سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ویژگیها وشخصیت برجسته امام صادق(ع)/ نماز جمعه پیوند بین مردم وحاکمیت

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 440 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1396.05.03
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه زرند مورخه 96/04/30



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا واغثنا ، السلام علیکم یا شهداء، یاسعداء یا نجباء

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای مدافع حرم، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان و سه شهید والامقامی که این روزها شهرستان ما را نورافشانی کردند، شادی ارواح مؤمنین و مؤمناتی که اهل نماز جمعه بودند و از دنیا رفتند ، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان وسلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این سعی و کوشش همگانی در جهت بزرگداشت شهدای والامقام و حضور شما در مراسم تشییع جنازه این شهدای گرانقدر در سطح شهر و در روستاها را ان شاءالله مورد قبول خود قرار دهد و همه ما را از شفاعت این شهدای والامقام برخوردار گرداند. از حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، تقدیر وتشکر می کنم. از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس،اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ،از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم وخصوصاً از سخنران قبل از خطبه ها جناب آقای طهماسبی مسئول محترم بهزیستی شهرستان ، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

عرض تسلیت دارم به مناسبت شهادت جانسوز رئیس مذهب امام جعفر صادق(ع) ، در این مدت زمان کوتاهی که در خطبه اول در خدمت شما هستم ، گوشه ای از ویژگی های امام صادق(ع) را به اختصار خدمت شما عرض می کنم.

زمان شناسی امامان معصوم(ع):

یکی از مهمترین ویژگی همه امامان معصوم (ع) ،زمان شناسی است که همواره بر اساس متقضای زمان عمل می کنند. زمان شناسی بسیار مهم است وائمه تاکید می کنند که همیشه عالم به زمان خود باشید و بصیرت و آگاهی داشته باشید و زمان خودتان را بشناسید. تفاوت بین عالم و بصیر چیست؟ آیا هر عالمی بصیرت دارد؟ بصیر یعنی دانای زمان شناس ، کسی که زمان را می شناسد و در موقعیت های مختلف ، تکلیف خودش را می داند. اهمیت زمان شناسی را در قالب مثالی خدمت شما بزرگواران عرض می کنم تا به اهمیت زمان شناس بودن ، به موقع در صحنه بودن ، اشارات ولی و رهبر را به خوبی تشخیص دادن ، به موقع به میدان آمدن وحمایت کردن چه نقش مهمی در پیروزی دین خدا و موفقیت یک انسان دارد.

زمان شناسی یاران امام حسین(ع)در کربلا :

در جریان کربلا و بعد از کربلا دو گونه شهید داریم . هر دو گروه در رکاب امام حسین (ع) شهید شدند، یک گروه تعدادی اندک بودند و گروه دیگر حدود4-5 هزار نفر بودند. یک گروه شهدای کربلا هستند، افرادی مانند حبیب بن مظاهر و زهیر که زمان شناس بودند و تشخیص دادند که امروز وقت آن است که رهبرشان را یاری کنند. گروه دوم که به توابین معروف شدند مانند سلیمان بن صرد خزاعی.سلیمان بن صرد خزاعی از بزرگان و رهبران شیعه ی عراق و از اصحاب و یاران نزدیک امامان نخستین شیعه است که در بیشتر حوادث سیاسی، به ویژه جنگ های دوران امام علی و امام حسن (ع) در کنار امامان حضور داشته و سابقه ی درخشانی از خود به جای گذاشته است. (1) وی با اینکه طلایه دار نهضت دعوت از امام حسین (ع) برای آمدن به عراق است، اما خود در حادثه ی عاشورا غایب بوده است. حتی امام حسین(ع) شخصا برای او نامه نوشته است و از او یاری خواسته است ولی در لحظه ای که باید در صحنه باشد و زمان شناسی کندو ولی و امام خود را یاری کند، کوتاهی کرد و امام را یاری نکرد. مانند رزمنده ای که شب عملیات خواب بماند و از عملیات جا بماند.درست است آن رزمنده به جبهه آمده است و آموزش هم دیده است و سختی های زیادی را تحمل کرده است ولی در لحظه آخر که باید بیدار باشد و در شبیخون به دشمن شرکت کند، غافل بوده و خواب مانده است. یا همانند این است که انسان سحر بیدار شود و روزه بگیرد ولی نزدیک غروب قبل از افطار، غفلت کندو روزه خود را بخورد ، در این صورت همه زحماتش هدر می رود. زمان شناسی و تشخیص و تصمیم درست در زمان مناسب تکلیف را ادا کردن ، بسیار مهم است .

