سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

دو حادثه مهم تاریخ عمر بشریت/کشتار بی رحمانه مردم مسلمان میانمار وسکوت مجامع بین الملل

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 453 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1396.06.22
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه زرند مورخه 96/06/17


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الله الحکیم فی کتابه : «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ» (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای مدافع حرم ، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان ، اجماعاً صلوات.
امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، تقدیر وتشکر می کنم. از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها جناب حجه الاسلام تیکدری نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

دو حادثه مهم تاریخ عمر بشریت:

ما در آستانه عیدالله اکبر ، عید آل محمد (ص)، عید غدیر خم قرار داریم. از امام صادق(ع) پرسیدند: مهمتر از عید قربان و عید فطر و جمعه باز هم عید است؟ فرمود: بله یک عیدی است به نام عيد غدير كه از همه حرمتش بيشتر است. (2)

غدیر روزی است که در آن پیامبر خدا(ص) دست اسدالله غالب، مولای متقیان امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) را بلند کردندو به عنوان امام و پیشوا و جانشین بعد از خود معرفی کردند، برادران و خواهران دو حادثه بزرگ در تاریخ عمر بشر مهم و اثرگذار بوده است.اولین آنها بعثت و منصوب شدن انسان کاملی چون حضرت محمد(ص) به عنوان پیامبر خاتم برای همه بشریت بوده است. این حادثه بزرگ را خدای متعال به عنوان منت بیان می کند: « لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم» (3)خداوند بر مؤمنان منت نهاد (= نعمت بزرگی بخشید) هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ (انسانی که کار کم انجام می دهد، با منت گذاشتن آن را بزرگ جلوه می دهد برای همین است که به انسانها توصیه شده است که کاری انجام می دهید، منت نگذارید. ولی خدای بزرگ و بلند مرتبه چون کار بسیار بزرگی را انجام داده است، منت او اشکال ندارد و در این آیه منت به معنای بخشیدن نعمت بزرگ است). دومین حادثه تاثیرگذار سالروز امامت مولای متقیان امیرالمومنین به عنوان جانشین پیامبر(ص) است. غدیر معرفی شخصیت والا ، ارزشمند ، پرسابقه ، خیرخواه ، دلسوز و از همه عالِم تر ، شجاع تر ، مهربانتر و اول مرد مسلمان بعد از پیامبر وکسی که از همه بیشترخدمت به اسلام کرده است و معرفی یازده فرزند او به عنوان جانشینان رسول خدا و امام و پیشوای انسانها تا قیام قیامت،است.

بنیانگذاری حجة الاسلام توسط رسول خدا(ص):

در سال دهم بر پیامبرخدا(ص)وحی نازل شد که یا رسول الله زمان رفتن شما از این دنیا، نزدیک شده است و دو مطلب دیگر باقی مانده است : یکی برگزاری حج و تبیین حج تمتع و مطلب دوم تعیین هندسه نظام دینی تا قیام قیامت با انتخاب رهبر الهی از طرف خداوند. بنابراین پیامبر اعظم بنا بر امر الهی، تصمیم به زیارت خانه خدا و بجا آوردن حج نمودند؛ لذا مردم را از این امر مطلع کردند(4) و حتی برای آگاه‌ نمودن اهالی مناطق مختلف، قاصدانی را به آن شهرهای دیگر فرستادندو اعلام نمودند، این پیام را به مردم برسانید که این آخرین حج رسول خداست و این سفر دارای اهمیت فراوانی است. هر کس که توانایی و استطاعت آن را دارد، بر او لازم است که پیامبر اکرم (ص) را در این سفر همراهی نماید. جمعیت زیادی در مدینه جهت همراهی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و بجای آوردن اعمال حج، گرد آمدند.تعداد جمعیتی که به همراه حضرت از مدینه خارج شده بودند را بین 70000 تا 120000 (و حتی برخی بیشتر از 120000) نقل نموده‌اند.(5) اما افراد زیاد دیگری به غیر از این عده، نظیر اشخاصی که در مکه مقیم بودند و یا اشخاصی که از شهرهای دیگر خود به مکه آمده و در آنجا به حضرت ملحق شدند و به همراه پیامبر و با اقتدای به ایشان مناسک حج را در این سفر بجای آورده و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را همراهی نمودند. امام علی، پیش از تصمیم پیامبر برای بجای آوردن مناسک حج، از طرف ایشان برای تبلیغ اسلام و نشر معارف الهی به یمن فرستاده شده بودند؛ اما هنگامی که از تصمیم پیامبر برای سفر حج و لزوم همراهی سایر مسلمین با آن حضرت در این سفر، آگاه گشتند، به همراه عده‌ای از یمن به سمت مکه حرکت نمودند و در آنجا پیش از آغاز مناسک، به رسول‌ اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ملحق شدند.(6) پیامبر خدا(ص) در این سفر بود که حج را بنیانگذاری کردند و حجه الاسلام را که از عمره تمتع و حج تمتع تشکیل شده بود را به طور کامل و عملی به مسلمانان آموزش دادند و فرمودند « و خذوا عنّي مناسككم» مناسك خود را از من فرا گيريد(7).

