سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

جایگاه امر به معروف ونهی از منکر در نهضت امام حسین(ع)/ لزوم مقاوم سازی ساختمانها:

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 484 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1396.07.12
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه96/07/07



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG




خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال اباعبدالله الحسین(علیه السلام) : « إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی صلَّی الله علیه و آله، أُرِیدُ أَن آمَرَ بالمَعرُوفِ و أَنهی عَنِ المُنكَر و أسِیرُ بِسِیرةِ جَدِّی و أبی علی بن أبی طالب علیه السلام . » (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، شهید والا مقام حججی ، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید عظیمی ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان ، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، در این ایام عزا و عزاداری تقدیر وتشکر می کنم. از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها جناب حجه الاسلام والمسلمین رهنما که مطالب بسیار ارزشمند ، مفید و کارشناسانه ای را ارائه کردند، نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم . از حضور ایشان در شهرستان زرند تقدیر می کنم، این بزرگوار شب های ماه محرم را در حسینیه سپاه سخنرانی دارند، اگر تا کنون استفاده نکردید، سعی کنید و بروید و استفاده کنید . از حضور همه روحانیون شهرستان و عزیزان و بزرگوارانی که از بیرون تشریف آوردند و امر تبلیغ دین خدا و اهل بیت(ع) را انجام می دهند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. ان شاءالله خدای متعال این عزاداری ها را برای سیدالشهدا از همه ما قبول بدارد. عرض تسلیت دارم به مناسبت ایام سوگواری و عزاداری بر سیدالشهدا ، فردا روز تاسوعا، پس فردا روز عاشوراست ، ان شاءالله هیئت های مذهبی، مؤمنین ومتدینین تشریف بیاورند و حق امام حسین(ع) را بتوانیم ادا کنیم و همین طور در هفته دفاع مقدس و در هفته امر به معروف ونهی امر از منکر و باز گشایی مدارس قرار داریم.

حضوردر مجالس عزای سیدالشهداء(ع):

مجالس سیدالشهدا محل قُرب و اظهار محبت به اهل بیت است، چرا که در دعای توسل می خوانیم : « وَبِحُبِّكُمْ وَبِقُرْبِكُمْ أَرْجُو نَجاةً مِنَ اللّهِ » به برکت محبت به شما و به برکت نزدیک شدن به شما اهل بیت(ع) ، اميدوار نجات از جانب خدا هستم . خصوصاًً این ایام محرم ایام نجات است و امام حسین(ع) کشتی نجات است، برادران و خواهران مجالس سیدالشهدا را قدر بدانید، حضور در مجلس امام حسین(ع) یک عبادت فوق العاده باعظمت است وباید مورد توجه قرار دهید. مراجع و علمای بزرگ ، علی رغم خدمات بزرگ امید داشتند که با مجلس امام حسین(ع) نجات پیدا کنند. حضرت آیت الله عظمی نجفی مرعشی (رحمه الله علیه) با این همه عظمت وصیت می کنند دستمالی را که برای سیدالشهدا(ع) اشک ریختم و گریه کردم را در کفن من قرار بدهید. علمای بزرگ به مجالس امام حسین(ع) بسیار اهمیت می دادند. حضور در مجلس سیدالشهدا یک عبادت بزرگ است، سعی کنید از این مجالس نهایت استفاده را بکنید.

جایگاه امر به معروف ونهی از منکر در نهضت امام حسین(ع):

