سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اگر می خواهید در آخرت عاقبت بخیر شوید باید مالتان پاک باشد/ سه واقعه تاريخى، درپرونده استكبارى آمريكاى جنايتكار

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 470 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1396.08.15
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه زرند مورخه 96/0812


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان ، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ،این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه از بسیج دانشجویی ، نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم . ان شاءالله خدای متعال خیرات و برکات را بر همه شما مؤمنان عنایت بگرداند.

امروز حدیث بسیار شنیدنی و گهرباری را از پیامبر اعظم (ص) را خدمتتان عرض می کنم، توجه به این حدیث ، خیر و سعادت و خوشبختی در خانه ما را می زند و در مسیری درست قدم برداریم.

خواسته صحابی پیامبر(ص) برای خیر دنیا وآخرت:

از امیرالمومنین ( عليه‌‏السلام) روایت شده است که (1): « جاءَ رَجُلٌ إلَى النَّبِيِّ صلى ‏الله‏ عليه‏ و‏ آله فَقالَ »
شخصی نزد آن رسول خدا(ص) آمد و عرضه داشت : یا رسول الله! « فَقَالَ عَلِّمْنِي عَمَلًا »عملی را به من یاد دهید که وقتی انجام دادم « يُحِبُّنِي اللَّهُ عَلَيْهِ » خداوند مرا دوست بدارد، « وَ يُحِبُّنِي الْمَخْلُوقُونَ »مردم نیز مرا دوست داشته باشند، « وَ يُثْرِي اللَّهُ مَالِي » اموالم زیاد شود، « وَ يُصِحُّ بَدَنِي »بدنم سالم باشد، « وَ يُطِيلُ عُمُرِي » عمرم طولانی شود و« وَ يَحْشُرُنِي مَعَكَ » در روز قیامت نیز با شما محشور شوم. ( انسان وقتی چیزی را نمی داند، باید سوال کند و سؤال او هم برای دانستن باشد، برخی سوال می پرسند تا میزان علم طرف مقابل را محک بزنند و یا برای تحقیر او سوال می پرسند مانند سوالاتی که مأمون از امام رضا(ع) می پرسیدند تا حضرت را در نظر همگان خوار و خفیف کنند.این اشتباه است، گاهی سوال می پرسد تا علم خودرا به رخ طرف مقابل کشاند که این هم درست نیست.گاهی برای برطرف شدن جهل خود سوال میکند این درست است، این نوع سوال کردن ، کلید فهم است. تا انسان سوال نکندکه مطلبی را یاد نمی گیرد.کسی که نمی داند از او که می داند باید بپرسد.برخی افراد هستند که در مسائلی مانند غسل، وضو، نماز خود مشکل دارندو سوال هم نمی کنند،سالها نماز خود را اشتباه خوانده است یا وضو و غسل خودرا بعد از سالها متوجه می شود که اشتباه بوده است.این خیلی بد است، در مسائل دینی و شرعی حیا جایز نیست،انسان هرچه را نمی داند باید از عالم دینی سوال کند.) در ادامه روایت بالا داریم: « فَقالَ »حضرت فرمودند: « هذِهِ سِتُّ خِصالٍ، تَحتاجُ إلى سِتّ خِصالٍ »این شش خواسته ی تو به شش خصلت نیاز دارد:

همت عالی داشتن در طلب حاجت:

قبل از اینکه آن شش خصلت را خدمت شما عرض کنم، یک نکته را اشاره می کنم که در طلب حاجات خود همت والا داشته باشید وهیچگاه کم نخواهید، اگر خواسته دنیایی دارید در کنار آن به خواسته های اخروی هم توجه داشته باشد.یک روز پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) با اصحاب خودشان در بیابان می رفتند وتشنه شدند واز دور خیمه یک دامداری را دیدند به نزد او رفتند ومقداری غذا وشیر خوردند هنگام خداحافظی پیامبر(ص) به آنها فرمودند:هروقت گرفتار شدید به مدینه بیائید. هرکاری داشته باشید من برایتان انجام می دهم.سالها گذشت واین خانواده فقیر شدند و یادشان آمد که رسول خدا چنین قولی داده بودند، به محضر پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)رفتند وجریان را تعریف کردند حضرت(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: بله یادم است، چه خواسته ای داری؟ گفتند: اگر 300 تا گوسفند به ما بدهید تا مشکل ماحل بشود.حضرت(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند : چقدراینهاکم همت بودند. حتی به اندازه عجوزه بنی اسرائیلی هم همت نداشتند.اصحاب سوال کردند قصه آن عجوزه بنی اسرائیلی چیست وچه همتی داشت؟

