سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ویژگیهای یک خانواده مهدوی / نماز جمعه ستون اعتقادی وسیاسی شهر است

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 423 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1396.05.10
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه زرند مورخه 96/05/6



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا واغثنا ، السلام علیکم یا شهداء، یاسعداء یا نجباء

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای مدافع حرم، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، شادی ارواح مؤمنین و مؤمناتی که اهل نماز جمعه بودند و از دنیا رفتند ، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان وسلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، تقدیر وتشکر می کنم. از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از رانندگانی که هر هفته نمازگزاران رابه میعادگاه نمازجمعه می آوردند و از سخنران قبل از خطبه ها جناب حجه الاسلام ایزدی نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

اول ماه ذیقعده ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) و دهم این ماه ولادت باسعادت امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) است وهمچنین ششم ذیقعده ولادت برادر دیگر ایشان احمدبن موسی(ع) است. این دهه ، دهه کرامت نامگذاری شده است و برای هر روز این هفته ، یک نام در نظر گرفته شده است، امروز جمعه را روز خانواده مهدوی نامگذاری کرده اند.

بنده هم این موضوع را یعنی « خانواده مهدوی با محوریت مهربانی نسبت به خانواده »را انتخاب می کنم و در این خطبه چند کلامی راجع به خانواده مهدوی سخن خواهم گفت. ان شاءالله برای اینکه آرامشی ایجاد شود صلواتی مرحمت بفرمایید.

آرامش جهان با ظهور امام زمان(عج):

آروزی همه مسلمانان و آروزی همه ادیان توحیدی این است که منجی بیاید و بشریت را نجات دهد. همه ادیان اعم از یهودیت ، مسیحیت،هندوها و... منتظرند تا زمانی برسد که منجی جهان بیاید و جامعه را نجات بدهد. ما مسلمانان هم آروزی ظهور امام زمان حضرت مهدی(عج) را داریم. ما منتظریم تا امام زمان به عنوان رهبر همه جهان بیایند و دنیا را از ظلم و ستم برهاند و قسط و عدل را در جهان پیاده کند. ما انتظار داریم تا امام زمان(عج) با ظهور خودش ، آرامش، سعادت و خوشبختی را به بشریت ارزانی بدهد. برای تحقق این آروز چه باید کرد؟ آیا باید دست روی دست گذاشت تا امام زمان وقتی ظهور کرد خودشان همه چیز را درست کنند؟ یا حتی باید کمک کنیم تا گناه زیاد شود تا امام زمان ظهور کند؟ این تفکر اشتباهی است و تفکر انحرافی و برخلاف تفکر اسلام ناب است.منتظر یعنی کمک کنیم تا زمینه ظهور فراهم شود. جامعه از اجتماعهای کوچک به نام خانواده تشکیل شده است، اگر بخواهیم اجتماع از ظهور حضرت ولی عصر بهره مند شود، باید خانواده هایمان دوستدار امام زمان باشند.اگر خانواده ها سیره امام زمان ، دستورات خداو پیامبرش را و دستورات امام معصوم را در زندگی خانوادگی خود پیاده کردند و خانواده های ما مهدوی شدند، اجتماع ما هم مهدوی خواهد بود. و کم کم زمینه برای ظهور امام زمان آماده می شود. موانع بزرگی جلوی ظهور امام زمان را گرفته است ، امام عصر امروز حیّ و حاضرند و دوست دارند تا هرچه زودتر ظهور اتفاق بیفتد تا جهان و جهانیان را از گمراهی و گرفتاری نجات بدهند ولی متاسفانه گرفتار چاه غیبت شده اند.این چاه غیبت و این دوری را چه کسانی به وجود آورده اند؟ آیا خداوند خواسته است امام زمان دور باشدو مانع ظهور است؟ خیر، خداوندی که پیامبر و دیگر امامان را برای هدایت و دستگیری انسانها فرستاده است و می خواهد بندگانش راه درست را در پیش بگیرند ،نمی تواند مانع ظهور باشد. آیا خود امام زمان مانع ظهور است و تمایل ندارد از پس پرده غیب کنار بیاید؟ بازهم خیر ؛ امام زمان هم دوست دارند تا هرچه زدوتر ظهور اتفاق بیفتد . روایات زیادی وجود دارد که به طور کلی، امر به دعا برای تعجیل در فرج کرده اند، که توقیع شریف حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف یکی از این روایات شریف می باشد: «وَ اکثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعجیلِ الفَرَج فإنَّ ذلِک فَرَجُکم»(1) برای تعجیل در فرج من، بسیار دعا کنید، زیرا که گشایش کارهای شما در آن است.در روایات بسیاری هم صلوات همراه با « وعجِّل فَرَجَهُم » نقل شده است. اینکه بگویید : « الَّلهُمَّ صلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّد و عجِّل فَرَجهم »(2) پس پیداست امام زمان هم تمایل دارد تا هرچه زدوتر ظهور اتفاق بیفتد و خود مانع از ظهور نیستند. پس ما انسانها مانع از ظهور هستیم. در طول تاریخ همه پیامبران و امامانی را که خداوند برای هدایت انسانها فرستاده بود به دست عده ای از مردم کشته شدند و یا با زهر وسم به شهادت رساندند. پس انسانها مانع ظهور هستندو خودشان باید این مانع را برطرف کنند. هر کدام از ما باید نقش خودمان را در ظهور ایفا کنیم و همه ما موثر هستیم.