مثلا در فتنه سال88 اصل نظام مورد تهاجم قرار گرفت . عده ای همان لحظه بیدار شدند و افرادی بعدا متوجه فتنه شدندو بیدار شدندو عده ای همچنان در خواب هستند ،مگر خدا آنها را بیدار کند. البته شاید در سالهای آینده که دشمن تمام اسناد را منتشر بکند ، شاید آن موقع بیدار بشوند و بفهمند که انتخابات بهانه بودو اصل نظام نشانه بود و شاید هرگز بیدار نشوند.

غرور فرصت طلایی توبه را از شیطان گرفت!

نقل است: روزی شیطان نزد حضرت موسی (علیه السلام) آمد و گفت: تو پیامبر خدایی و من از مخلوقات گنهکار خدا می باشم و می خواهم توبه کنم، تو از خدا بخواه تا توبه ام را بپذیرد. موسی پذیرفت و برای او دعا کرد، خداوند فرمود: ای موسی، شفاعت تو را در حق او می پذیریم، به او بگو که بر قبر حضرت آدم (علیه السلام) سجده کند تا توبه اش را بپذیرم. موسی (علیه السلام) با شیطان ملاقات کرد و گفت: با سجده بر قبر آدم توبه ات پذیرفته می شود.شیطان گفت: من بر آدم، در وقتی که زنده بود سجده نکردم اینک چطور بر قبر او که مرده است سجده کنم، هرگز چنین نخواهم کرد! (2)وقتی فردی نخواهد در مسیر هدایت قرار بگیرد، هر کاری انجام بدهیم بر رفتار او تاثیر ندارد. بحث بر روی زمان شناسی است که یک گروه مانند شهدای کربلا، زمان شناس بودند و به همین علت مقام آنها از دیگر شهدا بالاتر است.

شوخی ومزاح شهداء قبل از شهادت:

بُریر ابن خُضیر همدانی کوفی از بزرگان و قاریان و پرهیزگاران مسجد کوفه است ، وقتی خبر حرکت امام(علیه السلام) از مدینه به مکه را شنید خود را در مکه به امام رساند. سخت‎ترین شبی که بر اهل‎بیت علیهم السلام گذشت شب عاشورا بود؛ اما حالت "بریر" در آن شب دیدنی بود. او در آن شب با "عبدالرحمن" مزاح و شوخی می‎کرد. "عبدالرحمن" به او اشکال گرفت که این ساعت، زمان شوخی و بذله‎گویی نیست. "بریر" در پاسخ گفت: "ای برادر! قوم و تبار من می‎دانند که زمانی که جوان بوده‎ام اهل بذله‎گویی نبوده‎ام، چه رسد به زمان پیری و کهولت سن. اما من واقفم به آن چه به زودی ملاقاتش خواهیم کرد. به خدا سوگند، تنها فاصله ما و حورالعین حمله این قوم با آن شمشیرهایشان است، چقدر مایلم که آن زمان هم اکنون باشد.(3)همانند رزمندگان ما که در عملیات ها حنا می بستند و خوشحال بودند، گویی مرگ را به شوخی گرفته بودند ، شهدا زمان شناسان خوبی بودند و اجازه ندادند زمان را از دست آنها برودو بهترین تصمیم را در زمان گرفتند. ولی سلیمان بن صرد بعدها متوجه اشتباه و کوتاهی خود شد و به همراه پنج هزار نفر نهضت توابين راه انداختند و با شعار « یالثارات الحسین» به خون خواهی امام حسین (ع) بلند شدند ، منطق قيام توابين جبران اشتباه تاريخي آن ها در ياري نکردن امامشان است؛ و عدم حمايت از امام را گناهي مي دانستند که تنها با کشتن قاتلان امام يا کشته شدن خودشان قابل جبران است.(4) همه این پنج هزار نفر و خود سلیمان در این قیامها به شهادت رسیدند ولی چرا امروز هیچ نام و یادی از آنها نیست و از آنها در کنار شهدای کربلا یاد نمی شود ؟ چون آنها وقتی که باید امامشان را یاری می کردند، او را تنها گذاشتند. چه می شود که انسان به این نقطه می رسد؟ تصمیم گیری صحیح در زمان ، تشخیص درست و به موقع تکلیف ، امام و ولی را درست شناختن ،اطاعت از فرمان امام در زمان، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گاهی اوقات رهبر باید تشر بزند تا انسان بیدار شود ولی برخی افراد هستند که اشارات رهبر را درک می کنند و نیازی ندارند تا رهبر سخن خود را به صراحت و مستقیم بیان کند. تشخیص درست و بجا یعنی رهبر اشاره هم بکند، مطلب را متوجه بشوی.

