سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نحوه ولادت حضرت علی(ع)

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 620 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1396.01.28
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در سالروز ولادت حضرت علی(ع)در محل سقاخانه حضرت اباالفضل(ع) مورخه96/01/22


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله رب العالمین ،الصلاة ،السلام علی عبدالله ورسوله وحیبه وصفیه وحافظ سره ومبلغ رسالاته سیدنا ومولانا ابا القاسم المصطفی محمد(ص)وعلی اله طیبین الطاهرین المعصومین الهداة المهدیین واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین الی قیام یوم الدین.

قال الحکیم فی کتابه : « إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ » (1)

السلام علیک یا امیرالمومنین(ع)، یا علی ابن ابیطالب(ع)، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله، یا اباصالح، ادرکناواغثنا.

شب میلاد مولی الموحدین،امیرالمومنین علی ابن ابیطالب(ع) بر مولایمان حضرت صاحب (عج) وبر همه شما عاشقان، دوستداران وعلاقمندان به امیرالمومنین(ع)مبارک باد. ان شاء الله که به برکت این عید ولادت که خدای متعال عیدی می دهد،عیدی ما را ظهور حضرت صاحب الامر(عج) وهر حاجت ونیتی که شما مد نظرتان است ، ان شاء الله همه حاجت روا شویم یک صلوات محمدی ناب بفرستید.

نحوه ولادت حضرت علی(ع)


امشب، شب بسیار مبارکی است ، شب ولادت آقا امیرالمومنین علی(ع) وشب سیزدهم ماه رجب است . روز سیزده ماه رجب که شد راوی می گوید : ما مقابل خانه خدا نشسته بودیم که ناگهان فاطمه دختر اسد مادر امیرالمؤمنین که نه ماهه باردار بود و درد زایمان او را گرفته بود، ظاهر شد و در جایی قرار گرفت که حضرت آدم در آن مکان توبه کرده بود. ( از امام باقر علیه السلام روایت شده است که هنگامی که آدم (که درودهای خدا بر او باد) کعبه را ساخت و بر آن طواف کرد و به ملتزم یا مستجار (2) رسید ، جبرئیل علیه السلام به او گفت : «ای آدم ! در این مکان به گناهان خود برای پروردگارت اعتراف کن» آدم گفت : « اللّهُمَّ إنَّ لِکُلِّ عامِلٍ أجرا » بار خدایا ! هر کارگری مزدی دارد ، « اللّهُمَّ وإنّی قَد عَمِلتُ » بار خدایا ! من هم کار کردم ، مزد من چیست؟ به او ندا آمد که : « سَل یا آدَمُ » بخواه ، ای آدم !. گفت : « اللّهُمَّ اغفِر لی ذَنبی »بار خدایا ! گناه مرا بیامرز . به او گفته شد : « قَد غُفِرَ لَکَ یا آدَمُ »آمرزیده شدی ، ای آدم !. گفت : « ولِذُرِّیَّتی مِن بَعدی »فرزندان مرا که پس از من می آیند نیز بیامرز . گفته شد : « یا آدَمُ مَن باءَ مِنهُم بِذَنبِهِ هاهُنا کَما بُؤتَ ، غَفَرتُ لَهُ »ای آدم ! هر یک از ایشان که در این مکان ، همانند تو به گناهش اعتراف کند ، او را نیز آمرزیدم. (3) ). راوی می گوید حضرت فاطمه بنت اسد هم به همان مکان امد واین جملات را گفت: « رَبِّ اِنّی مُؤمِنَةٌ بِکَ وَبِما جاءَ مِنْ عِنْدِکَ مِنْ رُسُلٍ وَکُتُبٍ، » پروردگارا! به تو و پیامبران و کتابهایی که از طرف تو نازل شده اند، ایمان دارم (یعنی من مثل اینها بت پرست نیستم وتنها تو را می پرستم وتوخدای من هستی)«وَاِنّی مُصَدّقَةٌ بِکَلامِ جَدّی اِبْراهِیْمَ الخَلیلِ، » و سخن جدّم ابراهیم خلیل را تصدیق می کنم؛ «وَاِنّهُ بَنی الْبَیْتَ العَتیقَ» او که این خانه عتیق را بنا کرد (و خانه تو را بازسازی کرد) « فَبِحَقِّ الّذی بَنی هذَا الْبَیْتَ» پس به حق آن کسی که این خانه را ساخت، « وَبِحَقِّ الْمَوْلُودِ الَّذی فِی بَطْنی» و به حق کودکی که در رحم دارم،« لمّا یَسَّرْتَ عَلَیَّ وِلادَتی» ولادت این کودک را بر من آسان فرما! . راوی می گوید: در این لحظه دیدیم که خانه خدا از پشت شکافته شد (محل مستجار) و فاطمه داخل خانه شد و ما دیگر او را ندیدیم، و دیوار دوباره به حال اوّل برگشت،( این یک معجزه است وهم شیعه وهم سُنی آن را ذکر کرده اند وقابل انکارهم نیست )راوی می گوید ما وقتی که این صحنه رادیدیم ، به ذهن ما رسید که قفل در خانه خدا را باز کنیم، ولی باز نشد، «فَعَلِمْنا اَنَّ ذلِکَ اَمْرٌ مِنَ اَمْرِ اللّه ِ عَزّوجَلّ»پس دانستیم که این مسئله کاری است از طرف خدای عزیز و جلیل.(4)