دعا جهت تعجیل در فرج امام زمان(عج):

در روایت داریم که برای قوم بنی اسرائیل مقدر بود که به مدت 400 سال با حیرت و سرگردانی گرفتار باشند ، پس از گذشت 230 سال چاره ای اندیشیدند و 40 روز گریه و تضرع کردند و به در گاه پروردگار توبه کردند خداوند توبه آنها را پذیرفت ، به حضرت موسی و هارون فرمان داد که آنها را از دست فرعونیان نجات دهند و به این طریق 170 سال در فرج انها تعجیل شد. امام صادق (ع) پس از بیان این مطلب فرمودند : « اگر شما شیعیان نیز این کار را انجام دهید خداوند به شما گشایش دهد و فرج ما را می رساند ولی اگر انجام ندهید امر فرج به آخرین وقت تعیین شده منتهی می شود »(3)پس اگر مردم خودشان را برای ظهور آماده نکنند و دعا نکنند، ظهور به تأخیر می افتد ولی اگر تک تک مردم خواهان ظهور حضرت ولی عصر(عج) باشند و خانوادههای ما خانواده مهدوی و در پی جلب توجه امام زمان(عج) باشد و در جهت خواست امام زمان قدم بردارند، قطعاً ظهور زودتر اتفاق می افتد.پس ظهور بستگی به ما و طلب ما دارد. هر کدام از ما می توانیم در ظهور امام زمان نقش داشته باشیم. نباید فکر کنیم که یک نفر به تنهایی نقشی ندارد بلکه تک تک ما در امر ظهور مؤثر هستیم. اجتماعهای بزرگ تشکیل شده از اجتماع کوچکی به نام خانواده ، وقتی خانواده براساس فکر الهی ، مهدوی و عشق و علاقه به حضرت صاحب الامر(عج) شکل بگیرد ظهور به قطع و یقین اتفاق می افتد.

چگونه یک خانواده مهدوی داشته باشیم:

چند نکته برای شکل گیری خانواده مهدوی را یادداشت کردم که خدمت شما عرض می کنم.

اولین نکته ما انسانها نیاز به پشتبانه و تکیه گاه داریم اگر احساس کنیم پشتوانه زندگی ما امام معصوم است واین را باور کردیم که امام زمان دوستدار و خیر خواه ما هستند و خیر را بیشتر از ما و برای ما می خواهندو از حال ما باخبر هستند، در زندگی آرامش بیشتری خواهیم داشت. در روایت داریم امام زمان(عج) "کَالاُم اَلشَفیقَهُ عَلی وَلَدِها اَلصَغیرَه" امام مثل مادر بر نوزاد مهربان است ،یک دختر تا زمانی که ازدواج نکرده است خواب سنگینی دارد ولی وقتی که ازدواج کند ومادرشود دائماً به فکر فرزندش است واگر کودک کوچکترین حرکتی را بکند این مادر شب بیدار می شود وبا عشق و علاقه تا صبح بالای سر او بیدار می ماند. امام زمان نسبت به ما از یک مادر مهربانتر است این وصف امام زمان (عج) است .

امام رضا علیه‌السلام در حدیثی فرمودند: «الاِمام الاَنیس الرّفیقُ و الوالِدُ الشَّفیقُ و الاَخ الشقیق و الاُمُّ البَرَّه بِالوَلَدِ الصَّغیر وَ مَفْزَعُ الْعِبَادِ فِي الدَّاهِيَةِ النَّآدِ »(4) امام آن همدم همراه و آن پدر مهربان و برادر تنی (که پشتیبان برادر) است و مادر دلسوز نسبت به فرزند خردسال است و پناهگاه بندگان در گرفتارى سخت است.انسان باید احساس کند که در زندگی پشتیبان مذهبی دارد،بچه هاو خانواده خودمان را بر اساس این باور تربیت کنیم و به این باور برسیم که امام زمان همواره همراه و پشتیبان ماست.

ما هیچگاه یاد شما را از دل نمی بریم:

حضرت صاحب الامر (عج) در نامه ای که به شیخ مفید نوشته اند فرمودند: « إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ» (5) ما در رعایت حال شما کوتاهى نمى‏کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده‏ایم.ولی متاسفانه ما امام زمان را فراموش می کنیم درحالیکه امام زمان می فرمایند: ما هیچگاه یاد شما را از دل نمی بریم. به قول معروف « چه خوش بی‌مهربانی هر دو سر بی * که یکسر مهربانی دردسر بی » محبت اگر یک طرفه باشد،کشنده است ، اگر طرف مقابل انسان را دوست نداشته باشد غیر از رنج و غصه چیزی عاید انسان نمی شود. محبت به امام زمان (عج) و دیگر ائمه دو طرفه است. مهربانی و محبت ما به امام زمان دو طرفه است ؛ همانگونه که ما ایشان را دوست داریم ،ایشان هم نسبت به ما محبت دارند . امام زمان مانند هیلتر نیستند که وقتی بیایند فقط آدم بکشد و جوی خون راه بیندازند، او مانند مادر مهربان است .