هفته ، هفته امر به معروف است، توقع است که در خطبه چند کلامی راجع به امربه معروف صحبت کنیم.حال سوال این است که امر به معروف ونهی ازمنکر چه جایگاهی در نهضت امام حسین دارد؟ گناه یک فرد در سرنوشت افراد دیگر چه تاثیری دارد؟ آیا گناه دیگران در زندگی شخصی من تاثیر گذار است؟ آیا ما می توانیم در مقابل گناه دیگران بی تفاوت باشیم؟ برادران و خواهران رشد یک انسان در جامعه به برکت جامعه سالم خواهد بود، ما موجوداتی اجتماعی هستیم و فردی زندگی نمی کنیم رشد ما هم به سلامت جامعه بستگی دارد. اگر جامعه سالم باشد افراد او هم سالم خواهند ، جامعه ناسالم نیز بر روی سلامت افراد آن تاثیر دارد. جامعه مانند بدن است، بدن وقتی سالم است که همه اعضا کارکرد خوبی داشته باشند،اگر یک عضو از بدن خوب کار نکند، انسان مریض می شود. پیامبرخدا وظایف ما را نسبت به جامعه تشریح کردند وفرمودند: مردم یک جامعه مانند سرنشینان کشتی هستند. اگر کسی جایی را که نشسته، به بهانه اینکه جای خودش است سوراخ کند،نه تنها خودش بلکه همه را غرق خواهد کرد.(2) گناه مانند آتش است در یک جا نمی ماند، اگر یک خانه ای آتش گرفت و خاموشش نکردی به منزل کناری هم سرایت می کند. اگر جلوی آتش را در جنگل نگیریم همه درختان می سوزندو چند هکتار از سرمایه ملی خواهد سوخت.گناه هم نمی ایستد و دامن بقیه افراد جامعه را می گیرد.

ماجرای بوزینه شدن اصحاب سبت(شنبه)

نزدیک ساحل دریای سرخ، در بندر أیله عده ای از دودمان بنی اسراییل در زمان حیات حضرت داوود علیه السلام زندگی می کردند(3) که می بایست مسلک پدران و نیاکان خود را تعقیب کنند و روز شنبه را به عبادت پروردگار خویش بپردازند و طبق آیین شان شکار در روز شنبه را حرام بدانند. علّت حرمت شکار در روز شنبه برای یهود، این بود که حق تعالی به وسیله ی حضرت موسی علیه السلام از قوم یهود خواسته بود تا روز جمعه را بزرگ شمرند و در این روز کارهای مادی و دنیوی را ترک گویند و به امور معنوی و اخروی بپردازند. یهودیان از این امر الاهی سربرتافته، جمعه را برای کسب و کار، و شنبه را برای تعطیلی برگزیدند. آنان شنبه را بزرگ ترین روزها می دانستند. از این رو قهر و کیفر الهی شامل حالشان شد و شکار در روز شنبه، بر ایشان حرام شد.(4) کالای استراتژیک این شهر ماهی بود و بیشتر اهالی آن از راه صید ماهی امرار معاش می کردند. از آن جا که خداوند می خواست این قوم را در معرض امتحان قرار دهد؛ زمینه ی آزمایش را این گونه بر ایشان رقم زد: ماهیان دریا که شنبه را روز امن و امان یافته بودند؛ به خواست و مشیت خداوند به کنارۀ دریا می آمدند و چنان روی آب را پر می کردند که با تلاش اندک و در زمان کم، صیادها می توانستند تعداد زیادی ماهی بگیرند. اما روزهای دیگر برای ماهیان نا امن بود. و از کنارۀ دریا فاصله می گرفتند و به اعماق آب می رفتند. به گونه ای که صید آن ها به سختی صورت می گرفت: «إذ تأتیهم حیتانُهُم یوم سبتهم شُرّعاً و یوم لایسبتون لا تأتیهم کذلک نبلوهم بما کانوا یفسقون» (5) آن گاه که به (حکمِ) روز شنبه تجاوز می کردند؛ آن گاه که روز شنبۀ آنان، ماهی هایشان روی آب می آمدند و روزهای غیر شنبه به سوی آنان نمی آمدند؛ این گونه ما آنان را به سبب آن که نافرمانی می کردند، می آزمودیم.انگیزه های طمع به حرکت آمد و اسباب حرص در روح گنه کاران این سرزمین تحریک شد و از دستورات پیامبران خود غافل ماندند. مطالبی را که شنیده بودند؛ به دست فراموشی سپردند. به مشورت و تبادل نظر پرداختند و گفتند: چرا روزی را که ماهی ها روی آب فراوان هستند و خود به سوی ما می شتابند؛ رها کنیم و در روز دیگر که از ما می گریزند به صید بپردازیم؟! از این رو برای حلال کردن آنچه که خداوند برایشان حرام فرموده بود؛ به حیله و فریب متمسّک شدند. و در کنار دریا، حوضچه ها و استخرهایی را ساختند تا بتوانند از راه جوی و کانال های متعدّدی که به دریا راه پیدا کرده اند؛ ماهی ها را جمع کنند. صبح شنبه، کانال ها را می گشودند تا ماهی ها به حوضچه ها وارد شوند و در آخرِ روز که ماهی ها قصد بازگشت می کردند؛ دریچه ها را می بستند و روز یک شنبه ماهیان به دام افتاده در حوض ها را صید می کردند. با شروع این بدعت؛ ساکنان شهر به تدریج به سه طایفه تقسیم شدند:

1. بیشتر اهالی شهر به بدعت گذاران فریب کار پیوستند و با ایشان همکار و هم نوا شدند. به گونه ای که برای ساختِ حوضچه ها و شکار ماهیان بر یک دیگر سبقت می گرفتند.

