سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

راه زیاد شدن مال /جهانی شدن راهپیمایی بزرگ اربعین :

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 396 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1396.08.22
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه زرند مورخه 96/08/19


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان ، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه جناب حجه الاسلام تهامی ، نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .
در خطبه گذشته خدمتتان عرض کردم آنچه را انسان نمی داند باید سؤال کند، و خجالت نکشد. خصوصا در مسائل شرعی و دینی و حدیثی را از رسول خدا(ص) خدمتتان عرض کردم که امروز ادامه آن را عرض می کنم :
*سؤال زیرکانه از پیامبر اکرم(ص)

وجود مقدّس مولی ‌الموالی، علی بن ابی‌طالب(ع) در روایتی می‌فرمایند (1) : «جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِیِّ فَقَالَ عَلِّمْنِی عَمَلًا یُحِبُّنِی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ یُحِبُّنِی الْمَخْلُوقُونَ وَ یُثْرِی اللَّهُ مَالِی وَ یُصِحُّ بَدَنِی وَ یُطِیلُ عُمُرِی وَ یَحْشُرُنِی مَعَکَ»، فردی به محضر پیامبر(ص) آمد، زرنگ بود و همه چیز را با هم خواست. خیلی خوب است انسان در دنیا زیرک باشد «الْمُؤْمِنُ کَیِّسٌ»، عرضه داشت: یا رسول الله! «عَلِّمْنِی عَمَلًا» عملی را به من یاد بده که به سبب آن ...

1. «یُحِبُّنِی اللَّهُ عَلَیْهِ» پروردگار عالم مرا دوست داشته باشد.

2. «وَ یُحِبُّنِی الْمَخْلُوقُونَ» و بندگان خدا هم مرا دوست بدارند.

3. «وَ یُثْرِی اللَّهُ مَالِی» ثروتم را زیاد کند.

4. «وَ یُصِحُّ بَدَنِی» بدنم را تندرست قرار دهد.

5. «وَ یُطِیلُ عُمُرِی» عمرم طولانی شود.

6. «وَ یَحْشُرُنِی مَعَکَ» و در آخر هم با شما محشور شوم؛ یعنی همان عاقبت به خیر شدن.

پیامبر(ص) فرمودند: «فَقَالَ هَذِهِ سِتُّ خِصَالٍ تَحْتَاجُ إِلَى سِتِّ خِصَالٍ». این شش مرتبه‌ای که تو گفتی، نیاز به شش خصلت دارد که اگر انسان این شش خصلت را داشت، طبعاً این شش مرتبه‌ای که تو گفتی هم به وجود می‌آید.

*چگونه می‌شود خدا انسان را دوست بدارد؟

حضرت فرمودند: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُحِبَّکَ اللَّهُ فَخَفْهُ وَ اتَّقِهِ» اگر دوست داری خدا دوستت داشته باشد؛ بترس و تقوی داشته باش. اگر می خواهید خدا تو را دوست داشته باشد، او را بر کارهای خود حاضر و ناظر بدان. به تعبیر حضرت امام (ره) : عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت خدا نکنید. تقوی داشته باشید و از خدا خوف داشته باشید، خوف از خدا یعنی ترس از عذاب الهی.

*چگونه در بین مردم، محبوب باشیم؟

پیامبر اکرم(ص) در ادامه می‌فرمایند: «وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُحِبَّکَ الْمَخْلُوقُونَ فَأَحْسِنْ إِلَیْهِمْ وَ ارْفُضْ مَا فِی أَیْدِیهِمْ» اگر می‌خواهی عند النّاس هم محبوب باشی؛ به آن‌ها نیکی کن و چشم طمع از دست مردم بکش. (برای رزق و روزی امیدت به خداوند باشد و هیچ طمعی به مال مردم نداشته باشی که بخواهی با فریب مال آنها را از دست آنها دربیاوری )

*راه زیاد شدن مال

حضرت در ادامه فرمودند: «وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُثْرِیَ اللَّهُ مَالَکَ فَزَکِّهِ» در مرحله بعدی اگر می‌خواهی پروردگار عالم مالت را زیاد کند، مالت را تزکیه کن، یعنی خمسش را بده. ( مال زیاد و با برکت بودن در پاک بودن مال است)

*راهی هم برای تندرستی و هم برای زیاد شدن مال!

«وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُصِحَّ اللَّهُ بَدَنَکَ فَأَکْثِرْ مِنَ الصَّدَقَةِ» صدقه، صحّت بدن می‌آورد و تدفع البلاء است، ضمن این که خود صدقه، مال را هم اضافه می‌کند! (انفاق ، خیرات و صدقه همه یک معنی می دهد، صدقه و انفاق به این معنی است که انسان بخشی از مال یا بخشی از علم خودش در راه رضای خدا به دیگران ببخشد ، صدقه و انفاق یعنی بخشش کردن. این انفاق و صدقات هم شامل صدقات واجب مانند خمس و زکات واجب است و هم شامل صدقات مستحب مانند صدقه و زکات مستحب. چه بسا انسان بیمار می شود و برای درمان باید به پزشک مراجعه کند، طبق این حدیث یکی از راههای پیشگیری از امراض، صدقه دادن و انفاق کردن است، روایات در زمینه انفاق و بخشش ،زیاد است که چند روایت را به عنوان تبرک خدمت شما عرض می کنم، اولین روایت از رئیس مذهب از امام صادق(ع) است که فرمودند: «اَلبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ يَدفَعانِ عَن صاحِبِهِما سَبعينَ ميتَةَ سوءٍ »(2) كار خير و صدقه، هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ كنند.همین طور در روایت است که : «یعیش الناس باحسانهم اکثر مما یعیشون باعمارهم و یموتون بذنوبهم اکثر مما یموتون بآجالهم»(3) مردمی که به واسطه کارهاى خوبشان(مانند دادن صدقه ) زندگی می‌کنند بیشتر از کسانی هستند که به عمر طبیعی شأن زندگی می‌کنند و مردمی که به واسطه گناهانشان(همانند گرفتن ربا و رشوه ) می‌میرند، بیشتر از کسانی هستند که به اجلشان می‌میرند.

اجل معلق واجل حتمی:

اَجَل انسان در آیات قرآنی به دو بخش «اجل حتمی» و «اجل معلّق» تقسیم شده است. هر موجود زنده‌ای به حسب طبیعت و استعداد جسمى خود، تا مدّت معیّنى می‌تواند زنده بماند که اگر مانعی در ادامه حیات وی رخ ندهد، او تا پایان عمر طبیعی خود زنده می‌ماند و حیات وی به گونه طبیعى پایان می‌یابد، این‌گونه مرگ را «اجل حتمی» (اجل غیرقابل تغییر و تبدیل) گویند. چنانچه در قرآن هم داریم: « وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ لاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ» (4) و هر قومی را دوره‌ای و اجل معینی است که چون اجلشان فرا رسد لحظه‌ای پس و پیش نخواهند شد. مانند ماجرای حضرت سلیمان ، در حالى كه سلیمان به عصايش تكيه داده بود ، همان دم عزرائيل جان او را قبض كرد، این نشان می دهد که چگونه انسان در برابر مرگ حتمی، ضعيف و ناتوان است، به طورى كه اجل حتى مهلت نشستن يا خوابيدن در بستر را به سليمان عليه‏السلام نداد.(5) خدای متعال چک تضمین شده به کسی نداده است که عمر طولانی داشته باشد، در قبرستانها از کودک چند روزه تا پیر و جوان خواهی دید. از اینکه روی زمین نفس می کشیم باید خدا را شکرگزار باشیم. به این اجل حتمی می گویند.اما اجل معلق تغییرپذیر است و نیز شباهت‌هایی با مرگ ناگهانی دارد. البته بهتر است که از اجل معلق به «مرگ زود هنگام» یاد شودکه بر اثر اعمال نادرست انسان ممکن است بسیار جلو بیفتد که عذاب‌های الهی یکی از آنها است و بر عکس بر اثر تقوا ، نیکو کاری ،صله رحم،صدقه، محبت به پدر و مادر و... ممکن است بسیار عقب بیفتد. مثلا کارخانه ای ماشینی را تولید می کند، در کاتالوگ آن می نویسد: این ماشین 20 سال برای شما کار می کند، منتهی به شرط اینکه روغن آن را تعویض کنید ، فیلترش را مراقب باشید و یا ماشین خود را به انسان بی احتیاط ندهید و از آن مراقبت کنید. اگر همه این مراقبت ها را کردید، ظرفیت نهایی این ماشین برای شما بیست سال کار می کند ولی اگر مراقبت نکردی ، شاید دو سال هم برای شما کار نکند. خداوند هم نهایت عمری که برای یک انسان عادی نوشته است، 120 سال است. باشد، ولی بعضی مسائل عمر را کوتاه می کند، گناه ، قطع رحم ، اعتیاد ، مشروب خوری، عواملی که در عمر تاثیر دارد. از جمله عواملی که مرگ انسان را به تاخیر می اندازد، اهل صدقه بودن است.صدقه دادن امراض را از انسان دور می کند و مرگ ناگهانی را از انسان دور می کند، از برکات صدقه همین است . بنابراین طبق این حدیث رسول خدا (ص) یکی از برکات صدقه در این روایت برکت مال ، سلامتی وحفظ شدن از مرگ ناگهانی و بد است. انفاق کلید رزق است . با صدقه در رزق به روی انسان باز می شود.

