سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اهمیت سفر از دیدگاه اسلام / واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود به‌ عنوان حرام شرعی و قانونی شناخته شود

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 537 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1396.01.17
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 96/01/11


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال رسول الله (ص) : « سافِروا تَصِحّوا » (1)

السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای مدافع حرم، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.
امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).
اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز تقدیر وتشکر می کنم. از مدیران و مسئولین محترم ،دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم، وخصوصاً از سخنران قبل از خطبه ها ، جناب حجه الاسلام عربزاده ، نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

ان شاءالله خداوند امسال را سال پر از خیر و برکتی برای ملت ایران، هم استانی ها و همشهریهای عزیز قرار بدهد. چون ایام نوروز است و بازار دید و بازدید عید و مسافرت داغ است و روز سیزده بدر را هم در پیش داریم، موضوع خطبه های این هفته را اهمیت سفر از دیدگاه اسلام قرار دادم و در این رابطه چند کلامی را خدمت شما عرض می کنم.

اهمیت سفر از دیدگاه اسلام

از اموری که حرکت انسان را به سوی رشد و بالندگی کند و یا حتی متوقف می کند، خستگی های ناشی از روزمرگی و یکنواختی زندگی است. استرس ها و نا آرامی های عصبی و به ویژه افسردگی در دنیای امروز گریبان گیر همه شده است؛ دنیایی که صنعت و پیشرفت های صنعتی، انسان و هویت انسانی او را کم رنگ می کند و خستگی های روحی و جسمی از هر طرف به او فشار می آورند. بهترین و مؤثرترین داروی پیش گیری و درمان، مسافرت است. فوایدی که در مسافرت و گردش نهفته است، اهمیت آن را روشن می کند. در اسلام به سفر و جهان‌گردی اهمیت بسیار زیادی داده شده است، تا حدی که خداوند یکی از صفات مؤمن را اهل سیر و سفر و سیاحت بودن ذکر می کند و در سوره توبه هنگامی که ویژگی های مؤمنین را معرفی می کند ، می فرماید: این مؤمنان همان «التَّائِبُونَ» توبه کنندگان ، « الْعابِدُونَ» عبادت کنندگان ، « الْحامِدُونَ » حمد و سپاس گویان ، «السَّائِحُونَ» روزه داران ، سفرکنندگان هستند .(2)

نمونه هایی از ثمرات سفر

اشاره ای به فواید و آثار سفر می تواند سختی و دشواری سفر را به امید رسیدن به این فایده ها، بر آدمی آسان سازد. از مهم ترین آثار سفر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- شناخت خداوند

دیدن سرزمین های مختلف، کوه ها و صحراها، دریاها و حیوانات و گیاهان متنوع، قلب هر بیننده ای را متوجه خداوند می سازد و اگر انسان با دیده دل نظر کند، می بیند که هر موجودی، دلیلی بر وجود و یگانگی خداوند است و با دقت و تدبر در جهان است که انسان به قدرت خداوند متعال پی می برد. دیدن این زیبایی‌ها و شگفتی‌های اعجاب انگیز طبیعت، که نشان از بزرگی خالق آن می‌باشد، در تفکر انسانی که به دنبال کشف حقیقت است تاثیر شگرفی ایجاد می‌کند، انسانی که با دیدن عجایب خلقت لحظه‌ای در آن تفکر نماید که خداوند چگونه آن را آفریده است و آیا این زیبایی‌ها و عجایب در جهان آخرت نیز وجود دارد؟ خداوند در قرآن کریم هدف از سیر و سفر در زمین را این گونه تفکرات می‌داند و می‌فرماید: «قُلْ سیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ» (3) بگو: در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز كرده است؟ سپس خداوند به همین گونه جهان آخرت را ایجاد مى‏‌كند یقیناً خدا بر هر چیز توانا است!» نتیجه چنین سفری است که انسان را به سفر معنوی و سیر و سلوک الی اللّه سوق داده است و در رسیدن به سر منزل مقصود یاری می دهد . پس هر کس سختی سفر را بر خود نچشاند و در آیات الهی تدبر نکند و در شناخت خداوند، سعی ننماید، از چشمه گوارا و هستی بخش خداشناسی و توحید جرعه ای نخواهد نوشید.

