سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نوروز در بیان امام صادق(ع):

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 841 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1396.01.11
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم تحویل سال جدید در محل سقاخانه حضرت اباالفضل(ع) زرند


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله رب العالمین ،الصلاة والسلام علی عبدالله ورسوله وحبیبه وصفیه وحافظ سره ومبلغ رسالاته سیدنا ومولانا ابالقاسم المصطفی محمد(ص)وعلی آله طیبین المعصومین الهداة المهدیین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین الی قیام یوم الدین.

قالَ الإمامُ الصّادقُ - علیه السلام : « ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِيهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شِيعَتِنا؛ »(1)

السلام علیک یا امیرالمومنین(ع)،السلام علیک یا فاطمة الزهرا (س) سیدة النساء العالمین، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) یا بقیة الله ، یا اباصالح، ادرکنا واغثنا.

*یا مقلب القلوب والابصار*یا مدبر اللیل والنهار*یا محول الحول والاحوال* حول حالنا الی احسن الحال*

خیر مقدم عرض می کنم خدمت همه شما برادران وخواهران مکرمه ، عزیزانمان درهیئت امناء این بقعه معظم که زحمت کشیدند وبرای برگزاری مراسم تحویل سال برنامه ریزی کردند ، از همه عزیزان دست اندرکار، امام جماعت این بقعه ومسجد جناب حجت الاسلام قاسمی وهمه شما عزیزان صمیمانه تقدیر وتشکر می کنم. ان شاء الله سال آینده که در آستانه آن قرار داریم وتا لحظاتی دیگر وارد آن خواهیم شد، سالی پُر از خیر وبرکت همراه صحت وسلامت برای همه ما باشد .همان طور که مجری محترم گفتند نوروز مورد عنایت اهل بیت است ،از بیان اهل بیت مخصوصاً امام صادق(ع)روایاتی متعدد در خصوص تائید نوروز وارد شده است .

نوروز در بیان امام صادق(ع):

از «معلّی بن خُنیس» نقل شده است که : روز نوروز خدمت امام صادق(ع) رفتم، فرمودند: آیا می‌دانی امروز چه روزی است؟ عرض کردم: این روزی است که عجم‌ها آن را بزرگ داشته و به یکدیگر هدیه می‌‏دهند. امام صادق(ع) فرمودند: به بیت عتیق (کعبه) سوگند که نوروز از زمان قدیم است ... امام(ع) فرمودند: نوروز، روزی است که در عالم ذَر خداوند از بندگانش پیمان گرفت که او را بپرستند و مشرک نشوند و ایمان به پیغمبران و حجج او و ائمه بیاورند. روزی است که آفتاب تابید و هوا که موجب حیات است، وزیدن گرفت و زمین خلق شد. روزی است که کشتی نوح در آن روز بر نقطه‌ای از زمین به نام (جودی) نشست، روزی است که جبرئیل به پیغمبر(ص) نازل شد، روزی است که ابراهیم(ع) بت‌ها را شکست، روزی است که (شب آن) پیغمبر(ص) علی(ع) را بر کتف خود بلند کرد و بت‌های قریش را از فراز کعبه به زیر افکند و خرد کرد، روزی است که پیغمبر(ص) به اصحاب امر کرد با علی(ع) بیعت کنند، روزی است که قائم ما (ع) و ولاة امر ظاهر می‌شوند، « ما مِن يَومِ نَيروزٍ» هیچ روز نوروزى نمى‌‏گذرد « إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِيهِ الفَرَجَ»مگر اینکه ما در آن روز انتظار فرج داریم. زیرا نوروز از روزهاى ماست. ایرانیان آن روز را حفظ کردند، ولى شما عرب‏‌ها آن را ضایع کردید.(2) از این حدیث پیداست که امام زمان (عج) زمانی که ظهورمی کنند روز نوروز است وآغاز امامت امیرالمومنین(ع)هم نوروز بوده است وظهور حضرت صاحب الامر(عج) نوروز است، یعنی آن لحظه ای که آقا از کنار خانه خدا ظهورمی کنند سال نو است ، یا باب الحوائج یا ابالفضل العباس(ع)این مکان مقدس به نام شماست ، گره های زندگی هر کجا که رفته ایم باز نشده است جز در خانه امیرالمومنین(ع) واباالفضل العباس(ع) واین ذکر را سه مرتبه بگوئید « يا كاشِفَ الْكَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَيْنِ اِكْشِفْ لى كَرْبى بِحَقِ اَخْيكَ الْحُسَيْنِ» ای کسی که تا زنده بودی سختیها ومرارتهای زیادی را متحمل شدی وغم از امام حسین(ع)برداشتی، گرهها وسختیهای ما را نیز به حق برادر بزرگوارتان امام حسین(ع) از ما بردار،چند بیت شعر را هم خدمت شما عرض کنم :

یا اله العالمین در باز کن * یا امیرالمومنین درخواست کن
مشکلی افتاده اندر کار من * با دوانگشت یدا.. باز کن

ان شاء الله که سال جدید سال پُر از خیر وبرکتی برای همه ما شما باشد وان شاء الله که به آبروی حضرت زهرا(س) وامیرالمومنین(ع)وحضرت اباالفضل(ع) وبه ابروی امام زمان(عج) ورهبرمان وامام وشهداءهرکدام از شما بزرگواران به هر نیت وهر حاجتی در این مراسم امده اید وتوسلی پیدا کرده اید بزودی همه ما حاجت روا بشویم صلواتی مرحمت بفرمائید . یک مرتبه دیگر دعای تحویل سال را می خوانیم ان شاء الله که خداوند بهترین حال ها را نصیب همه ما بکند .

یا مقلب القلوب والابصار* یا مدبر اللیل والنهار* یا محول الحول والاحوال* حول حالنا الی احسن الحال*


پی نوشت:

1- مستدرك الوسائل ، ج 6 ، ص 352

2- بحارالأنوار، جلد14، امین الضرب، ص206

چاپ این نسخه درجه: 5.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 1 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.