سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

درس هایی كه از بهار می توان گرفت / وابستگی اقتصادی، ریشه دیگر وابستگی‌ها

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 548 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1396.01.10
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی مورخه96/01/4


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا فاطمه الزهرا (س) ، السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

قال رسول الله (ص) : « اِذا رَأَیتُم الرَّبیعَ فَأَکْثِروا ذِکرَ النُّشورِ»(1)

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای مدافع حرم، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در اولین نماز جمعه سال96 ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز تقدیر وتشکر می کنم. از مدیران و مسئولین محترم ،دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و مؤذن نوجوانمان که به زیبایی اذان را گفتند، و از جناب حجه الاسلام حقیقی مسئول محترم عقیدتی نیروی انتظامی که سخنران قبل از خطبه های بودندو با مجموعه عزیزانمان در نیروی انتظامی در نماز جمعه شرکت کردند، نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

سال جدید را به همه شما عزیزان تبریک می گویم، ان شاءالله سالی پر از خیر و برکت برای همه شما عزیزان و بزرگواران و برای همه مسلمانان، ملت شریف ایران و برای همه هم استانی ها و همشریهای عزیزمان باشد،بازهم صلوات بر محمدو آل محمد.

درس هایی كه از بهار می توان گرفت:

هر موجودی از بهار سهم خودش را می گیرد ، رشد و کمال گیاهان در بهار، سرسبز شدن و گل دادن است. کمال حیوانات نیز در فربه شدن است که از گل و گیاهان استفاده می کنندو رشد می کنند. ما انسانها که اشرف مخلوقات هستیم نیز از بهار سهم داریم و باید از بهار درس بگیریم.

درس اول: بهار، یادآور رستاخیز

شباهت های بهار و رستاخیز :

1- زنده شدن دوباره مُردگان :

یاد مرگ با طبیعت گره خورده است ، همانطور که طبیعت در زمستان می میرد و در بهار زنده می شود انسان هم در دنیا می میرد و در قیامت زنده می شود، چنانکه در حدیثی که خدمتتان عرض کردم، پیغمبر اعظم صلی الله علیه و آله نقل فرمودند : « اِذا رَأَیتُم الرَّبیعَ فَأَکْثِروا ذِکرَ النُّشورِ» (1) هر وقت بهار را دیدید بسیار از قیامت یاد کنید . یعنی بهار مثالی و الگویی از قیامت است و ما با دیدن بهار به یاد قدرت خداوند می افتیم که چگونه این طبیعت مرده ،این درختان بی جان و زمین بدون جنبش را به جنبش و حرکت در آورده است و چگونه کوه و دشت لباس سبز و زیبا بر تن می کند و زمین مرده ، زنده می شود. انسان هم در دنیا می میرد و در قیامت زنده می شود.چنانچه خداوند در قرآن مي فرمايد: «... فَأَحْيَيْنا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها كَذلِكَ النُّشُورُ» (2) ما زمين را پس از مردنش زنده مى‏ كنيم . رستاخیر نیز اینگونه است. طبيعت بهاري از زمين مرده، چمنزار و گلزاري زيبا مي آفريند و از چوب هاي خشکيده اي که گويا سالها است مرده اند، درختان سرسبز و پرميوه مي سازد.بنابراين خدايي که مي تواند هر ساله طبيعتي با اين پهنا و عظمت را از مرگ به زندگي بازگرداند، خواهد توانست از مردگان انسان ها رستاخيزي پرعظمت بيافريند.پس بهار، «نمونه کوچک شده رستاخيز» يا به اصطلاح امروزي ها «ماکت قيامت» است. بهار يادآور سر برآوردن گياهان زنده از درون خاک است. خاک ها به کناري زده مي شود و آنچه ماه ها پيش در زمين مدفون شده بود، حالا به شکلي ديگر از زمين سر برمي آورد. گويا که اين صحنه در قيامت هم تکرار مي شود. مردگاني که سال ها پيش در زمين دفن شده اند و پوسيده اند در بهار قيامت زنده مي شوند و ناگاه سر از قبر بيرون مي آورند.

