سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

بخشیده شدن فدک به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به امر خداوند/ مسؤوليت را متوجه گذشتگان كردن، مشكلى را حل نمى‌كند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 431 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.12.08
 
خطبه نمازجمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/12/06



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقام آتشنشانی، شهدای مدافع حرم، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان ،خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز تقدیر وتشکر می کنم. از مدیران و مسئولین محترم ،دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، سروران معظم روحانی، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم ، و از سخنران قبل از خطبه ها، جناب حجه الاسلام و الملسلمین جناب آقای قاسمی که بیان احکام را داشتند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

عرض تسلیت دارم به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س). برادران وخواهران ، حضرت زهرا(س) پرچم هدایت است. با حضرت زهرا می توان حق را شناخت ،با اینکه عمر زندگانی حضرت بسیار کم بود ولی تمامی کارهای این بزرگوار بر اساس حکمت بود . یک علامت سوال بسیار بزرگ در زندگی حضرت زهرا تا قیام قیامت در ذهن همه مسلمانان وجود دارد که چرا قبر یگانه دختر رسول خدا مخفی و پنهان است وچرا شبانه دفن شدند و چرا بزرگان از اصحاب رسول خدا در تشییع جنازه دختر رسول خدا شرکت نداشتند. با اینکه تشییع جنازه بسیار مهم است وپیامبر بارها بر شرکت در تشییع جنازه تاکید داشتند ومسلمانان برای یافتن پاسخ این سوالات باید تاریخ را جستجو کنند تا به حقیقت دست یابند. حضرت زهرا (س)، پرچم حق را برافراشتند تا انسانها گمراه نشوند.حضرت زهرا ولایت مدار ،حق مدار و فدایی حق و حقیقت است. بخشی از برخوردهایی که غاصبان امامت و ولایت با اهل بیت انجام دادند را از زبان رئیس مذهب امام صادق (ع) خدمتتان عرض می کنم.
الحمدالله این مطالب در فضاهای مجازی و اینترنت نیز وجود دارد که می توانید به طور کامل و مفصل آنها را مطالعه کنید و بنده در اینجا فقط به گوشه ای از آنها اشاره می کنم زیرا نیاز امروز جوانان ماست که از حقایق آگاه شوند. البته ما با برادران اهل سنت خود، پیوند برادری ، محبت و دوستی داریم ، اما خواستار دانستن حق و حقیقت نیز هستیم. اگر همه مسلمانان زندگی حضرت زهرا را مطالعه کنند، راه صحیح زندگی را خواهند یافت. یکی از بزرگان اهل سنت کتابی را نوشته است که در آن گفته است: من با مطالعه زندگی حضرت زهرا هدایت شده ام.

فدک ملک خاص رسول الله (صلی الله علیه و آله)

به طور کلی مناطقی که به دست مسلمانان تسخیر می شود، دو گونه است:

1 . مکان های که با جنگ و نیروی نظامی گشوده می شود . این سرزمین ها که در اصطلاح «مفتوح العنوة » (گشوده شده با قهر و سلطه) خوانده می شود، به منظور تقدیر از تلاش جنگجویان مسلمان ، در اختیار مسلمانان قرار می گیرد و رهبر جامعه اسلامی چگونگی تقسیم یا بهره برداری از آن را مشخص می سازد .

(1) منطقه خیبر، به جز دو دژ آن به نامهای «وطیح » و «سلالم » ، (2) این گونه بود .
2 . مکان هایی که با صلح گشوده می شود، یعنی مردم منطقه ای با پیمان صلح خود را تسلیم می کنند و دروازه های خود را به روی مسلمانان می گشایند . قرآن کریم اختیار این نوع سرزمین ها را تنها به رسول خدا (ص) سپرده است (3) و مسلمانان در آن هیچ حقی ندارند . فدک و دو دژ پیش گفته خیبر این گونه فتح شد .

بنابراین، ملک رسول خدا (ص) گشت زیرا هیچ یک از مسلمانان نه سواره نظام و نه پیاده نظام در تصرف آن نجنگیدند و حتی یک قطره خون هم از آنها ریخته نشد.

بخشیده شدن فدک به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به امر خداوند :
بعد از اینکه فدک در اختیار رسول خدا قرار گرفت، آیة : « وَ آتِ ذَا الْقُرْبي‏ حَقَّهُ »(4) نازل شد که ای پیامبر حق (ذا القربی) خویشان خود را بپرداز . پیامبر از جبرئیل سؤال کرد: ذا القربی کیست؟ جبرئیل از طرف پروردگار وحی نازل کرد: فدک را به حضرت زهرا علیهاالسلام هدیه کن. حضرت رسول صلی الله علیه و آله فاطمه علیهاالسّلام را خواست و فرمود: خدا به من امر کرده که فدک را به تو بدهم. حضرت زهراعلیهاالسّلام هدیه را قبول کرد .آنگاه رسول خدا(ص) فرمان کرد تا بزرگان اقوام و معارف اصحاب حاضر شدند و در حضور ایشان فدک را با تمامت منافع آن به حضرت فاطمه(س) و فرزندان او حسن(ع) و حسین(ع) بخشید. تا زمانی که پیامبر صلی الله علیه و آله در قید حیات بود، کارگزاران حضرت زهرا علیهاالسلام در آن مشغول کار بودند واموالی را که از این راه به دست می آوردند، بین مسلمانان پخش می کردندو خرج فقرا و یتیمان می کردند (5) وحتی یک سرسوزن از آن را خرج امورات شخصی خود و فرزندانش نمی کردند ولی در اختیار کامل حضرت زهرا قرار داشت. تا رسول خدا(ص) رحلت نمود.

