سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

تحصیل در هنرستان وتامین آینده دانش اموزان:

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 534 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1395.12.25
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم تقدیر از دانش اموزان برتر هنرستان فنی طالقانی مورخه95/12/17



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا فاطمة الزهرا(س)،السلام علیک یا صاحب الزمان(عج).
از اینکه خدای متعال توفیقی عنایت فرمود که برای دومین بار خدمت شما فرزندان عزیز برسم خدای متعال را شکر گزارم ،از جناب آقای سلطانی مدیریت خوب این آموزشگاه که زمینه حضوربنده را در این جلسه فراهم نمودند تقدیرو تشکر می کنم.

نماز برای آرامش خودِ انسان:

فکر می کنم در جلسه قبل هم این داستان را نقل کردم که یک سربازی درقسمت عقیدتی کار می کرد وقتی که خدمتش تمام شد یک نامه برای آن مسئول عقیدتی نوشت که دو سال نمازبودن وضو پشت سر شما خواندم حالا فرزندان عزیزم هر کسی برای خودش نمازمی خواند نماز برای آرامش خودِ انسان است وماندگار خواهد بود ،انسان خیلی کارها انجام می دهد مثلاً کارگری می کند و خدمتی انجام می دهد وممکن است که نفعش را دیگران ببرند ولی این نماز را انسان برای خودش می خواند وحالا درست است که ما برای خدا نمازمی خوانیم ولی آیا خدا به نماز و عبادت ما نیاز دارد ؟ در واقع ما برای خودمان است که نمازمی خوانیم حالا که برای خودمان نماز می خوانیم باید چگونه آن را بخوانیم؟ باید خوب بخواند چون این نماز همیشه ماندگار است ومی خواهیم برای خودمان ارزش قائل بشویم ونماز مان را خوب بخوانیم اگر انسان واقعاً به نمازشان همین گونه که می گویم اهمیت بدهد ( نماز مانند خبردار است دیده اید که سربازها چگونه در مقابل فرمانده خود خبر دار می ایستند انسان هم باید نمازش را در مقابل خداوند خبرداربخواند وحواسش به کلماتش باشد به هر کجا که بخواهد می رسد)خدا رحمت کند آیت الله قاضی که از علمای بزرگ است وقبرشان در وادی السلام نجف است که ان شاء الله خداوند به شما توفیق بدهد بروید وببینید .ایشان می گوید : اگر کسی به نماز اول وقتش اهمیت بدهد اگر به آنچه که می خواهد نرسید من را لعنت کند پس فرزندان عزیزم اولین نکته ای را که می خواهم خدمتتان عرض کنم این است که نماز را برای خودتان بخوانید وحتی به قرائت خوددتان هم گوش کنید و با عجله وشتاب زده نماز نخوانید انسان باید بانماز سرمایه گذاری کند وبه قرائت نماز خودش خوب گوش کند وبا این کار تمرکز پیدا می کند وبرای او فتح باب می شود .

تحصیل در هنرستان وتامین آینده دانش اموزان:

نکته بعد که می خواهم عرض کنم این است که ما در زمان طاغوت درمدرسه راهنمایی بنام کوروش درس می خواندیم ( آن زمان در زرند دو مدرسه بود یکی دبیرستان ویک مدرسه راهنمایی) همان زمان که ما سال دوم راهنمایی بودیم باب هنرستان بازشده بود وبه مدرسه ما می آمدند ومی گفتند کسانی که می خواهند به هنرستان بروند برای ثبت نام مراجعه کنند در سالهای 53 و54 استارت هنرستان زده شد وتعدادی هم در آن مشغول به تحصیل شدند ، اعتقاد خودِ من بر این است که بچه هایی که درهنرستان درس می خوانند هیچگاه گرفتار نمی شوند الان افرادی به دفتر امام جمعه مراجعه می کنند می بینیم که لیسانس گرفته اند ومی گویند جایی است که ما را برای کار معرفی کنید وامروز هم که همه میزها پرُ شده است ، یک زمانی طرح کاربود وخوب بود ولی آن هم ناقص بود وامروز بچه های ما به دانشگاه می روند واین همه هم هزینه می کنند ولی بعد از اتمام تحصیل تازه اول بیچارگی است که چه کار کنند وگرفتار می شوند ولی اگر از همان دوران نوجوانی هر کسی یک شغلی رابرای خودش انتخاب کند وعلاوه بر اینکه درس می خواند یک شغلی راهم برای خودش انتخاب کند واقعاً زندگیش روبه راه می شود .