2- نمايان شدن زحمت هاي گذشته :

بهار، فصل نمايان شدن زحمت هاي گذشته است. شکوفه هاي زيبا که روييد تازه معلوم مي شود که هر کشاورزي چقدر زحمت کشيده است؟ حجم شکوفه ها و گياهان سر از خاک افراشته نشان خواهد داد که چقدر کاشته بوده ايم و چقدر برداشت خواهيم کرد. اگرچه بهار، فصل برداشت نيست اما فصل نمايان شدن حجم برداشت که هست.قيامت هم که به پا مي شود شکوفه هاي عمل انسان سر برمي آورد و حجم تلاش شايسته انسان در دنيا را نمايان مي کند. البته فصل برداشت بهشت است ان شاء الله. هر شکوفه اي رنگي دارد و هر گياهي شکلي. بهار که مي آيد تازه ارزش کاشته هاي کشاورزان نمايان مي گردد. شکوفه ها و سبزه هاي برآمده از خاک به همگان مي فهمانند که چه جنسي و با چه ارزشي کاشته شده است. علف کاشته ايم يا زعفران. بادمجان کاشته ايم يا گردو. ميوه مرغوب کاشته ايم يا نامرغوب. از بذر اصلاح شده و خالص استفاده کرده ايم يا ناخالص و بيمار. قيامت هم که مي شود ارزش اعمالمان خود به خود روشن مي گردد. چه بسا اعمال بزرگي که تو خالي و پوچ است و اعمال کوچکي که همچون فندق، ارزشي والا يافته است. اخلاق ، رفتار ، زندگی و خدمت خوب در قیامت ، نتیجه خوبی برای ما در برخواهد داشت. ظلم و ستم ،گناه و معصیت همانند بیابان و شوره زار است که جز شوره و خشکی چیزی ندارد ، این زمین شیرین است که گل و گیاه به ارمغان می آورد.

3- روز آشکار شدن اسرار !

همانطور که در زمستان، سبزه ها و شکوفه های درختان مخفی بودند و با آمدن بهار ، بر روی درخت آشکار می شود. در قیامت نیز پرده ها کنار رفته و چیزی برای پنهان کاری باقی نخواهد ماند. «یوم تبلی السرائر» (3) در روز قیامت ، پرده ها کنار می رود و نهفته های دل آشکار می گرددو آنچه در دل زمین است نیز بیرون می آید: «و أخرجت الأرض أثقالها» (4). در قیامت نیز بایگانی شده ها پدیدار می شود و رازی پوشیده نمی ماند؛ ایمان، کفر، نفاق، ریا، اخلاص، نیت پاک، تباهی ها و... همه آشکار می شود. "سرائر" جمع "سریره" به معنى حالات و صفات و نیات درونى و پنهانى است.آرى در آن روز که "یوم البروز" و "یوم الظهور" است اسرار درون آشکار مى شود، اعم از ایمان و کفر و نفاق، یا نیت خیر و شر، یا ریا و اخلاص، و این ظهور و بروز براى مؤمنان مایه افتخار و مزید بر نعمت است، و براى مجرمان مایه سرافکندگى و منشا خوارى و خفت، و چه دردناک است که انسان عمرى زشتیهاى درونى خود را از خلق خدا مخفى کرده باشد، و با آبرو در میان مردم زندگى کند ولى در آن روز که همه اسرار نهانى آشکار مى گردد در برابر همه خلایق شرمسار و سرافکنده شود که گاه درد و رنج این عذاب از آتش دوزخ دردناکتر است.