اعلام جانشینی وامامت امیرالممومنین(ع) در روز غدیر :

موضوع دوم که به مراتب اهمیت بالاتری داشت، بحث امامت و ولایت امیرالمومنین بود که اتمام نعمت ، اکمال دین و مسئله اسلام ناب بود و باید مطرح می شد. پیامبر(ص) بارها در حجه الوداع و در عرفات، مشعر و منا مسئله امامت و ولایت امیرالمومنین را مطرح کردند. در مسجد خیف که مسجدی در منا است،جبرئیل بر پیامبر نازل شد و فرمود: « يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ » وپیامبر خطبه مفصلی را خواندند و ولایت امیرالمومنین را اعلام کردند.(8)

بنده سال اولی که مکه مُشرف شده بودم، حدود 22سال داشتم، تعدادی از روحانیون با امام جماعت یکی از مساجد نشسته بودندو گفتگو می کردند و از او سوال می کردند: آیه « يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ... » در چه مورد است؟ گفت : این آیه در مورد نماز نازل شده است، گفتند: پیامبر خدا 23 سال در مورد نماز جماعت صحبت کردند و نماز جماعت می خواندند، گفت: پس در مورد روزه است.در این 23سال پیامبر درمورد روزه زیاد سخن گفته است پس باید مطلب جدید و مهمی باشد که خداوند می فرماید: اگر این مطلب مهم را به مردم نگویی رسالتت را انجام نداده ای. پس مطلبی غیر از نماز، روزه، جهاد و... خیلی از مسائل دینی است.این امام جماعت در نهایت حاضر نشد اقرار کند که این آیه در مورد مسئله امامت و بحث جانشین پیامبر است. پیامبر خدا (ص) فرمود : جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد که فرمان خدا را به مردم ابلاغ کن و من از جبرئیل درخواست کردم که از خداوند بخواهد تا مرا از این مأموریت معاف فرماید. ( البته این سخن پیامبر از روی ترس جان نبود. پیامبر(ص) از شجاع ترین انسانها بودند. امیرالمومنین با آن همه شجاعت ، هنگامی که شرایط خیلی سخت می شد به پیامبر پناه می آورد،پس ترس پیامبر از جان خودش نبوده است. از کثرت منافقین و اینکه ممکن بود به کفر برگردند و ولایت علی را نپذیرند، واهمه داشتند). «- أَیُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ» زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان و دسیسی ملامت گران و مکر مسخره کنندگان اسلام را می دانم؛ «وَکَثْرَةِ أَذاهُمْ لی غَیْرَ مَرَّةٍ حَتّی سَمَّونی أُذُناً وَ زَعَمُوا أَنِّی کَذالِکَ لِکَثْرَةِ مُلازَمَتِهِ إِیّی وَ إِقْبالی عَلَیْهِ (وَ هَواهُ وَ قَبُولِهِ مِنِّی)»و نیز از آن روی که منافقان بارها مرا آزار رسانیده تا بدانجا که مرا اُذُن ( سخن شنو و زودباور )نامیده اند، به خاطر همراهی افزون علی با من و رویکرد من به او و تمایل و پذیرش او از من. آیه نازل شد: «یا أَیُّهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ - فی حَقِّ عَلِی - وَ انْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ » ای پیامبر ما! آن چه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده - در حقّ علی - ابلاغ کن؛ وگرنه کار رسالتش را انجام نداده ای. و البته خداوند تو را از آسیب مردمان نگاه می دارد.(9) این وعده عصمت و حفظ یعنی پابرجا شدن،یعنی دشمن نمی تواند در مسئله ابلاغ امامت خللی ایجاد کند. به فرمان پیامبرخدا(ص) ، مسلمانان اعمال پس از منا را به سرعت انجام دادند وبلافاصله به سمت مدینه حرکت کردند تا در بین راه در محلی به نام غدیر خم توقف و اجتماع کنند که پیامبر قصد دارند تا مطلب مهمی را به سمع و نظر آنها برسانند.