2. اندکی از خدا باوران که ایمان در اعماق قلبشان رسوخ کرده بود؛ با صلابت و یقین تمام در مقابل این بدعت ایستادند و با سلاحِ موعظه و نصیحت به مبارزه با این فریب کاری و حیلۀ آشکار پرداختند.

3. کسانی هم بدون موضع و بی طرف بودند؛ نه همگام با گناه کاران بودند تا به این حرام آشکار دست یازند؛ و نه با واعظان غیور هم نوا می شدند و نهی از منکر می کردند. از این رو نه به شکار ماهی در روزهای شنبه می پرداختند و نه متعرّض ماهی گیران متخلّف می شدند. از آن جا که مردابِ بی تعهدی و بی مسؤولیتی و بی حمیّتی، وجودشان را به تباهی کشانده بود؛ در مقابل نصیحت ناصحان نیز به اعتراض برخاستند: «و إذا قالت أمّةٌ مّنهم لم تعظون قوماً الله مهلکهم أو معذّبهم عذاباً شدیداً قالوا معذرةً إلی ربّکم و لعلّکم یتّقون» (6) و آن گاه که گروهی از ایشان گفتند: برای چه قومی را که خدا هلاک کنندۀ ایشان است یا آنان را به عذابی سخت عذاب خواهد کرد؛ پند می دهید؟ گفتند: تا معذرتی پیش پروردگارتان باشد و شاید که آنان پرهیزگاری کنند. آنان نمی خواستند در قبال گمراهی و بدعت بایستند و چون امواج سنگین، پی در پی و دمادم، بر صخرۀ دل های سخت فرود آیند تا شاید پرتو چراغ فطرت راهنمای دل ها گردد.

دستۀ اول که روز به روز بر شمارشان افزوده می شد؛ در برابر ناهیان از منکر، ایستادند و مکر خود را ابتکاری بزرگ و کاری زیبا قلمداد کردند و بر توجیه نافرمانی خویش گفتند: ما امر خدا را اطاعت کرده ایم و در روز شنبه شکار نمی کنیم و یک شنبه شکار می کنیم. (7) این گونه بود که گروه مؤمن پند و اندرزشان اثر نکرد و تصمیم به هجرت گرفتند تا گرفتار عذاب الهی نشوند. در شب هجرت مؤمنان، عذاب الهی بر نابکاران نازل گردید:«فلمّا نسوا ماذکّروا به أنجینا الّذین ینهون عن السّوء و أخذنا الّذین ظلموا بعذاب بئیس بما کانوا یفسقون» پس هنگامی که آن چه را بدان تذکّر داده شده بودند، از یاد بردند، کسانی را که از (کار) بد باز می داشتند نجات دادیم؛ و کسانی را که ستم کردند، به سزای آن که نافرمانی می کردند، به عذابی شدید گرفتار کردیم . (8) «فلمّا عتوا عن مّا نُهوا عنه قلنا لهم کونوا قِردة خاسئین» و چون از آنچه از آن نهی شده بودند؛ سرپیچی کردند، به آنان گفتیم: بوزینگانی رانده شده باشید. (9)

