سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

عوامل نجات دردنیا وآخرت/سکوت مجامع بین الملل درقبال کشتار مسلمانان

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 467 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1396.06.27
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه زرند مورخه 96/06/24


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم ): « إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی » (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای مدافع حرم ، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، شادی روح مومنین و مومناتی که اهل نماز جمعه بودندو شادی روح حاجیه سیده عصمت حسینی ، شادی روح اموات خودتان و سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان ، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ،خصوصاً کهنسالان عزیز که به سختی از پله ها بالا می آیندو نفس زنان خودشان را به نماز جمعه می رسانند، و برادر معلول عزیزی که از یکی از روستاهای اطراف می آید و ساعتها منتظر ماشین می ماند و به سختی به نماز می آید، تقدیر وتشکر می کنم. از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها جناب حجه الاسلام عربپور که در مجلس ختم مادرعیال بنده نیز سخنرانی کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .ان شاءالله خدای متعال توفیق روزافزون به همه شما عنایت بگرداندو عزیزانی که از ساعت 10تا12 برای مجلس ختم حضور پیدا کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم و این مصیبت و عزا را به جناب حجه الاسلام علمی ، فرزندان ، نوادگان ، بستگان عرض تسلیت دارم ،ان شاءالله خدای متعال همه گذشتگان ما و این مرحومه مغفوره را ببخشد و بیامرزد، صلواتی بلند مرحمت بفرمایید.

برادران و خواهران بزرگوار مکرمه چهار عامل نجات را خدمت شما عرض می کنم که اگر به آنها چنگ بزنیم ، خدای متعال در دنیا و آخرت مارا حفظ می کند.

چهار عامل نجات دردنیا وآخرت:

اولین عامل نجات : ایمان به پیامبرخدا(ص) و تمسک به رسول خداست. خدای متعال می فرماید: « ما کانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فيهِمْ .... » (2) ای پیامبر! تا تو در میان امت اسلامی هستی ، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد. رسول خدا (ص) عامل نجات و عامل دوری از عذاب است. در روزی که همه مردم ،حتی پیامبران الهی از خداوند طلب نجات می کنند، شفاعت گسترده رسول خاتم(ص) شامل حال امتش می شود. پیامبر خاتم دارای مقام محمود است و آن قدر خداوند از برکت او امتش را شفاعت می کند که تا رسول خدا(ص) راضی شود. این است که می گوییم : رسول خدا(ص) یک عامل نجات است.

دومین عامل شفاعت با توجه به حدیثی که ابتدای سخن خدمتتان عرض کردم: عترت رسول خدا هستند که در حدیث غدیر، امیرالمومنین (ع) و یازده فرزندش بیان شده است. پيامبر خدا ( صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمودند: « مَثَلُ أهلِ بَيتي مَثَلُ سَفينَةِ نُوحٍ »(3) مَثَل اهل بيت من، مثل كشتى نوح است كه هر كس سوارش شد نجات يافت . امام حسین(ع) نیز کشتی نجات است ،سعی کنید در ماه محرم جلسات امام حسین(ع) را گرم نگه دارید و در این مراسمات حضور پیدا کنید ، زیرا امام حسین(ع) و اهل بیت یکی از عوامل نجات انسان هستند.

سومین عامل نجات قرآن مجید است. تلاوت و تمسک به قرآن ، توجه داشتن به قرآن و قرائت قرآن سبب نجات انسان است.

چنانچه در حدیث ثقلین از رسول خدا(ص) آمده است: من در میان شما دو چیز گران بها به یادگار می گذارم. اگر به آن دو چنگ زنید، هرگز گمراه نمی شوید: کتاب خدا و عترتم. (4) خداوند رحمت کند مادر عیال بنده را، اهل قرآن بود. در روایت داریم: « خَیرُکُم مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ وَ عَلَّمَه» (5) بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران یاد بدهد.ایشان یک عمر توجه به قرآن داشتندو کلاس درس قران در جاهای مختلف : ریحانشهر، محمدآباد و خود زرند ،برگزار می کردند. همه اینها عنایت است که بتوانی دهها شاگرد و آن هم به روش قدیم تربیت کنی و عامل به قرآن باشی، صبح زود قبل از اذان بیدار می شدند و نماز شب می خواندندو نماز صبح را به چه زیبایی می خواندند وبعد تا طلوع آفتاب به تلاوت قرآن و دعا می پرداختند. سن بالای نود سال داشتندو بدون عینک نماز می خواندند. هر کس قرآن بخواند ، نور چشمانش زیاد می شود. تمسک و عمل به قرآن یک عامل نجات است.