علل غصب فدك توسط خليفه اول :

با ارتحال جانسوز رسول خدا، حکومت دست غاصبین افتاد و به ضرب شمشیر از همه بیعت گرفتند (وقتی کودتایی صورت می گیرد، اولین کاری که انجام می شود این است که رسانه ها را چون رادیو و تلویزیون و ... در دست می گیرد )در آن زمان مسجد ومنبر پیامبر رسانه بود که اول از همه غصب شد وبه تصرت غاصبین در آمد. بعد نوبت به محاصره اقتصادی رسید . بنابراین کارگزار و کارگران حضرت زهرا (س) در سرزمین حاصلخیز فدک توسط خلیفه اخراج شدند و فدک مانند خلافت به چنگ دشمنان اهل بیت افتاد و البته حضرت فاطمه ساکت ننشست و دادخواهی نمود. وی می دانست خلیفه می خواهد با غصب فدک منبع مالی بزرگ و فراوانی برای تثبیت خلافتش فراهم کند، مردم را بخرد و مخالفان خویش را از صحنه بدر کند وقصد دارد تا یاران علی را ازدور حضرت بپراکند تا هیچگاه فکر مقابله و انقلاب بر علیه حکومت را در سر نپرورانند. یکی دیگر از انگیزه های غاصبین این بود که می دیدند اگر فدک در دست اهل بیت باقی باشد و احسان و بخشش اهل بیت را ببینید، کم کم این سؤال در ذهن مردم شکل می گیرد که چرا خلافت به دست اینان نیست؟

بنابراین نزاع و دعوا بر سر چند نخل خرما و قطعه ای زمین نبود، زهرا(س) و علی(ع) کسانی نبودند که به مال دنیا چشم دوخته باشند. آنها حتی لقمه غذای خود را - طبق تصریح قرآن کریم (6) در هنگام افطار، آن هم سه روز پی در پی به مسکین و یتیم و اسیر تقدیم کردند. و فاطمه همان بانویی بود که در شب عروسی لباس باارزش خویش را به زن محرومی هدیه داد، حال چگونه می توان باور کرد که او خواهان دنیا باشد؟! هرگز! او می خواست با درآمد فدک به فقرا رسیدگی کند، همچنان که این کار را در 4 سال سرپرستی بر فدک انجام داد. او می خواست با آن اموال همچون مادرش خدیجه اسلام را به رهبری علی(ع) تقویت نماید.

گفتگوی حضرت فاطمه (علیهاسلام) با ابوبکر :

بعد از اینکه ابوبکر، کارگزار حضرت فاطمه علیهاسلام را از فدک خارج کرد و فدک را به تصرف خود درآورد. فاطمه علیهاسلام نزد ابوبکر رفت و فرمود: « چرا وکیل مرا از فدک بیرون کردی؟ پدرم رسول خدا آنرا به امر خدا به من داده است. » ابوبکر پاسخ داد: با این که می دانم دروغ نمی گویی، اما باید برای مدعای خودت شاهد بیاوری . زهراعلیها السلام، ام ایمن و علی علیه السلام را به عنوان شاهد معرفی نمود . ام ایمن به ابوبکر گفت: ترا به خدا سوگند آیا می دانی که رسول خدا درباره من فرمود: ام ایمن از اهل بهشت است؟ پاسخ داد: آری خبر دارم، در آن هنگام ام ایمن گفت: اکنون شهادت می دهم هنگامی که آیه «و آت ذا القربی حقه » نازل شد، رسول خدا فدک را به فاطمه علیها السلام واگذار نمود . علی علیه السلام نیز بدین موضوع شهادت داد، ابوبکر چاره ای ندید جز این که فدک را به فاطمه برگرداند . پس نوشته ای در این باره صادر کرد و به دست او داد . ناگاه عمربن خطاب وارد شده از جریان پرسید . ابوبکر پاسخ داد: چون فاطمه علیها السلام مدعی فدک بود واقامه شهود نمود، فدک را به او واگذارکردم . عمر نوشته را از دست زهراعلیها السلام گرفت آب دهان بر آن افکند و پاره کرد . ابوبکر هم برای تایید عمر با این بهانه که اولا حضرت علی (ع) در این گواهی صاحب نفع است و ثانیا ( حتی اگر شهادت علی (ع) پذیرفته شود ) در اثبات امور مالی گواهی دو مرد یا یک مرد و دو زن لازم است، گواهی امام علی (ع) و ام ایمن را رد کرد . فاطمه علیها السلام با چشم گریان از خانه ابوبکر خارج شد . (7) همه این اتفاقات در همین ایام اتفاق افتاد، یعنی چند روز قبل از شهادت حضرت زهرا (س)

محاجه امام علی علیه السلام با ابوبکر درباره فدک :

