سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

شیوه مدیریتی که رسول خدا (ص) در انتصاب مدیران و مسئولین/ شورای نگهبان حافظ اسلام و نظام وقانون اساسی:

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 403 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1396.04.26
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه زرند مورخه 96/04/23



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای مدافع حرم، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، شادی ارواح مؤمنین و مؤمناتی که اهل نماز جمعه بودند و از دنیا رفتند ، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان وسلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، تقدیر وتشکر می کنم. از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم وخصوصاً از سخنران قبل از خطبه ها جناب آقای پور رنجبر مسئول محترم هیات نظارت شورای نگهبان شهرستان که مطالب بسیار خوبی را درمورد اهمیت و جایگاه شورای نگهبان ایراد کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

موضوع خطبه این هفته را اختصاص می دهم به شیوه مدیریتی که رسول خدا (ص) در انتصاب مدیران و مسئولین داشتند. چون در آستانه تنفیذ حکم ریاست جمهوری، مراسم تحلیف و قسم خوردن ایشان و در آستانه انتخاب وزرا هستیم.حال به این مطلب می پردازیم که رسول خدا در انتخاب وزرای خود چه معیارهایی را مراعات می کردند.اولین نکته در انتخاب استانداران یا والیانی که حضرت می فرستادند، علاوه بر اینکه باید اهل قرآن ، مؤمن ، متدین و باتقوا باشند ،این بود که پیامبر خدا جوانگرا بودند و جوانان را انتخاب می کردند.

قبل از وفات رسول خدا(ص) جنگ بسیار مهمی در پیش بود که حضرت فرماندهی لشکر را به جوان بیست ساله ای به نام اسامه سپردند. (1) حضرت به جوانان و روحیه جوانی اعتماد می کردند. که این مطلب برای همه ما یک درس است، جوان شادابی ، نشاط ،جسارت در کار و استحکام را دارد. یکی از جوانانی که رسول خدا بعد از فتح مکه به عنوان والی خود انتخاب کردند ،عمرو بن حزم انصاری بود .پیامبر این جوان هفده ساله را به عنوان والی و استاندار نجران در یمن منصوب کرد.(2)

منطقه نجران سرزمین پهناوری است، بعد از اینکه مردم نجران صلح کردند،پیامبر خدا این جوان هفده ساله را با یک صحیفه ،کتاب و نوشته به نجران فرستادند و فرمودند به دستورات در این نوشته عمل کنید. (3)

نقش مهم جوانان در پیشبرد اهداف انبیاء :

جوانان نقش مهمی در پیشبرد اهداف انبیاء داشتند. جوانان انصار و جوانان مکه بودند که رسول خدا(ص) را یاری کردند. امام (ره) را هم جوانان یاری کردند . وقتی امام (ره) نهضت را شروع کرد ایشان را زندان کردند.ساواک خیلی امام را اذیت کردند ،به ایشان گفتند ای پیرمرد با یک تسبیح می خواهی با شاهی که همه امکانات دارد، مقابله کنی؟ ساواک در تمام خانه ها نفوذ دارد شما می خواهی با او در بیفتی؟ امریکا هم از شاه حمایت می کند، یاران تو کجا هستند ؟ سربازان و لشکریانت کجایند؟ امام فرمودند: یاران من در گهواره اند .این حرفی بود که امام در سال 41 زدند. تا سال 57 شد و یارانی که امام از آنها گفته بودکه سال 41 در گهواره بودند ویا تازه به دنیا آمده بودند.، یاران وفادار حضرت امام شدند.

نهضت را اینها پیروز کردندو در جنگ جنگیدند که در اینجا بعضی از چهره هایی که من می بینم جزء یاران امام هستید وشمایی که جوانید جز فرزندان یاران امام هستید.این موشک هایی که همه می گویند ما سهم داریم، همین جوانان ساختند که خدا را شکر دشمن را زمین گیر کرد.

