سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حضرت محمد (ص) تأثیرگذارترین مرد در تاریخ بشریت/ نظر شورای نگهبان میزان است/ مردم انتخاب آگاهانه داشته باشند نه قومی و حزبی

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 597 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1396.02.04
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه96/02/01


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الله الحکیم فی کتابه : « لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ»(1)

السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای مدافع حرم، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.
امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز تقدیر وتشکر می کنم. از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم، وخصوصاً از سخنران قبل از خطبه ها ، جناب حجه الاسلام والمسلمین ابراهیمی که به مناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران مطالبی را عرض کردند، نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .در همین جا به همه پاسداران عزیز و خانواده های عزیزشان وهمه شما علاقمندان به سپاه تبریک عرض می کنم.
هفته ای که در پیش داریم یکی از مهمترین اتفاقات برای انسانیت و بشریت روی داده است. عید بزرگ مبعث است.ماه رجب، ماه نبوت و ماه ولایت است . عظمت این ماه بر کسی پوشیده نیست. 27 ماه رجب سالروز مبعوث شدن حضرت محمد به نبوت ، برای نجات بشریت است.

این روز را به حضرت صاحب الامر و همه ارادتمندان تبریک عرض می کنم. روز 27 رجب بسیار ممتاز است. اگر چند روز درسال داشته باشیم که تاکید بر روزه آن روز شده باشد و روزه آن بسیار ممتاز و ارزشمند باشد، قطعاً یکی از آن روزها 27 رجب خواهد بود.

روایت ابن‌بطوطه سنی از «لیله المحیا» در نجف‌اشرف


ابو عبدالله محمد بن بطوطه یكى از علماء اهل سنت است و در ششصد سال پیش از این زمان زندگی می‌كرده است. وی در سفرنامه خود كه معروف است به رحله ابن بطوطه ماجرای سفر خود از مكه معظمه به نجف اشرف را ذكر كرده است. وی می‌نویسد اهل این شهر تمامى رافضى(شیعه) هستند و از براى این روضه مباركه كراماتى ظاهر شده از جمله آن كه در شب بیست و هفتم ماه رجب كه نام آن شب نزد اهل آنجا لَیْلَةُ الْمَحْیا است از عراقین و خراسان و بلادِ فارس و رُوم هر شَل و مفلوج و زمین‌گیرى كه هست را به حرم می‌آورند كه تعداد آنها قریب سى چهل نفر است. این مبتلایان را پس از نماز عشاء مى‌آورند كنار ضریح مقدّس و مردم جمع مى‌شوند و منتظرند كه خوب شدن و برخاستن آنها را ببینند. این جماعت مردم بعضى نماز مى‌خوانند و بعضى ذكر مى‌گویند و بعضى قرآن تلاوت مى‌كنند و بعضى تماشاى روضه مى‌كنند تا آن كه نصف یا دو ثلث بگذرد. از شب آن وقت جمیع این مبتلایان و زمین گیران كه قادر به حركت و برخاستن نبودند برمی‌خیزند در حالی كه صحیح و تندرست مى‌باشند و بیماری در آنها وجود ندارد و مى‌گویند "لا اِلهَ اِلا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ عَلَىُّ وَلىّ ُاللّهِ و این امریست مشهور است. (2) همه این برکات بخاطر عظمت شب و روز عید مبعث است و این اتفاق بزرگ تاریخی است که سرنوشت انسانها را رقم زده و تغییر داده است . خدای متعال در قرآن مجید در مورد عید مبعث نازل می فرماید: « لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ » إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ﴿۱۶۴﴾

هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند.