سفارش پیامبر(ص) به دادن صدقه:

فقیری نزد پیامبر عظیم ‌الشّأن(ص) آمد و از فقر شکایت کرد. پیامبر(ص) فرمودند: صدقه بده. عرضه داشت: یا رسول الله! من پول ندارم، شما می فرمایید صدقه بده؟! پیامبر(ص) فرمودند: از هرچه که داری، یک مقدارش را صدقه بده. ولو یک تبر داری آن را بفروش و یک مقداری صدقه بده؛ چون خدای متعال مضاعف می‌کند. «الصدقة تجلب الرزق» صدقه، عامل جلب رزق می‌شود. البته هم صدقه هم چند نوع است. صدقه علنی و صدقه پنهانی و هرکدام یک پاداش دارد،یک صدقه روز داریم و یک صدقه شب.چنانچه خداوند در قرآن می فرماید: « إِنْ تُبْدُواْ الْصَّدَقَتِ فَنِعِمَّا هِىَ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَآءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» (6) اگر صدقات را آشكارا بدهيد، پس آن كار خوبى است، ولى اگر آنها را مخفى ساخته وبه نيازمندان بدهيد، پس اين براى شما بهتر است وقسمتى از گناهان شما را مى‏زدايد و خداوند به آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است. تنها کسی به این آیه عمل کرد. مولا امیرالمومنین بود .روايت كرده‌‌اند كه زمانى وجود مبارك على (عليه السلام) مالك چهار درهم شد ، آن را به چهار بخش تقسيم كرد ، بخشى را در شب در راه خدا هزينه كرد و بخشى را در روز انفاق كرد و بخش سوم را در پنهانى و بخش چهارم را آشكارا به نيازمندى رسانيد ، اين آيه در شأن او نازل شد كه :« الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّيلِ وَالنَّهَارِ سِرّاً وَعَلاَنِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ » (7) كسانى كه چون على بن أبى طالب (عليه السلام) اموالشان را در شب و روز و پنهان و آشكار انفاق مى كنند ، براى آنان نزد پروردگارشان پاداشى شايسته و مناسب است ; و نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين مى شوند .برخی از شهدای ما نیز ، شبانه کیسه هایی از برنج و روغن را پشت می کردندو شبانه پشت در خانه نیازمندان می گذاشتند. صدقه مخفی خشم خدارا فرو می نشاند. پس طبق این روایت رسول خدا (ص) صدقه کلید رزق است و برای زیاد شدن مال باید اهل انفاق باشید. هرچه انسان بیشتر انفاق کند، خداوند برای او بیشتر جایگزین می کند.شما خمس مالت رابدهی، خداوند بهترش را برایتان جایگزین می کند. هم اصل مال شما برمیگردد و هم اینکه مال شما زیادتر می شود.

پرداخت زکات مال:

یک شب در تلویزیون یک کشاورز پسته کاری را نشان می داد که می گفت من هر سال زکات مستحب پسته خود را می پردازم و محصول من هرسال بیشتر از سال گذشته است. برای پرداخت زکات مستحبی پسته ، ابتدا مخارج و هزینه های خودتان را از محصول بردارید و یک بیستم هرچه باقی ماند را زکات بدهید.و خواهید دید باوجود آفات و بلاها محصول شما هرسال کمتر که نمی شود هیچ، هرسال بیشتر هم خواهد شد. پس هم برای سلامتی بدن و هم زیاد شدن مال باید واجبات مالی خودرا ادا کنیم واز دادن صدقه و انفاق در راه خدا غافل نشویم.