بحث هسته ای را نیز همین جوانان ما پیش بردند. جوان خلاقیت و پشتکار دارد. شیوه رسول خدا این بود که در مدیریت ها از جوانان استفاده می کرد. از جمله این جوان عمرو بن حزم انصاری بود که می توانید بخشی از زندگی نامه ایشان جوان را که در اینترنت موجود است را مطالعه کنید و آن کتاب و نوشته ای را که رسول خدا برای او نوشتند تا طبق آن دستور عمل حکومت داری کند، موجود است. در زمانی که عمرو در نجران بود ، خدا به او پسری عطا کرد که از رسول خدا در مورد نامگذاری فرزندش مشورت خواست که رسول خدا فرمود نام فرزندت را چه محمد بگذار.یک مدیر باید به خانواده خودش هم اهمیت بدهد وبه فرزندان خودش هم رسیدگی کند،گاهی اوقات ما آنقدر غرق کار می شویم که فراموش می کنیم که حقوق زن و فرزندان خود را نیز رعایت کنیم.

تربیت خوب فرزند عمر بن حزم انصاری:

عمرو بن حزم انصاری چنان فرزند خودش محمد را خوب تربیت کرد که از فقهای بزرگ مدینه شد که در زمره یاران امیرالمومنین و ولایتمدار قرار گرفت. عمرو بن حزم فرزندانش را با عشق علی(ع) و فدایی امیرالمومنین تربیت کرده است.دیگر فرزندان عمرو بن حزم نیز مانند فرزندش محمد بسیار شجاع ودر تمام نبرد ها حامی امیرالمومنین است. امام رضا به نقل از امام علی(ع) می فرماید: محمدها از گناه پرهیز می کنند. چند محمد بودند که با اینکه جوان بودند ولی خودشان را از گناه و معاصی حفظ می کردند : محمد بن عمرو بن حزم انصاری ، فرزند امیرالمومنین (ع) محمد بن حنفیه ، محمدبن ابی حذیفه ، محمد بن جعفر بن ابی طالب.محمد بن عمرو بن حزم چنان شجاع بود که در جنگ صفین و جمل یاور امیرالمومنین بود.جز بزرگان و فقهای مدینه شد.در نهایت هم به شهادت رسید .

قتل عام فجیع مردم مدینه به دستور یزید

هنگامی که لشکر یزید در سال ۶۳ هجری وارد مدینه می‌شوند، نه تنها حرمت شهر پیامبر(ص) را حفظ نمی‌کنند، بلکه جان و ناموس این شهر، سه روز بر لشکریان حلال می‌شود. مردم به شکل فجیعی در این حادثه قتل عام گردیدند و تعداد کثیری از بنی هاشم و قریش و سایر مردم مظلومانه به دست عمال یزید کشته شدند و از کثرت خون ریزی حمام خون به راه انداختند. در واقعه حرّه هفتصد نفر از قاریان و حافظان قرآن که سه نفر آنان از اصحاب بودند، کشته شدند. (4).یزید به «مسلم بن عقبه» فرمانده نیروهایش دستور داده بود، که پس از پیروزی بر مدینه، سه روز جان و مال و ناموس مردم بر تو و سربازانت حلال است. و آنان هر آنچه می ‏خواستند کردند. نتیجه این آزادى تجاوز به حریم دختران و زنان مسلمان و هتک عفّت آنان بود که بنا بر نقل مدائنى، هزار زن پس از واقعه حرّه فرزندان نامشروع به دنیا آوردند، هزار زن از أهالی شهر مدینه بعد از واقعة حرّه بدون این که شوهر داشته باشند وضع حمل کردند. (5) یکی از بزرگانی که در این واقعه به شهادت رسید، محمد بن عمرو بن حزم انصاری بود.محمد هم فرزندی داشت به نام ابوبکر که او هم انسان بزرگی بود . ابوبکر فرزند صالحی بود و از جمله کسانی بود که در زمان خلافت عمر بن عبدالعزیز تلاش کرد تا فدک را به دختر رسول خدا (ص) برگردانند و از جمله کسانی است که احادیث را جمع آوری کرده است .

