سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

همایش بصیرتی ناظران شورای نگهبان با حضور وسخنرانی امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 259 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1396.04.27
 
به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان همایش بصیرتی ناظران شورای نگهبان با حضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم ،جناب آقای علمی مسئول محترم دفتر نظارت شورای نگهبان استان کرمان وجمعی از مسئولان شهرستان وناظران شورای نگهبان سراسر شهرستان مورخه96/04/22 در محل تالار بزرگ شهر برگزار ودر پایان نماز جماعت ظهر وعصر به امامت امام جمعه محترم اقامه و پذیرایی ناهار از شرکت کنندگان به عمل امد.



سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی درهمایش بصیرتی اعضای شبکه نظارت شهرستان زرند مورخه96/04/22


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله ، یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ،شهدای گمنام، شهدای مدافع حرم ، سلامتی همه خدمتگزاران نظام اسلامی، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

حقیر نیز به نوبه خود خدمت همه برادران و خواهران مکرمه ، اعضای محترم شبکه نظارت شورای نگهبان شهرستان زرند ، خوشامد عرض می کنم. از مهمانان و مدعوین عزیز ، روحانیون محترم،مجری محترم، خبرنگاران عزیز و همه دست اندرکاران این برنامه باشکوه ،جناب آقای پوررنجبر و همکارانشان که این جلسه باشکوه را تشکیل دادندو از سخنرانان این جلسه جناب آقای علمی که از بیانات و مطالب خوبشان استفاده کردیم، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

در فرصتی که دارم دو سه نکته را کوتاه خدمتتان عرض می کنم ،ان شاءالله خداوند از ما و از این جلسه راضی باشد.

موضوع اول: اهمیت نظام جمهوری اسلامی و اهمیت انقلاب اسلامی

موضوع دوم : مبانی مهم ولایت فقیه

موضوع سوم : اهمیت نقش وشورای محترم نگهبان

حفظ جمهورى اسلامى از حفظ يك نفر ولو امام عصر باشد، اهميتش بيشتر است

درباب موضوع اول، اهمیت نظام جمهوری اسلامی و اهمیت انقلاب اسلامی را از دیدگاه حضرت امام (ره) خدمتتان عرض می کنم.) در ابتدا استناد می کنم به فرمایشات حضرت امام (ره) که انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را یک هدیه و یک تحفه الهی می دانند : « تردید نیست که این یک تحفه الهی و هدیه غیبی بوده که از جانب خداوند منان بر این ملت مظلوم غارتزده عنایت شده است.» (1) نظام جمهوری اسلامی هدیه ای است که خداوند در عصر غیبت به مسلمانان و تمام مردم دنیا اعطا کرده است تا زمینه ظهور و آمدن حضرت صاحب الامر(عج) را فراهم کند. نکته دومی که حضرت امام اشاره می کنند این است که حفظ نظام جمهوری اسلامی با تمام ابعادش بر تمام مسلمانان جهان و نه تنها ملت ایران واجب است :

« اینک که به توفیق و تأیید خداوند، جمهوری اسلامی با دست توانای ملت متعهد پایه ریزی شده، و آنچه در این حکومت اسلامی مطرح است اسلام و احکام مترقی آن است، بر ملت عظیم الشأن ایران است که در تحقق محتوای آن به جمیع ابعاد و حفظ و حراست آن بکوشند که حفظ اسلام در رأس تمام واجبات است » در فرازی دیگر حضرت امام (ره) می فرماید : « و امروز بر ملت ایران، خصوصاً، و بر جمیع مسلمانان، عموماً، واجب است این امانت الهی را که در ایران به‌طور رسمی اعلام شده و در مدتی کوتاه نتایج عظیمی به بار آورده، با تمام توان حفظ نموده و در راه ایجاد مقتضیات بقای آن و رفع موانع و مشکلات آن کوشش نمایند. » (2) این نکته اول بود که حفظ نظام اسلامی بر من و شما و همه مسلمانان دنیا واجب است.که حضرت امام فرمودند: « حفظ اسلام در راس تمام واجبات است.» (3) همچنین در فرازی دیگر حضرت امام می فرمایند: « حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر - ولو امام عصر باشد - اهمیتش بیشتر است؛ برای اینکه امام عصر هم خودش را فدا می‌کند برای اسلام. همه انبیا از صدر عالَم تا حالا که آمدند، برای کلمه حق و برای دین خدا مجاهده کردند و خودشان را فدا کردند.» (4) بنابراین تکلیف من و شما با این سخن حضرت امام (ره) که امام و پیشوای ماست ،روشن است.