در پی این فرمان، همۀ باقی ماندگان در شهر، به میمون هایی ریز و درشت تبدیل شدند. و دروازۀ شهرشان بسته شد و کسی از ایشان توان بیرون رفتن نداشت. با شنیدن این خبر مردم شهر های دیگر به آن جا آمدند و از بالای دیوار شهر مردان و زنان فریب کاری را که به صورت میمون شده بودند؛ تماشا می کردند. واعظان مهاجر شهر، تصمیم به بازگشت گرفتند. آن ها نزد میمون هایی که به خویشان و دوستانشان شباهت داشت؛ رفته و سؤال کردند: تو فلانی هستی؟! و آن گاه میمونی که مورد سؤال قرار گرفته بود؛ در حالی که آب از دیده اش جاری می شد، با اشارۀ سر، تأیید نمود. خداوند، پس از سه روز، باد و باران بنیان کن نازل فرمود؛ تا جایی که همگی به هلاکت رسیدند و هیچ مسخ شده ای در آن شهر باقی نماند.(10) خداوند می فرماید: «فجعلناها نکالاً لمّا بین یدیها و ما خلفها و موعظة لّلمتّقین»(11) و ما آن (عقوبت) را برای حاضران و (نسل های) پس از آن، عبرتی، و برای پرهیزگاران پندی قرار دادیم.

برادران، خواهران تنها کسانی که در مقابل این نافرمانی سکوت نکردند و امر به معروف و نهی از منکر انجام دادند، باقی ماندند. ما نمی توانیم سکوت کنیم. راهکار تذکر است. منتهی تذکر دادن با چه لحنی باشد؟ یک تذکر حق داریم و یک تذکر ناحق. تذکر حق یعنی اینکه اگر خطایی از من دیدید به خوبی به خودم بگویید. مثلا بگویید: فلانی این کار شما خطاست و درست نیست، انجام نده ! این تذکر لسانی است .اگر طرف از تذکر لسانی ناراحت می شود به او تذکر کتبی بدهید در کاغذی نوشته و به او بدهید. این مایه نجات است، تذکر لسانی مایه نجات است.

اهمیت امر به معروف ونهی ازمنکر:

در مورد اهمیت امر به معروف و نهى از منكر رسول گرامی اسلام می فرماید: « لاتَزالُ اُمَّتي بِخَيْرٍ ما أُمِروُا بِالمَعرُوفِ وَنَهَوا عَنْ الْمُنكَرِ وَتَعاوَنُوا عَلى البِرِّ فَإذا لَمْ يَفْعَلُوا ذلِكَ نُزِعَتْ عَنهُمْ الْبَرَكاتُ » (12) همواره امت من در خير و خوبى بسر خواهند برد مادامى كه امر به معروف و نهى از منكر نموده و در كارهاى نيك همكارى داشته باشند و اگر اين امور را ترك كنند بركت از ميان آنان خواهد رفت. همچنین در روایتی دیگر از رسول خدا(ص) داریم : « مَن أمَرَ بِالمَعروفِ و نَهى عَنِ المُنكَرِ فهُوَ خَليفَةُ اللّه ِ في الأرضِ ، و خَليفَةُ رَسولِهِ » (13) هر كه امر به معروف و نهى از منكر كند، او جانشين خدا در زمين و جانشين رسول اوست. کسی که امر به معروف و نهى از منكر کند، رهرو راه سیدالشهدا خواهد بود، اینکه با زبان نرم به خود طرف بگویی ویا برایش کتبی بنویسی، این تذکر حق است و ارزش دارد و گناه را از جامعه برمی دارد و کم کم اثرگذار خواهد بود ،در این صورت وظایف خودمان را در محضر خداوند انجام داده ایم و « مَعْذِرَةً إِلي‏ الله» و عذری به درگاه پروردگار داریم.

تذکر ناحق این است که وقتی خطایی را از کسی دید بجای اینکه به خود او بگوید به دیگران بگوید و پشت سر او غیبت می کند که از زنا هم بدتر است این جامعه را نابود می کندو نه تنها جامعه را اصلاح نمی کند بلکه فساد را در جامعه بیشتر می کند. متاسفانه این شیوه بین ما شیوع دارد. بجای اینکه با خود فرد در میان بگذاریم و گره ای باز کنیم و تذکر بدهیم تا گناه نباشد ،حرفش را هزار جا می زنیم جز به خودش ! حتی از این بالاتر ،چه بسا طرف هیچ گناهی ندارد. همین که یک نفر در مورد شخصی به ما سخنی گفت، ما بدون تحقیق آن را همه جا بگوییم این تهمت است.عذاب آن بسیار بالاست. چرا جامعه دچار آسیب می شود و خانواده ها از هم می پاشد؟ بخاطر اینکه تهمت ، غیبت و دروغ پردازی زیاد شده است و خیرخواهی و دلسوزی کم شده است. پشت سر یکی از مسئولین شهر می گفتند که فلانی در کارخانه های شهرستان، اول پسران خودش را سرکار برده است؟ در صورتی که این بنده خدا اصلا پسر ندارد! حال اگر گفته نمی شد او پسرندارد، ممکن بود این تهمت چندین جای دیگر هم تکرار شود. این واقعا یک آسیب برای شهرستان است که خدمتتان عرض می کنم.