2.شادابی تن و روح

تجربه و آموزه های عملی ثابت کرده اند که سفر، نقش مثبتی در تندرستی و بهداشت روانی انسان دارد.شاید این اثر جسمی و روانی از آن روی باشد که با تغییر آب و هوا و پای نهادن به دنیاهای جدید، روح آدمی به وجد و سرور می آید و همین فرحناکی، در سلامت جسم نیز اثر می گذارد.به هر روی پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه و آله به صراحت فرموده اند : «« سافِروا تَصِحّوا » سفر کنید، تا سالم بمانید. (1)

3- رشد عقلانی

از فواید غیر قابل انکار سفر، رشد و بالندگی عقل انسان است.این بدان خاطر است که مسافران در طی سفر با شگفتی های طبیعت، اندیشه های گوناگون و برجستگی ها و کاستی های ملت های مختلف آشنا می شوند.این آشنایی، بیش از مطالعه و از نظر گذراندن اوراق کتابهای قطور، انسان را در رشد و بلوغ فکری کمک می رساند.رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به زیبایی تمام این رهاورد مهم سفر را باز گفته اند: « سَافِرُوا فَإِنَّكُمْ إِنْ لَمْ تَغْنَمُوا مَالًا أَفَدْتُمْ عَقْلا » (4) سفر کنید.همانا اگر در سفر مالی به چنگ نیاورید، به حتم اندیشه شما فزونی خواهد گرفت.

4- عبرت اندوزی

سفر، انسان را با سرنوشت و آثار بر جای مانده از پیشینیان آشنا می کند و این آشنایی خود بزرگترین آموزگار بشری است. دیدن كاخ‌هاى ستمگران، بناهاى شگفت‏ انگیز پادشاهان ایران و مصر و سایر نقاط، كاخ‌هاى كسرى و تخت جمشید و ...و صدها نظائر آن كه در گوشه و كنار جهان پراكنده‌‏ است، هر کدام در عین خاموشى با هزاران زبان با انسان سخن مى‏‌گویند و انسان را از خواب غفلت بیدار می‌سازند، در واقع، سفر نوعی مطالعه و تأمل در حالات و رفتار کسانی است که تاریخ سرنوشت و فرجام آنان را برای ما باز گفته است.

این همان درس بزرگی است که قرآن چندین بار بدان اشاره کرده است: «قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُروا كَیْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبینَ » (5) پیش از شما، سنّت‏‌هایى وجود داشت و هر قوم، طبق اعمال و صفات خود، سرنوشت‌هایى داشتند كه شما نیز، همانند آن را دارید. پس در روى زمین، گردش كنید و ببینید سرانجام تكذیب‏ كنندگان آیات خدا چگونه بود؟!»

5- کنار آمدن با دشواری ها :

سفر به انسان می آموزد که چگونه با مشکلات رو در رو شود و چه سان از عهده آنها برآید .زیرا هر مسافری در طی مسیر با مرارت هایی چند، رو به روست و از رفع و رجوع آنها ناگزیر است.این درگیری موقت با مشکلات، تمرین مناسبی برای حضور فعالانه در همه عرصه های زندگی است.

6- شناسایی بهتر اطرافیان :

روشن است که دوستی انسان ها با یکدیگر، جز در هنگامه های سختی و عسرت، محک نمی خورد .سفر این فرصت را در اختیار می گذارد که مردم یکدیگر را بیازمایند و از پایداری و میزان وفاداری دوستان خود آگاه شوند.از همین روست که امیر مؤمنان، علی علیه السلام فرموده اند : «السفر میزان الاخلاق» (6)سفر ترازوی اخلاق است . نیز امام صادق فرموده اند: «لا تسم الرجل صدیقا سمة معروفة حتی تختیره بثلاث: تغضبه فتنظر غضبه، یخرجه من الحق الی الباطل، و عند الدینار و الدراهم و حتی تسافر معه»(7) تا کسی را به سه چیز نیازموده ای، وی را دوست خود مخوان: او را به خشم آر و بنگر که در آن حالت، آیا از حق به سوی باطل می گراید؟ دیگر آن که او را به درهم و دینار بیازمای و سوم این که او را با خود همسفر کن، و در سفر او را بیازمای. گویا امام صادق علیه السلام مسافرت را چونان محکی می داند که خالص را از ناخالص تمیز می دهد و سره را از ناسره جدا می کند.

7- بهره وری و برخورداری :

شکی نیست که سفر در کنار همه آثار و مواهب معنوی آن، گاه بسیار سودبخش و نعمت افزاست .اینکه اقتصاد همه کشورهای جهان بر پایه تجارت می چرخد و تجارت یعنی سفر از دیاری به دیار دیگر.نمی توان در خانه نشست و انتظار آن داشت که نعمت های مادی و معنوی خداوند، به سوی ما سرازیر شود.به تعبیر زیبای قرآن در سوره جمعه، برای برخورداری از فضل الهی، باید در زمین پراکنده شد و راه داد و ستد و تجارت را پیش گرفت: «فانتشروا فی الارض و ابتغوا من فضل الله» (8) در زمین پراکنده شوید و فضل خدای را بجویید.