یک خاندان خوب، باتقوا، مؤمن و متدین همه منشأ خیر هستند. برادران خواهران مؤمنانه و پاک زندگی کنید. فرزندان خودتان را دیندار تربیت کنید. هر کار نیکی این فرزندان و یا نوادگان شما انجام دهند شما نیز شریک خواهید بود و به نیکی از شما یاد برده خواهد شد. به شرطی که مراقب و موظب باشید ، فرزندانتان را به خوبی تربیت کنید.

انتخاب مدیران از بین افراد لایق:

پس پیامبر خدا در انتخاب مدیران خود، افرادی را به کار می گرفتند که علاوه بر اینکه باتقوا و متدین باشند، جوان نیز باشند. یکی از معیارهایی که پیامبر خدا(ص) در نظر می گرفتند این بود که فرد لیاقت انجام آن کار را داشته باشد ولی متاسفانه امروز وقتی فردی در منصبی قرار می گیرد ابتدا به این نگاه می کند چه کسی هم خط و هم حزب و جناح اوست .

مدیریت ها در کشور ما ثابت نمی ماند و مدام در حال تغییر است،تا کارهای مدیری روی روال می افتد و می خواهد کاری انجام بدهد، او را عوض می کنند و کارهایش ناقص می ماند. مثلا یک بحث هر ساله در همه دولتها تکرار می شود بحث نوسان قیمت پیاز و سیب زمینی است. یک مدیریت واحد وجود ندارد که قیمت ها را تثبیت کند، مایه تاسف است. در مصاحبه ای که تلویزیون نشان می داد کشاورزی می گفت سیب زمینی سال گذشته قیمتش تا 300 تومان کاهش پیدا کرد و کشاورزان بسیاری متضرر شدند، اینها همه نشان از بی لیاقتی مدیر دارد. مدیر نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف آن دستگاه دارد. اگر مدیری لایق و شایسته باشد.کارها در آن دستگاه پیش می رود و مدیری هم که شایسته نباشد آن دستگاه را زمین می زند. مدیریت بسیار مهم است.پیامبر خدا افراد لایق را برای این امر انتخاب می کردند. « وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ » (6) به ملائکه فرمان دادیم همه به آدم سجده کنید.حال چرا بر آدم سجده کند؟ چون آدم لیاقت آن را دارد.حضرت ادم لایق بود. مدیران را از بین انسانهای لایق بایدانتخاب کرد، انتخابهای خطوطی و جناحی درست نیست.

پیگیری امور توسط یک مدیر لایق:

دومین رکن یک مدیر و مدیریت این است که برای انجام کارها پیگیری داشته باشد . اگر کاری پیگیری دائم نداشته باشد ، آن کار شکست می خورد. که مصداق آن این آیه است: « وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ » (7) ما به حضرت موسی کتاب دادیم وبعد از موسی هم هدایت مردم کار تمام نشد و پیگیری کردیم و پیامبران دیگری را فرستادیم. خداوند نیزکارها را رها نمی کند و می فرماید بعد از موسی نیز ما کارها را رها نکردیم و پیامبر فرستادیم. یک مدیر و مسئول باید پیگیر کارهایش باشد و نباید به روزمرگی دچار شود و در کارها باید برنامه ریزی داشته باشد و بداند که در هر سال چه کارهایی را باید انجام دهد و با یک برنامه تدوین شده، کارها را تا وصول نتیجه پیگیری کند. این یکی از علائم موفقیت مدیر از دیدگاه قرآن است.