درس دوم: زنده کردن روح و نورانیت دل


درس دوم بهار برای ما این است که همانگونه که در بهار، باران بر سرزمین سرد و بی روح می بارد و باد گرم باعث به جنبش آمدن درختان است و طبیعت در بهار زنده می شود ، حیات معنوی و دل ما نیز نیاز به بهار و زنده شدن و تازه شدن دارد . بنابر آیات و روایات دوچیز است که دل را زنده مى كند :

1- تلاوت قرآن :

امیرمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: «وَ فیهِ رَبیعُ الْقَلْبِ، وَ یَنابیعُ الْعِلْمِ، وَ ما لِلْقَلْبِ جِلاءٌ غَیْرُهُ» (5) بهار دل ها و چشمه هاى دانش در قرآن است و براى قلب و فکر جلایى جز قرآن نتوان یافت.

جملات سه گانه فوق بسیار بلند و پرمحتوى است، مخصوصاً اگر توجّه داشته باشیم که کسى این جملات زیبا را در توصیف قرآن مجید گفته، که در دامان قرآن پرورش یافته، و از ابتدا شروع وحى بر پیامبر (صلى الله علیه وآله)تا انقطاع آن در کنار خاتم الانبیا و در خدمت قرآن بوده، و یکى از نویسندگان وحى شمرده مى شود.«وَ فیهِ رَبیعُ الْقَلْبِ» (6) در فصل بهار تمام گیاهان زنده، گل ها خندان، درختان با طراوات، جنگل ها و بیابان ها سرسبز، میوه ها آماده چیدن و خلاصه تمام طبیعت زنده، زیبا و پرشکوه و خرّم و باطراوت است. هنگامى که نسیم قرآن بر قلب ها مىوزد بهار دل ها شروع مى شود. گل هاى اخلاق و صفات زیبا شکوفه مى کند، درختان پربار تواضع و صبر و استقامت به بار مى نشیند، و یخ هاى وجود انسان، که بر اثر گناه به وجود آمده، کم کم آب مى شود، و آثار باقى مانده زمستان که بوى مرگ و نابودى مى دهد به تدریج از بین مى رود. و روشن است که هر چه بیش تر در خدمت قرآن باشیم، بهار قلب هایمان پرشکوه تر و پربارتر خواهد شد.

بیائید همه ، از همین امشب تصمیم بگیریم که هر شب یک صفحه قران را قبل از خواب تلاوت کنیم و اگر کسی سواد دارید ،همان که به آیه های قرآن نگاه کند ، بر روح وجان او تاثیرگذرار خواهد بود.

2- ذکر و یاد خدا :

دومین چیزی باعث حیات روح می شود و دل را زنده می گرداند، یاد خداو ذکر اوست . در حدیثی از امام امیرمؤمنان علی علیه السلام داریم که حضرت می فرمایند: «اصل صلاح القلب اشتغاله بذکرالله» (7) ریشه اصلاح قلب (و تهذیب نفس) اشتغال به یاد خداست! کسانی که قصد خودسازی و سیر و سلوک دارند، بهترین راه آن ذکر و یاد خداست. «یاد خداوند» آثار و بركات فراوانی دارد كه در آیات و روایات به آن اشاره شده است. که در این جا به چند مورد به صورت خلاصه، اشاره می‌كنیم:

الف- مورد یاد خدا قرار گرفتن :

«فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِی وَلاَ تَكْفُرُونِ» (8) مرا یاد كنید تا شما را یاد كنم و كفران نورزید. ذكر خدا معنای وسیع و مصادیق فراوانی دارد. انسانی كه در تمامی لحظات زندگی به یاد ذات پاكی است كه سرچشمه تمام خوبی‌ها و نیك‌ها می‌باشد و به این وسیله روح و جان خود را پاك و روشن می‌سازد، خداوند نیز در تمامی مراحل زندگی و در اوج مشكلات و سختی‌ها او را تنها نمی‌گذارد.