بعد از آنکه ابوبکر فدک را گرفت امیرالمؤمنین علیه السلام به او فرمود: چرا فاطمه را از میراث رسول الله محروم کردی و حال آنکه فدک در زمان خود رسول خدا جزو املاک فاطمه بود؟ ابوبکر گفت: «فدک غنیمت اسلام و متعلق به همه مسلمین است. اگر فاطمه شاهد بیاورد که رسول الله آن را به او داده قبول است و الا حقی ندارد.»امیرالمؤمنین فرمود:«ای ابوبکر، آیا بر خلاف حکم خدا حکم می‏کنی؟»گفت:«نه.»فرمود:«اگر یکی از مسلمان‌ها چیزی داشته باشد مانند لباسی یا خانه‏ای و من ادعا کنم که متعلق به من است، از چه کسی دلیل و شاهد می‏خواهی؟»ابوبکر گفت:«از تو.»امام فرمود:«پس چرا از فاطمه دلیل و شاهد خواسته‏ای در صورتی که فدک متعلق به فاطمه بوده است؟ اگر مسلمان‌ها حقی در آن دارند، آنها باید دلیل و شاهد بیاورند.» ابوبکر که با جوابی منطقی روبرو شده بود، ساکت و متحیر ماند. ولی عمر گفت: «ای علی! ما را رها کن! ما از پس دلائل تو برنمی‏آئیم. اگر شهود عادلی می‏آوری بیاور و الا فدک مال مسلمین است. نه تو در آن حق داری و نه فاطمه.» . امیرالمومنین به ابوبکر فرمود:«ای ابوبکر آیا کتاب خدا را خوانده‏ای؟» گفت:«بله.»فرمود:بگو این آیه درباره ما نازل شده یا کسانی غیر از ما:« إِنَّما یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکمْ تَطْهِیراً» (8) (خداوند اراده کرده است که هرگونه رجس و پلیدی را از شما اهل بیت بزداید و شما را پاک گرداند.) ابوبکر گفت:«درباره شما.»امام فرمود:«اگر کسانی بیایند و شهادت بدهند که فاطمه، دختر رسول خدا، عمل زشتی انجام داده چه می‏کنی؟»ابوبکر گفت:«بر او حد جاری می‏کنم همان طور که بر سایر زن‏های مسلمین حد می زنم.»امیرالمؤمنین فرمود:«تو در این صورت کافر می‏شوی!» گفت: «چرا؟» فرمود:«چون تو شهادت خدای تعالی را در پاکی و عصمت فاطمه زهرا رد کرده‏ای و شهادت مردم را پذیرفته‏ای؛ همان طور که الان هم حکم خدا و رسولش را رد کرده‏ای و شهادت یک شخص بیابان‏نشین را قبول کرده‌ای، فدک را از او گرفته‏ای و گمان می‏کنی که غنیمت مسلمین است. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:« مدعی باید دلیل بیاورد و تو سخن رسول خدا را رد کرده‏ای!!»با این استدلال کوبنده دیگر کسی را یارای جواب نبود و مردم به همهمه افتادند و به یکدیگر نگاه تعجب می‏کردند.بعضی گفتند:«به خدا قسم علی علیه السلام راست می‏گوید.»مجلس به هم خورد و امیرالمؤمنین به خانه برگشتند.ابوبکر به عمر گفت:دیدی امروز علی علیه السلام با ما چه کرد! به خدا اگر بخواهد چنین کند، خلافت ما را تباه می‏کند؛ چه کنیم؟! عمر گفت:«نظر من این است که فرمان بدهی تا او را بکشند.» ابوبکر گفت:« چه کسی می‏تواند او را بکشد؟»عمر گفت:«خالدبن ولید.» رفتند و جریان را به خالد گفتند، او هم قبول کرد.(9)

خالدبن ولید که بود ؟

خالد بن ولید از اشراف قریش در جاهلیت بود . پدرش، ولید بن مغیره،نیز از سرسخت‌ترین دشمنان اسلام بود. وی یکی از فرماندهان مشرکان در جنگ احد و از عوامل شکست سپاه اسلام در آن جنگ بود. او که در تمامی جنگ های مشرکان علیه پیامبر اسلام شرکت داشت، پس از صلح حدیبیه به جمع مسلمانان پیوست و در غزوه فتح مکه و حنین شرکت کرد. خالد در جنگ موته حضور داشت و پس از به شهادت‌رساندن سه فرمانده آن نبرد، جعفر بن ابیطالب و زید بن حارثه و عبدالله بن رواحه، از سوی سپاهیان و جنگجویان موته به فرماندهی برگزیده شد و با عقب نشینی، سپاهیان مسلمان را به مدینه بازگرداند .خالد در مدینه با واکنش های منفی مسلمانان مواجه شد. مردم مدینه از وی به عنوان فراری از جهاد یاد کردند و خاک بر سر و روی وی پاشیدند. ولی قلم‌پردازان اهل سنت از خالد بن ولید در این صحنه بسیار تجلیل نموده و از وی به عنوان «سیف اسلام» یاد کرده‌اند.ولی به عقیده بزرگان او سیف خلفا بود نه سیف الله. پس از رحلت رسول خدا، خالد بن ولید به حمایت از گردانندگان سقیفه بنی ساعده برخاست و برای اقتدار حکومت ابوبکر تلاش فراوان کرد. وی در جنگ با مرتدین و در جنگ‌های مسلمانان بر ضد رومیان و ایرانیان از فرماندهان اصلی جنگ بود.از جمله مهمترین جنایات فجیع خالد بن ولید در عصر حکومت ابوبکر، قتل مالک بن نویره به اتهام شرک و همبستر شدن با همسر او است.(10)

چون قرار بر کوتاه بودن خطبه هاست، ادامه این ماجرا را در خطبه آینده خدمتتان عرض می کنم.

