سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نظام ولایت حافظ ایران اسلامی است/ دلیل درجا زدن ما این بود که همه چیز را به برجام گره زدیم/ اگر دولتمردان در اقتصاد مقاومتی درست عمل کرده بودن

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 472 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.12.23
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/12/20



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا فاطمه الزهرا (س) ، السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای مدافع حرم، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.
امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز تقدیر وتشکر می کنم. از مدیران و مسئولین محترم ،دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و مؤذن نوجوانمان که به زیبایی اذان را گفتند، و از جناب آقای حسینی نژاد که سخنران قبل از خطبه های بودند، نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

سه نصیحت شیطان به حضرت نوح(علیه السلام)!

در این خطبه سه نصیحت ابلیس را به حضرت نوح خدمت شما عرض می کنم . شاید در وهله اول باورش سخت باشد اما باید گفت که این اتفاق افتاده، شیطان با وجود تمام دشمنی هایی که با انسان دارد زبان به نصیحت حضرت نوح گشوده و او را از سه موضع برحذر داشته است. نصیحت زمانی سودمند خواهد بود که از جانب کسی باشد که بر انسان و شرایط و موقعیت او شناخت کافی داشته باشد، شیطان نیز انسان را به خوبی می شناسد و از کم و کاستی های او به خوبی خبر دارد، لاجرم نصایحش سودمند انسان خواهد بود.

شیطان در سه جا به بنده نزدیکتر است :

جابر از امام باقر (علیه السلام) نقل مى‏كند كه فرمود: چون نوح براى نفرین به قومش خدا را خواند، شیطان نزد او آمد و گفت: اى نوح! تو را نزد من حقى است، مى‏خواهم عوض آن را بدهم. نوح گفت: به خدا سوگند كه براى من بسیار ناگوار است كه حقى بر تو داشته باشم، آن حق چیست؟ گفت: آرى، تو نزد خدا به قوم خود نفرین كردى و آنان را غرق ساختى و كسى نماند كه من گمراهش كنم، و من در راحتى هستم تا اینكه نسل دیگرى به وجود آید و آنها را گمراه سازم. هنگامي که نوح(ع) اين شماتت و نيش تلخ شيطان را شنيد، بسيار ناراحت شد و گريه کرد و گريه اش در اين مورد ادامه يافت... . در اين موقع خداوند به نوح وحي کرد: سخن شيطان را گوش کن و بپذير.(1) نوح گفت: چگونه مى‏خواهى به من عوض بدهى؟ شیطان گفت: مرا در سه جا یاد كن كه در آن سه جا به بنده از هر وقتى نزدیك‏ترم: هنگامى كه غضب كردى مرا به یادآور و هنگامى كه میان دو نفر قضاوت مى‏كنى مرا به یاد آور و هنگامى كه با زنى همنشین شدى و كسى با شما نبود، مرا به یاد آور. (2)

سخن‏ شیطان به حضرت نوح كه مرا در سه جا یاد كن‏:

1. «اُذْکُرْنى اِذا غَضِبْتَ » به هنگام خشم و غضب به یاد من باش (که بسیار به تو نزدیکم) .خشم وغصب کلید جهنم است. بسیارى از قهرها، نزاع ها، طلاق ها، گناهان و مانند آن، به هنگام خشم و عصبانیّت پایه ریزى مى شود. (3) علمای اخلاق براى چاره و علاج غضب دو راه علمى و عملى ذكر كرده‏اند. راه علمیش آن است كه بنده خدا تفكر كند در آیات و اخبارى كه در مذمت غضب و خشم و ستایش عفو و حلم و كظم غیظ وارد شده است و راه عملیش آن است كه: چون خشمگین شود، اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم بگوید و با آب سرد وضو بگیرد یا غسل كند .به هنگام عصبانیّت و غضب هیچ تصمیمى نگیرید و سخن نگویید، و از آن مکان خارج شوید و حالتتان را تغییر دهید. یعنى مثلا اگر نشسته اید بایستید و اگر ایستاده اید بنشینید، تا عصبانیّت فروکش کند. و اگر بر محرم خود غضب كرده نزدیک او رود و دست به بدن او گذارد. (مانند دو برادر یا والدین و فرزندان، زن و شوهر) با لمس به آرامش می رسند.(4)