همت پیرزن بین اسرائیلی:

حضرت(صلی الله علیه وآله وسلم)توضیح دادند: خداوند وحی فرستاد به حضرت موسی (علیه السلام) که جنازه یوسف(علیه السلام) را از مصر به فلسطین بیاور.چون جناب یوسف(علیه السلام)وصیت کرده بودند که وقتی از دنیا رفتنم من را فلسطین درمسجد الاقصی دفن کنید،حضرت موسی(علیه السلام)حرکت کرد و به مصر آمد.از هرکس درباره جنازه یوسف(علیه السلام) می پرسیدکسی چیزی نمی دانست. راهنمایی کردندکه پیرزنی هست که او می داند جنازه کجاست.آمد و این پیرزن را پیدا کرد وحضرت موسی (علیه السلام) گفت :من موسی پیغمبرم .از طرف خدا مامورم که جنازه یوسف(علیه السلام) را به فلسطین ببرم. شما می دانید که محل جنازه کجاست؟ پیرزن گفت : یا موسی شما پیغمبر خدایی من خواسته هایی دارم اگر برآورده کنی من جای بدن او را به شما نشان می دهم .وحی آمد موسی هرخواسته ای دارد اجابت کن .آقا فرمودند بگو هرخواسته ای را که داری.گفت خواسته اولم این است که دعا کنی من جوان بشوم .حضرت (علیه السلام) دعا کرد وجوان شد، خواسته بعدی ام این است که باید من را عقد خودت درآوری وبه همسری خودت برگزینی .حضرت قبول کردند وفرمودند حال محل جنازه را بگو .پیرزن گفت خواسته دیگری هم دارم .پیرزن گفت :این خواسته های دنیایی من بود، در آن دنیا من میخواهم در بهشت کنار شما باشم، چون خدا فرموده بود خواسته اش را برآورده کن حضرت هم دعا کرد و از خدا خواست: خدایا این زن را دربهشت در کنار من قرار بده. پیرزن گفت :حضرت یوسف (علیه السلام) وقتی از دنیا رفت ازبس مردم او را دوست داشتند، عده ای گفتند طبق وصیت عمل کنیم وعده ای گفتند نه.او در زمان حیات مایه برکت بود برای ما، بعد فوتش جنازه اش هم در مصر مایه برکت است برای ما بعد جنازه را گذاشتند در یک تابوتی محکمی درست کردند تا جنازه از بین نرود و برای اینکه همه از برکت حضرت یوسف (علیه السلام) فیض ببرند،در بستر رودخانه ای که آب شیرین مصر را تامین می کرد، جنازه را دفن کردند.پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید: این مرد به اندازه آن پیرزن هم همت نداشت. به جای خواستن بهشت وعاقبت بخیری فقط چند رأس دام را خواست باید بهشت را درخواست می کرد (2)