معرفی مکان غدیر خم:

غدیر در 3 - 4 کیلومتری جُحفه واقع شده و جحفه در 64 کیلومتری مکه قرار داردکه یکی از میقاتهای پنجگانه می‌باشد. در جحفه راه اهالی مصر، مدینه، عراق و شام از یکدیگر جدا می‌شود.( معجم البلدان، ذیل کلمه جحفه.)غدیر خم به علت وجود آبگیرها و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان واقع می‌شد اما دارای گرمایی طاقت ‌فرسا و شدید بود.(10) شدت گرما در وادی غدیر به حدی بود که اشخاص، گوشه‌ای از ردا و لباس خویش را برای در امان بودن از شدت تابش آفتاب، بر سر می‌افکندند و مقداری از آنرا برای کاستن از شدت گرمای شنها و سنگها، در زیر پای خویش قرار داده بودند (11) .اینکه در این شرایط پیامبر خدا امر به توقف داده است، خود مؤید این است که پیامبر قصد دارد مسئله بسیار مهمی را را به مردم بگویند. غدیر خم به علت وجود مقداری آب و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان واقع می‌شد.

توطئه هاي منافقين در غدير :

منافقین که می دانستند پیامبر(ص) چه قصدی دارد ، تصمیم گرفتند تا عبور دادن مردم از غدیر، طوری عمل کنند که پیامبر(ص) موفق به سخنرانی نشود. هنگامی پیامبر به غدیر رسیدند، پیشتازان کاروان و افرادی که جلوتر حرکت می‌نمودند، حوالی جحفه رسیده بودند. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ، دستور توقف کاروانیان را صادر نمودند و امر فرمودند تا آنانی که پیشاپیش حرکت می‌نمودند، به محل غدیر بازگردند و افرادی که در پس قافله، عقب مانده بودند، سریعتر به کاروان در این وادی، ملحق شوند.(12)و این توطئه منافقین شکست خورد.