منّت خداوند بر بشریت بواسطه وجود مقدّس پیغمبر اعظم

اهمّیّت وجودیِ وجود مقدّس پیغمبر اعظم ‌بقدری است که خدای متعال به‌خاطر دادن این نعمت به بشر، بر او منّت میگذارد« لَقَد مَنَّ اللّهُ عَلَی المُؤمِنینَ» خداوند بر مؤمنان منت نهاد (= نعمت بزرگی بخشید). «مَنَّ» درلغت به دو معنا آمده است یکی سنگ کیلو ( مثلاً یک مَن، دو مَن ) و معنای دوم نعمت عظیم و بزرگ ،گران بها و ارزشمند را منّت می گویند. اینکه خداوند می فرماید : منت نهادیم یعنی ما نعمت عظیمی و گرانبهایی را به بشر هدیه دادیم . چرا می گوید « لَقَد مَنَّ اللّهُ عَلَی المُؤمِنینَ » مگر رسول خدا بر هدایت همه انسانها مبعوث نشده است؟ پس چرا می گوید این نعمت را به مومنین دادیم؟ رسول خدا(ص) پیشوای همه انسانهای عالم وحتی ولی و پیشوای همه پیامبران است. ولی چرا خدا این هدیه را فقط به مومنین داده است؟ درست است این نعمت را خدا برای همه فرستاده است «وَ ما اَرْسَلْناکَ اِلاّ کَافَّهً لِلنّاسِ . ... »(3)(ما تو را نفرستادیم، مگر براى همه مردم جهان. ...) ولی فقط مومنین از آن استفاده می کنند.

از زمان مبعوث شدن رسول خدا تا قیام قیامت ، پرچم هدایت و روشنگری و مبارزه با ظلم وستم و پرچم عدالت اجتماعی، قسط و عدل و پرچم مبارزه با فساد و پرچم پاک کردن همه انسانها به دست رسول خدا داده شده است و نور وجود رسول خدا(ص) برای همه انسانهاست منتهی کسانی که از این نور استفاده می کنند که مومن به رسول خدا و حضرت محمد(ص) باشند. این حادثه بزرگ و شگرف تاثیر بسیار زیادی دارد.

مایکل هارت: محمد ص تأثیرگذارترین مرد در تاریخ بشریت است :


کتاب«صد: رتبه بندی تاثیرگذارترین افراد در تاریخ » توسط یکى از نویسنده هاى معروف غربى به نام مایکل هارت(Michael H. Hart) اخترفیزیک‌ دان آمریکایی نوشته شده است.هارت در این کتاب ۱۰۰ فرد موثر در تاریخ را به ترتیب از موثرترین فرد نام می برد و به دلیل انتخاب خود و نوع تاثیر و ویژگی هر یک از آنها می پردازد. این کتاب با اقبال جهانی مواجه شد به طوریکه به بسیاری از زبان‌های زنده دنیا ترجمه گردید.

در این کتاب اولین شخصی که در لیست هارت قرار گرفته به عنوان رتبه اول، پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی می‌باشد. نویسنده این کتاب درباره انتخاب محمد (ص) به عنوان تاثیرگذارترین شخصیت در تاریخ بشریت مى ‌گوید: انتخاب من برای جای دادن نام (محمد) در سرآغاز شخصیت‌های تاثیر گذار جهان ممکن است موجب تعجب بعضی خوانندگان گردد و ممکن است برای دیگران سوال برانگیز باشد؛ اما او در تاریخ تنها مردی است که توانست در مرحله دینی و دنیوی پیروز شود. او می گوید:تأثیر محمد پس از گذشت۱۴ قرن همچنان بر قوت خود باقیست و محمد تنها رهبر سیاسی است که توانست دولتی قوی و پیروز بر مبنای دین و علم بنا سازد و به همین خاطر او لیاقت دارد که “تنها مرد تأثیر گذار در تاریخ بشریت باشد”. هارت از تمام ادیان و مذهبها, مسلمان و غیرمسلمان محمد را تنها مرد تأثیرگذار در تاریخ بشریت دانسته و او را مستحق این لقب می داند. در این کتاب هارت، حضرت محمد(ص) را با حضرت مسیح مقایسه کرده و گفته: پیامبر اکرم(ص) علاوه بر یک رهبر دینی، یک رهبر دنیوی نیز بوده و همین امر باعث تاثیرگذاری عمیق ایشان در تاریخ بشریت و برتری ایشان نسبت به دیگر پیامبران است.
نویسنده, این بحث را از لحاظ علمی بررسی کرده و تحت تأثیر دین و مذهب و شهرت و غیره قرار نگرفته است بلکه هدفش در کتاب فقط معرفی کردن تأثیرگذارترین شخصیت در تاریخ می باشد.به همین دلیل در این بحث, از لحاظ علمی, سیاسی و اجتماعی بزرگترین شخصیت تأثیرگذار را محمد (ص) رهبری کرد.به این معنا که هر انسانی که به پیغمبر اسلام نگاهی علمی بیاندازد, به این نتیجه می رسد که او بهترین اسوه برای پیروی می باشد. (4)