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نیز فرموده اند: «سافروا تصحوا و تغنموا» (9)سفر کنید تا سالم شوید، و غنیمت برید. نیز امام صادق علیه السلام از پدران بزرگوار خود و آنان از رسول گرامی اسلامی صلی الله علیه و آله نقل کرده اند که: «سافروا تصحوا و ترزقوا » (10)سفر کنید تا سلامتی یابید و روزی برگیرید.

فواید و آثار معنوی و مادی سفر، به همین مقدار خلاصه نمی شود. در اهمیت سفر همین بس که پیامبر اسلام می فرماید: «خداوند با مسافران مهربان است» . از جمله این مهربانی ها ،شكسته شدن نماز و بطلان روزه مسافر است که در روایات از آن به هدیه الهى تعبیر شده است و جملاتی دیگر که همه از مهر خدا به مسافر سخن می گویند، در می یابیم که سفر و سیاحت، اگر به انگیزه های شرعی و سالم صورت گیرد، نزد پیشوایان دینی، گرامی و ارجمند است. رسول گرامی اسلام فرموده اند: « لو یعلم الناس رحمة الله للمسافر، لاصبح علی ظهر سفر، ان الله بالمسافر رحیم،» (11)اگر مردم از رحمت خدا به مسافر، خبر می داشتند، همگی بار سفر می بستند.همانا خداوند با مسافران بسی مهربان است.

برخی از انواع سفر بر اساس انگیزه‏ها :

عبادت و زیارت

الف) زیارت خانة خدا

سفر حج یکی از مهمترین سفرهای اسلامی است و در زمان حیات خود پیامبر اکرم(ص) و پس از آخرین سفر آن حضرت در سال دهم هجری(حجه الوداع)، تا به امروز فوج فوج مسلمانان از سراسر جهان برای ادای مراسم حج، روانه مکه می شوند.سفر پر رمز و راز حج، هم دارای بعد فردی است و هم بعد اجتماعی، هم بعد ظاهری و هم بعد معنوی. سفری است جامع و کامل و به همین سبب خداوند خطاب به رسول گرامی اسلام(ص) می فرماید: مردم را از سرسر عالم، چه دور و چه نزدیک، چه سواره و چه پیاده به سوی مکه فراخوان؛

ب) زیارت مشاهد و عتبات عالیات

از سفرهای بسیار با فضیلت و عبادی، سفرهای زیارتی و حضور در جوار قبور پاک پیامبر مکرم اسلام (صل الله علیه و آله)، پیامبران پیشین، امامان معصوم(علیهماالسلام) و زیارت امامزادگان، بزرگان، اولیا، علما، شهدا و صالحان است.

ج) دیدار پدر و مادر و خویشاوندان (صلة رحم)

یکی از وظایف شرعی و عبادی هر مسلمان، دیدار از خویشاوندان و والدین است که در اسلام از آن به عنوان، صلة رحم یاد می‏شود. رفت و آمد با خویشاوندان از عبادات بسیار با ارزش به شمار می‏آید و ثواب فراوانی دارد. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) در وصایای خود به امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند: برای احسان به پدر و مادر، مسیر دو ساله را طی کن و به آنها احسان نما و برای صلة ارحام یک سال راه سفر کن و به این وظیفة الهی عمل کن.(12)

سفر تفریحی به قصد دیدن طبیعت

یکی از نیازهای فطری هر انسانی، گشت و گذار در زمین و رفع خستگی و نشاط‏بخشی به جسم و شادابی روح است. در اسلام نیز بسیار توصیه شده است که به دیدن طبیعت بروید و در زندگی و سیرة امامان معصوم(ع) به آن توجه شده است. حتی از امام رضا (ع) نقل شده که برای تفریح بار سفر را بستیم، قرار شد گوسفندی را نیز بکشیم ولی خادمان نمک را فراموش کردند. از این جملات پیداست که ائمه ما برای تفریح و گردش نیز به سفر می رفتند.