پیامبر (ص) به چند تن از صحابه دستور دادند تا فضای زیر چند درخت کهنسال را که در آن محل قرار داشتند را آماده نمایند؛ خارها را از زمین برکنند و سنگهای ناهموار موجود در زیر آن درختان را جمع‌آوری نمایند. در این هنگام، زمان به جای آوردن نماز ظهر فرارسید و رسول‌ اکرم (ص) نماز ظهر را به همراه جمعیت کثیر حاضر، ادا نمودند. هنگامی که حضرت از نماز فارغ گشت، از جهاز شتران، در همان محلی که به فرمان رسول خدا توسط صحابه آماده شده بود، منبری ساختند و وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) بر فراز آن در آمدند و شروع به ایراد خطبه، با صدایی بلند و رسا نمودند؛ در حالی‌که جمعیت فراوان همراه پیامبر، بر گرداگرد حضرت جمع گشته بودند و به سخنان نبی‌اکرم (ص) گوش فرا می‌دادند و برخی از افراد نیز برای آنکه همگان از کلام رسول خدا (ص) مطلع گردند، سخنان آن حضرت را با صدایی بلند برای افرادی که دورتر قرار داشتند، تکرار می‌نمودند. منافقین باز توطئه ای چیدند وبرای اینکه پیامبر(ص) موفق به خواندن خطبه نشود تصمیم گرفتند تا در صفوف اول بنشینند و هنگامی که پیامبر شروع به صحبت کردند، بلند شوند و با رفتن خود هم نظم جلسه را بهم بزنند و باعث از هم پاشیدن جمعیت بشوند، که این توطئه آنها هم به اذن خدا و عکس العمل به موقع پیامبر (ص) شکست خورد.
نماز ظهر آن روز به نماز عید غدیر معروف شده است ولی متاسفانه این نماز و خطبه غدیر هنوز آن طور باید جای خود را در بین مسلمانان باز نکرده است و غدیر نیز مانند مولا علی(ع) مظلوم است.بعد از نماز رسول خدا خطبه ای را ایراد کردند و ولایت و امامت امیرالمومنین علی (ع) را اعلام کردند. حضرت (ص) بعد از بیان مناقب و فضایل امیرالمومنین ، دست امیرالمومنین را بالا می برند تا حدی که کف پای امیرالمومنین در برابر زانوی رسول خدا قرار می گیرد و سفیدی زیر بغل ایشان پیدا می شود تا اعلام کنند مراد از علی در سخنان من ، این علی است که من دست او را بالا گرفته ام و رسماً امامت و ولایت امیرالمؤمنین را اعلام می کنند و می فرمایند: « مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ» هر آن که من سرپرست اویم، این علی سرپرست اوست. «وَ هُوَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی، وَ مُوالاتُهُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَی» و او علی بن ابی طالب است؛ برادر و وصی من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است.وچنین دعا می کنند : « بِأَمْرِکَ یارَبِّ أَقولُ » پروردگارا! اکنون به فرمان تو چنین می گویم : « اَلَّلهُمَّ والِ مَنْ والاهُ » خداوندا! دوستداران او را دوست دار. «وَعادِ مَنْ عاداهُ » و دشمنان او را دشمن دار. «وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ » پشتیبانان او را پشتیبانی کن. یارانش را یاری نما. «وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ» خودداری کنندگان از یاری اش را به خود رها کن. « وَالْعَنْ مَنْ أَنْکَرَهُ »» ناباورانش را از مهرت بران «وَاغْضِبْ عَلی مَنْ جَحَدَ حَقَّهُ »و بر آنان خشم خود را فرود آور.(9)البته رسول خدا (ص) تنها امامت امیرالمومنین(ع) را مطرح نکردند بلکه یازده امام بعد از اشان را نیز نام می برندو نام حضرت مهدی نیز 4 مرتبه در این خطبه غدیر آورده شده است.بعد هم بر همه مردم واجب کردند تا « فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ»این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند.
پیامبر خدا(ص) و همراهان او سه روز در غدیر ماندند وجشن گرفتند و به همگان دستور دادند تا با امیرالمومنین(ع) بیعت کنند وبگویید: السلام علیک یا امیرالمومنین(ع).اميرالمومنين در لغت به معناي "سرور مومنین" است و حضرت رسول(ص)، اين لقب را مختص به امام علي(ع) کرد و به ويژه در روز غدير فرمودند که با این نام به حضرت علي(ع) تبریک بگویند. تاکید حضرت رسول(ع) بر ديگران براي استفاده از اين واژه در خطاب قرار دادن علي(ع)، با هدف تثبيت امامت و ولايت حضرت علي(ع) بر مومنان و مسلمانان، بود( اما متاسفانه ، از زمان خليفه دوم این لقب (اميرالمومنين) غصب شد) .

بيعت گرفتن رسمي :

بعد از خطبه غدیر، پیامبر(ص) دستور داد تا همه مردم با علی(ع) بیعت کنند و مردم نیز به سوی پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) هجوم آوردند و با ایشان به عنوان بیعت دست می دادند و به پیامبر اکرم(ص) و علی(ع) تبریک می گفتند . زنان نیز با حضرت بیعت کردند به این صورت که پیامبر اکرم(ص) دستور دادند تا ظرفی آوردند و پرده ای زدند که نیمی از ظرف آب در یک سوی پرده و نیم دیگر در آن سوی دیگر قرار بگیرد و زنان با قرار دادن دست خود در یک سوی آب، وامیرمؤمنان در سوی دیگر، با آن حضرت بیعت نمایند و می گفتند السلام علیک یا امیرالمومنین(ع)، با اعلام ولایت علی(ع) دین کامل شد.(13)منافقین (بزرگان از اصحاب رسول خدا (ص) ) که در توطئه های قبلی خود شکست خورده بودند، جلسه ى مهم ديگرى را تشكيل دادند که در آن سى و چهار نفر از بزرگان منافقين و همانهايى كه اغلب پس از رحلت حضرت در رأس امور قرار گرفتند، شركت داشتند و درصحیفه ای چنین نوشتند : پیامبر انسان خوبی بود ، از دنیا رفت و دین و دیانت را به ما رساند و ولی هیچ کس را به عنوان جانشین بعد از خودش ، معرفی نکرد و امر امت را به خود امت واگذار کرده است وما بزرگان قوم شاهد این ماجرا هستیم و همه آن را امضاء کردند.(14). آنها تمام همت و تلاش خود را گذاشتند تا حادثه غدیر فراموش شود و شد آنچه شد و به قول سلمان فارسی که به آنها به زبان پارسی گفت: کردید و نکردید و ندانید چه کردید. (15) یعنی آنچه را که پیامبرخدا(ص) گفته بود رها کردید وآن کاری کردید که خواست رسول خدا نبود.