قاطعیت یک مدیر خوب:

سومین نکته در باب مدیریت قاطع بودن است. یک مدیر نباید در کارهای خود تعلل و ضعف از خود نشان دهد بلکه باید . در عین رحمت و رأفت ، قاطع باشد تا کارهایش را پیش ببرد. بدون قاطعیت ،هیچ کاری پیش نمی رود. در قران نیز داریم که خداوند به پیامبر(ص) می فرماید: « وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ»( 8) ای رسول ما ، اگر از هوی و هوسهای آنان پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شده‌ای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود. یعنی اگر از سخنان مشرکین پیروی کنی و در مقابل کفر قاطعیت نداشته باشی،مادیگر یاور تو نخواهیم بود.

توصیه های رسول خدا(ص) به عمرو بن حزم:

در پایان چند جمله از کلام رسول خدا را که همراه عمرو بن حزم کردندتا والی یمن شود این بود:

« بسم الله الرحمن الرحیم هذا بیانٌ مِن اللّهِ وَ رسولِهِ: «یَا ایُّها الَّذینَ آمَنوا اوُفُوا بِالعُقود»(9) مسلمانان باید به عهد و پیمانی که می بندد ، وفادار باشد.رسول گرامی اسلام نیز به عهد و پیمانی که با دشمنان اسلام می بست کاملاً وفادار بودند و تحت هیچ شرایطی اقدام به نقض آن نمی کردند، مگراینکه طرف مقابل اقدام به نقض آن نماید که در آن صورت، پیمان را ملغا اعلام می نمودند.« عهد من محمد رسول الله لعمرو بن حزم حین بعثه إلی الیمن» این پیمانی است از طرف پیامبر خدا الی عمربن حزم وقتی او را والی روانه نجران یمن کرد. « امره بتقوى الله فى أمره کله»(9) اولین نکته این است که حکومت طعمه نیست.من به تو امر می کنم که در همه حالات خدا را در نظر بگیری مبادا غفلت کنی و همواره تقوا داشته باش. اگر یک مدیر در همه حالات خدارا در نظر گرفت ، خدا فرمود: « اِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَ الَّذینَ هُم مُحسِنُون» (10) کسانی که تقوا پیشه کنند و نیکو عمل بکنند، مَعَ الَّذینَ، خدا با اینها است.اگر در اعمال مدیریت و تمام حالات خدا را در نظر گرفتی،خداوند هم تورا کمک می کند.در این کتاب علاوه بر نصایح عمومی، احکام شرعی چندی راجع به طهارت، نماز، شرکت در نماز جمعه، زکات، خمس، مراسم حج، انجام مناسک عمره، جهاد و دفاع از حفظ جان و مال مسلمانان، مال غنیمت، مالیات گرفتن، ستاندن خونبها، امور نظامی و ارتشی ... بیان شده بود. عمرو بن حزم به عنوان والی یمن در پرتو این کتاب، وظایف خویش را به بهترین نحو ممکن انجام داد. پس از وفاتش این کتاب به دست پسرش (محمد بن عمرو بن حزم) به ماترک رسید و پس از نگهداری این امانتی نسل در نسل در بین این خاندان چرخید تا این که به و از او، یعنی به دست پسر محمد بن عمرو بن حزم به نام (ابوبکر بن محمد بن عمرو بن حزم انصاری) به ارث رسید.(11) وی نیز در حفظ آن بسیار زحمت کشید که امروزه هم به همین اسم (صحیفۀ عمرو بن حزم) موجود می باشد.(12) همچنین می توانید با جستجو در اینترنت آن را مطالعه کنید.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛

ان شاءالله در توصیه به تقوی مؤمنین را هم دعوت کنید به حضور درنماز جمعه، همانطور که رسول خدا به استاندار خودشان فرمودند: وقتی بانگ نمازجمعه می شود ،هم خودت درنماز جمعه شرکت کن و هم مردم را دعوت به حضور در نماز جمعه کن. تابستان و هوا گرم است و آمدن به نماز برای بعضی افراد سخت شده است. پس شما که با ماشین شخصی به نماز جمعه می آیید ،همسایه خودتان را هم با بیاوید تا ان شاءالله همه مردم از برکات نماز جمعه بهره مند شوند.