ب- همنشینی با خدا :

كسی كه همواره به یاد خدا باشد، خداوند همنشین و جلیس او خواهد بود چنان كه در حدیث قدسی به حضرت موسی (ع) فرمود: ای موسی؛ « أَنَا جَلِيسُ مَنْ ذَكَرَنِي »(9) من همنشین كسی هستم كه مرا یاد كند، موسی سؤال كرد: روزی كه هیچ پناهی نیست جز پناه تو چه كسی در پناه تو خواهد بود. فرمود: آنها كه مرا یاد می‌كنند و من نیز آنان را یاری می‌كنم، و با هم دوستی می‌كنند در راه من، پس دوست دارم آنها را، اینان كسانی هستند كه وقتی بخواهم به اهل زمین بدی برسانم، آنها را یاد كرده و به خاطر آنان بدی را دفع می‌كنم. (10)

ج- محبت خداوند :

انسانی كه پیوسته به یاد خداست، حب الهی در قلبش جای می‌گیرد. چنانچه در زندگی روزمره نیز چنین است كه اگر انسان در تمامی ساعات و در تمامی افكار خود شخص خاصی را در خاطر داشته باشد، كم كم محبت او در قلبش حاكم می‌شود. در روایت نیز آمده است.«من اكثر ذكر الله احبه» هر كس زیاد خدا را یاد كند، محبت خداوند در قلبش حاكم می‌شود. (11)

د- آرامش :

آرامش و اطمینان گمشده انسان امروزی است كه در آرزوی به دست آوردن آن می‌باشد قرآن كریم راه رسیدن به آرامش را به بشر معرفی می‌نماید: «أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» همانا با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرد. (12)

درس سوم : تغییر و تحول


امروزه بحث مهارت زندگی بسیار زیاد است و کلاسهای مختلفی برای افزایش مهارت ما در زندگی برگزار می شود. ریشه مهارت زندگی این است که انسان قدرت تغییر خود را داشته باشد. انسان اگر راکد شد، پیشرفت نمی کند، انسانی موفق است که حرکت داشته باشد. بال حرکت امید است اگر شخصی در زندگی خود نا امید شد،همه چیز را برای خودش سیاه وتاریک می بیندو شاید دست به خودکشی بزند. برای مؤمن تاریکی و ناامیدی وجود ندارد. بر روی قبر یک کشیش در کلیسای وست مینستر نوشته شده است: « کودک که بودم می خواستم دنیا را تغییر دهم. بزرگتر که شدم متوجه شدم دنیا خیلی بزرگ است من باید انگلستان را تغییر دهم. بعدها انگلستان را هم بزرگ دیدم و تصمیم گرفتم شهرم را تغییر دهم. در سالخوردگی تصمیم گرفتم خانواده ام را متحول کنم. اینک که در آستانه مرگ هستم می فهمم که اگر روز اول خودم را تغییر داده بودم، شاید می توانستم دنیا را هم تغییر دهم! » نکته مهم مهارت زندگی این است که انسان بتواند از بهار این درس را بگیرد که طبیعت در زمستان راکد بودو در بهار به جنبش درآمدو تغییر ایجاد کرد .ما هم می توانیم تغییر در خودمان ایجاد کنیم اگر اراده کنیم.