پدیده زشت تکدی گری در جامعه :

احادیث در باب انفاق بسیار است، ولی فرصت بسیار کم است. در مقابل انفاق یک پدیده بسیار زشت به نام تکدی گری مواجه هستیم، تکدی گری یک پدیده زشت و انحرافی در جامعه است. زمانی که امام (ره) تازه به عنوان مرجع تقلید معرفی شده بود، شخصی به حضرت امام گفت: من یک ماشین داشتم که وسیله کارم بود،مجبور شدم آن را بفروشم و خرج کنم . و الان پولی ندارم. 5 تومان به من کمک کنید ،امام فرمود : من پول ندارم، هرچه اصرار کرد، امام به او کمکی نکرد . از راه دیگر وارد شد،و به امام (ره) فت : 100 تومان پول به ما بدهید تا من یک ماشین یا مرکبی بخرم و با آن امرار معاش کنم.حضرت امام (ره) فرمود: تحقیق میکنم ،اگر راست بگویی، این مبلغ را در اختیارت قرار می دهم. شخص تعجب کردو پرسید : 5 تومان به من ندادید ولی حالا 100 تومان می خواهید به من بدهید؟ امام فرمود : من یک ریال برای تنبلی به کسی نمی دهم . الان شما قصد کسب و کار دارید ، برای همین به شما کمک می کنم تا زندگی خود و خانواده ات را اداره کنی و آبروی خودت را حفظ کنی. امروز هم ما باید با پدیده تکدی گری که حرفه ای و تخصصی شده است، مبارزه کنیم.برخی از گدایان چنان پای خودرا روی زمین می کشند که انگار معلول است و یا پای خودش را پنهان می کند که فکر کنیم پا ندارد تا حس ترحم دیگران را برانگیزند و از آنها پول بیشتری بگیرند.واقعا رفتار زشتی است. به نظر من پول دادن به این افراد جایز نیست. خصوصا در شهرستان ما که تکدی گری به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است .یک منشا تکدی گری اعتیاد است.گاهی یک بچه را هم در پیاده رو جلوی خودشان می گذارند که این بچه همیشه خواب است،به قرص خواب آور می دهند تا همیشه خواب باشندو لباسهای کهنه و کثیف تن این بچه ها می کنند تا دل مردم را برحم بیاورندو بیشتر کمک کنند. گاهی هم حرفه ای عمل می کننندو یک نفر همه اینهارا مدیریت می کندو تعدادی را سرچهارراه های مختلف می گذارد، و کسب درآمد می کند،این یک پدیده زشت است و اسلام با تکدی گری مخالف است.

کسب منفور :

یکی از کسب هایی که منفور است،گدایی است. چنانچه رسول خدا می فرمودند: من برای کسب درآمد ،حاضرم دست در دهان اژدها بکنم ولی دستم را جلوی کسی دراز نکنم. برخورد حضرت امام را هم ببینید که می فرمایند : دست گدایی جلوی دیگران دراز کردن، مکروه است و حتی در برخی جاها حرام است. بهر حال رفتار بسیار زشتی است که انسان آبروی خودش را ببرد به اینها نباید کمک کرد. خصوصا در شهرما که زیاد رواج پیدا کرده است. بارها از دستگاههای مختلف هم درخواست دادیم تا با این پدیده زشت ،مقابله بشود .این افراد همه جا هستند در داروخانه ، میوه فروشی و... . تعدادی از آنها از همین خرج اعتیاد خود را در می آورند، نباید به این افراد کمک شود و باید آنها را از سطح شهر جمع کرد، اگر ما به اینها کمک کنیم، باعث به گسترش آن می شود. بعضی از آنها پولدار هم هستندو به گدایی عادت کرده اند. چندوقت پیش گدایی در اراک از دنیا رفته بود و کیسه های پر از پول، در خانه اش پیدا شد. به اینها پول دادن ، صدقه نیست و باعث سلامتی نیست وبلایی راهم از انسان دور نمی کند. برای دادن صدقه باید افراد نیازمند فامیل را شناسایی را کنیم، کسانی که می دانیم محتاج هستندو خجالت می کشند در خواست کنند ،آبرومندانی که صورت خودشان را با سیلی سرخ نگه می دارند و دست گدایی به سمت کسی دراز نمی کنند و زندگی شان به سختی می گذرد. صدقه دادن به این افراد ارزشمند است و موجب طول عمرو برکت مال است.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی، انجام واجبات و ترک محرمات،
در توصیه به تقوی اهمیت ذکر خداوند ،نماز جماعت و خصوصا نماز جمعه را متذکر می شوم. ان شاءالله مؤمنین و متدینین همت ویژه نسبت به برپایی نماز جمعه و دعوت مومنین به نماز جمعه داشته باشند. حتی اگر نماز جمعه هیچ فایده ای نداشته باشد ، هم اینکه همه شما دسته جمعی و با اخلاص می ایستید وبرای سلامتی امام زمان دعا می کنید، کافی است ،زیرا دعای خیر حضرت(عج) را شامل حالمان می کند.