آیه هم همین موضوع را اشاره می کند که ما یک نعمت بسیار بزرگ و نجات بخش را به انسانها عنایت کردیم منتهی باید از این نعمت بزرگ استفاده کنند. برای همین شب عید مبعث بسیار بزرگ است.زیرا بزرگترین و والاترین نعمتی که خداوند به بشریت داده است در این شب و روز به بشریت عرضه شده است.

« لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم» خداوند بر مؤمنان منت نهاد (= نعمت بزرگی بخشید) هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ شخصیت وجودی حضرت یک شخصیت والا و ناب است. پیامبر هم مانند شما بشر است و راه می رود ،می خوابد و می خورد . فرشته نیست که بگویید فرشته نمی تواند گناه کند ، پیامبردرد و رنج انسانها را به خوبی می شناسد .در ادامه آیه خداوند می فرماید : «يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ» که آیات او را بر آنها بخواند « وَيُزَكّيهِم » و آنها را پاک کند « وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ » و کتاب و حکمت بیاموزد«وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ»هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند. (1) یکی از اهداف بزرگ بعثت این است که غل و زنجیر را از پای انسان باز می کند و ما را آزادمی کند و از گناهان پاک می کند. هدف بزرگ رسول خدا در بُعد اجتماعی اقامه قسط و عدل و مبارزه با ظلم است اینکه پادشاه ظالم بر مردم حاکم نباشد. خداوند می فرماید: پیامبر را فرستادیم تا امام و پیشوای شما باشدو دنیای و آخرت شما را اداره کند و اجازه ندهد ستمگران به شما ظلم کنندو محرومین زیر چکمه ستمگران کشته و له شوند و پیامبر را فرستادیم تا شما را از زیر یوغ ستمگران نجات بدهد. به شما علم و دانش بیاموزدو روشنایی و قرآن بیاموزد. روشنایی که ناحیه اهل بیت به شما می رسد. به این بیندیشید که قبل از رسول خدا چه وضعیتی داشتید.

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه


امیرالمومنین در فرازی از نهج البلاغه زمان جاهلیت را اینگونه توصیف می فرماید:« أرسله علی حین فترة من الرسل و طول هجعة من الأمم واعتزم من الفتن ... » خدا پیامبر اسلام را هنگامی مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پیامبران پیشین مدت ها گذشته، و ملت ها در خواب عمیقی فرو خفته بودند. «تمرها الفتنة، و طعامها الجیفة، و شعارها الخوف، و دثارها السیف.» فتنه و فساد جهان را فراگرفته و اعمال زشت رواج یافته بود. آتش جنگ همه جا زبانه می كشید و دنیا، بی نور و پر از مكر و فریب گشته بود. برگ های درخت زندگی به زردی گراییده و از میوه آن خبری نبوده، آب حیات فرو خشكیده و نشانه های هدایت كهنه و ویران شده بود. پرچم های هلاكت گمراهی آشكار و دنیا با قیافه زشتی به مردم می نگریست، و با چهره ای عبوس و غم آلود با اهل دنیا روبرو می گشت. میوه درخت دنیا در جاهلیت فتنه، و خوراكش مردار بود، در درونش وحشت و اضطراب، و بر بیرون شمشیرهای ستم حكومت داشت. (5)پیامبر برای نجات آرامش بشر آمده است. آزادی بشریت مدیون پیامبر خاتم حضرت محمد است.

