سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حضور وسخنرانی امام جمعه محترم در مراسم گرامیداشت روز بهورز

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 268 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1396.06.23
 
همزمان با عید سعید غدیرخم وگرامیداشت روز بهورز مراسم جشنی به همت شبکه بهداشت ودرمان شهرستان با حضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم وجمعی از مسئولین وبهورزان مراکز درمانی شهرستان زرند مورخه96/06/18 در محل تالار بزرگ شهر برگزار شد.



سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم جشن روز بهورز مورخه96/06/18


الحمدلله،الصلاة السلام علی رسول الله و علی آله ال الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیک یا امیرالمومنین (ع)
خشنودی مولایمان صاحب الزمان ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشان ،شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان و خانواده اجماعاً صلوات .

بنده نیز به نوبه خود عید سعید غدیر را به مولایمان صاحب الزمان(عج) و به همه شما ارادتمندان و علاقمندان تبریک عرض می کنم. خوشامد عرض می کنم خدمت نماینده محترم و فرماندار عزیزمان، سلامتی ایشان و سلامتی خودتان صلواتی را مرحمت بفرمایید.

ار جناب دکتر رشیدی، ریاست محترم شبکه بهداشت وهمکاران محترمشان و همه مدیران و مسئولینی که شَرَفِ حضور دارند نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

توفیقی نشد تا در روز بهورز و روز پزشک خدمتتان برسیم و عرض ادب و خسته نباشید داشته باشیم.و امروز به دعوت جناب آقای عربپور خدمت شما رسیدیم. از همه شما پزشکان عزیز، پرستاران و بهورزان گرامی نسبت به زحماتی که می کشید، تقدیر و تشکر می کنم . سلامتی شهرستان مدیون زحمات شما بزرگواران ، شبکه بهداشت و جناب دکتر لطفعلی پور و همکارانشان است. که غذای سالم را در اختیار ما می گذارند. غذای سالم ما به برکت زحمات شبانه روزی شما عزیزان است.

دو نعمت که مغفول مانده اند :

از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وارد شده است که « نعمتان مجهولتان الأمن و العافیة» (1) دو نعمتند که قدرشان مجهول است و همیشه مورد غفلت قرار می گیرد: صحت و سلامتی، امنیت‏ و آرامش.امنیتی که امروز در سراسر ایران اسلامی داریم و کسی نمی تواند به ما تعرض کند. صحت و سلامتی که داریم همه از زحمات شما عزیزان است. که امروز بر من واجب است که از زحمات شما تشکر کنم. در کلیپی که پخش شد، مقام معظم رهبری فرمودند: لبخند یک پرستار و پزشک می تواند آرامبخش باشد. نگاه او برای بیماری که با بیماری خود دست و پنجه نرم می کند، آرامبخش است.یک نگاه محبت آمیز یک لبخندو یک برخورد خوب، امید دادن به بیماردر جهت بهبود و سلامتی بیمار موثر است. عظمت کار شما بسیار نیکو و بزرگ است.بهترین پاداش هارا خدای بزرگ به شمایی عطا می کند که خالصانه زحمت می کشید. پیشاپیش عید بزرگ غدیر را نیز خدمت شما دوستداران و عاشقان امیرالمومنین(ع) تبریک عرض می کنم.

برادران و خواهران دو حادثه بزرگ در تاریخ عمر بشر مهم و اثرگذار بوده است.اولین آنها بعثت و منصوب شدن انسان کاملی چون حضرت محمد(ص) به عنوان پیامبر خاتم برای همه بشریت بوده است.که ازاد بخش انسان بوده است و انسان را از غل و زنجیر اوهام و توهمات نجات داده است.انسان را از بردگی و بندگی بت های ساختگی و غیر ساختگی رها کرد. و به انسانیت و به زن و مرد شرافت بخشید. و حادثه مهم دیگر انتصاب شایسته ترین و با اخلاق ترین و دلسوزترین و داناترین و شجاع ترین انسانها ، او که در راه خدا بیشتر ازدیگران خدمت کرد به رهبری جامعه اسلامی و به جانشینی رسول خدا بود که در روز عید غدیر تعیین شد. این دو حادثه بزرگ تاریخ بشریت است که هدایت و رستگاری ما ، خوشبختی و سعادت ما را به همراه آورده است.