چند روز این مادر و کودک در درون خانه خدا می مانند. راستی در این چند روز مادر چه خورده و چه نوشیده؟ و دیگر نیازهای خویش را چگونه برآورده نموده است؟... اگر کمترین دقت و تأمّلی در این مسائل انجام گیرد، بی گمان به فضیلت والای این نوزاد و مادر می توان پی برد که چگونه معجزات متعددی به احترام آن دو انجام می گیرد؛ شکافته شدن دیوار خانه خدا و به هم آمدن آن، ماندن چهار روز در درون خانه، پاک بودن نوزاد از آلودگی زایمان وگر نه در درون خانه خدا راه نمی یافت، استفاده از غذای بهشتی و...! وقتی فاطمه بنت اسد از خانه بیرون آمد، گفت: «اِنّی فُضِّلْتُ عَلی مَنْ تَقَدَّمَنی مِنَ النِّساءِ » به راستی من بر زنهای پیش از خود برتری یافتم «لاَِنَّ آسِیَةَ بِنْتَ مُزاحِمٍ عَبَدَتِ اللّه َعَزَّوَجَلَّ سِرّا فِی مَوْضِعٍ لایُحِبُّ اَنْ یَعْبُدَاللّه َ فِیهِ اِلاّ اضْطِرارا» زیرا آسیة دختر مزاحم (همسر فرعون) خدا را پنهانی در جایی عبادت کرد که دوست نمی داشت در آن مکان (یعنی کاخ فرعون) خدا را عبادت کند مگر در حال ناچاری ، « وَاِنَّ مَرْیَمَ بِنْتَ عِمْران هَزَّتِ النَّخْلَةَ الْیابِسَةَ بِیَدِها حَتّی اَکَلَتْ مِنْها رُطَبا جَنیّا »( حضرت مریم به امر پروردگار باردار شد ولی وقتی که زمان وضع حملش رسید ازجانب خداوندامر امد که باید از بیت المقدس بروی وحرکت کن منتهی می گویند که زمین در زیر پای حضرت مریم پیچیده شد تا اینکه به کربلا آمد ( بالای سر امام حسین(ع) قبلاً یک سنگی بود که می گفتند اینجا محل ولادت حضرت عیسی (ع) است ومستحب است که دو رکعت نماز در این مکان بخوانید)پس بالای سر امام حسین(ع) محل ولاد ت حضرت عیسی(ع) هم است حضرت مریم آمد و وضع حمل کرد) و به راستی مریم دختر عمران درخت خشک خرما را با دستش تکان داد تا رطب تازه ای از آن بخورد، « وَاِنّی دَخَلْتُ بَیْتَ اللّهِ الْحَرامَ » ولی من داخل خانه خدا شدم « فَاَکَلْتُ مِنْ ثِمارِ اَلجَنَّةِ وَاَوْراقِها(ارزاقها)» و از میوه های بهشتی و ورقها (یا روزیها)ی آن استفاده بردم.(5) .