حال عید مبعث با این همه عظمت چه پیامی برای ما دارد؟

1- ما امروز باید با تحقیق و مطالعه عظمت مبعث را بشناسیم و تا زنده ایم قدر آن را بدانیم و استفاده کنیم.

2- نعمت بزرگ وجود رسول خدا(ص) را به دنیای پر از ظلم وستم امروز بشناسانیم.

3- وظیفه دیگر ما نسبت به رسالت و عید مبعث این است که تمدن نوین اسلامی را پایه گذاری کنیم . این تمدن نوین که از برکت حضرت امام خمینی(ره) در ایران اسلامی آغاز شده است ، تمدنی ارزشمند است و از ظلم و ستم درآن خبری نیست و آزادی واقعی در آن تحقق پیدا می کند.سعی کنیم این برکات مبعث، این خیر کثیر دنیوی و اخروی به مردم سراسر دنیا برسد.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی، در توصیه به تقوی اهمیت نماز جمعه را خدمت شما عرض می کنم.

اهمیت نماز جمعه در روایات

اسلام برای نماز جمعه، اهمیت بسیار قائل است ، از امام باقر(علیه‌السّلام) روایت شده است که فرمود: «واللَّه لقد بلغنی انّ اصحاب النّبی(صلّی‌اللَّه‌علیه‌واله) کانوا یتجهّزون للجمعه یوم الخمیس» سوگند به خدا، اصحاب پیامبر، از روز پنجشنبه خودشان را برای فردا آماده می‌کردند، تا به نماز جمعه بروند. (6)

شیوه یاران رسول خدا طوری بود که مسافرت و دیگر برنامه های خودشان را طوری می چیدند که بتوانند در نماز جمعه حضور داشته باشند. در یک روایت دیگر دارد که امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: « إِنَّهُ نَهَى أَنْ يُشْرَبَ الدَّوَاءُ يَوْمَ الْخَمِيسِ مَخَافَةَ أَنْ يَضْعُفَ عَنِ الْجُمُعَة »(7) روز پنجشنبه دارویی نخورید که شما را در بستر بیندازد، تا مبادا نماز جمعه‌ی فردا از دستتان برود.

يکي از شرائط نماز جمعه، خواندن دو خطبه قبل از ورود به آن است.وظیفه ما این است که هنگام خواندن خطبه های نماز جمعه به طور کامل به خطبه ها گوش بدهیم. در ر روايتی آمده است: «اينکه دو رکعت از نماز در روز جمعه برداشته شده است به جهت وجود دو خطبه است.» (8) از حضرت علي (ع) نقل شده است «بايد مردم به هنگام خطبه رويشان را به طرف امام بگردانند و به حرفهاي او گوش دهند»(9) «و نبايد حرف بزنند، بلکه گوش بکنند زيرا در نمازند»(10) همانطور که ما درنماز با دیگران صحبت نمی کنیم در حین قرائت خطبه ها هم نباید با دیگران صحبت کرد،گاهی تلفن همراه فرد ، حین خطبه ها زنگ می خورد و او شروع به صحبت میکندو با این کار هم حواس خودش و هم حواس دیگران را از خطبه ها پرت می کند.از امام صادق (ع) آمده است: «اذا خطب الأمام يوم الجمعة فلا ينبغي لأحد أن يتکلم حتي يفرغ الأمام من خطبته»(11) هر گاه امام جمعه خطبه مي‏خواند سزاوار نيست براي کسي سخن بگويد تا وقتي که امام از خطبه فارغ شود. خطبه نماز جمعه به منزله دو رکعت نماز است و مانند سخنرانی معمولی در مجلس ختم نیست که اگر دوست داشتیم گوش بدهیم واگر دوست نداشتیم ،گوش ندهیم! در حین خطبه ها نباید صحبت کرد یا راه رفت و... . بنابراین اگر بخواهید نمازجمعه کاملی داشته باشیم باید همه این موارد را رعایت کنید. پس توجه کنید که قبل از ورود به مسجد گوشی تلفن خودرا در حالت سکوت بگذارید واگر فراموش کردیم و زنگ خورد، قطع کنیم نه اینکه جواب بدهیم و حواس بقیه را هم پرت کنید. به آداب نمازجمعه هم اهمیت دهید ، ان شاءالله نماز کامل و خوبی را بخوانید.
امام صادق(ع) می فرمایند : هر یک از شما باید روز جمعه خود را آراسته ساخته، غسل کرده و عطر بزند، ریش خود را شانه کرده و بهترین لباسش را بپوشد و برای رفتن به نماز جمعه آماده شود، و باید در روز جمعه با وقار بوده و خوب عبادت کرده و تا می تواند، کارهای خیر انجام دهد، خداوند از کارهایی که در روی زمین انجام می گیرد با خیر است و پاداش نیکی های آن را دو برابر می کند .(12)