تعیین هندسه نظام دینی تا قیام قیامت:

در سال دهم بر پیامبرخدا(ص)وحی نازل شد که یا رسول الله زمان رفتن شما از این دنیا، نزدیک شده است و دو مطلب دیگر باقی مانده است : یکی برگزاری حج و تبیین حج تمتع و مطلب دوم تعیین هندسه نظام دینی تا قیام قیامت با انتخاب رهبر الهی از طرف خداوند. بنابراین پیامبر اعظم بنا بر امر الهی، تصمیم به زیارت خانه خدا و بجاآوردن حج نمودند؛ لذا مردم را از این امر مطلع کردند(2) و حتی برای آگاه‌ نمودن اهالی مناطق مختلف، قاصدانی را به آن شهرهای دیگر فرستادند و اعلام نمودند، این پیام را به مردم برسانید که این آخرین حج رسول خداست و این سفر دارای اهمیت فراوانی است. هر کس که توانایی و استطاعت آن را دارد، بر او لازم است که پیامبر اکرم (ص) را در این سفر همراهی نماید. جمعیت زیادی در مدینه جهت همراهی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و بجای آوردن اعمال حج، گرد آمدند.تعداد جمعیتی که به همراه حضرت از مدینه خارج شده بودند را بین 70000 تا 120000 (و حتی برخی بیشتر از 120000) نقل نموده‌اند. پیامبر خدا(ص) در این سفر بود که حج را بنیانگذاری کردند و حجه الاسلام را که از عمره تمتع و حج تمتع تشکیل شده بود را به طور کامل و عملی به مسلمانان آموزش دادند. به فرمان پیامبرخدا(ص) ، مسلمانان اعمال پس از منا را به سرعت انجام دادند وبلافاصله به سمت مدینه حرکت کردند تا در بین راه در محلی به نام غدیر خم توقف و اجتماع کنند که پیامبر قصد دارند تا مطلب مهمی را به سمع و نظر آنها برسانند.

توطئه هاي منافقين در غدير :

منافقین که می دانستند پیامبر(ص) چه قصدی دارد ، تصمیم گرفتند تا عبور دادن مردم از غدیر، طوری عمل کنند که پیامبر(ص) موفق به سخنرانی نشود. هنگامی پیامبر به غدیر رسیدند، پیشتازان کاروان و افرادی که جلوتر حرکت می‌نمودند، حوالی جحفه رسیده بودند. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ، دستور توقف کاروانیان را صادر نمودند و امر فرمودند تا آنانی که پیشاپیش حرکت می‌نمودند، به محل غدیر بازگردند و افرادی که در پس قافله، عقب مانده بودند، سریعتر به کاروان در این وادی، ملحق شوند.(3)و این توطئه منافقین شکست خورد.پیامبر (ص) به چند تن از صحابه دستور دادند تا فضای زیر چند درخت کهنسال را که در آن محل قرار داشتند را آماده نمایند؛ خارها را از زمین برکنند و سنگهای ناهموار موجود در زیر آن درختان را جمع‌آوری نمایند. در این هنگام، زمان به جای آوردن نماز ظهر فرارسید و رسول‌ اکرم (ص) نماز ظهر را به همراه جمعیت کثیر حاضر، ادا نمودند. هنگامی که حضرت از نماز فارغ گشت، از جهاز شتران، در همان محلی که به فرمان رسول خدا توسط صحابه آماده شده بود، منبری ساختند و وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) بر فراز آن در آمدند و شروع به ایراد خطبه، با صدایی بلند و رسا نمودند؛ در حالی‌که جمعیت فراوان همراه پیامبر، بر گرداگرد حضرت جمع گشته بودند و به سخنان نبی‌اکرم (ص) گوش فرا می‌دادند و برخی از افراد نیز برای آنکه همگان از کلام رسول خدا (ص) مطلع گردند، سخنان آن حضرت را با صدایی بلند برای افرادی که دورتر قرار داشتند، تکرار می‌نمودند. منافقین باز توطئه ای چیدند وبرای اینکه پیامبر(ص) موفق به خواندن خطبه نشود تصمیم گرفتند تا در صفوف اول بنشینند و هنگامی که پیامبر شروع به صحبت کردند، بلند شوند و با رفتن خود هم نظم جلسه را بهم بزنند و باعث از هم پاشیدن جمعیت بشوند، که این توطئه آنها هم به اذن خدا و عکس العمل به موقع پیامبر (ص) شکست خورد.