نقل شده که حضرت علی (ع) در جنگ خندق، عمرو بن عبدود از شجاعان عرب را بر زمین افکند و سپس بر سینه او نشست تا سرش را جداکند! آن مرد به صورت آن حضرت آب دهان انداخت .حضرت علی(ع) برخاست و او را ترک کرد و بعد از گردشی در میدان، برگشت و سر او را جدا کرد. (حضرت برای کنترل خشمشان، حالتشان را عوض کردند) وقتی از حضرتشان سبب این کار را پرسیدند فرمود : «هنگامی که آب دهان به صورتم انداخت، من بر او خشم گرفتم و ترسیدم که اگر او را در چنین حالتی بکشم، خشم و غضب من در کشتن او دخالت داشته باشد. و من نخواستم که او را بکشم مگر تنها برای رضایت پروردگار.»(5)

نتیجه کنترل غضب :

شخصی خدمت پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم آمد و گفت: ای پیامبر خدا ! موعظه ام کن. حضرت فرمود: اگر موعظه ات کنم آیا گوش می دهی؟ گفت: بله، یا رسول الله! مرتبه دوم حضرت فرمود: اگر موعظه ات کنم گوش می دهی؟ گفت: بله، یا رسول الله! به همین ترتیب حضرت از او سه مرتبه اعتراف گرفت. رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: « اذهب و لا تغضب » (برو و غضب مکن) . آن مرد گفت : همین نصیحت مرا کافی است . کسی که نصیحت خواسته بود، از قبایل بیابان نشین بود. او نزد قبیلة خود رفت ، دید مقدمة جنگی خونین در میان دو گروه قومش پدید آمده و افراد هر دو گروه اسلحه به دست گرفته و صف کشیده و آمادة جنگ هستند . (در آن زمان عصبیت های قبیله ای آن چنان بر جوامع بدوی حاکم بود، که اگر یکی از افراد قبیله مورد تعرض قبیله دیگر قرار می گرفت، چنان روح عصبیت قومی بر آنها غلبه می کرد؛ که بدون بررسی و تحقیق، به خونریزی و جنگ مبادرت می کردند. ) آن مرد نیز تحریک شد و به نفع خویشان خود اسلحه برداشت و به صف یکی از آن دو گروه پیوست. در این هنگام ناگاه سخن پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به یادش آمد که فرموده بود : « غضب نکن » .

همان دم اسلحه اش را به کناری انداخت ، سپس آرام آرام به طرف گروه مقابل که برای جنگ با خویشان او آماده شده بودند ، رفت و به آنها گفت : هر زخم و قتلی که از ناحیة ما به شما رسیده و نشان ندارد ( ضارب و قاتل مشخص نیست )، خونبهای آن را من به عهده می گیرم و می پردازم و هر زخم یا قتلی که نشان دارد ( ضارب یا قاتلش معلوم است )، خونبهای آن را از ضارب و قاتل بگیرید. همین پیشنهاد نرم و صلح آمیز او باعث شد که طرفهای مقابل آرام شدند و در پاسخ گفتند ما به پرداخت جریمه سزاوارتریم . و در نتیجه بین دو گروه به وجود آمد و خشم و غضب بکلی برطرف گردید .(6) خشم و غضب، کلید هر گونه شر و بدی است بنابراین، به هنگام غضب باید مراقب وسوسه هاى شیطان بود.

2. «وَاذْکُرْنى إِذا حَکَمْتَ بَیْنَ اثْنَیْنِ » به هنگام قضاوت بین دو نفر (نیز) به یاد من باش.