دروغ کلید همه فسادها:

در روایت داریم: پیامبر اعظم ( صلی اللّه علیه وآله وسلم ) فرمودند: « كفى بالمَرءِ كَذِباً أنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ ما سمعِ » (14) در دروغگو بودن فرد همین بس که هرچه را شنید، نقل کند. دروغ کلید هر فسادی است، این شیوه مذموم است، با زبان و بیان خوب این حق است واگر نسبت به گناه در جامعه سکوت کنیم، جامعه از درون به مرگ تدریجی دچار می شود و نابود می شود.اگر نسبت به گناه حساس نباشیم و نظارت نداشته باشیم، ومراقبت نداشته باشیم ارزشها کم کم از بین می رود.

چنانچه در زمان سیدالشهدا ارزش ها از بین رفته بود و خبری از شیوه رسول خدا در زندگی ها نبود و حکومت پادشاهی شده بود و همه کاره پادشاه بود و حکومت اسلام به حکومت طاغوت تبدیل شده بود .اشرافی گیری رواج پیدا کرده بود و هنگامی که امامت به سیدالشهدا رسید، طاغوت در رأس همه منکرات بود. رأس همه خوبیها ، حکومت امیرالمومنین است ولی در آن زمان جامعه عوض شده بود و یزید با هزاران گناه و معاصی در رأس حکومت قرار داشت. اینجا بود که امام حسین فرمود: « أُرِیدُ أَن آمَرَ بالمَعرُوفِ و أَنهی عَنِ المُنكَر »(15) روش امام حسین در جهت از بین بردن منکر بود. چون منکر بسیار بزرگ بود ، نیاز به خون دادن داشت. برای همیشه راه را امام حسین به ما نشان دادند، عزاداران و دوستداران امام حسین(ع) شما که دوستدار امام حسین هستید باید پیرو امام حسین در امر به معروف و نهی از منکر باشید.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛

از همه شما بزرگواران و پاسداران عزیز که به مناسبت هفته دفاع مقدس ، با لباس فرم در نماز جمعه شرکت کرده اند تقدیر و تشکر می کنم.

درس بزرگ سیدالشهداء(ع) به مسلمانان:

درس بزرگ سید الشهدا به ما درس آزادگی است، جایی که فرمودند: « إنی لا أری الموت إلاّ سعادةً ولا الحیاةَ مع الظالمین إلا برما» (16) به تحقیق من نمی بینم مرگ را، مگر سعادت و نمی بینم زندگی در کنار ستمگران را، مگر عار و ننگ.از دیدگاه امام ، مرگ با شرافت و زیر بار ظلم نرفتن نوعی سعادت و خوشبختی است،پیام امام حسین این است : نه ظلم کنیدو نه زیر بار ظلم بروید .این درس بزرگ اباعبدالله است. نظام جمهوری اسلامی هم براین پایه است و امروز و در جامعه اسلامی هیچ یک از رؤسای دستگاه مختلف ،حق ظلم کردن را ندارد. ما هم زیر بار هیچ ظلمی نمی رویم. امروز صهیونیست ها و استکبار جهانی به دنبال این هستند که جهان را برده خوشان کنند.استکبار جهانی و شیطان اعظم ،با هر کشوری را که زیر بار ظلم نرود ، مقابله می کنند. چون دستور سیدالشهدا و سرور آزادگان است که زیر بار ظلم وستم نروید ، ما هم زیر بار ظلم صهیونیست ها نمی رویم و از همه مظلومان جهان ، مردم مظلوم فلسطین و میانمار و... حمایت می کنیم.