زمان شناسی امام صادق(ع):


پس یکی از ویژگی های امام صادق (ع) زمان شناسی و استفاده از فرصت بوده است. مرد زمان خود باش! امام صادق (ع) مرد زمان خود بودند، دوران امامت امام صادق(ع) همزمان شده بود با اواخر حکومت بنی امیه که بنی امیه تضعیف شده بودو آغاز حکومت بنی عباس، هر دو این حکومت ها غاصب هستند و با شعار حمایت از امام حسین (ع) و حمایت از اهل بیت (ع) روی کارآمدند در حالی که هدف آنها رسیدن به حکومت و قدرت بود. در آن زمان این دو حکومت دائما در حال جنگ بودند و فرصت نکردند تا دشمنی خودشان را نسبت به اهل بیت (ع) ابراز کنند، چون پایه های حکومت بنی امیه لرزان شده بود و در آستانه سقوط قرار گرفته بودند، بنی عباس هم تازه کار بودند. در این بازه زمانی فرصتی برای امام صادق (ع) پیدا شد تا بنیانهای علمی و فکری و دانشگاههای بزرگ در علوم مختلف ، یک مدیریت فرهنگی و یک جهاد بالای فرهنگی را بنیان گذاری کنند. از طرف دیگر بنی امیه و بنی عباس برای اینکه اهل بیت را تخطئه کنند ، گروههای مختلفی را با افکار مختلف و شبهات مختلف مانند فرقه مرجئه ، معتزله، اشاعره و مجسمه به وجود آورده بودند.در کتابی که تعدادی از دانشمندان غربی راجع به مذهب شیعه و امام صادق (ع) نوشته اند ،آمده است : امام صادق(ع) رئیس مذهب شیعه، حدود 500 علم را تدریس می کردند و در 500 علم تخصص بالا داشتند،امام(ع) علاوه بر علوم اسلامی مثل فقه ،لغت ،تفسیر ، قرآن و... در دیگر علوم مانند: ریاضی، فیزیک شیمی، جانورشناسی،ستاره شناسی و... نیز امام سرشناس بودند.

تربیت متخصصان مبلغ

یکی از کارهایی که امام صادق (ع) انجام دادند ، تربیت مبلغان و مناظره کنندگان بود که اباطیل و انحرافات کلافی را پاسخ می دادند و شبهات را از چهره دین می زدودند کسانی چون: هشام بن حکم، هشام بن سالم، قیس الماصر، مؤمن الطاق محمد بن نعمان و حمران بن اعین. اگر مناظره ای پیش می آمد، نشانگر مهارت شاگردان آن حضرت در دانشهای گوناگون و موفقیت چشمگیر آن حضرت در حفظ کیان تشیع از هجوم مذاهب مختلف کلامی بود. امام صادق(ع) شاگردان خود را مطابق ذوق ، سلیقه و استعداد آنها دسته بندی کرده اند که هر کدام در چه علمی کار می کند. هر کدام از آنها را در یک یا دو رشته تخصصی کار می کردند و حضرت در هر رشته ای شاگردانی متخصص را تربیت کردند. زراره بن اعین ، هشام بن حکم و... .