هر چند قضاوت در عصر و زمان ما واجب کفایى است و کسانى که واجد شرایط لازم هستند باید متصدّى این امر شوند . امّا باید مراقب خطرات آن از جمله وسوسه هاى شیطان باشند. که در چنین حالتى به انسان بسیار نزدیک است و ممکن است وى را از مرز عدالت خارج کند. امورى همچون خویشاوندى و رفاقت و همکار بودن و هم حزب بودن و مانند آن، یا خداى ناکرده رشوه و امتیازات ویژه و شبیه آن، باعث نشود که قاضى به ناحق قضاوت کند.

امام علی(ع) واصول قضاوت :


امام علی(ع) درباره خود می گوید: پیامبر (ص) مرا برای قضاوت به یمن فرستاد، گفتم: « ترسلنی و انا حدیث السن ولا علم لی بالقضاء؟ »یا رسول الله، آیا مرا می فرستی در حالی که من سن کمی دارد و از قضاوت آگاه نیستم. پیامبر فرمود: « ان الله جل ثناؤه سیهدی قلبک و یثبت لسانک »خداوند قلب تو را هدایت خواهد کرد و زبانت را استوار می دارد.« فاذا جلس بین یدیک الخصمان فلا تقضین حتی تسمع من ال آخر کما سمعت من الاول» هر گاه دو طرف در برابر تو نشستند، قضاوت مکن تا سخن هر دو را بشنوی، « فانه احری ان یتبین لک القضاء »این برای روشن شدن قضاوت نزد تو شایسته تر است. امیرالمومنین(ع) فرمود:« فمازلت قاضیا و ما شککت فی قضاء بعد» از آن زمان هر گاه قاضی بودم، در هیچ قضاوتی هرگز دچار تردید نشدم.(7) اگر ما هم در قضاوت های روزمره در جمع اجتماع و خانواده و... به این نصیحت رسول خدا عمل کنیم، قطعا موفق خواهیم. همواره سعی کنیم در قضاوت های خودمان شنونده خوبی باشیم ولی زود تصمیم گیرنده نباشیم تا صحبتهای دو طرف دعوی را نشنیدیم، قضاوت نکنیم.

3. «وَاذْکُرْنى إِذا کُنْتَ مَعَ امْرَأَة خالیاً لَیْسَ مَعَکُما اَحَدٌ »(8) و به هنگامى که با زن تنهایى خلوت کرده اى و هیچ کس غیر از شما دو نفر در آن جا نیست (نیز) به یاد من باش. ارتباطات تلفنى با جنس مخالف، چت کردن با نامحرم و خلاصه هرگونه خلوت با نامحرم، مشمول این روایت مى شود ، هرگاه مرد و زن در جایی خلوت كنند، سومین آنها شیطان است. حتماً داستان آن مقدس اردبیلی را شنیده اید كه به او گفتند : اگر با یك دختر تنها باشی چكار می كنی؟ گفت : پناه می برم به خدا. حتی مقدس اردبیلی هم می گوید دعا کنید من در این شرایط قرار نگیرم چون احتمال گناه بسیار زیاد است.

امیدواریم ما نیز به این نصایح عمل کنیم .

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی، ان شاءالله که حلال خدا را محترم بشماریم و حرام خدا را نیز ترک کنیم. خصوصاً در ایام عید در دید و بازدیدها مراقب رفتارهایمان باشیم و به بهانه عید، گناه و معصیت را رواج ندهیم.