خصلت اول:تقوای الهی

رسول خدا به آن مرد عرب فرمود: « إِذَا أَرَدْتَ أَنْ يُحِبَّكَ اللَّهُ فَخَفْهُ وَ اتَّقِهِ »اگر می خواهی خدا تو را دوست بدارد از خدا بترس و با تقوا باش ( چنانچه در قرآن هم آمده است: « إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم »(3) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ آیا ترس از خدا به معنای این است که خداوند یک وجود ترسناکی است؟! خیر ، خوف از خداوند به معنای خوف از عقاب و عذاب خداوند است، اگر مرتکب گناه شوید بدانید که « اَنَّ اللّهَ شَديدُ العِقاب »(4) کیفر خداوند سخت است. فرزند امام سید احمد آقا ،خواب حضرت امام را دیدند که فرمود: حتی از دست تکان دادن های من هم سوال کردند که برای چه دست تکان دادی؟ همه اعمال ما حتی اگر به اندازه ذره ای باشد، حساب و کتاب دارد و از آن سوال می شود. در روایتی آمده است که روزی رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله فرمود: « من قال: سبحان اللّه غرس اللّه بها شجرة فى الجنة »هرکس که سبحان اللّه بگوید درختی در بهشت برایش غرس می‌شود، « و من قال: الحمد للّه غرس اللّه بها شجرة فى الجنة »و هرکس الحمد للّه بگوید، خدا درختی در بهشت برایش غرس می‌کند، « و من قال: لا اله الا اللّه غرس اللّه له بها شجرة فى الجنة »و هرکس لا اله الا اللّه بگوید، خدا درختی در بهشت برایش می‌نشاند، « و من قال: اللّه اكبر غرس اللّه له بها شجرة فى الجنة »و هرکس اللّه اکبر بگوید خدا در بهشت برایش درختی می‌نشاند. « فقال رجل من قريش: يا رسول اللّه! انّ شجرنا فى الجنة لكثير. »پس یک مرد قریشی عرض کرد: یا رسول اللّه! ما در بهشت خیلی درخت خواهیم داشت؟! « قال: نعم. و لكن ايّاكم ان ترسلوا عليها نيرانا فتحرقوها. »پیامبر فرمود: آری چنین است، ولیکن مواظب باشید آتشی نفرستید که درختان را بسوزاند، « و ذالك انّ اللّه عزّ و جلّ يقول »زیرا خدا در قرآن می‌فرماید: « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْ » ای کسانیکه ایمان آورده‌اید از خدا و رسول اطاعت کنید و اعمالتان را باطل نسازید.(5)

گاهی یک کبریت، یک خرمنی را به آتش می کشاند، میزان آخر کار است. برای این است که پیامبر به مرد عرب می فرماید: برای اینکه خداوند تو را دوست داشته باشد باید از خداوند بترسی و تقوی داشته باشی . مردم عادی و عوام باید از خداوند بخاطر عقاب گناهانشان ترس داشته باشندولی ترس علما و بزرگان دینی از این است که نکند یک آن خداوند را فراموش کنند. و از اینکه یک چشم برهم زدنی خداوندرا در زندگی فراموش کنند، ترس دارند. یوسف پیامبر(علیه السلام) وقتی خواب یکی از زندانی ها را تعبیر به آزادی او کرد، به او گفت :وقتی آزاد شدی وضعیت مرا هم به پادشاه بگو شاید فرجی شود. می گویند چون یوسف خدا را یک لحظه فراموش کرد و از آن زندانی کمک خواست، خدا هم مدت زندانش را طولانی کرد .(6) اولیای الهی بااینکه گناهی انجام نمی دهندو پاک هستند اما از اینکه یک لحظه در زندگی از خداوند غافل شوند، خوف دارند. پس اگر می خواهید خدا شما را دوست بدارد از خدا بترسید و با تقوا باشید و از خداوند و رسول او اطاعت کنید، پیرو امام معصوم وجانشین او ولی فقیه باشید. خداوند نیز در قرآن می فرماید: « قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْکُمُ اللَّهُ ...»(7) ای پیامبر بگو: اگر خدا را دوست می دارید پس از من پیروی کنید تا خدا نیز شما را دوست بدارد.

خصلت دوم : نیکی به دیگران


« وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ يُحِبَّكَ الْمَخْلُوقُونَ فَأَحْسِنْ إِلَيْهِمْ وَ ارْفُضْ مَا فِي أَيْدِيهِمْ » اگر می خواهی مردم تو را دوست بدارند به آن ها نیکی کن و چشم خود را از مال مردم بردار. (مردم را عیال خدا بدانید و به آنها عشق بورزید. طمع به مال مردم نداشته باشید که آنچه در دست آنهاست به زور از آنها بگیرید.مثلا مغازه داری جنس معیوب خود را با زبان بازی و فریب به جای جنس خوب به مشتری بدهد.طبق این حدیث با کلاهبرداری کردن از مردم، هیچگاه محبوب مردم نخواهید شد . )