معروف‌ترين شاگرد ايراني امام صادق(ع)

یکی از شاگردان برجسته امام صادق(ع) در علم شیمی ، جابر بن حیان بود . جابر یک دانشمند ایرانی بود، پدر او داروساز بود و به دست بنی امیه شهید شده بود. جابر از ایران به کوفه و از کوفه به مدینه آمده بود و تا در کلاس درس امام صادق شرکت کند. او تمام علم شیمی و کیمیاگری خود را از امام صادق یاد گرفته بود. امروز دانشمندان غربی از او به عنوان پدر علم شیمی نام می برند. در علوم ستارگان دانشمندان غربی می گویند که 13 قرن قبل امام صادق(ع) اعلام کردند که زمین به دور خورشید می گرددو باعث به وجودآمدن شب و روز می شود.جابربن حیان حدود 500 کتاب و رساله نوشته است. یکی از کتابهایش هزار ورق است. (5)امروز کاغذو قلم زیاد است و نوشتن آسان شده است ولی در آن زمان کاغذ و صنعت چاپ نبوده است و روی پوست آهو و چوب درختان می نوشتند. این شیوه امام صادق (ع) در تربیت شاگرد است.

مناظره شاگردان حضرت امام صادق (ع) با مرد شامی

هشام بن سالم گوید: در محضر امام صادق بودیم که مردی از شامیان وارد شد و به امر امام نشست. امام پرسید: چه می خواهی؟ گفت: به من خبر داده اند که شما داناترین مردم به پرسشهای آنان هستید، آمده ام با شما مباحثه کنم. امام فرمود: در باره چه چیز؟ گفت: در قرآن، در حروف مقطعه و در سکون و رفع و نصب و جر آن. امام فرمود: ای حمران! به این مرد پاسخ گوی. مرد شامی گفت: من می خواهم با شما سخن گویم، نه یا حمران! امام فرمود: اگر بر او پیروز شدی، بر من پیروز شده ای. مرد شامی آنقدر از حمران پرسید تا خودش خسته شد و حمران پی در پی به او پاسخ می داد. امام(ع) فرمود: مرد شامی او را چگونه یافتی؟ گفت: مرد توانایی است و هر چه سؤال کردم، پاسخ داد. امام فرمود: حمران تو هم سؤالی از او کن. حمران پرسش کرد و مرد شامی در جواب فرو ماند. آنگاه خطاب به حضرت گفت: می خواهم با شما در علم نحو و ادبیات مناظره کنم. حضرت رو به ابان بن تغلب کرد و فرمود: با او بحث کن. ابان به سخنان او پاسخ داد و او را ناتوان ساخت.