توطئه دشمنان تمام شدنی نیست:

امروز توطئه های بسیاری علیه مسلمانان در سراسر دنیا انجام می شود . صهیونیستها مسلمانان جهان را در کشورهای مختلفی مانند : یمن ، میانمار ، عراق ،سوریه و... به جان هم می اندازند تا خود نفس راحت بکشند.با اینکه امروز این فتنه داعش به همت جمهوری اسلامی ایران و به کمک سردار بزرگ اسلام سردار قاسم سلیمانی جمع می شود ولی می بینیم که توطئه دیگری در حال شکل گیری است.قصه استقلال اقلیم کردستان را شما شنیده اید. داعش تا نزدیکی های این شهر رسیده بودو مسعود بازرانی از امریکایی ها کمک می خواهد ولی به او کمک نمی کنند. به حاج قاسم زنگ می زندکه به ما کمک کنید شهرما در حال سقوط است و ما چمدان های خودمان را بسته ایم و آماده فرار هستیم. ایشان گفتند اگر بتوانید تا فردا شهررا حفظ کنید ما فردا می آییم.و حاج قاسم با 50-60 تا نیروهایش به آنجا می روند و نیروها را آموزش می دهند واجازه نمی دهند تا داعش بر این شهر مسلط شود. ولی امروز همین اقلیم در سلطه صهیونیستها قرار گرفته است. در عراق و سوریه ، صهیونیستها نفت را ارزان می خریدند و نفت مورد نیاز خودرا از این سرزمین ها تامین می کردند،امروز در منطقه مسلمان نشین میانمار، نفت و گاز وجود دارد و اسرائیلی ها ارتش میانمار را مجهز می کنند و آموزش می دهند تا مسلمانان را قتل عام و ازآن منطقه بیرون کنند .کوچ اجباری همان کاری است که در فلسطین اشغالی کردند. الان قصد دارند تا اسرائیل دومی رادر اقلیم کردستان ، درست کردندو با ایجاد نا امنی کشورهای خاورمیانه را تجزیه کنند. این یکی از دلایل مخالفت جمهوری اسلامی و اکثر کشورهای دنیاست.ولی امریکا، شیطان اعظم از یک طرف می گوید ما مخالف تجزیه عراق هستیم و ازطرف دیگر می گوید: این رفراندوم و همه پرسی چگونه برگزار شود و از صهیونیستها حمایت می کنند. منظورم این است که دشمن دست از سر ما برنمی دارد. و مارا آزاد نمی گذارد مگر اینکه ما روی پای خودمان بایستیم و از جهت نظامی، اقتصادی ، اجتماعی و ... مستقل باشیم و ازهر جهت کشورمان روی پای خودش بایستد. آن وقت دست از سر ما می بردارد.

دو تفکر موجود در جامعه امروزایران :

در کشور ما ارتباط با کشورهای دیگر دو طرز فکر وجود دارد: یک تفکر این است که ما باید با دشمن ارتباط داشته باشیم و از طریق این ارتباط است که کشور ما ساخته می شود .یکی از وزرای دولت می گفت: ما فقط در تولید آبگوشت بُزباش توانایی داریم !! و در هیچ زمینه دیگری نمی توانیم خودمان مستقل عمل کنیم. در مورد این تفکر رهبرانقلاب مثال خوبی زدند: پای پُر قدرت خودمان را رها کنیم و بر عصای دیگران تکیه کنیم. این تفکر معتقد است که ما باید ارزشهای خودرا ندیده بگیریم.

تفکر دیگر این است که به فرموده مقام معظم رهبری ما باید روی پای خودمان بایستیم و از درون قدرتمند و توانمند شویم. سالهاست که کشور ما تحریم است ولی ما در تحریم رشد کردیم و پیشرفت کردیم و در جهان سرآمد می شدیم.چون به دشمن امید نبستیم ونگاهمان به داخل بود. دشمن هیچ گاه اجازه نمی دهد، ما به عصای خودمان تکیه کنیم.

بنابراین برادران و خواهران، مدیران و مسئولین باید کاری کنیم تا از داخل کشور و به دست جوانان میهن توسعه و رشد همه جانبه ایجاد شود وامید به دشمن نداشته باشیم. اقتصاد مقاومتی ، همان مسیری که مقام معظم رهبری فرمودند و در این راه هم با تمام دنیا ارتباط خواهیم داشت ، بجز صهیونیست ها و امریکا شیطان اعظم!