سفر به قصد کسب علم

یکی از مسافرت هایی که در اسلام بدان سفارش شده، سفر علم است. اسلام، طلب علم را بر مردان و زنان واجب دانسته است و دانش آموختن و کسب معارف دینی را از ارکان اساسی سعادت انسان ها به شمار آورده است و این تشویق و ترغیب تا مرحله ای پیش رفته است که علم آموزی بر همگان واجب گردیده است. پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرمایند: «طَلَبُ العِلمِ فَریضهٌ علی کلِّ مسلمٍ ألا إنَّ الله یُحِبُّ العلم» (13) طلب دانش بر هر مسلمانی واجب است. آگاه باشید که خداوند جویندگان دانش را دوست دارد. اینکه برای کسب علوم دینی به شهرهای دیگر مانند مشهد و قم و... سفر کنیم ویا برای آموختن علوم دانشگاهی مورد نیاز خود سفر کنیم نیز مورد تأکید و تائید اسلام است.

سفر به قصد کسب معاش و تجارت

کسب درآمد، تهیة معاش، معامله و تجارت باعث شده است که انسان برای فائق آمدن بر تنگناهای معیشتی و بهبود وضع زندگی خود، با حرکت از جایگاه زندگی اش به سوی دیار و شهرهای دیگر، مایحتاج خود را تهیه نماید.تجارت و کاسبی در دین مقدس اسلام، قداست ویژهای دارد و پیشوایان دینی بر تلاش و استقلال اقتصادی بسیار تأکید کرده‏اند تا جامعة اسلامی نیازمند بیگانگان نباشد.اهمیت تجارت سالم تا جایی است که عبادت به شمار می آید. در قرآن کریم، به سفرهای تجاری زمینی و دریایی بسیار توجه شده و البته بیشتر از سفرهای دریایی و خطرات و اهمیت آن سخن به میان آمده است.

بیایید با طبیعت مهربان باشیم :

مطالبی را نیز در خصوص سیزده فروردین و روز طبیعت خدمت شما عرض می کنم. ما به بهانه این روز ، از سر و صدا و دود و دم زندگی ماشینی به دامن کوه و دشت، صحرا پناه می بریم تا لحظاتی را در کنار خانواده و اطرافیان از آرامش طبیعت و آب روان استفاده می کنیم. اما آنچه مهم است این است که با طبیعت مهربان باشیم ، طبیعت خانه بزرگتر ماست و ما همانگونه که از خانه خودمان مواظبت می کنیم و آسیب نمی رسانیم ، به طبیعت هم نباید ضرر برسانیم. درختان ریه های زمین هستند و زمین به واسطه درختان و گیاهان است که تنفس می کشد،اگر درخت و گیاهی روی زمین نباشد، زمین قابل سکونت نیست و بدون درختان و گیاهان حیات زمین نابود می شود. طبیعت هدیه خداوند به ماست باید آن را احترام بگذاریم و از طبیعت عشق و درس زندگی بیاموزیم. زندگی دوباره طبیعت در فصل بهار، ما را به این فکر می اندازد که ما نیز قدرت تغییر اخلاق و رفتار خود را داریم .

یکی از آقایان گفت امسال در کرمان قرار شده است که خانه کشاور با همکاری منابع طبیعی، مقداری بذر را در اختیار مردم بگذارند تا در روز طبیعت ( سیزده بدر ) به آنها داده می شود تا در دل طبیعت بکارند تا هم طبیعت را حفظ کنند وهم تخریب نکنند. متاسفانه گاهی دیده می شود، درختان صد ساله ( دویست ساله) را آتش می زنند تا غذا درست کنند!! ما حق نداریم منابع طبیعی را نابود کنیم، باید طبیعت و این همه زیبایی بهار را بدانیم و آن را برای آیندگان حفظ کنیم.این دستور اسلام و قرآن است.

پیشوایان ما برای حفظ طبیعت اهمیت ویژه ای قائل بودند ، رسول خدا (ص) همواره در مورد حفاظت از باغ‌ها و جنگل‌های اطراف مدينه به مردم سفارش می‌نمود ومی فرمودند: « لاتُحرِقُوا النَّخلَ و لاتُغرِقوهُ بِالماءِ» نخل را نسوزانيد و آن را در آب غرق نكنيد « و لاتَقطَعُوا شَجَرَةً مُثمِرَةً و لاتُحرِقُوا زَرعا » درخت بارور را قطع نكنيد و زراعت را به آتش نكشيد «لأِنَّكُم لاتَدرونَ لَعَلَّكُم تَحتاجُونَ إلَيهِ » زيرا شما نمى دانيد ، شايد در آينده به آن نيازمند شويد . (14) در روایتی از امام علی علیه السّلام داریم که فرمودند: «النَّظَرُ إلَي الخُضرَةِ نُشرَةٌ » (15) نگاه كردن به سبزه، موجب شادابي است.

