سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

پاداش هاي عظيم خدمت به زن / باطن دید و بازدید نوروز را دریابیم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 493 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.12.29
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/12/27



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG




خطبه اول


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .
قال الله الحکیم فی کتابه : « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ * إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ* فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ » (1)

السلام علیک یا فاطمه الزهرا (س) سیده النساء العالمین (س)، السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای مدافع حرم، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.
امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز تقدیر وتشکر می کنم. از مدیران و مسئولین محترم ،دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم و از سخنران قبل از خطبه ها ،جناب حجه الاسلام حبیبی که در مورد ثبت نام حوزه های علمیه و سربازی حضرت صاحب الامر(عج) مطالبی را عرض کردند، نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

در آستانه ولادت باسعادت حضرت زهرا (س) ،روز زن و روز مادر و میلاد پر خیر و برکت حضرت امام خمینی (ره) قرار داریم. همچنین در آستانه عید خجسته نوروز قرار داریم. این دو عید را به همه شما برادران و خواهران مکرمه تبریک عرض می کنم. سالی که گذشت آغاز و پایانش با نام مقدس حضرت زهرا بود، ان شاءالله سال جدید نیز سالی خوب و پر از خیر و برکت برای همه شما باشد.

تاريخ و مكان تولد حضرت زهرا (س)

در تاريخ تولد فاطمه عليهاالسلام در بين علماى اسلام اختلاف است. لكين در بين علماى اماميه مشهور است كه آن حضرت در روز جمعه بيستم ماه جمادى الثانى سال پنجم بعثت تولد يافته است. (2) مكان تولد حضرت زهرا (عليهاالسلام) در شهر مكه و در خانه خديجه اتفاق افتاد. رسول خدا (صلى اللَّه عليه و آله) تا هنگام هجرت، در آن خانه ساكن بود. خانه مباركى كه بارها در آن فرشته وحى بر پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) نازل گرديد. اين خانه بعدها به صورت مسجد درآمد.(3)

كيفيت و چگونگى تولد حضرت زهرا (س)

دوران باردارى حضرت خديجه سلام الله علیه سپرى گشت، زمان وضع حمل فرارسيد، حضرت خديجه سلام الله علیه براى زنان قريش پيام فرستاد تا بيايند و او را در امر وضع حمل كمك كرد و كارهاى مربوط به اين برهه كه مخصوص زنان است برعهده گيرند.اما زنان قريش پاسخ دادند كه ما نخواهيم آمد، چرا كه سخن ما را نشنيده انگاشتى و با محمد صلى اللَّه عليه و آله يتيم ابوطالب، پيمان زناشوئى بستى.خديجه از اين پاسخ رنجيده خاطر گشت، اما در يكى از همين روزها در حالى كه او همچنان در بستر آرميده بود، چهار زن گندمگون و بلندبالا مشاهده نمود كه بر او وارد شدند. خديجه كه از ديدن آنان در هراس شده بود به تكاپو افتاد اما يكى از زنان او را آرام نمود و گفت: اى خديجه! اندوهگين و هراسناك مباش، ما از جانب خدا به سويت آمده‏ايم و خواهران تو هستيم، من ساره همسر ابراهيم خليلم و اين آسيه همسر فرعون است و آن يكى مريم دختر عمران و چهارمين ما صفورا دختر شعيب است. در اين هنگام چهار زن در چهار سوى خديجه سلام الله علیه قرار گرفتند و حضرت خديجه سلام الله علیه حمل خود را بر زمين نهاد و نورى از او ساطع گرديد كه شرق و غرب عالم پرتوافكن شد. نورى كه به خانه‏ هاى مكه راه يافت و همه را در حيرت فروبرد. پس از آن ده فرشته همراه با طشت و ابريقى مملو از آب كوثر از آسمان فرود آمدند. آن بانويى كه در پيش روى خديجه قرار داشت مولود را با آن آب شستشو داده و جامه كه از شير سفيدتر و از عنبر خوشبوتر بود بيرون آورد. با يكى تن مولود را پوشاند، و ديگرى را مقنعه ‏ى او قرار داد آنگاه دست خود را بر لبان كودك نهاد و او را به سخن گفتن وادار نمود، فاطمه دهان گشود و چنين فرمود: « اشهد ان لا اله اللَّه و اشهد ان محمد رسول‏اللَّه سيدالانبياء و ان بعلى سيدالاوصياء و ولدى سادة الاسباط» شهادت می دهم به یگانگی خدا و این که پدرم رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله آقای پیامبران است و شهادت می دهم به این که شوهرم سرور جانشینان و دو فرزندم سرور فرزندان هستند.