تاکید دین اسلام برکار کردن:

در دین ما خیلی تاکید شده که انسان بیکار وتنبل نباشد .روزی پیامبر(صلی الله علیه و آله) با اصحابشان از جایی عبور می کردند یک جوانی بیکار کنار دیوار ایستاده بود ، پیامبر چون او بیکار بود، از او رو برگرداند و توجهی نکرد و چون در راه برگشت آن جوان مشغول کشیدن خط بر زمین بود، پیامبر به او توجه نمود. جوان از این برخورد تعجب کرد. پیامبر کار بی فایده دوم را از بی کاری مطلق بهتر دانست. همچنین در روایت داریم : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هرگاه به كسى نگاه مى كرد و از او خوشش مى آمد ، مى فرمود : « هَل لَهُ حِرْفَةٌ؟» شغلى هم دارد ؟ اگر مى گفتند : نه ، مى فرمود :« سَقَطَ مِن عَيْني » از چشمم افتاد . عرض مى شد : چرا اى رسول خدا؟! مى فرمود : « لأنَّ المؤمنَ إذا لَم يَكُن لَهُ حِرْفَةٌ يَعيشُ بدِينهِ »زيرا اگر مؤمن شغل و حرفه اى نداشته باشد دين خود را وسيله امرار معاشش مى كند .(1)عزیزان دلم این فرصتی که در اختیار شماست حتما باید یک کاری را برای آینده در نظر بگیرید . مخصوصاً الان که شهرستان ما در حال پیش رفتن به سوی صنعتی شدن است جایگاه شما در این شهرستان می تواند جایگاه بلندی باشد ومی توانید با آموزشی که می بینید آن خلأ موجود در شهرستان را پُر کنید .

کارها را تمام وکامل انجام دهید:

نکته سومی که می خواهم خدمتتان عرض کنم این است آینده در دست شماست هر کسی هر کاری را که بر عهده می گیرد باید آن کار را خوب انجام بدهد .یک داستانی را خدمتتان عرض کنم : در روایت داریم که عده ای از اصحاب نزد پیامبر(ص)آمدند و گفتند: «سعد بن معاذ در گذشته است.» پیامبر برخاست و اصحاب به همراه او برخاستند. آن حضرت دستور داد تا سعد را بشویند. مردم سعد را به قبرستان آوردند و به لب گور نهادند. پیامبر اکرم(ص) به درون قبر سعد رفت و لحد وی را چید و آن را با دست خود درست کرد و پیوسته می فرمود: «سنگ بدهید! گل بدهید!» و بدین گونه میان خشتها را محکم کرد. هنگامی که کار ساختن لحد را پایان داد و بر آن خاک ریخت و گور را پر کرد، فرمود: «إِنِِّی لَاَعْلَمُ أنَّهُ سَیَبلَی وَ یَصِلُ إِلَیهِ البَلاءُ وَ لَکِنَّ اللهَ یُحِبُّ عَبداً إِذَا عَمِلَ عَمَلاً أحکَمَهُ» (2) من می دانم که این قبر به زودی فرسوده می شود و می پوسد؛ ولی خدا بنده ای را دوست دارد که چون کاری انجام دهد، آن را درست و استوار به انجام برساند. در این ماجرا پیامبر اکرم(ص) حتی در ساختمان قبر، محکم کاری را رعایت کرده است. این یک درس عملی برای همه ماست که کارها را محکم و کامل انجام بدهیم.اگر واقعاً می خواهید به جایی برسید درکنارعبادت ، احترام پدر و مخصوصاً احترام مادرتان را هم داشته باشید .ان شاء الله که شما مدیران آینده این مملکت باشد وکارتان را محکم وهمراه با علم وآگاهی وتعهد انجام بدهید وان شاء الله که موفق وموید وسربلند باشید .


پی نوشت:

1- جامع الأخبار : 390/1084

2- وسائل الشیعه، ج 3، ص 230.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.