قطع شبانه درختان 20 ساله د ر روستای طالقانی:

بنده واقعا متأثر شدم ، وقتی شنیدم روستای طالقانی دستور دادند شبانه درختهای 20 ساله را آتش زدند.آیا واقعا این کار شرعا درست است؟ ولو اینکه این زمین بدون مجوز گرفته شده باشد، آیا راهکار آتش زدن و قطع درختان بیست ساله بود؟ بیست سال برای این درخت زحمت کشیده شده بود ، حداقل می توانستند این درختان را به نفع نظام ضبط کنید تا مجوز زمین گرفته شود ، چرا درختان چندین ساله را قطع می کنید. درختانی که باخون جگر در این بی آبی رشد کرده بودند را یک شبه قطع کردید؟ چه شده است که بعد از بیست سال تازه یادشان آمده است که این زمنی مجوز نداشته است؟! از همان ابتدا نباید اجازه کاشت درخت را می دادند ، نه اینکه بعد از 20 سال ، شبانه درختان را قطع کنند. آیا خداوند از این کار راضی است؟ به نظر من حفظ منابع طبیعی به معنای قطع درختان نیست ، درخت مظهر حیات است و زندگی ما، هوای پاک ما مدیون درختان است . امسال نیز مقام معظم رهبری نیز همانند سالهای قبل، یک درخت کاشتند. چون قبلا از ایشان سوال شده بود چرا درخت غیر مثمر می کارید،ایشان امسال درخت مثمر (نهال میوه) کاشتند.البته کاشت همه نوع درخت خوب است و یک نوع صدقه و کار ماندگار است. 13 فروردین، روز طبیعت آشتی با طبیعت است. این نعمت خدادادی را حفظ و بچه های خود نگهداری از طبیعت را بیاموزید و در این روز طبیعت را تبدیل به زباله دان نکنید. هرکجا رفتید یک کیسه زباله با خودتان بردارید و در آخر یا آن را دفن کنید یا به سطل زباله بیندازید . اسلام پاکیزگی را دوست دارد ، حفظ محیط زیست نیز یک واجب است ،اگر گیاه نباشد نه انسان زنده می ماند نه حیوان . گیاهان و درختان پایه های اصلی حیات بر روی زمین هستند. حیات و زندگی فردی و اجتماعی ما از تنفس و هوای پاک است .

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

سخت ترین لحظه مرگ :

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی، در توصیه به تقوی ،انسان باید آینده نگر باشد. انسان همیشه زنده و ماندگار نیست و مانند گذشتگان ما نیز روزی از این دنیا رخت سفر خواهیم بست ، پس راه درست و صحیح را در زندگی خودمان پیش بگیریم.

امام هشتم ما شیعیان ، علی بن موسی الرضا (ع) می فرمایند: «إنّ أوحَشَ ما يَكونُ هذا الخَلقُ في ثَلاثَةِ مَواطِنَ » وحشتناكترين زمان براى اين بشر سه زمان است : « يَومَ يُولَدُ و يَخرُجُ مِن بَطنِ اُمِّهِ فيَرَى الدُّنيا » روزى كه متولد مى شود و از شكم مادرش بيرون مى آيد و دنيا را مى بيند، « و يَومَ يَموتُ فيُعايِنُ الآخِرَةَ و أهلَها » روزى كه مى ميرد و آخرت و اهل آخرت را مى بيند « و يَومَ يُبعَثُ فيَرى أحكاما لَم يَرَها في دارِ الدُّنيا» و روزى كه برانگيخته مى شود و احكامى را مى بيند كه در دار دنيا نديده است .(16) ما نبودیم و بود شدیم، حال که بود شدیم، هیچگاه نابود نمی شویم. به فکر آخرت و ماندگاری خودمان باشیم. وقتی پرونده اعمال خودمان را در قیامت می بینیم، وحشت می کنیم که این چه پرونده ای است که همه چیز در آن نوشته شده است، از صغیر تا کبیر اعمال ما در آن ثبت شده است .