امام زمان را شاهد وناظر اعمال خود ببینید:

فرزندان ما باید امام زمان(عج) را شاهد ، حاضر و پشتیبان خودشان ببینند و اولین بنیان خانواده مهدوی بر این اساس شکل می گیرد . ما باید احساس کنیم امام زمان (عج) در همه صحنه ها پشتیبان ماست.و ناظر بر کار ما و بیناست. ما زیر نظر هستیم (مانند دوربین مداربسته) . اگر امام زمان (عج) را حاضر و ناظر بدانیم کارهایمان را درست انجام می دهیم و هر برخوردی نمی کنیم ، وقتی در خانواده های ما احساس شود که امام زمان(عج) ما را می بیند ، یقیناً بداخلاقی ها ، فحاشی ، خیانت و دروغ کمتر می شود. این احساس نظارت بسیار مهم است . امام زمان(علیه السلام) در توقیعى که براى شیخ مفید صادر نمود، فرمود: « فَإِنَّا نُحِیطُ عِلْماً بِأَنْبَائِکُمْ وَ لَا یَعْزُبُ عَنَّا شَیْ‏ءٌ مِنْ أَخْبَارِکُمْ »(6) ما بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده نمى ماند. علاوه بر آن ما معتقدیم که پرونده اعمال ما در هر عصری به امام زمان(علیه السلام) آن عصر ارائه می‌شود. پس وقتی نامه‏های ما را بردند پیش امام زمان علیه السلام(در روایات است که هر هفته می‏برند، هفته‏ای دو دفعه.) وقتی که می‏برند، اعمال ما جوری باشد که نمایش از این بدهد که ما تابعیم. ما آن طور نیست که خودسر بخواهیم یک کاری را انجام بدهیم.

خدمت به والدین مورد رضای امام زمان(عج):

حضرت آیت الله بهاءالدینی تعریف می کردند: روزی در مکه خدمت امام زمان(عج) رسیدم. حضرت فرمودند من از فلان شخص راضی هستم. وقتی از آن شخص سوال شد: چه کردی که امام زمان از تو راضی است ؟ گفت : من کاری نکردم، فقط بسیار خدمت پدر و مادر می کنم.هیچ چیز از نظر امام زمان(عج) پنهان نیست ، همانطور که انسان بر جسم خود احاطه دارد و از خودش باخبر است، امام زمان نیز چشم بینای ماست و از همه دلها خبر دارد و از همه کارها و برنامه های ما با خبر است و وقتی فردی این را باور کرد،یقیناً سعی می کند کارهایش را درست کند. اگر در خانه یه کودک دو ساله کارهای ما را ببیند،ما حواس مان را جمع می کنیم تا مبادا خطایی را انجام بدهیم،پس اگر به این باور برسیم که ولی و صاحب ما از کار ما باخبر است، قطعا درزندگی ما و کم کردن خطاهایمان موثر است. خانواده مهدوی این گونه شکل می گیرد .

مورد دعای خیر امام زمان قرار بگیریم:

یکی دیگر از علامتهای خانواده مهدوی این است که کاری انجام بدهیم که مورد دعای خیر حضرت صاحب الامر(عج) قرار بگیرد زیرا دعای امام زمان در حق ما مستجاب است. خداوند می فرماید: « فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ»(7) مرا یاد کنید تا شمارا یاد کنم . پس یک راه اینکه امام زمان به یاد ما باشد و برای ما دعا کند این است که ما هم به یاد حضرت باشیم و برایش دعا کنیم.

سلام هر روزه به امام زمان(عج) وامام حسین(ع):

هر روز صبح که از خانه خارج می شوی بگو" السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)"سلام مستحب است ولی جواب سلام واجب است وامام زمان(عج) هم هیچ واجبی را ترک نمی کنند وقتی که شما به امام زمان سلام می دهید امام زمان(عج) به بهترین وجه جواب سلام شمارا می دهند و می فرمایند: والسلام علیکم و رحمه الله برکاته این جواب سلام امام زمان(عج) برای ما سلامتی وخوشبختی می آورد. و در عین حال ، عشق و علاقه و توجه ما را می رساند و ما را بیمه می کند.