اهمیت گوش دادن به خطبه های نماز جمعه:

در روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص)داریم که فرمودند: « اذا کان یوم الجمعة کان علی کل باب من ابواب المسجد ملآئکة یکتبون الاول فالاول » وقتی روز جمعه فرا می رسد بر هر دری از درهای مسجد فرشتگانی نشسته اند و نام مردم را به ترتیب ورود، اول و دوم و سوم... می نویسند «فاذا جلس الامام طووا الصحف و جاؤوا یستمعون الذکر»تا آنگاه که امام جمعه در جایگاه خود قرار گرفت پرونده ها را پیچیده و برای شنیدن ذکر (خطبه ها) می نشینند.(13) این حدیث اهمیت خطبه را بیان می کند که خطبه ذکر و یاد خداست . در حدیثی امیرالمؤمنین علی (ع) می فرمایند: کسی که قبل از امام در نماز جمعه شرکت می کنند، در حالی که سکوت کرده و به خطبه ها گوش می دهند، شرکت آن ها در نماز جمعه، کفاره گناهان آن ها از این جمعه تا جمعه آینده است، به اضافه سه روز. (14) این یک بُعد نماز است که در پاکیزگی روحی و روانی انسان نقش دارد.

دقت در تائید صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری:

نکته بعدی اینکه افرادی بسیاری برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند،این امر از یک جهت آزادی را می رساند که هر کسی می تواند خودش را عرضه کندو شرکت کند.ولی از طرف دیگر این حجم زیاد ثبت نام کنندگان خوب نیست . از شروط ثبت نام این است که رجل سیاسی و مذهبی باشد . کسی که قادر به اداره خانواده خود نیست، چگونه برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کند که 80 میلیون نفر را اداره کند ؟ این درست است که پیرمرد80 ساله هم که توان راه رفتن ندارد، ثبت نام کند؟ بهر حال افراد مختلفی ثبت نام کردند ، در همه جای دنیا صلاحیت افرادی را که ثبت نام می کنند را بررسی می کنند و این طور نیست هر کس که ثبت نام کرد را در معرض رای مردم بگذارند و بتواند رئیس جمهور شود.