خدایا به حق محمد و آل محمد عاقبت همه ما را ختم به خیر بفرما.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛ در توصیه به تقوی اهمیت به نماز علی الخصوص نماز جمعه را که سوره ای مستقل را در باب اهمیت نماز جمعه وارد شده است ، را دست کم نگیرید. بیشترین حضور در نماز جمعه باعث می شود تا در قیامت صف اول رحمت خدا قرار بگیرید.

سفارش امام علی علیه السلام به دفاع از مظلوم

علی علیه السلام انسانی حق پرست وعدالت پروری بود و روحیه حقیقت جویی و دفاع از مظلوم آنچنان در ضمیر و وجدانش ریشه دوانده بودکه در آن لحظات آخر عمر مبارکش باز به یادحقوق مستضعفان و محرومان بود. در حالی که در بستر شهادت آرمیده، به فرزندانش وصیت می کند: «کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا.» (11) همواره دشمن ظالمان و یاور مظلومان باشید.

به لطف الهی ، همین مرام و همین جهت در انقلاب اسلامی پیش گرفته شده است و امام بزرگوار ، مقام معظم رهبری ومردم ایران اسلامی نیز این چنین هستند.

پیشگویی رسول خدا(ص) درباره نهضت ایران:

عبدالله ابن مسعود که از صحابه رسول خداست نقل می کند: نزد رسول خدا (ص) بودیم که عده ای از جوانان بنی هاشم آمدند، پیامبر چون آنها را دید، رنگ چهره اش تغییر کرد و چشمانش پُر از اشک شد، گفتم: چهره شما را به گونه ای می بینم که خوشایند نیست، پیامبر (ص) فرمود: «انا اهل بیت اختار الله لنا الاخره علی الدنیا » همانا ما اهل بیت هستیم که خداوند آخرت را برای ما بر دنیا ترجیح داده و اختیار کرده است « و ان اهل بیتی سیلقون بعدی بلائا و تشریدا » و اهل بیت من بعد از من مصیبت ها می بینند و آواره می گردند « حتی یاتی قوم من قبل المشرق معهم رایات سود، فیسالون الحق فلایعطون »تا این که قومی از جانب مشرق با پرچم های سیاه می آیند و حق را طلب می کنند. این حق را به آن ها نمی دهند « فیقاتلون فینتصرون فیعطون ما سالوا فلایقبلون »آن ها می جنگند و پیروز می شوند، آن گاه آنچه را بخواهند به آن ها می دهند اما آنان نمی پذیرند « حتی یدفعوها الی رجل من اهل بیتی فیملاها قسطا کما ملووها جورا »و کار را به مردی از اهل بیت من واگذار می کنند. او زمین را همان گونه که از ظلم و جور پر شده، از عدل و داد پر می کند. « فمن ادرک ذلک منکم فلیاتهم ولو حبوا علی الثلج فانّه المهدى »هر کدام از شما آن روز را درک کند، اگر مجبور باشد چهار دست و پا بر روی برف حرکت کند باید به او بپیوندد ،چون او مهدى(ع) است (12).

انقلاب اسلامی ادامه دهنده راه همه انبیاست. مستکبرینی که بر علیه همه پیامبران الهی بودند امروز هم بر علیه نظام اسلامی هستند و در همان جهت حرکت می کنند. حضرت امام حتی قبل از پیروی انقلاب اسلامی ایران، حمایت سرسخت خودشان را از قدس شریف قبله اول مسلمانان ومردم شریف فلسطین بیان کرد. بسیار عجیب است که بیش از هفتاد سال است که صهیونیستها کشور فلسطین را اشغال کرده اند و دست به کشتار مردم بی دفاع زده اندو تلاش می کنند تا مردم را از خانه و کاشانه خودشان بیرون کنند . همه ظالمان و ستمگران وحتی بعضی دولتهای به ظاهر اسلامی نیز صهیونیستها را در این کار همراهی می کنند. یگانه حامی این مردم مظلوم ومحروم ایران اسلامی است و چه تهمتهایی به ایران اسلامی زده می شودو همانگونه که اهل بیت مظلوم بودند، ملت ایران هم مظلوم هستندو ولی سربلند و عزتمندانه زندگی می کنندو زیر بار ظلم نمی روند.

برگزاری ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران :

ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران برگزار شد. در این کنفرانس هیأت‌هایی از 80 کشور جهان حضور پیدا کردند. در اهميت ششمين كنفرانس بينالمللى حمايت از انتفاضه فلسطين همين بس كه رهبرى معظم انقلاب امام خامنه اى(مدظلهالعالى) شخصا در مراسم افتتاحيه اين اجلاس حضور يافتند و ضمن ايراد سخنان بسيار مهم، راهبردى و اساسى، شفافتر از هر زمانى پرده از روى قصه پرغصه جهان اسلام و اندوه جانكاه مظلوميت اين ملت صبور برداشتند. قريب به ۷ دهه است كه بشريت شاهد بىسابقهترين ظلم تاريخ، آنهم در منظر و مَرآى مدعيان حقوق بشر مىباشد، چراكه در هيچ برههاى از تاريخ، هيچيك از ملتهاى جهان با چنين اقدام ظالمانه و سبعانهاى مواجه نبودهاند كه در يك توطئهاى فرامنطقهاى، كشورى بهطور کامل اشغال و ملتى از خانه خود رانده بشود! ۷۰ سال است كه دوستنمايان دروغين به بهانه صلح و سازش، ملت مظلوم فلسطين را بهسان توپى از اين اجلاس به آن اجلاس بينالمللى پاس مىدهند و از اين رهگذر، اين ملت مظلوم فلسطین است که همچنان در آتش فتنهانگيزى و جنايات اسرائيل مىسوزد.
آنچه بيش از هر چيز دلها را به درد مى آورد، همراهى برخى كشورها و دولتهاى بهاصطلاح عربى و اسلامى منطقه است، آنان كه به ظاهر فرياد دوستى با ملت فلسطين سر مى دهند اما بهواقع پاى سفره سازش و دريوزگى و بلكه جيره خوارى رژيم صهيونيستى و حاميان بينالمللى آن به ويژه شيطان بزرگ آمريكا مى نشينند و اين روزها وقيحانه از صلح و سازش و رفاقت آشكار با اين غده سرطانى جهان اسلام دم مىزنند!چنانكه رهبرى حكيم و شجاع انقلاب اسلامى فرمودند، بحرانهاى موجود در چندين كشور اسلامى منطقه و زبانه كشيدن شعله هاى جنگ قومى و مذهبى، موجب شده است تا حمايت از مسئلهى فلسطين و آرمان مقدس قدس شريف كمرنگ گرديده و موضوع اول جهان اسلام يعنى اسرائيل غاصب به حاشيه و بلكه به فراموشى سپرده بشود. ولى از آنجا كه وعده الهى است: «اَنّ الارضَ يرثها عبادى الصالحون.»و نيز «و لنيجعل الله للكافرين على المومنين سبيلا.» به فضل الهى به زودى انتفاضه مقدس و مقاومت جانانه ملت بزرگ و هميشه زنده فلسطين به ثمر خواهد نشست و جهانيان شاهد اضمحلال و نابودى رژيم صهيونيستى خواهند بود. البته حمايت و پشتيبانى دولتها و ملتهاى مسلمان و آزادىخواه با هر گرايش و سليقه اى بايد همچنان جريان داشته باشد و با هوشمندى و بصيرت، مسأله فلسطين و قبله اول مسلمين را در اولويت ويژه خود قرار بدهند.آنچه رهبرى عزيز انقلاب مبنی بر بروز و ظهور نشانههاى افول رژيم صهيونيستى و حتى ضعف فزاينده متحدان آن بهويژه آمريكاى جنايتكار مطرح فرمودند، در واقع يك حقيقت راهبردى است كه به حق آنرا نتيجه و ثمره مقاومت اسلامى بايد دانست كه مى رود تا با وحدت همه نيروهاى مقاومت فلسطين و با پشتوانه نصرت الهى در جريان انتفاضه سوم، شكستى جدى را به جبهه استكبار به ويژه رژيم غاصب صهيونيستى تحميل نمايد. انشاءالله. چه آنكه قدرت مقاومت يك ملت متحد و منسجم و انقلابى به ميزانى است كه قوىترين قدرتهاى زورگو و پوشالی جهان را به زانو در مى آورد؛

خداوند این رهبر بیدار را حفظ کند که پرچم حق را در دست و راه توحید را که همان راه رسول خدا، امیرالمومنین و اهل بیت است را در پیش گرفته است و ملت ایران نیز در این راه قدم بر می دارد. راه ملت ایران، راه درست و صحیحی است.راه خدا و همه انبیا الهی است. راه امام و شهداست. جبهه حق است که در مقابل جبهه کفر ایستاده است و کفر هم روز به روز تضعیف می شود.

مالکوم ایکس کیست ؟

پرسش: مالكوم ايكس كه مقام معظم رهبرى قبل از سخنرانيشان دراجلاس فلسطین (كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين) از حضار خواستند براى ايشان فاتحه بخوانند و او را شهيد خطاب كردند؛ كيست؟
پاسخ: مالك شباز، معروف به مالكوم ايكس، رهبر نهضت سياهان آمريكا در ۱۹ مه ۱۹۲۵م در خانوادهاى فقير و آمريكايى ولى آفريقايی الاصل به دنيا آمد. مالكوم ايكس در سنّ چهار سالگى شاهد حمله نژادپرستان سفيدپوست گروهك كوكلوس كِلان به خانه پدرش و آتش كشيدن آن بود. مالك پس از مرگ پدرش و جنون مادرش، در دام تبهكاران مواد مخدّر و باندهاى سرقت گرفتار آمد تا اينكه در حين دزدى دستگير و به پنج سال زندان محكوم شد. او در زندان با مسلمانان سياهپوست و عقايد و افكار «عاليجاه محمد.» رهبر مسلمانان سياهپوست آمريكا آشنا شد و از آن زمان به بعد، تحوّلى در وى بهوجود آمد و ايمان و اسلام، روحش را تطهير نمود. مالكوم، پس از رهايى از زندان و ملاقات با عاليجاه محمد، بهعنوان سخنران اسلامى و امام جماعت جامع هفتم نيويورك انتخاب گرديد. پس از مدتى بين او و عاليجاه محمد، اختلاف نظر افتاد و به تدريج از جنبش امت اسلام خارج شده و گروهى منشعب از جنبش امت اسلام به وجود آورد. مالكوم ابتدا تحت تأثير انديشه هاى عاليجاه محمد، به ضديت كامل با سفيدپوستان دست زد اما بعد از سفر حج و شناخت اسلام حقيقى، تغيير عقيده داد و به برابرى كامل انسانها معتقد شد. وى در پى بيدار كردن غرور خفته ى نژاد سياهپوست ساكن آمريكا از طريق فعاليتهاى مدنى و اجتماعى بود. مالكوم همچنين باورى به انديشه مبارزه ى عارى از خشونت نداشت و معتقد بود اگر دولت مايل يا قادر به تأمين عدالت و امنيت براى سياهپوستان نيست، آنها می توانند با اعمال خشونت از خود محافظت كنند. وى موفّق به گرايش دادن دهها هزار نفر از سياهان آمريكا به اسلام گرديد و جنبش و نشاط خاصى در ميان سياهان به وجود آورد.

