حکمین نظر خود را اظهار کنند. ابوموسی به عمرو عاص گفت بر منبر بالا رود و نظر توافق‌شده را اعلام کند.اما عمرو عاص زیرکانه ابو موسی را پیش انداخت و گفت:« تو صحابی پیامبر خدایی. من هرگز بر تو مقدم نخواهم شد!»ابن عباس که در مجلس حاضر بود به ابو موسی گفت: بگذار ابتدا عمرو عاص نظر خود را اعلام کند. او تو را فریب می دهد. اما ابوموسی قبول نکرد و بر منبر بالا رفت و در جمع مردم چنین گفت: ما پس از مشورت و بررسی به این نتیجه رسیدیم که علی و معاویه را از خلافت خلع کنیم و انتخاب خلافت را به عهده مسلمین بگذاریم، بنابراین من علی را از خلافت خلع می کنم، چنان که این انگشتر را از انگشت بیرون می آورم! عمروعاص بلا فاصله پس از ابوموسی به منبر رفت و گفت: او علی را از خلافت خلع کرد، من نیز او را خلع می کنم و معاویه را به خلافت می گمارم، چنان که این انگشتر را در دست خود می‌نهم!و به این ترتیب ابوموسی فریب عمرو عاص را خورد و مسلمانان جنگ برده را باختند. (18)تمام آنچه واقع شد نتیجه روشن سرپیچی از فرمان حجت خدا و عدم تسلیم در برابر ولی زمان بود .که پیامدهای منفی آن هنوز در زمینه های مختلف مشهود است. هدف معاویه این بود که امیرالمومنین را از پای درآورد و بر تمام قلمرو اسلام مسلط شود .

آمریکائیها بدنبال تسلط بر ایران:

امروز هم امریکایی ها نشان دادند که دنبال تسلط بر ایران هستند و حتی یک سر سوزن حیات و زنده بودن جمهوری اسلامی را نمی خواهند. قبل از برجام می گفتند اگر همه امور بخواهد اصلاح شود، باید برجام صورت بگیرد. حال امروز برجام صورت گرفته است و یک سال از آن گذشته است ولی همچنان مشکلات پابرجاست. البته ما دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف نیستیم و از بگو مگو های سیاسی بیزاریم. از اینکه یک گروه ، گروه دیگر را متهم کند بیزاریم. ما دوست داریم تا اختلاف کنار گذاشته شود و کشور ما از هر لحاظ پیشرفته باشد . ملت ما شایستگی های بسیاری دارد . ما می توانیم سرآمد کشورهای جهان باشیم و این در سایه وحدت و همدلی به دست می آید. منتهی برای رسیدن به وحدت، یک محور نیاز است که این محور فرمایشات مقام معظم رهبری است. اگر همه مدیران و مسئولین ، دولت و ملت بر محوریت مقام معظم رهبری حرکت کنند ،ما می توانیم بحرانهای خطرناک را پشت سر بگذاریم .

پیگیری قوه قضائیه درخصوص حقوقهای نجومی:

نکته بعدی اینکه قوه قضاییه هر وقت به مسائل حقوق های نجومی و مفسدین اقتصادی ورود پیدا می کند و هر وقت دستگاه قضا می خواهد در جهت اصلاح این امور قدمی بردارد، تهاجم علیه قوه قضائیه آغاز می شود و هم دشمنان خارجی و هم دنباله های داخلی آنها به شدت دستگاه قضا را تخریب می کنند. این نشان می دهد راهی که قوه قضاییه در پیش گرفته است، راه درستی است. اما به حول و قوه الهی قوه قضائیه مقتدر و شجاع است .چندی پیش ، جناب آقای زاهدی رئیس کمیسیون تحقیقات مجلس نیز اعلام کردند که بیست نفر از ذخیره فرهنگیان حدود یازده هزار میلیارد تومان وام گرفته اند که باز پرداخت آنها مشکوک است و تا کنون حتی یک شکایت هم از اینها به قوه قضاییه نشده است.به هر حال فساد در کشور وجود دارد و باید رسیدگی شود . اگر قوه قضاییه مستقل و مقتدر نداشته باشیم و یا تهدیدات و صحبت های دیگران روی آن اثر بگذارد، این دستگاه نمی تواند وظیفه اش را بخوبی انجام بدهد.البته ما با نقد مشفقانه و دلسوزانه به دستگاه قضا مخالفتی نداریم ولی تخریب و تهدید کار درستی نیست و باید مقابل آن ایستاد.

مسئله غم انگیز نسل کُشی در جهان:

مسئله نسل کشی را امروز در بین مسلمانان داریم که بسیار غم انگیز است. هر روز تعداد زیادی از کودکان یمنی، مردم بی گناه بحرین ، مسلمانان میانمار کشته می شوند و همه مجامع بین المللی مدعی دفاع حقوق بشر ،سکوت کرده اند.آمار نسل کشی مردم یمن را با خود نیاوردم ولی آمار بسیار سنگین است . بمب های خوشه ای که انگلیسی ها در اختیار سعودی ها قرار دادند تا در یمن استفاده کنند. هفته ای هزار کودک از بی غذایی و گرسنگی می میرند. این آمار بجز 16 هزار کودک مجروح و کشته شدن در یمن است. امروزه بزرگترین نسل کشی نسبت به مسلمانان انجام می شودو دنیای غرب هم سکوت کرده است. مصیبت بسیاری بر کشورهای اسلامی و مردم مظلوم یمن آمده است. فقط ایران اسلامی است که همواره حامی مظلومان جهان است.و دیگر کشورهای سکوت کرده اند. به امید نابودی ظلم در جهان.


پی نوشت:

1- مواعظ العددیه، علی مشکینى، نشر الهادى، قم، ص195

2- الكافي،ج4،ص57

3- بحار الأنوار : 96/172/8 .

4- كليني، محمد بن يعقوب، كافي، تهران، دار الكتب الإسلامية، 1407 هق، ج‏2، ص 648.

5- لئالی الاخبار ، جلد 3، ص37

6- كمال الدين دُمِيْرِى، حياة الحيوان ، ج 2، ص 384 و مجلسى، بحارالانوار ، ج 16، ص 293، ح 160

7- بحار الأنوار، ج 10، ص141

8- مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 17

9- بحارالانوار،جلد 39،صفحه 274

10- مرتضی مطهری- فلسفه اخلاق- صفحه 17-18

11- وسائل الشیعة، ج 14، ص 123 .

12- کافی(ط-الاسلامیه) ج5 ، ص9 - خصال ج2 ، ص 620

13- فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضه الواعظین و بصیره المتعظین، ج ‏2، ص 376، قم، انتشارات رضی، چاپ اول، 1375ش.

14- بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۴۰

15- بحارالانوار، ج 27، ص 95

16- سوره مبارکه آل عمران ، آیه 31

17- لاله محراب، ص22 ـ 23.

18- تاریخ طبری، ج 3، ص 38 / شرح نهج البلاغه، ابن ابی حدید، ج 2 / مروج الذهب، ج 2، ص 48




http://yascms.ir/emam/gozaresh/m922.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m923.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m924.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m925.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m926.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m927.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m928.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m929.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m930.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m931.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m932.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m933.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m934.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m935.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m936.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m937.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m938.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m939.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m940.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.