درایران کار تائید صلاحیت ها را شورای نگهبان انجام می دهد.این یک امر کاملا طبیعی و عقلانی است . هر کدام از ما که بخواهیم برای مغازه خود یک کارگر بگیریم، اول در مورد او تحقیق و بررسی می کنیم که آیا صلاحیت دارد یه نه؟ هر کسی آمد که گفت من کارگرم نمی پذیریم. شاید انسان صالحی نباشد و همه اجناس مغازه را یک شبه بار بزندو ببرد. همین طور که در کارهای کوچک ما تحقیق و بررسی می کنیم.کسانی هم که می خواهند مسئولیت به این بزرگی را به عهده بگیرند و چنین وظیفه سنگینی را بپذیرند، باید تحقیق بررسی بیشتری شود و صلاحیت افراد مورد بررسی قرار بگیرد. در قانون اساسی ما تعیین صلاحیت به عهده شورای نگهبان است . شورای نگهبان متشکل از شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز است که انتخاب این عده با مقام رهبری است ونیز شامل شش نفر حقوقدان در رشته های مختلف حقوقی است که این افراد از میان حقوقدانان مسلمانی هستند که به وسیله قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی و با رأی مجلس انتخاب می گردند . زیرا این حق افراد است و نباید تباه شود و باید توسط متخصصین در دین و حقوق مورد بررسی قرار گیرد. در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ، صلاحیت شش کاندیدا توسط شورای نگهبان تایید شد.البته عدم احراز صلاحیت بقیه کاندیداها به معنی بد بودن این افراد نیست، چه بسا آنها افرادی خوبی هم باشندولی مناسب پست ریاست جمهوری نبودند. مثلا پیامبر خدا(ص) به ابوذر که فرد بسیار وارسته و مورد اعتمادی بود فرمودند: شما مناسب فلان کار نیستید. بهرحال هر کسی را بهر کاری ساختند.صلاحیت و احراز صلاحیت و اعلام صلاحیت به عهده شورای نگهبان است. نظر حضرت امام (ع) این است: رأی شورای نگهبان میزان است . کسانی که دوست داشتند ، فلان کاندیدا بیاید ولی صلاحیت آن فرد تایید نشد باید به رای شورای نگهبان احترام بگذارند. نمی توان در مقابل این رای ایستاد و اردوکشی خیابانی کرد و نظم جامعه را بهم ریخت که ما این نظر را قبول نداریم که اگر این گونه شود تبدیل به جنگل می شود .وظیفه شورای نگهبان بررسی تایید صلاحیت هاست،آنها فقیه هستند و هرگز برای دنیای دیگران پل نمی شوند و آخرت خود را به خاطر دنیای دیگران نمی فروشند. تشخیص این بوده است که این شش نفر حداقل صلاحیتها را برای ریاست جمهوری دارد و البته که این شش نفر در یک سطح نیستند.

توجه به سخنان رهبرمعظم انقلاب درباره رئیس جمهور اصلح:

برای انتخاب رئیس جمهور اصلح باید ببینیم نظر ولی فقیه و پیشوای ما چیست؟ برای آبادی دین و دنیا باید ببینیم نظر جانشین امام زمان و ولی امر ما چه معیارهایی را برای این انتخاب مهم و سرنوشت ساز معرفی کردند و معیارهای انتخاب خودمان را با نظز ایشان هماهنگ کنیم. اولین شرط این است که فردی را انتخاب کنیم که متدین تر، دین دارتر و خداترس تر باشد. دومین شرط این است که کسی را انتخاب کنیم که انقلابی تر باشد. نمی توان یک فرد ضد انقلاب را در مصدر امور قرار دهیم،برای این انقلاب زحمت بسیار کشیده شده است و خونهای زیادی ریخته شده است باید در انتخاب دقت کرد.