مالكوم ايكس بر اين نكته تأكيد داشت كه سياهپوستان تحت ستم دولت نژادپرست آمريكا، در چارچوب احكام اسلامى می توانند به آزادى، عدالت و برابرى دستيابند و حقوق از دست رفته خود را احيا كنند. قدرتى كه او در سخنرانى و دانش نشان می داد، باعث افزايش عزت نفس سياهپوستان آمريكايى و ارتباط دوباره آنها با ميراث آفريقايى خود شد.در نتيجه مبارزات مالكوم ايكس بسيارى از آمريكايی هاى سياهپوست به ويژه آنهايى كه در شهرهاى شمالى و غربى زندگى می كردند، احساس می كردند كه مالكوم ايكس حامى نگرانی هاى آنها و مقابله با نابرابرى عليه خود بهتر از هر جنبش حقوق مدنى جريان اصلى ديگر در آمريكاست. مالكوم ايكس در سال ۱۹۶۳ با آلكس هيلى، بر سر نوشتن زندگی نامه خود همكارى كرد و زندگی نامه او چند ماه بعد از ترورش منتشر شد. عقايد انقلابى ايكس، آنچنان مورد خشم محافل نژادپرست آمريكا واقع شد كه نقشه ترور وى را طراحى كرده و سرانجام او را در ۲۱ فوريه ۱۹۶۵م در ۴۰ سالگى در هنگام سخنرانى در يك گردهمايى به شهادت رساندند. پليس فدرال آمريكا، اف.بى.آى، دستكم دو بار تهديد جانى مالكوم ايكس را به ثبت رسانده بود. در۱۴ فوريه ۱۹۶۵ بمبى در منزل محل اقامت مالكوم، بتى و چهار دخترش منفجر شد كه به هيچيك از آنان آسيبى وارد نياورد. تنها هفت روز بعد، در ۲۱ فوريه ۱۹۶۵ هنگامى كه او در يكى از سالنهاى اجتماعات منهتن نيويورك سخنرانى می كرد، سه مرد مسلح، او را از فاصله كم هدف ۱۵ گلوله قرار دادند و مالكوم بلافاصله كشته شد. ماجراى شهادت او مانند تمام ترورهاى سياسى آمريكا در پردهاى از ابهام فرو رفت ولى قرائن فراوانى، حكايت از دخالت سازمان امنيت داخلى آمريكا، اف.بى.آى و سازمان ضد جاسوسى آن كشور يعنى سيا در اين امر دارد.

رهبرى معظم انقلاب با حركت معنادار خود در اجلاس انتفاضه، چند پيام را به همگان انتقال دادند:

۱. شهداى امت اسلامى در هرجا و با هر نژاد و مليتى، شهداى اسلام بوده و بايد بزرگ داشته شوند.

۲. بايد مفاهيم امت اسلامى و برادرى اسلامى با تمامى قدرت در جهان كنونى احيا گردد.

۳.وجود شخصيتهايى چون مالكوم ايكس، نشانهاى از ظرفيت جامعه آمريكا بهويژه تحت ستم و تبعيض ماندگان براى يافتن راه رهايى يعنى اسلام عزيز است.

۴. در حالى كه چهرهاى باورمند به تبعيض و مايل به سلطه سفيدپوستان تندرو چون ترامپ بر كرسى رياست جمهورى آمريكا تكيه زده است؛ اهميت و ضرورت برجسته سازى شخصيتهايى چون مالكوم ايكس احساس می شود.

همنوايى اسرائيل، عربستان و تركيه عليه ايران:

یک کنفرانس در ایران برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین برگزار شده است و یک کنفرانس ضد ایرانی در مونیخ آلمان. پنجاه و سومين نشست امنيتى مونيخ كه طى روزهاى گذشته برگزار شد، يك بار ديگر به سندى براى تطابق مواضع منطقهاى رژيم صهيونيستى و رژيم آلسعود و همچنين لفاظىهاى پوچ دولتمردان آمريكايى تبديل شد، نشستى كه در آن نمايندگان واشنگتن، تلآويو، تركيه و رياض بهشدت ايران و سياستهاى منطقهاى اين كشور در دفاع از محور مقاومت را هدف حمله و انتقاد قرار دادند.هفتاد سال است که مردم مظلوم فلسطین کشته می شوند. وسالهاست که مسلمانان در عراق، سوریه ،یمن و... سربریده می شوند و در میان سکوت تمامی حامیان حقوق بشر، این فقط ملت ایران است که یگانه حامی مظلومان است . در روایتی از پیامبر خدا آمده است که فرمودند : زمانی فرا می رسد که معروف در جامعه منکر و منکر معروف گردد .(11) امروز نیز چنین شده است ،ایران یگانه حامی مظلومان را تروریست می خوانند و کودک کشان و جنایتکاران خود را حامیان حقوق بشر معرفی می کنند.