خصلت سوم : تزکیه مال

« وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ يُثْرِيَ اللَّهُ مَالَكَ فَزَكِّهِ » اگر می خواهی مالت زیاد شود زکات مال خود را پردخت کن! ( برخی فکر می کنند با دادن پول ربا به دیگران، می توانند مال خودرا زیاد کنند. ولی خداوند در قران می فرماید: « يَمْحَقُ اللّه ُ الرِّبا وَيُرْبِى الصَّدَقاتِ » (8) خداوند ربا را نابود می کند و به محاق می برد ( برکت مال ربوی را می برد ) و صدقات را فزونی می بخشد. ماه یک بدر دارد که قرص تمام است و به شب چهارده معروف است ویک محاق دارد که وقتی ماه خیلی باریک می شود و کوچک می شود ، می گویندماه به محاق رفته است وباریک شده است. فردی که ربا می گیرد، گمان می کند مال او زیاد می شودولی خداوند می گوید ربا بخورید من مال شمارا به محاق می برم یعنی برکت آن مال را می برم و بدبخت می شوید. مال طاهر و مال پاک زیاد می شود،در مقابل مال ربایی و ناپاک هیچ خیرو برکتی ندارد نه برای خود فرد و نه برای خانواده و فرزندان او . فردی را می شناسم که مال او پاک نبود و برای حج ثبت نام کرد ولی در لحظه آخر از پای هواپیما او را برگرداندندو دیگر موفق به زیارت حج نشد، مال پاک برکت داردو موجب می شود توفیق زیارت نصیب انسان بشود. حال مال خودرا چگونه پاک کنیم؟ در قرآن داریم : «و أقیموا الصلاة و آتوا الزکوة »(9) نماز به پا دارید و زکات بپردازید.

انفاق در راه خدا :

مراد از زکات در قرآن ، انفاق در راه خداست. اهل خیر بودن و کمک به مردم کردن است. محصول کشاورزی شهرستان ما پسته است، طبق این حدیث رسول خدا ، اگر می خواهید باغ پسته شما پرثمر باشد، هرسال زکات پسته خود را بپردازید. زکات پسته مستحب است.برای محاسبه زکات اول مقداری را که برای به ثمر نشستن پسته هزینه کرده اید، از آن کم کنید، هزینه های آب، کود، سم پاشی و... .گاهی این هزینه ها را کم می کنیم ، چیزی نمی ماند .بعد از اینکه مخارجی را که کردید، از برداشت محصول کم کردید، یک بیستم باقیمانده را به عنوان زکات بپردازید. کشاورزانی را می شناسم که هر سال زکات مال خود را می پردازندو هر سال محصول آنها بیشتر از سال بعد است. این آیه قرآن است که « وَيُرْبِى الصَّدَقاتِ » خداوند صدقات را برجسته می کند و افزایش می دهد.صدقه مانند ماه بدر و کامل است و مانند یک دانه گندم است که خداوند آن را به هفتصد دانه تبدیل می کند.انسان باید اهل خیر باشد مانند خورشید و زمین که خیرات و برکات زیادی هستند.و انسان که اشرف مخلوقات است باید از زمین و خورشید برتر باشد. دست خودرا تنگ نگیرید. برخی در زندگی نه برای خودشان خرج می کنندو نه برای خانواده شان و نه به دیگران کمک می کنند وتا زنده هستند یک ریال کمک نمی کنند.این صحیح نیست.

سه دستور اخلاقی

یکی از بازاریان که از شاگردان مرحوم شاه آبادی بود، نقل می کرد که ایشان، یک شب در یکی از سخنرانی هایشان، با ناراحتی اظهار داشتند:« چرا افرادی که در اطراف ایشان هستند، حرکتی از خود در جنبه های معنوی نشان نمی دهند؟ می فرمودند: آخر، مگر شماها نمی خواهید آدم شوید؟ اگر نمی خواهید من این قدر به زحمت نیفتم.» همین فرد می گوید: « بعد از منبر، ما چند نفر خدمت ایشان رفتیم و گفتیم که آقا ما می خواهیم آدم بشویم. چه کنیم؟ ایشان فرمودند: من به شما سه دستور می دهم، عمل کنید، و اگر نتیجه دیدید، آن وقت بیایید تا برنامه را ادامه دهیم.» سه دستور ایشان چنین بود:

1- مقید باشید نماز را در اول وقتش اقامه کنید. هر کجا باشید و دیدید صدای اذان بلند شد، دست از کارتان بکشید و نماز را اقامه کنید و حتی المقدور هم سعی کنید به جماعت خوانده شود.

