سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مراسم معرفی امام جمعه محترم به عنوان تولیت حوزه علمیه برادران زرند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 264 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1396.02.21
 
در مراسمی که با حضور حجت الاسلام والمسلمین الله وردی مدیر حوزه های علمیه سراسر استان ، جمعی از مسئولین زرند وطلاب حوزه علمیه برادران مورخه96/02/19 در محل حوزه علمیه حضرت حجت این شهرستان برگزار شد طی حکمی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم به تولیت حوزه های علمیه شهرستان زرند منصوب شدند.



سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم معرفی امام جمعه به عنوان تولیت حوزه علمیه زرندمورخه96/02/19



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله.

قال الله الحکیم فی کتابه : «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ »(1)

السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا واغثنا،

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، شهدای مدافع حرم، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، سلامتی همه علما و طلاب،سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

خدای متعال را شکرگزارم که توفیق نوکری سربازان حضرت ولی عصر (عج) را به حقیر اعطا کرده است، تقدیر و تشکر میکنم از حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای الله وردی و شورای مدیریت علمیه حوزه علمیه کرمان وشورای مدیریت قم که به این حقیر اعتماد کردند تا نوکر سربازان حضرت ولی عصر باشم، از حضور شما فرزندان عزیزم وطلاب ، علما و اساتید بزرگوار و مسئولین محترمی هم که شرف حضور دارند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

دعای امام رضا(ع) امید بخش خادمین علوم حدیث است

در عصر غیبت ، نقش علمای دین یک نقش برجسته ای است.تعبیراتی در روایات آمده است که علما وارثان انبیا هستند.(1) حافظان دین و مرزبانان عقیده هستندو در روایت زیر از عالمان دین به کفیل ایتام آل محمد(ص) اسم برده شده است و ائمه نیز برای عالمان دین و دانشجویان علوم دینی دعا می کنند. نقل شده است امام رضا (ع) فرمودند: «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً أَحْيَا أَمَرَنَا» خدا رحمت كند كسي را كه امر ما را زنده كند.از حضرت سوال شد: « كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُم‏ » چه گونه كسي مي‌تواند امر شما را زنده كند،‌ «يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاس‏» حضرت فرمودند: علوم ما را ياد بگيرد بعد به مردم ياد بدهد،‌ سپس فرمودند: « فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا » زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند نمود.(3)این نقش برجسته عالمان علوم دینی است.

ارزش آموزش دين

زنی خدمت حضرت فاطمه(سلام ا... علیها) شرفیاب شد و گفت مادر ناتوانی دارم که در امر نمازش به مسأله مشکلی برخورد کرده است و مرا خدمت شما فرستاده که سؤال کنم و مسأله را طرح نمود.حضرت فاطمه (سلام ا... علیها) جواب آن مسأله را داد.آن زن برای دومین بار مسأله دیگری پرسید حضرت جوابش را داد بعد از آن مسأله سوم را پرسید و همچنین تا ده مسأله شد. آنگاه آن زن از کثرت سؤال خجالت کشید و عرض کرد:ای دختر رسول خدا دیگر مزاحم نمی شوم.خسته شدید! فاطمه فرمود: خجالت نکش هر سؤالی داری بفرما تا جواب دهم من از سؤالات تو خسته نمی شوم. بلکه با کمال میل جواب می دهم.اگر کسی اجیر شود که بار سنگینی را حمل کند و در ازای آن مبلغ صدهزار سکه طلا اجرت بگیرد، آیا از حمل بار خسته می شود؟!زن پاسخ داد: نه زیرا به خاطر آن مزد زیادی که دریافت می کند خسته نخواهد شد.
حضرت فاطمه(سلام ا... علیها) فرمود:خدا در برابر جواب هر مسأله آنقدر به من ثواب می دهد که بیشتر از اینکه بین زمین و آسمان پر از مروارید باشد.با این وجود آیا از جواب دادن مسأله خسته شوم؟! از پدرم شنیدم که می فرمود: علماء شیعۀ ما در قیامت محشور می شوند و خدا به مقدار علوم آنها و مراتب جدّیت و کوششان در راه ارشاد و هدایت مردم به آنان خلعت و ثواب عطا می کند. حتی به یکی از آنها تعداد یک میلیون حلّه از نور عطا می فرماید.سپس منادی حق تعالی ندا می دهد.
ای کسانیکه ایتام محمد را حفاظت نمودید (تکفل نمودید) در آن هنگام که از امامانشان منقطع بودند. اینان شاگردان شما و ایتامی هستند که در تحت تکفل علوم شما به دینداری خویش ادامه دادند و ارشاد و هدایت شدند و به مقداریکه در دنیا از علوم شما استفاده کردند به آن خلعت بدهید.