مناسبتهای هفته را به اختصار خدمتتان عرض می کنم.

برگزاری مراسم باشکوه اربعین حسینی در زرند:

الحمدالله مراسم اربعین باشکوه در شهرستان برگزار شد و نام و یاد اهل بیت با شکوه برده شد.و هدف از اربعین این است که نام و یاد شهدای کربلا و امام حسین(ع) زنده نگه داشته شود. برای همین است که ما با برگزاری یادواره ها و مراسمات یاد شهدای خود را را زنده نگه میداریم، اربعین ها باعث ماندگاری اسلام و تشیع می شود.نماز خواندن ما ، تشیع ما همه از برکت این عزاداری ها برای سیدالشهداست. همانطور که نماز ستون دین است، اربعین هم ستون ولایت است. الحمدالله هیئت های عزاداری در شهرستان ما باشکوه در مراسم اربعین سالار شهیدان اباعبدالله شرکت کردندو درامامزاده عبدالله اجتماع عظیمی را داشتند، ونام و یاد اباعبدالله از شهرستان ما و از طریق پخش تلویزیونی در استان و ایران اسلامی پخش شد. خدارابراین نعمت بزرگ شکرگزاریم.

سفارش به برگزاری باشکوه مراسمات دهه آخر صفر:

نکته ای که نباید غفلت کنیم این است که مراسمات دهه آخر ماه صفر را هم باید مانند دهه اول ماه محرم باشکوه برگزار کنیم. من بارها خواهش و تمنا کرده ام از هیئت امنای مساجد و از رؤسای هیئتهای مذهبی و روحانیون که دهه آخر ماه صفر را کامل عزاداری کنید. اربعین کمتر از عاشورا نیست، رحلت جانگداز پیامبر کمتر از عاشورا نیست.شهادت مظلومانه و غریبانه امام حسن(ع) و امام رضا(ع) هم از جمله دیگر مناسبتهای دهه آخر صفر است. یک اشکال کار ما این است که تمام نذورات خودمان را در عاشورا و تاسوعا قرارداده ایم و اسراف هم می شود و به نحوی که باید استفاده شود، نمی شود. همه بدانی م که چون صیغه نذر خوانده نشده است ما می توانیم نذرمان را در روزهای دیگر هم ادا کنیم. از ابتدای محرم ، هیئت امنای هر مسجدی با مؤمنینی که نذر دارند، صحبت کنند که نذورات خودرا به مسجد بیاورند و با هماهنگی و یک دست در طول ماه محرم، مجلس عزای اباعبدالله را با آبرو برگزار کنندو در آخر عزاداران را میهمان سفره اباعبدالله کنند و یا اینکه بخشی از اتین نذورات را در ماه صفر پخش کنند، ما هنوز میراث گذشته را داریم ما همه سرسفره پدران خود نشسته ایم چرا خودمان نذری نمی دهیم؟ اگر 5-10 نفر از همین مسجدی ها پای کار بیایندو برنامه بریزند که در دهه آخر صفر هم مراسم بگیرند، کم کم این مراسمات بین مردم رواج پیدا می کند. من خواهش که دارم این است که مومنین دهه ماه صفر را باشکوه برگزار کنیم.

جهانی شدن راهپیمایی بزرگ اربعین :