مانند فرد معتاد اگر به همان روال ادامه بدهد و مصرف موادرا ترک نکند ، زندگی او نیز همین گونه خواهد بود و تغییر نمی کند.اما اگر اراده کند که خودش را تغییر بدهد می تواند مصرف مواد را کنار بگذارد و زندگی جدیدی برای خود بسازد . اگر اراده کنیم و تصمیم بگیریم ، می توان اخلاق بد خودمان را تغییر بدهیم تا خوش اخلاق باشد. اراده مانند دوبال برای پرواز است. مگر انسان در خودش تغییر ایجاد کند وگرنه از بیرون کسی نمی تواند برای انسان کاری انجام بدهد. چنانچه خداوند در قرآن می فرماید: « إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم »(13) خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند! کسی می تواند تغییر کند که خودش بخواهد. یک فرد معتاد را اگر چندین مرتبه هم ترک بدهید تا خود او نخواهد اعتیاد را کنار نمی گذاردو به محض ترک و خارج شدن از کمپ ترک اعتیاد باز معتاد خواهد شد. یک زمانی بنده از قم، برای تبلیغ به کرمان،مرکز بازپروری معتادان کرمان فرستاده شدم، که مسئول آنجا می گفت : اغلب معتادانی که اینجا بعد از زحمت بسیار ترک می کردند، به محض آزادی دوباره معتاد می شدند . به زور نمی توان کاری کرد، مگر اینکه خودشان به یک نقطه ای برسند که ترک کنند . تغییر را باید از خودش شروع کند. افرادی هم هستند که چندین سال مواد مصرف می کردندولی با یک بار ترک کامل ترک کردندو هر سال هم جشن پاکی خودشان را می گیرندو زندگی خود و خانواده خودشان را تغییر داده اندو بهبود بخشیده اند.آنها با توکل به خدای تبارک تعالی و توسل به ائمه و با اراده و تصمیم شخصی ، خودشان را از منجلاب مواد مخدر نجات دادند. بهار این درس را به ما می دهد همانگونه که زمین بی روح تغییر کرده تو هم می توانی تغییر بکنی. اگر انسان بخواهد و اراده کند،قادر است حتی کوه را جابجا کند. خداوند قدرتی از همه موجودات عالم ،(اعم از جمادات، نباتات ،حیوانات و فرشتگان ) در وجود انسان گذاشته شده است. انسان می تواند از فرشتگان اعظم بالاتر باشد و یا از حیوانات پست تر شود . این اراده خود انسان است و درس بهار است که انسان می تواند زندگی خودش را تغییر دهد.ان شاءالله که ما هم بتوانیم همراه با تغییرات طبیعت در بهار، خودمان را نیز تغییر بدهیم و سرنوشتی خوب برای خود رقم بزنیم.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی، در توصیه به تقوی همانطور که بهار زیبایی و جذابیت ایجاد می کند، ما هم با اخلاق و رفتار خوب در پیرامون خودمان زیبایی و جذابیت ایجاد کنیم.

مناسبتهای هفته را به اختصار خدمتتان عرض می کنم:

سال 96، سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» :

شعار سال جدید، نقشه راهی است که مقام معظم رهبری برای ملت و مسئولین در آغاز سال ترسیم کردند. این مرد بزرگ و خوش فکر با آن اطلاعات عظیم و نظر کارشناسی عمیق و آن ارتباطی که با خدای تبارک و تعالی و حضرت صاحب الامر دارند و با اشرافی که بر مشکلات کشور دارند، هر ساله برای هدایت و حرکت نظام جمهوری ایران اسلامی کلید واژه ای را انتخاب و آن را به عنوان هدف و الگو راه ، به همه ما معرفی می کنند. مقام معظم رهبری سال جدید را سال اقتصاد مقاومتی با دو کلید واژه مهم تولید و اشتغال نامگذاری کرده اند. حال چرا ایشان چند سال پی در پی بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح می کنند و در سال جدید نیز به عنوان مطالبه مردم و رهبری ، حرکت مسئولین را در این راستا خواستار شدند؟ سِرّ این مطلب را از بیانات حضرت امام خدمتتان عرض می کنم. که چرا این قدر مسئله اقتصاد مقاومتی ومسائل اقتصادی این اندازه مهم است.