انتخاب یک فرد کار آمد برای نظام جمهوری اسلامی

سومین معیار کارآمدی است فردی را باید انتخاب کنیم که کارآمدتر باشد، قرار است سرنوشت کشور را به مدت چهار سال به دست کسی بدهیم ، در برابر این انتخاب خود باید روز قیامت و در محضر خداوند جوابگو باشیم که به چه دلیل به فلانی رای دادید ؟ اگر بگوییم خط ما، گروه و حزب ما این فرد را انتخاب کرد و دیگران به ما گفتند به این فرد رای بدهیم، این دلایل قابل قبول نیست.ونمی تواند حجت بین ما و خدای ما باشد. انقلاب در دستان ما امانت است، باید آن را به امانتدارترین فرد بدهیم و در انتخاب خود باید خدا را مد نظر داشته باشیم و با قرعه و استخاره نمی شود، رئیس جمهور انتخاب کرد . با این اوصاف کسی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، رئیس جمهور همه ماست وحتی اگر ما به این فرد رای نداده باشیم باید بپذیریم . اگر ما با تحقیق و بررسی و مشورت با بزرگان دینی و کمک گرفتن از عقل به این نتیجه رسیدیم که فلان شخص رای بدهیم، حتی اگر آن فرد انتخاب نشود دیگر ما در پیشگاه خداوند تکلیفی نداریم.
در شوراها نیز همین است ، قرار است سرنوشت شهر را به یک عده می دهیم. باید کسانی باشد که خیرخواه و دلسوز باشند و از افراد شناخته شده باشد و توانایی اداره شهر رفع و مشکلات مردم را داشته باشند. کسانی انتخاب شوند که همّ و غم شهر را داشته باشند و انقلابی باشند. یک سری افراد بودند که در هنگام جنگ و دفاع مقدس حتی یک مرتبه به جبهه نرفتند ولی امروز از همه مدعی ترند. کسی که مشکلات و سختی های آن زمان درک نداشته است، از شرایط امروز هم درکی نخواهد داشت و تنها به دنبال پست و مقام است. ما مشکلات زیادی در شهر داریم.شورای شهر نقش بسیار مهمی در رفع این مشکلات دارد. انتخاب فقط به خاطر ارتباط فامیلی و آشنایی ،انتخاب درستی نیست. باید فردی را انتخاب کنیم که صلاحیت این کار را داشته باشد. با تحقیق و بررسی انتخاب کنیم وخدا را در نظر بگیریم . آنها قرار است مشکلات شهررا حل کنند ، شما با این انتخاب به آنها اجازه می دهید تا شهردار را انتخاب کند، اگر با رأی ما رئیس جمهور و یا شورای شهر خوبی انتخاب کریدم در ثوابهایی که آن فرد انجام می دهد، شریک هستیم و اگر خدای نکرده از آن افراد خطایی سر بزندو حقی را ضایع بکنند، ماهم به دلیل انتخاب آنها در این گناه شریک خواهیم بود.

سالروز تاسیس سپاه پاسداران:

در این هفته سالروز تاسیس سپاه پاسداران را نیز داریم، سپاه در دوران جنگ خوش درخشید ، نیرویی که از برکت حضرت امام (ره) پا به عرصه وجود گذاشت وچه خدمات ارزنده ای را تا به امروز انجام داده است. امروز نام سپاه قدس لرزه به اندام استکبارجهانی به سردمداری امریکای جهانخوار و صهیونیستها انداخته است.از برکت این نهاد مقدس بود که حزب الله لبنان با آن جمعیت کم توانست اسرائیل را با آن همه امکانات شکست بدهد. در بخش سازندگی هم سپاه پاسداران نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. طبق قانون اساسی سپاه باید در دوران سازندگی خدمت کند، ساخت های تعداد زیادی سد، خط لوله نفتی و خدمات ارزشمند دیگری که فرصت بیان آن نیست را سپاه انجام داده است.