2- در کاسبی تان انصاف به خرج دهید، و واقعا" اقل منفعتی را که می توانید، همان را در نظر بگیرید . در معاملات، چشم هایتان را ببندید و بین دوست و آشنا و غریبه و شهری و غیر شهری فرق نگذارید. همان اقل منفعت در نظرتان باشد.

3- از نظر حقوق الهی، گر چه می توانید برای ادای آن تا سال صبر کنید و امام معصوم علیه السلام به شما مهلت داده اند، اما شما ماه به ماه حق و حقوق الهی را ادا کنید.

همین فرد می افزاید: من دستورات ایشان را که از ماه رجب شنیده بودم، اجرا کردم تا به ماه رمضان رسید. قبل از ماه رمضان در بازار پاچنار می آمدم که، صدای اذان بلند شد. خود را به مسجد نایب رساندم و پشت سر مرحوم حجت الاسلام سید عباس آیت الله زاده مشغول نماز شدم.

در نماز دیدم که ایشان گاهی تشریف دارند و گاهی ندارند. در قرائت نیستند ولی در سجده و رکوع هستند. پس از نماز به ایشان عرض کردم: شما در حال نماز کجا تشریف داشتید؟ نبودید. ایشان متحیر شد. تعجب کرد و فرمود که معذرت می خواهم. من از مسجد و منزل ناراحت شدم، لذا در نماز، گاهی می رفتم دنبال آن اوقات تلخی و بعد از مدتی، متوجه می شدم و بر می گشتم. این اولین مشاهده ی من بود که در اثر دستورات آیت الله شاه آبادی برایم حاصل شده بود. در اثر دو ماه و نیم التزام من به این سه دستور، دید ما باز شد و برنامه را هم چنان ادامه دادم که مشاهدات بعدی من، دیگر قابل بیان نیست.(10)

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛

در توصیه به تقوی سعی کنید نام و یاد حضرت صاحب الامر را در دل زنده نگه دارید. چشم امید امام زمان به ملت ایران است،همیشه به یاد حضرت باشید،وبدانید که امام زمان همیشه به یاد ماست ویک لحظه از ما غفلت نمی کند.ملت ایران ، امام ، شهداو رهبر عزیز زمینه سازان ظهور هستند . ان شاءالله چشمان گنهکار ما هم به دیدار جمال ایشان منور شود. مناسبتهای هفته را به اختصار خدمت شما عرض می کنم.

اربعین حسینی:

پنجشنبه 18 آبان مصادف با 20 صفر،اربعين حسينى (روز زيارتى مخصوص حضرت سيدالشهداء عليه‌السلام‌) را پیشرو داریم. فلسفه اربعین زنده نگه داشتن یاد امام حسین(ع) واصحابشان است. بنی امیه سعی بسیار کردند تا امام حسین و اهل بیت او را به عنوان خارجی به مردم معرفی کنند و بعد از اینکه حضرت را در روز عاشورا به شهادت رساندند، تمام تلاش خود را کردند تا نام و یاد امام حسین (ع) را از دلها پاک کنند و نهضت امام در کربلا بماند، اما قافله سالار حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) و فرزندان خاندان امام اجازه ندادند و زنده نگه داشتن عاشورا کار بزرگی را انجام دادند.

اهمیت زیارت اربعین :

زیارت اربعین یک عمل مستحبی است ولی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از حضرت امام حسن عسکري(ع) روايت شده است كه نشانه هاى مؤمن پنج چیز است: 1- اقامه پنجاه و يک رکعت نماز فريضه و نافله در شبانه روز. 2- زيارت اربعين. 3- انگشتر به دست راست کردن. 4- جبين را در سجده بر خاک گذاشتن. 5- در نماز بسم الله الرحمن الرحيم را بلند گفتن.(11) زیارت اربعین حافظ دین است، همانطور که دین بدون نماز دین نیست، بدون اربعین نیز امامت باقی نمی ماند، این است که به زیارت پیاده به اربعین توصیه بسیار شده است.