مايك پنس معاون اول دونالد ترامپ در اين كنفرانس مدعى شد ايران بهعنوان «اصلىترين كشور حامى تروريسم» است.همچنين رژيمهاى عربستان، تركيه و اسرائيل بهطور مشترك و به شكلى كه يكى حرف ديگرى را پى بگيرد، در اجلاس امنيتى مونيخ، ايران را تهديدى عليه منطقه خواندهاند، اين در حالى است كه هر سه از تهديد منطقه عبور كرده و سردمدار جنگ عليه منطقه هستند. تجاوزات مداوم رژيم صهيونيستى به غزه، لبنان و سوريه كه بهجاى خود، تجاوز رژيم سعودى به دو كشور عربى يمن و بحرين و نقشآفرينى گسترده در سوريه، عراق، افغانستان، پاكستان، آذربايجان و... بهجاى خود و تجاوز تركيه به منطقه بعشيقه عراق و اعزاز و منبج و الباب در سوريه و بهطور كلى نقشآفرينى در راهاندازى گروههاى تروريستى، آشكارتر از آن است كه نيازى به بيان و يا امكانى براى انكار داشته باشد.عادل الجبير، وزير خارجه عربستان هم در اين نشست از ايران «بهعنوان بزرگترين كشور حامى تروريسم در جهان.»نام برد. اين در حالى است كه تقريباً تمامى كشورهاى منطقه و جهان از اسناد و اطلاعات مربوط به تعامل عربستان با گروههاى تروريستى و تكفيرى اطلاع دارند و تروريستهاى القاعده، داعش و النصره و... را برخاسته از تفكرات جمودگراى وهابيت مى دانند.

مسؤوليت را متوجه گذشتگان كردن، مشكلى را حل نمى‌كند:

تذكر صريح رهبر معظم انقلاب اسلامى در پى مشكلات در مديريت بحران جنوب كشور: «مسؤولان كشور به جاى متوجه كردن اشكال به گذشتگان به چاره انديشى مسائل بپردازند. رهبر معظم انقلاب اسلامى در ابتداى درس خارج خود تذكرى صريح به مسؤولان كشور بدهند و خاطرنشان كنند كه مشكلات و خسارتهاى شديد پديدآمده در اثر سيل و گرد و غبار در مناطق جنوب كشور، مسائل مهمى است كه همه مسؤولان بايد به آن توجه كنند و تأكيد کردند كه اين حوادث حقيقتاً دل انسان را مىخراشد و مسؤولان موظفند كه با فكر و كار و تلاش و همدلى با مردم، به اين مشكلات رسيدگى و براى علاج قطعى آنها چارهانديشى و اقدام كنند و با انتقاد از برخى كه بهجاى حل مسأله ريزگردها، مسؤوليت آنرا متوجه گذشتگان مىكنند، خاطرنشان كردند: درست است كه برخى مسائل به چارهانديشىهاى بلندمدت احتياج دارد اما اين حرف كه وضعيت فعلى نتيجه به فكر نبودن گذشتگان است، كافى نيست و مشكلى را حل نمىكند و چند صباح ديگر نيز ديگران همين قضاوت را درباره ما خواهند كرد كه چرا براى علاج مشكل مردم كارى انجام نشد».

مسئولین به وعده های خود عمل کنند:

در این هفته ، سالگرد زلزله سال 83 را داریم. توصیه من به همه شما همشهریان عزیز، مقاوم سازی است. به هرحال حادثه اتفاق می افتد و دست ما نیست ولی می توان با برنامه ریزی صحیح با حوادث طبیعی مقابله کرد که یکی از این راهها مقاوم سازی منازل خودمان است واینکه مدیران و مسئولین نیز آینده نگری کنند. چند ماه پیش ، معاون محترم رئیس جمهور به شهرستان آمدند وجلساتی گرفته شدو قولهایی داده شد و مصوب شد که در زلزله اخیر برای مقاوم سازی خانه ها، بودجه ای در اختیار مردم قرار بگیرد که جای تشکر دارد ولی متاسفانه تا کنون اقدامی برای پرداخت این بودجه نشده است. من خواهشی که دارم این است که دولت محترم بودجه ای را که تصویب کرده اند را ، در اختیار مردم قرار دهد تا ان شاءالله مردم بتوانند خانه های خود را مقاوم سازی کنند. اگر خدای نکرده زلزله ای یا حادثه ای رخ داد و عده ای جان خودشان را از دست دادند،آن وقت دیگر بودجه و هزینه کردن دولت فایده ای نخواهد داشت. وقتی داغ عزیزان بر دل مردم نشسته است، بودجه چه فایده ای دارد؟! پیشگیری بسیار مهمتر است، چه خوب است قبل از حادثه به فکر مردم باشند.

دولت محترم در خوزستان حضور پیدا کردند و دستوراتی را برای رفع مشکلات مردم دادند، امیدواریم که مصوبات عملیاتی شود و روی کاغذ نماند و مانند شهرستان زرند نشود که ما کلی وعده و دعید داده شد ولی به هیچ کدام عمل نشد. کار درستی نیست که یک مدیر قولی بدهد و عمل نکند. این کار باعث بدبین شدن مردم نسبت به دین ، دیانت و نظام می شود. یا نباید قولی داده شود ویا اگر قولی داده شد،باید به آن عمل کند. سرت برود قولت نرود.