آنگاه يكايك بانوان را سلام داده به نامشان خواند. آنها هم با رويى گشاده مولود فرخنده را مورد ملاطفت قرار دادند. حوريان بشارت تولد او را به آسمانها بردند. در آسمان از يمن قدوم او نورى پديدار آمد و ساطع گرديد كه تا آن زمان سماواتيان چنين نورى را رؤيت ننموده بودند. بانوان خديجه را شادباش گفته و گفتند: ای خدیجه! این مولود را بگیر در حالتی که پاک و پاکیزه و فرخنده و برکت داده شده است در او و در نسل او. پس خدیجه او را گرفت در حالتی که خوشحال بود و سینه در دهان او گذارد و شیر جاری شد.(4)

مؤمنین و متدینین روز ولادت حضرت زهرا(س) روز بسیار مبارکی است،این روز را گرامی بدارید و در منازل خودتان ، جشن ولادت حضرت زهرا برگزار کنید، یک توصیه ای هم به جوانها می کنم شما می توانید به بهانه ولادت حضرت زهرا(س) برای پدر ومادر خودتان جشن بگیریدو هدیه ای هر چند کوچک برای پدر و مادر بخرید آنها را هم شاد کنید.

در روز ولادت حضرت زهرا باید از رفتار ایشان الگو بگیریم، زندگی این بزرگوار نیز با امیرالمؤمنین ، برای همه ما درس بزرگی است.

کار کردن مردان در منزل:

در روایت داریم که روزی رسول خدا(س) به منزل حضرت علی وارد شد، او را دید که همراه فاطمه(س) مشغول آسیاب کردن هستند، پیامبر فرمودند: «کدامیک خسته تر هستید؟ » حضرت علی عرض کرد: «فاطمه ای رسول خدا! » پیامبر(ص) به فاطمه(س) فرمودند: «دخترم برخیز» و فاطمه برخاست و پیامبر(ص) به جای او نشست و با علی(ع) در آرد کردن دانه ها یاری فرمود.(5)

درس حضرت فاطمه، گره گشای گره های زندگی:

همچنین نقل شده است که از بس حضرت زهرا(س) با آسیاب دستی کار کرده بودند، ازدستانشان خون می آمد. بنده درکلاس درس آیت الله جوادی آملی بودم که فرمودند: مگر یک خانواده چهارنفره چقدر خرج وهزینه دارند که حضرت دستانشان مجروح شود ؟! ایشان می گوید: خانواده خود حضرت خرج زیادی نداشت ولی هر کس گرفتار می شد به درب خانه حضرت زهرا(س)می آمد، چون ایشان اهل خیر بودند و همه افرادی که نزدشان می آمدند، کمک می کردند. حتی خودِ پیامبر(ص) هم هرگاه مشکلی برای ایشان پیش می آمد به نزد حضرت زهرا(س)می آمدند ،ایشان برای جامعه آن روز واقعا گِرِه گشا بودند. این که در قرآن انفاق حضرت زهرا بالاترین انفاق است، بی جهت نیست. مثلا در ماجرای سه روز گرفتن حضرت وخانواده اش برای شفای یافتن حسنین آمده است که حضرت هر سه روز وقت افطار غذای خودشان را به نیازمندی که بر در خانه آمده بود بخشیدند، (6)و گفته شده است روز سوم یک اسیر نامسلمان به در خانه حضرت آمده است.یعنی آن اسیر هم که هم غریب بود و هم اینکه مسلمان نبود ، نشان می دهد که او هم فهمیده بود که حضرت زهرا(س) مشکل گشا هستند.

