سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مقام شفاعت حضرت زهرا(س):

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 603 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1395.12.25
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه بصیرتی کارکنان پایور و وظیفه سپاه ناحیه زرند مورخه95/12/14



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

قال حسن ابن علی العسکری(ع): « نَََحْنُ حُجَجُ اللَّهِ عَلى خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْنا » (1)

السلام علیک یا فاطمة الزهرا(س)،سیدة انساء العالمین، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله ، یا اباصالح، ادرکنا واغثنا.

خدای متعال را شکر گزارم که توفیقی عنایت فرمود که بعد از فَترت طولانی خدمت شما عزیزان برسم. ان شاء الله که همه شما عزیزان وبزرگواران ، برادران وخواهران، پاسداران عزیز،سربازان وظیفه موفق وموید باشید .از اینکه جناب آقای زمانی پیگیر شدند تا بنده خدمت شما برسم صمیمانه تقدیر وتشکر می کنم .

ایام شهادت حضرت زهرا(س)را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج)وبه همه شما ارادتمندان وعلاقمندان تسلیت عرض می کنم .چند جمله را در خصوص حضرت زهرا(س) صحبت خواهم کرد وبعد هم اگر سوال ومطلبی داشتید در خدمت شما هستم .

حضرت فاطمه(س) حجت و راهنمای همه :

روایتی را که خدمت شما عرض کردم ، روایت خیلی مهمی است که امام حسن عسکری (ع) می فرمایند : « نَََحْنُ حُجَجُ اللَّهِ عَلى خَلْقِهِ » ما حجت خدا بر مردم هستیم ( حجج جمع حجت است) ما ائمه حجت ها واسوه های خدا بر مردم هستیم که باید به ما نگاه کنند ، ما هم نیاز به الگو وحجت داریم «وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْنا » جده ما فاطمه بر ما حجت و راهنماست (1). این تعبیر زیبا خیلی مهم است ونشان از شخصیت والای حضرت زهرا (س) است ومعلوم است که شخصیت حضرت دست نیافتنی است یعنی مردم عادی نمی توانند حقیقت شخصیت حضرت زهرا(س) را درک کنند واتفاقاً ما روایت هم داریم

علت نامگذاری حضرت فاطمه(س):

رسول گرامی اسلام به حضرت علی علیه السلام فرمود: « هل تدری لم سمیت فاطمه؟ » آیا می دانی برای چه فاطمه علیها السلام به این نام نامیده شد؟ حضرت علی علیه السلام فرمود: برای چه؟ حضرت (ص) یکی از علتها را می فرمایند: « انما سميت ( فاطمه) فاطمه لان الخلق فطموا عن معرفتها » فاطمه را از آن رو فاطمه گفته اند كه مردم از شناخت او عاجزند.(2) و مردم دستشان به حقیقت حضرت فاطمه(س) نمی رسد ومردم عادی نمی توانند، حقیقت حضرت زهرا(س) را درک کنند وتشخیص بدهند بلکه ائمه تشخیص می دهند البته این یکی از معنای فاطمه است وهمانطور که ما نمی توانیم حقیقت شب قدر را درک نمی کنیم حقیقت حضرت زهرا(س) را هم نمی توانیم درک کنیم چنان عظمتی دارند. در یک حدیث قدسی خداوند خطاب به رسول خدا می فرمایند: « یا أحمد، لولاک‌ لما خلقتُ الافلاک‌ و لولا علی لما خلقتُک‌ و لو لا فاطمه‌ لما خلقتکما» ای احمد، اگر تو نبودی‌، افلاک‌ را خلق‌ نمی‌کردم‌، و اگر علی‌ نبود، تورا خلق‌ نمی‌کردم‌ و اگر فاطمه‌ نبود، شما را خلق‌ نمی‌کردم‌. (3) چه اسراری در آن نهفته است ما نمی دانیم .

مقام شفاعت حضرت زهرا(س):

یکی از معنای فاطمه "جدا کننده" است که اشاره به مقام شفاعت حضرت زهراست . در روایتی دیگر نیز داریم : رسول گرامی اسلام به حضرت علی علیه السلام فرمود: آیا می دانی برای چه فاطمه علیها السلام به این نام نامیده شد؟حضرت علی علیه السلام فرمود: برای چه؟ پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: « لانها فطمت هی و شیعتها من النار» برای آن که او وشیعیانش از آتش (جهنم) منع شدند. در برخی از روایات آمده است: چون او وشیعیان و دوستانش از آتش منع شدند(4) مقام محبین و دوستداران از مقام شیعیان پایین تر است ، چون شیعه مقام خیلی والایی است .سلمان وابوذر شیعه واقعی هستند. از امام باقر(ع) نقل شده که فرمود: به خدا قسم ای جابر در روز قیامت حضرت فاطمه(س) جدا می کند و نجات می دهد شیعیان و محبین و دوستدارانش را همچنان که مرغ دانه ی خوب از دانه ی بد را جدا می کند. (5)