بزرگترین راهپیمایی جهان در روز اربعین:

امروز بزرگترین راهپیمایی جهان ،راهپیمایی اربعین در کشور عراق است. باید نام امام حسین چنان در جهان بلندآوازه بشود که حضرت مهدی(عج) خودشان را با نام امام حسین معرفی می کنند و می فرمایند: «ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان»(12) بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را تشنه کام کشتند. پس همه باید تا آن زمان امام حسین (ع) را بشناسند. ائمه هدی(علیهم السلام) بارها در روایات خود، پیاده روی به سمت حرم امام حسین(علیه السلام) را توصیه کرده اند و برای هر قدمش اجر و مغفرت ویژه ای در نظر گرفته اند. امام باقر (ع) فرمود: « لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِى زِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ(ع) مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَيْهِ حَسَرَاتٍ»(13) اگر مردم مى‏دانستند كه زيارت قبر شريف حسين (ع) چه مقدار فضيلت و بركت دارد، از شوق زيارت جان مى سپردند و نفسهايشان از شدت حسرت بند مى ‏آمد.

ثواب زیارت اربعین در بیان ائمه (ع):

در روایتی از امام صادق(ع) نیز داریم که حضرت مى‌فرمايد: « يَنْصَرِفُ وَ مَا عَلَيْهِ ذَنْبٌ وَ قَدْ رُفِعَ لَهُ مِنَ الدَّرَجَاتِ مَا لَايَنَالُهُ الْمُتَشَحِّطُ بِدَمِهِ فِى سَبِيلِ اللَّهِ»(14) وقتى زائر به زيارت حسين(ع) پرداخت، هنگام بازگشت، هيچ گناهى بر او باقى نمى‌مانَد و او به مقامى مى‌رسد كه كسى‌كه در راه خدا به خون خود آغشته شده، به آن مقام نمى‌رسد؛ طبق اين روايت، كسى‌كه به زيارت امام حسين(ع) برود، مى‌تواند به مقامى برسد كه شهيد در راه خدا نمى‌تواند به آن مقام برسد و اين همان ظرفيت معنوى زيارت امام حسين(ع) است. باز هم از امام صادق(ع) روایت داریم که : « مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ » (15) کسى که پیاده به زیارت قبرحسین(ع) برود خداوند متعال به هر قدمى که بر مى‏دارد هزار حسنه برایش ثبت و هزار گناه از وى محو مى‏فرماید و هزار درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برد. خدا لعنت کند صدام را که مانع از زیارت سیدالشهدا می شد. الحمدالله بعد از اضمحلال حکومت بعث ، کم کم زیارت اربعین همه گیر شده است.اربعین نیز در کنار واجبات مهم دیگر مانند نماز ، اهمیت دارد و سرشار از خیرات و برکات است. اینه همه خیرات و برکات و ایثار و از خودگذشتگی که در پیاده روی اربعین می بینید همه از برکت مکتب اهل بیت است.

برپایی مراسم عزاداری در دهه آخر ماه صفر:

بنده از هیئت امنای مساجد و از جوانان عزیز یک تقاضا دارم اینکه دهه پایانی ماه صفر را روضه بر پا کنید و حتما یک دهه کامل عزاداری داشته باشید. در این دهه هم اربعین و هم رحلت جانگداز پیامبر وهم شهادت سبط اکبر امام حسن(ع) و هم شهادت ولی نعمت ما ایرانی ها امام رضا (ع) را پیشرو داریم. ما چه مسلمانانی هستیم که برای رحلت پیامبر خودمان چند شب عزاداری نمی کنیم؟ برخی روستاها روحانی هست ولی برنامه ندارند. بعضی هیئت امنا هستند که می گویند ما نمی توانیم در این شبها برنامه برگزار کنیم. خوب نمی توانید بروید کنار تا کسانی که می توانند روی کار بیایند. شما که حاضر نیستی اربعین روضه برگزار کنی که به درد نمی خوری، برو کنار تا کسی که عاشق اهل بیت است روی کار بیاید. از هزینه مراسمات هم نترسید خود اهل بیت هزینه آن را می رسانند .شما فقط استارت کار را بزنید وخود امام زمان کمک می کند شروع کنید و ببینید چه برکتی دارد.من از این بابت خیلی ناراحت هستم و هرچه تبلیغ می کنیم نمی دانم چرا حرفم اثر ندارد. باید یک دهه کامل در دهه آخر صفر مانند ایام محرم عزاداری کنید. برخی از شهرها دوماه پشت سرهم عزاداری می کنند.بعضی از مسئولین هیئت ها امام حسین را از عاشورا تا سال آینده بدرقه می کنند و هیچ برنامه ای ندارند. این ظلم به اهل بیت است. الحمدالله در این شهر ما 60-70 روحانی داریم که همه پای کار هستند ولی متاسفانه هیئت امنا کوتاهی می کنند! همه به برپایی مراسم عزاداری در دهه آخر ماه صفر کمک کنید .

سه واقعه تاريخى، درپرونده استكبارى آمريكاى جنايتكار

نکته دوم و آخرین کلام را خدمتتان عرض کنم: فردا سیزدهم آبان است، ما هر هفته تاریخ را رقم می زنیم فهرستی از جنایات آمریکارا مشاهده می کنیم. سیزدهم آبان سال 42 و بعد از سخنرانی معروف امام راحل(ره) در مورد حق قضاوت کنسولی که تاریخ ما را فروخت، امام بزرگوار را تبعید کردند.طبق آن اگر یک آشپز امریکایی مرجع تقلید مارا با ماشین زیر می گرفت دادگاه ایران حق نداشت او را محاکمه کند ولی اگر شاه مملکت یک سگ امریکایی را زیر می گرفت ، امریکایی ها مجازاتش می کردند بعد از این افشاگری امام را شش ماه به ترکیه تبعید کردند .در سیزده آبان سال 57 دانش آموزان تظاهرات کردندو رژیم طاغوت این نوجوانان را به رگبار بست و بیش از 50 نفر از دانش آموزان به شهید شدندو صدها نفر زخمی شدندو این روز را به نام روز دانش آموز نامگذاری کردند.

تسخیر لانه جاسوسی در13 آبان 58:

سیزده آبان سال 58 تسخیر لانه جاسوسی را داریم . تا این لانه فساد در ایران بود، جنایت ادامه داشت، دانشجویان پیرو خط امام این لانه جاسوسی را تسخیر کردند و دولت موقت بازگان هم سقوط کرد ، چون ملی گرا بودند واسناد جاسوسی آن ها برملا شد وکنار گذاشته شده اند. امام فرمودند این از انقلاب اول مهمتر بود و هیمنه امریکارا در دنیا شکست. بعد واقعه طبس پیش آمد . همه ما دست خدا را در صحرای طبس دیدیم وقتی 132 نفر از کماندوهای امریکایی ها که در امریکا و مصر آموزش دیده بودند،تصمیم گرفتند تا شبانه ،گروگانان را در ایران آزاد کنند و با هشت هلی کوپتر و دو هواپیمای باری از ناوهای امریکایی آمدند و در فرودگاه متروکه ای در طبس به زمین نشستند .«ويليام هيلي سوليوان» آخرين سفير امريكا در كتاب «مأموريت ايران» نوشته است : گویا من آیت الله خمینی را دیدم در حالی که در بالکن خانه خودشان ایستاده و با اشاره هر انگشتش یک هلی کوپتر از ما ساقط می شد.کماندوهای امریکایی قصد داشتند که از صحرای طبس به ورزشگاه شهیدشیرودی یا همان امجدیه سابق بیایند و با لباس مبدل ،شبانه به سفارتخانه بروند و گروگان های خودشان را آزاد کنند( این برنامه ای بود که با عوامل داخلی خودشان طراحی کرده بودند) ولی هنگامی که وارد صحرای طبس می شوند،دچار طوفان می شوند و دستگاه هیدرولیک یکی دیگر از هلیکوپترها از کار می افتد . خلبانها معتقد هستند که اگر بالاتر یا پایین تر ازآن حرکت کنی از طوفان در امانی ولی اینها هم در بالا و هم در پایین گرفتار طوفان بودند تا اینکه یک هلی کوپتر با هواپیما برخورد می کند و هر دو آتش می گیرند و هشت نظامی آنها به درک واصل می شوندکه کارتر دستور عقب نشینی می دهد. وقتی امام می گوید امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکنداین حرف را با قدرت معنویت می گوید. امیر المومنین با قدرت روحانی و نه قدرت جسمانی در قلعه خیبر را شکست. وقتی مقام معظم رهبری می گوید: آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند ، او متصل است.این سه واقعه است ،دنیای استکباری پایبند به هیچ چیزی نیست و چهره واقعی خودشان را نشان داده اند.