مرد شامی گفت: می خواهم با شما در علم فقه سخن گویم. امام(ع) به زرارة بن اعین فرمود: با او مناظره کن. زراره در مسائل فقهی او را عاجز کرد. این بار گفت: پیرامون علم کلام می خواهم بحث کنم. حضرت به مؤمن الطاق فرمود: با او مناظره کن. مؤمن الطاق محمد بن نعمان احوال با او بحث کرد و مغلوبش ساخت. مرد شامی پیرامون استطاعت درخواست مناظره کرد. امام صادق به حمزة بن محمد طیار فرمود: با او بحث کن. مرد شامی از مناظره با طیار نیز درمانده شد. و به همین ترتیب در باره توحید و مسائل مربوط به آن مغلوب هشام شد. در باره امامت هشام بن حکم پیروز شد. امام صادق با مشاهده این وضعیت چنان خندید که دندانهای مبارکش آشکار شد. مرد شامی به امام عرض کرد: گویا خواستی به من بفهمانی که در میان شیعیانت چنین مردمی هستند؟ حضرت فرمود: بلی. سپس مرد شامی به امامت حضرت اعتراف کرد و در جرگه شیعیان آن حضرت درآمد.(6)در دوران قبل از امامت امام باقر (ع) و امام صادق(ع) شیعیان بسیار شکنجه می شدندو حکومت های غاصب از نزدیک شدن مردم به امامان جلوگیری کنند. بسیاری از مردم از مسائل مختلفی از جمله مراسم حج ، مشکل داشتند وجواب سوالها و شبهات فقهی خود را به سختی دریافت می کردند.اگر متوجه می شدند کسی شیعه شده است او را لای دیوار می گذاشتند کسی جرات نداشت نام فرزند خود را علی بگذارد، تا این حد دشمنی زیاد بود.حتی امام سجاد(ع)خود می فرمود که دوستداران واقعی آنها در مکه و مدینه به بیست نفر نمی رسید. (7). در وسعت دانشگاه امام صادق (ع)همین بس که "حسن بن علی بن زیاءوشاء" از شاگردان امام رضا (ع) گفته است: در مسجد کوفه 900 نفر استاد حدیث مشاهده کردم که همگی از جعفر بن محمد حدیث نقل می کردند.(8)منظورم از گفتن این جمله این بود که ما چنین پشتوانه علمی داریم و این گونه بزرگانی را داشتیم. این است که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بحث نهضت علمی و نرم افزاری را مطرح می کنند تا جوانان ما سرآمد دنیا باشند. نظام اسلامی همان راه امام صادق(ع) را طی می کند و زمینه را فراهم می کند تا ایران اسلامی از جهت علم و بصیرت سرآمد جهان بشود.نه اینکه دستشان جلوی دنیا دراز باشد. کشورهای غربی از خود ماعلم را گرفته اندو به ما فخر می فروشند. تمدن اسلامی را که حضرت امام(ره)فرمودند باید دوباره زنده شود،معنای آن همین است که دنیا با اسلام ناب به ایران اسلامی روی بیاورد. این یکی از کارهایی است که باید صورت میگرفت.

کمک وانفاق امام صادق(ع) به فقرا:


در عین حال که به زندگی امام صادق(ع) نگاه می کنیم می بینیم که به محرومان توجه بسیار داشتند، اهل انفاق و کمک به فقرا بودند .جناب طهماسبی نیز قبل از خطبه ها در مورد انفاق ونیازهای شهرستان صحبت کردند، یک مومن و مسلمان باید مانند خورشید باشد که به همه موجودات نورافشانی می کند انسان تا زنده است باید اهل خیر باشد. گرفته نباشد از این فرصت ها استفاده کنید. ما بزرگانی در همین شهر داشتیم مانند شیخ عبدالسلام زرندی که درس ایثارو از خودگذشتگی را به همشهریان خود می دادند هرچه به دیگران کمک کنید بلافاصله زمین و زمان دست به دست هم می دهندو جای آن پر می شود. هشام بن سالم نقل می کند: امام صادق علیه السلام همین که پاسی از شب می گذشت انبانی پر از نان و گوشت و پول فراهم می کرد و آن را به دوش می گرفت و به سوی نیازمندان مدینه رهسپار می شد و آن را میانشان تقسیم می کرد. ایشان نیز او را نمی شناختند تا هنگامی که امام صادق علیه السلام از دنیا رفتند و این امر متوقف شد. آن وقت بود که دانستند آن شخص خیّر، امام صادق علیه السلام بوده است.(9) صدقه مخفی خشم خدارا خاموش می کند. تا امام صادق(ع) تا زنده بودند کسی از این کمک های مخفیانه حضرت خبر نداشتند، گاهی ما کار خیر انجام می دهیم دوست دارین تا عالم و آدم را خبردار کنیم. اگر فقیر کمی بد با ما رفتار بشود دیگر در حق او کار خیر را انجام نمی دهیم. از دیگر ویژگی های امام صادق(ع) عفو و گذشت است. امروز بخشی از معضلات جامعه مانند طلاق بخاطر نبود گذشت بین زوجین است . امام(ره) وقتی خطبه عقد را می خواندند می فرمودند: بروید با هم بسازید. سازش بسیار مهم است. متاسفانه امروز هنوز جوهر قلم سند ازدواج خشک نشده است ، طلاق می گیرند. بخشی از این بخاطر خودخواهی است. انسان باید آستانه تحمل و صبر خودش رابالا ببرد. به نکاتی که می گویم توجه کنید، اینها نکات کاربردی است هر کدام برای زندگی من وشما یک درس است.