عامل چهارم را هم خدمتتان عرض می کنم و خطبه را جمع می کنم. چهارمین عامل نجات استغفار است.خدای متعال فرمود: « وَ ما کانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فيهِمْ » تا تو ( پیغمبر رحمت ) در میان آنها هستی آنان را عذاب نخواهد کرد « وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ » و نیز مادامی که به درگاه خدا توبه و استغفار کنند باز خدا آنها را عذاب نکند.(6)استغفار عامل مهمی است که در کنار رسول خدا(ص) به عنوان عوامل نجات انسان آمده است. استغفار یعنی طلب بخشش کردن. گاهی انسان خطا و اشتباهی می کندو از خدای متعال طلب بخشش و آمرزش می کند. ولی برادران و خواهران به این نکته ای که خدمتتان عرض می کنم توجه کنید : خود استغفار یک عبادت مستحب است. که اگر گناهی هم انجام نداده اید از خداوند استغفار کن که مقام قرب انسان را نزد خداوند بیشتر می کند. جلسه ای در دانشگاه آزاد برگزار شد که سخنران آن جلسه فرزند آیت الله بهجت بودند که بنده از ایشان سوال کردم که آقا چه توصیه ای دارند تا انسان حاجت روا شود وغم وغصه ها وگرفتاریهایش بر طرف شود؟ ایشان جواب دادند : آقا به استغفار توصیه بسیار می کردند. واقعا استغفار چه گنجی است، نجات از خشکسالی ، آمدن باران،امنیت ،آرامش، حل مشکلات مالی، فرزند دار شدن، همه از برکت استغفار است . شاهد من مطلب زیر است:

با استغفار سه بهره ی دنیوی را کسب کنید !

در قرآن مجید از زبان حضرت نوح(علیه السلام) خطاب به مردمِ‌مجرم و گناهکار زمانه‌اش آمده است:‌«اِستَغفروا ربَّکم اِنَّه کانَ‌غَفّاراً » از پروردگار خود آمرزش بخواهید که او بسیار آمرزنده است؛ «یرسِلِ السَّماءَ علیکُم مِدراراً ‌« تا باران‌های مفید و پر‌برکت را از آسمان بر شما پیوسته دارد «و یمدِدکُم بِاَموال و بنین » و شما را با مال بسیار و فرزندان متعدّد یاری رساند «وَ یجعَل لَکُم جَنّاتٍ ویجعَل لکم اَنهاراً» و باغ‌های خرّم و نهرهای جاری به شما عطا فرماید . (7)مثلاً شهرستان ما در اثر برداشت بی رویه آب از چاهها ، سطح آب زیر زمینی اش بسیار پایین آمده است، هر چه چاهها را عمیق تر می کنیم، بازهم به آب نمی رسیم.همه زمین ها رو به خشک شدن است. کلید مادی آن این است که آب را از جای دیگر وارد کنیم ولی کلید معنوی آن این است که مردم استغفار کنند و خدا باران برساند. این فرموده خداوند است که اگر استغفار کنید،آسمان دائماًً بر شما می بارد،و شمارا کمک می کند اموال تان و نسل تان زیاد شوند. پس استغفار آثار بسیار زیادی دارد که همه اینها از نتایج استغفار است. در آیه فوق برای اثر استغفار سه بهره‌ ارزشمند در دنیا معرفی شده است:‌ «بارشِ پیوسته باران‌های مفید»، «وسعت و مال فراوان» و «نعمتِ‌ برخورداری از فرزندان».

علاج خشکسالی از بیان امام رضا(ع):

روایت شده که شخصی خدمتِ ‌امام رضا(علیه السلام) آمد و از «خشکسالی» شکایت کرد. حضرت در بیان راهِ‌ چاره فرمودند:‌ «استغفار کن». شخص دیگری به پیشگاه حضرت آمد و از «فقر و ناداری» ‌شکایت کرد. حضرتش فرمودند:‌ «استغفار کن» فرد سومی به محضرش شرفیاب شد و از حضرت خواست تا دعایی فرماید که خداوند پسری به او عطا فرماید. حضرت، به او فرمودند:‌ «استغفار کن». حاضران با تعجّب پرسیدند: ‌سه نفر با سه خواسته متفاوت، خدمتِ شما آمدند و شما همه را به «استغفار» توصیه فرمودید؟! فرمود:‌ من این توصیه را از خود نگفتم. همانا در این توصیه از کلامِ خداوند الهام گرفتم و آن گاه آیه ‌فوق ‌را تلاوت فرمودند.(8) خداوند می فرماید: تا زمانی مسلمانان اهل استغفار باشندما آنهارا عذاب نمی کنیم. این کلید نجات است . واقعا چرا از آن غفلت می کنیم.