تلاش منافقین برای فراموشی غدیر:

بعد از اینکه منافقین نتوانستند جلوی رخ دادن حادثه غدیر را بگیرند، تمام تلاش خودرا برای فراموشی غدیر کردند. بعد از رحلت رسول خدا(ص) ، نوشتن احادیث رسول خدا ممنوع شد تا احادیث غدیر نشر پیدا نکند و دستور دادند آنچه کتاب حدیث نیز از قبل بود، همه را سوزاندند . نقل حدیث ، گفتن و نوشتن فضایل علی نیز ممنوع شد تا فضایل علی(ع) فراموش شود و کار را در سقیفه تمام کردند.

جمهوری اسلامی امروز نتیجه غدیر:

امروز دنیای اسلام پیرو سقیفه شدند. آنها معتقدند پیامبر کسی را به عنوان جانشین معرفی نکرد. در همین دنیای امروز مسئله روز ما غدیر است. زنده نگه داشتن غدیر و شایسته سالاری از وظایف امروز ماست. جمهوری اسلامی و زحمات امام و مقام معظم رهبری همه نتیجه غدیر است. تنها حکومتی در دنیا که نتیجه غدیر باشد جمهوری اسلامی است. بعد از 1400 سال امام بزگوار (ره) ما غدیر را زنده کردند که برای همه ما افتخار است و جمهوری اسلامی زنده شده است. امروز ولی و رهبر ما حضرت آیت‌ الله‌العظمی خامنه‌ای است. این نتیجه غدیر و شایسته سالاری است که خدا را بر این نعمت بزرگ شکرگزاریم. وظیفه ما حفظ و زنده مگه داشتن غدیر است. روز غدیر مانند روزعید قربان و عید فطر دو رکعت نماز دارد و دو خطبه قبل از آن دارد.

خواندن نماز عید غدیر خم:

امام صادق عليه السلام فرمود: نماز عید غدیر دو رکعت است که باید در هر رکعت پس از حمد، ده مرتبه سوره توحید، ده مرتبه آیةالکرسی و ده مرتبه سوره قدر را خواند. وقت نماز نیم ساعت پیش از ظهر است و پاداش این نماز برابر است با صدهزار حج و صدها هزار عمره؛ همچنین کسی که این نماز را بخواند، هر چه از خداوند بخواهد برآورده شود.(16)
ان شاءالله فردا در مصلی ما نیز برنامه اقامه نماز عید غدیر را خواهیم داشت. طرف صبح شما غسل روز عید غدیر را انجام بدهیدو از ساعت 9 مراسم عید غدیر در مصلی انجام می شود و نیم ساعت قبل از ظهر خطبه و نماز را برپا می کنیم. ما فرش را برای مراسم تدارک دیده ایم و بیست طاقه جدید نیز سفارش کردیم، خریداری بشود ولی با این وجود زیرانداز با خودتان داشته باشید ، ان شاءالله که نماز باشکوهی برگزار شود . وقت استجابت دعا فرداست. اگر گره در کارت است، غم و غصه داری یا حاجت می خواهی، فردا وقت آن است. حدود شش هزار ناهار هم تدارک دیده ایم تا همه میهمان سفره اطعام امیرالمومنین باشیم. ان شاءالله مایه شفا باشد .

اعمال روز عید غدیر خم:

پیشنهاد من این است که به پیروی از پیامبر خدا (ص) در همه مساجدو تکایا سه روز را جشن بگیرندو در بیان ائمه علیهم السلام برای این روز بزرگ اعمالی وارد شده است که به برخی از آنها اشاره می کنم: تبریک گفتن ، اظهار سرور و شادمانی، مصافحه کردن، آراستن و پوشیدن لباس نو، استفاده از بوی خوش، احسان و انفاق، صله رحم، دیدار با مؤمنان، رفع حاجت مؤمنان، غسل کردن، افطاری دادن، اطعام، گشاده دستی نسبت به خانواده، ایجاد زمینه های شادمانی، هدیه دادن و... .ان شاءالله روحانیون اعمال این روز را برای مردم بیان می کنند.توی خانه ها جشن بگیرید. عید غدیر باید بهترین عید ما باشد.ما در غدیر کم گذاشتیم که حضرت زهرا(س) شهید شد و فرق علی(ع) شکافته شدو امام حسن(ع) را زهر دادند. اگر غدیر را محکم گرفته بودیم و فراموش نمی شد، هرگز عاشورا اتفاق نمی افتاد و سر اباعبدالله بر نیزه نمی رفت.
امروز هم نظام جمهوری اسلامی بر پایه غدیر برپا شده است ،بنابراین باید غدیر را محکم بگیریم.اگر ما خوبیهای امیرالمومنین (ع)را به جهانیان بگوییم ، همه جهان جذب امیرالمومنین و اهل بیت می شوند. اگر خطبه اول طول کشید ، عذرخواهی می کنم ، گاهی مطالب مهم است و باید همه را بگوییم.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛ در توصیه به تقوی روزهایی که منسوب به اهل بیت هستند را باید گرامی بداریم و زمانی اهل بیت شاد هستند ، ماهم شادی کنیم و در عزای اهل بیت غمگین باشیم.از سادات بزرگوار ذریه حضرت زهرا (س ) می خواهم تا در جشن عید غدیر حضور پیدا کنند و ما برای خانهما و آقایون سادات صندلی هایی در جلوی درب مصلی در نظر گرفته ایم تا به مردم خیر مقدم بگویندو اگر خواستند هدیه ای هم به مردم بدهند ، مردم هم به آنها تبریک بگویند و دست آنهاراببوسند و آنها را اکرام کنند. این مجلس متعق به شماست حتما حضور داشته باشید.
چه خوب است، هیئت های مذهبی نیز از چهار گوشه شهر راه بیفتند و سادات جلودار دسته باشندو علی گویان به سمت مصلی حرکت کنند. روز غدیر ، روز تجمع و گردهمایی است، مردم دنیا باید بفهمند که ما دوستدار وعاشق امیرالمومنین هستیم. هیئت ها نباید فقط در مراسم عزا سینه زنی کنند بلکه در اعیادی مانند غدیر باید شادی کنند .لباس نو بپوشید و به بچه ها هدیه بدهید و شادی کنید وهمه به سمت جشن عید حرکت کنید.ان شاءالله مومنین به یکدیگر، حاضرین به غائبین خبر بدهند و اگر خواستید به برگزاری مراسم کمک کنید، ما در دفتر امام جمعه در خدمتتان هستیم . اگر قصد دارید تا غروب امروز برای فرزندتان عقیقه ای کنید ، بهترین جایی است که می توان گوشت این عقیقه را صرف کنید،همین جشن عید غدیر است.

یک سری نکاتی را به صورت اختصار خدمتتان عرض می کنم.

کشتار بی رحمانه مردم مسلمان میانمار وسکوت مجامع بین الملل:

دنیای عجیبی شده است اگر یک پرنده در یک گوشه دنیا از بین برود، اگر یک ماهی در دریا خفه بشود ،تمام مجامع بین الملل تاسف می خورند که یک وال به گل نشسته است و وامصیبتای همه بلند می شود که حقوق حیوانات را ضایع نکنید. فلان حیوان کمیاب است و نسل آن در حال انقراض است . ولی تعدا زیادی از مسلمانان زن و مرد و کودک در یمن کشته می شوند. علنی ویروس وبا را پخش می کنند و ساعتی چند کودک جان خودرا از دست می دهدولی کسی اعتنایی نمی کند. در این دنیایی که همه دم از حقوق بشر می زنند،اگر پشه در اسرائیل حرکت کند، فریاد مجامع بلند می شودکه به فریاد مردم اسرائیل برسید اما این همه مردم مسلمان یمن روزانه کشته می شوند. در میانمار کشوری که بودایی حاکم شده است و 70 درصدمردم هندو و 30 درصد فرقه های دیگر هستند، 8- 9 میلیون مسلمان در آنجا زندگی می کنند . ارتش میانمار با نیروهای افراطی خانه های مسلمانان را آتش می زنند و کودکان آنها را سر می برند.جنازه های آنها را آتش می زنند. زنده زنده انسانهارا کباب می کنند. آنها هم از خانه فرار می کنند تا از دریا عبور کنند و به بنگلادش فرار کنند. ولی بنگلادش از ورود آنها جلوگیری می کند و آنها در دریا غرق می شوند. در این دنیای ظلم و ستم باید به خدا عرض کنیم : «اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنا » (17) ما چقدر نیاز داریم به ظهور حضرت صاحب الامر (عج) تا حضرت دست مسلمانان را بگیرد. چهار گوشه دنیا را که نگاه می کنیم، ظلم به مسلمانان است، در میانمار به مسلمانان شناسنامه نمی دهند،برای ثبت ازدواج شان باید مالیات بدهند، از دو بچه بیشتر بخواهند داشته باشند، باید مالیات داشته باشند، اگر بین دو روستا بخواهند جابجا بشوند باید مالیات بدهند. بقدری زندگی بر مسلمانان در میانمار سخت شده است که خدا می داند، اگر یک مسلمانی بخواهد یک مغازه ای باز کند باید یک بودایی و یا هندو را شریک کند بدون اینکه آن هندو یا بودایی پول یا سرمایه ای بگذارد، ظلم به تمام معنا بر سر این مردم مظلوم و بیچاره. ما از وزارت امور خارجه خود می خواهیم تا در کنفرانس کشورهای اسلامی و سازمان ملل به وضعیت مردم میانمار توجه کنند. چرا همه سکوت کرده اند؟ ما بیش از یک میلیارد مسلمان هستیم چرا اینقدر بی اثر شده اند،برای اینکه مسلمانان از آموزه های قرآن دور شده اند، و سران کشورهای اسلامی خودفروخته اند.