شهید حججی حجت خدا درمقابل چشم همگان:

همین چند روز شهید عزیز شهید حججی ، تشییع شد. از قبل و بعد انقلاب تا کنون ما شهدای بسیاری داشتیم ولی چه شد که این شهید اینگونه تاثیرگذار شد؟ تعداد تشییع کننده های او حتی از تشییع جنازه برخی علما نیز بیشتر بود، رهبر انقلاب فرمودند : اخلاص و نیت خالص این شهید عزیز، به موقع حرکت کردن و تشخیص درست دادن که امروز به چه احتیاج داریم؟ از طرفی نیاز کشور ما به چنین شهادتی که برای جهانیان حجت شد،خون او در زنده نگه داشتن ارزشها تاثیری بسیاری داشت. خداوند این شهید والامقام و همین طور شهید عظیمی را رحمت کند.

چند نکته را خدمت شما عرض می کنم :

آمار بالای تصادفات شهرستان:

یکی از آسیب های شهرماو دومین عامل مرگ و میر درشهرستان ما تصادفات است. هشتاد درصد آن هم مربوط به موتوسواران است. چه باید بکنیم ؟ هرروز شاهد این هستیم که یک خانواده جوانش را از دست می دهد . بیشترین آسیب این تصادفات هم متوجه جوانان است. پدر و مادری با رنج و سختی بسیار یک جوانی رابزرگ می کند ولی در اثر یک بی احتیاطی ،ضربه مغزی می شود و سینه بر خاک می گذارد. گاهی که فکر می کنم ،می بینم تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات بیشتر از شهدای جنگ تحمیلی است. در هیچ کشوری این اندازه تصادف نداریم. برای حل این معضل می توانیم: یک جای مخصوص برای جوانان درست کنند تا آنجا موتور سواری کنند وآنها را آموزش بدهید تا انرژی شان را خالی کنند.از طرف دیگر پدر و مادرها مراقبت کنند تا فرزندانشان کلاه ایمنی بپوشند و قوانین را رعایت کنند. باید در این زمینه کاری انجام شود، واقعا این تصادفات قصه پر غصه ای شده است و هر روز شاهد این هستیم که یک جوان از جوانانمان خوب خودمان را از دست می دهیم. تا فرهنگ استفاده صحیح از موتور سیکلت وماشین در جامعه ما نهادینه نشود هر روز ما شاهد این مسائل هستیم . مادران و پدران که برای فرزندان خودتان موتور می خرید، نصیحت و راهنمایی شان کنید که با سرعت زیاد رانندگی نکنند و از کلاه ایمنی استفاده کنند .ای کاش نیروی انتظامی به مدت یک هفته ، اصلاً جریمه نمی کرد و تنها با زبان خوش ومحبت با این جوانان صحبت می کردند. کاش فکری برای این وضع در جامعه می شد تا از این وضعیت نجات پیدا کنیم.

بیماریهای قلبی وعروقی بالاترین علت مرگ ومیردر شهرستان:

مطلب بعد اینکه بالاترین علت مرگ و میر در شهرستان ما، بیماریهای قلبی و عروقی هستند. ما بیماریهای وارگیردار را کنترل کرده ایم، ولی سکته مغزی و سکته های قلبی وبیماریهای قلبی و عروقی هنوز قربانی می گیرد. در جهان بالای 17-18میلیون نفر در اثر یماریهای قلبی و عروقی جان خودرا از دست می دهند.شعار جهانی امسال این است که ما قلب را دوست داشته باشیم. قلب در شبانه روز خون بسیاری را پمپاژ می کند، تغذیه ناسالم ، دخانیات ، کم تحرکی ، استرس های خیلی زیاد، ناراحتی های زیاد عامل سکته مغزی و قلبی است. باید شیوه زندگی مان را عوض کنیم . چند روز پیش مسئول ورزش به دیدار ما آمده بود، گفتند در هر پارکی ورزش همگانی بگذارید تا شهر به تحرک بیاید.حتی مراجع فتوا دادند که وقتی سن بالا رفت، ورزش و نرمش واجب عینی می شود مانند نمازمتاسفانه بعد از انقلاب، شیوه زندگی ما و خوراک ما عوض شد و ما غذاهای چرب و ناسالم زیاد مصرف می کنیم. ما توانستیم بیماریهای واگیردار را کنترل کنیم ولی بیماریهای قلبی ومغزی زیاد شده است وعمرها هر روز کوتاه تر می شود، با ورزش کردن و استفاده از غذاهای سالم می توانیم قلب را دوست داشته باشیم و با کم کردن دخانیات و کاهش استرس در زندگی می توان قلب را دوست داشت وجلوی مشکلات را بگیریم.