کسانی که توبه را به تاخیر می اندازند:

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: وقتی که آیه « وَ الَّذینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أو ظَلَمُوا أنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللهَ فَاستَغفَرُوا لِذُنُوبِهِم وَ مَن یَغفِرُ الذُّنُوبَ إلاَّ اللهُ » (9) و آنها که وقتی مرتکب عمل زشتی شوند یا به خود ستم کنند، به یاد خدا افتاده، پس برای گناهان خود طلب آمرزش می کنند. و کیست جز خدا که گناهان را ببخشد.» نازل شد، ابلیس بالای کوهی در مکه رفت و با صدای بلند فریاد کشید و سران لشکرش را جمع کرد. گفتند: ای آقای ما! چه شده است که ما را فرا خواندی؟ گفت: این آیه نازل شده (آیه ای که پشت مرا می لرزاند و مایة نجات بشر است.) چه کسی می تواند با آن مقابله کند؟یکی از شیاطین بزرگ گفت: من می توانم، نقشه ام چنین است و چنان. ابلیس طرح او را نپسندید. دیگری برخاست طرح دیگری داد که آن هم مقبول نیفتاد. در اینجا «وسواس خنّاس» برخاست و گفت: من از عهدة آن برمی آیم . ابلیس گفت: از چه راه؟ گفت: آنها را با وعده ها و آرزوها سرگرم می کنم تا آلوده گناه شوند و هنگامی که گناه کردند، توبه را از یادشان می برم. ابلیس گفت: تو می توانی از عهدة کار برآیی و این مأموریت را تا دامنه قیامت به او سپرد.» (10)گاهی انسان توبه را به آینده موکول می کند و به خود می گوید: به زودی توبه خواهم کرد ولی ناگهان مرگ او فرا می رسد و فرصت توبه پیدا نمی کند.آن موقع هم دیگر توبه بی فایده است و اثری ندارد.

پس چهار عامل نجات را خدمتتان عرض کردم:

1- وجود مقدس پیامبر خاتم،حضرت محمد(ص)

2- اهل بیت(ع) خصوصاً که ماه محرم را در پیش داریم

3- تمسک به قرآن ، آموختن قرآن و داشتن یک زندگی قرآنی

4- استغفار، انسان هم با زبان وهم با عمل باید اهل استغفار باشد.

استغفار با زبان همان گفتن ذکر : « استغفرالله » و « اَللّهُمَّ اغْفِرْ لىَ» است .

این عوامل نتایج بسیار ارزشمندی را نصیب ما می کند و کلید حل بسیاری از مشکلات است.

السلام علیکم و رحمه الله برکاته

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛ انجام واجبات و ترک محرمات.

مناسبت ها و رویداداهای هفته را به اختصار خدمت شما بزرگواران عرض می کنم :

کشتار مسلمانان مظلوم در میانمار:

متاسفانه به هر گوشه جهان نگاه می کنیم، شاهد ظلم به مسلمانان هستیم.از جمله در میانمار ، بیش از چهارهزار مسلمان را در میانمار کشتند و سر بریدندو سلاخی کردندو سوزاندند.و خانه هایشان را به آتش کشیدند، چند میلیون مسلمان در کشور میانمار زندگی می کنند. دولت میانمار مدعی است که آنها متعلق به کشور میانمار نیستند و متعلق به کشور بنگلادش هستند. چون در منطقه ای اینها زندگی می کنند که گنج طبیعی یعنی گاز وجود دارد. ولی کشور بنگلادش هم قبول ندارد و می گوید شما متعلق به کشور میانمار هستید.رئیس دولت میانمار خانمی است به نام سوچی که شعار صلح و آزادی سر داده است،و از این بابت هدایای جهانی زیادی را گرفته است،از جمله جایزه صلح نوبل را به این زن جنایتکار داده اند. متاسفانه امروز جایزه صلح نوبل شده است یک سبب استعماری . هر کس بیشتر جنایت کندو مسلمان بکشدو مردم بیشتری را سلاخی کند، صلح دوست تر معرفی می شود و جایزه نوبل را دریافت می کند. به عنوان نمونه کسانی مانند مناخیم بگین،شیمون پرز، اسحاق رابین و چند تن از روسای جمهور امریکا مانند کارتر و اوباما و سازمانی مانند اتحادیه اروپا که نه تنها کمکی به صلح نکرده اند بلکه دستشان به خون انسان های بیگناه بسیاری آغشته است ، جایزه صلح را دریافت کرده اند.آخرین آن را هم به زن بی رحم ، وحشی صفت و جنایتکاری به نام سوچی که دستور داده است مسلمانان را از خانه و زندگی خود آواره کنند وآنها را آتش بزنند، دریافت کرده است.هزاران جنایت در جهان در حال اتفاق است که ما از طریق فضاهای مجازی تنها متوجه بخش کوچکی از این جنایات می شویم. مرد مسلمانی را داخل لاستیک ماشین کرده بودند و آن را آتش زده بودند، کودک چند ساله ای را برق وصل کرده بودند، مسلمانان را سر می برند، بیش از چهارصد هزار نفر در میانمار آواره شده اند و از ترس جان خود باید از دریا و جنگل رد بشوند تا به بنگلادش برسند که تعدادی از آنها در بین راه غرق می شوند ،آنهایی هم که سالم به بنگلادش می رسند به رگبار بسته می شوندو جان خودشان را از دست می دهند، عده ای هم که در میانمار هستند معلوم نیست الان چه وضعیتی دارند. اینها مسلمان سنی هم هستند شیعه نیستند که این همه مورد دشمنی و کینه قرار گرفته اند. و همه مجامع بین المللی که ادعای حقوق بشر دارند، در مقابل این جنایت سکوت کرده اند. افتخار می کنم به رهبر عزیزمان که فریاد دفاع از مظلومین را سر داده است.

تنها رهبر شجاع جهان:

تنها کشوری که رهبر آن به صراحت در برابر ظلم می ایستد، کشور ایران وحضرت آیت الله العظمی الامام خامنه ای است. ایشان همانند جدش امیرالمومینن شجاع و نترس است و در مقابل امریکاو اسرائیل و ظالمین ایستادگی می کند. او آگاه است که چه دست هایی در کار است. عده ای در تلاش هستند تا این را یک جنگ مذهبی بین مسلمانان و بوداییان اعلام کنند ولی این جنگ سیاسی است. اخیراً چندین مرتبه این زن جنایتکار (رئیس دولت کشور میانمار) با سران رژیم صهیونیستی ملاقات داشته است و در امریکا جایزه گرفته است. ارتش میانمار را اسرائیلی ها آموزش داده اند و سلاح های آنها را تامین کرده اند.کلاً یک طرح در دنیا برنامه ریزی کرده اند که آمار مسلمانان نباید از تعداد مسیحیان بیشتر شود. باید کاری کنیم تا تعداد مسلمان همواره کمتر باشد. هر گوشه جهان را نگاه کنید ، شاهد جنایت علیه مسلمانان خواهید بود. پشت این ظلم و ستم ، دستگاه استکباری امریکا و اسرئیل است. در یمن نگاه کنید ویروس وبا را گسترش دادند و هر ساعت تعداد زیادی کودک به این ویروس مبتلا شده اند و از رسیدن دارو به این بیماران جلوگیری می کنند.

سکوت مجامع بین الملل درقبال کشتار مسلمانان :