عفو و كرم امام صادق(عليه‌السلام)

مردي خدمت حضرت صادق (عليه‌السلام) شرفياب شد و عرض كرد: پسر عمويت فلان، نام شما را برد و هر چه فحش و ناسزا مي‌توانست به شما گفت: حضرت كنيز خود را فرمود كه آب و وضو برايش حاضر كند. پس وضو گرفت و وداخل نماز شد. راوي گفت: من در دلم گفتم كه حضرت نفرين خواهد كرد بر او. پس حضرت دو ركعت نماز گذاشت و عرض كرد: پروردگار من! اين حق من بود، من بخشيدم براي تو، و تو جود و كرمت از من بيشتر است، پس او را ببخش و او را به كردارش مگير و به عملش جزا مده، پس حضرت رقت فرمود و پيوسته براي او دعا كرد و من ازحال آنجناب تعجب كردم. در ايام زندگي بسيار اتفاق مي‌افتد كه انسان از تزديكترين افراد خود بر خوردهاي ناشايست مي‌بيند و كلمات ناسزا مي‌شنود. اين روش برخورد امام در اين واقعه، درس بزرگي براي انسانها كه عفو و گذشت مي‌بايست با تار و پود وجود انسان چنان درآميزد كه در همان حال بندگي خود، بين خود و خداي خويش طلب عفو از خداوند براي او نمايد و از خيلي قضايا به راحتي بگذرد.(10) بسیاری از همین اختلافات خانوادگی بخاطر خبرچینی است که زندگی ها را داغون می کند. انسان باید عاقل و فهمیده باشد. بعضی افراد بجای آب روی آتش بریزند،آتش فتنه را شعله ور تر می کنند. این شیوه امام است.اینگونه باشید. شنونده خوبی باشید ولی زود تصمیم گیرنده نباشید. وقتی سخنی شنیدید، همه جوانب را بسنجید، سبک سنگین کنید بعد تصمیم بگیرید. برای همین است که می گویند قاضی وقتی گرسنه است یا عصبانی است حکم ندهد چون روی قضاوت او تاثیر دارد. از دیگر ویژگی های امام صادق(ع) این بود که حضرت خوش مجلس و خوش برخورد بودند.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛

در توصیه به تقوی روز به روز معرفت خودمان را به اهل بیت و امامام معصوم بیشتر کنیم. در ایام ولادت و شهادت ائمه در مورد زندگی آن اهل بیت مطالعه کنیم و روز به رو زآگاهی و بصیرت خودمان را نسبت به ائمه و امامان معصوم بیشتر کنیم.

مناسبت های هفته را به اختصار خدمتان عرض می کنیم.

ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر:

اولا ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) را در پیشرو داریم که روز دختر نامیده شده است. پیشاپیش تبریک عرض می کنم. خدمت دختران مومن ، متدین و با عفت و حجاب مان که در نماز جمعه حضور پیدا می کنند ، هم تشکر و هم عرض تبریک دارم. دختر نعمتی هستند که خداوند به بندگانش عنایت می کند.روزی نوزادی را نزد حضرت امام آوردند تا امام نامی برای او انتخاب کند. امام سوال کرد دختر است یا پسر؟گفتند : دختر . امام سه مرتبه فرمود: دختر خیلی خوب است. سپس سوال کردند : نامی برای اوانتخاب کردید؟ گفتند: نه ، می خواهیم شما نامی برای او انتخاب کنید. امام سه مرتبه فرمود: فاطمه خیلی خوب است.