الگو وسبک زندگی امام زمان(عج):

حدیث امام حسن عسکری (ع) هم اشاره به این موضوع دارد که ما حجت مردم هستیم و حضرت زهرا(س) حجت برما هستند(1) و شبیه این تعبیر از امام زمان(عج) هم آمده می فرمایند : «فی ابنة رسول الله لی اسوة حسنة » (6) الگو وسبک زندگی من همان سبک زندگی فاطمی است خوب نتیجه ای را که می خواهم بگیرم این است که حضرت زهرا(س) پرچم دارهدایت وانسانیت هستند ، الگوی انسانیت است منتهی اهل بیت یک طور استفاده می کنند وعمده مردم هم یک طور استفاده می کنند وانسان می تواند با حضرت زهرا(س) راه صحیح را از راه غلط تشخیص بدهد .

حفظ اسلام ناب نتیجه تربیت فاطمی

ما هرچه که داریم از برکت حضرت زهرا(س) داریم که یک تربیت فاطمی نتیجه اش حفظ اسلام ناب بوده است واگر تربیت فاطمی نبود امام حسین(ع) تربیت نمی شدند وتمام زحمات رسول خدا(ص) به هَدَر می رفت چون اسلام را وارونه کردند واسلام را تبدیل به خلافت واز رکن خودش جدا کردند واگر زحمات حضرت زهرا(س) نبود از این جهت هم دیگر نامی از اسلام واقعی نبود ودر واقع پیغمبر خدا(ص)هر چه که دارند از وجود حضرت زهرا(س) دارند که اگر تربیت فاطمی نبود امام حسین(ع) هم نبود واگر امام حسین(ع) نبود نامی از پیامبر(ص) هم نبود .این است که پیامبر می فرماید: « حسین منی و انا من حسین » (7) . اگر امام حسین(ع) که نتیجه تربیت حضرت زهرا (س) نبود تمام زحمات هَدَر رفته بود ما بر سر سفره فاطمه نشسته ایم ودر واقع انسانیت وبشریت هر چه که دارد از برکت وجود مقدس حضرت زهرا(س) است وانسان باید نگاه کند ودر هر مقداری که می تواند این بزرگوار را در تربیت فرزند الگوی زندگی خودش قرار دهد ، حضرت زهرا(س) هیچ گاه اجازه نمی دادند بین فرزندانشان تبعیضی بوجود بیاید . یک روز حسنین کوچک بودند و با هم کشتی می‌گرفتند. پیامبر خدا حسن را تشویق می‌نمود. حسن با تشویق پیامبر قوت می گرفت و نزدیک بود که بر حسین چیره شود اما حسین هم مقاومت می‌کرد.فاطمه سلام الله علیها به پیامبر عرض کرد:« آیا بزرگتر را بر کوچک تر تشویق می‌کنید؟» ( یعنی حتی این اندازه تبعیض را هم نمی پسندیدند) پیامبر فرمود: « ای فاطمه، هرگاه حسن را تشویق می‌کنم، جبرئیل و میکائیل حسین را تشویق می‌کنند. برای همین است که هر دو پایداری نموده‌اند و قدرت‌شان با هم مساوی است. در آن هنگام که من حسن را تشویق می کند و جبرئیل حسین را، اگر بخواهند زمین را با کوه‌ها و دریاها و هر چه در آن است، حمل کنند، برایشان سبک‌تر از تار مویی بر بدن آنهاست. این دو روشنی چشم من‌اند و تکیه گاه و پشتوانه من. این دو سرور جوانان اهل بهشت هستند؛ پدر آنان بهتر از خودشان و جدشان، رسول الله، بهتر از همه آنان است.»(8)

بزرگترین ارزش وموفقیت یک زن:

برای زن بزرگ ترین موفقیت و ارزش این است که در شئون گوناگون زندگی، خشنودی همسرش را به دست آورد و از هر گونه عملی که موجب ناراحتی شوهر می گردد پرهیز نماید. امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: «سوگند به خدا، من زهرا(س) را تا آن زمان که خداوند او را به سوی خود برد، خشمگین نساختم و در هیچ کاری موجب ناخشنودی او نشدم. او نیز هیچ گاه مرا خشمگین نکرد و عملی از او سر نزد تا باعث ناخشنودی من شود» و همچنین نقل است که امام علی(ع) فرمود: هرگاه به چهره او «زهرا(س)» نگاه می کردم هر گونه غم و اندوه از من برطرف می شد.(9) این نشان از شخصیت والا حضرت زهرا(س) است که خودشان را سپر ولایت کردند واگر حضرت زهرا(س) نبود دشمنان کار را تمام کرده بودند وامروز نامی از اسلام نبود .ما مدیون حضرت فاطمه هستیم وباید در زندگی خودمان این دو ایام را قدر بدانیم وخدای متعال را شکر گذار باشیم که ما رامُحب ودوستدار حضرت زهرا(س) قرار داده است . سلمان روایت کرده که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «من احب فاطمة ابنتی فهو فی الجنة معی » هر کس فاطمه دخترم را دوست بدارد، او در بهشت با من خواهد بود «ومن ابغضها فهو فی النار » و هر کس او را دشمن دارد، در آتش است . (10) در واقع محبت به حضرت زهرا(س) تنها ادای دِینی است که ما میتوانیم داشته باشیم .

حضرت زهرا(س) محور قربی ونزدیکان پیامبر(ص):


« …لا أسألُکُم علیهِ أجراً إِلاّ المَوَدَّةَ فیِ القُربی… » (11) ای پیامبر بگو مزد رسالت من این است که قربی واهل بیت من را دوست داشته باشید. محور قربی ونزدیکان پیامبر(ص)حضرت زهرا(س) هستند وخدا را بر این نعمت بزرگ شکر می کنیم که توفیق محبت ومودت به حضرت زهرا(س) را به ما عنایت فرمودند وهر مقدار که ما بتوانیم معارف حضرت زهرا(س) را به جامعه منتقل کنیم جامعه وبشریت ما حفظ می شود. امروز وقتی که نگاه می کنیم می بینیم که در دنیای غرب هدف رسیدن به سرمایه داری است هدف دنیای غرب در زندگی شان فلسفه وایدئولوژی شان است یعنی سبک زندگی هر کسی براساس فکر وایدئولوژی است که برای خودش انتخاب کرده است وسبک زندگی غرب براساس ایدئولوژی سرمایه داری ورسیدن به خواسته هایشان است وهمه کار می کنند تا سرمایه دار شوند منتهی چون عده ای هستند که هوی وهوسشان اقتضا می کند تا از همه سرمایه دارتر باشند وتبیعض را بوجود بیاورند کسانی که خواست بیشتری دارند باید سرمایه در دست آنها باشد دردنیای غرب تمام شرکتها دردست یک عده خاصی است وهم باید زحمت بکشند وکار کنند تا یک عده ای پولدارتر بشوند و برای اینکه پولدارتر بشوند ، مردم باید بیشتر کارکنند ونشاط ظاهری داشته باشند. آنها از زن برای رسیدن به خواسته هایشان استفاده می کنند ومرتب انها را تشویق می کنند تا بیشتر عریان شوند وخودنمایی کنند تا اینکه بیشتر بتوانند چرخ نظام سرمایه داری را بیشتر بچرخد واینها بتوانند بیشتر به مادیات خودشان برسند واین فلسفه وجودی تفکر غرب است ودر مقابل این تفکر،فکرعبادی است وپرچم دار این تفکر حضرت زهرا(س) است ، متخصصین ما در هر بخشی اگر بیایند وزندگی حضرت زهرا(س) را مطالعه کنند ودر فضای مجازی وهمین طور فیلم تهیه کنند ،همین انفاق حضرت زهرا(س)که در واقع حفظ حقوق بشر است ووالاترین آن انفاق حضرت زهرا(س) است که سه روز روزه گرفتند و روز سوم هم هرچه دارند به یک اسیر غیر مسلمان ببخشند(12) در کجای دنیا چنین انفاقی وجود دارد وحضرت زهرا(س) الگوی انسانیت وحقیقت هستند وامروز هم رفع گرفتاریها درب خانه حضرت زهرا(س) است وامروز هم وجود مقدسشان گِرِه گشاست ، شهید همیشه زنده است ودر همه جا می شود با توسل به حضرت زهرا(س)غم وغصه ها را برطرف کرد وگره ها را باز کرد واین وجود مقدس مایه خیر وبرکت برای انسانیت است .