قرآن می گوید: « أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم » (18) ولی سران کشورهای اسلامی چون متکی به مردم نیستند باید با شیطان بزرگ ساخت و پاخت کنند. اشدا علی المسلمین هستند. یک میلیارد مسلمان در دنیا هیچ خاصیتی ندارند چون از قرآن دور شده ایم. وگرنه اگر سران کشور های اسلامی متکی به اسلام و قرآن بودند، این همه خسارت، ظلم و بدبختی واین همه ستم در حق مسلمانان فلسطین و بحرین و.. نمی شد. ظلم به بالاترین حد خودش رسیده است. هرکجا که نگاه می کنیم سرنخ ظلم امریکاو اسرائیل است. تمام تسلیحات کشور میانمار را اسرائیلی ها تامین می کنند، و سربازان میانمار آموزش های نظامی شان را در اسرائیل می بینند. چون در منطقه ای که مسلمانان هستند نفت و گاز دارد، برای اینکه بر منابع مردم تسلط پیدا کند، این گونه مسلمانان را آواره می کنند.

هفده شهریور خونین :

جمعه 17 شهریور ، قيام 17 شهريور و كشتار جمع پرشمارى از مردم بى‌دفاع توسط رژيم ستمشاهى در ميدان ژاله تهران (جمعه سياه 1357 ه.ش) را داریم. حادثه تظاهرات ۱۷ شهريور كه به جمعه سياه معروف شد، به واقعه كشتار تظاهركنندگان در محلات فقيرنشين جنوب تهران و هم‌چنين ميدان ژاله، توسط نيروهاى نظامى ارتش شاهنشاهى گفته مى‌شود كه در هفدهم شهريور ۱۳۵۷ و در جريان ناآرامى‌هايى كه به پيروزى انقلاب ايران در اين سال انجاميد، رخ داد.ژنرال هایزر امریکایی به ایران آمدو ژنرال های شاه را دور خودش جمع کرد وگفت می دانید چرا شاه دائم شکست می خورد و نمی تواند حکومت کند چون گلوله ها هوایی است اگر سر اسلحه پایین بیاید موفق می شوید. به دستور شاه مردم را در میدان ژاله به گلوله بستندو تعداد زیادی از مردم را کشتندولی باز هم مردم عقب نشینی نکردند. سر تیپ قره باغی به حایزر گفت: نسخه تو هم فایده ای نداشت. مردم را کشتیم ولی عقب نشینی نکردند. حایزر در خاطرات خودش نوشت : اینها چقدر کودکانه فکر می کنند که با یکبار کشتن همه چیز درست می شود باید تعداد بیشتری کشته می شد تا عقب نشینی می کردند.!! هرگوشه از دنیا جنایتی علیه مسلمانان انجام می شود، زیر سر شیطان بزرگ امریکا و صهیونیست هاست.

وفات آیت الله طالقانی:

یکشنبه 19 شهریور ، وفات آيت الله سيدمحمود طالقانى، اولين امام جمعه تهران (1358 ه ق) را داریم. خداوند ایشان را رحمت کند.