انتخاب نام حضرت علی(ع) ازسوی خدواند:

مولود نورانی که در درون خانه خدا به دنیا آمده و چهار شبانه روز از او و مادرش با غذای بهشتی پذیرایی شده، برای نام گذاریش نیز خدای خانه باید تصمیم بگیرد، نه پدر و مادر و یا پدربزرگ و مادربزرگ. و چنین هم شد، خداوند منّت خویش را بر او کامل نمود و با جملاتی از عالم غیب به گوش فاطمه مادر نوزاد رساند که او را چه نام نهد. فاطمه بنت اسد می گوید: «فَلمّا اَردْتُ اَنْ اَخْرُجَ هَتَفَ بی هاتِفٌ » پس هنگامی که خواستم (از کعبه) خارج شوم، هاتفی (از غیب) مرا ندا داد: «یا فاطِمَةُ سَمّیهِ عَلیّا فَهُوَ عَلِیٌ وَاللّه ُ الْعَلِیُّ الاَْعْلی» ای فاطمه (او را) به نام علی نام گذاری کن! پس او علی است و خدای علیّ اَعْلی است که می گوید:« اِنّی شقَقْتُ اِسْمَهُ مِنْ اِسْمی» به راستی، اسم او را از اسم خودم جدا ساختم « وَاَدّبْتُهُ باَدَبی» و او را به ادب خود پرورش دادم « وَ وَقَفْتُهُ عَلی غامِضِ عِلْمی» و او را بر پیچیدگیهای علم خود آگاه ساختم « وَهُوَ الَّذی... یُؤذِّنُ فَوْقَ ظَهْرِ بَیْتی وَیُقَدِّسُنی وَیُمَجِّدُنی » و او کسی است که... بر بام خانه من اذان خواهد گفت و مرا تقدیس و تمجید خواهد نمود. «فَطُوبی لِمَنْ اَحَبَّهُ واَطاعَهُ » پس خوش به حال کسی که او را دوست بدارد و اطاعتش کند «و َوَیْلٌ لِمَنْ اَبْغَضَهُ وَعَصاهُ » و وای بر کسی که او را دشمن بدارد و نافرمانی کند.(6) این نحوه ولادت امیرالمومنین (ع) بود ، وقتی که فاطمه بنت است از خانه خدا بیرون آمد فوراً این موضوع در تمام شهر پیچید وهمه در بیرون خانه خدا منتظربودند که ببینند چه اتفاقی افتاده است وامروز هم هنوز شکاف این دیوار وجود دارد ودریک سالی امدند واین دیوارخانه خدا را درست کردند تا این شکاف را پُر کنند و وقتی که خوب آن را درست کردند وخواستند از آن پرده برداری کنند دیدند که ان دیوار دوباره شکاف برداشت (در آن سالهای ابتدایی که ما توفیق پیدا کردیم وبه مکه رفتیم این مکان را نقره کوب کرده بودند والان آن نقره را برداشتند وبا آن پارچه ای که روی کعبه قرار دارد آن شکاف را می پوشانند ومی گویند کسی که حاجتی دارد مستحب است که سینه خود را به این دیوار بچسباند وحاجت خود را ازخدا بخواهد)واین گوشه را رکن یمانی می گویند که به سمت یمن است وپیغمبر هم آنجا را بوسیده اند ومردم هم این مکان رامی بوسند این کرامت ومعجزه امیرالمومنین (ع) بود وخدا را بر این نعمت شکر می کنیم که ما را شیعه حضرت علی(ع) قرار داد خدا رحمت کند اجداد وپدران ما را که با عشق امیرالمومنین(ع)تربیت کردند وان شاء الله که این نعمت از خودما ن ونسلمان گرفته نشود .امروز روز پدراست این روز را به همه شما عزیزان تبریک عرض می کنم وچند جمله ای را در این خصوص وهمچنین ادب الهی نسبت به پدرو مادر خدمت شما عرض می کنم .

سفارش خداوند در خصوص احسان ونیکی به والدین:

خداوند در آیات متعددی نسبت به پدرو مادر سفارش کرده است که یکی ازاین آیات این است : « وَ قَضی‏ رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً » (7) بعضی اوقات خداوند احکام را می فرستد ولی بعد از یک مدتی ممکن است که عوض شوند مثلاً ابتدا دستور دادند که رو به بیت المقدس نمازبخوانید وبعد دستور داد که به سوی کعبه نماز بخوانید ویک حکمی هم است که تغییر پذیر نیست وازهمان ابتدا که خدا حکم کرده است تا قیام قیامت دیگر تغییر نخواهد کرد آنهایی که تغییر وتبدیلی در آنها راه ندارد به آنها «« وَ قَضی‏ رَبُّکَ » می گویند حکم خدا این است یعنی اولاً خدا را عبادت کنید « أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ » فقط او را عبادت کنید وتنها خدا شایسته عبادت است یعنی حکم خدا هیچگاه عوض نمی شود وحکم خدا از ابتدا بوده وهست وخواهد بود وآن بندگی خداست این یک مورد بود ودوم حکم خدا این بوده وهست وخواهد بود ودیگر اینکه به پدر ومادرخود احسان ونیکی کنید « وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً » این دو نکته بود .