امیرالمومنین علاوه بر اینکه مرد جنگ بودند ، در بیرون از منزل هم کار می کردند، آبکشی، کندن چاه و کار در مزرعه و ... ،حتی اوقاتی که در منزل بودند نیزبه حضرت زهرا در کارهای منزل بسیار کمک می کردند.

به همسرتان در خانه كمك كنيد «پاداش هاي عظيم خدمت به زن»
رسول گرامي اسلام صلی الله علیه وآله و سلم همسران را به كمك در كارهاي خانه توصيه مي كرد و دست آوردهاي بزرگ اين امر مقدس را يادآور مي شد. علي علیه السلام در اين باره فرمود: روزي رسول اكرم صلی الله علیه وآله و سلم به حجره ما وارد شد؛ در حالي كه فاطمه علیهاالسلام کنار ديگ غذا نشسته بود و من عدس پاك مي كردم. به من فرمود: «يا ابا الحسن! » عرض كردم: «لبيك يا رسول الله صلی الله علیه وآله و سلم.» فرمود: « اسْمَعْ وَ مَا أَقُولُ إِلَّا مَا أَمَرَ رَبِّي » گوش فرادار كه آنچه مي گويم به فرمان پروردگار من است:

1. «مَا مِنْ رَجُلٍ يُعِينُ امْرَأَتَهُ فِي بَيْتِهَا إِلَّا كَانَ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَةُ سَنَةٍ صِيَامُ نَهَارِهَا وَ قِيَامُ لَيْلِهَا وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الثَّوَابِ مَا أَعْطَاهُ اللَّهُ الصَّابِرِينَ وَ دَاوُدَ النَّبِيَّ وَ يَعْقُوبَ وَ عِيسَى علیه السلام »هيچ مردي نيست كه در خانه به همسرش كمك دهد، جز آنكه به عوض هر موي بدنش، ثواب يك سال عبادت كه شبهايش به نماز و روزهايش به روزه گذشته براي او مقرّر شود و خدايش همانند ثواب صابران: داود پيغمبر، يعقوب و عيسي علیه السلام ببخشد.»

2. «يَا عَلِيُّ مَنْ كَانَ فِي خِدْمَةِ الْعِيَالِ فِي الْبَيْتِ وَ لَمْ يَأْنَفْ كَتَبَ اللَّهُ اسْمَهُ فِي دِيوَانِ الشُّهَدَاءِ وَ كَتَبَ لَهُ بِكُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِيدٍ وَ كَتَبَ لَهُ بِكُلِّ قَدَمٍ ثَوَابَ حِجَّةٍ وَ عُمْرَةٍ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ بِكُلِّ عِرْقٍ فِي جَسَدِهِ مَدِينَةً فِي الْجَنَّة» يا علي! هر كه در خانه به خدمت عيال پردازد و تكبّر نورزد، خدا نامش را در دفتر شهدا ثبت فرمايد و به عوض هر شب و روزي كه مي گذراند، ثواب هزار شهيد در حقّ او مي نويسد و به عوض هر گامي كه برمي دارد، ثواب حجّ و عمره براي او مي نويسد و به عوض هر رگي كه در تن دارد، شهري در بهشت به وي مي بخشد.