واقعا در این سالهای اخیر که راهپیمایی اربعین این چنین باشکوه برگزار می شود، نام و یاد سیدالشهدا جهانی شده است. هیچ گاه فراموش نکرده ایم ،خطبه معروف حضرت زینب را که خطاب به یزید فرمود: « ای یزید! هر چه می توانی در راه دشمنی ها از راه حیله و مکر وارد شو و هر اندازه می توانی سعی و کوشش خود را در راه خصومت ما به کار گیر و همه طرح و نقشه های خود را به اجرا گذار؛ امّا این را بدان! به خدا قسم! که نمی توانی نام ما را از خاطره ها و صفحه تاریخ محو کنی و نمی توانی فروغ وحی را خاموش سازی و هرگز نمی توانی طومار حیات و افتخار ما را در هم پیچی و نیز نخواهی توانست ننگ و عار همیشگی خودت را از دامن خویش بزدایی! »(8)در راهپیمایی اربعین دیدید که از ملیت های مختلف حتی اهل سنت ، زرتشتی، مسیحی و ... همه حب الحسین و دور یک کلمه عشق به امام حسین جمع شدنه بودند .واقعا یک پدیده نادر است که 20 میلیون نفر از سراسر جهان، با این همه فداکاری و ایثار به یک هدف در کنار قرار بگیرند. باهم غذا بخورند و خیلی راحت در کنار هم بخوابند و راهپیمایی کنند.این نشان این است که نام و یاد سیدالشهدا جهانی می شود و زمینه ظهور حضرت ولی عصر آماده می شود. حضرت مهدی(عج) هم هنگام ظهور خودشان را با نام امام حسین معرفی می کنند و می فرمایند: «ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان»(9) بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را تشنه کام کشتند. پس همه باید تا آن زمان امام حسین (ع) را بشناسند. این نعمت بزرگی است.

ثواب زیارت امام حسین (ع):

در روایتی از امام صادق(ع) داریم که حضرت مى‌فرمايد: « يَنْصَرِفُ وَ مَا عَلَيْهِ ذَنْبٌ وَ قَدْ رُفِعَ لَهُ مِنَ الدَّرَجَاتِ مَا لَايَنَالُهُ الْمُتَشَحِّطُ بِدَمِهِ فِى سَبِيلِ اللَّهِ»(10) وقتى زائر به زيارت حسين(ع) پرداخت، هنگام بازگشت، هيچ گناهى بر او باقى نمى‌مانَد و او به مقامى مى‌رسد كه كسى‌كه در راه خدا به خون خود آغشته شده، به آن مقام نمى‌رسد؛ طبق اين روايت، كسى‌كه به زيارت امام حسين(ع) برود، مى‌تواند به مقامى برسد كه شهيد در راه خدا نمى‌تواند به آن مقام برسد و اين همان ظرفيت معنوى زيارت امام حسين(ع) است. شخصی به نام «شهاب» نقل می کند که امام صادق(ع) از من پرسید: «ای شهاب چند بار حج به جا آورده ای؟ گفتم: «نوزده حج» فرمود: «آن ها را به بیست حج تمام کن تا ثواب زیارت امام حسین(ع) برای تو نوشته شود.» تا این حد زیارت امام حسین اهمیت دارد.یک زمانی راه کربلا بسته بود و نمی توانستیم به زیارت برویم و اگر کسی امام حسین را به ضریح شش گوشه اش قسم می داد، نمی دانستیم منظور او چیست و حتی عکسی هم از شش گوشه اش ندیده بودیم. واگر عکسی از حرم در خانه ها بود با احترام نگه میداشتند. در دوران طاغوت و صدام ما نمی توانستیم به زیارت برویم و بعد از انقلاب و باجانفشانی های شهدا بود که راه کربلا باز شد و ما هرسال با کمترین هزینه می توانیم به زیارت سیدالشهدا برویم، باید این نعمت گرانبها را قدر بدانیم و از این نعمت استفاده کنیم. خداوند را بر این نعمت ،شکرگزاریم .

پیامدهای دیدار مقامات ایران و روسیه وآذربایجان :

در هفته ای که گذشت دیدار سه جانبه مقامات ایران، روسیه و آذربایجان را داشتیم که برای این دیدار رئیس جمهور روسیه پوتین به ایران آمد و با ملاقاتی نیز مقام معظم رهبری ملاقاتی داشتند. این دیدار پیامدهای بسیار زیادی خواهد داشت. چند سال پیش رئیس جمهور روسیه وقتی به ایران آمد ، مستقیم از فرودگاه به دیدار مقام معظم رهبری رفت. این رفتار او پیامهای بسیاری داشت. دنیای غرب که به دنبال انزوای جمهوری اسلامی و رهبر ایران بود ، ولی رئیس قدرت شرق که همتراز با رئیس جمهور امریکاست وقتی به ایران می آید ، مستقیم به دیدار مقام معظم رهبری می رود. نتیجه ملاقات این شد که روسیه به کمک مقاومت آمد و حزب الله در عراق و سوریه پیروز شدو شکست کامل داعش نزدیک است.در این دیدار هم مقام معظم رهبری مطالب بسیار مهمی را فرمودند. شخصیت پوتین را مورد تجلیل قرار دادندو گفتند شما کسی هستید که ترفندهای امریکایی ها را خنثی کرده اید و از او تجلیل کردندو گفتند شما اهل عمل هستید و موارد مهمی از جمله برای مبارزه با امریکا در این دیدار مطرح شد.