مراسم تنفیذ ریاست جمهوری :

ان شاءالله به خواست خدا و به زودی مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری و بلافاصله بعد ازآن مراسم تحلیف برگزار می شود. مراسم تنفیذ به چه معناست؟ نظام جمهوری اسلامی برپایه اسلام ناب برقرار شده است و در رأس اسلام ناب ، جانشین امام زمان است، حکم او ، حکم امام معصوم و از طرف خداست،همانطور که پیامبررا خدا انتخاب می کندو به پیامبری برمی گزیند. جامعه بعد از رسول خدا نیز نیاز به رهبر و پیشوا دارد. خداوند باید مردی که شایستگی دارد از میان بندگانش انتخاب کند.در عصر غیبت هم احکام خدا تعطیل نیست راه باید ادامه داشته باشد، ادامه این راه بر عهده فقهاست که امین رسول خداهستند و حکم آنهارا امام معصوم امضا کرده است . حکم ولایتمداری و حکومت داری فقیه را امام معصوم امضا کرده است. و حکم امام معصوم را پیامبرو حکم پیامبر را خدا امام کرده است.یعنی رهبری جامعه اسلامی حتما باید با حکم خدای تبارک و تعالی باشد چون این جهان ملک خداست وکسی بدون اذن خداوند در ملک او نمی تواند تصرف کند.کسی بدون اذن خدا اجازه ندارد به مردم دستور دهد وبگوید چه کاری را انجام دهند و چه کاری را انجام ندهند.تصرف در ملک خدا بدون اذن خدا غصب است وحکومت آن غاصبانه است.

مشروعیت حکم رئیس جمهور با تائید رهبری:

مردم رئیس جمهور را انتخاب می کنند. برای اینکه رئیس جمهور بتواند حکم کند باید جانشین امام زمان این انتخاب را تایید کند تا پشت و مقام او مشروعیت پیدا کند و حکم او نفوذ داشته باشد و دستگاهها از امر او اطاعت کنند. تا این تنفیذ از طرف فقیه جامع الشرایط صورت نگیرد حتی اگر ده مرتبه هم مردم شخصی را انتخاب کنند، حکم او اثر ندارد. چون حکم بدون تایید ولی فقیه ، غصب است. حتماباید فقیه که نیابت و اذن الهی دارد ،آن را تایید کند. برگزاری تنفیذ برای همین است تا رای مردم مورد تایید امام زمان قرار بگیرد.خدا رحمت کند امام بزرگوار را که نظام جمهوری اسلامی را این گونه حساب شده و دقیق چینش کرده است. همه چیز حساب شده و مطابق دستورات الهی و اسلام ناب است.

مراسم تحلیف رئیس جمهوری در مجلس شورای اسلامی:

بعد از مراسم تنفیذ به مراسم تحلیف می رسد که رئیس جمهور باید در مجلس و در برابر نمایندگان مردم قسم بخورد که حافظ جمهوری اسلامی و قرآن و خون شهدا باشد. مسئولیت بسیار بزرگی در برابر او قرار گرفته است. تحلیف یعنی قسم خوردن . بعد از آن مراسم انتخاب و معرفی وزر به مجلس شورای اسلامی است. شیوه رسول خدا در انتخاب والیان خدمتتان عرض کردیم که باید مد نظر قرار بگیرد.

نکته مهم دیگر اینکه هر رئیس جمهوری انتخاب می شود، رئیس جمهور همه است. حرمت و جایگاه او بر همه لازم است. وقتی اکثریت مردم به شخصی رای دادند و ولی فقیه این حکم را تنفیذ کرد،او رئیس جمهور همه می شود وهمه او را در رسیدن به اهداف والای یاری کنند.