یادواره شهدای روحانی :

ان شاءالله به یاری خداوند، قصد داریم تا در دهم اسفند ماه ، یادواره شهدای روحانی شهرستان زرند را برگزار کنیم. از همه مومنین و متدینین جهت شرکت در این مراسم دعوت به عمل می آید. روحانیت همواره قشر جلودار بوده است.حتی در جنگ هم جلودار بودند. ما حتی روحانی مبارز قبل از انقلاب هم در زرند داشته ایم ،شهید مهدیزاده در سال 1347 از روستای گزوئیه به حوزه علمیه زرند می آید ومدت 7سال طلبه بود ودر مراسم تشیع جنازه شهید غفاری شرکت می کند که ساواک این شهید والامقام را دستگیر می کند ودر سردخانه زندانی می کنند وتعدادی از این افراد یخ زدند وبه شهادت رسیدند ولی ایشان چون توانمند بود وجسم قوی داشت،طاقت می آورد و بعد از سه رزو وقتی که ایشان را از سردخانه بیرون می آورند هنوز زنده بوده است منتهی سخت بیمار می شوند و هنگامی که او را آزاد می کنند ،بعد از چند ماه در بیمارستان بر اثر ذات الریه به شهادت می رسند وهنوز کسی این شهید بزرگوار را نمی شناسد واین هم یکی از افتخارات این شهرستان است . این روحانی شهید یک مبارز قبل از انقلاب بود. به نظر بنده شهرستان ما در استان ، بیشترین طلبه شهید را دارد.حوزه علمیه اینجا ، حدود 20 روحانی شهید دارد. پس حق است که یادوراه شهدای روحانی را در شهرستان برگزار کنیم.

سالگرد علامه آیت الله جعفری را هم در پیش رو داریم که روز روحانیت و فقاهت نامگذاری شده است.ان شاءالله از بزرگان شهرستان تقدیر وتجلیل شود.اینکه امرورز نماز جمعه چنین پرشور است و مردم شرکت می کنند از برکت بزرگان شهرستان است . دینداری و تشیع امروز ما مدیون این بزرگواران است. خداوند همه آنها را رحمت کند.ان شاءالله همه شرکت کنید.

کمک به نیازمندان در ایام نزدیک به عید :

ایام عید نزدیک است تا زنده ایم اهل خیر باشیم. خصوصا اگر در اقوام و خویشان خود، خانواده هایی محتاج هستند وما بتوانیم گره گشایی کنیم ،حتما این کار را انجام بدهیم. یکی از بزرگترین اعمال خیر صدقه دادن است .طبق فرموده قرآن،هنگام مرگ و در آن لحظه ای که جان انسان به ترقوه می رسد، اولین مطلبی که فرد ازخدا می خواهد این است که خدایا یک بار دیگر من را به این دنیا برگردان تا « فَأَصَّدَّقَ » صدقه بدهم (14). نمی گوید فرصت بده نماز بخوانم یا روزه بگیرم بلکه می گوید: خدایا یک لحظه به من مهلت بده تا من کار خیر انجام دهم وگره گشایی کنم وصدقه بدهم. این نشان از ثواب و اجر بالای گره گشایی از مشکلات دیگران دارد. معلوم نیست تا کیزنده هستیم،پس تا زنده ایم و فرصت داریم ، ابتدا فامیل و نزدیکان فقیر و سپس به دیگر نیازمندان توجه داشته باشیم و به کدورت ها و دل رنجی ها اهمیت ندهید وسعی کنید تا می توانید در میان نزدیکان خود، گره گشا باشید.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته


پی نوشت:

1-الاحکام السلطانیة، ابوالحسن ماوردی، ص 139 .

2- تاریخ الطبری، ج 2، ص 302 .

3- سوره مبارکه حشر ،آیه 6

4- سوره مبارکه اسراء، آیه 26

5- ریاحین الشریعة، ج 1، ص 306، چاپ دارالکتب الاسلامیة، طهران.

6- سوره مبارکه هل اتی، آیه 8.

7- احتجاج طبرسی، ج 1، ص 121/کشف الغمه، ج 2، ص 102 در المنثور، تالیف جلال الدین سیوطی، ج 4، ص 177

8- سوره مبارکه احزاب، آیه33

9- بحارالانوار، ج 29، ص 128 و 127 و 199.

10- اسدالغابه،‌ ج 2، ص 109؛ قاموس الرجال، ج 4،‌ ص 143؛ فروغ ابدیت، ج 3،‌ ص 347 - 349؛ الطبقات،‌ ج 4، ص 253، الاستیعاب،‌ ج 3، ‌ص 437؛ بحارالانوار،‌ ج 21، ص 142

11- نهج البلاغه، نامه 47.

12- سنن ابن ماجه، ج2، ص 1366، حدیث 4082

13- وسائل الشیعه، همان، ج11، ص396.

14- سوره مبارکه منافقين ، آیه 10




http://yascms.ir/emam/gozaresh/p309.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p310.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p311.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p312.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p313.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p314.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p315.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p316.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p317.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p318.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p319.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p320.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p321.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p322.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.