امام سجّاد علیه‏السلام نیز می فرمایند : « أشَدُّ ساعاتِ‏ابنِ آدَمَ ثَلاثُ ساعاتٍ » سخت‏ترین لحظات فـرزند آدم سـه لحظه است: « السّاعَةُ الّتی یُعایِنُ‏فیها مَلَکَ المَوتِ » لحظه‏اى که فرشته مرگ را مى‏بیند، « والسّاعَةُ الّتی یَقومُ فیها مِن قَبرِهِ » لحظه‏اى که از گور خود بر مى‏خیزد « والسّاعَةُ الّتی یَقِفُ فیها بَینَ یَدَیِاللّه‏ تَبارَکَ وتَعالى» و لحظه‏اى که در پیشگاه خداوند تبارک و تعالى مى‏ایستد . (17) در آن لحظه انسان نمی داند که سرنوشت او به سوی بهشت است و یا به سوی جهنم.این احادیث را از یان جهت عرض کردم که بیشتر به فکر آخرت و حساب کتاب روز قیامت باشیم و به حساب خودمان برسیم، قبل از اینکه به حسابمان رسیدگی شود. اینکه عده ای از افراد تبهکار می شوند، منشأ تبهکاری غفلت از آخرت و فراموشی مرگ است.

مناسبت های هفته را به اختصار خدمتتان عرض می کنم.

ماه رجب؛ ماه رحمت و مغفرت الهی:

پنجشنبه ۱۰ فروردين ، آغاز ماه پر از خیر و برکت رجب بود. از برکات و رحمت این ماه غفلت نکنید، دعاها و اعمالی که برای این ماه ذکر شده است را انجام دهید.ماه رجب طلیعه ماه مبارک رمضان است.حضرت آیت الله جوادی آملی فرمودند : عده ای در ماه رجب به مقام رجبیون (اهل رجب) می رسند که در سراسر دنیا یکدیگر را می شناسند.و از حال هم باخبر هستندو از دعاها و روزه ها و برکات این ماه استفاده لازم را می برند. خصوصاً اعتکاف در این ماه که یک پالایش روح و تصفیه و پاک شدن است و خوشا به حال کسانی که از این فرصت ماه رجب برای اعتکاف و خلوت با خدای متعال استفاده می کنند.

اعتکاف به قدری با عظمت است که رسول خدا (ص) با اینکه ایشان اشرف مخلوقات وانسان کامل بودند ونیازی به اعتکاف نداشتند، از زمانی که به شهرمدینه آمدند اعتکاف را انجام می دادند وهیچگاه آن را ترک نکردند. منتهی سبک وسیاقی که پیامبر خدا در اعتکاف داشتند 10روز بود و دهه پایانی ماه مبارک رمضان را اعتکاف می کردند در مسجد النبی کنار یک ستونی چوبی، به نام «اسطوانة السریر» ، می ماندند. سریر به معنای تخت است و حضرت از لیف خرما یک تختی را کنار این ستون درست می کردند که محل اعتکاف پیامبر بود. در روایتی دیگر از امام صادق علیه السلام آمده است : « یک سال، جنگ بدر در ماه رمضان واقع شد. پس پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم اعتکاف ننمودند؛ از این رو، در سال بعد 20 روز اعتکاف نمودند، 10 روز برای همان سال و 10 روز برای قضای سال قبل »(18)با اینکه پیامبر مسئولیت اجتماعی سنگینی را داشتند ولی هیچگاه اعتکاف را ترک نمی کردند. ان شاءالله که همه ما از فیوضات این ماه بهره کافی را ببریم.

واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود به‌ عنوان حرام شرعی و قانونی شناخته شود:

امسال را مقام معظم رهبری ، سال اقتصاد مقاومتی بر مبنای تولید و اشتغال نامگذاری کردند و با فتوایی حجت را برای حمایت از تولید داخلی تمام کردند و فرمودند: واردات کالاهایی که در داخل کشور به اندازه کافی تولید می شود، حرام شرعی است و مسئولان کشور و مردم باید استفاده از کالاهای خارجی که مشابه آن در داخل وجود دارد را بر خود حرام کنند. این فتوا همانند فتوای تاریخی آیت الله میرزا حسن شیرازی در تحریم تنباکوست که سبب نجات کشور از رکود و بیکاری و همچنین رونق گرفتن کارخانجات داخلی و بهبود وضعیت معیشتی مردم است.