رئیس جمهور به وعده های خود عمل کند:

مطلب بعدی این است که هر رئیس جمهوری می آید وعده هایی می دهد که بر اساس آن مردم به او رای می دهند. پس رئیس جمهور منتخب، اولین کاری که می کند باید به وعده هایی که داده است، عمل کند.

سالروز تاسیس شورای نگهبان:

سالروز تاسیس شورای نگهبان را نیز در پیشرو داریم ، خدا رحمت کند حضرت امام را که او هم مرد بزرگی بودو هم کارهای او نیز بزرگ بودند وباعث حفظ نظام و حفظ خون شهدا شده است.

شورای نگهبان حافظ اسلام و نظام وقانون اساسی:

شورای نگهبان همانگونه که از نامش پیداست نگهبان اسلام و قرآن و نگهبان قانون اساسی است. دیگر انقلاب ها مانند انقلاب کبیر فرانسه بعد از چند سال از بین رفتند . برای حفظ انقلاب اسلامی شورای نگهبان کارش این است که اجازه ندهد افراد ضد انقلاب و منحرف به بدنه نظام نفوذ کنند. کار شورای نگهبان این است که مبادا قوانینی که مجلس وشورای اسلامی تصویب می شود، بر خلاف قوانین الهی باشد.شورای نگهبان از شش فقیه و اسلام شناس و شش حقوقدان تشکیل شده است . اگر شورای نگهبان نباشد ما نمی توانیم بگوییم ف قوانینی که در مجلس تصویب می شود، اسلامی هست یا نه .پس شورای نگهبان نقش بسیار مهمی دارد. نبض اسلامیتِ نظام جمهوری اسلامی شورای نگهبان است.و چنین نقش والا و وارسته ای دارد.

هفته بهزیستی وتامین اجتماعی :

هفته بهزیستی و تامین اجتماعی را در پیشرو داریم که از مدیران و مسئولین شایسته و دست اندرکاران آن صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. که چنین صادقانه به محرومین جامعه و مردم خدمت می کنند.

آزادی موصل به لطف الهی وهمت مرجعیت:

در اخبار خارج از ایران نیز شاهد بودیم که به لطف الهی و همت مرجعیت یکی از بزرگترین استانهای عراق که موصل بود از دست داعشیان آزاد شد موصل ، این دومین استان بزرگ عراق طی 29 ساعت تحت عوامل خود فروخته داعش، صهیونیست ها ، امریکایی و سعودی ها اشغال شد و وحدت و همدلی و تبعیت مردم از فتوای جهاد حضرت آیت الله سیستانی باعث آزادی شد. حضرت آیت الله سیستانی فتوا دادند که بر همه جوانان واجب است در جهاد شرکت کنید و کشور را آزاد کنید. از طرف دیگر عراقی ها از ایران کمک خواستند،چون کشور عراق جنگ زده امریکا بود و به تنهایی توان مقابله نداشت و از ایران درخواست کردندو سردار سپاه دین حاج قاسم سلیمانی نیز در عراق حضور پیدا کردند و بسیج را در آنجا راه انداختند و به نیروها آموزش دادند و به لطف الهی روز به روز به پیروزی کامل نزدیک می شوند. همان سخن حضرت امام(ره) که فرمودند: صدای شکستن استخوانهای استکبار جهانی می آید و امرو زما این پیش بینی حضرت امام را با تمام وجود لمس می کنیم.تمام حرام خواران و پدرسوخته های دنیا ، انگلیس ، امریکا ، صهیونیست ها و دشمنان اهل بیت سعودی ها پشت این جریان بودند،تا کشور عراق و سوریه را بشکنند وبعد از آن نوبت ایران اسلامی برسد ولی به لطف الهی و فتوای مرجعیت دین و همدلی و همراهی مردم باعث بیرون کردن داعشی ها و شکست سنگین آنها شد. از زمانی که مرجعیت خطبه خواندند ، سه سال طول کشید تا به لطف خدا پیروز شدند و روز به روز شکست استکبار آشکارتر می شود. منتهی دشمن، دشمن است و نمی توان خواب باشیم، اگر در اتاقی فرزند ما مار یا عقربی دیده باشد ما چکار می کنیم؟ احتیاط می کنیم و اول اتاق را پاکسازی می کنیم .استکبار جهانی دشمن ماست و ضربه های زیادی به ما زده است در جریان برجام و غیر برجام ما دشمنی آنهارا دیده ایم. در برخورد با آنها باید احتیاط کرد.نباید به آنها خوشبین باشیم. تاریخ نشان می دهد هرجا ما به دشمنان خوش بین بودیم. ازهمان جا دشمن به ما ضربه زد.و در قصه برجام دیدیم که هر روز شاهد تحریمهای جدید هستیم. هرچند مقام معظم رهبری تیم مذاکره کننده را افرادی متدین معرفی کردندو گفتند ما آنهارا قبول داریم ،آنها فرزندان خودمان هستند ولی در عین حال فرمودند: دشمن دشمن است ، نباید ساده باشیم.مبادا به دشمن خوشبین باشیم. هرکجا خوش بین بودیم از همه جا ضربه خوردیم. امروز هم مقام معظم رهبری فرمودند: هیات نظارت بر برجام با دقت ، روند برجام را در پیگیری کند و هرکجا نقض برجام است با قدرت اعلام کند و ایستادگی کند نباید در مقابل دشمن از خود ضعف نشان دهیم.