آنگاه حضرت زهرا(سلام ا... علیها) در دنبالۀ فرمایش خود فرمودند: یک نخ از این خلعت ها هزار هزار مرتبه بهتر است از آنچه خورشید بر آن می تابد. زیرا امور دنیوی با کدورت و گرفتاری آلوده است. اما نعمت های اخروی نقص و عیب ندارد.(4)

اهمیت درس حوزوی را حضرت در این روایت بیان می کنند.مشکلات مردم را حل کنید وگره از کار آنها باز کنید. زیرا در زمان غیبت امام زمان دست مردم به امام معصوم نمی رسد، از این رو به آنها يتيمان آل محمد گفته شده است و عالم دینی حلقه واسطه مردم و امام زمان می شود و مسائل دینی آنها را حل می کند و دست آنها را دست امام زمان می دارد. کفیل و سرپرست یتیمان آل محمد، جمله ای است که خداوند به علمای دین علمای شیعه می گوید. چرا در عصر غیبت به شیعه می گویند یتیم؟ چون از امام خود دورمانده است.و دست ما به امام معصوم نمی رسد ؛ شما جانشین معصوم و وارث پیامبر خدا هستید این ارزش راهی را می رساند که شما عزیزان و بزرگواران در پیش گرفته اید را می رساند.بنیان این مکان مقدس در شهرستان ما به دست علامه بزرگوار آیت الله جعفری گذاشته شده است. ایشان کوهی از علم و دانش و تقوی بودندو مدرسه ها به نام مدرسه جعفریه و حجت نامگذاری شده است. توقع از شما عزیزان بسیار زیاد است که در ان شاءالله و به خواست خدا در این مسیر حرکت کنید.

من از مدیریت خوب این مدرسه جناب حجه الاسلام والمسلمین خجسته و از اساتید بزرگوار از تشریف فرمایی امام جمعه محترم خانوک نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. ان شاءالله به کمک شما بزرگواران بتوانیم این راه را بهتر از گذشته ادامه بدهیم . این مدرسه نیاز به موقوفات و مستقلاتی دارد تا بتوان مدرسه را اداره کرد. ما تمام تلاش خودرا می کنیم تا این مدرسه وصل به مردم شود.مقام معظم رهبری قبول ندارند که مدارس و حوزه های علمیه دولتی باشند. البته دولت در خدمت حوزه مورد قبول است ولی حوزه دولتی مورد قبول نیست؛ بنابراین ما وصل به مردم هستیم و منبع ارتزاق وتامین هزینه های مدارس حوزوی هم باید از ناحیه همین مردم باشد و در خطبه های گذشته خود درباره اهمیت به حوزه های علیمه صحبت کردم. اینکه خداوند در قران مجید بر انفاق تاکید دارند و می فرمایند: « مَثَلَ الذِین یُنفِقُونَ أَموَالَهُمْ فی سبیل اللّهِ » کسانی که اموال خود را در راه خداانفاق می کنند، «کمَثَلِ حَبّةٍ أنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کلِّ سُنْبُلَةٍ مِائةُ حَبَّةٍ » همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند، که در خوشه، یکصد دانه باشد . بنده زمانی که در بافت بودم ، تصمیم گرفتم بروم و مصداق این آیه هفت دانه هفت خوشه وهفت خوشه هم هفتصد دانه است را پیدا کنم واتفاقاَ هم به صحرای گندم رفتم ودیدم که هر خوشه صدا دانه است وآن خوشه گندم را با خودم به نماز جمعه بردم وبه مردم گفتم ببینید که یک دانه هفت دانه دارد ویک خوشه هم هفتصد دانه دارد وبعد یک خوشه دیگر را هم که نگاه کردم دیدم بیشتر هم است واین آیه ادامه دارد: «واللّهُ یضاعِفُ لِمَنْ یشَاءُ واللّهُ واسعٌ علیمٌ»و خداوند آن را برای هر کس بخواهد، دو یا چند برابر می کند و خداوند وسیع و داناست.(5)بنده در کلاس دری تفسیر تفسیرحضرت آیت الله جوادی آملی بودم که فرمودند: این انفاق برای کیست؟ این انفاق که این همه ثواب دارد ما به چه کسی باید انفاق کنیم تا این پاداش را داشته باشد وفرمودند: برای دو گروه است : « لِلْفُقَراءِ الَّذينَ أُحْصِرُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ لا يَسْتَطيعُونَ ضَرْباً فِي الْأَرْضِ »(6) اول: برای بسیجی فقیری که در جبهه می جنگد ونمی توانند بروند وکار کنند نه اینکه تنبل باشند بلکه موقعیت اجازه نمی دهد تا کارکنند ولذا این انفاق برای اوست ودوم : برای طلبه حوزه علمیه که در حال تحصیل در حوزه است وفرصت کار کردن ندارد ،اگر بخواهد برای امرار معاش خودش کار کند، دیگر فرصت تعلیم و تعلم دین خدارا نخواهد داشت .واین انفاق با ارزش برای این دو قشر است وچنین ثوابی دارد که
یک دانه ، هفتصد دانه می شود و این برکت آن است و «واللّهُ یضاعِفُ لِمَنْ یشَاءُ» وخداوندآن را دو برابر می کند، می شود 1400 دانه و « واللّهُ واسعٌ علیمٌ » و این 1400 دانه نیز چندین برابر می شود.