معنای احسان:

خوب احسان یعنی چه؟ احسان یعنی خوبی،خوبی با شکل خوب ،نقل می کنند یک نفر حلوای نذری پخته بود یک فقیری به درب خانه او مراجعه کرد وان حلوای نذری را در داخل یک تشت حمامی قرار داد وجلوی آن فقیر گذاشت ( در ایام قدیم یک تشت کوچکی بود که با آن حمام می رفتند)وگفت این هدیه برای فلانی است وشب در خواب آن بنده خدا را دید که به اوگفت آن هدیه ای را که فرستاده بودی خیلی خوب بود ولی آن را در ظرف ناجوری گذاشته بودی وبه قول معروف کارت خوب بود ولی نحوه فرستادن آن بد بود حالا احسان یعنی چه؟ احسان یعنی اینکه هم کار خوب باشد وهم شکل آن خوب باشد خداوند هم فرمود به پدر ومادر خود احسان کنید ونحوه نیکی کردن تان هم خوب باشد به عنوان مثال نان می خرید ولی غر می زنید که به این کار احسان نمی گویند بنابراین ببینید که چقدر حرفهای خدا در قرآن حساب شده است این یک معنی بود دیگر چه چیزی از این مطلب می فهمیم؟ ازاین آیه می فهمیم که خداوند شرط قرار نداده است ومی گوید به والدین خود احسان کنید وشرط معینی قرار نداده که پدر ومادر مومن ویا کافر باشند وتنها باید به والدین خود احسان کنی یعنی این « وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً » دو معنی پیدا می کند این نکته دوم بود.

خودت مستقیماً به پدرومادرت نیکی کن:

یک مطلب دیگرهم وجود دارد وان اینکه امروز پدرومادرها را به آسایشگاه سالمندان می سپارند ولی قرآن می گوید نباید این کار را انجام بدهید ومی گوید « وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً » این"باء" درزبان عربی چند معنا دارد یکی از معانی آن الصاق است یعنی باید از دل وجان خودت را به احسان به پدر ومادر بچسبانی یعنی خودت مستقیماً باید به پدرو مادرت نیکی کنی خوب این به چه معنا است؟ مثلاً پدرو مادر در خانه سالمندان هستند شما فرزند خودت را می فرستی تا چیزی برای آنها ببرد خدا این را قبول نمی کند بلکه پدر ومادر باید درکنارشما باشند ویک مرتبه هم پدرومادر در منزل خودشان هستندوشما به فرزندت می گویی برای آنها غذا ویا چیز دیگری ببرد بازقران این راهم می فرماید احسان نیست بلکه احسان این است که خودت این کارها را انجام بدهی حالا ببینید که اگر انسان در کلام خدا تأمل کند از یک کلام خدا می توان چقدرمعارف را آموخت .خوب همین مقدار کافی است ان شاء الله که این روز برهمه شما مبارک باشد واگر پدرانتان زنده هستند به انها برسید واگر هم ازدنیا رفته اند برسر قبر آنها حاضر شوید وبرای آنها خیرات کنید وحتماً به یاد آنها باشید .خدایا ما را مدیون امام زمان وپدرومادرمان قرار مده.خدایا تا قیام قیامت ماو نسل ما را محب و شیعه امیرالومنین(ع) قرار بده .

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.


پی نوشت:

1- سوره مبارک مائده، آیه ی 55

2- ملتزم : نقطه ای در کنار کعبه ، در حدّ فاصل حجر الأسود و درِ کعبه که در آنجا انسان به خدا پناهنده می شود.

3- قصص الأنبیاء : ص 47 ح 13 عن محمّد بن مسلم / بحار الأنوار : ج 11 ص 179 ح 28 / راجع علل الشرایع : ص 407 ح 2 .

4- بحارالانوار، داراحیاء التراث العربی، ج35، ص8، حدیث 11 / ر.ک: خصائص امیرالمؤمنین، للشریف الرضی، ص39 / الغدیر، علاّمه امینی، ج6، ص22.

5- بحارالانوار، ج35، ص8.

6- بحارالانوار، ج35، ص9، ذیل حدیث 11.

7- سوره مبارکه اسراء آیه 23

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.