مناسبتها و رویداهای هفته را به اختصار خدمت شما عرض می کنم:

نعمت بزرگی به نام ولایت فقیه :

اولین مناسبت ديدار مقام معظم رهبری با اعضای خبرگان رهبری، بود که در این دیدار توصیه های ارزشمند و مطالب بسیار مهمی را در ابعاد مختلف مطرح کردند . ان شاءالله همه به فرمایشات ایشان گوش بدهیم. قبل از اینکه بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری را خدمتتان عرض کنم : باید نعمت بزرگ ولایت را یادآور بشوم. وقتی از روزنامه‌نگار برجسته و روشنفكر نامدار مصری آقای محمدحسنين هيكل در خصوص ايران می‌پرسند، می‌گويد: «آنچه حاصل عمر و مطالعات من است اين است كه ما اهل سنت از نعمت ولی فقيه محروميم اما من معتقدم شما هم اين نعمتی كه داريد را متوجه آن نيستيد، ما بسياری از مشكلاتی كه در مصر و جهان عرب و غيره داريم، معلول نداشتن ولی فقيه است و شما بسياری از مشكلاتتان كه حل شده و مشكلات روزمره ما را نداريد و از آن‌طرف روز‌به‌روز در دنيای اسلام و منطقه و در دنيا سرافراز می‌شويد، به‌خاطر اين است كه بالای سر شما يك ولی فقيه است.» به عنوان مثال مردم مصر قیام کردند و طاغوت را سرنگون کردند ولی دوباره طاغوت توانست برگردد و کشورشان این بار به دست امریکایی ها افتاد. یا مردم افغانستان سالها جنگیدند، تعداد زیادی از مردم شهید شدند تا شوروی غاصب را از کشورشان بیرون کردذندولی چون ولی فقیه نداشتند باز به چنگال امریکایی ها گرفتار شدند.امروز هم وضعیت دیگر کشورها چون : تونس ، لیبی را هم به علت نداشتن ولی می بینیم.آنچه امروز ایران اسلامی را حفظ کرده است ومانند نخ تسبیح همه را به هم وصل کرده است و متحد کرده است، نظام امامت و نعمت ولایت است که در رأس آن یک فقیه اسلام شناس و خودساخته قرار گرفته است. نظام جمهوری اسلامی ایران به خاطر نعمت ولایت است که چنین مقدر و امن است و روز به روز در دنیا سربلندتر و مقتدر می شود. از ابتدای انقلاب تا به امروز با وجود این همه توطئه چون جنگ تحمیلی ترور و شهادت بزرگان این کشور با سرپنجه تدبیر ولی فقیه است که حفظ شده است.اگر خون شهدا هدر نرفته است و کشور ما حفظ شده است ، اگر کشور ما از حوادثی که هر کدامش برای نابودی یک نظام کافی است ولی روز به روز ایران سرافرازتر بیرون آمده است، بخاطر وجود نعمت ولایت فقیه است، این است که امام بزرگوار (ره)فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.ما امروز غرق در نعمت هستیم و مانند ماهی در دریا، نعمت آب را متوجه نمی شود، متوجه نعمت ولایت فقیه نیستیم ولی اگر به کشورهای مسلمان اطراف خود نگاهی بیندازیم متوجه نعمت خود خواهیم شد. امروز تنها راه رهايی از فتنه دوگانگی و تشتت، پايبندی به رهنمودها و منويات امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) به‌عنوان ولی‌فقيه و رهبر حكيم و شجاع انقلاب اسلامی است كه البته اگر قدر اين نعمت را بدانيم.خداوند سایه این مرد بزرگ را بر سر ما مستدام بدارد.

درگذشت حاج سیداحمد خمینی (ره) ، فانی در ولایت :