وابستگی اقتصادی، ریشه دیگر وابستگی‌ها

از منظر حضرت امام رحمة الله علیه وابستگی اقتصادی ریشه ی بسیاری از وابستگی های دیگر خواهد بود؛ حضرت امام رحمة الله می فرماید: «اگر مملکت شما در اقتصاد نجات پیدا نکند، وابستگی اقتصادی داشته باشد، همه جور وابستگیها دنبالش می‌آید. وابستگی سیاسی هم ما پیدا می‌کنیم. وابستگی نظامی هم پیدا می‌کنیم. برای اینکه وقتی ما چیزی نداشته باشیم که استفاده ازش بکنیم، دستمان را دراز کنیم طرف امریکا. او می‌تواند به ما تحمیل کند همه چیز را. (نفت را می فروشیم، پول نفت را نمی توانیم بگیریم. نیاز به پول نفت داریم، نفت را ارزان می کنند. یا در ازای فروش نفت، اجناس بنجل و به دردنخور به ما می دهند که به درد کشور نمی خورد و مجبوریم این اجناس را بخریم چون پول نفت را به ما نمی دهند. اگر قرار باشد نان ، لباس،کفش ، صنایع و... وابسته به کشورهای دیگران باشیم و انتظار داشته باشیم کشورهای غربی مایحتاج ما را تامین کنند، استقلال کشور از دست خواهد رفت. با شعار و حرف ،نمی توان کشور مستقل داشت. این است که امام (ره) می فرمیاند: وابستگی اقتصادی، وابستگی های دیگررا هم به دنبال دارد و ما در همه مسائل باید گردن خم کنیم. این است که مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارندو راه حل برون رفت از مشکلات کشور را در این مسئله می بینند.) در ادامه حضرت امام(ره) می فرمایند : « ما وقتی می‌توانیم که زیر بار او ( بیگانگان ) نرویم که در این قضیه قدرتمند باشیم. یک وقت او تشر بزند می‌گوییم نه، ما احتیاجی نداریم. حالا هم به او می‌گوییم که ما احتیاج خودمان را سلب می‌کنیم. خودمان می‌رویم سراغ کار. خدا زمین به ما داده، آب هم به ما داده، زمینهای زیاد، زمینهای موات زیاد، آبهای هرزبرو، شط کارون همین طوری دارد هرز می‌رود، یا زمینهای اطرافش هم همین‌طور مانده است زمین. باید همه دست به دست هم بدهند، و کار، کار الهی است، کاری است که عبادت است امروز. اطاعت امر خداست امروز کشاورزی، و باید این کشاورزی را تقویت کرد. هرکس هر جور می‌تواند باید تقویت بکند، به طوری که ان شاء الله ما از این گرفتاری خارج بشویم. و از سایر گرفتاریها هم امیدوارم که خارج‌ بشویم؛ گرفتاری فرهنگیمان، گرفتاریهای سیاسی‌مان، همه‌شان را (حل‌) بکنیم.» (14)

ظیفه مرد و زن در عرصه دفاع

حضرت امام (ره ) می فرمایند: « یک تکلیف امروز به عهده ماست ،آن هم نجات دادن یک کشور اسلامی است از زیر بار ظلم و از زیر بار استعمار. نجات دادن مملکت اسلامی یک تکلیف است که انسان موظف است این کار بکند. اگر یک وقت خدای نخواسته، یک هجومی به مملکت اسلامی بشود، باید همه مردم، یعنی مرد و زن مسئله دفاع دیگر اینطور نیست که تکلیف مال مرد باشد، تکلیف مال یک دسته‌ای باشد، همه باید بروند و دفاع بکنند از مملکت خودشان.» (15)

وظیفه شرعی برای کسب استقلال اقتصادی :

حضرت امام (ره ) در این ارتباط می فرمایند: « اگر ما در هجوم اقتصادی هم واقع شدیم که هجوم اقتصادی اسباب این بشود که وابسته به یک کشور دیگری باشیم، این هم یک وظیفه شرعی است که ما باید خودمان را نجات بدهیم. هر که ازش هر کاری می‌آید راجع به اقتصاد باید بکند. ننشیند یک طبقه (که‌) یک طبقه دیگر بکند. رعیتها کم کاری نکنند. آنهایی که در کارخانه‌ها کار می‌کنند کم کاری نکنند، سستی نکنند، امروز ملت شما در حال جنگ اقتصادی است. » (16)