البته اتفاقات زیادی در چهار گوشه جهان می افتد که ما از آن بی اطلاع هستیم، میانمار، یمن، بحرین، عراق ، سوریه و... ،چنین وضعیتی را دشمنان علیه مسلمانان در سراسر دنیا ایجاد کرده اند. جنگ افروزی آنان را در منطقه خاورمیانه هم مشاهده می کنید . جا دارد فریاد بزنیم: «اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ وَغَیْبَهَ وَلِیِّنا » خدایا ما به تو شکایت کنیم از نبودن پیامبرمان ( درودهاى تو بر او و آلش باد) و از غیبت مولایمان . (11) شرارت دشمنان زیاد شده است و وضعیت مسلمانان در دنیا سخت شده است. ان شاءالله خداوند هر چه زودتر ریشه ظلم و ظالمان را بکند. رهبر انقلاب دستور دادند جمهوری اسلامی در مجامع دنیا موج ایجاد کندو علیه اینها شکایت کنندو نهیب زدندبه کنفرانس اسلامی. اگر ده نفر از یهودیان در فلسطین کشته شده بودند، امروز یهودیان چه کاری که انجام نمی دادند.سازمان ملل و مجامع بین المللی علیه فلسطین چه تبلیغات سوئی انجام می دادند ولی 4000 نفر را در میانمار سر بریدند و جایزه هم می گیرند . چنین ظلمی در دنیای بشریت سابقه ندارد. خداوند همه این ظالمان را ریشه کن کند.ما از دولت مان و از سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای غیر متعهد خواهش می کنیم تا وظیفه خود را در قبال میانمار انجام بدهند.

توصیه های رهبر معظم انقلاب به طلاب و روحانیون:

در همین چند روز و در آغاز سال تحصیلی مقام معظم رهبری یک دیدار با طلاب و روحانیت تهران داشتند.در این جلسه سخنانی را در باب وظیفه روحانیت و حوزه های علمیه عرض کردند که چند کلام آن را خدمت شما عرض می کنم.اولین وظیفه این است که روحانیون و طلاب، باید نیاز فکری و معرفتی و اعتقادی به حوزه های علیمه داشته باشند و پاسخگو باشند. امروز شبهات زیادی علیه دین اسلام در فضاهای مجازی است که طلاب و روحانیون باید مسلط و آماده پاسخگویی به این شبهات باشند و با تفکرات غلط مقابله کنند. ترویج معنویت ، اخلاق و سبک زندگی اسلامی نیز یکی دیگر از وظایف طلاب علوم دینی است. جامعه ما باید تبدیل به یک جامعه خدایی و الهی شود، جامعه ای که خداو امام زمان(عج) از آن راضی باشند. ترویج این سبک زندگی به عهده علما و روحانیون ماست.
سومین نکته ای که رهبر انقلاب فرمودند،در بحث روشنگری ، بصیرت افزایی و ارتقا بینش سیاسی طلاب بود. اینکه تقویت قدرت تحلیل پدیده های سیاسی از وظایف روحانیون است. و به حوزه های علمیه سفارش کردند که شیوه طلبگی خودشان را حفظ کنند و به سمت مدرک گرایی نروید وطلاب سنتی طلاب درس بخوانند و عالم بشوند.

روز مباهله:

نکته بعد:امروز جمعه ،24 شهریور مصادف با 24 ذی‌الحجه ، روز مباهله پيامبر اكرم(ص) با نصاراى نجران (10 ه.ق) است.مباهله از موضوعات مهم دین اسلام است.پیامبرخدا(ص) به سران و پادشاهان کشورهای مختلف نامه نوشت و آنهارا به دین اسلام دعوت کرد که نمونه هایی از آن را خدمت شما عرض می کنم:

نامه رسول خدا(ص) به خسرو پرویز پادشاه ایران :

خسروپرویز پادشاه متکبر ایران بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در نامه ای او را به اسلام دعوت کرد، این نامه چنین آغاز می شد: «بسم الله الرحمن الرحیم * از محمد، فرستاده خدا، به کسری، بزرگ ایران... »خسروپرویز فرد مغرور و خودخواهی بود، برای همین هنوز مترجم دربار از خواندن نامه فارغ نشده بود که او عصبانی شد و نامه را از مترجم گرفت و پاره کرد و فریاد کشید که: « این مرد را ببینید که نام خود را پیش از نام من نوشته است!» وقتی خبر این ماجرا به پیامبر خدا رسید، پیامبر از بی احترامی پادشاه ایران بسیار ناراحت شد، آثار خشم در چهره اش پدیدار شد و او را این گونه نفرین کرد:«اللهم فَرِق مُلکه.» (بار خدایا رشته سلطنت او را پاره کن.)خسرو پرویز به حاکم یمن نوشت که دو نفر از افسرانش را برای دستگیری پیامبر روانه مدینه کند. پیامبر در دیدار با آن دو افسر، آنان را دعوت به اسلام کرد و فردای روزی که با آنها دیدار داشت به آنان فرمود: «پروردگار جهان مرا آگاه ساخت که دیشب 7 ساعت پس از غروب، خسرو پرویز به دست پسرش شیرویه کشته شده و پسرش بر تخت سلطنت نشسته است.» (شب سه شنبه دهم جمادی الاولی سال 7 هجری)آن گاه پیامبر فرمود:«بروید این خبر را به گوش حاکم یمن برسانید.»پس از تحقق پیشگویی پیامبر درباره خسروپرویز، باذان حاکم یمن همراه با کلیه کارگزاران حکومتی اش اسلام آوردند و طی نامه ای اسلام آوردن خود و کارمندان حکومتش را به پیامبر ابلاغ کرد.(12)

