سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

افتتاح مسجد حضرت اباالفضل(ع) خیابان مدرس زرند با حضور امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 340 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1396.01.30
 
طی مراسمی که با حضوروسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم همراه بود مسجد حضرت ابالفضل(ع) خیابان مدرس شهرستان زرند در مورخه96/01/28 افتتاح واولین نمازجماعت در این مسجد اقامه گردید .



سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم افتتاح مسجدحضرت اباالفضل(ع)مورخه96/01/28

الحمدلله،الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله ال الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله، یا اباصالح، ادرکناواغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، شهدای مدافع حرم، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

ان شاءالله خداوند متعال این نماز جماعت و همه طاعات و عبادات ما را در این ماه شریف رجب از همه ما قبول بگرداند.بازهم صلوات بر محمد و آل محمد.

خدای متعال را شاکرم که توفیق عنایت فرمود که در جمع شما برادران و خواهران مکرمه این محله و این مسجد که با نام مقدس حضرت ابوالفضل عباس(ع) نامگذاری شده است، حضور پیدا کنم ونماز جماعتی را به امامت روحانی محترم جناب آقای رشیدی بخوانیم، خداوند را بر این نعمت شکرگزارم.

از حضرت حجه الاسلام والمسلمین جناب حجه الاسلام و المسلمین سلطانی ریاست محترم اداره تبلیغات که برای رونق هر چه بیشتر مساجد تلاش می کنند وکوشش دارند تا هر مسجدی یک امام جماعت داشته باشدو نماز جماعت با شور و حرارت در آن برگزار گردد ، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

برخورد خوب رسول خدا(ص) با مردم:

پیامبرخدا بسیار خوش مشرب بودند و مجلس رسول خدا بالا و پایین نداشت، (جلسه حلقه های صالحین نیز از مجلس پیامبر اقتباس شده است ) و همه دور تا دور هم می نشستند . روزی زنی به حضور رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم‏آمد و از شوهرش شکایت نمود، پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم‏فرمود: شوهرت را نمی‏شناسم، سپس فرمود: راستی همانکه در چشمش سفیدی است؟!.بانو در عین آنکه از شوهرش شکایت کرده بود ولی حاضر نبود که به شوهرش نسبت نقص بدهد، لذا فورا عرض کرد: نه، شوهرم چشمهای سالم دارد، و سفیدی در چشمش نیست.پیامبر صل الله علیه و اله و سلم ‏فرمود: آیا دور سیاهی چشم را سفیدی قرار نگرفته؟ او عرض کرد: آری، چشم همه مردم چنین است. پیامبر صل الله علیه و اله و سلم‏فرمود: منظور من همین است.پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم‏از این طریق، زن عصبانی را خوشحال کرد، و سپس مطالبی به او فرمود، تا به آغوش گرم خانواده برگردد، و با شوهر خود سازگار باشد.(1)

اهمیت نماز جماعت

یك نفر نابینا به حضور پیامبر (صلی الله علیه و آله) رسید و عرض كرد من نابینا (یا شب كور) هستم صدای اذان جماعت را می‌شنوم ولی كسی نیست كه دستم را بگیرد و مرا به جماعت برساند. و اجازه خواست تا به نماز جماعت نیاید ، پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: از منزل خود تا مسجد، طنابی ببند، هنگام نماز جماعت، آن طناب را بگیر و با راهنمایی آن خود را به مسجد برسان و در نماز جماعت شركت كن.(2)به هر حال نباید نماز جماعت و مسجد را ترک کرد ، رسول خدا حتی به نابینا هم نفرمود به مسجد نیا بلکه فرمود: یک طناب از خانه به مسجد بکش و آن را بگیر و برای نماز جماعت بیا.

نماز ، اول واجب عبادی ماست و از میان نمازها نماز جماعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نماز مانند یک شاخه به درخت توحید وصل است. اگر ما نماز را ترک کنیم ، اتصالمان به درخت توحید قطع می شود ، حیات ما در این است که به درخت توحید وصل بشویم. این اتصال هم به وسیله نماز است. نماز بهترین ذکر خداست. رسول خدا(ص)در باره اهمیت نماز جماعت فرمود: «صلاة الرجل فی جماعة خیر من صلاته فی بیته اربعین سنة.قیل:یا رسول الله!صلاة یوم؟فقال(ص):صلاة واحدة » (3) یک نماز با جماعت،بهتر از چهل سال نماز فرادی در خانه است.پرسیدند:آیا یک روز نماز؟فرمود: بلکه یک نماز.تا این حد نماز قدر و ارزش دارد. الحمدالله آقای رشیدی روحانی جلیل القدر و با صفایی هستند.بنده از زمانی که در کوهبنان بودم ایشان را می شناختم و ارادت داشتم.ان شاءالله شما هم کمک کنید و همکاری کنید. من همیشه گفتم اگر مسجدی ها هرروز به اندازه یک تخم مرغ ، خرج مسجد کنند، مشکلات مساجد ما حل می شود. فکر کنید برای کودکتان یک خوراکی خریده اید.به همان اندازه پول آن را برای مسجد کنار بگذارید تا مشکلات مالی مساجد هم حل شود.همه دست به دست هم بدهید و کمک کنید تا مسجد به آبرومندی اداره شود.