شکست حمله نظامی آمریکا درطبس:

شکست حمله نظامی امریکایی ها به ایران را درصحرای طبس در همین هفته داریم، مقام معظم رهبری فرمودند: امریکاو بزرگتر از امریکا هم هیچ غلطی نمی تواند، بکند.خداوند هدایتگر این انقلاب است و دعای حضرت صاحب الامر پشت سر این انقلاب است. انقلاب ما زمینه ساز ظهور امام زمان است .دشمن هرچه بیشتر فشار بیاورد، ایران اسلامی مقاوم تر می شود وآمادگی ما برای حوادث بعدی بیشتر می شود . همه ما خواب بودیم که امریکایی ها به ایران حمله کردند و در صحرای طبس گرفتار طوفان شن شدند. همانند داستان ابرهه که می خواست خانه خدا را با فیل نابود کندو خداوند پرندگان کوچیکی را فرستاد که بر منقار هرکدام یک سنگ کوچک بودو با همان سپاه ابرهه نابود شد در صورتی که برای نابودی خانه خدا، یک فیل کافی بود ولی با آن همه فیل به جایی ترسیدندوهمگی هلاک شدند. همان خدا امروز پشت انقلاب ایران ماست . معمولا وقتی هواپیمایی دچار طوفان شن می شود، اگر بالاتر یا پایین تر از طوفان پرواز کند، از طوفان در امان است ولی در این مورد ،هواپیماها هرچه بالا یا پایین می رتند بازهم درگیر طوفان بودند. خدای تعالی شِن را مأمور کرد تا پوزه استکبار جهانی را به خاک بمالد و این دست غیبی خدای تبارک و تعالی باعث شد تا نقشه امریکایی ها برای آزاد سازی گروگانها شکست بخورد. «ويليام هيلي سوليوان» آخرين سفير امريكا در كتاب «مأموريت ايران» نوشته است : در خواب دیدم : گویا آیت الله خمینی در بالکن خانه خودشان ایستاده و با اشاره هر انگشتش یک هلی کوپتر از ما ساقط می شد (ایران خانه امام زمان(عج) و خانه اهل بیت(علیه السلام) است).

این انقلاب الهی و خدایی است .خون پاک فرزندان شما ریخته شده است که این انقلاب پیروز شده است، خداوند اجازه نخواهد داد این خون به هدر رود. جمله بسیار زیبایی را مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان و جمعی از یگانهای نیروهای چهارگانه ارتش به مناسبت روز ارتش و نیروی زمینی فرمودند: « اگر کسی هم می خواهد بترسد، اشکالی ندارد اما از طرف ملت و به حساب مردم نترسد زیرا ملت ایران ایستاده است.» ان شاءالله وبه خواست خدا این انقلاب ماندنی است و پرچم این انقلاب به دست امام زمان خواهد رسید. ما هم در زمینه سازی ظهور نقش داشته باشیم و هر آنچه از دستمان برمی آید را انجام دهیم.


پی نوشت:

1- سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۴

2- ر. ک به مفاتیح الجناح

3- سوره مبارکه سبا، آیه28

4- برگرفته از: کتاب «۱۰۰: رتبه بندی تاثیرگذارترین افراد در تاریخ» نوشته‌ ی مایکل. هارت.

5- نهج البلاغه، محمد دشتی ، خطبه 89، ص151.

6- كافی،ثقه السلام كلینی ج۳ص ۴۱۵ح۱۰؛ تهذیب الاحكام،الشیخ الطوسی ، ج ۳ ، ص ۲۳۶ ح ۲ ؛ الامالی،الشیخ الطوسی،ص۶۹۶ح۲۶ ؛ بحار الانوار،علامه مجلسی، ج۸۷ص۲۲ح۴

7- النوادر ، سید فضل الله راوندی ص ۵۱

8- وسائل الشيعه، ابواب صلاة الجمعة، باب 6 ح 4.

9- مستدرک الوسائل ابواب صلاة الجمعة باب 12 ح 5.

10- جواهر ج 11 ص 236.

11- وسائل الشيعه، ابواب صلاة الجمعة، باب 14 ح 1.

12- اصول کافی، ج 3 ص 417

13- مستدرک الوسائل/ج 6/ص 38.

14- بحارالانوار، ج 86 ص 198



http://yascms.ir/emam/gozaresh/p714.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p716.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p717.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p718.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p719.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p720.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p721.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p722.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p723.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p724.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p725.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p726.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p727.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.