نامه رسول خدا(ص) به قیصر، پادشاه روم :

پیامبر خدا نامه ای هم به قیصر، پادشاه روم نوشتند. قیصر پس از شنیدن نامه پیامبر، احتمال داد نویسنده نامه همان محمد موعود در انجیل و تورات باشد. بنابراین پاسخ نامه پیامبر(ص) را با احترام و همراه هدیه‌ای داد. (13)

ماجرای مباهله چه بود:

پیامبر اسلام در مکاتبات خود با سران دولت ها و مراکز مذهبی جهان، نامه ای به اسقف نجران نوشت و طی آن نامه، ساکنان نجران را به آیین اسلام دعوت نمود. نَجران نام شهری است در منطقه نجران در جنوب غربی عربستان سعودی در حدود مرزی کشور یمن. بعد از دریافت نامه پیامبر(ص) هیئتی از مسیحیان نجران به اتفاق چند نفر از رؤسا و بزرگان خود مانند ابو حارثةبن علقمه[اسقف اعظم نجران و نماينده رسمي كليساي روم در حجاز که در باطن مسلمان بود و در حدود 120 سال سن داشت] به نمایندگی برای گفت وگو به نزد رسول الله(ص) آمدند تا درباره دعوت پیامبر آگاهی یابند و پرسش های خود را که اساسی ترینشان درباره جایگاه حضرت عیسی(ع) بود، با ایشان در میان بگذارند و پاسخی لازم و قانع کننده دریافت کنند، آنان، پس از ورود به مدينه منوره، در مسجد النبي بر پيامبر خدا(ص) وارد شدند،ولي پيامبر(ص)اعتناي چنداني به آنان ننمود.مسيحيان علت آن را نمي دانستند، به نزد امام علي بن ابي طالب (ع) رفتند تا علت آن را جويا شدند. امام علي(ع) فرمودند: چون شما با لباس هاي فاخر و تزئين كرده و صليب به گردن آويخته وارد مسجد شديد،پيامبر(ص) را از كردارتان ناخوش آمد، بايد لباس هاي خود را تغيير داده و با وضع ساده و بدون هيچ گونه تزيين به زر و زيوري بر آن حضرت وارد شويد، تا مورد استقبال وي قرار گيريد. مسيحيان نجران،بر اساس فرموده حضرت علي(ع)، لباس و ظاهر خود را تغيير داده و با وضع ساده و عادي بر پيامبر(ص)وارد شدندو حضرت در کنار «ستون وفود» با آنان به گفتگو نشست.( يکي از کارهاي روزانه رسول خداصلي الله عليه وآله ملاقات با سران قبايل بود. محلّ اين ملاقاتها در کنار ستوني از ستون‏هاي مسجد بود که بعدها به نام اسطوانة الوفود معروف شد و اکنون نيز به همين نام شناخته مي‏شود.) پيامبر(ص) با آنان در باره توحيد و شرك، نحوه آفرينش حضرت عيسي (ع)و ارتباط وي با خداي سبحان و باطل دانستن عقايد مسيحيان گفتگو كرد،امّا سران نجران گفتار آن حضرت را نپذيرفته و بدون هیچ دلیل قانع کننده ای بر حرف خویش پافشاری کردند و راه لجبازی را در پیش گرفتند. آنان، براي فرار از پذيرش حق،پيشنهاد مباهله دادند. بدين معنا كه در وقت معين، در جايي به عبادت و راز و نياز به در گاه خداوند متعال پردازخته و بر طرف مقابل نفرين كنند تا خداوند متعال، بر دروغ گو و باطل گرا عذابي نازل كرده و او را نابودسازد. در همين زمان بر پيامبر(ص)آيه اي نازل شد و از مباهله بامسيحيان استقبال كرد. آيه 61، سوره آل عمران را آيه مباهله گويند که از اين قرار است: «فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَى الْكاذِبينَ؛ هر گاه بعد از علم و دانشي که (درباره مسيح) به تو رسيده (باز) کساني با تو به بحث و ستيز برخيزند به آنها بگو: بيائيد ما فرزندان خود را دعوت مي کنيم و شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را فرا مي خوانيم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت مي کنيم، شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله کنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار مي دهيم». در این آیه : «ابناها» (فرزندان ما)، حسن و حسين باشد و منظور از «نساءنا» (زنان ما)، فقط فاطمه زهرا و منظور از «انفسا» تنها علي است،پس همانطور که پیامبر معصوم است ،امیرالمومنین هم معصوم است. بنابراين، طرفين به مباهله رضايت داده و قرار شد در روز ديگر، در مكاني در بيرون شهر مدينه گرد هم آمده و اقدام به مباهله نمايند. سران نجران،پيش از رسيدن به مكان مباهله به يكديگر گفتند: اگر رسول خدا(ص)با فرماندهان و ياران خود به مباهله آمد،معلوم است كه مقاصد دنيوي دارد و از رسالت و نبوت او خبري نيست و ما بايد با وي مباهله كنيم. اما اگر با فرزندان و اهل بيتش براي اين كار اقدام كرد، دانسته مي شود كه او مقاصد دنيوي ندارد و قصدش هدايت و راهنمايي انسان ها از جهالت و كفر و شرك است. در آن صورت،مباهله كردن با او خطر ناك است و بايد به او ايمان آورد و يا حداقل با وي مصالحه كرد. موعد مقرر فرا رسيد و پيامبر(ص)به همراه دخترش حضرت فاطمه زهرا(س)و دامادش حضرت علي(ع)و دو سبطش حضرت امام حسن (ع)و حضرت ابا عبدالله الحسين(ع)از مدينه حركت كرد و به جايگاه مقرر رفت. مسلمانان مدينه نيز آن حضرت را مشايعت كرده و با ذكر صلوات،سلام و تكبير،آنان را همراهي مي نمودند. مسيحيان نجران، زود تر از پيامبر(ص) در مكان مقرر اجتماع كردند. آنان همين كه ديدند پيامبر(ص) نزديكترين اقربا و اهل بيت ويژه خويش را براي مباهله آورد،احساس خطر كردند .ابوحارثه گفت : «اگر محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر حق نمی بود چنین بر مباهله جرئت نمی کرد، اگر با ما مباهله کند، پیش از آن که سال بر ما بگذرد یک نصرانی بر روی زمین باقی نخواهد ماند». و به روایت دیگر گفت: «من چهره هایی را می بینم که اگر از خدا درخواست کنند که کوه ها را از جای خود بکند، هر آینه خواهد کَند. پس مباهله نکنید که در آن صورت هلاک می شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند». مسیحیان از مبارزه و مباهله با آن حضرت منصرف شدند و از مباهله سر باز زده و به آن حضرت پيشنهاد مصالحه دادند. بدين ترتيب. در برابر عظمت و حقانيت دين مبين اسلام سر فرود آورده و به يكي از پيشنهاد پيامبر(ص)،يعني پرداخت جزيه و كمك به مسلمانان در جنگ با دشمنان اسلام، رضايت دادند و صلحنامه اي دراين باب تحرير كرده و طرفين امضا نمودند. اين واقعه، علاوه بر اين كه يكي از معجزات بزرگ پيامبر(ص)است،دليل روشني بر حقانيت و معصوميت خاندان پاك رسول خدا(ص)يعني حضرت علي، حضرت فاطمه ،امام حسن و امام حسين[صلوات الله عليهم اجمعين]مي باشد.(14) بعداً حضرت فرمودند: سوگند یاد می‌کنم به آن خداوندی که جانم در قبضه قدرت اوست، که هلاکت اهل نجران نزدیک شده بود و اگر با من مباهله می‌کردند هر آینه همگی به میمون و خوک مسخ می‌شدند و هر آینه تمام این وادی برایشان آتش می‌شد و می‌سوختند و حق تعالی جمیع اهل نجران را نابود می‌کرد و حتی پرنده بر سر درختان ایشان نمی‌ماند و همه نصاری پیش از سال می‌مردند.(15) پس از برگشتن نصارا به نجران طولی نکشید که ابوحارثه سید و عاقب، با آوردن هدایایی، خدمت پیامبر(ص) رسیده و مسلمان شد.(16)