3. «يَا عَلِيُّ سَاعَةٌ فِي خِدْمَةِ الْعِيَالِ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ أَلْفِ سَنَةٍ وَ أَلْفِ حَجٍّ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ وَ خَيْرٌ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ وَ أَلْفِ غَزْوَةٍ وَ أَلْفِ عِيَادَةِ مَرِيضٍ وَ أَلْفِ جُمُعَةٍ وَ أَلْفِ جَنَازَةٍ وَ أَلْفِ جَائِعٍ يُشْبِعُهُمْ وَ أَلْفِ عَارٍ يَكْسُوهُمْ وَ أَلْفِ فَرَسٍ يُوَجِّهُهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ دِينَارٍ يَتَصَدَّقُ عَلَى الْمَسَاكِينِ وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَقْرَأَ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ الزَّبُورَ وَ الْفُرْقَانَ وَ مِنْ أَلْفِ أَسِيرٍ اُسَرَ فَأَعْتَقَهَا وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ بَدَنَةٍ يُعْطِي لِلْمَسَاكِينِ وَ لَا يَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يَرَى مَكَانَهُ مِنَ الْجَنَّةِ » يا علي! يك ساعت در خدمتِ عيال بودن، بهتر از عبادت هزار سال و هزار حج و هزار عمره و هزار بنده آزاد كردن و هزار بار جهاد كردن، عيادت كردن هزار بيمار و گزاردن هزار نماز جمعه و هزار تشييع جنازه و سير كردن هزار گرسنه و پوشاندن هزار برهنه و تجهيزات هزار اسب براي جهاد در راه خدا است، و بهتر از دادن هزار دينار صدقه به مساكين و خواندن تورات، انجيل، زبور و قرآن كريم و گرفتن هزار اسير و آزاد كردنشان، و بهتر است از هزار شتر كه به تهيدستان ببخشد، و از دنيا نمي رود تا جايگاه خود را در بهشت ببيند.

4. «يَا عَلِيُّ مَنْ لَمْ يَأْنَفْ مِنْ خِدْمَةِ الْعِيَالِ دَخَلَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ» يا علي! هركس از خدمت به همسرش شانه خالي نكند و تكبر نورزد، بدون حساب به بهشت مي رود.

5. «يَا عَلِيُّ خِدْمَةُ الْعِيَالِ كَفَّارَةٌ لِلْكَبَائِرِ وَ يُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ وَ مُهُورُ حُورِ الْعِينِ وَ يَزِيدُ فِي الْحَسَنَاتِ وَ الدَّرَجَات » يا علي! خدمت كردن به عيال، كفّاره گناهان بزرگش مي شود و خشم پروردگار را خاموش مي كند و مهريه حوريان بهشتي مي گردد و بر حسنات و درجات مي افزايد.
6. «يَا عَلِيُّ لَا يَخْدُمُ الْعِيَالَ إِلَّا صَدِّيقٌ أَوْ شَهِيدٌ أَوْ رَجُلٌ يُرِيدُ اللَّهُ بِهِ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة » يا علي! به عيال خدمت نمي كند، مگر صدّيق يا شهيد يا مردي كه خدا برايش خير دنيا و آخرت بخواهد. (7)

راز فرمايش پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله و سلم در بيان اين همه ثواب براي خدمت در خانه، زماني كشف مي شود كه بدانيم طبق آمار رسمي از جمله علتهاي فروپاشي خانواده ها، عدم همكاري مردان در امور خانه و خانواده است. اگر مرد در انجام امور خانه كمك نكند، اين احساس در زن پيدا مي شود كه كلفت خانه است، وانگهي چون كارهاي خانه، يكنواخت و خسته كننده است و به علاوه شوهر را شريك زندگي خود مي داند، اين سؤال براي او پيش مي آيد كه چرا همسرش در كارهاي خانه كمك نمي كند.بیائید تصمیم بگیریم از امروز و بعد از شنیدن این حدیث گهربار، زندگی خودمان را عوض کنیم و اخلاق و رفتارمان را خدایی کنیم .

جهاد زن نیکو شوهرداری کردن است :

برای زن بزرگ ترین موفقیت و ارزش این است که در شئون گوناگون زندگی، خشنودی همسرش را به دست آورد و از هر گونه عملی که موجب ناراحتی شوهر می گردد پرهیز نماید. حضرت علی(ع) می فرمایند: «جهاد زن، خوب شوهرداری است» زن برای اینکه بتواند در این جهاد پیروزمند باشد باید تمام سعی و تلاش خود را بکار گیرد تا خانه را محل آرامش مرد قرار دهد.

شوهرداری حضرت زهرای مرضیه(س) بهترین الگو برای زنان مسلمان است. رفتار حضرت زهرا(س) با شوهر در عالی ترین مرحله صفا و مهربانی بود. نه تنها هرگز خاطر شوهر را نرنجاند بلکه یاوری مهربان برای او بود.

امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند : «سوگند به خدا، من زهرا(س) را تا آن زمان که خداوند او را به سوی خود برد، خشمگین نساختم و در هیچ کاری موجب ناخشنودی او نشدم. او نیز هیچ گاه مرا خشمگین نکرد و عملی از او سر نزد تا باعث ناخشنودی من شود» و همچنین نقل است که امام علی(ع) فرمود: هرگاه به چهره او «زهرا(س)» نگاه می کردم هر گونه غم و اندوه از من برطرف می شد.(8)

روز زن را به بانوان مکرمه و روز مادر را به مادران عزیز تبریک عرض می کنم. ان شاأءالله تا زنده هستند قدر مادران خودرا بدانیم و در خدمتشان باشیم.

خطبه دوم


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی، در توصیه به تقوی ان شاءالله احترام به پدر و مادر ، مخصوصا احترام مادرا حفظ کنیم.

اهمیت احترام پدر و مادر

اکثر آیات قران در این زمنیه بلافاصله بعد از مسئله توحید مطرح شده که نشان از اهمیت موضوع نیکی به پدر و مادر دارد. در قرآن آمده است: جز خدا را نپرستید « وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا» به پدر و مادر خود نیكی کنید. (9) در اینجا «باء» به معنای الصاق است. یعنی این نیکی باید مستقیماً و به دست خودت باشد نه غیر مستقیم و به دست دیگران، این طور نباشد فقط به فرزندت بگویی برای پدربزرگ و مادربزرگ نان بخر! بلکه خودت باید برایشان کار انجام بدهی.و باز در جایی دیگر می فرماید: « و پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید و به پدر و مادر (خود) احسان کنید اگر یکى از آن دو یا هر دو در کنار تو به سالخوردگى رسیدند « فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ »به آنها (حتى) اوف مگو و به آنان پرخاش مکن و با آنها سخنى شایسته بگوى. »(10)

یکی از بزرگان می گفت: وقتی حاجتی داری و گره در کار تو افتاده است و باز نمی شود برای مادرت هدیه ای بخر و از او بخواه تا برای تو دعا کند و اگر مادرت هم از دنیا رفته است بر سر مزار او برو و فاتحه ای بخوان و برای او دعا کن. ان شاءالله قدر پدران و مادرانمان را تازنده اند ، بدانیم و به آنها سربزنیم و احوال آنهارا بپرسیم و به امورات آنها رسیدگی کنیم تا خدای نکرده در اثر کوتاهی به عاق والدین دچار نشویم.

باطن دید و بازدید نوروز را دریابیم :

ایام نوروز را پیش داریم ، اسلام به نوروز تائید کرده است و در جمهوری اسلامی هم به نوروز بها داده شده است و هر ساله مقام معظم رهبری و قبل از آن حضرت امام(ره) نیز به مناسبت آغاز سال نو و عید نوروز پیام می دادند که همه اینها به معنای تائید نوروز بوده است ، منتهی نوروز یک ظاهری دارد و یک باطنی دارد. ظاهرش همان صله رحم و دید و بازدید و پوشیدن لباس نو است ولی باطنی هم دارد اولین نکته باطنی آن است که ثروتمندان فامیل مخفیانه از فقرای فامیل دستگیری کنند و گره ای از مشکلات آنها باز کند. واژه تبریک از برکت می آید، برکت یعنی مالی که هم فراوان است و هم مایه خیر و برکت است. مانند اموال حضرت زهرا که وجودش مایه برکت برای همه بودند، ما نیز باید در نوروز ، وجودمان مایه برکت برای همه باشد و تنها به فکر زندگی خودمان نباشیم و سعی کنیم توی فامیل گره گشا باشیم .