سدیر صیرفی می‌گوید: «امام صادق(ع) به من فرمود: «ای سدیر! آیا هر روز حسین (ع) را زیارت می‌کنی؟»، عرض کردم فدایت شوم نه، فرمود: «چقدر جفاکار هستی!» سپس فرمود: «آیا هر جمعه او را زیارت می‌کنی؟» عرض کردم نه، فرمود: «آیا هر ماه او را زیارت می‌کنی؟» عرض کردم نه. فرمود: «آیا هر سال او را زیارت می‌کنی؟» عرض کردم گاهی. حضرت فرمود: «شما به امام حسین (ع) چقدر جفا می‌کنید! آیا نمی‌دانی که خداوند عز وجل دو میلیون فرشته دارد که پریشان حال بر حسین گریه می‌کنند و او را زیارت می‌کنند و خسته نمی‌شوند؟» فرمودند: «چه مانعی دارد که قبر امام حسین(ع) را در هر جمعه پنج بار و یا در هر روز یک بار زیارت کرده باشی؟» عرض کردم: «فدایت شوم. میان ما و قبر امام حسین(ع) بسیار فاصله است.» حضرت فرمود: «زیارت را از راه دور انجام بده و آن بدین گونه است: برو بالای پشت بام و به راست و چپ توجه کن. آن وقت سر به طرف آسمان بلند کن سپس به طرف قبله توجه کن و بگو: «السلام علیک یا اباعبداللّه الحسین. السلام علیک و رحمه اللّه و برکاته» اگر چنین کنی برای تو یک زیارت می‌نویسند معادل یک حج و یک عمره.» (8) .پس هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید ، به امام حسین (ع) سلام بدهید و بعد از آن به امام زمان سلام بدهید و او را حاضر و ناظر بر کارهایمان بدانیم تا از دعای خیر ایشان بهره مند شویم. به این فکر کنیم که هر روز که می گذرد، هفته ،ماه ، سال چقدر به یاد ایشان هستیم؟ آیا در ولادت اهل بیت (ع) جشن می گیریم و به فرزندان خود هدیه می دهیم؟ این هدیه دلها را به هم نزدیک می کند. به فامیل سر بزنیم ، اگر قصد داریم به کسی هدیه بدهیم آن هدایا را به اهل بیت(ع) ربط بدهیم. اینکه ما در دعای ندبه می خوانیم : « وَ هَبْ لَنَا رَأْفَتَهُ وَ رَحْمَتَهُ وَ دُعَاءَهُ وَ خَيْرَهُ مَا نَنَالُ بِهِ سَعَةً مِنْ رَحْمَتِكَ وَ فَوْزا عِنْدَكَ»رأفت و رحمت و دعاى خير آن حضرت را به ما ببخش، تا حدّى كه به سبب آن به رحمت گسترده ات، و رستگارى در پيشگاهت برسيم. راهش این است که در هر زمان به یاد امام زمان(عج) باشیم. اگر این گونه باشیم، قطعا مورد دعای امام زمان(عج) قرار می گیریم. سعی کنیم در زندگی خودمان تا جایی در توانمان است سیره راه و روش امام زمان(عج) را درزندگی خودمان پیدا کنیم. طوری زندگی کنیم و طوری فرزندان خودمان را طوری تربیت کنیم که به فکر جلب رضایت امام زمان(عج) باشند. وقتی امام زمان(عج) را حاضر و ناظر بر خودمان دانستیم وقتی باور کردیم پشتیبان ماست و به این باور برسیم که اگر اما مزمان(عج) از ما راضی باشد. خدا هم از ما راضی است. خشم و غضب او خشم پروردگار است، اگر در جهت رضایت او باشیم کم کم خانوداه مهدوی وعشق و علاقه به حضرت صاحب الامر(عج) بیشتر می شود.

در این خطبه به همین مقدار کفایت می کنم.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

خدا را حاضروناظر اعمال خود بدانیم:

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به خداباوری و ایمان بیشتر به پروردگار. خدای متعال ،امام زمان و دو فرشته ای که سمت راست و چپ ما هستند را حاضر و ناظر برخودمان بداینم، زمین خبرنگار خداست. اعضای بدن ما سرباز خدا هستند. روز قیامت همه اعضای ما شهادت می دهند، امام زمان(عج) ، دو فرشته ، پیامبر خدا (ص) نیز در قیامت شاهد هستند. و ورای همه اینها خداوند شاهد ماست. خداوند همیشه بر بندگان خودش بیناست وهیچگاه خوابش نمی برد. اگر به همه اینها یقین داشته باشیم، زندگی ها خوب و درست می شود. وقتی رفت و آمدها در اداره ای با دوربین کنترل شود، همه رفت و آمدها به موقع و سرساعت انجام می شود و همه تلاش دارند تا به موقع کارت بزنند چون در اثر بی نظمی آخر ماه ، از حقوق شان کسر می شود. وقتی این نظارت را باور داشته باشیم، زندگی ها درست می شود که همین تقوی است. ان شاءالله روز به روز باور و ایمان خود را در زندگی بیشتر کنیم وگرنه بسیار مشکل می شود . دوری از گناه باید در درون انسانها شکل بگیرد، نمی توان برای همه چیز پلیس گذاشت . امیدواریم به لطف خدای متعال این باور ، در دل همه ما شکل بگیرد.

سالگرد اقامه اولین نماز جمعه بعد از انقلاب:

اولین نکته یکی از بزرگترین عنایاتی که از برکت انقلاب، اسلام و از برکت شهدا و امام راحل(ره) نصیب ملت ایران شده است، نماز جمعه است. امروز سالگرد اولین نماز جمعه است. در چنین زمانی پنجم مرداد سال58 اولین نماز جمعه رسمی در ایران اسلامی از برکت امام (ره) و امامت حضرت آیت الله طالقانی اقامه شد.چه خطبه های باصلابتی ،چه صدای پرقدرتی چه استحکام در عقیده ای این مرد بزرگ داشتند. بعد از آن علمای بلاد از حضرت امام درخواست کردند تا در سایر استانهاو مراکز شهرها هم نماز جمعه اقامه شود. بعد از حضرت امام (ره)، حکم ائمه جمعه باید از طرف جانشین حضرت ولی عصر که امروز حضرت آیت الله عظمی الامام خامنه ای است، زده شود. امروز بیش از 900 نماز جمعه در ایران اسلامی اقامه می شود. از همان ابتدا منافقین نسبت به نماز جمعه ، این سنگر حفظ اسلام و انقلاب وسنگر حفظ امامت و ولایت، کینه داشتند.چهار نفر از بزرگان ائمه جمعه مانند حضرت آیت الله دستغیب ، شهید مدنی، شهید صدوقی و مانند شهید اشرفی اصفهانی که اینها هر کدام یک بازوی قدرتمند برای اسلام و نظام و برای ملت و مردم بودند توسط منافقین ترور و به شهادت رسیدند ودر نماز جمعه بمب گذاشتند.

