سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

تعظیم شعائرالهی

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 487 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1396.06.01
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم استقبال از کاروان پیاده محبان الرضا(ع) مشهد مقدس مورخه 96/05/28


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله.

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیکم یا شهداء ، یا سعداء یا نجباء، السلام علیک یا ثامن الحجج یا علی ابن موسی الرضا(ع).

قال الله الحکیم فی کتابه: « وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَي الْقُلُوبِ »(1)

توفیقی نصیب بنده شد که به زیارت شما زائران با وفا ومومن ومتدین امام رضا(ع) درجوار شهدای والامقام برسم . ان شاء الله که زیارت همه شما قبول وهر سال این توفیق از شما گرفته نشود و روز به روز هم جمع شما بیشتر باشد وهر حاجتی هم که داشتید ودارید وان شاء الله همه ما حاجت روا شویم برمحمد وآل محمد(ص) صلوات.

بنده هم به نوبه خودم ازجناب سرهنگ ایرانمنش که مسئولیت این کاروان را برعهده دارند وهمچنین حجت الاسلام علیزاده واز تک تک شما زائران خیلی خوب امام هشتم علی ابن موسی الرضا(ع) تشکر می کنم .از شهردار محترم وعزیزانمان از شورای شهر که دراین جلسه حضور دارند هم تشکر می کنم ان شاء الله که خدای متعال توفیقات روز افزون نصیب همه ما بفرماید.

آیه ای را که خدمت شما عزیزان عرض کردم خای متعال می فرماید : « وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَي الْقُلُوبِ »(1)

تعظیم شعائر الهی:

هر کس که شعائر وعلامتهای الهی را گرامی بدارد وعظیم بشمارد این نشان تقوای این فرد است ونشان آن هم این است که قلب چنین شخصی باتقواست " شعائر" جمع شَعر است شَعر در زبان عربی به معنای مو است وشِعاربه لباسی می گویند که به بدن می چسبد ویک لباس رو هم داریم که در زبان عربی به آن "دِسار" می گویند . بعضی از نشانه های دین به دین چسبیده اند به عنوان مثال شعائر حسینی به ان سخنان نابی که قیام سیدالشهداء(ع) را نشان می دهد ونهضت امام حسین(ع) بر این پایه بنا شده است که اگر آنها نباشد ( مثل شعار هیهات من الذله)ما کجا وذلت کجا وهمین زیر بار ذلت نرفتن را شعار حسینی می گویند.اصلاً نهضت امام حسین(ع) برپایه ظلم ستیزی وزیر بار ظلم نرفتن بنا شده است بنابراین بعضی از علامتهای دین به دین چسبیده اند ونمی توان آنها را از دین جدا کرد حالا خدای متعال می فرماید : کسی که اینها را زنده کند وبزرگ بشمارد چنین کسی نه تنها اعضاء وجوارحش تقوا دارند بلکه بالاتر از آن قلبش هم تقوا دارد .

تقوای قلب مهمتر از تقوای زبان:

تقوی قلب مهمتر از تقوی زبان وجسم و... است ، همه اعضای بدن باید تقوا داشته باشند مثلاً وقت یک ماه روزه می گیریم شکم ما روزه است ولی ممکن است چشم وزبان ما روزه نباشد ومرحله منتهی در مرحله بعد می گویند اعضاء وجوارح هم باید روزه باشند وبالاتر از آن را "خاص الخاص" می گویند. یعنی قلب و دل هم باید روزه باشد، دلت روزه باشد یعنی چه؟ یعنی اجازه ندهی که حتی وسواس ها هم به فکروذهنت بیایند وذهن وفکر وروح هم دائما در محضر پروردگارباشند وفکر بد هم نکنید واین را روزه " خاص الخاص"می گویند یعنی هم خوردن وآشامیدن را ترک کردی وهم اعضاء وجوارحت هم روزه هستند این یک مرحله خیلی بالاتری است حالا تقوا هم همین است ، یک تقوای ظاهر داریم که دست وگوش وپا هستند ویک تقوای قلب داریم ، تقوای قلب سخت تر است انسان باید در قلب هم مراعات حرمت خدا را داشته باشد وحالا کسی که این شعائر الهی را زنده نگه دارد نشان می دهد که نه تنها اعضاء وجوارحش متقی است قلبش هم باتقواست وامروز یکی از شعائر الهی بزرگداشت امام هشتم علی ابن موسی الرضا(ع) واهل بیت (ع) است" قُل لا أَسئَلُكُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى " (2) ای پیغمبر به مسلمانان بگو من از شما مزد نمی خواهم من شما را مسلمان کردم وشما بر سر سفره زحمات من نشسته اید ومن برای اسلام از شما مزدی نمی خواهم واما یک چیزمزد من است وآن هم اینکه اهل بیت من را دوست داشته باشید ،امیرالمومنین(ع) را دوست داشته باشید وحضرت زهرا(س) را دوست داشته باشید وبه ماهم امر کردند که امام رضا(ع) را دوست داشته باشیم وعشق امام رضا(ع)انسان به این پیاده روی می کشاند وکار هر کسی هم نیست که در این فصل گرما واین مسافت زیاد وبا پای پیاده به عشق امام رضا(ع) به پابوس ایشان بروید آیا این بزرگداشت امام رضا(ع) نیست؟ این تعظیم شعائر الهی نیست؟ وعلاوه براینکه در حرکت به این سمت خودسازی وتبلور را دارد تاثیرات بسیار زیادی در خانواده واجتماع نیز دارد ، امام حسن مجتبی (ع) بارها فاصله بین مکه ومدینه پیاده حرکت کردند واین دستور بزرگداشت اهل بیت (ع) است من هم تشکر می کنم ان شاء الله که زنده باشید .امام رضا(ع) بسیار گره گشا هستند وکرامات بسیار زیادی دارند. در زمان خودِ امام رضا(ع) یک نفر قصد داشت به کرمان سفر کند که در مسیر راه دزدان به این قافله حمله واموال آنها را غارت کردند وبرای اینکه آن مسافران داد وفریاد نکنند برف در دهان آنها ریختند وآن شخص هم زبانش بی حس ولال شد ودیگر نمی توانست صحبت کند وبعد ازاینکه برگشت با خودگفت نزدامام رضا(ع) می روم تا شفای دردم را ازآقا طلب کنم وشب هنگام درخواب امام رضا(ع) را می بیند امام توصیه هایی را برای بر طرف شدن دردش به او توصیه کردند وفرمودند اینها را انجام بده ان شاءالله شفا خواهی یافت وبعد حرکت کردو با آن خواب قانع نشد وبرای دست بوسی نزد امام رضا(ع) رفت وتا رسید به آقا اشاره کرد که لال شده ام وشما من را شفا بدهید آقا فرمودند مگر من در خواب به تو توصیه نکردم ، برو به همان توصیه ها عمل کن تا شفا بگیری (3) امام رضا(ع) واقعاً مشکل گشا هستند وخیلی ها حاجت گرفته اند وشماهم حتماً حاجت گرفته اید. از همین جا یک سلام به حضرامام هشتم عرض می کنیم ودر این هفته شهادت فرزندشان امام جواد(ع) را هم داریم که به امام زمان(عج) وحضرت ثامن الحجج امام رضا(ع) وبه همه شما تسلیت عرض می کنیم .

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.


پی نوشت:

1- سوره‌ مبارکه حج‌ ; آيه 32

2- سوره‌ مبارکه شوری‌ ; آيه 23

3- بحارالانوار، ج 49، ص 124، ح 6. از عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 211.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.