ترسیم مسئله امامت و ولایت تا قیام قیامت:

در این خطبه رسول خدا مطالب بسیار مهمی در باب مسائل اسلامی از جمله مسئله امامت و ولایت تا قیام قیامت ترسیم کردند. و تنها امامت امیرالمومنین(ع) را مطرح کردند بلکه یازده امام بعد از اشان را نیز نام می برندو نام حضرت مهدی نیز 4 مرتبه در این خطبه غدیر آورده شده است.بیش از 3-4 صفحه از خطبه غدیر اختصاص به امام زمان دارد.این خطبه بیشتر از یک ساعت ادامه داشت تا زمان به نیم ساعت قبل از اذان ظهر رسید و دست امیرالمومنین را بالا می برند تا اعلام کنند مراد از علی در سخنان من ، این علی است که من دست او را بالا گرفته ام و رسماً امامت و ولایت امیرالمؤمنین را اعلام می کنند و می فرمایند: « مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ» هر آن که من سرپرست اویم، این علی سرپرست اوست. «وَ هُوَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی، وَ مُوالاتُهُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَی» و او علی بن ابیطالب است؛ برادر و وصی من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است.وچنین دعا می کنند : « بِأَمْرِکَ یارَبِّ أَقولُ » پروردگارا! اکنون به فرمان تو چنین می گویم : « اَلَّلهُمَّ والِ مَنْ والاهُ » خداوندا! دوستداران او را دوست دار. «وَعادِ مَنْ عاداهُ » و دشمنان او را دشمن دار. «وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ » پشتیبانان او را پشتیبانی کن. یارانش را یاری نما. «وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ» خودداری کنندگان از یاری اش را به خود رها کن. « وَالْعَنْ مَنْ أَنْکَرَهُ »» ناباورانش را از مهرت بران «وَاغْضِبْ عَلی مَنْ جَحَدَ حَقَّهُ »و بر آنان خشم خود را فرود آور.(4)

اصحاب صحیفه چه کسانی بودند:

منافقین (بزرگان از اصحاب رسول خدا (ص) ) که در توطئه های قبلی خود شکست خورده بودند، جلسه ى مهم ديگرى را تشكيل دادند که در آن سى و چهار نفر از بزرگان منافقين و همانهايى كه اغلب پس از رحلت حضرت در رأس امور قرار گرفتند، شركت داشتند و درصحیفه ای چنین نوشتند : پیامبر انسان خوبی بود ، از دنیا رفت و دین و دیانت را به ما رساند و ولی هیچ کس را به عنوان جانشین بعد از خودش ، معرفی نکرد و امر امت را به خود امت واگذار کرده است وما بزرگان قوم شاهد این ماجرا هستیم و همه آن را امضاء کردند.(5). آنها تمام همت و تلاش خود را گذاشتند تا حادثه غدیر فراموش شود .اینها اصحاب صحیفه شدند و در خود خطبه غدیر رسول خدا و اصحاب صحیفه را لعنت می کنند ولی مردم نمی دانستند اصحاب صحیفه چه کسانی هستند.وقتی رسول خدا از دنیا رفت آنها کار خودرا آغاز کردند و حکومت علی را غصب کردند. امروز دنیای اسلام پیرو سقیفه شدند نه پیرو غدیر . 120هزار نفر شاهد غدیر بودند ولی 70 روز بعد همه فراموش کردند. در حالی که رسول خدا در خطبه غدیر فرموده بود: بر همه مردم واجب کردند تا « فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ»این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند.امام صادق(ع) فرمود: « العجب یا حفص لما لقی علی بن ابی طالب!! انه کان له عشرة الاف شاهد لم یقدر علی اخذ حقه و الرجل یاخذ حقه بشاهدین.»(6) ای حفص! شگفتا از آنچه علی بن ابی طالب(ع) با آن مواجه شد! او با ده هزار شاهد و گواه (در روز غدیر) نتوانست حق خود را بگیرد، در حالی که شخص با دو شاهد حق خود را می گیرد.

غدیر مسئله روز ماست و مربوط به گذشته نیست، امروز جمهوری اسلامی مبتنی بر تفکر غدیر است.ولی دیگر حکومت های اسلامی بر اساس صحیفه و سقیفه هستند.نظام ما بر اساس خواست خدای تبارک وتعالی و خواست پیامبرخداست درس بزرگ غدیر امروز برای ما این است که ولی را تنها نگذاریم و به فرمان او گوش دهیم.و از فرمان حضرت آیت الله عظمی امام خامنه ای اطاعت کنیم.بنابراین عید غدیر باید بهترین عید ما باشد.