اهمیت نمازجمعه:

نماز جمعه دستور خداست و قدری این نماز جمعه اهمیت دارد که خداوند یک سوره مستقل به نام جمعه خداوند در قرآن آورده است و در آن دستور به اقامه نماز جمعه داده شده است. برای نماز های دیگر مانند نماز جماعت ظهر سفارش شده است که به آرامی و با آرامش گام بردایرد ولی برای نماز جمعه می فرماید : « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلي‏ ذِکْرِ اللَّهِ » اى کسانى که ایمان آورده اید ، چون در روز جمعه براى نماز جمعه بانگ اذان داده شد ، به سوى نماز که ذکر خداست بشتابید «وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِکُمْ خَيْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ » و داد و ستد و دیگر کارها را واگذارید . این براى شما بهتر است اگر بدانید . (9) « فَاسْعَوْا » یعنی شتاب کنید.نتماز جمعه یک نماز عادی نیست که بخواهید با آرامش بروید. وقتی صدای اذان نماز جمعه را شنیدید با شتاب به سوی نماز بروید. صحبت های عادی ما در خطبه های نماز جمعه هم ذکر خداست.در ادامه خداوند می فرماید:« فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ »(10) وقتى نماز جمعه گزارده شد ، رواست که در زمین پراکنده شوید و از فضل خدا بجویید . و در حدیثی آمده است که پیامبر بعد از نماز جمعه سری به بازار می‏زد.(11)

راه اندازی جمعه بازار در حاشیه برگزاری نماز جمعه:

بنده بارها گفته ام ، اجازه بدهید و شهرداری شرایط را برای یک جمعه بازار فراهم کند تا اگر کسی محصولات خانگی وصنایع دستی دارد بتواند در این بازار با قیمت مناسب تر بفروشد . متاسفانه این اتفاق تا کنون در زرند نیفتاده است. مستحب است بعد از اقامه نماز جمعه برای خانواده خود خرید کنید و یا یک غذای خوب بخرید و بخورید. وقتی بعد از نماز برای خانواده خرید کنید هم آنها را خوشحال می کنید و آنها برای شرکت درنماز جمعه، تشویق می شوند. می توانید با خرید کردن برای خانواده در دلها آنها عشق به نماز جمعه را ایجاد کنید، شرع هم به آن سفارش کرده است ولی متاسفانه ما این دستورات را اجرا نمی کنیم و تنها خودمان در نماز جمعه شرکت می کنیم وفرزندانمان را نمی آوریم.

اقامه اولین نمازجمعه توسط رسول خدا(ص):

اولین نماز جمعه را پیامبر(ص) در بین قبیله بنی سالم بن عوف در مدینه اقامه کرده و بعدها آن مکان به عنوان مسجد انتخاب شد. (12) پیامبر خدا (ص) در باره اهمیت نماز جمعه می فرمایند: « خداوند، نمازجمعه را بر شما واجب کرد. هرکس آن را در حیات من یا پس از وفات من، از روی سبک شمردن، و یا انکار رها سازد، خداوند، او را پریشان می کند، و به کارش برکت نمی دهد. بدانید! نمازش پذیرفته نمی شود. بدانید! بدانید! زکاتش را قبول نمی کنند. بدانید! حجش ، قبول نیست، بدانید! کارهای نیک او قبول نخواهد شد تا آنکه توبه کند و دیگر نمازجمعه را رها نکند، سبک نشمارد، و منکر نشود. (13) همچنین امیرالمؤمنین علی (ع) می فرمایند: کسی که سه هفته متوالی، بدون عذر نماز جمعه را ترک کند از جمله منافقان به حساب می آید. (14) تا این حد نماز جمعه مهم است.

امام جمعه محور وحدت در هر شهرستان:

الحمد الله نماز جمعه در شهرستان ما باشکوه برگزار می شود. هر چند برخی از خناسان ، به تهران نامه نوشتند که از زمانی که فلانی امام جمعه شده است، نماز جمعه خلوت شده است وکسی نماز جمعه نمی آید! چشمان خود را باز کنید و جمعیت را ببینید . به نظر ما که فرقی نکرده است و مردم زرند عاشق نماز جمعه هستند وحضور چشمگیری درنمازجمعه دارندو به اینکه امام جمعه چه کسی است، کاری ندارند . به بحث اصولگرا و اصلاح طلب هم اهمیت نمی دهند. امام جمعه یعنی امام جمع و نماز جمعه یعنی نماز اجتماع . امام جمعه فقط فرامین رهبر انقلاب و ولی را گوش می دهد و آنها را به مردم انتقال می دهد. حالا ممکن است این میان، یک سری افراد ، نظراتی دیگر داشته باشند ولی ما در مقابل نظرات آنها وظیفه ای نداریم. وظیفه ما حفظ وحدت در بین مردم ،افزایش محبت و مهربانی است اینکه کینه ای ایجاد نشودو اجتماع نمازجمعه با شکوهتر شود و شهر پیشرفت کند وگرنه اختلاف درست کردن ،کاری ندارد. بنده هم می توانم اختلاف درست کنم ولی هنر آن است که دلهارا به هم نزدیک کنیم .مثلا اگر بین دو نفر اختلافی هست وجدایی وقهری اتفاق افتاده ،هنر آن است که اختلافرا رفع وبین انها آشتی برقرار کنیم. وگرنه دامن زدن به اختلاف و عمیق کردن کینه ها که هنر نمی خواهد . من هم می توانم از یک حزب خاص حمایت کنم تا به خودم ضربه نخورد ولی اگر بخواهیم راه خدا را برویم باید وحدت ایجاد کنیم و در مسیر اعتدال و در راه ولی حرکت کنیم . تندروهای حزبهای مختلف هم ممکن است تو را قبول نداشته باشند.ما نسبت به خدا، دین خدا ونسبت به امام و شهدا تعهد داریم. ما ائمه جمعه، امام جمع هستیم نه امام حزب و یک گروه خاص! ما امام اجتماع هستیم وظیفه ذاتی ما حفظ وحدت است ،اگر غیراز این عمل کنیم، تخلف کرده ایم. اگر سخن و صحبت ما اختلاف ایجاد کند، تخلف است .امام جمعه باید مشفقانه حامی دولت در عین حال اگر انتقادی دارد، آن انتقاد سازنده باشد. انتقاد یک امام جمعه باید انتقاد نوش باشد مانند زنبور عسل نه انتقاد نیش. انتقاد باید گره ای را باز کند و مشکلی را حل کند، ما که نباید غرض شخصی نسبت به اشخاص داشته باشیم. ما باید طبق دستورات خدا را عمل کنیم و عقیده و روش امام زمان را پیاده کنیم این شیوه و منش امام و رهبر در جامعه است که یک امام جمعه باید در شهر داشته باشد. به مناسبت اولین سالگرد نماز جمعه، از حضور همه شما خواهران و برادران نمازگزار که در سرما و گرما پیاده و سواره در نمازجمعه شرکت می کنید، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.از راننده هایی که از روستاها می آیند ، مردم را به محل نماز می آورند، از ستاد نماز جمعه ، مجریان نماز جمعه و همه کسانی که در برگزاری نمازجمعه کمک می کنند، صمیمانه تشکر می کنم. ان شاءالله نماز جمعه ما مورد رضایت امام زمان (عج) قرار بگیرد

آغاز عملیات نیروگاه برقی در زرند:

دو سه نکته مسائل شهرستانی را خدمتتان عرض می کنم سپس به مسائل منطقه ای و جهانی اشاره ای می کنم. الحمدالله دیروز وزیر محترم نیرو به شهرستان ما تشریف آوردند و یک نیروگاه برقی را کنگ زنی کردند که از وزیر و استاندار محترم تشکر می کنیم . از همه دست اندرکارانی که زحمت کشیدند از نماینده ، فرماندار و شما مردم خوب که لایق هستید تا این مدیران خدمتگزار شما باشند. ان شاءالله توان این نیروگاهی که تاسیس می شود ، بیست برابر نیروگاه برقی است که ما در شهرستان داریم.این نیروگاه حدود 480 مگابایت برق تولید می کند. اگر این نیروگاه راه بیفتد تحولی در زمینه اشتغال شهرستان ایجاد می شود وکلی کارگر ونیروی کار می توانند در اینجا جذب بشوند. همچنین ما از وزیر محترم خواهش کردیم که یک برق خورشیدی به مصلی داده شود تا مصلی پیامبر اعظم(ص) نیز با برق خورشیدی کار کند و اضافه بر مصرفش را به اداره برق بفروشد ایشان هم قبول کردند و امیدواریم عملی شود. برق سرمایه است و هزینه زیادی برای آن می شود به اندازه نیاز مصرف کنید . گاهی یک فرد ، به بهانه قناعت تنها از یک لامپ کم نور استفاده می کند که برای چشم ضرر دارد ، این درست نیست . اگر هم همه خانه را هم چراغانی کنند ، باز هم کار درستی نیست همه چیز را به اندازه نیاز باید استفاده کرد. آب ،برق ، مخارج روزانه اگر به اندازه استفاده شود، اسراف نیست. برخی افراد حتی مریض هم می شوند برای صرفه جویی در مخارج به پزشک مراجعه نمی کنند، این صرفه جویی نیست .به قدر نیاز استفاده کردن، صرفه جویی نیست.