وقتی در زمان قاجار ، امتیاز خرید و فروش تنباکو به انگلیسی ها واگذار شد و دست آنها در امورات کشور ما بیشتر شد، علما و بزرگان اعتصاب و اعتراض بسیارکردند ولی مؤثر نیفتاد تا اینکه ميرزای شیرازی دست به قلم شد و طي حكمي اعلام كرد: « بسم الله الرحمن الرحيم. اليوم، استعمال تنباكو و توتون، بأي نحو كان در حكم محاربه با امام زمان(عج) است.» اين حكم چنان نافذ بود كه با امكانات محدود آن زمان به سرعت در كشور منتشر شد. گزارش‌هاي تاريخي حاكي از آن است كه صبح روزي كه اين حكم به تهران رسيد، تا هنگام اذان ظهر همه مردم از محتواي آن با خبر شدند و تا عصر همان روز قليان‏ها را شكستند و انبارهاي توتون و تنباكو را به آتش كشيدند. ناصرالدين شاه ابتدا از پذيرش حكم ميرزاي شيرازي، امتناع مي‌كرد. اما تأثير اين فتوا به حدي عميق بود كه شاه قاجار هم در حرمسراي خود جرأت نمي‌كرد قليان استفاده كند. در يادداشت‌هاي روزانه منشي مخصوص ناصرالدين شاه آمده است: وقتي شاه به زنش گفت؛ چه كسي قليان كشيدن را حرام كرده است؟ پاسخ شنيد؛ همان كسي كه مرا به تو حلال كرده است!

با همین یک فتوا و پذیرش مردمی ، کشور حفظ شد و امتیاز تنباکو لغو شد.امروز هم مقام عظمی ولایت فتوای بسیار مهمی را دادند که موجب نجات اقتصاد کشور است و فرمودند: « واردات کالاهایی که در داخل کشور به اندازه کافی تولید می شود، حرام شرعی است ». حال اگر واردات این کالاها حرام است، بنابراین استفاده و خرید و فروش این کالاها هم خالی از اشکال نیست وحتی می توان گفت ، حرام است، زیرا باعث تضعیف اقتصاد یک کشور اسلامی و تعطیل شدن کارخانجات داخلی و بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران داخلی خواهد شد.

یکی از راههای نجات اقتصادی کشور، رونق تولید است و برای رونق گرفتن تولید نیز باید از کالاهای داخلی استفاده کرد و استفاده از کالاهای خارجی را بر خود حرام کرد.در این رابطه از مقام معظم رهبری سوال شد: آیا اگر کالایی را به خاطر اینکه ایرانی است بخریم ثواب برده ایم؟ چرا؟ ایشان پاسخ دادند : اگر قصدتان از خرید کالای ایرانی این باشد که این کار شما موجب تقویت مسلمانان و اقتصاد مملکت اسلامی شود تا بتوانیم در مقابله با دشمن و تحریم دشمن روی پاهای خودمان بایستیم و استقلال خود را حفظ کنیم، قطعاً این کار شما ثواب دارد.

بیائید در سالی که مزین به «اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال » است، از تولیدات داخل استفاده کنیم . یک بخش از رونق اقتصادی کشور خود ما مردم هستیم، تا وقتی مردم کالای خارجی می خرند، قاچاق کالا هم زیاد می شود . ولی اگر مردم در این زمینه تعصب داشته باشند و فقط از اجناس داخلی استفاده کنند، اقتصاد داخل نیز رونق می گیرد و تولید کننده داخلی مجبور نمی شود تا جنس خودش را با برند خارجی بفروش برساند. استعداد و توانایی های بی نظیری در ایران وجود دارد، خودمان را دست کم نگیریم وخودمان را تحقیر نکنیم که ملزم باشیم فقط از اجناس خارجی استفاده کنیم که در این صورت زندگی کارگر خارجی آباد و جوانان و فرزندان خودمان بیکار باشند و زندگی شان از هم پاشیده شود. وقتی ما به خودمان رحم نکنیم از بیگانگان چه انتظاری داریم؟ بیائید تصمیم بگیریم تا از امروز فقط از کالاهای ایرانی استفاده کنیم ، این فتوا برای نجات ، حفظ و صیانت اقتصاد کشور است.

شنبه 12 فروردین سالروز شهادت امام هادی (ع) است که خدمت همه شما مؤمنین و متدینین تسلیت عرض می کنم.

12 فروردین؛ سالروز انتخابی بزرگ :

در این روز امام خمینی(ره) از مردم خواستند که « به جمهوری اسلامی رای بدهید ، نه یک حرف زیادتر و نه یک حرف کمتر ». روز 12 فروردین تبدیل شد به سالروز اعلام نتایج همه پرسی در مورد نوع حکومت پس از انقلاب اسلامی که طی آن 2/98 درصد مردم ایران به «جمهوری اسلامی» رای «آری» دادندو این روز را روز جمهوری اسلامی نامیدند.