نکته دیگر اینکه امام سجاد علیهم‌السلام‌ هم در رساله‌ی حقوق به آن اشاره دارد، حقّ امام جماعت است.امام (ع) می فرماید: «و اما حق پیشنماز تو آن است که بدانی او عهده دار نمایندگی میان تو و پروردگارت - عزوجل - است او از جانب تو سخن می گوید و تو از جانب او سخن نمی گویی؛ او برای تو دعا می کند و تو برای او دعا نمی کنی، و ایستادن تو را برابر خدای - عزوجل - کفایت می کند و تو از او کفایت نمی کنی. پس اگر در آن تقصیری باشد بر اوست نه بر تو و اگر درست باشد، تو شریک او هستی و او را بر تو برتری نیست. او خود را سپر تو و نمازش را سپر نماز تو کرده پس او را بدین اندازه سپاسگوی.» (4)امام جماعت از طرف شما با خدا صحبت می کند و اگر اشکالی در این میان باشد گردن اوست ولی شما درثواب آن شریک می باشید. بنابراین باید در همه حال نماز جماعت را قدر بدانیم و حرمت آن را نگه بدانیم.هیئت امنا نیز در حد توان کمک می کند. ریش سفیدان و مومنین و متدینی دست به دست هم می دهند و مسجد را می چرخانند . همه حرمت دارندو باید احترام آنهارا نگه بدارد. انها زحمت می کشندو مسجد را اداره می کنند ، مسجد نیاز به سرپرست دارد اگر همکار و همدلی نباشد، کار پیش نمی رود.

ثواب ساخت مسجد:

امام باقر (ع) در بیان پاداش و ثواب الهی به سازندگان مساجد می فرماید: « هر که مسجدى بسازد، اگر چه به اندازه لانه پرنده‏اى باشد، خداوند عزّ و جلّ برایش در بهشت خانه‏اى بنا می کند»(5)

همدلی و همکاری هیئت امناء مساجد:

هیئت امنا نیز باید همدل باشند و با هم کار کنند و کشمکش نداشته باشند.کار با همکاری، همدلی، همراهی و دلسوزی پیش می رود، نباید اختلاف داشت. «واعتصموا بحبل الله» یعنی انسان هم در درون باید به آن ریسمان توحید الهی چنگ بزند، هم در بیرون. و بروز بیرونی آن این گونه خواهد بود که اگر انسان ها موحد باشند همدل نیز می شوند. به تعبیر حضرت امام (ره) که می فرمودند:« اگر 124 هزار پیامبر را با هم در یک جا جمع کنند هیچ کدام با یکدیگر اختلافی نخواهند داشت و علت اصلی این عدم اختلاف نیز توحید و یگانه پرستی پیامبران است.»کار برای مسجد، کار برای خداست. اختلافات از هوای نفس پیدا می شود.اگر مرتب گزارش بدهند که مثلا در این ماه فلان قدر پول جمع شدو در فلان راه خرج شد کار پیش می رود.

قدر جوانی را بدانیم:

نکته سوم قدر جوان و جوانی را بدانید ، قله عمر انسان جوانی است. کسی که در اوج جوانی اهل نماز و مسجد است ، احترام وحرمت بسیار زیادی دارد.باید قدر جوانان را بدانیم، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «اوصیکم با الشّبانِ خیرا » درباره جوانان به خیر و نیکی سفارش می کنم، «فانّهُم اَرّقُ افئدَةً » چرا که قلب آنان رقیق و مهربان است. «انّ اللّهَ بعثَنی بشیرا و نذیرا » خداوند مرا برای بشارت و بیم دادن فرستاد که «فخالَفَنی الشّبانُ » جوانان با من موافق شدند(هم قسم و همراه شدند) «و خالفَنِی الشّیوخُ » و پیران به مخالفت پرداختند .(6) در جوانی قلب رقیق است و اگر اشتباهی بکند می پذیرد و جبران می کند.در کل تاریخ این جوانان بودند که همواره نقش آفرین بودند و نهضت انبیاء را نیز جوانان همراهی کردند.