حذف دلار در معاملات اقتصادی:

در ديدار مقام معظم رهبرى و پوتين يكى از مسائل مطرح‌شده مربوط به حذف دلار بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اى همكارى تهران- مسكو براى مقابله مشترك با تحريم‌هاى آمريكا بر ضد ايران و روسيه را مفيد خواندند و افزودند: بدون توجه به تبليغات منفى دشمنان براى تضعيف روابط كشورها، مى‌توانيم تحريم‌هاى آمريكايى‌ها را با روش‌هايى ازجمله حذف دلار و جايگزين كردن پول ملى در معاملات اقتصاديِ دو يا چندجانبه، بي‌اثر و آمريكا را منزوى كنيم. رهبر انقلاب فرمودند: چه لزومی دارد در مناسبت های بین دو دولت، از دلار امریکایی استفاده کنیم. امروز دشمن طرح های مختلفی را انجام داده است ولی هرکدام را که نگاه می کنید ، جمهوری اسلامی سربلند بیرون آمده است. از جمله : تحریمهای مختلف از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون ؛ درست است سختی ها بسیار بوده است ولی جمهوری اسلامی همانند درختی تناور سربلند ایستاده است . استکبار جهانی نقشه کشیده بودند تا داعش را به مرزهای جمهوری اسلامی برسانند.ولی بحمدالله داعش روز به روز در حال شکست است و پرونده اش در حال بسته شدن است. همینطور آنها نقشه داشتند تا کردستان عراق را به یک اسرائیل دوم تبدیل کنند.که الحمدالله در این نقشه هم شکست خوردند.

استعفای ناگهانی سعدحریری:

نقشه جدید امریکایی- صهیونیستی - سعودی در مورد لبنان بود، سعد حريرى، نخست وزير لبنان روز شنبه از رياض به‌صورت ناگهانى از مقام خود كناره‌گيرى كرد. اقدامى عجيب كه مى‌تواند پيامدهاى ناگوارى براى لبنان و منطقه به همراه داشته باشد. حريرى كه سال گذشته و پس از ۲۰ ماه خلاء سياسى در لبنان، با توافق گروه‌هاى سياسى سكان نخست وزيرى اين كشور را به‌دست گرفت، الآن باتوجه به شكست گروه‌هاى تروريستى و درحالى كه منطقه به سمت ثبات نسبى در حركت است، عروسك خيمه شب بازى سعودى‌ها به‌دنبال ايجاد فتنه‌اى جديد در منطقه است.

فتنه‌اى كه محركان اصلى آن رياض و تل آويو هستند كه بر طبل جنگ با ايران در منطقه مى‌كوبند.حريرى با قرائت بيانيه‌اى كه سراسر اتهام عليه ايران و حزب‌الله بود، از سمت خود استعفا كرد، بيانيه‌اى كه شباهت زيادى با ادعاهاى مقامات سعودى داشت و معلوم بود كه اين مطالب از سوى رياض به حريرى ديكته شده بود. بسيارى از سخنانى كه حريرى بر زبان جارى كرد، همان حرف‌هايى بود كه پيش از اين از زبان محمد بن سلمان، وليعهد سعودى اعلام شده بود.همه این نقشه ها برای این است که حزب الله و مقاومت را بشکنند. ولی آنچه ما می بینیم این است که روز به روز انقلاب اسلامی شکوفا تر و روز به روز دشمن بیشتر در موضع ضعف قرار می گیرد. شلیک موشک های حزب الله یمن را به ریاض داشتیم، سعودی ها اصلا باور نمی کردند که موشک های حزب الله در ریاض بیخ گوش آنها فرود بیاید.آن هم مردم یمنی که این همه دچار خسارت وجنگ شده اند ، بیماری وبا چهارگوشه این کشور را فرا گرفته است و خانه هایشان تخریب شده است ولی مقاوم حزب الله یمن به جایی رسیده است که موشک هایی می سازنند که در ریاض فرود می آید و قلب ریاض را نشانه می گیرد .