رئیس جمهور فعلی آمریکا همان رئیس جمهور قبلی امریکاست، اجرای سیاستها را دارد و هرچه به آنها بگویند همین کار را می کند. برخی می گویند او دیوانه است نه آنها نقشه دارند تا بین ملت ایران و حاکمیت اختلاف وجدایی بیندازند. وهمان طور که قبلی ها تیرشان به سنگ خورد ، اینها هم به سنگ می خورد و آینده از آن ملت ایران است. رهبر انقلاب نیز بارها فرمودند : جوانان عزیز آینده ای بسیار درخشان در پیش رو خواهید داشت .آینده از آن ملت ایران است و ملت ایران زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) است.

پیشگیری از تنبلی چشم فرزندان:

مطلب دیگر اینکه فرزندان خود را به مراکز معاینه چشم ببرید، تنبلی چشم را جدی بگیرید بسیار مهم است اگر خدای نکرده فرزند شما به تنبلی مبتلا باشد تا سن پایین وحداکثر تا سن 10سالگی قابل درمان است و بعد از آن دیگر قابل درمان نیست. پیشگیری بسیار مهم است.

کلام آخر این است که کلنگ نیروگاه خورشیدی در آخر هفته توسط فرماندار ،استاندار و سرمایه داران داخلی و خارجی ، سرکار خانم دکتر حسن زاده و فرانسه کلنگ زده می شود. ده گیگا بایت برق خورشیدی یعنی برق سلامتی .ما کارهای خوب را تشکر می کنیم از فرماندار محترم، استاندار ، نماینده و سرمایه گذاران که برنامه ریزی کردند تشکر می کنم، واگر جایی نیاز به تذکر بود خیرخواهانه تذکر می دهیم ما خیر همه را می خواهیم واگر جایی نیاز به تذکر باشد خیرخواهانه تذکر می دهیم.

ان شاءالله شهرستان ما با وحدت و همدلی وبرادری از جهت سیاسی ، اجتماعی، کشاورزی، دامداری و صنعتی با این مردم بسیار خوب و جوانان همیشه اول باشد.

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

السلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- أعلام‌الدين،ص 268 / المواعظ العدديّه،ص 291 / بحارالأنوار جلد85 صفحه164

2- بحارالانوار، ج 87، باب 24، ص 281 / گفتار وعاظ، ج۳ ، ص ۳۲۸ و ۳۲۹

3- سوره مبارکه حجرات ،آیه 13

4- سوره مبارکه بقره،آیه 196

5- بحار، ج 93 ،ص 168.

6- سوره مبارکه یوسف،آیه 42

7- سوره مبارکه آل عمران، آیه 31

8- سوره مبارکه بقره،آیه 276

9- سوره مبارکه بقره ، آیه 43.

10- کتاب عارف کامل ، ص 66

11- وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۷۳ / التهذیب، ج ۶، ص ۵۲ .


12- زدى حایرى، على‏، إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب (عج)، محقق، مصحح، عاشور، على‏، ج ‏2، ص 233، بیروت، مؤسسة الأعلمى‏، چاپ اول‏، 1422ق.

13- سفينة البحار, محدث قمى , ج 1 ص 565

14- کامل الزیارات، ص 297

15- کامل الزیارات، ص133




http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4586.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4587.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4588.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4589.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4590.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4591.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4592.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4593.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4594.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4595.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4596.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4597.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.