ولایت فقیه انتصابی است یا انتخابی؟!

مسئله دوم این است که همه این برکات تا به امروز بر ما رسیده است از برکت ولایت فقیه و از برکت امام و امروز هم از برکت شخص مقام معظم رهبری است. همه نتایج عظیم انقلاب که در سراسر دنیا گسترده شده است، از برکت امام بزرگوار و از برکت پشتیبانی ملت بزرگ ایران است. از برکت ولایت فقیه و امامت است.در ادامه یکی از فرمایشات حضرت امام را خدمتتان عرض می کنم. امروز و دیروز و برای همیشه بیشترین هجمه در اسلام متوجه اصل امامت است.به اندازه ای که برای امامت خون ریخته شده است برای هیچ اصلی از اصول اسلامی تا این اندازه خون نریخته شده است. مسئله امامت بسیار مهم و همسنگ مسئله رسالت است. بعد از امامت در عصر غیبت نبایستی احکام خدا تعطیل شود و همواره باید دین خدا در جامعه حاکم باشد و حاکمیت دین خدا از برکت وجود ولی فقیه جامعه الشرایط است .متاسفانه امروز شنیده می شود که افرادی می گویند ولایت ولی فقیه زمینی است. زمینی به چه معناست؟ یعنی مردم چون به ولی فقیه رای دادند، او رهبر است.به تعبیری زیبا می گویند مشروعیت ولایت فقیه از رأی مردم است. امام بزرگوار، مکتب تشیع و فقه شیعه این سخن را قبول ندارد.مبانی شیعه می گوید امامت انتخابی نیست ،انتصابی است وخداوند باید انتخاب کند. همانگونه که پیامبر و جانشین پیامبر انتخابی نیست و انتصابی است.پس ولی فقیه هم که جانشین امام معصوم است، انتخابی نیست بلکه انتصابی است و از ناحیه امام معصوم صورت گرفته است.و اطاعت آن واجب است و این موضوع هم دلیل عقلی دارد اینکه جهان ملک خداست و کسی نمی تواند در ملک خدا تصرف کند.هیچکس بدون اذن خدا در ملک او نمی تواند تصرف کند مگر اینکه از ناحیه خدا اجازه گرفته باشد مانند پیامبرو امامان معصوم . اگر کسی بدون اذن خدا در ملک او تصرف کند، تصرف او غاصبانه خواهد بود.پیامبر اگر تصرف میکند چون از ناحیه خداوند این اجازه را دریافت کرده است. امام معصوم اگر تصرف می کند و حکومت تشکیل می دهد ،قضاوت می کند وحدود الهی را اجرا می کند ،زندان می کند ،اعدام می کند این تصرف به اذن رسول خداست که رسول خدا از خداوند این اجازه را گرفته است. و در عصر غیبت حکومت تشکیل دادن ، اعدام کردن، نظم برقرار کردن ، احکام خدا را اجرا کردن هم باید از جانب خدا باشدو کسی نمی تواند بدون اذن خدا در ملک او تصرف کند. اعتقاد ما شیعیان این است که ولی فقیه این اختیارات و تصرف را با اجازه و اذن امام معصوم دارد.پس ولایت فقیه یک بحث آسمانی است نه زمینی.