توطئه جدید صهیونیستها در عربستان :

خبر دیگر اینکه عربستان با تشکیل «كميته ضد فساد» به رياست محمد بن سلمان! اقدام به دستگيرى گسترده شاهزادگان کرده است. به نظر مى‌رسد محمد بن‌ سلمان و ديگر تازه به دوران رسيده‌ها با آدرس غلطى كه از اتاق‌هاى فكر صهيونيستى دريافت مى‌كنند، عربستان را به ناكجاآبادى مى‌برند كه آن طرفش ناپيداست. بن سلمان به‌عنوان مجرى اين سناريو همزمان، اقدام به قلع و قمع شاهزادگانى مى‌كند كه آن‌ها را مانع راه مى‌بيند. خدای متعال اینها را به جان هم انداخته است و نتیجه آن هم روشن است از هم پاشیدن حکومت سعودی ها در عربستان.

وفق حسنه ای ماندگار:

پنجشنبه 25 آبان، روز وقف‌(آغاز هفته وقف) است که مومنین مد نظر داشته باشند.با وقف انسان می تواند خودش را ماندگار کند.وقفیاتی که دویست سال قبل انجام شده است ،کَانَّ امروز نیت آن جاری است و در حال عمل است، با وقف انسان خودش را در تاریخ ماندگار می کند.سعی کنید وقفیاتی داشته باشید.امروز ما در شهرستان و در حوزه های مختلف نیاز به وقف داریم.یکی از نیازهایمان حوزه علمیه است. برا ی اینکه اسلام ، مکتب تشیع ومذهب جعفری باقی بماند،باید عده ای عالم دینی تربیت بشوند، واینها هزینه دارند و هزینه های آن را مومنین و متدینین می پردازند. درست است که دولت ما اسلامی است ولی حوزه های علمیه مستقل هستند و از دولت بودجه ای دریافت نمی کنند.شما مومنین مثلا می توانید در باغ پسته خود یک ردیف پسته را نذر حوزه علمیه کنید.چند درخت را وقف امام زمان کنیدو محصول آن را برای امام زمان خرج کنید.به حوزه علیمه وسربازان امام زمان کمک کند.تا بتوانند درس بخوانند و اسلام را گسترش بدهند. یک روز پای درس آقای جوادی آملی نشسته بودم که ایشان در تفسیر فرمودند: مراد از انفاقی که مانند یک خوشه گندم، یک دانه آن هفتصد دانه می شود، انفاق برای رزمنده ای است که در جبهه می جنگدو همین طور برای عالم دینی که در حوزه درس می خواند و فرصت کار و اشتغال ندارد. شما هم می توانید در باغ پسته خودتان هرکس به اندازه توانش ، چند درخت را وقف حوزه علمیه و کمک به سربازان امام زمان کند تا حوزه های علیمه براحتی اداره شود.حتی اگر کسی ملک و یا خانه ای دارد که قصد وقف دارد، می تواند آن را وقف حوزه علمیه کند.وتا زمانی وقف کار می کند ، شماهم ثواب می برید . وقف مانند ذخیره بانکی است ،حسابی است که شما در نزد خداوند باز می کنیدو هرروز از آن سود می برید وحتی بعد از مرگ هم از آن استفاده می کنید. ان شاءالله این وقفها صورت بگیرد.

هفته کتاب وکتاب خوانی:

چهارشنبه 24 آبان ، روز كتاب و كتابخوانى و كتابدار (آغاز هفته كتاب) است. متاسفانه خیلی از ما در امر کتاب خوانی کوتاهی می کنیم و بسیار کم کتاب می خوانیم، بیائید بیشتر به کتاب اهمیت بدهیم.


پی نوشت:

1- أعلام‌الدين،ص 268 / المواعظ العدديّه،ص 291 / بحارالأنوار جلد85 صفحه164

2- من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 66 ، ح 1729

3- بحار الانوار، ج 5، ص 140؛ میزان الحکمة، ج 1، ص 30.

4- سوره مبارکه الاعراف،آیه 34

5- طبرسی، تفسیر مجمع البیان، 383/8ــ 384

6- سوره مبارکه بقره ،آیه 271

7- سوره مبارکه بقره ،آیه 274

8- «زنان عاشورایی»، ص 96 - 100/ «زینب کبرا(س) عقیله بنی هاشم»، ص 102 ـ 106.

9- یزدى حایرى، على‏، إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب (عج)، محقق، مصحح، عاشور، على‏، ج ‏2، ص 233، بیروت، مؤسسة الأعلمى‏، چاپ اول‏، 1422ق.

10- کامل الزیارات، ص 297





http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4722.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4723.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4724.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4725.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p4726.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.