ولایتمداری حضرت زهرا(س):

جنبه مهم زندگی حضرت زهرا(س) ولایت مداری ایشان است درهمه جا وقتی که مطرح می کنند امامت را مطرح می کنند در یک عبارتی حضرت زهرا(س) می فرمایند: «إنَّ السَّعیدَ كُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَنْ احَبَّ عَلیّا فى حَیاتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِهِ. » (13) همانا حقیقت و واقعیّت تمام سعادت ها و رستگارى ها در دوستى علىّ علیه السلام در زمان حیات و پس از رحلتش خواهدبود. حضرت زهرا(س) فدایی امیرالمومنین(ع) بودند ،بعد از غصب ولایت امیرالمومینن ، حضرت زهرا (س) خطاب به مردم فرمود: «أنسیتم قول رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم یوم غدیرخم» آیا کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم را فراموش کردید که در روز غدیر خم فرمود: «من کنت مولاه فعلیّ مولاه » هرکس را که من مولای او باشم، پس علی نیز مولای اوست .(14) تا حضرت زهرا(س) زنده بودند دشمنان جرئت نکردند از امیرالمومنین(ع) بیعت بگیرند وبعد از شهادت حضرت زهرا(س) بود که به زور حضرت علی(ع) را به مسجد بردند وابوبکر دستش را به دست امیرالمومنین(ع) زد وادعا کرد، حضرت با او بیعت کرده است. درب خانه امیرالمومنین (ع) را اتش زدند وسیلی به صورت حضرت زهرا زدند وبا غلاف شمشیر چنان بر پهلو و بازوی آن حضرت زدند که خرد شد ومحسن به شهادت رسید ، حضرت از هوش رفتند ووقتی که به هوش آمدند فرمودند: علی کجاست؟ گفتند علی را به مسجد بردند وحضرت با همان حال مریضی وسقط جنین به سمت مسجد حرکت کردند ووقتی که رسیدند دیدند که امیرالمومنین(ع) را دو زانو نشانده اندو دومی با شمشیر بالای سر حضرت ایستاده است ومی گوید با خلیفه پیغمبر بیعت کن والا گردنت را می زنم وحضرت می فرمایند :من برادر پیغمبرهستم گفتند خوب باشی، حضرت زهرا(س) وقتی که این صحنه را دیدند فرمودند :به خدا سوگند اکنون به کنار قبر پدرم می روم وشما را نفرین می کنم وحرکت کردند وامیرالمومنین(ع) فرمودند: سلمان فاطمه را دریاب ، دختر پیغمبر مبادا که نفرین کنی که آثار عذاب را مشاهده می کنم که سلمان امدند وحضرت را از این کار منصرف کردند ومی خواهم این جمله را عرض کنم که حضرت نرفتند در خانه بنشینند وامدند ودست حضرت علی(ع) را گرفتند ویک نگاه به چهره مظلوم امیرالمومنین (ع) انداختند وفرمودند: یا علی هر کجا باشی زهرا باتوست ، جان وروح من به فدای شما یا امیرالمومنین(ع).

جانها به قربانت یا زهرا(س)، ان شاء الله خدای متعال هر حاجتی که دارید به حق حضرت فاطمه (س) حاجت روا شوید.

برمحمد وآل محمد صلوات.


پی نوشت :


1- الاسرار الفاطمیه، ص 99، للشیخ محمد فاضل المسعودی

2- تفسير فرات الكوفى, چاپ تهران, ص581. / بحارالانوار، ج 43، ص 65 ر 58 از تفسير فرات بن ابراهيم.

3- احمد رحمانی‌ همدانی‌، الفاطمة‌ الزهراء بهجة‌ قلب‌
المصطفی‌،موسسه البدر، طبعه الاولی ، 1369 ه ش ، ص‌9، به‌ نقل‌ ازکشف‌ اللئالی‌، صاحب‌ بن‌ عبدالوهاب‌ بن‌ العرندس‌.

4- بحارالانوار، ج 43، ص 211; ینابیع المودة، ج 2، ص 19 - 20.

5- بحارالانوار، ج 43، ص 65 و ج 8 ، ص 52 .

6- الغیبة، شیخ طوسی، ص 286، مؤسسة المعارف الاسلامیة، قم، 1417 ه - / الاحتجاج، طبرسی، ج 2، ص 537، (بدون کلمه «لی ») / بحارالانوار، ج 53، ص 180.

7- بهبودی، در یادنامه علامه امینی، 305، بحار الانوار، 43/261، فضائل الخمسة من الصحاح الستة، فیروزآبادی، 3/262، خاندان وحی در احادیث اهل سنت، عبدالمعطی امین قلمجی، ترجمه آئینه وند، .74

8- بحار الانوار، ج 39، ص 107.

9- حسینی شاهرودی، الگوهای رفتاری حضرت زهرا(س)، تربیت فرزند، ص 16/ حسینی، کرامات و مقامات عرفانی حضرت زهرا(س)، ص44.

10- بحارالانوار، ج 27، ص 116 .

11- سوره مبارکه شوری،آیه 23

12- اشاره دارد به ماجرای بیان شده در سوره مبارکه انسان،آیات 8-9

13- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج 2، ص 449

14- اسنی المطالب، ص 50؛ الغدیر، ج 1، ص 97.

15- الهجوم علی بیت فاطمه: عبدالزهراء مهدی.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.