26 اسفند ، سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام والمسلمين سيداحمد خمينی؛ يادگار امام راحل است، مهم‌ترين مشخصه این بزرگوار، ولايتمدارى چه نسبت به امام و چه خلف صالح امام، مقام معظم رهبرى است . در دوران پرحادثه انقلاب، مرحوم حاج سيد احمد خمينی يكی از مؤثرترين عناصر در جريانات كلی كشور و انقلاب بود. او برای رهبر كبير انقلاب فرزندی مهربان و در عين حال، مشاوری امين و ياری ديرين و سربازی فداكار و مديری گوش به‌فرمان و كارگزاری لايق و كارآمد بود. امام بزرگ ما بارها محبت پرشور و اعتماد عميق و تحسين قلبی خود نسبت به اين فرزند خاضع و مطيع خود را بر زبان آورده بود و نزديكترين‌ها، گواهی صادق آنچنان پدری را، در حق پسر يگانه‌اش، از آن زبان پرهيزكار شنيده بودند.
در طول سالهای انقلاب چه بسيار گره‌ها كه به دست او گشوده شد و چه بسيار كارهای بزرگ كه به تدبير او انجام گشت. از اين‌ها برتر، نقش اين عنصر پرتلاش و پرتوان در حراست عاشقانه از سلامتی جسمی و آرامش خاطر امام بزرگوار بود. بی‌شك سلامت و توان جسمی و قدرت كاری آن قائد عظيم‌الشأن در دوران پرمخاطره دهساله، با وجودكهولت سنی و بيماری قلبی، در ميان عوامل و اسباب عادی از همه بيشتر به ابتكار و مراقبت و پيگيری دلسوزانه اين فرزند مهربان، وابسته بود. ملت ايران از اين بابت بسی مديون اين عزيز فقيد است.

يكی از خصوصيات بارز مرحوم يادگار امام - سيداحمد خمينی - ولايتمداری ايشان است كه هم در زمان حيات حضرت امام(ره) و هم - وشايد بسيار مهم‌تر از آن در دوران بعد از آن به نحو كاملی آشكار بود. ايشان درباره حضرت آيت‌الله خامنه‌ای می‌گويد: امروز اگر توجه دنيا معطوف به كشور ما است بدين دليل است كه پرچم مبارزه با استكبار همانند زمان حضرت امام در اهتزاز است. امروز رهبر انقلاب اسلامی حضرت آيت‌الله خامنه‌ای از همان آرمان‌هايی دفاع می‌كنند كه امام دفاع می‌كردند، زيرا اگر ذره‌ای بر خلاف جهت امام حركت داشتيم، برخورد دنيا با انقلاب اسلامی تا اين حد قهرآميز نبود.»

مرحوم سيد احمد خمينی يادگار بنيانگذار كبير انقلاب اسلامی، رابطه‌ای صميمی و مثال‌زدنی با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتند و همواره بر نقش ايشان در هدايت دقيق و صحيح انقلاب اسلامی به‌عنوان جانشين وارسته امام راحل تأكيد داشتند.

اظهارات ولايی حاج سيد احمد :


مرحوم حاج سيد احمدآقا همچنان كه در زمان حيات پدر، وفادار به امام و انقلاب و ولايت فقيه بود، پس از رحلت امام(ره) در ۱۴ خرداد ۶۸ و انتخاب حضرت آيت‌الله العظمی خامنه‌ای عزيز(حفظه الله) از سوی خبرگان ملت به‌عنوان رهبر، همواره پشتيبان و مدافع رهبر بود و امر و فرمان رهبر را امر و فرمان امام می‌دانست و لذا در اولين ديدار رهبر معظم انقلاب با خانواده معظم حضرت امام(ره) حاج سيد احمد آقا ضمن تشكر از حضور رهبر انقلاب گفت: «خدا را شكر می‌كنيم كه دشمنان انقلاب مأيوس شدند و اندكی پس از رحلت امام(ره) اين مملكت رهبر پيدا كرد.» و در ادامه گفت: همچون زمان امام(ره) در خدمت رهبر و اوامری كه از ناحيه‌ ایشان صادر می‌شود، می‌باشد. و اين حمايت و پشتيبانی را به‌عنوان فرمان امام مبنی بر پشتيبانی از ولايت فقيه می‌دانست.