شهادت امام جعفر صادق(ع):

شهادت امام صادق رئیس مذهب را در پیش رو داریم که به محضر امام عصر(عج) تسلیت عرض می کنیم. ما هرچه داریم از برکت امام صادق(ع) است . ایشان بودند که شیعه را زنده کرد، چون برای ائمه قبل از ایشان، فرصتی برای این امور دراختیار نبود .خواهشی که از مومنینن و متدینین،مداحان و سخنرانان دارم این است که به عشق رئیس مذهب ،حداقل سه شب را به عنوان ایام صادقیه در منازل و مساجد جلسات عزاداری به پا کنند واین ایام را زنده نگه بدارید.

از سروارن عزیز روحانی دعوت کنیدو روضه خانگی برپا کنید تا زندگی های خودرا معنوی و پاک کنید.

خدایا به محمد و آل محمد عاقبت همه ما را ختم بخیر کن.

پی نوشت:

1- الاصابه، ابن حجر، ج 8، ص 124؛ تاریخ ابن اثیر، ج 2، ص‏317-321؛ شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 17، ص 177، ج 1، ص‏159.

2- ابن عبدالبر، استیعاب، بیروت، دارالجیل، 1412، ج3، ص1173 و مقریزی، امتاع الاسماع، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1420، ج9، ص208

3- عثمانی، محمد تقی، حجیت حدیث، زاهدان، بی تا، چاپ اول، انتشارات صدیقی، ص۱۳۲.

4- المعرفة والتاریخ، جلد ۳، صفحه ۳۲۵

5- البدایة والنهایة، جلد ۸، صفحه۲۴۱

6- سوره مبارکه بقره،آیه 34

7- سوره مبارکه بقره آیه 87

8- سوره مبارکه بقره آیه 120

9- سوره مبارکه النحل آیه ۱۲۸

10- سیره ابن هشام ، ج 4 ، ص 256 و فتوح البلدان ، ج 1 ، ص 81 . / یعقوب جعفری، مسلمانان در بستر تاریخ، ج سوم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1381 ش، ص 68.

11- جهت اطلاعات بیشتر درباره ابوبکربن عمروبن حزم ر.ک: ابن قیبه، المعارف، ص 466 و ابویوسف یعقوب بن سفیان، المعرفه و التاریخ، ج 1، ص 331.

12- عثمانی، محمد تقی؛ حجیت حدیث، زاهدان، بی تا، چاپ اول، انتشارات صدیقی، ص 132.




http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2313.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2314.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2315.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2316.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2317.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2318.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.