دومین نکته باطنی نوروزاین است که اگر در فامیل بین چند نفر کدورتی ایجاد شده است ، به برکت نوروز و به هر طریقی هست، آنهارا با هم آشتی بدهیم . واگر اگرفتاری در فامیل است ویا فردی در زندان است، برای آزادی آن تلاش کنیم . در دید و بازدیها و مهمانی ها اجازه ندهیم گناه صورت بگیردو امر به معروف و نهی از منکر کنیم و مانع گناه بشویم. حتی می توانیم از دورهمی ها استفاده کنیم و شبهات دینی که در ذهن جوانان است را برطرف کنیم. نکته بعد اینکه ، اگر در فامیل خانواده شهید یا جانباز داریم ابتدا به دین آنهنا برویم و از احوال آنها جویا بشویم. اگر به مسافرت می رویم حداقل با زبان، از پلیس ، راهدار و هلال احمر و... که برای آسودگی سفر ما زحمت می کشند، تشکر کنیم.اگر جوان مجردی در فامیل است، واسطه گری کنیم و به ازدواج آنها کمک کنیم. اینها مغز و باطن نوروز است . تبریکات همین ها هستند که ان شاءالله ما هم بتوانیم اهل خیر باشیم.

مناسبتهای هفته :

مناسبتها و رویداهای هفته را به اختصار خدمت شما عرض می کنم:
سه شنبه اول فروردین و عید نوروز است. ولادت حضرت «فاطمه ‏ي زهرا (س) » دختر بزرگوار حضرت پیامبر خدا(ص )و تولد رهبر عظيم الشأن انقلاب اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره ) و روز زن و هفته ‏ي بزرگداشت مقام مادر است که خدمت همه تبریک عرض می کنم.
چهارشنبه دوم فروردین نیز سالروز حمله به مدرسه فيضيه قم، را داریم .در این روز بخاطر حمایت حوزه از حضرت امام (ره)، آن هم در سالروز شهادت امام صادق طاغوت، تعداد زیادی از طلاب را دستگیر کردو در این شاگردان و فرزندان حضرت را وحشیانه از طبقه دوم و سردر مدرسه فیضیه به زمین انداختند. در سال 56 طلاب توانستند مدرسه فضیه ، را پس بگیرند، از سال 42 تا سال56 هنوز آثار خونهای طلبه هایی که در آنجا به شهادت رسیده بودند ، وجود داشت. بنده آن زمان در قم بودم و وقایع را به چشم خودم دیدم.

دو نگاه متفاوت اسلام و غرب به شخصیت و جایگاه زن :

جا دارد در اینجا به حقوق زن در جوامع غربی هم اشاره ای داشته باشم. راه نجات انسان، همان راه نجاتی است که اسلام گفته است. حقوقی که در غرب برای زن درنظر گرفته شده است، بیشتر جنبه شعار دارد و حقیقت چیز دیگری است.تا قبل از انقلاب صنعتی ، زن حتی اگر کار می کرد، او را مالک نمی دانستند وحقی برای او قائل نبودند، بعد از انقلاب صنعتی ، کارفرمایان و کارخانه داران تصمیم گرفتند تا حق مالکیت کارگران زن محترم شمرده شود، منتهی گفتند این حق باید کمتر از حق مردان باشد. حتی امروز هم در جوامع غربی حقوق زن با حقوق مرد برابر نیست و دستمزد زن بسیار کمتر است. شعار آزادی زنان هم که غرب سرداده شده است ، در واقع آزادی زن برای شهوترانی مرد است. همانطور که می دانید در کشورهای غربی و در مراسمات رسمی مرد حتما باید کت وشلوار و پاپیون یا کراوات استفاده کند و کاملاً پوشیده باشد ولی خانمها باید با حداقل لباس بیایند تا مردان لذت بیشتری ببرند این یعنی ، نگاه ابزاری به زن داشتن. زن در غرب، وسیله ای است برای اطفاء شهوت مردان.این نگاه و برخوردی است که دنیای غرب با قشر زنان داردولی در اسلام و نظام جمهوری اسلامی اینگونه نیست.زن از احترام و جایگاه ارزشمندی برخوردار است . بهترین روز را روز زن نامیده اند تا از حضرت زهرا الگو بگیرند. آزادی و کرامت واقعی در اسلام است و در مالکیت زن و مرد فرقی نیست و هر دو آنها می توانند از اولیا الهی شوند. در دین و نماز آنها نیز تفاوتی نیست، زیرا این امور مربوط به روح است و روح زن و مرد فرقی ندارد. حیات طیبه هم متعلق به زن و هم متعلق به زن است. ان شاءالله بتوانیم همه جهانیان را به نور اسلام منور کنیم.