اهمیّت ویژه ولایت فقیه


فرمایش امام را در این مورد خدمت شما عرض می کنم : « اگر چنانچه فقیه در کار نباشد، ولایت فقیه در کار نباشد، طاغوت است. یا خداست، یا طاغوت. اگر با امر خدا نباشد، رئیس جمهور با نصب فقیه نباشد، غیر مشروع است. وقتی غیر مشروع شد، طاغوت است؛ اطاعت او اطاعت طاغوت است؛ »(5) چند روز دیگر مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور محترم جناب آقای روحانی برگزار می شود. مراسم تنفیذ به چه معناست؟ اگر مشروعیت به انتخاب مردم است. مردم رئیس جمهور را انتخاب کرده اندو اومی تواند در ملک خدا تصرف کند پس نیازی نیست که مقام معظم رهبری مراسم تنفیذ را برگزار کند. در بحث انتخابات، یک عده گفتند مشروعیت ولی فقیه به انتخاب مردم است!! این نظر و تفکر اهل سنت است . اگر کسی این گونه فکر کند، این مبانی شیعه و علوی نیست بلکه مبانی اهل سنت است.

اگر مقام معظم رهبری حکم ریاست جمهوری هر فردی را تنفیذ نکند، آن رئیس جمهور نمی تواند حکومت کندو حکومت او طاغوت است. ما باید از خدا و پیامبر او از امام معصوم و جانشین امام معصوم تبعیت کنیم.

مشروعیت تمام دستگاههای نظام جمهوری اسلامی و مشروعیت قوای سه گانه بخاطر نصب فقیه است. چون او مجوز می دهدو نصب ولی فقیه به اذن امام معصوم است. نظام جمهوری اسلامی برپایه اسلام ناب و برپایه فقه شیعه برقرار شده است نه بر مبنای فقه اهل سنت. از اعتقادات اهل سنت است که مسئله امامت را جز فروع دین می دانند ولی ما آن را جز اصول دین می دانیم. اهل سنت معتقدند که تخلف از رای منتخب مردم جایز نیست ولی شیعه این سخن را رد می کند. همانطور که مردم سه خلیفه اول را به عنوان جانشین پیامبر انتخاب کردندولی شیعه آن را قبول نداردو حکومت آنهارا غاصبانه می داند.برای اینکه حکومت فردی درجامعه اسلامی مشروعیت داشته باشد باید با نصب خداو پیامبر خدا و امام معصوم باشد. در عصر غیبت هم همین گونه است.

این سخن حضرت امام مبنا دارد که دو حدیث آن را خدمت شما عرض می کنم.

حضرت امام می فرماید: « اگر رئیس جمهور با نصب فقیه نباشد، غیر مشروع است . وقتی غیر مشروع شد، طاغوت است؛ اطاعت او اطاعت طاغوت است ؛ وارد شدن در حوزه او وارد شدن در حوزه طاغوت است. طاغوت وقتی از بین می‌رود که به امر خدای تبارک و تعالی یک کسی نصب بشود. شما نترسید از این چهار نفر آدمی که نمی‌فهمند اسلام چه است؛ نمی‌فهمند فقیه چه است؛ نمی‌فهمند که ولایت فقیه یعنی چه.

آنها خیال می‌کنند که یک فاجعه به جامعه است! اینها اسلام را فاجعه می‌دانند، نه ولایت فقیه را. اینها اسلام را فاجعه می‌دانند، ولایت فقیه فاجعه نیست. ولایت فقیه، تَبَع اسلام است.»(5)

کسانی که می گویند مشروعیت ولایت فقیه از انتخاب مردم است، کاملا خلاف اسلام ناب سخن می گویند.این سخن اهل سنت است.