این فرمایش حضرت امام(ره) بود، نیاز امروز کشور ما کار واشتغال است وتولید به عنوان یک عبادت محسوب می شود. دولت نیز وظیفه دارد ، اسباب تولید را برای مردم و جوانان فراهم کند. از این رو مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی در بحث تولید اشتغال معرفی کردند. وقتی ما می توانیم راه درست را برویم که همه گوش به فرمان ولی فقیه باشیم. مدیران ، مسئولین و مردم باید در سال جدید توجه بیشتری به فرمایشات مقام معظم رهبری داشته باشند. سعی وهمت خودتان را در جهت تولید و استفاده از تولیدات داخل قرار بدهیم ، چون حتی اگر تولید داخلی نیز افزایش پیدا کند ولی ما از تولیدات داخلی استفاده نکنیم، باز هم کارخانجات ما ورشکست خواهند شد و رکود ایجاد خواهد شد . نکته دیگری که در سخنان مقام معظم رهبری وجود داشت این بود : اگر شخصی کالایی را از خارج وارد کند که در داخل کشور نیز آن کالا تولید می شود، این کار حرام شرعی است. مثلاً ما تولید کفش، میوه و.. را در داخل کشور داریم ولی از این اجناس را از خارج وارد کنیم، حرام شرعی است. همه (مدیران ، مسئولین ، مردم) باید توجه داشته باشیم . چندین سال است که مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید و اصرار دارند. اگر ما مقلد مقام معظم رهبری هستیم و وقتی جنس داخلی خوب داریم، نباید جنس خارجی بخریم . توجه کنید اگر وارد کردن اجناس خارجی حرام است ، استفاده از آن هم جایز نیست ،سعی کنیم تا جایی که می توانیم از تولیدات داخل استفاده کنیم.
بحث انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها را در پیش رو داریم که در هفته های آینده مطالبی را خدمت شما عرض می کنم.

لیله الرغائب، اولین پنجشنبه شب ماه رجب :

در هفته آینده، اولین پنجشنبه ماه رجب و لیله الرغائب را داریم . لیله الرغائب از جمله شبهای بزرگ و با عظمت ماه رجب و شب جمعه اول این ماه است که به شب آرزوها معروف است و اعمال مخصوصی در این شب ذکر شده که به واسطه آن اعمال برکات و پاداش فراوان بر انسان سرازیر می‏شود و می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد.

صهیونیستها هم از این فضا سوءاستفاده کردند وبه سوریه حمله کردند. بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان داریم ولی متاسفانه همه آنها در مقابل جنایات بدترین دشمنان اسلام یعنی یهودیان ، سکوت کرده اند. متاسفانه سران کشورهای عربی- اسلامی فقط نام اسلام را یدک می کشند و نه تنها در مقابل ظلم و ستم علیه دیگر مسلمانان جهان سکوت کرده اند، بلکه شاید این سران خود فروخته کشورهای اسلامی در
پشت پرده نیز به اسرائیلی ها کمک می کنند. خداوند ان شاءالله اسلام و مسلمین را از شر امریکا و اسرائیل نجات بدهد.

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار


پی نوشت:

1- مفاتیح الغیب،از فخرالدین رازی ،جلد ‏۱۷، ص: ۱۹۴

2- سوره مبارکه فاطر ، آيه 9

3- سوره مبارکه طارق،آیه 9

4- سوره مبارکه زلزال، آیه 2

5- نهج البلاغه، خطبه 176.

6- شبیه این جمله در خطبه 110 و 198 نهج البلاغه نیز آمده است.

7- تصنیف درر الحکم ، صفحه 188، شماره 3608

8- سوره مبارکه بقره، آیه 152.

9- مستدرك‏الوسائل،ج : 5، ص: 286 (باب استحباب ذكر الله على كل حال)

10- چهل حدیث حضرت امام (ره)، حدیث 18، ص 287.

11- میزان الحكمه، ص 421، ج 3.

12- سوره مبارکه رعد، آیه 28.

13- سوره مبارکه الرعد ، آیه ۱۱

14- صحیفه امام خمینی ، جلد ۱۱ ، صفحه 426

15- صحیفه امام خمینی ، جلد ۱۱ ، صفحه 425



http://yascms.ir/emam/gozaresh/p560.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p561.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p562.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p563.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p564.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p565.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.