موسی از خدا شفا خواست:

نقل شده است: روزی موسی بن عمران (علیه السلام) مریض شد. بنی اسرائیل بر او وارد شدند و بیماریش را شناختند. به او گفتند: اگر فلان دوا را بخوری ، خوب می شوی .گفت: دوا نمی خورم تا خدا خودش مرا شفا دهد. دوا را نخورد. بیماری او ادامه پیدا کرد. موسی (علیه السلام) که منتظر این بود که خدا شفایش دهد، خدا او را شفا نداد. به او وحی شد: به عزت و جلال خودم سوگند می خورم که تو را خوب نخواهم کرد مگر اینکه همان دوایی را که به تو توصیه کردند ،بخوری. موسی علیه السلام دیگر چاره ای ندید ؛گفت:همان دوایی که گفتید را بیاورید.آوردند و خوب شد.بعد در دل موسی(علیه السلام) واقع شد که چرا خدا او را شفا نداد و گفت:باید دوا را بخوری ؟خدا به او وحی کرد :تو گفتی من دوا را نمی خورم ؛خدا مرا شفا بدهد،مثل اینکه خاصیت شفا را خدا در دوا قرار نداده و دیگری قرار داده که اگر دوا بخوری دیگر خدا تو را شفا نداده!همان خدایی که درد را آفریده ؛دوا را هم آفریده است ؛ تو می خواهی توکل را نقیض و ضد حکمت من قرار بدهی؟(16) به اندازه نیاز خرج شود، اسراف به حساب نمی آید ولی بیشتر از نیاز اسراف است.

بیکاری وعدم اشتغال جوانان

نکته دوم این است یکی از مشکلات بیکاری و عدم اشتغال است. جوان ما تحصیل کرده و دیپلم ویا تحصیلات دانشگاهی دارد ، ولی یک کار فنی کوچک را نمی توانند انجام بدهند، مثلاً یک کلید برق را نمی تواند ببندد . این کارها در زندگی ضروری است . این چه تحصیلی است که نمی تواند جوانان را برای بازار کار آماده کند ؟ انسان باید کارهای ضروری زندگی را یاد داشته باشد. بخشی از علل بیکاری و عدم اشتغال جوانان، نتیجه بی مهارتی است. پدر و مادر همه امکانات درس خواندن را برای فرزندان خود فراهم می کنند، ولی هیچ حرفه و مهارتی را به فرزندان نمی آموزند. امروز هم جوانان با مدارک عالی فارغ التحصیل شده است ولی کار نیست. هر روز جوانان به دفتر مراجعه می کنندو دنبال کار هستند.نیروی کار بسیار است و کارهای دولتی محدود، چهار گوشه میزهای ادارات پر است و دولت بزرگ و حجیم شده است و جای نیروی جدیدی نیست. نباید انتظار بکشید تا فقط در شرکت دولتی کار کنید. امروز هر کسی که هنر داشته باشد و در هنر خودش وارد باشد می تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد و به اصطلاح پول پارو کند البته به شرط داشتن مهارت .

فراگیری مهارت از طریق فنی وحرفه ای:

یکی از راههای کسب مهارت، فنی و حرفه ای است . جناب آقای مداحی در مراکز فنی حرفه ای شهرستان، اساتید بسیار خوبی و رشته های کاربردی و مورد نیاز کارخانه های شهرستان را آموزش می دهند که از ایشان و همکارانشان جای تقدیر و تشکر دارد. بنده زمانی که در شهرستان بافت بودم یک آقای بی سوادی که کار نداشت به مرکز فنی حرفه ای رفت و برق صنعتی را یاد گرفت. امروز هم آن قدر پیشرفت کرده است که در بندرعباس برای خودش کار و کاسبی خوبی راه انداخته است و چندین شاگرد دارد. به قول قدیمی ها هنر باید در بازو انسان باشد . پدر ما ، نصیحت می کرد غیر درس یک هنر و کسبی را یاد بگیرید ،پس یک راه این است که خانواده ها فرزندان خودشان را در اواقات فراغت به مراکز فنی حرفه ای بفرستند تا یک شغل و هنری را یاد بگیرند. اگر که مهارتی را یاد بگیرند زندگی آنها خوب می شود ولی اگر منتظر باشند تا استخدام دولت بشوند، ممکن است به علت عدم نیاز دولت ، یکار بمانند. اشتغال فقط رفتن سر میز اداره نیست، در هیچ جای دنیا این نیست، در هر اداره ای 50 نفر کار می کنند وکارهای مردم هم می ماند باید دولت کوچک بشود. جوانان ما باید کسب و هنری و شغل آبرومندی را یاد بگیرند. تا با توکل بخدا زندگی خودشان را آغاز کنند. در همین چندماهه ، هزار نفر در مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان آموزش دیده اند که جای تقدیر و تشکر دارد.جناب آقای مداحی همتی دارند که اگر در روستاها هم هنرجو باشد و درخواست بدهند تا یک شغل و حرفه ای را یاد بدهند ، ایشان استقبال می کنند و در آن روستا هم کلاسهای آموزشی دایر باشند.