اتحاد پشت سر رهبر

«حرمت رهبری نظام اسلامی، از اصول خدشه‌ناپذير انقلاب اسلامی ماست. همه بايد به دستورات رهبری عمل كنند.» (۷/۸/۶۹)

افتخار كنيم به چنين رهبری‌

«ما امروز بايد همه متحد باشيم، امروز بايد در كنار نظاممان پشت سر رهبری قرار بگيريم. رهبر ما شاگرد امام است. رهبر ما از چهره‌های شناخته‌شده انقلاب كه ساليان سال در زندانهای رژيم سفاك پهلوی به‌سر برده از افرادی است كه در طول انقلاب خدمات زيادی كرده و در جبهه‌ها مستقيما جنگيده است. پس بايد افتخار كنيم كه چنين رهبری را داريم و همگی پشت سر او حركت كنيم و مقابل قدرت جهنمی آمريكا خوا هيم ايستاد. هيچكس حق شكستن حريم رهبری را ندارد.» (سال ۶۹)

عهد با امام در عدم تخلف از «حتی ميل رهبری»

«من بعد از رحلت امام با خدا و امام عهد كرده‌ام كه كوچكترين قدمی را عليه رهبری و بر خلاف رهبری و حتی خلاف ميل رهبری برندارم و اگر شما مردم هم‌ چنين پيمانی را تجديد كنيد، مطمئن باشيد، مطمئن باشيد كه ما در تمام زمينه‌ها بر آمريكا پيروز می‌شويم.» (۱۲ بهمن ۶۹)

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان :

بعد از این مقدمه بخشی از فرمایشات بسیار مهم مقام معظم رهبری را در جمع خبرگان خدمتتان عر ض می کنم. حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در ديدار نمايندگان مجلس خبرگان رهبری با برشمردن سه اولويت اصلی كشور در مقطع كنونی، تأكيد كردند: تنها راه پيشرفت حقيقی، «استحكام ساخت داخلی كشور» در زمينه‌های اقتصادی، فرهنگی و سياسی، «حفظ خصوصيات انقلابی»، «حركت جهادی»، «حفظ عزت و هويت ملی و اسلامی» و «هضم نشدن در هاضمه‌ی خطرناك جهانی» است.و فرمودند : اگر در بحث اقتصاد مقاومتی درست عمل شده بود، امروز تفاوت محسوسی در زندگی مردم شاهد بودیم .مردم باید نتیجه اقتصاد مقاومتی را ببینند که اکنون اینگونه نیست. سرمایه گذاری خارجی خوب است ولی به امید کشورهای خارجی نباید نشست . زمانی در جنگ که کشور احتیاج داشت آنها حتی یک سیم خاردار هم به ما نمی دادند.این همه رشد بعد از انقلاب و در شرایط تحریم به وجود امده است واینکه شعار ما می توانیم را سرلوحه خودمان قرار دادیم و پیشرفت کردیم.حال جوانانی که موشک می سازندو این همه در انرژی هسته ای پیشرفت کرده اند ،نمی توانند در زمینه اقتصاد مقاومتی موفق عمل کنند؟ در موشکی و هسته ای چون به جوانان بها داده شد و دست جوان را باز گذاشتندو زمینه رشد را فراهم کردند،پیشرفت کردیم. جوانان ما توانستند ، بهتر و دقیق تر از سامانه اس 300 که روسیه به ایران داده است را بسازند. آنها حتی موتور تانک را نیز ساخته اند. پس چرا در زمینه خودرو به جوانان اعتماد نمی کنیم و به آنها میدان نمی دهیم؟ جوانان ایران از بهنرین جوانان دنیا هستند.بخش عظیمی از ناسا در امریکا را ایرانیان می چرخانند.بهترین پزشک در آلمان ایرانی است. فکر و مغز ایرانیان پاک است و با الکل و گناه آلوده نشده است ،جوان ایرانی با زنا به دنیا نیامده است برای این است که تاثیرگذار است و تحرک ایجاد می کند. اما چرا وضعیت اقتصادی خراب است و در رکود به سر می بریم ؟ چون همه چیز را به برجام و سیاست خارجی گره زدیم تا خارجی ها مشکلات کشور ما را حل کنند ولی برجام هم گره از مشکلات باز نکرد و نتیجه ای نداشت. غربی ها اجازه نمی دهند برجام درست انجام شود. ما باید امید را از خارجی ها قطع کنیم، دولتمردان ما تا زمانی که به امریکا و مذاکرات چشم امید داشته باشند، وضع همین خواهد بود. الحمدالله همه متوجه شدند که امریکا شیطان بزرگ است و نمی توان با آنها مذاکره کرد وهمه فهمیدند که امریکایی بدعهد هستند و به هیچ چیز پایبند نیستند. به قول معروف ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است.