اعمال روز عید غدیر خم:

در بیان ائمه علیهم السلام برای این روز بزرگ اعمالی وارد شده است که به برخی از آنها اشاره می کنم: تبریک گفتن ، اظهار سرور و شادمانی، مصافحه کردن، آراستن و پوشیدن لباس نو، استفاده از بوی خوش، احسان و انفاق، صله رحم، دیدار با مؤمنان، رفع حاجت مؤمنان، غسل کردن، افطاری دادن، اطعام، گشاده دستی نسبت به خانواده، ایجاد زمینه های شادمانی، هدیه دادن و... .پیامبر خدا(ص) و همراهان او سه روز در غدیر ماندند وجشن گرفتند و فرمودند: به من تبریک بگویید.روز جشن و سرور و خوشحالی است.بهترین جشن ها باید در غدیر برگزار شود. شروع زندگی ها ، مراسمات ازدواج ، افتتاح پروژه ها و...ولی متاسفانه غدیر چون خود علی مظلوم است . چون مسلمانان و شیعیان غدیر را رها کردند، عاشورا اتفاق افتاد. ما در غدیر کم گذاشتیم که حضرت زهرا(س) شهید شد و فرق علی(ع) شکافته شد و امام حسن(ع) را زهر دادند. اگر غدیر را محکم گرفته بودیم و فراموش نمی شد، هرگز عاشورا اتفاق نمی افتاد و سر اباعبدالله بر نیزه نمی رفت.

همه اینها نتیجه بی توجهی به غدیر است و امروز وظیفه ما در دنیایی که سقیفه حرف اول را می زند و در دنیای ظلم و ستم غدیر را زنده بداریم. آینده از آن غدیر است و بسیار روشن است به شرط اینکه ما در صحنه باشیم. به همین مناسب شنبه جشن بزرگ غدیر را در مصلی برگزار می کنیم. از ساعت نه صبح تا ظهر که سفره اطعام بیش از 6000 نفر را خواهیم داشت تا عشق و علاقه خودمان را به مولا علی(ع) نشان دهیم. اینکه هر چه در توان داریم می گذاریم تا نام شما در دنیا بلند آوازه باشد. انشاء الله شما هم در این مراسم شرکت کنید. روز غدیر مانند روزعید قربان و عید فطر دو رکعت نماز دارد ویک خطبه قبل از آن دارد. متاسفانه بعد از 1400 سال ما هنوز نماز غدیر و خطبه را نخواندیم و این همه مظلوم است. امام صادق عليه السلام فرمود: نماز عید غدیر دو رکعت است که باید در هر رکعت پس از حمد، ده مرتبه سوره توحید، ده مرتبه آیةالکرسی و ده مرتبه سوره قدر را خواند. وقت نماز نیم ساعت پیش از ظهر است و پاداش این نماز برابر است با صدهزار حج و صدها هزار عمره؛ همچنین کسی که این نماز را بخواند، هر چه از خداوند بخواهد برآورده شود(7) بعد از نماز، سر به سجده بگذارید و صد مرتبه شکر الله بگوید و بعد ازآن یک دعا هست که باید خوانده شود.

ان شاءالله برنامه ها با تلاوت قرآن و سرود نظام جمهوری اسلامی آغاز شود و در این مراسم از شعرخوانی شعرای شهر نیز استفاده می کنیم.مرشد ، ورزش های زورخانه ای ،ورزشی که بیشتر مورد علاقه امیرالمومنین است نیز در این مراسم حضور پیدا می کند و از ضرب آهنگ ایشان استفاده می کنیم. مداح را از کرمان دعوت کردیم که اشعار او منتسب به امیرالمومنین است. در ادامه نماز جماعت و سفره غذای حضرت (ع) بالای شش هزار نفررا داریم . ان شاءالله سربلند باشیدو این ایام خجسته بر همه شما مبارک باشد. السلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- خصال ص70 چاپ آقای کمره ای.

2- تاریخ اسلام ذهبی، بخش مغازی، صفحه 701 / المنتظم، جلد 4، صفحه 5 /سیره حلبیه، جلد 3، صفحه 308./ ارشاد، صفحه 91 – إعلام الوری، صفحه 137.

3- خصائص نسائی، صفحه 25 (رد من تبعه و لحقه من تخلف).

4- خطبه غدیریه : علامه امینی، الغدیر، ج1ص12-151و294-322 / شیخ عبدالله، بحرانی، عوالم العلوم، ج15/3ص 307-327 / علامه مجلسی، بحارالانوار، ج37ص181-182/ حر عاملی، اثبات الهداة، ج2ص200-250/ سید ابن طاووس، الطرائف، ص33.

5- کشف اليقين علامه حلي ص 137 و بحارالانوار ج 28 ص 86.

6- بحار الانوار: 37، 140.

7- عوالم: ج 3:15 ص 214 و 215.


http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4025.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4026.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4027.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4028.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4029.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4030.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4031.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4032.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4033.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.