هتک حرمت مسجد الاقصی توسط صهیونیستها:

مطلب دیگر هتک حرمت مسجد الاقصی را توسط صهیونیست ها داشتیم که در این حادثه چهارصد نفر از فلسطینیان مجروح شدند، صهیونیستها در خانه خدا را به سوی مسلمانان بسته اند ومردم را از نماز و مسجد منع می کنند و دستشان را دور گلوی فلسطینی ها گرفته اندو فشار میدهند. زندگی این مردم مظلوم را فلج کرده اند وحق اعتراض و فریاد را هم از آنها گرفته اندکه اگر اعتراض کنید تروریست هستید. خداوند ظلم این ستمگران رابه خودشان برگرداند ونابودشان کند به مسلمانان اعلام جنگ کرده اند. اگر مسلمانان سراسر دنیا صهیونیست ها را تحریم کنند و از مصنوعات واجناس این رژیم غاصب استفاده نکنند، اسرائیل خیلی زودتر نابود خواهد شد. ما بیش از یک میلیارد مسلمان داریم ولی اینها چند میلیون نفر هستندکه بر گرده جهان سوار هستند. ظلم و ستم که اینها به مردم می کند هیچکس نمی کند . ان شاءالله همه مسلمانان دست به دست هم بدهند و نابودی صهیونیستها که حتمی است زودتر تحقق پیدا کند.

بد عهدی آمریکائیها در برجام:

مطلب بعدی آخرین کلام بنده باشد.نظام جمهوری اسلامی و مدیران ما به چه هدفی پشت میز مذاکره با امریکا نشستند؟ مگر جز این بود که تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران برداشته بشود و از روز اجرای برجام دیگر امریکایی ها تحریم های جدیدی علیه ایران نداشته باشند؟ ایران هم تعهداتی داد تا این قرارداد برد- برد باشد ولی بعد از برجام امریکایی ها به هیچکدام از تعهداتشان عمل نکردند ونه تنها هیچ تحریمی برداشته نشد،بلکه نمایندگان کنگره امریکا تحریمهای مادر یعنی تحریمهایی که تحریمهای قبلی در مقابل آن هیچ بوده است، تحریمهای فلج کننده ای که ملت ایران را به زانو در بیاورد وملت ایران را تسلیم کنند را تصویب کردند. البته کور خواهند خورد و این آرزو را به گور خواهند برد که ما تسلیم امریکا بشویم و این آرزو هرگز تحقق یپدا نخواهد کرد. کنگره امریکا به اتفاق اکثریت آرا تحریمهای جدید علیه ایران را تصویب می شود ورئیس جمهور آن را امضا کند تا به مرحله اجرا دربیاید. آنها دشمن است و از دشمن به غیر از دشمنی انتظار دیگری نداریم.منتهی ستاد نظارت بر برجام سازوکاری دارد . از طرف نظام جمهوری اسلامی ایران کسانی هستند که بر اجرای صحیح برجام نظارت می کنند ،ملت ایران انتظار دارند تا این افراد پاسخ دندان شکنی را به امریکایی ها بدهند.

تلاش برای استقلال اقتصادی کشور:

البته روزی که تازه انقلاب شده بود وما هیچ یاوری در جهان نداشتیم و ارتش از هم پاشیده شده بود وتنها هفت تا تانک داشتیم که تنها دوتای آنها کار می کرد، دشمن به ما حمله کرد و ما هیچ نداشتیم ، استقامت کردیم. الحمدالله امروز درخت انقلاب تنومند شده است و شاخ وبرگ پیدا کرده است.همانطور که میدانی بخش کوچکی از رزمندگان ما به سوریه رفته اندو داعش و امریکا را زمین گیر کرده اند ، حزب الله تعداد کمی است که اسرئیل را زمین گیر کرده است و مردم ما از این هارت و پورتها ترسی ندارند.راه این است که ما دست روی زانو خودمان بگذاریم تا در دنیا سرافراز باشیم و به دهان امریکا بزنیم و کشور خودمان را آباد و بی نیاز از فروش نفت کنیم. تا همه دنیا به ایران اسلامی نگاه کنند و یک الگوی موفق برای اقتصاد مقاومتی بشویم. ما توان آن را داریم. همین موشکها و بحث هسته ای را که امریکا را به وحشت انداخته را همین جوانان ما ساخته اند. ایران اسلامی با این قدرت فکر و نیروی جوانی که دارد ، می تواند روز به روز استکبارجهانی را زمین گیر تر کند. ان شاءالله بزودی استکبار نابود می شود.


پی نوشت:

1- غیبت شیخ طوسی، فصل چهارم، ص 515.

2- مستدرک وسائل الشیعه، ج 6، ص 94و97و 98.

3- بحارالانوار ج52 ،ص131

4- اصول کافى، ج 1، ح 1، ص 225

5- الاحتجاج، ج 2، ص 599، تألیف العلامه ابی منصور الطبرسی، طبع دوم، 1416 هـ .ق، اسوه‌، قم/ احتجاج- ترجمه جعفرى، ج 2، ص: 650 / بحارالانوار، ج 53، ص 175 الى ص 178

6- الإحتجاج، أبو منصور، أحمد بن علي الطبرسي، نشر المرتضى - مشهد، 1403 ه. ق ، ج 2، ص 495 .

7- سوره مبارکه بقره آیه 152

8- وسایل الشیعه، ج 10، ص 386.

9- سوره مبارکه جمعه ،آیه 9

10- سوره مبارکه جمعه ،آیه 10

11- تفسیر نمونه، ج ۲۴، ص128

12- تاریخ طبری، ج ۲، ص ۱۱۴٫

13- وسایل الشیعه، ج 5 ص 7

14- مستدرک الوسایل، ج 2 ص 6291

15- گفتار هایی دراخلاق اسلامی ؛ شهید مطهری (رحمه الله)ص47




http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2629.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2630.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2632.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p2633.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.