امید امام خمینی(ره) به جوانان:

همچنین حضرت امام (ره) فرمودند : « شما جوانها اميد من هستيد، نويد من هستيد. اميد من به شما توده جوان است. من اميد اين را دارم كه مقدرات مملكت ما بعد از اين به دست شما عزيزان بيفتد و مملكت ما را شما عزيزان حفظ كنيد، من اميد آن را دارم كه شماها با علم و عمل، با علم و تهذيب نفس، با علم و عمل صالح، بر مشكلات خودتان غلبه كنيد.»(7)

برخورد خوب با جوانان وهدایت انان:

امروز هم اگر به جوانان اعتماد شود و نظام را به دست آنها داده بشود ، مشکلات حل می شود وکارها روبراه می شوندهمین جوانان هستند که ایران را تبدیل به یک کشور هسته ای کردند و موشک و تانک را طراحی کردند.هرجا به جوان میدان داده شد، پیشرفت کردیم وهرجا کنار گذاشته شد ضرر کردیم بنابراین قشر جوان را باید تحویل بگیریم. مخصوصا در این دوره که دشمنان روی نسل جوان ما ، سرمایه گذاری زیادی کردند .

سرمایه کشور ما جوانان است ، اگر خدای نکرده کشور ما مورد هجوم قرار گرفت و جنگ شد این جوانان هستند که باید به جنگ برود ، پیران که قدرت جنگیدن ندارند با پیروزی انقلاب اسلامی فضا مهیا شده است .دشمن قصد دارد جوان ما را از وسایلی چون ماهواره ، گوشی، مواد مخدر ، بیکاری ، بی بندباری و عرفانهای کاذب از نظام ، مسجد و اسلام جدا کند. همه وظیفه داریم، جذب کنیم. این همان جذب حداکثری است که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند .اگر اشکالی را می بینیم با زبان خوش تذکر بدهیم، اگر با تندی با جوان رفتار شود، او هم تندی می کندو جلوی تو می ایستد.اگر با زبان نرم با او صحبت کردی تاثیرگذار است. تذکر لسانی تنها با زبان لین و خوب است که موثر است.چنانچه وقتی خدای متعال، حضرت موسی را به پیامبری برگزید به او فرمود: « اذْهَبَا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى » (8) به سوى فرعون برو كه او به سركشى برخاسته است . « فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى » (9) و با او سخنى نرم گوييد شايد كه پند پذيرد يا بترسد .پس تذکر لسانی که با زبان نرم باشد، محبت و دوستی را درپی دارد.جواني از انصار پشت سر پيامبر(ص ) نماز جماعت به جا مي آورد و مرتكب گناه هم مي شد. درباره او با پيامبر سخن گفتند حضرت فرمود: «ان صلاته تنهاه يوما ما فلم يلبث ان تاب » روزي فرا مي رسد كه همين نمازش او را از كار زشت و گناه باز مي دارد آنگاه چيزي نگذشت كه چنين شد و توبه كرد. (10)وقتی جاذبه باشد ، کار درست می شود. هیئت امنا سن بالا هستند باید جوانان را جذب کنیدو کارهارا به آن ها بسپاریم تا در آینده بتوانند مسجدرا اداره کنند. جوانان عزیز این مسجد نیز باید هیئت امنارا مانند پدر و بزرگتر خودشان بدانند و با آنها همکاری کنند. هیئت امناهم جوانان رامانند فرزندان خود بدانیدو دوست داشته باشیدو محبت کنید تا کارها پیش رود. بعد از انقلاب برای ایجاد اختلاف بین ما، جناح چپ و راست را راه انداختند. زمان امیرالمومنین چپ و راست وجود نداشت. آنچه آن زمان ارزش داد ایمان، تدین،ارزشهای دینی بود . چپ و راست ، خط کشی های کاذب است و معیار نیست و دروغ است واین را برای ایجاد اختلاف ، درست کردند .آنچه مهم است وحدت ،همدلی ،محبت و پشت سر رهبر حرکت کردن است تا ان شاءالله به خواست خدا تا زنده ایم بتوانیم به وظایفمان عمل کنیم. من از شما و هیئت امنا محترم و از روحانی مسجد و هیئت امنا جوانان و نمازگزاران عزیز که مسجدرا گرم و پرشور نگه می دارند ، تقدیر و تشکر می کنم تا یک مسجد نمونه داشته باشید و الگویی برای دیگر مساجد شهر باشید.


پی نوشت:

1- داستانهایی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) جلد 2، قاسم میرخلف ‏زاده‏،ص 19

2- تهذیب الاحكام جدید، ج2، ص266.

3- مستدرک الوسائل،ج 1 ص 488.

4- ر.ک رساله‌ی حقوق امام سجاد علیهم‌السلام‌ ،من لا یحضره الفقیه، محمد بن علی بن حسین بابویه (381 ق)، محقق: علی اکبر غفاری، دوم، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، 1413ق.

5- صدوق، علی بن بابویه، ‏من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۲۳۵٫‏

6- شباب قریش، ص 1، به نقل از جوان از نظر عقل و احساسات، ج 2، ص 248

7- صحیفه نور امام خمینی، جلد5، صفحه179

8- سوره مبارکه طه،آیه 43

9- سوره مبارکه طه،آیه 44

10- بحارالانوار, ج 82, ص 198


http://yascms.ir/emam/gozaresh/p682.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p683.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p684.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p685.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.