ابو خدیجه (یکی از اصحاب مورد اعتماد امام صادق (ع» می گوید که حضرت صادق (ع) به من مأموریت دادند که به دوستانمان (شیعه) از طرف ایشان چنین پیغام بدهم: « إیّاکُمْ، إذا وَقَعَتْ بَیْنکُمُ الْخُصُومَةُ أَوْ تَدَارَی فی شَیْ ءٍ مِنَ الاخْذِ وَ الْعَطاء انْ تَحاکَموُا إلی أحَدٍ مِنْ هؤُلاء الفُسّاقِ.» مبادا وقتی بین شما خصومت و نزاعی اتفاق می افتد، یا در مورد دریافت و پرداخت اختلافی پیش می آید، برای محاکمه و رسیدگی به یکی از این جماعت زشتکار(قاضی بنی عباس) مراجعه کنید.(زیرا آنها طاغوت هستند، بلکه ) « اجْعَلوُا بَیْنَکُمْ رَجُلًا قَدْ عَرَفَ حَلالَنا وَ حَرامَنا » مردی را که حلال و حرام ما را می شناسد بین خودتان حاکم و داور سازید؛(کسی که به فقه شیعه آشنا باشد) « فَإنّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ قاضِیاً.»زیرا من او را بر شما قاضی قرار داده ام.(یعنی فقیهی را که حرام و حلال خدا را بشناسد را من نصب کرده ام و مرا امام قبل از من و همین طور هر امامی از طرف امام قبل از خود نصب شده است تا می رسد به رسول خدا که از طرف خدا نصب شده است.) « وَ إیّاکُمْ أنْ یُخاصِمَ بَعْضُکُم بَعْضاً إلَی السُلْطانِ الْجائِر»و مبادا که بعضی از شما علیه بعضی دیگرتان به قدرت حاکمه جائر شکایت ببرد.(6)

پس مشروعیت ولی فقیه جامع الشرایط از جانب خداو نصب او از جانب امام معصوم است.چه نتایجی می توانیم از این حدیث بگیریم؟

مشروعیت نداشتن حکومت های ستمکار همانند حکومت بنی عباس و شاه ایران و مراجعه به دادگاه این نوع حکومت ها مراجعه به طاغوت است وکسی حق ندارد به طاغوت مراجعه کند.دوم مشروعیت رهبری فقیهان عالم ولو در زمان حکومت امام معصوم(ع).

مقبوله عمربن حنظلة :

روایت دوم از عمر بن حنظله روایت شده که گفت از امام صادق (ع) از دو مرد از اصحابمان که بین آنان درباره دین یا میراث نزاعی رخ داده بود و محاکمه را به نزد سلطان یا قاضی بردند و پرسش نمودم که آیا چنین کاری حلال و رواست؟ حضرت فرمود: «من تحاکم الیهم فی حق او باطل فانما تحاکم الی الطاغوت» کسی که در مورد حق یا باطلی محاکمه را به نزد آنان (حکام جور) ببرد، بی گمان محاکمه به نزد طاغوت برده « و ما یحکم له فانما یاخذ سحتا» و آنچه به نفع او حکم شود، گرفتن آن حرام است « و ان کان حقا ثابتا له،» اگر چه حق برای وی ثابت باشد،« لانه اخذه بحکم الطاغوت » چرا که آن را توسط حکم طاغوت باز پس گرفته است،«و قد امر الله ان یکفر به» در حالی که خداوند متعال دستور فرموده است که به آن کفر بورزند. « قال الله تعالی: یریدون ان یتحاکموا الی الطاغوت و قد امروا ان یکفروا به » خداوند فرموده است: «اینان می خواهند محاکمه به نزد طاغوت ببرند، با اینکه مامور شده اند که به آن کفر بورزند.»(7) عرض کردم پس چه باید بکنند؟ فرمود: « ینظران (الی) من کان منکم ممن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا، » نظر کنند در میان شما آن کس که حدیث ما را روایت می کند و در حلال و حرام ما ابراز نظر می کند، و احکام ما را می شناسد،« فلیرضوا به حکما، فانی قد جعلته علیکم حاکما، » وی را به عنوان حکم قرار می دهند، چرا که من او را حاکم شما قرار دادم،(پس نصب فقیه نصبی است الهی) « فاذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه، » س آنگاه که به حکم ما حکم نمود و از وی نپذیرفتند« فانما استخف بحکم الله» بی گمان حکم خدا را سبک شمرده « و علینا رد، و الراد علینا الراد علی الله، » و به ما پشت کرده اند و کسی به ما پشت کند به خداوند پشت کرده « و هو علی حد الشرک بالله»و این در حد شرک به خداوند است.(8)