سیستم بانکی ربوی؛ مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است :


بعد از این تجربه سنگین برجام ، امروز باید به جوانان خودمان اعتماد کنیم و به آنها میدان بدهیم تا باعث رشد و شکوفایی اقتصاد را فراهم کنیم.البته در شهرستان ما انصافاً مدیران بسیار زحمت می کشندو آنچه موظف هستند را خوب انجام داده اند ولی بخش خصوصی که باید زمینه حضور مردم را در بحث اقتصاد فراهم کند، هنوز درست نشده است. بانکها با مردم همراهی نمی کنند، اکثر بانکهای ما ربوی هستند .روز به روز پولهای هنگفتی از مردم می گیرندو فربه می شوند و مردم مقروض تر می شوند. مردم تبدیل به کارکن بانک شده اند و هرورز کار کنند تا بتوانند بدهی خودشان را به بانکها بپردازند. خواهشی داریم از شورای نگهبان که قوانین بانکی را درست کنند با این وع قوانین بانکی و نزولی که می گیرند جلوی رشد اقتصادی مردم وتحقق اقتصاد مقاومتی گرفته شده است و هیچ سرمایه داری جرأت ورود به عرصه تولید و سرمایه گذاری را ندارد . به جوانان خودمان اعتماد کنیم تا کشور آباد شود. تا ما روی پای خودمان نایستیم تا از درون محکم نشویم ،دشمن دست از سر ما برنمی دارد، تا ما احساس ضعف کنیم آنها بیشتر به ما فشار می آورند.ولی اگر در بحث اقتصاد زندگی مردم درست شد وزمینه اشتغال جوانان فراهم شد، آن زمان دشمن از از پای دراوردن مملکت ما، نا امید خواهد شد. این فرمایش مقام معظم رهبری است که واجب و ضروری است که مدیران ما احساس تکلیف کنند .اگر یک جوانی به خطا رفت ما مسئولین اعم از امام جمعه ، فرماندار، رئیس دادگستری همه در مقابل این گمراهی مسئولیم . همه ما وظیفه داریم گره گشا باشیم و دست به دست هم بدهیم تا مشکلات جوانان حل شود. این خواست و فرمایش مقام معظم رهبری است .

همه ما باید گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشیم، نه اینکه حرفهای نیش دار و کنایه دار بزنیم. این واقعا زشت است که یک مسئولی در نظام جمهوری اسلامی به ولی زمان و جانشین امام زمان نیش و کنایه بزند. باید کاری کنیم که حرف ولی که سعادت مملکت ما وخوشبختی مردم ما و راه درست حرف امام زمان است ، زمین نماند.ایشان جانشین امام زمان است و حرف او ، حرف امام زمان است و ما هیچ راهی سعادت و خوشبختی جز اسلام ناب و گوش به فرمان ولی بودن نداریم.

ضرورت توجه بیشتر به قوانین راهنمایی و رانندگی :

نکته بعد اینکه الحمدالله تصادفات منجر فوت در شهرستان تا چهل درصد کاهش پیدا کرده است ولی همین مقدارش هم زیاد است . از عزیزانمان در پلیس راه ، راهنمایی رانندگی ، نیروی انتظامی و دستگاههای مربوطه که برای ایمنی جاده ها و روشنایی تلاش می کنند ،صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. منتهی خود مردم هم باید رعایت کنند در تصادفات اخیری که در شهرستان گزارش داده شده است، اغلب از خطای انسانی بوده است. باید قوانین راهنمایی رانندگی را رعایت کنید . مثلاً کلاه ایمنی برای موتور سیکلت بسیار مهم است ، اگر خدای نکرده یک موتور سواری تصادف کند و کلاه ایمنی نداشته باشد ممکن است ضربه مغزی و فوت بشود و یک خانواده را عزادار کند ولی با داشتن کلاه ایمنی جان خودش را حفظ می کند. این جان بسیار بها دارد و مراقبت از آن واجب است .هرچه خرج سلامتی کنید، اسراف نیست زیرا حفظ جان بسیار مهم است.