نشان دادن ضعف، موجب گستاخی و پیش‌روی دشمنان است :


تجربه ای که در برجام نصیب ما شد این بود که هر کجا در مقابل دشمن ضعف نشان بدهیم و کوتاه بیاییم، دشمن بیشتر خیز برمیدارد ، همانند سگ که اگر از او ترسیدی و عقب نشینی کردی، بیشتر به سوی تو حمله ور می شود. دشمن نیز هر جا که عقب نشستیم ،بیشتر پیشروی می کند و جسور تر می شود.و هر کجا مقابل دشمن، مقاومت کردیم و با قدرت ایستادیم ، او مجبور به عقب نشینی می شود.

تنها راه مقابله با دشمن این است که مدیران و مسئولین و مردم دست بر زانو خودشان بگذارند وبا میدان دادن به مردم و به صحنه آمدن مردم در زمینه اقتصاد ، بتوانیم اقتصاد مقاومتی را در کشور اجرا و مشکلات را حل کنیم. تا ما از نظر اقتصاد مستقل نباشیم و تازمانی دست نیاز به سوی دشمن ودیگر کشورها دراز کنیم ،آنها روز به روز جسورتر می شوند و بیشتر به کشور ما فشار می آورند پس تنها راه این است که به توان خود تکیه داشته باشیم و از درون قوی شویم،در این صورت است که دشمن دست از سر ما برمی دارد . مدیران ، مسئولین ، رئیس جمهور محترم و همه وزرا باید چون سدی مستحکم جلوی دشمن بایستند تا دشمن دست از سر بر دارد با ضعف ما روز به روز عقب تر می رویم. ان شاءالله سال جدید سالی با استحکام و باقدرت همراه با صحت و سلامت برای رهبر و مردم و دولتمردان باشد.

خدایا چنان کن که سرانجام کار تو خشنود باشیو رستگار


پی نوشت:

1- سوره مبارکه کوثر

2- علماى اماميه و علماى عامه در سال ولادت حضرت فاطمه اختلاف دارند. اكثر علماى عامه تولد او را قبل از بعثت مى‏دانند. عبدالرحمن بن جوزى در كتاب تذكره‏ى الخواص ص 306 مى‏نويسد: تاريخ‏نگاران نوشته ‏اند كه فاطمه‏ى زهرا در سالى متولد شد كه قريش به ساختن مسجدالحرام مشغول بودند. يعنى پنج سال قبل از بعثت.محمد بن يوسف حنفى در كتاب «نظم دررالسمطين» ص 175 مى‏نويسد: فاطمه در سالى متولد شد كه قريش مشغول ساختن كعبه بودند.طبرى در ذخائرالعقبى ص 53 از قول عباس نقل مى‏كند كه گفت: فاطمه در سالى متولد شد كه قريش مغشول ساختن خانه‏ى كعبه بودند و در آن هنگام پيغمبر در سن سى و پنج سالگى بود.

3- كامل ابن‏اثير ج 2 ص 40

4- بحارالانوار، ج43، ص2 ـ 3 / احقاق الحق، ج10، ص12 ـ 14.

5- مجلسی، بحارالانوار، ج43، ص50 و 51، بیت‏ الاحزان، ص21.

6- سوره مبارکه انسان،آیه 8

7- مجموعه ورام (تنبيه الخواطر)، ورام بن ابي فراس مالكي، انتشارات فقيه، ج‏1، ص‏42./ بحار ج 13 ص 133 چاپ ایران و جامع الاخبار ص 102 به نقل از رساله حقوق امام سجاد شرح نراقی

8- حسینی شاهرودی، الگوهای رفتاری حضرت زهرا(س)، تربیت فرزند، ص 16/ حسینی، کرامات و مقامات عرفانی حضرت زهرا(س)، ص44.

9- سوره مبارکه البقرة ،آیه 83

10- سوره مبارکه اسراء آیه 23




http://yascms.ir/emam/gozaresh/p550.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p551.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p552.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p553.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p554.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p555.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.