اگر رهبر انقلاب حکم کند و کسی حرف ولی فقیه را زمین بگذارد در این روایت گفته شده است کار او در حد شرک است ، زیرا ما مأموریم احکام خدا را اجرا کنیم. وقتی به سراغ غیر دستور خدا رفتیم یعنی دستور او را در کنار دستور خدا قرار داده ایم و او را شریک خدا قرار داده ایم. اگر ولایت فقیه زمینی می بود، اطاعت از او واجب نبودو خلاف دستور او عمل کردن شرک محسوب نمیشد. امروز ولی فقیه جامع الشرایط و جانشین امام زمان در عصر غیبت مقام معظم رهبری هستند که نصب ایشان از ناحیه امام زمان و خداست و تخلف از دستورات ایشان جایز نیست و اگر تخلفی صورت بگیرد در ردیف شریک به خدای تعالی است، این مبانی اسلام ناب و تشیع است.

جایگاه و اهمیت شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران:
فقهای شورای نگهبان چون مستقیما از طرف رهبر انقلاب انتخاب می شوند پس نصب الهی دارند.دستگاه شورای نگهبان دستگاه بسیار مهمی است ، حافظ نظام جمهوری اسلامی است تا نامحرم نفوذ پیدا نکند. حمایت و کمک به دستگاه شورای نگهبان کمک به اسلام است و شما عزیزان و بزرگواران شبکه محترم دستگاه نظارت هستید که به برپایی نظام جمهوری اسلامی کمک می کنید .کار شما مورد رضایت خدای تبارک تعالی است. شما امین ملت ایران وامین رهبر انقلاب هستید . باید امانتداری را رعایت کنید. حفظ رای مردم امانتی است که خدای متعال به دست شما داده است. مهم نیست که شما طرفدار چه کسی هستید و چه کسی رای می آورد بلکه وظیفه شما حفظ رای مردم است. در عین حال شما حافظ قرآن و نظام جمهوری اسلامی نیز می باشید.

صمیمانه از حضور همه شما عزیزان و بزرگواران تشکر می کنم.ان شاءالله این نظام ماندنی است و پرچم آن در دستان صاحب الزمان قرار می گیردو آینده بسیارروشن است و از آن ملت ایران است. ان شاءالله طواغی همه از برکت اسلام ناب، از بین میرود .

السلام علیکم و رحمه الله برکاته



پی نوشت:


1- صحیفه امام خمینی ، جلد ۲۱ ، صفحه ۴۰۲

2- صحیفه امام خمینی ، جلد ۲۱ ، صفحه ۴۰۳

3- صحیفه نور، ج 21، ص 176

4- صحیفه امام خمینی ، جلد ۱۵ ، صفحه ۳۶۵

5- صحیفه امام خمینی ، جلد ۱۰ ، صفحه ۲۲۱

6- وسائل الشیعة؛ ج 18، ص 100 / «کتاب القضاء»، باب 11 از ابواب صفات القاضى، ح 6 / امام خمینی - کتاب ولایت فقیه ص 83 تا 92

7- سوره مبارکه نساء، آیه 60

8- اصول کافی، ج 1، ص 67 / وسائل الشیعه، ج 18، ص 98.


http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2277.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2278.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2279.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2280.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2281.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2282.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2283.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2284.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2285.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2286.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2287.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2288.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2289.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2290.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2291.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2292.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2293.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2294.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.