بنایراین به این نکته بسیار توجه داشته باشید. خصوصاً در ایام عید قوانین راهنمایی رانندگی را بیشتر رعایت کنید . موقع رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنیم و کارهایی را انجام ندهیم که حواس راننده پرت شود .ذهن انسان نمی تواند همزمان در چند جا کار نمی کند ، چشم جاده را می بیند ولی فکر جای دیگر است. مخصوصا پدران و مادران توجه داشته باشند اگر وسیله نقلیه ای مانند موتور سیکلت برای فرزندان خود می خرند از آنها بخواهید قواینن رانندگی را رهم عایت کنند و از کلاه ایمنی استفاده کنند و آهسته برانند. متاسفانه تعداد جوانان و نوجوانانی که از زمان جنگ تا الان در اثر بی احتیاطی جان خود را از دست داده اند، بیشتر از جوانانی بوده است که در جبهه ها شهید شدند. هیچ جای دنیا مانند کشور ما قوانین رانندگی را بی اهمیت نیستند.

یکشنه وفات حضرت ام البنین و مقام بزرگداشت شهدا را داریم.تسلیت عرض می کنم.

یکشنبه سالروز وفات حضرت ام البنین(س) را داریم که روز گرامیداشت مادران و همسران شهدا، نامیده شده است. حفظ آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی برای چنين خانواده‌هايی مهم است و بايد از زحمات مادران گرانقدر شهدا كه چشم و چراغ هدايت ملت هستند، قدردانی كرد . گذشت و ايثار مادران و همسران شهدا از عزيزترين‌های خود موجب شد تا امنيت و آزادی برای كشور رقم بخورد.ما هرچه داریم از برکت 580 شهید شهرستان داریم، از بنیاد شهید و همه عزیزانی که زحمت می کشند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. الحمدالله برنامه های بسیار خوبی در شهرستان اجرا شده است و در هر محله ای یادواره شهدای خود را باشکوه برگزار می کند. شهدا به گردن ما حق بسیار دارند.


پی نوشت:


1- مختصر تاریخ دمشق، ج26، ص210.

2- الخصال، ترجمه جعفرى، ج‏1، 167 / روایات در مورد مطالب و مضامینى که ابلیس لعین به عنوان نصیحت به حضرت نوح(علیه السلام) گفت، مختلف است. و آنچه ذکر شد یک نمونه از آن روایات است. سایر روایات را مى توانید در بحار الانوار، ج11، صفحات 288 و 293 و مختصر تاریخ (مشق،ج26 ص210 مطالعه فرمایید.

3- میزان الحکمة، ج 7، ص 3002، باب 3070، ح 14983.

4- أصول الكافی ،ترجمه مصطفوى،ج‏3،412 / به میزان الحکمة، ج7، ص3009، باب 3079 (دواء الغضب) مراجعه فرمایید.

5- ابن الطقطقى‏، الفخرى،ص:49، الفخرى فى الآداب السلطانیة و الدول الاسلامیة، تحقیق عبد القادر محمد مایو، بیروت، دار القلم العربى، ط الأولى، 1418 هـ ق/1997 م.

6- داستانهای اصول کافی، ص 255

7- سيره معصومان ج 3 ص 327

8- بحارلانوار، ج 11، ص 318، ح 20




http://yascms.ir/emam/gozaresh/p504.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p505.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p506.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p507.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p508.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p509.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p510.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p511.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.