ولادت امام موسی ابن جعفر(ع):

دوشنبه 20 شهریور، ولادت حضرت امام موسى كاظم(ع) (128ه.ق) است که تبریک می گوییم. همچنین این روز شهادت آيت‌الله سيداسدالله مدنى، نماينده امام و امام جمعه تبريز - دومين شهيد محراب - توسط منافقين (1360ه.ش) و حمله هواپيماهاى مسافرى به دو برج 110 طبقه‌اى مركز تجارت جهانى در نيويورك و ساختمان وزارت جنگ آمريكا (پنتاگون) (2001 م) است.

شهادت روحانی مبارز شیخ محمد خیابانی:

سه‌شنبه 21 شهریور، شهادت روحانی مبارز شیخ محمد خیابانی (1299 ه‍ ش) راداریم.

شهادت میثم تمار یار وفادار امیرالمومنین(ع):

چهارشنبه 22 شهریور، 22 ذی‌الحجه ، شهادت میثم تمار بر سر دار در کوفه به دستور ابن زیاد (60 ه‍ ق) و امضای قرارداد ننگین سازش میان ساف و رژیم اشغالگر قدس(1372 ه‍ ش) است.هر چه نگاه می کنیم و می بینیم جنایت امریکاست. آنها دشمنان اهل بیت بوده و هستند. خداوند آنها و همه ظالمان را ریشه کن کند. ان شاءالله وعده من و شما فردا در مراسم بزرگداشت عید غدیر، ما همه تلاش خود را در برگزاری هر چه بهتر این مراسم کرده ایم ولی اگر هم کم و کسری در مراسم بود، به بزرگواری خودتان ببخشید.


پی نوشت:

1- سوره مبارکه مائده ،آیه 67

2- قمي، شيخ عباس، مفاتيح الجنان، اعمال روز هجدهم ذي حجّه، ص 456.

3- سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۶۴

4- تاریخ اسلام ذهبی، بخش مغازی، صفحه 701 / المنتظم، جلد 4، صفحه 5 /سیره حلبیه، جلد 3، صفحه 308./ ارشاد، صفحه 91 – إعلام الوری، صفحه 137.

5- کرة خواص الأمّة، صفحه 30 / سیره حلبیه، جلد 3، صفحه 308 / سیره احمد زینی دحلان، جلد 3، صفحه 3.

6- صحیح بخاری، جلد 2، باب 81، حدیث 2، صفحه 159 / البدایة و النهایة، جلد 5، صفحه 227

7- فتح الباري، ج 1، ص 193/ فيض القدير، ج 1، ص 100.

8- فاکهی، اخبار مکه، ج۴، ص۲۷۰.

9- خطبه غدیریه : علامه امینی، الغدیر، ج1ص12-151و294-322 / شیخ عبدالله، بحرانی، عوالم العلوم، ج15/3ص 307-327 / علامه مجلسی، بحارالانوار، ج37ص181-182/ حر عاملی، اثبات الهداة، ج2ص200-250/ سید ابن طاووس، الطرائف، ص33.

10- وفیات الاعیان ،جلد 5، صفحه 231

11- ابن مغازلی در مناقب، صفحه 17 / شرح مقاصد تفتازانی، جلد 5، صفحه 273 / ارشاد، صفحه 94 و 93 / اعلام الوری، صفحه 139

12- خصائص نسائی، صفحه 25 (رد من تبعه و لحقه من تخلف).

13- براي آشنائي با واقعه غدير، و اشارات راويان عامه اهل سنت و شيعه به اين واقعه از جمله مي توانيد رجوع کنید به: علامه اميني(ره)، الغدير/ نقوي، خطبه پيامبر اکرم در غدير خم/ شهيدي، زندگاني فاطمه زهرا(س).

14- کشف اليقين علامه حلي ص 137 و بحارالانوار ج 28 ص 86.

15- ر.ک: ترجمة احتجاج طبرسی، حسن مصطفی، چاپ سوم (کتابخانه سیاه)، ج 1، ص 208.

16- عوالم: ج 3:15 ص 214 و 215.

17- مفاتیح الجنان : دعایی که در زمان غیبت باید خواند

18- سوره مبارکه فتح، آیه 29




http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3023.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3024.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3025.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3026.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3027.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3028.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3029.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3030.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3031.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3032.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3033.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3034.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3035.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3036.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3037.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3038.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3039.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p3040.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.