سالروز نزول سوره هل اتی:

شنبه، 25 شهریور مصادف با 25 ذی‌الحجه ، نزول سوره «هل اتى» در شأن اهل بيت پيامبر اكرم(ص) و روز خانواده و تكريم بازنشستگان‌ را داریم. که اشاره به این ماجرا دارد که امام حسن (ع) و حسین(ع) به شدت مریض شدند، امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) برای شفا آنها نذر کردند تا سه روز روزه بگیرند ، روز اول هنگام افطار مقدار نانی را که برای افطاری تهیه کرده بودند، به فقیری که در خانه را زد و تقاضای غذا کرد، دادند، روز دوم به یتیم و روز سوم به اسیر و به این ترتیب سه روز را فقط با آب روزه گرفتند که سوره «هل اتى» نازل شد. (17) کجای جهان چنین چیزی است، این است بخشش ، بزرگی ، انسانیت و سخاوت اهل بیت رسول خدا(ص). حال چرا آنها همه نان خود را دادند؟ برای اینکه اگر کسی درب خانه ما آمد جای دیگر برا ی کمک نرود و بار دیگر عرق شرمندگی بر روی او ننشیند. چنین اهل بیتی ما داریم. ما هرچه داریم از برکت اهل بیت است.

تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران:

مطلب بعد اینکه بهانه جویی های امریکا را همه شنیده اید ، روز به رو تحریم های جدید علیه ایران وضع می کنند. سیاست امریکا در برجام این است که می خواهد ایران را مجبور به پایبندی به برجام کند ولی ایران هیچ منفعتی از برجام نبرد. تنهاراه چاره این است که مقام معظم رهبری فرمود: هر مقدار امریکای مستکبر نقض برجام کند، ایران اسلامی هم با قدرت پاسخ آن را بدهد.

خدایا بحق محمد و آل محمد آنچه را گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده


پی نوشت:

1- مختصر بصائر الدرجات، ص ۹۰ / بحار الأنوار، ج ۲۳، ص ۱۴۰، ح ۹۱.

2- سوره مبارکه انفال،آیه 33

3- كنز العمّال : ۳۴۱۵۱.

4- کلینی، کافی، ج ۱، ص ۲۹۴.

5- مشکوه کتاب فضائل قرآن ص ۱۸۳

6- سوره مبارکه انفال، آیه 33

7- سوره نوح، آیه 12-10

8- مجمع البیان، ذیل تفسیر آیه 12 10 سوره نوح.

9- سوره مبارکه آل عمران،آیه 135.

10- المیزان، علامه طباطبائی، دارالکتب الاسلامیة، ج 20، ص 557؛
تفسیر نمونه، ج 27، ص 475ـ476.

11- مفاتیح الجنان / دعایی که در زمان غیبت باید خواند

12- بحارالانوار، ج20، ص389 / فروغ ابدیت، ج2، ص 615تا620

13-«مکاتیب الرسول» احمدى میانجى، جلد 1، صفحه 109 (جلد 2، صفحه 400 به بعد، دار الحدیث، طبع اول، 1419 هـ ق)

14- مسار الشيعه [شيخ مفيد]،ص22 / الارشاد[شيخ مفيد]، ص151 / الاقبال بالاعمال الحسنة[سيدبن طاووس]،ج2، ص310/ تاريخ ابن خلدون، ج1،ص451 / زندگاني چهارده معصوم ترجمه اعلام الوري [علامه طبرسي]،ص190 / منتهي الآمال[شيخ عباس قمي]، ج1،ص93 / فرازهايي از تاريخ پيامبر اسلام(ص)[جعفر سبحاني]،ص495

15- قمی، شیخ عباس، ۱۳۷۴، ج۱، صص: ۱۸۲-۱۸۴.

16- الطبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ۱۴۱۵، ج ۲، ص۳۱۰؛/ الطبقات‏ الكبرى،خامسة1،ص: 392

17- ر. ک: طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مترجمان، ج ‏26، ص 147- 148/ سوره مبارکه انسان،آیه 8




http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4050.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4051.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4052.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4053.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4054.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4055.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4056.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4057.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4058.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4059.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4060.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4061.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.