لزوم مقاوم سازی ساختمانها:

یکی دیگر از مسائل بسیار مهم این است که زلزله خبر نمی کند. بعد از ایام عاشورا زلزله ها زیاد می شود، بیش از 4-5000 خانه خشت وگلی در سطح شهر می بینیم که ناامنی ایجاد می کند .باید از فرماندار و معاون رئیس جمهور تشکر کنم که به شهرستان ما تشریف آوردند وتصویب کردند برای هر فردی که بخواهد بخشی از خانه اش را تخریب کند، 30میلیون تومان وام اختصاصیابد، همین طور برای روستاها و هیچ شرطی هم ندارد، چهارتا فامیل می توانند زنجیره ای ضامن هم باشند. این پول همیشه نمی ماند و اعتبار آن تا دو ماه دیگر بر می گردد . شهرهایی مثل رفسنجان و سیرجان چنین چیزی ندارندو این مخصوص زرند است . اگر خانه ای دارید که نیاز به تعمیر دارد، الان وقتش است، حداقل ثبت نام کنید، بودجه را بر نگردانند، بودجه آماده است حتی با شهرداری صحبت شده است تا عوارض را نصف بگیرند، قبلا ًمی گفتند افرادی که در زلزله قبلی وام گرفته اند، وام نمی دهیم ولی الان می گویند آنها هم می توانند بیایند وام بگیرند، این شرط را هم برداشتند. این ظلم است کسی با این شرایط خانه اش را مقاوم نکند. اگر زلزله ای اتفاق افتاد و زیر آوار رفتید گناه آن به گردن خودتان است، چون وظیفه ای که نظام جمهوری اسلامی داشته است واقعاًً ادا کرده است، بودجه گذاشته است ، چرا استفاده نمی کنید؟ حفظ زندگی واجب است، حفظ جان خانواده واجب است.فوری ثبت نام کنید تا حداقل مبلغ بلاعوضی که برای هر خانوار در نظر گرفته شده است را به حسابتان بریزند وپرونده ای تشکیل بدهید. محل مراجعه ستاد بازسازی شهرستان زرند است که آدرس آن :خیابان شهدای محمدآباد ،خیابان علامه ،نبش علامه 2 است. هرچه زودتر به آنجا بروید و پرونده ای تشکیل بدهید تا بودجه ای را که برای شهرستان اختصاص داده اند، برگشت داده نشود.

خدایا به حق محمدو آل محمد آنچه را گفتیم وشنیدیم محض رضای خودت قرار بده


پی نوشت:

1- بحار الانوار، ج 44، ص 329

2- تفسیر نمونه، ج3 ، ص 37 و 38 ، ذیل آیه 104 سوره ال عمران

3- تفسیر کشاف، ج1، ص355.

4- بحارالانوار، ج14، ص49.

5- سوره مارکه اعراف ،آیه 163

6- سوره مبارکه اعراف،آیه 164

7- تفسیر برهان، ج2، ص42؛ این سخن از ابن عباس نیز در تفسیر مجمع البیان ذیل آیه ی مورد بحث نقل شده است.

8- سوره مبارکه اعراف،آیه 165

9- سوره مبارکه اعراف،آیه 166

10- بحارالانوار، ج14، ص56.

11- سوره مبارکه بقرة ،آیه 66.

12- مستدرك الوسائل، ج 12، ص 181

13- مستدرك الوسائل : ۱۲/۱۷۹/۱۳۸۱۷.

14- نهج الفصاحه ، ح 2131

15- وصیت نامه امام حسین (ع) به محمد حنیفه؛ اين وصيّت را محدّث قمّي در «نفس المهموم» صفحه 45، از علاّمه مجلسي در «بحار الانوار» از محمّد بن أبي طالب موسوي آورده؛ و نيز در «ملحقات إحقاق الحقّ» جلد 11، صفحه 602، از خوارزمي در كتاب «مقتل الحسين(ع) » جلد 1، صفحه 188 طبع نجف آورده است . و در «مقتل علاّمه خوارزمي » جلد 1، صفحه 188 موجود است.

16- تحف العقول، ص 276



http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4166.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4167.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4168.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4169.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4170.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4171.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4172.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4173.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4174.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4175.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4176.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4177.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.