چند نکته از فرمایشات حضرت امام در این رابطه خدمت شما عرض می کنم تا اهمیت این روز مشخص شود. امام خمینی (ره) فرمودند : « حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است، اگر اسلام را می خواهیم باید این جمهوری را حفظش کنیم » همانگونه که نماز و روزه واجب است، حفظ نظام جمهوری اسلامی نیز واجب است و هر کس باید هرگونه که می تواند در این زمینه کار کند تا اینکه مردم به نظام جمهوری بدبین نشوند.

حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در 12 فروردین 1358 با اعلام رسمی جمهوری اسلامی ایران و به منظور تشکر از آری قاطع ملت ایران به الگوی حکومت جمهوری اسلامی، پیامی صادر فرمودند: « صبحگاه 12 فروردین - که روز نخستین حکومت الله است - از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های قصر 2500 سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.»

تلاش کنگره آمریکا برای ارائه طرح جدید تحریم ایران:

در کنگره و سنای آمریکا نشست های مختلفی برگزرار شد و از کارشناسان خبره ای دعوت شد تا هم اندیشی کنند و بخاطر افزایش توان موشکی ایران، تحریم های بیشتری را علیه ایران وضع کنند. خداوند مقام معظم رهبری را حفظ کند، آنچه دیگران در آینه نمی بینند، ایشان در خشت خام می بیند. ایشان قبل از مذاکرات هسته ای به تیم مذاکره کننده فرمودند: اگر خواهان مذاکره هستید، مذاکره کنید ولی بدانید دولت امریکا ، دولتی فریبکار و بدعهد است و به هیچکدام از تعهدات خودش عمل نمی کند. امریکایی ها نیز اول بحث هسته ای را پیش کشیدند، بعد به بهانه حقوق بشر و پیشرفت های موشکی ایران را تحریم کرد. امروز هم کارشناسان امریکایی موضوع موشکی ایران را مورد بحث قرار داده است. توان موشکی برای هر کشوری لازم است و یک قدرت دفاعی محسوب می شود و از حمله دشمنان جلوگیری می کند.اینکه کشورهای بزرگ به خودشان اجازه ندهند ایران را تهدید کنند و یا به کشور ما تجاوز بکنند.این دستور قران است: « وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ» (19)هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد!

اگر ما توان دفاعی خودمان را بالا نبریم، قطعا گرگها ما را پاره خواهند کرد. خداوند حفظ کند آن عزیزانی که کشور ما را از هر نظر صیانت و حفظ می کنند. امریکایی ها تلاش می کنند تا تحریم های بیشتری را علیه ایران اعمال کنند،آنها دشمن هستند و راه خودشان را می روند. راه نجات امروز ما ، همان فرمایش مقام معظم رهبری است که دست روی زانو خودمان بگذاریم و با حل مشکل اشتغال و افزایش تولید ، کشور را از لحاظ اقتصادی نسبت به دیگر کشورها بی نیاز می کند.با اقتصاد مقاومتی می توانیم به جایی برسیم که حتی یک قطره نفت هم نفروشیم ولی کشور را به راحتی اداره کنیم.الحمدالله کشور ایران ، کشوری سرشار از منابع خدادای است و یک کشور چهارفصل است ،خدار ا بر این نعمت شکرگزاریم. ان شاءالله در سال جدید نیز دولت یک تحرک بیشتری در بحث تولید و اشتغال ایجاد کند.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- مواعظ عدديه، ص ۱۲

2- سوره مبارکه توبه ،آیه 112

3- سوره مبارکه عنکبوت ، آیه 20

4- مكارم‌الاخلاق، ص ۲۴۰

5- سوره آل عمران آیه 137

6- ر.ک: شرح ابن ابی الحدید بر نهج البلاغه، ج 2، ص .296

7- بحار الانوار، ج 74، ص .180

8- سوره مبارکه جمعه ، آیه 10

9- کنز العمال، ج 6، ص 701، حدیث 17470، بحار الانوار، ج 62، ص .267

10- کنز العمال، ج 6، ص 701، ح .17469

11- مجموعه ورام، ج 2، ص .33

12- بحار الانوار، ج 74، ص 83.

13- اصول کافی، ج 1، ص 30

14- الكافى ، ج 5 ، ص 29

15- نهج البلاغه، حكمت 400

16- عيون أخبار الرِّضا : 1/257/11 .

17- الخصال : ۱۱۹ / ۱۰۸ منتخب میزان الحکمة : ۴۱۴

18- اعتکاف ابرار به نقل از کافی، ج4 ص 175

19- سوره مبارکه الأنفال ، آیه ۶۰




http://yascms.ir/emam/gozaresh/px605.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/px606.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/px607.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p608.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p609.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p610.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.