صدقه را باید به اهلش رساند، متاسفانه امروز تعداد متکدیان زیاد شده است. امروز به هر کجا می روی: میوه فروشی ،داروخانه ،سوپری ،بیمارستان و پمپ بنزین با مزاحمت این افراد مواجه می شویم که مدام درخواست کمک مالی می کنند و وجه شهر را خراب کرده است. اسلام با تکدی گری مخالف است. این افراد اگر واقعا فقیر هستند،از طریق مجاری قانونی مانند کمیته امدادوبهزیستی باید به آنها رسیدگی کرد. بعضی از این افراد معتاد هستند و ارث پدرشان را دود کرده اند و خودش را فقیر و بیچاره کرده اند و هرچه درآمد دارند خرج مصرف مواد مخدر می کنند، کمک مالی به این افراد ارزشی ندارد ،چون همان لحظه دود می شودو خرج مواد می شود و هدر می رود.به این افراد نباید کمک کرد صدقه باید به نیازمند واقعی داده شود کسانی که صورت خودرا با سیلی سرخ نگه می دارند. نیازمندان واقعی که پاداش کمک و صدقه به آنها مضاعف است،همان دو گروهی را که قرآن نام برده است. رزمندگان وطلاب.

ما هم کوشش کنیم که بتوانیم در حد توان دین خودمان را نسبت به امام زمان و حوزه و شما عزیزان و بزرگواران اداکنیم. تصمیم گرفتیم تا از همین ماه شعبان ، ماهی دو میلیون تومان به حساب حوزه بریزندفعلا تا این حد در توان داریم. تا گوشه ای از مخارج تامین بشود. ان شاءالله به کمک دوستانمان از فولاد و فرماندار عزیزمان که در کنار ما حضور دارند و به ما کمک می کنند ، حوزه علمیه بتواند جایگاه خودش را پیدا کند. بهر حال همه باید کمک کنیم تا اسلام و دین زنده بماند برای این کار نیاز به تربیت استاد ، مربی و مبلغ است. واین اساتید هم در همین مدارس تربیت می شود.اگر اسلام و تشیع تا امروز مانده است بخاطر وجود همین مدارس است.باید کمک کنیم تا به خواست خدا نه یک مدرسه بلکه چندین مدرسه ساخته شود و بتواند باشکوه جایگاه خودش را در جهان پیدا کند.حوزه بسیار مهم است امروز دنیارو به اسلام ناب آورده است. باید مبلغین دین را طوری تربیت کرد که زبانهای مختلف مسلط باشند تا به سراسر جهان بروندو تبلیغ اهل بیت بکنند. در روایت داریم که اهل بیت فرمودند: خوبیهای ما را بگویید دنیا جذب ما می شود،چهنانچه امام رضا علیه السلام فرمودند: اگر مردم زيبايي‌هاي سخنان ما را مي‌شناختند ، بي‌شک از ما پيروي مي‌کردند .(7)

اگر مسلط به زبانهای دنیا باشیدو تبلیغ دین کنیدو مخاطب شناس باشید راه آن را بدانید، با منطق صحیح و درست می توانید حرف اول را در دنیا داشته باشید. در پایان از حضور همه بزرگواران صمیمانه تقدیر تشکر می کنم .


پی نوشت:

1- سوره مبارکه مجادله ، آیه 11

2- پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم : « العُلَماءُ وَرَثَةُ الأنبياءِ» ؛ كنز العمّال : 28679.

3- بحارالانوار جلد 2 صفحه 30

4- بر گرفته از کتاب سیره عملی اهل بیت علیه السلام سید کاظم ارفع، بحارالانوار ج2، ص3

5- سوره مبارکه بقره، آیه 261

6- سوره مبارکه بقره، آیه 273

7- معانی الاخبار،ص180


http://yascms.ir/emam/gozaresh/p835.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p836.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p837.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p838.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p839.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p840.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p841.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p842.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p843.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p844.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p845.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p846.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p847.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p848.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p849.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p850.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p851.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.