نماز جمعه پیوند بین مردم وحاکمیت:

پنج شنبه 5 مرداد سالروز اولین نماز جمعه بعد از انقلاب است. نماز جمعه برکات زیادی دارد. نماز جمعه پیوند مردم و حاکمیت است. میثاقی است که مردم یک شهر هر هفته دور هم جمع می شوند و با خطبه امام جمعه که منصوب ازطرف ولی امر است ارتباط برقرا می کنند و از اخبار روز خبردار می شوند. اهمیت نماز جمعه به قدری است که خداوند یک سوره مستقل به نام جمعه در قرآن آورده است.روز قیامت افراد نزدیک بودن شان به پروردگار به برکت حضور بیشتر در نماز جمعه است. ان شاءالله سعی کنیم ، این نعمت بزرگ الهی که به برکت جمهوری اسلامی نصیب ملت ایران شده است، قدر بدانیم و اگر ما با خودروی شخصی به نماز جمعه می آییم و همسایه ها ی ما وسیله ندارند،آنها را هم با ماشین خودمان به نماز بیاوریم و آنها را نیز سفره رحمت پرورگار دعوت کنیم. و نماز جمعه را قدر بدانیم. نماز جمعه یک سنگر است،نمازجمعه قلب فرهنگی یک شهر و قرارگاه ایمان وتقواست. قرارگاه یعنی همه چیز باید از نماز جمعه شروع شود. نمازجمعه حافظ ایمان و پایگاه مقاومت در برابر کفر است .نمازجمعه جایگاه هدایت و رهبری است . ان شاء الله این روز را گرامی بداریم.

آغاز دوره ریاست جمهوری دوازدهم:

به زمان انتخاب وزرای دولت هم نزدیک می شویم ، با تجربه ای که ازجناب روحانی داریم ،ان شاءالله کابینه ای انتخاب بشود که سرآمد همه کابینه ها در نظام جمهوری اسلامی از جهت چابکی ، کارآمدی ، کارگشایی و مبارزه با استکبار وشکوفایی اقتصادی باشد. تبلور تمام وعده های رئیس جمهور در انتخاب کابینه موفق است . ان شاءالله این کابینه هم کابینه موفقی باشد و بتواند برای مردم کارگشا باشد.

توطئه های آمریکا تمام شدنی نیست:

نکته بعدی : وزیر امور خارجه امریکا اعلام کردند که ما باید ایران اسلامی را نابود کنیم.ان شاءالله که این آرزو را به گور خواهند برد.روزی که جمهوری اسلامی یک نهال نوپا بود، هجوم همه جانبه کردندو ارتش ما از هم گسیخته بود و سربازان ما آموزش نداشتند ، نتوانستند جمهوری اسلامی را براندازندو سیلی خوردند. امروز که الحمدالله کوچکترین حرکتی بکنند، موشک های دور برد ما خواب را بر آنها حرام خواهند کرد .

یک زمانی وزیر امور خارجه عربستان عربده کشی کرده بود که ما به ایران حمله می کنیم و ایران را نابود می کنیم. امریکایی ها به آنها گفته بودند : اگر ایران اراده کند تا با شما برخورد کند ،شما حتی فرصت نمی کنید گوشی را بردارید و با ما تماس بگیرید و کمک بخواهید. الحمدالله امروز ایران اقتدار پیدا کرده است و به یک کشور قدرتمند با زیر ساخت های قوی تبدیل شده است، پس دشمنان آروزی نابودی ایران اسلامی را به گور خواهد برد. منتهی آنها از هیچ کارشکنی و توطئه ای علیه ما دریغ نمی کنند، یکی از کارهایشان باتوجه به اینکه دولت محترم قرارداد برجام را بستند قرار این بود که دیگر ایران را تحریم نکنند.ایران نیز پیشاپیش و داوطلبانه به همه تعهداتش عمل کرد و هرچه را که قرار بود در طول زمان انجام بگیرد، بلافاصله انجام دادند. ولی طرف مقابل روز به روز دبه درآورد و نه تنها تحریمها را برنداشتند ، بلکه هر روز به بهانه های مختلف تحریمهای بیشتری را علیه ایران شروع کردند . اخیرا هم سپاه و چند نهاد دیگر را تحریم کردند! همان پیش بینی که مقام معظم رهبری کردندو فرمودند من به امریکایی ها اعتماد ندارم . آنها بدعهد هستند و بعد از هسته ای بحث حقوق بشر و موشکی را وسط خواهد کشید. چون انها دنبال براندازی انقلاب اسلامی هستند. اصلا ایران اسلامی را قبول ندارند و به دنبال سرنگونی نظام جمهوری اسلامی هستند.با این کشور اصلا نمی توان قرارداد بست. به هرحال قرارداد برجام بسته شد و ما روز به روز هم بیشتر تحریم شدیم، قرار نبود تحریم جدید باشد . اگر تحریم جدید شد باید هیئت نظارت بر برجام از برجام دفاع کند.اگر دشمن ، ملت ما را تحریمی می کند ، آسیب آن متوجه مردم خواهد بود و کسانی که به برکت مردم انتخاب شدند و نماینده مردم هستند باید به دشمن سیلی بزنند. وقتی که تحریم جدیدی علیه کشور ما وضع می شود، نقض برجام است و نمایندگان مردم باید در مقابل این نقض عکس العمل نشان بدهندو از حق و حقوق این مردم دفاع کنند و خدای نکرده نباید در مقابل این نقض آشکار برجام سکوت کرد. ان شاءالله که این امور انجام خواهد شد. دشمن در کنار وضع تحریمهای جدید ،توطئه دیگری را هم برنامه ریزی کرده است آنهم ایجاد دودستگی و اختلاف است .اینکه یک عده از موافق دولت و یک عده مخالف دولت باشند تا بین مدیران و مسئولان و مردم اختلاف بیندازند. بنابراین با وحدت و همدلی ما می تواند مشت محکمی بردهان دشمن باشد وبا اطاعت از ولی و رهبر ، ان شاءالله آینده کشور ما روز به روز بسیار درخشان خواهد بود.

سالروز عملیات مرصاد:

در این هفته سالروز عملیات مرصاد را داریم . دشمن با توهم اینکه بعد از قبول قطعنامه ایران ضعیف شده است ، با تمام قوا از کرمانشاه حرکت کردندو از پل ذهاب گذشتند و قسمت های زیادی از کشور ما را گرفتند ولی ایران اسلامی با عملیات مرصاد ،چنان ضرب شستی به دشمن وارد کرد که جنازه های آنها بر زمین مانده بود و برای همیشه خط نفاق را از کشور بیرون کرد. خدارحمت کند شهدای عملیات مرصاد که در آزاد سازی بسیاری از قسمت های ایران اسلامی نقش داشته باشند.

در پایان از حضور باشکوه همه شما در تشییع جنازه شهدای گمنام نیز تشکر می کنم. از سردار باقرزاده که پذیرفتند که شهدای گمنام به شهر ما بیایند و نیز شهدای گمنام که افتخار میزبانی را به ما دادند و از شما مردم شریف و بسیجیان زحمت کش ، سپاه وهمه مدیران و مسئولینی که همه دست به دست هم دادند و مراسم باشکوهی در شهرستان برگزار کردند نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.


پی نوشت:

1- شمس الدین محمد ذهبی، تاریخ الاسلام، ج 5، ص 46.

2- برگرفته از کتاب یکصد موضوع پانصد داستان، اثر علی اکبر صداقت(حكایتهای شنیدنی، محمدی اشتهاردی، ص 195، به نقل از: الدر المنثور، ج1، ص51)

3- مقتل الحسین مقرم، ص 262/ تاریخ الامم و الملوک، ج 5، ص 425.

4- ابي مخنف، مقتل الحسين (ع)، ص 248-249.

5- زندگانى امام صادق علیه‌السلام، سيد جعفر شهيدى، ص 65 به نقل از وفيات الاعيان، ج 1، ص 291.

6- تهذیب الكمال، ج5، ص79؛ سیر اعلام النبلاء ج6، ص 258؛ بحار الانوار، ج47، ص 217.

7- شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 4، ص 104، و نک: بحار، ج 46، ص 143، الغارات، ص 573

8- رجال نجاشی، ص 39 .

9- امین، سید محسن، سیره ی معصومان، ترجمه ی علی حجتی کرمانی، ج5 ، ص65، تهران، سروش،1376.

10- منتهی الامال




http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2536.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2537.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2538.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2539.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2540.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2541.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.